Gå till innehåll

förbjuda PT/PAhud/PO?


killerwolf

Recommended Posts

Snowie är ett förbjudet program AAisKing.

 

Vad är det du inte förstår?

 

För att man har bestämt att det ska vara förbjudet ja

man skulle lika gärna kunna förbjuda PT, men det skulle kosta sajterna för mycket rake eftersom folk kan spela fler bord.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 172
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Jag tycker siterna borde stänga av alla spelare som nyttjar deras Notesfunktion. Jag vet många som skriver väldigt utförliga anteckningar så fort en spelare gör något anmärkningsvärt, detta innefattar även generella tendenser som "viker för cb för ofta", "trebetar aldrig tunt" och "openlimpar aldrig, limpar aldrig bakom med monster". Ofta har jag sett spelare sitta vid 10-12 bord samtidigt och ha ett 50-tal noteringar skrivna om olika spelare vid dessa bord (då räknar jag ändå inte med den effekt att somliga av dessa spelare finns på flera olika bord!).

 

Inte nog med detta, när en spelare lämnar bordet och en ny tillkommer så är det säkert i en tredjedel av fallen så att denne spelare också har en utförlig anteckning kopplad till sig.

 

När jag frågar personen som utnyttjar notes-funktionen på det här blatanta viset så får jag ofta höra att han eller hon har tusentals av dessa anteckningar skrivna.

 

Hur rimligt är det? Vem kan hålla så konkret information av otroliga mängder spelare i huvudet samtidigt? Tänk er själva att sätta sig i en liveturre på Cosmo varpå en spelare börjar bläddra bland sina pärmar "Du heter Karlsson ja....Lukas? Få se....K....Ka....aha, där!" Och genast läser en halv sida anteckningar från ett utrivet kollegieblockspapper.

 

Det är inte poker mina vänner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker siterna borde stänga av alla spelare som nyttjar deras Notesfunktion. Jag vet många som skriver väldigt utförliga anteckningar så fort en spelare gör något anmärkningsvärt, detta innefattar även generella tendenser som "viker för cb för ofta", "trebetar aldrig tunt" och "openlimpar aldrig, limpar aldrig bakom med monster". Ofta har jag sett spelare sitta vid 10-12 bord samtidigt och ha ett 50-tal noteringar skrivna om olika spelare vid dessa bord (då räknar jag ändå inte med den effekt att somliga av dessa spelare finns på flera olika bord!).

 

Inte nog med detta, när en spelare lämnar bordet och en ny tillkommer så är det säkert i en tredjedel av fallen så att denne spelare också har en utförlig anteckning kopplad till sig.

 

När jag frågar personen som utnyttjar notes-funktionen på det här blatanta viset så får jag ofta höra att han eller hon har tusentals av dessa anteckningar skrivna.

 

Hur rimligt är det? Vem kan hålla så konkret information av otroliga mängder spelare i huvudet samtidigt? Tänk er själva att sätta sig i en liveturre på Cosmo varpå en spelare börjar bläddra bland sina pärmar "Du heter Karlsson ja....Lukas? Få se....K....Ka....aha, där!" Och genast läser en halv sida anteckningar från ett utrivet kollegieblockspapper.

 

Det är inte poker mina vänner.

 

proffs har ju genom alla tider gjort just detta, men med ett litet smidigt anteckningsblock ;) i alla fall på turneringar har man ju skådat detta om man har varit alert!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nej nu var du dum. om det är tillåtet att dopa sig så alla har samma möjlighet är dte ju givetvis inte fusk.

 

dock skulle det bli lite meningslöst.

 

Men tänk, om man ska föra en debatt huruvida det är fusk eller ej med HUD kan man inte köra med just det argumentet som ett argument...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

du är ju seriöst blåst.

 

Pokertracker och pokeroffice är tillåtna, snowie är inte det.

 

Ja, tråden gäller inte vad som är tillåtet, utan vad som borde vara tillåtet. Vad som är tillåtet är ganska meningslöst att diskuttera för läskunniga.

 

Om pokertracker gett förslag på det spelteoretiskt bästa beslutet och sedan kunnat korrigera det emd hjälpa av stas/reads så hade det varit jämförbart.

 

Det är jämförbart. Försök igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur många BG-spelare i världen tror du har +EV mot Snowie?

Du förstår väl att Snowie är oändligt mycket bättre på BG än vad dagens FL-bottar är på poker?

 

Vad har det för betydelse för diskussionen?

Så om du sitter med ett program som gör att du har edge mot 99% av pokerspelarne så tycker du fortfarande att det är fair play eftersom 1% fortfarande kan slå dig?

DrRoland, FL-bottar ÄR förbjudna och Snowie ÄR förbjudet.

