Gå till innehåll

The Mona Sahlin of all OT Threads!


Swede

Recommended Posts

  • Svars 1,9k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

En fråga (jo, jag undrar det på riktigt): Är det ljust lika många timmar per år på alla platser på jorden? Soltimmarna, dvs de ljusa timmarna är ju iaf olika disponerade beroende på om man är i Mpongwe i Zambia eller Kiruna, så långt är jag med, men jag tror inte jag lyssnade så noga i plugget när planetosolläran avhandlades.

 

Anyone?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En fråga (jo, jag undrar det på riktigt): Är det ljust lika många timmar per år på alla platser på jorden? Soltimmarna, dvs de ljusa timmarna är ju iaf olika disponerade beroende på om man är i Mpongwe i Zambia eller Kiruna, så långt är jag med, men jag tror inte jag lyssnade så noga i plugget när planetosolläran avhandlades.

 

Anyone?

 

svar: ja

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En fråga (jo, jag undrar det på riktigt): Är det ljust lika många timmar per år på alla platser på jorden? Soltimmarna, dvs de ljusa timmarna är ju iaf olika disponerade beroende på om man är i Mpongwe i Zambia eller Kiruna, så långt är jag med, men jag tror inte jag lyssnade så noga i plugget när planetosolläran avhandlades.

 

Anyone?

 

svar: ja

Det kan inte stämma.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om jag nu inte minns helt jakla fel sa ar solen uppe lika manga timmar pa alla platser i varlden under 365 dagar

Jag tror du minns helt jäkla fel.

 

ar du saker? ja just det, planet helvetet har ju en lutning.... men det borde val anda jamna ut sig? Snalla nagon forklara varfor det inte ar lika manga timmar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om jag nu inte minns helt jakla fel sa ar solen uppe lika manga timmar pa alla platser i varlden under 365 dagar

Jag tror du minns helt jäkla fel.

 

ar du saker? ja just det, planet helvetet har ju en lutning.... men det borde val anda jamna ut sig? Snalla nagon forklara varfor det inte ar lika manga timmar?

 

Vad hade du pluggat, nåt jävla ekonomi mischmasch sa du? :)

 

Det är ganska svårt - i varje fall för mig - att förklara bara med ord, utan någon modell. Men om du tänker dig att den enda del av jorden som någonsin är vänd rakt mot solen är ekvatorn.

Du har väl hört att där står solen rakt upp på himlen mitt på dan osv?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

blabla

.

Soltimmarna, dvs de ljusa timmarna

.

blabla

definiera ljusa timmar

 

(gissar ni menar solen ovanför horisonten)

 

... och nej, självklart är det inte lika många "ljusa" timmar på ett år över hela jorden

 

Men om du tänker dig att den enda del av jorden som någonsin är vänd rakt mot solen är ekvatorn.

Nix. På alla platser mellan Kräftans och Stenbockens vändkrets står solen i zenit någon gång.

Du har väl hört att där står solen rakt upp på himlen mitt på dan osv?

Som sagt, inte alltid, solen står rakt upp (i zenit) hela dagen på ekvatorn men endast under dagjämningen.

 

Du har väl hört att jorden lutar? ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ang solhelvetet: Tack så hemskt mkt för svaren, jag sluter mig till att svaret var "nej, det är inte lika många ljusa timmar per år på alla ölika ställen, dvs solen över horisonten, per år osv". märklig svenska det där. Man kanske får ta och maila väder-Per och fråga, han med hockeyfrillan på tv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skönt, Blukah! Han stod i mål i Club Upsalas b-lag (deras a-lag spelade i div 7) om jag inte minns fel, här i Uppsala.

 

Andra fakta om väder-per: Jag har för mig att han är scientolog, eller så är det några andra tokerier, plus att han är bästa kompis med Joe Lynn Turner, den gamle sköna hårdrocksestradören (Deep Purple ett tag va?). Plus att han handlade på ett grönt konsum runt 9-10-tiden mitt i veckan förrut, iaf en gång. Kan tänka mig att han kom hem från morgonsändningarna då.

 

Hoppas inte polisen kommer och hämtar mig imorgon.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag gick och la mig halv 8 inatt och vaknade halv 5 idag (läs igår) är det någon som tar det???

Gick och la mig kl. 7 (tror jag) och vaknade av telefonen kl. 16.30, så du var 30 min värre :)

 

 

yesssss, ingen har tagit det fina rekordet ;).

 

Appropå sova länge, har nån av er sovit så där sjukt länge?? det enda jag kan minnas som jag själv har sovit var nått i stil med 22 timmar i sträck, vi hade vart på cypern och 2 kvällar i rad innan vi skulle åka hem så va ja uppe och dagen då vi flög hem var de sån turbulens så ja kunde inte sova... jag sov ganska gott när ja kom hem ;), var smått överaskad att jag hade "glömt" en dag när jag vaknade bara :D:D:D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

en dag i varas kom jag hem kl 12:30 fran skolan. La mig i sangen, somnade, och vaknade inte forran kl 8 nasta morgon.

 

Det som gor detta riktigt markvardigt ar att jag faktiskt hade sovit typ 8-9 timmar alla natter innan, sa det var inte sa att jag inte hade sovit och att kroppen var skittrott.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...