Gå till innehåll

Hur rasismen smyger sig på oss


Klyka

Recommended Posts

Om, vid sådant förhållande, alla brott som begås av invandrare rapporteras genom att säga att "en invandrare begick ett brott", medan alla brott som begås av någon som inte är invandrare rapporteras genom att säga att "någon begick ett brott", så kommer det att skapa fördomar. Folk kommer att få uppfattningen att "de där invandrarna figurerar jämt och ständigt i brottsrapporterna". Detta är förvisso sant att de figurerar i rapporterna, men man glömmer att beakta alla de gånger då de inte gör det.

 

På samma sätt skulle fördomar mot vilken annan grupp som helst kunna skapas. Genom att konsekvent påpeka att en person tillhör en viss grupp, när personen figurerar i ett visst sammanhang, så förstärker man bilden av att den gruppen generellt ofta figurerar i nämnda sammanhang.

 

Jaha? Det är ju just så det inte är idag. Om vi går in på ett litet sidospår; Våra stora kvällstidningar. Så skyddar ju dem alla brottslingar och jag har då aldrig sett att te.x Aftonbladet har nämnt att en utlänning låg bakom ett brott (i Sverige). Det skrivs ju to.m svensk när det handlar om invandrare som har planerat terrordåd härifrån. Då blottar man ju etniciteten. Är inte det lite missledande då? Har vi inte rätt att få veta att en terrorist från Mellanöstern har flyttat hit och planerat terrordåd? Det om något är missledande.

 

Detta är förvisso sant att de figurerar i rapporterna, men man glömmer att beakta alla de gånger då de inte gör det.

 

Så om det skulle skrivas svensk med invandrarbakgrund och svensk. Vad är då problemet? Då har du ju det svart på vitt. Det är som att du tycker att det är mer okej för en invandrare att begå ett brott. För dem blir ju mer utsatta när dem hängs ut. Är det inte lite så du resonerar?

 

 

 

Ännu ett sidospår. Varför tas alltid rasismen upp som vit vs. X. Varför blundar du, Klyka, mot invandrarnas rasism mot svenskarna. För kom nu inte och säg att den inte existerar.

 

 

Jag hade velat skriva mycket mer, men det vågar jag inte. Klyka har ju en förmåga att vara framme med ban-knappen när det inte passar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 389
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

haaaaaaaaaahhhhhhhhaaaaaaaaaaaaaaaaaa

 

 

Det är olämpligt att hålla skolavslutning i kyrkan,

anser Diskrimineringsombudsmannen, DO. Att sjunga Den blomstertid nu kommer är inte heller okej. Elever som inte är kristna riskerar att känna sig uteslutna från

ceremonin.

 

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_325808.svd

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hahaha. Blev du upprörd över "attacks random white people becuase they can"

 

Vad tycker du om "bränner valfri neger för att han är svart" då? För det är ju faktiskt så det sett ut de sista tvåhundra åren.

 

Jag blev upprörd över att människor gör så imot varandra, vilken hudfärg dom än har... Jag kan inte förstå hur dom tänker... jag bara kan inte...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så om det skulle skrivas svensk med invandrarbakgrund och svensk. Vad är då problemet? Då har du ju det svart på vitt.

Jag hade velat skriva mycket mer, men det vågar jag inte. Klyka har ju en förmåga att vara framme med ban-knappen när det inte passar.

 

Finns ett gigantiskt problem med att skriva på det viset. Låt oss säga att vi har en norsk kille som invandrar till Sverige och begår ett brott. Om han nämns i tidningarna som "en svensk med invandrarbakgrund" - vad tror du gemene man ser framför sig då? Inte är det en gutt i lusekofte utan en somalier/jugoslav/balt/iranier/etc. Detta skulle bara ytterligare späda på de fördomar (låt vara att de faktiskt är statistiskt bevisade) många ursvenskar har mot invandrare.

Dessutom - om tidningarna börjar använda uttrycket invandrarbakgrund - var ska de dra gränsen? 1:a generation, 2:a generation eller som i mitt fall - 7 generation från Tyskland?