Du försvarar AAisKing då han erkänner att han spelar på Partygammon med Snowie. Tycker du att multipla konton och collusion ska vara tillåtet också?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DrRoland, FL-bottar ÄR förbjudna och Snowie ÄR förbjudet.

Du försvarar AAisKing då han erkänner att han spelar på Partygammon med Snowie. Tycker du att multipla konton och collusion ska vara tillåtet också?

 

Är du dyslektisk?

Har jag någonstans i den här tråden varit för hjälpprogram???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att man har bestämt att det ska vara förbjudet ja

man skulle lika gärna kunna förbjuda PT, men det skulle kosta sajterna för mycket rake eftersom folk kan spela fler bord.

 

Är väl snarare så egentligen att sajterna inte förbjuder för att ingen vill vara först med det och tappa stora delar sin kundbas menmen... Den lilla % i tappad rake pga mindre lirade bord för ett litet fåtal spelare lär vara ej märkbar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är jämförbart. Försök igen.

 

Det ena säger vad du ska göra, det andra håller tyst.

Hur är det jämförbart?

Du behöver inte TÄNKA med mjukvara som Snowie.

 

Är väl snarare så egentligen att sajterna inte förbjuder för att ingen vill vara först med det och tappa stora delar sin kundbas menmen... Den lilla % i tappad rake pga mindre lirade bord för ett litet fåtal spelare lär vara ej märkbar

 

Det första du skriver är vettigt, den andra delen är jättewat. Hur är det inte märkbart med lägre inkomster?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är väl snarare så egentligen att sajterna inte förbjuder för att ingen vill vara först med det och tappa stora delar sin kundbas menmen... Den lilla % i tappad rake pga mindre lirade bord för ett litet fåtal spelare lär vara ej märkbar

 

Precis, det är utav ekonomiska anledningar, inte av etiska skäl.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det börjar skrivas på allvar om botar osv i media kommer nog nätverken agera inte innan dess. Börjar dessa program spridas på allvar samt blir bättre på poker kommer nog många fundera på att lägga ner online pokern för gott och det vill nog inte siterna. Tråkigt för de som idag lever på poker att behöva söka sig efter ett vanligt jobb. Finns dock många motmedel för siterna att ta till om dom skulle vilja.

 

Jag skulle själv aldrig komma på tanken att spela med robot. Jag fortsätter att multitabla 10+ bord sh utan hud med framgång :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så gränsen går enligt där när det inte går att få +EV oavsett hur bra man spelar?

I strikt mening så är Snowie rätt så långt ifrån något facit det heller.

Den visar ju bara draget som den tycker är bäst, sen får ju du ta ställning till om draget är bra eller inte, eller hur?

 

För att man har bestämt att det ska vara förbjudet ja

man skulle lika gärna kunna förbjuda PT, men det skulle kosta sajterna för mycket rake eftersom folk kan spela fler bord.

 

Är du dyslektisk?

Har jag någonstans i den här tråden varit för hjälpprogram???

OK, tona ner personangreppen lite...

 

Det var de två citaten ovan som jag tolkade som att du a) inte tycker Snowie ger en spelare så mycket edge och b) jämför snowie med PT. Om jag misstolkat dig så totalt så ber jag om ursäkt och jag hoppas att eventuella framtida stavfel från mig inte ska få dig att gå i taket igen.

 

Jag håller för övrigt med Eury om att Notesfunktionen kan ge lika mycket hjälp som PT. Det hänger på hur utförlig man är med sina kommentarer och om man anser att det är värt jobbet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är väl snarare så egentligen att sajterna inte förbjuder för att ingen vill vara först med det och tappa stora delar sin kundbas menmen... Den lilla % i tappad rake pga mindre lirade bord för ett litet fåtal spelare lär vara ej märkbar

 

Hur skall man teoretiskt kunna stoppa användningen av hjäpprogram? Så länge jag får tillgång till handhistorik, kan jag ju göra vad jag vill med den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så gränsen går enligt där när det inte går att få +EV oavsett hur bra man spelar?
Vete fan hur du fick det till det där. Jag påpekade att det var flera magnitudskillnader mellan en sak som PA HUD och Snowie, och att Snowie tydligt var fusk med stor effekt, medan PA HUD inte är en särskilt relevant faktor.

 

I strikt mening så är Snowie rätt så långt ifrån något facit det heller.

Den visar ju bara draget som den tycker är bäst, sen får ju du ta ställning till om draget är bra eller inte, eller hur?

Om du tror att ens 1/10000 backgammonspelare nämnvärt förbättrar snowies EV genom att ändra dess beslut så får det stå för dig.

