Gå till innehåll

förbjuda PT/PAhud/PO?


killerwolf

Recommended Posts

anser som vissa tidigare talare att PT bör tillåtas men inte PA.

 

PTs möjlighet att kolla sin statistik, motståndares statistik och analysera händer i efterhand är väldigt intressant. Om man istället måste leta igenom sin hand history efter sina sessioner känns det bara som massa jobb. Det är kul att kunna se statistiskt klara förändringar i sitt spel och i sin winrate över tid. Jag ser ingen större edge programmet ger och alla funktioner påverkar min spelupplevelse väldigt positivt.

 

Pokerace å andra sidan finns nog bara för att ge användare en direkt "edge" vid spelandet och är inte roligt att använda mer än för den fördelen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 172
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

...Jag säger inget om att analysera sitt spel i efterhand men att ha det på när man spelar och därmed få en edge mot sina motspelare är i mina ögon inte fair play. Att sitta och spela tio bord samtidigt och ha full koll på ens motståndare...VEM kan göra det utan ett hjälpprogram. Sen finns det ju dem som spelar 10 bord och mer som spelar ett rutinspel och inte bryr sig om statistiken, det är en helt annan sak.

 

När det kommer till jämförelsen av Snowie och pokerprogram så har folk hakat upp sig. Självklart är det en skillnad men det är ju faktiskt så att i BG så finns det mer än ett korrekt flytt och när dubblingskuben är involverad så har spelet en annan dimension. Du kan inte heller låta Snowie flytta åt dig, det måste du göra själv. Med hjälp av Snowie får du hjälp vad som är det bästa flyttet men finns ofta flera, ett som är mer rätt än ett annat. Precis som PO som hjälper dig att göra rätt beslut i en viss situation. Ja du måste kunna poker och förstå dig på oddsen men självklart har du en edge.

...

OK, då tror jag att jag förstår.

 

Du tycker att:

1) Insamlande av statistik är okey.

2) Realtidsanalys (t.ex. pottodds, ICM-beräkningar) är fel.

3) Bottar som spelar åt en är fel.

 

Ang. 1) så gäller ju att om man samlar in information om sitt eget spel så får man automatiskt in information om hur de andra vid bordet agerat. Är det fel att under en pågående session ha framme information om hur spelaren "HelaTidenCRAI" har spelat i tidigare spela mot dig?

 

Datamining, d.v.s. att samla in data om andra spelare utan att spela själv är däremot fel att tillåta. Det betyder faktiskt att en del kan ha en gigantiskt databas över samtliga spelare på en viss nivå utan att någonsin ha spelat en hand själv. Rätt skön edge att då kunna ta skott mot spelare som man har pejl på att de är både förlorande och med en spelstil som passar en själv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, då tror jag att jag förstår.

 

Du tycker att:

1) Insamlande av statistik är okey.

2) Realtidsanalys (t.ex. pottodds, ICM-beräkningar) är fel.

3) Bottar som spelar åt en är fel.

 

 

Men vilket lol.... D sammanfattar inlägget med tre punkter som du själv sedan besvarar, snacka om att det kan bli fel som i viskleken.

Men men du skriver en del vettigt så cred för det!

 

Att samla stats tycker jag är ok och rätt, att samla HH för att analysera sitt spel, gå igenom notes på motståndare och "läsa på" sitt motstånd är ok. Men sen tycker jag att det är skillnad på att få potodds presenterade, för en sån funktion har man knappast nytta av efter ett tag när man lärt sig räkna själv, så det är nog mer utvecklande att räkna själv, skulle aldrig ta till en oddskalkylator då matte är min starkaste sida.

Men att ha statistik som man presenterar live på en motståndare genom en HUD tycker jag är rent fusk då man får data som man samlat eller minat som talar om hur man borde spela mot given motståndare, ger dig en edge vad gäller kunskap/vetskap om HD etc. Rent fusk, dödande för pokern och skall såklart förbjudas och man skall frysa kontona på de som fuskar på det sättet. Väldigt liten skillnad på att ha en liveHUD och en bot tycker jag i den aspekten.

