Gå till innehåll

Hur rasismen smyger sig på oss


Klyka

Recommended Posts

Om det nu högst eventuellt finns en högre makt kommer jag från denna dag och allt framgent tillbe denna med intentionen att du må supa till duktigt på lördagen innan nästa val och helt enkelt vara så in helvete bakfull att du helt enkelt missar att gå och rösta dagen därpå!

 

Vet du ens vad du själv skriver? Älskar när personer tror att dom låter smartare när dom tar till "avancerad" svenska.

 

det här är min internetslang till dig LazaruSS: L O L

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 389
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

En sak till förresten rasism definieras i tre steg 1 erkänna att mänskligheten är uppdelad i olika raser och subraser, 2 Anta att det finns biologiska skillnader som påverkar fysiska och eller mentala egenskaper mellan raserna, 3 att hävda att de olika raserna är uppdelade i olika hierarkier och att det finns en värdemässig skillnad dem emellan.

 

För att vara "rasist" skall du svara ja på alla 3 ovanstående påståendena. Ordet rasist används ofta alltför lättvindigt utan att man reflekterar över vad det faktiskt innebär. Att någon har lite fördommar om människor av olika slag/ras/whatever innebär inget annat än att han just har lite fördommar och är sannerligen inte nog för att belönas med epitetet rasist.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Legheliel är ute på en promenad och ser en pitbullterrier komma mot sig. Han märker att han blir nervös, mer än han skulle blivit om det var en mops som kom emot honom. Oops! Han måste förtränga den känslan och säga till sig själv att anledningen till att han blir nervös är för att media och personer i hans omgivning har målat upp en bild av att pitbullterriers ofta biter folk. Innerst inne vet han ju att de flesta pitbullterriers inte bits.

 

I och för sig har han läst att pitbullterriers är överrepresenterade i statistiken över vilka hundar som oftast biter folk. Men det har säkert sin orsak i att de som köper pitbulls oftare än vanligt är sådana som slår sina hundar och behandlar dem illa. De stackars hundarna kan ju inte lastas för det.

 

Pitbullterriern kommer närmare och stirrar in i Legheliels ögon. Han kan inte hjälpa att han känner sig nervös. Han blir arg på sig själv! Vad håller han på med? Han håller på att göra sig skyldig till diskriminering! Han dömer hunden efter håren! Han måste göra något. Han har svårt att göra något åt sitt adrenalinpåslag, men han kan kämpa för att det utåt ska verka som att han inte har några fördomar mot den stackars hunden. Han tänker: "Hur skulle jag ha gjort om det var en mops som kom där? Jag måste göra likadant! Annars diskriminerar jag!"

 

Legheliel ställer sig på huk och börjar tala gulligt. "Åh vilken söt! Vad heter han? Jaaa är du en fin hund!"

 

Hunden biter näsan av Legheliel.

 

Leheliel åker ambulans in till sjukhuset med ett leende på läpparna. Han klarade det! Ingen kan anklaga honom för att ha fördomar kring hundraser!

 

Ett par år senare är han ute och går på stan med en vän och sin näsprotes. Han ser en pitbullterrier komma emot sig. Ångesten kommer som en knytnäve i magen och han ber sin kompis att de ska ta en annan väg.

 

Kompisen, som umgås i samma kretsar som han själv, blir förbannad. "Vad har du emot pitbulllterriers egentligen? Ska den där hunden behöva lastas för vad nån helt annan pitbullterrier gjorde mot dig för flera år sen? Jävla hundrasist. Äckligt är vad det är. Fy fan."

För det första så är det ingen bra jämförelse, inte alls.

För det andra så skulle jag inte agera på detta sätt, om en hund bet mig så skulle jag helt plötsligt inte vara rädd för alla hundar, men kan förstå om andra blir det, eftersom det som tidigare nämnt är en stor skillnad mellan en hund och en invandrare.

Förstår inte riktigt poäng i din historia heller, menar du, Waggho, att man alltid generaliserar? Om jag blir nerslagen av en svensk kille en sen kväll skall jag vara rädd för alla killar jag träffar på stan? Ska jag vara rädd för alla svenskar jag träffar på stan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En sak till förresten rasism definieras i tre steg 1 erkänna att mänskligheten är uppdelad i olika raser och subraser, 2 Anta att det finns biologiska skillnader som påverkar fysiska och eller mentala egenskaper mellan raserna, 3 att hävda att de olika raserna är uppdelade i olika hierarkier och att det finns en värdemässig skillnad dem emellan.