Btw - välkommen tbx till forumet. Hoppas du kan föra en sansad diskussion i denna och fler trådar utan att vara alltför övertydlig med spridandet av dina, vid det här laget, välkända åsikter...;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha? Det är ju just så det inte är idag. Om vi går in på ett litet sidospår; Våra stora kvällstidningar. Så skyddar ju dem alla brottslingar och jag har då aldrig sett att te.x Aftonbladet har nämnt att en utlänning låg bakom ett brott (i Sverige). Det skrivs ju to.m svensk när det handlar om invandrare som har planerat terrordåd härifrån. Då blottar man ju etniciteten. Är inte det lite missledande då? Har vi inte rätt att få veta att en terrorist från Mellanöstern har flyttat hit och planerat terrordåd? Det om något är missledande.

 

 

 

Så om det skulle skrivas svensk med invandrarbakgrund och svensk. Vad är då problemet? Då har du ju det svart på vitt. Det är som att du tycker att det är mer okej för en invandrare att begå ett brott. För dem blir ju mer utsatta när dem hängs ut. Är det inte lite så du resonerar?

 

 

 

Ännu ett sidospår. Varför tas alltid rasismen upp som vit vs. X. Varför blundar du, Klyka, mot invandrarnas rasism mot svenskarna. För kom nu inte och säg att den inte existerar.

 

 

Jag hade velat skriva mycket mer, men det vågar jag inte. Klyka har ju en förmåga att vara framme med ban-knappen när det inte passar.

 

Etnicitet har inte att göra med att vara svensk.

 

Borde man skriva om förövaren är rödhårig och vänsterhänt också? Eller om han är en mobbad trångsynt och lätt efterbliven parvel som desperat söker tillhörighet i någon grupp?

 

Kan du inte bara erkänna att du är en liten rädd hare och att bli rasse såg du som en utväg? Om du vågar stå för det så blir du iaf inte riktigt lika patetiskt. Eller, jo det blir du....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

haaaaaaaaaahhhhhhhhaaaaaaaaaaaaaaaaaa

Det är olämpligt att hålla skolavslutning i kyrkan,

anser Diskrimineringsombudsmannen, DO. Att sjunga Den blomstertid nu kommer är inte heller okej. Elever som inte är kristna riskerar att känna sig uteslutna från

ceremonin.

 

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_325808.svd

 

 

 

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_325808.svd

 

Inte visste jag att "Den blomstertid nu kommer" är Sveriges nationalsång..

Däremot har vi religionsfrihet i skolan vilket ibland får såna här lite halvmärkliga konsekvenser.

Att vissa skolor inte firar avslutningar i kyrkan har att göra med att en skolavslutning inte är en kristen högtid. Man vill att även muslimer, hinduer osv ska känna sig välkomna på skolavslutningen. Vilket kanske kan vara lite lurigt i en såpass kristen lokal som kyrkan måste sägas vara.

 

Edit: Märk väl att jag personligen gärna firar avslutningar i kyrkan eller sporthallen eller varsomhelst där folk får plats och det finns en scen.

Men, av samma anledning som Jennez inte vill döpa sina barn i kyrkan så finns det vissa som inte tycker att det passar sig med avslutningar i kyrkan.

Dock har jag under mina 12 år som lärare aldrig hört nån person av annan tro än den kristna vara kritisk till detta. Det är snarare gamla pingstkyrkotanter och bönder som inte känner sig "uppklädda" nog i kyrkan som tycker det är bättre att fira avslutning nån annanstans.

 

Återigen, som lärare kan jag säga att det här är inget stort problem generellt sett. Det är i de ytterst sällsynta fall där det finns en o annan dumskalle till politiker eller alternativt nån helt rabiat förälder som bara måste hitta nåt att klaga på som det uppstår såna här konflikter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Först och främst: Bra skrivet Waggho...

 

Tycker dock att diskussionen har blivit lite konstig här och var i tråden:

Att ogilla ett mångkulturellt samhälle har verkligen noll med rasism att göra. Det är att ogilla andra kulturer och inget annat. Det är möjligt att hata andra kulturer utan att för den sakens skull ha någonting emot att samhället man lever i har människor av olika ras.