 

Jämför med BG där sajterna få frispel om man använder snowie eller liknande, men såklart är det lätt att lura sajterna, bl.a partygammon där jag plussat konstant i ett år och livnärt mig mer eller mindre på BG-spel med god hjälp av snowie. MTT, cash, allt går plus med snowie. Om det ska kalls fusk får pokernördarna erkänna att deras gayHUDS är fusk. Lol vaffan poker online är ett jävla pyramidspel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jämför med BG där sajterna få frispel om man använder snowie eller liknande, men såklart är det lätt att lura sajterna, bl.a partygammon där jag plussat konstant i ett år och livnärt mig mer eller mindre på BG-spel med god hjälp av snowie. MTT, cash, allt går plus med snowie. Om det ska kalls fusk får pokernördarna erkänna att deras gayHUDS är fusk. Lol vaffan poker online är ett jävla pyramidspel.
Du är seriöst dum i huvudet och därtill ett fuskande as.

 

Snowie är tydligt mot ToC, regler och allt vad "fair play" heter. Dessutom så har en ohjälpt spelare rätt exakt 0 chans att ha +EV mot någon som kör snowie. PT och andra HUD-program är i många fall mot vare sig regler eller ToC och ger därtill inte särskilt mycket till en edge. De flesta som använder dem har inte en aning om vad datan som presenteras faktiskt betyder, eller hur pålitlig den är.

 

Det är inte heller så att förhållandet mellan en duktig spelare och en sämre i någon meningsfull utsträckning förändras för att den sämre har en HUD. Han kommer ändå bli överkörd.

 

Enda EV-skillnaden Huds ger är dels i stil med minnesnoteringar, och möjligen att de underlättar flerbordande en liten aning.

 

Att jämföra Snowie och PA HUD är som att jämföra någon som tar med en automatkarbin till en boxningsmatch med någon som tagit med lite finare skor och en bra coach. Det är inte ens i samma universum.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men vilket lol.... D sammanfattar inlägget med tre punkter som du själv sedan besvarar, snacka om att det kan bli fel som i viskleken.

Jag vet inte riktigt om du "angriper" mitt inlägg eller inte?

Det jag gjorde var att försöka få en bekräftelse på om jag förstått vad som var andemeningen i det som Lina skrivit. Punkterna var på inget sätt några generella frågor som jag besvarar.

 

Om du vill ha MIN åsikt så har jag tidigare i tråden skrivit:

 

Min åsikt:

- PT och PO skall självklart vara tillåtet!

- HUDs är tveksamma, användare av dessa får fördel men inte så anmärkningsvärd.

- SNG Wiz/SNG Shark borde definitivt inte få förekomma, de fattar beslut.

 

Gränsen går alltså enligt mig vid program som ger en förslag på beslut eller naturligtvis rena bottar som tar besluten och genomför dem.

 

Har du använt t.ex. PT tillsammans med GameTime+? Är det enligt dig fusk?

Kan du se skillnaden mellan PT/GT+ och en ICM-kalkyl i realtid?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du är seriöst dum i huvudet och därtill ett fuskande as.

 

Snowie är tydligt mot ToC, regler och allt vad "fair play" heter. Dessutom så har en ohjälpt spelare rätt exakt 0 chans att ha +EV mot någon som kör snowie. PT och andra HUD-program är i många fall mot vare sig regler eller ToC och ger därtill inte särskilt mycket till en edge. De flesta som använder dem har inte en aning om vad datan som presenteras faktiskt betyder, eller hur pålitlig den är.

 

Det är inte heller så att förhållandet mellan en duktig spelare och en sämre i någon meningsfull utsträckning förändras för att den sämre har en HUD. Han kommer ändå bli överkörd.

 

Enda EV-skillnaden Huds ger är dels i stil med minnesnoteringar, och möjligen att de underlättar flerbordande en liten aning.

 

Att jämföra Snowie och PA HUD är som att jämföra någon som tar med en automatkarbin till en boxningsmatch med någon som tagit med lite finare skor och en bra coach. Det är inte ens i samma universum.

Du gick lite hårdare åt honom än jag...;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du är seriöst dum i huvudet och därtill ett fuskande as.

 

Snowie är tydligt mot ToC, regler och allt vad "fair play" heter. Dessutom så har en ohjälpt spelare rätt exakt 0 chans att ha +EV mot någon som kör snowie. PT och andra HUD-program är i många fall mot vare sig regler eller ToC och ger därtill inte särskilt mycket till en edge. De flesta som använder dem har inte en aning om vad datan som presenteras faktiskt betyder, eller hur pålitlig den är.