 

För att vara "rasist" skall du svara ja på alla 3 ovanstående påståendena. Ordet rasist används ofta alltför lättvindigt utan att man reflekterar över vad det faktiskt innebär. Att någon har lite fördommar om människor av olika slag/ras/whatever innebär inget annat än att han just har lite fördommar och är sannerligen inte nog för att belönas med epitetet rasist.

Exakt.

 

Aaalltid, läs detta och låt det sjunka in så att du förstår vad ordet rasism innebär överhuvudtaget innan du ens diskuterar det. Rasism är INTE samma sak som främlingsfientlighet, det verkar du inte förstå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste bara säga att det är så extremt barnsligt och typiskt rasister att börja prata om definition av ord som typ "rasism", "nazism", "främlingfientlig", "nationalist" osv.

"Nä, nä, jag e inte rasist, jag e rasnationalist, det e en jävla skillnad ffs".

 

Kom igen, alla här inne inneförstår vad någon menar när man säger rasist eller rasism, vi behöver inte dölja det bakom definitioner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det var syftet så skulle jag ha bannat en väldig massa människor vid det här laget. Ist har jag försökt rensa bort uppenbara nonsensinlägg och låter folk som debatterar seriöst göra det.

 

Tråden föranleddes av att det i två olika trådar samtidigt ställs frågor om min syn på rasism, så jag skrev ett långt raljerande inlägg som svar därpå. Det är ett debattinlägg.

 

Jag anser att det skulle vara mkt snyggare om du överlämnade moddandet i en sån här känslig tråd som du startat till övriga moderatorer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste bara säga att det är så extremt barnsligt och typiskt rasister att börja prata om definition av ord som typ "rasism", "nazism", "främlingfientlig", "nationalist" osv.

"Nä, nä, jag e inte rasist, jag e rasnationalist, det e en jävla skillnad ffs".

 

Kom igen, alla här inne inneförstår vad någon menar när man säger rasist eller rasism, vi behöver inte dölja det bakom definitioner.

 

Det där är ju faktiskt helt enkelt inte sant, ja gud förbjude att man faktiskt skall definiera ett ord som hela debatten handlar om, det kan man ju bara vilja om man lever i skuggorna och har ett eller två judelik undanstoppade i garderoben...

 

Vad jag anser är typiskt är att när folk börjar förlora eller ligga i underläge i en debatt så går man ifån sakliga argument och börjar kasta dylik dynga omkring sig och hoppas att lite guilt by association skall vända debatten i ens fördel.

 

Och det var också ett litet svar till Aaalltids;

 

"Jag förstår inte riktigt vad du anser en rasist är om det inte är en människa med fördomar om andra människor som enbart är baserad på hudfärg/härkomst."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste bara säga att det är så extremt barnsligt och typiskt rasister att börja prata om definition av ord som typ "rasism", "nazism", "främlingfientlig", "nationalist" osv.

"Nä, nä, jag e inte rasist, jag e rasnationalist, det e en jävla skillnad ffs".

 

Kom igen, alla här inne inneförstår vad någon menar när man säger rasist eller rasism, vi behöver inte dölja det bakom definitioner.

 

Jag har faktiskt ingen aning, så jag skulle uppskatta om du förtydligar det för mig.

 

Jag blir mer rädd om jag möter på en turk/arab/svart i en mörk gränd än om jag möter på en svensk/kines/asiat. Jag tror dessutom att manliga svarta har större kön än asiater men att asiaterna är smartare.

 

Är jag rasist? Jag tycker inte det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att mycket av detta negativa beteende är ett resultat av regeringens totala flathet med invandrare,det ska bara ges,inga motkrav ställs och mycket av den kriminalitet som kommer upp i media mer eller mindre rinner ut i sanden och slutar med att inga straff utdelas.

Jag själv är uppvuxen i ett av uppsalas på 70 talet invandrartätaste och krimminella område och har många polare från olika delar av världen och i stort sett alla som i dag lever eller är i hyffsad kondition håller med om att det i stort sett inte ställs några som helst motkrav på folk som kommer hit och behöver hjälp,visst dom kommer från länder med mångåriga stridigheter eller svår svällt men är det en ursäkt till att inte följa regler och lagar i det land som vill hjälpa dom.

