Gå till innehåll

PLO - Färgdrag blir kåk, rätt att folda?


Stusse

Recommended Posts

Bakgrundsfakta:

börjat lira omaha lite, verkar intressant. har dock inte koll på den de olika händernas egentliga styrka. Trodde omaha var ett spel av nötter, även på lägre nivåer. Det är inte första gången jag lägger en hand på rivern bakom ett raisingwar, och hakan trillar i marken när jag ser vad de andra har.

 

(potstorlekarna bör väl stämma.)

 

Bordsstämning

24h's omaha bord, sjukt lösa. Bordstämningen var, nu när jag funderat på det i efetrhand, en konstig blandning av passivitet och agr. T.ex någon potbetar, någon potraisar, sen synar 4 efter. Nästa gata minbetar han som potbeta först och resten synar. uhmm? Detta hade dock inte riktigt slagit mig när jag spelade.

 

 

 

Så, hur spelade jag denna hand? För passivt?

 

------------------------------------------------------

Spelet

Omaha High, .25/.5

 

 

Players:

TimmyZ (EUR 20,00 in seat 1)

Ship_IT (EUR 36,25 in seat 2)

NRG (EUR 20,00 in seat 3)

Rrrrrrr (EUR 42,00 in seat 4)

riccardo03 (EUR 36,00 in seat 5)

JAG (EUR 39,25 in seat 6)

EL_HEFE (EUR 24,00 in seat 8)

 

Dealer: TimmyZ

Small Blind: Ship_IT (0,25)

Big Blind: NRG (0,50)

 

JAG was dealt: As - 6s - Ac - Kh

 

Kanske inte den bästa handen, men jag limpar.

 

Rrrrrrr Call (0,50)

riccardo03 Call (0,50)

JAG Call (0,50)

EL_HEFE Fold

TimmyZ Call (0,50)

Ship_IT Call (0,25)

NRG Check

 

Flop 2s - 9c - Ks

Pot: 2,5

 

Nötfärgdrag. Syn här eller?

 

Ship_IT Check

NRG Bet (2,00)

Rrrrrrr Call (2,00)

riccardo03 Call (2,00)

JAG Call (2,00)

TimmyZ Fold

Ship_IT Fold

 

Turn 2s - 9c - Ks - 6c

pot: 10,5

 

Nähepp. Där kom iofs tvåparet, men jag trodde den handen redan var slagen. Skulle jag bara synat här också?

 

NRG Bet (2,00)

Rrrrrrr Fold

riccardo03 Call (2,00)

JAG Call (2,00)

 

River 2s - 9c - Ks - 6c - Kc

pot: 16,5

 

Ja, kåk! där ser man. Dock hade jag satt NRG på K9, om inte annat så trodde jag riccardo03 hade det. speciellt efter hans allin.

 

NRG All-In (15,50)

riccardo03 Raise (31,00)

 

pot: 63

 

JAG Fold

 

nu kom två allins efter varandra, jag trodde jag var slagen och kastade handen. ~2 mot 1 i potodds. Just eftersom andra killens allin var dubbelt så stor som den förstas, så trodde jag inte han skulle ha en sämre han är kings full of sixes(min hand).

 

 

riccardo03 Payback (15,50)

riccardo03 shows: 9s - 6d - 9d - 6h (a full house, nines full of kings)

NRG shows: 7c - Kd - 2d - 3d (a full house, kings full of deuces)

 

 

NRG wins: EUR 46,00 (with a full house, kings full of deuces)

Rake: EUR 2,00

 

* RP - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med ovanstående.

 

Pottbet preflop - du har garanterat bäst hand.

Pottbet på floppen - överpar + nötflushdrag.

Har du följt ovanstående mall så har du så pass lite kvar så du bara kan trycka in degen på turn och be...

 

Och att folda på rivern finns inte. Du är slagen av K9 och 66 - vad tyder egentligen på att de skulle ha någon av dessa händer? Ibland har någon av dem K9 eller 66 - då är det bara att betala av på dessa nivåer med så pass grunda stackar. Grejen är att på denna nivå så överspelar folk sina låga kåkar så grovt så du har nog bäst hand fyra gånger av fem i detta läge.

 

Sedan ska man inte spela Omaha passivt. Du har en bra starthand i position - beta pott. På floppen har du överpar+nötflushdrag - beta pott! På detta lösa bord skulle du säkert fått med dig båda personerna även om du raisat pott, vilket ger dig mer än goda odds att bara dra till färgen om du får in degen på floppen. Spela aggressivt när du har något och spela dina nötdrag aggressivt - enda sättet att få betalt.

 

Folda inte tredjenöten mot tomtar på rivern är ett annat bra tips - spelar du däremot mot tajta förutsägbara spelare så...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pottbet hela vägen (inkl. preflop) hade varit att föredra.

 

När det nu blev som det blev är folden på rivern inte fel om du VET att riccardo03 är en mycket tight och timid spelare som inte kan ha någonting annat än K9... Annars solklar syn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och att folda på rivern finns inte. Du är slagen av K9 och 66

Han är väll bara slagen av K9, 66 ger en lägre kåk (666KK mot hans KKK66). Jag är inte säker på att jag hade betat preflopp (beror lite på hur spelet på bordet är) eftersom hans AAK6 inte är något monster (hade den varit double suited eller 6an hade varit ett kort över 9 så hade jag garanterat betat), visst har han antagligen bästa handen preflopp, men den är ju svårspelad på floppen om han inte träffar. Dessutom så får man ofta RIKTIGT bra betalt om man bara limpar med AA och träffar setet på floppen.

På floppen hade jag slagit om eftersom du sitter i position och har en skaplig draghand, dessutom så får du nästan garanterat knappen om du slår om här. Undantaget kan vara om du tror att det finns risk att du får ett omslag tillbaka (eftersom din motståndare nästan garanterat har ett set då så ligger du efter och hade gärna dragit billigt till din färg istället).

På turn och river så är det ju inte så mycket att säga om, det är bara att trycka. Att lägga nästnöten på river efter det där spelet finns inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Herregud......

 

Jag hade inte ens blivit sur om han hade kåk där .

 

Jag hade skickat in mina pengar direkt! om han har kåk, visst, då har han träffat klockrent, men du var ALLDELES för vek där.

 

du har nuts färgen, han måste ha kombination med K + nåt mer på bordet.. risken är ändå mindre.. hade han högsta 2par borde han reraisat redan på flop eller turn tycker jag

 

/Perrra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Herregud......

 

Jag hade inte ens blivit sur om han hade kåk där .

 

Jag hade skickat in mina pengar direkt! om han har kåk, visst, då har han träffat klockrent, men du var ALLDELES för vek där.

 

du har nuts färgen, han måste ha kombination med K + nåt mer på bordet.. risken är ändå mindre.. hade han högsta 2par borde han reraisat redan på flop eller turn tycker jag

 

/Perrra

 

Herregud... var ordet.

 

Har du läst inlägget du svara på?

 

Stusse har inte nötfärgen, utan kåk. OM han hade han haft nötfärgen, som du antar, hade det INTE varit bra att syna (vilket handen resultat ger bra belägg för). Motståndarna behöver INTE "K + nåt mer på bordet" för att slå färgen. Inlägget handlar om Omaha, inte om Hold 'em.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...