 

Det är inte heller så att förhållandet mellan en duktig spelare och en sämre i någon meningsfull utsträckning förändras för att den sämre har en HUD. Han kommer ändå bli överkörd.

 

Enda EV-skillnaden Huds ger är dels i stil med minnesnoteringar, och möjligen att de underlättar flerbordande en liten aning.

 

Att jämföra Snowie och PA HUD är som att jämföra någon som tar med en automatkarbin till en boxningsmatch med någon som tagit med lite finare skor och en bra coach. Det är inte ens i samma universum.

 

+1

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, var drar ni gränsen för när ni tycker att det är botten eller ni som tar beslutet då?

Om en spelare enligt PT foldar mot c-betar 90% av tiden, är det då du som tar beslutet att c-beta eller boten?

En annan lirare höjer 2% av sina händer preflop enligt PT.

Är det du som foldar AK eller boten?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du är seriöst dum i huvudet och därtill ett fuskande as.

 

Snowie är tydligt mot ToC, regler och allt vad "fair play" heter. Dessutom så har en ohjälpt spelare rätt exakt 0 chans att ha +EV mot någon som kör snowie. PT och andra HUD-program är i många fall mot vare sig regler eller ToC och ger därtill inte särskilt mycket till en edge. De flesta som använder dem har inte en aning om vad datan som presenteras faktiskt betyder, eller hur pålitlig den är.

 

Det är inte heller så att förhållandet mellan en duktig spelare och en sämre i någon meningsfull utsträckning förändras för att den sämre har en HUD. Han kommer ändå bli överkörd.

 

Enda EV-skillnaden Huds ger är dels i stil med minnesnoteringar, och möjligen att de underlättar flerbordande en liten aning.

 

Att jämföra Snowie och PA HUD är som att jämföra någon som tar med en automatkarbin till en boxningsmatch med någon som tagit med lite finare skor och en bra coach. Det är inte ens i samma universum.

 

 

Så gränsen går enligt där när det inte går att få +EV oavsett hur bra man spelar?

I strikt mening så är Snowie rätt så långt ifrån något facit det heller.

Den visar ju bara draget som den tycker är bäst, sen får ju du ta ställning till om draget är bra eller inte, eller hur?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så gränsen går enligt där när det inte går att få +EV oavsett hur bra man spelar?

I strikt mening så är Snowie rätt så långt ifrån något facit det heller.

Den visar ju bara draget som den tycker är bäst, sen får ju du ta ställning till om draget är bra eller inte, eller hur?

Hur många BG-spelare i världen tror du har +EV mot Snowie?

Du förstår väl att Snowie är oändligt mycket bättre på BG än vad dagens FL-bottar är på poker?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kape: jag håller med om att PT och att analysera sitt spel i efterhand är helt ok. Att kolla dem medan man spelar är en helt annan grej. Jag tycker att det är fel men som alla er som påpekat det så är det inte fusk idag. Det är tillåtna hjälpmedel men jag tycker att man borde förbjuda dem. Precis på samma sätt som det är fusk att spela på ett gemensamt konto osv.

 

Glad att jag trots allt får medhåll från folk som Ola Brandborn, Birgitta Ländin och andra som alla har spelat poker låååång tid. Längre än de flesta och långt innan internetpokern kom. De vet vad jag talar om. Ni andra vill bara försvara att ni faktiskt använder er av ett hjälpmedel.

 

Angående Snowie. Skönt att så många insett likheten jag syftar till. Det är självklart en skillnad mellan programmen men idén är densamma.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur många BG-spelare i världen tror du har +EV mot Snowie?

Du förstår väl att Snowie är oändligt mycket bättre på BG än vad dagens FL-bottar är på poker?

 

Vad har det för betydelse för diskussionen?

Så om du sitter med ett program som gör att du har edge mot 99% av pokerspelarne så tycker du fortfarande att det är fair play eftersom 1% fortfarande kan slå dig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, var drar ni gränsen för när ni tycker att det är botten eller ni som tar beslutet då?

Om en spelare enligt PT foldar mot c-betar 90% av tiden, är det då du som tar beslutet att c-beta eller boten?

En annan lirare höjer 2% av sina händer preflop enligt PT.

Är det du som foldar AK eller boten?