 

Glad att jag trots allt får medhåll från folk som Ola Brandborn, Birgitta Ländin och andra som alla har spelat poker låååång tid. Längre än de flesta och långt innan internetpokern kom. De vet vad jag talar om. Ni andra vill bara försvara att ni faktiskt använder er av ett hjälpmedel.
Jag tror snarare att det är så att ingen av er faktiskt förstår hur liten skillnad HUD-program gör, eller hur stort värde programmen har relativt att bara knäppa dit en liten textanteckning när man ser fiskspel. FWIW så använder jag vare sig PT eller anteckningar under spel.

 

Det är självklart en skillnad mellan programmen men idén är densamma.
Absolute inte. Snowie är rätt nära en lösning av ett spel, medan PT/HUD:s används i situationer som är olösbara och inte kan komma i närheten av att rekommendera bästa spel. I princip är det bara ett muskulöst anteckningsblock.

 

Haha, den meningen visar ju vilken nivå din intelligens ligger på.Jag anser inte att jag fuskar genom snowie,
Nej, fuskare brukar inte göra det. Precis som förskingrare och annat tjuvpack oftast bara anser att de tar vad de har rätt till eller lånar pengar. Men likväl är du fuskare och pretty much en tjuv.

 

det är ju bara ett program som ger mig alternativ till att spela spelet korrekt, precis som fuskprogrammen i poker gör.
Precis som jag förklarat så gör programmen i poker inte något sådant alls, utan de är i stort sett minnesanteckningar med opålitlig och svårtolkad information. Tror ni har väldigt dålig koll på konfidensintervallet för HUD-data är. Oftast så bygger siffrorna på så lite information att det varit bättre att inte veta något alls eftersom de gör att man överanpassar sig mot vad som i botten är slumpmässig information.

 

Hade PA HUD varit något som laddat fullständig spelarhistorik och gett siffror med 1000-tals situationers underlag så hade det varit en annan sak. Men normalsituationen är att den slänger upp flopp% på någon den kollat på i 45 händer. Något som inte är särskilt meningsfull information.

 

Så även om vi snackar "databasfusk", i stil med pokeredge, så är det helt väsensskiljt från Snowie. Eftersom databaserna inte hjälper ett piss med att tolka informationen och göra den till något användbart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har hittat en olikhet. Bra! Hitta nu likheten så är övningen färdig.

 

kul med alla idioter påd et här forumet som tror att de sitter inne emd svaret och är i position och vara överlägsna.

 

 

du har en lika stor skyldighet att argumentera som alla andra muppet.

 

 

inte så lönt att diskutera med någon som baar kan konstatera saker medan andra sidan måste komma med en 1000+sidors bok emd uträkningar och argument.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur skall man teoretiskt kunna stoppa användningen av hjäpprogram? Så länge jag får tillgång till handhistorik, kan jag ju göra vad jag vill med den.

 

Att inte spara någon som helst handhistorik på datorn lär ju stoppa det rätt rejält (kanske inte totalt och inte för särskilt länge, men det skulle vara en väldigt lätt och effektiv start som tog bort det som finns just nu)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HUD ger ingen edge den snarare reducerar en utebliven edge. Men det är mer av en typo eller "thinko" så det kanske inte spelar roll nu.

 

Jag personligen tycker inte att PT eller HUD är fusk av den enkla anledningen att den inte tillför någon edge. Programmen presenterar bara en information som du redan tillandahålles. Jag har aldrig spelat BG eller tittat på snöprogrammet som nämns men där rör det uppenbarligen sig om fusk.

 

Jagser gärna att siter förbjuder PT/HUD då skillnaden mellan mig och standard reg blir större. Sen kan man ju fråga sig vad som ger flest robotspelande regulars, PT eller rakeback. Jag lutar åt RB.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att inte spara någon som helst handhistorik på datorn lär ju stoppa det rätt rejält (kanske inte totalt och inte för särskilt länge, men det skulle vara en väldigt lätt och effektiv start som tog bort det som finns just nu)

 

mmm, fast man vill ju ha kvar kontrollen av siten, och man vill ju analysera sitt spel efteråt. Tål att tänka på kanske. Ett analysprogram som inte försöker uttnyttja andra spelares misstag kommer du i alla fall inte åt. Håller med om att poker inte har anayserats sönder ännu, men det är väl bara en tidsfråga. Tycker DrRoland också har rätt i att de som redan nu kommer under vattenytan pga hjälpprogram är minst lika värdefulla som den allt mindre klicken plussande elit. När marginalerna minskar kommer ju till slut alla under vattenytan med tanke på raken. Tycker därmed att alla borde vara intresserade av ämnet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HUD ger ingen edge den snarare reducerar en utebliven edge. Men det är mer av en typo eller "thinko" så det kanske inte spelar roll nu.