Vad jag vill ha sagt är att jag kan inte acceptera att bli påhoppad som en smygrasist bara för att jag tycker att folk som kommer hit,politiska flyktingar eller andra,som begår grova brott ska behandlas med silkesvantar bara för att det är krig eller annat elände i deras hemland.

Sveriges lagar ska ju som sagt vara lika för alla oavsett härkommst eller sammhällsstatus och ska det bli någon som helst lösning på detta så får nog fan regeringen och andra partier börja våga rota lite i detta och inte bara sopa det under mattan med förespeglingen om att det är rasism att prata om det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För det första så är det ingen bra jämförelse, inte alls.

För det andra så skulle jag inte agera på detta sätt, om en hund bet mig så skulle jag helt plötsligt inte vara rädd för alla hundar, men kan förstå om andra blir det, eftersom det som tidigare nämnt är en stor skillnad mellan en hund och en invandrare.

Förstår inte riktigt poäng i din historia heller, menar du, Waggho, att man alltid generaliserar? Om jag blir nerslagen av en svensk kille en sen kväll skall jag vara rädd för alla killar jag träffar på stan? Ska jag vara rädd för alla svenskar jag träffar på stan?

 

Jesus Christ, han har ju inte alls påstått något sådant. Han jämför inte heller hundar med invandrare. Han gör jämförelsen som en spegling av generaliseringar. Han gör det dessutom jävligt bra.

 

- Blir du biten av en pitbull är det stor sannolikhet för att du kommer att passa dig lite extra noga för just pitbulls framöver.

- Hittar du en fluga i salladen du köpt på ICA så kommer du att tänka en extra gång nästa gång du ser samma sallad på ICA.

- Har du haft två Volvo-bilar och lämnat in båda på en verkstad för samma problem så kommer du att vara misstänksam mot Volvo-bilar.

 

Det handlar inte om rätt eller fel, rationellt eller inte, rasism eller något annat. Det handlar om mänsklig psykologi. Betingning kallas det visst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Generaliseringar och fördomar är ett ytterst mänskligt beteende, det har det naturliga urvalet sett till.

En människa är inte rasist för att hon blir extra uppmärksam när hon möter 3 invandrare på stan en lördagkväll eftersom chansen är såpass mycket större att bli överfallen av dessa än tre stycken ur-svenskar.

 

På samma sätt är det inte diskriminering när Homeland Security mestadels visiterar och förhör de med arabiskt ursprung, eftersom de är mer benägna att kapa flygplan.

 

Vi generaliserar för att spara resurser, inget annat. Sluta kalla det för rasism!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller med om att fördomar i rätt stor del bottnar i extremt användbara evolutionära anpassningar. Det betyder inte direkt att de är användbara i en värld där vi har polis, inte är särskilt användbara eller lever i flockar om en handfull personer där alla utomstående är potentiellt dödliga fiender. Att gå på instinkt i sådana här frågor blir inte riktigt rätt.

 

En människa är inte rasist för att hon blir extra uppmärksam när hon möter 3 invandrare på stan en lördagkväll eftersom chansen är såpass mycket större att bli överfallen av dessa än tre stycken ur-svenskar.
Som påpekats så är faktorn "Man" och särskilt "ung man" enormt mycket mer relevant än ursprung hos personer man stöter på vad gäller sannolikhet för våld. Och jag har lite småsvårt att tro att P(oprovocerat överfall) är många gånger större när man möter fyra fulla invandrarkillar på gatan än när man möter fyra fulla svenskar, särskilt om man jämför med sannolikheten att bli nitad av ett blandat sällskap eller bara tjejer.

 

Över huvud taget så är jag rätt skeptisk till "oprovocerade överfall", särskilt på stan som är ett lite smårisigt ställe att råna folk på. Vid alla våldsamma situationer jag varit med om, eller sett, eller hört talas om, så har det varit rätt långt förspel med tjafs, eller rån som motiv.

 

På samma sätt är det inte diskriminering när Homeland Security mestadels visiterar och förhör de med arabiskt ursprung, eftersom de är mer benägna att kapa flygplan.
Du menar nog "på samma sätt som det är idiotiskt, och kostar äckligt höga belopp, av Homeland Security att fördröja passagerarinflöde genom att hugga mörkhyade personer eftersom det är försvinnande liten chans att någon enskild passagerare hittar på något dumt". Det är inte direkt så att det är en rationell strategi att stoppa alla som lite liknar en snubbe som haft en bomb i skon.