 

är väl inte särskilt svårt att komma ihåg de där grejerna själv? och att dra slutsatserna i dina fall är ju enkelt. i andr alägen är det ju inte lika uppenbar tvad som är den bästa strategin bara för att man har statistiken.

 

 

 

jag var förr väldigt skeptisk mot PA/PT osv men framförallt då om man använder HUDs.

 

jag använder själv PT men ej HUD, tycker HUD känns fel och det finns definitivt många spelare som varit märkbart sämre om HUDs ej funnits.

framförallt då givetvis multitablers, speciellt extrema sådana 8bord+.

 

 

själv speklar jesg mest 4bord sshorthanded eller HU och preflop raise och antakll händer lägger jag märe till ändå.

 

PT säger ju itne så mycket om exakt vilka händer de spelar och hur de spelar dem postflop även om det finns statistik om antal turncheckraisar och liknande.

 

 

 

program med gemensamma databaser är och ska ju givetvis vara förbjudna.

 

 

 

AAisking: du är ett svin. hoppas du blir påkommen och får kontot fruset.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

grejen med PA är ju att man kan teoretiskt skriva ner resukltaten av varje pott och skapa en egen databas med penna och papper. naturligtvis praktiskt ogenomförbart men ändå en principiell skillnad.

 

 

man skulle kunna säga att om ett program som PT tex kategoriserar en spelare efetr stats så ger detr egentlöigen hjälp. så egentlöigwen, även om det är en liten grej, om PT ger en spealre en symbol för fisk eller TAG osv så bord edet vara förbjudet för då tolkar det data åt dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Ni andra vill bara försvara att ni faktiskt använder er av ett hjälpmedel".

 

?

 

Vilket påstående. Jag använder inte Pokertracker men jag tycker ändå det är helt ok att folk använder det. Hade jag haft pengarna hade jag köpt det för att kunna analysera mitt spel bättre och lära mej lite som spelare av programmet. Trots att jag inte har det tycker jag att det är helt ok att andra spelare använder det, precis på samma sätt som jag tycker det är ok att jag lär mej att spela bättre poker genom att kolla på vidos från Cardrunners och andra inte gör det.

 

Det du säger är med andra ord helt fel. Jag försvarar inte alls ett hjälpmedel jag har

 

"Det är självklart en skillnad mellan programmen men idén är densamma."

 

Är idén samma säger du?? Jag vet iof inte vad snowie är nu, men va jag förstod så föreslog programmet det bästa valet en spelare kan göra i realtid. Pokertracker samlar statistik, programidén är väl verkigen inte densamma?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du gav ju ungefär samma argument som:

 

"Alla har möjlighet att dopa sig, så att kalla det idioti är löjligt"

 

(förtydligar endast!)

 

nej nu var du dum. om det är tillåtet att dopa sig så alla har samma möjlighet är dte ju givetvis inte fusk.

 

dock skulle det bli lite meningslöst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du är seriöst dum i huvudet och därtill ett fuskande as.

 

 

Haha, den meningen visar ju vilken nivå din intelligens ligger på. Typiskt nån med dålig självkänsla att kalla andra för dum i huvet bara för att deras åsikter inte stämmer överens med din chimärbild av verkligheten.

Jag anser inte att jag fuskar genom snowie, det är ju bara ett program som ger mig alternativ till att spela spelet korrekt, precis som fuskprogrammen i poker gör.

 

Hjort= störd loser.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

är väl inte särskilt svårt att komma ihåg de där grejerna själv? och att dra slutsatserna i dina fall är ju enkelt. i andr alägen är det ju inte lika uppenbar tvad som är den bästa strategin bara för att man har statistiken.

 

 

 

jag var förr väldigt skeptisk mot PA/PT osv men framförallt då om man använder HUDs.

 

jag använder själv PT men ej HUD, tycker HUD känns fel och det finns definitivt många spelare som varit märkbart sämre om HUDs ej funnits.

framförallt då givetvis multitablers, speciellt extrema sådana 8bord+.

 

 

själv speklar jesg mest 4bord sshorthanded eller HU och preflop raise och antakll händer lägger jag märe till ändå.

 

PT säger ju itne så mycket om exakt vilka händer de spelar och hur de spelar dem postflop även om det finns statistik om antal turncheckraisar och liknande.

 

 

 

program med gemensamma databaser är och ska ju givetvis vara förbjudna.

 

 

 

AAisking: du är ett svin. hoppas du blir påkommen och får kontot fruset.