 

Jag personligen tycker inte att PT eller HUD är fusk av den enkla anledningen att den inte tillför någon edge. Programmen presenterar bara en information som du redan tillandahålles. Jag har aldrig spelat BG eller tittat på snöprogrammet som nämns men där rör det uppenbarligen sig om fusk.

 

Jagser gärna att siter förbjuder PT/HUD då skillnaden mellan mig och standard reg blir större. Sen kan man ju fråga sig vad som ger flest robotspelande regulars, PT eller rakeback. Jag lutar åt RB.

 

klart HUD det ger en edge eftersom många spelare överhuvudtaget inte klarat hålla reda hur ofta deras motstånadre 3bettar eller om de spelar 26/23/3 eller 21/16/3 vilket är en ganska stor skillnad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var snälla mot Lina! Det är inte lätt att försvara något man inte själv har tänkt ut! Hon har ju återigen bara stulit budskapet rakt av från någon annan. Denna gång var det Birgitta Ländin som tog upp frågan på Svenska Pokerakademien den 1/3. Den 2/3 skrev Lina ” Varför är inte Pokertracker, Pokeroffice och liknande program olagliga? Detta är en fråga jag ställer mig om och om igen.”. Eftersom hon bara klistrade in de argument som framfördes av Birgitta och övriga i panelen under Pokerakademien så hann hon såklart inte undersöka vad det egentligen var hon pratade om, vilka funktioner som egentligen fanns i programmen osv.

 

Lika illa råkade det gå när hon snodde Olas artikel angående rakeback rakt av. Även denna gång framställde hon det som att det var något hon själv funderat länge över men hela budskapet var återigen en kopia av det Ola hade framfört några dagar tidigare. Hennes försök till egen tanke blev sådär, för att förstärka budskapet om hur hemskt det är med rakeback valde hon att berätta för sina läsare vilken fantastiskt bra rakeback hon själv hade lyckats fixa för sitt eget spelande :)

 

Jag antar att hon tyckte det var kul med all uppmärksamhet hon fick för att hon snodde Birgitta Ländins tankar, så idag valde hon att återigen kopiera Olas. Hon skriver angående artikeln om dåliga svenskar i EPT att ” Varför är inte lika många proffs sponsrade längre? Är de för dåliga pokerspelare? Nej självklart inte. Däremot är de för tråkiga. Låter säkert som ett påhopp men efter att ha hört mig för med många spelbolag så har jag insett att det är deras starkaste argument. Vi syns för dåligt. Ger vi inte mediauppmärksamhet är vi inte heta som sponsorsobjekt. Ett spelbolag sponsrar dig inte bara för att du har ett antal segrar eller för att du är en duktig spelare. De söker folk som drar till sig media.” Detta är också stulet rakt av från det Ola så många gånger bloggat om…

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var snälla mot Lina! Det är inte lätt att försvara något man inte själv har tänkt ut! Hon har ju återigen bara stulit budskapet rakt av från någon annan. Denna gång var det Birgitta Ländin som tog upp frågan på Svenska Pokerakademien den 1/3. Den 2/3 skrev Lina ” Varför är inte Pokertracker, Pokeroffice och liknande program olagliga? Detta är en fråga jag ställer mig om och om igen.”. Eftersom hon bara klistrade in de argument som framfördes av Birgitta och övriga i panelen under Pokerakademien så hann hon såklart inte undersöka vad det egentligen var hon pratade om, vilka funktioner som egentligen fanns i programmen osv.

 

Lika illa råkade det gå när hon snodde Olas artikel angående rakeback rakt av. Även denna gång framställde hon det som att det var något hon själv funderat länge över men hela budskapet var återigen en kopia av det Ola hade framfört några dagar tidigare. Hennes försök till egen tanke blev sådär, för att förstärka budskapet om hur hemskt det är med rakeback valde hon att berätta för sina läsare vilken fantastiskt bra rakeback hon själv hade lyckats fixa för sitt eget spelande :)

 

Jag antar att hon tyckte det var kul med all uppmärksamhet hon fick för att hon snodde Birgitta Ländins tankar, så idag valde hon att återigen kopiera Olas. Hon skriver angående artikeln om dåliga svenskar i EPT att ” Varför är inte lika många proffs sponsrade längre? Är de för dåliga pokerspelare? Nej självklart inte. Däremot är de för tråkiga. Låter säkert som ett påhopp men efter att ha hört mig för med många spelbolag så har jag insett att det är deras starkaste argument. Vi syns för dåligt. Ger vi inte mediauppmärksamhet är vi inte heta som sponsorsobjekt. Ett spelbolag sponsrar dig inte bara för att du har ett antal segrar eller för att du är en duktig spelare. De söker folk som drar till sig media.” Detta är också stulet rakt av från det Ola så många gånger bloggat om…

 

 

 

lite ironiskt/kul att du öppnar ett nytt konto för att posta ett sådant inlägg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...