 

Det är också idiotiskt om man frånser de höga kostnaderna eftersom icke-randomniserad säkerhet är mycket lättare att kringgå än ordentligt utförd säkerhet. Bruce Schneier har skrivit en massa om sånt där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Generaliseringar och fördomar är ett ytterst mänskligt beteende, det har det naturliga urvalet sett till.

En människa är inte rasist för att hon blir extra uppmärksam när hon möter 3 invandrare på stan en lördagkväll eftersom chansen är såpass mycket större att bli överfallen av dessa än tre stycken ur-svenskar.

 

På samma sätt är det inte diskriminering när Homeland Security mestadels visiterar och förhör de med arabiskt ursprung, eftersom de är mer benägna att kapa flygplan.

 

Vi generaliserar för att spara resurser, inget annat. Sluta kalla det för rasism!

Så länge det finns en viss chans, den behöver inte vara stor, att Homeland Security även visiterar och förhör blåhårig vit dam i 70-årsåldern. Om de däremot enbart visiterar och förhör folk med arabiskt ursprung så är det rasism/diskriminering. Dessutom, som Hjort påpekade ovan, väldigt ineffektivt eftersom då blir nästa bombning gjord av just Agda, 87.

 

Personligen är jag mindre rädd för tre invandrare än tre ursveskar, lite beroende att de gånger jag råkat i trubbel har det alltid, förutom ett enstaka tillfälle, varit "svensk förortsungdom" som varit i farten. Svennar som vill vad de uppfattar som "coola gangsterblattar", typ, om ni förstår vad jag menar.

 

Edit: La till Agda, 87

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

edit: mitt inlägg är riktat mot aalltid med flera som har hakat upp sig på waggho's metafor...

 

waggho's metafor var endast en metafor och inget annat... Beskriver hur en situation ledde till ett resultat som den drabbade tar med sig som erfarenhet till en annan situation där personen ställs inför ett val, och med tanke på tidigare erfarenheter väljer personen att ta det "säkra före det osäkra" I HANS ELLER HENNES ÖGON baserat på tidigare händelser. Inget konstigt av det eller hur?

 

Inget konstigare än att många människor, jag säger inte alla OBS metafor på ingående: undviker att åka karuseller för sist hon eller han åkte pariserhjulet så stannade hjulet högst upp. Det var hemskt, satt där i över två timmar.. no thank you I'll pass on the ride. Även om hon eller han vet om att risken att hjulet stannar igen när just hon eller han åker är i princip lika med noll, men ändå kan människor passa just för att denne känner obehag.

 

Metaforena nämnda stämmer och fungerar för dem som har upplevt det ypperligt, och deras handlande är därmed ingeting konstigt. Däremot är det skrämmande hur icke-drabbade men väldigt mottagliga för skitsnack, invandrarförtal med mera kan påverkas och handla därefter...Där kan man inte skylla på något som evolutionärt urval eller liknande..Bara hoppas att folk som lyssnar, lyssnar med ett kritiskt öra......

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du menar nog "på samma sätt som det är idiotiskt, och kostar äckligt höga belopp, av Homeland Security att fördröja passagerarinflöde genom att hugga mörkhyade personer eftersom det är försvinnande liten chans att någon enskild passagerare hittar på något dumt". Det är inte direkt så att det är en rationell strategi att stoppa alla som lite liknar en snubbe som haft en bomb i skon.

 

Det är också idiotiskt om man frånser de höga kostnaderna eftersom icke-randomniserad säkerhet är mycket lättare att kringgå än ordentligt utförd säkerhet. Bruce Schneier har skrivit en massa om sånt där.

 

Jag menade exakt det jag skrev. Du missade min poäng. Jag tycker också det är idiotiskt och väldigt orationellt. Finns garanterat många bättre sätt att lägga resurser på för Homeland Security.

 

Vi tar ett annat exempel:

 

Skulle den thailändska polisen börja hugga och förhöra 50-åriga västerländska ensamstående män för att de är mest benägna att begå pedofilbrott i Thailand kan man knappast kalla det för rasism/diskriminering, eller hur?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi tar ett annat exempel:

 

Skulle den thailändska polisen börja hugga och förhöra 50-åriga västerländska ensamstående män för att de är mest benägna att begå pedofilbrott i Thailand kan man knappast kalla det för rasism/diskriminering, eller hur?

 

Jovisst skulle man det om de inte också plockade in 20-åriga asiater, 35-åriga mulatter och 63-åriga ryssar då och då....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...