 

 

ha det så kul med att försöka hålla det i minnet, i synnerhet om det kanske var en mån sen du mötte dom sist

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Är idén samma säger du?? Jag vet iof inte vad snowie är nu, men va jag förstod så föreslog programmet det bästa valet en spelare kan göra i realtid. Pokertracker samlar statistik, programidén är väl verkigen inte densamma?

 

Som jag sagt i ett flertal inlägg så vet jag inte så mycket om just PT. Det är de som i realtid hjälper dig som jag opponerar mig mot inte de där du kan analysera ditt spel i efterhand. Tex HUDs och PO.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enda EV-skillnaden Huds ger är dels i stil med minnesnoteringar, och möjligen att de underlättar flerbordande en liten aning.

 

Att jämföra Snowie och PA HUD är som att jämföra någon som tar med en automatkarbin till en boxningsmatch med någon som tagit med lite finare skor och en bra coach. Det är inte ens i samma universum.

 

 

Haha kunde du inte komma på en bättre liknelse, verkligen ett patetiskt exempel på vilken bisarr loser du är.

 

Tycker inte skillnaden är så stor, snowie bara underlättar BG-spelandet en liten aning, så det är inget fel i det.

 

Dina resonemang är bland det mest korkade jag sett, du har verkligen ingen koll. Ta och prova burkar.nu, det ligger mer på din nivå ditt lilla as.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha, den meningen visar ju vilken nivå din intelligens ligger på. Typiskt nån med dålig självkänsla att kalla andra för dum i huvet bara för att deras åsikter inte stämmer överens med din chimärbild av verkligheten.

Jag anser inte att jag fuskar genom snowie, det är ju bara ett program som ger mig alternativ till att spela spelet korrekt, precis som fuskprogrammen i poker gör.

 

Hjort= störd loser.

 

du är ju seriöst blåst.

 

Pokertracker och pokeroffice är tillåtna, snowie är inte det. vad är det i det du inte fattar?

i det ena fallet spelar alla på lika villkor i det andra gör de det inte.

 

 

och sen är det en väldigt skillnad på programmen. om pokertracker gett förslag på det spelteoretiskt bästa beslutet och sedan kunnat korrigera det emd hjälpa av stas/reads så hade det varit jämförbart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag tror aaisking levlar men samtidigt på ett personligt plan är ute efter hjort, för inte fan kan han måla in sig i ett hörn och sedan tro på det?

 

edit: dollface, ola höll med dig vad jag förstod på ett plan: huds.. vilket jag också är emot, men att vilja döda PT som det vinklades till i ditt ursprungsinlägg på bloggen(förstod det som att du inte ville döda PT nu i efterhand?). Men att 'livevärlden' vill ha bort PT är ju bara skrattretande, lite grann som hockeykillarna back in the days som fnös åt då hjälmen implementerades.

*hjälmar e för töntar, ska hockey bli en kärringsport nu?* Man får helt enkelt hänga med i utvecklingen och inte bara stirra sig blind och sitta o tjura och säga 'det var bättre förr'. Givetvis måste ju en gräns dra någonstans vid utvecklingen, ungefär som det gör inom alla sporter, ferrari gick ju för långt med utvecklingen av sin bil för några år sedan som gjorde dem överlägsna men restriktioner infördes.. som i alla andra möjliga sporter.

 

Vem som skall bestämma huruvida onlinepoker ska begränsas måste insatta människor göra, inte svenska spels VD, PT och HUDS kan ju styra på så sätt att handhistory's bara är importerbara eller mailas till en efter varje avslutad session t.ex... så kan man i efterhand granska sitt spel och gå igenom händer, och statistik på spelare uppdateras inte i realtid för dem som kör med huds och gamla databaser(får inte bort detta problem men är ju en bättre metod än gällande iaf). någon form av scanner som känner av att man kör hud är ju lite på gränsen till inkräktning så jag vet inte hur fasen de ska gå till egentligen.. nu blev det ett slasa jäkla inlägg.. nåja ... hå hå

 

gillar dinosaurier, allmänt-jag-förlorar-på-online-poker-så-jag-tjurar-på-HUDSEN med fler inte "spelreglerna" så får de helt enkelt hålla sig till livet, det fanns ju innan onlinepokern så de kan gott stanna där om de inte gillar vad som har hänt online.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...