 

Att tycka illa om muslimer, judar, kristna eller bögar har heller absolut ingenting med rasism att göra, eftersom dessa existerar inom i princip alla raser.

 

En helt annan sak är att många rasister ogillar andra kulturer/religioner/sexuella preferenser än sina egna...

 

Ngt som är tråkigt med vårt europa är att ras-diskussioner/forskning har blivit så tabu sedan andra världskriget. Ämnet är enligt mig själv väldigt intressant, men det är svårt att hitta bra information...

 

Ett boktips för den intresserade är: "Why Black Athletes Dominate Sports and Why We're Afraid to Talk About It "http://www.amazon.com/Taboo-Athletes-Dominate-Sports-Afraid/dp/1891620398

 

Personligen tycker jag bara det är mysigt med lite olika etniciteter och religioner även om jag håller med aftonbladet-kolumnisten Staffan Heimerson om att Sveriges invadringspolitik under 90-talet objektivt sett varit en katastrof...

 

Sedan håller jag med dem som säger att man borde inrikta sig på att främst hjälpa människor på plats. Det finns uträkningar på vad invandrare kostar samhället i snitt. Det är ganska mycket pengar. Man kan ju fråga sig hur många människoliv som skulle kunna räddas för de pengarna... (Resonemanget fungerar självfallet inte på politiska flyktingar etc)

 

Problemet med det socialdemokratiska sverige är lite att det måste vara en smula protektionistiskt för att fungera. Med amerikanska regler är det ju betydligt lättare att ta emot emigranter då dessa snarare stöttar upp systemet än utnyttjar det (hur skulle priserna på restaurangerna i USA se ut utan Mexarna?) Det som måste offras om det ska fungera i Sverige är att man måste drastiskt skär ner på sociala förmåner etc, men är det ett pris vi är beredda att betala?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du inte bara erkänna att du är en liten rädd hare och att bli rasse såg du som en utväg? Om du vågar stå för det så blir du iaf inte riktigt lika patetiskt. Eller, jo det blir du....

 

Jag skulle inte kalla mig själv för rasist. Jag har vänner som är invandrare, vänner som respekterar landet Sverige. Så länge dem gör det är det inga problem.

 

Dagens Sverige: Allt är rasistiskt. Man får inte ens yttra sig om att man är besviken på Sveriges integrationspolitik. Man får inte inprincip inte säga någonting om invandringen, sålänge det inte passar in i medelsvensons mall. Det är svenskarnas fel för att invandrare hamnar snett osv. Jag är så jävla trött på hyckleriet!

 

Varför kalla mig rasist? Är det någonting speciellt som du kan peka på? Va?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mycket fina ord, men så länge herr Klyka inte slutar tänka "Zomg, Hitler" så fort man ens snuddar vid ämnen som invandring eller mångkultur så kommer den här tråden att upprepas om och om igen. Hans tänk är ju symptomatiskt för vad som är fel i dagens samhälle. Ingen lackar snett och kräver permaban när någon skriver om "utvecklingsstörda spaghettiätare", men så fort man ens nämner någon av Klykas fredade folkgrupper blir man stämplad som gaskammarförespråkare. Fy skäms!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dessutom - om tidningarna börjar använda uttrycket invandrarbakgrund - var ska de dra gränsen? 1:a generation, 2:a generation eller som i mitt fall - 7 generation från Tyskland?

 

Rent allmänt så anses man väl inte som invandrare på något sätt längre när man är den tredje generationen att födas i landet. Så det skulle nog vara en bra gräns.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rent allmänt så anses man väl inte som invandrare på något sätt längre när man är den tredje generationen att födas i landet. Så det skulle nog vara en bra gräns.

Vilket genast får en att förstå hur svår situation man lever i som "invandrare". Att klassas som invandrare i ett land som man bott i hela sitt liv, det skulle i alla fall fucka upp min självbild rätt hårt. Om man tycker att en andra generations invandrare har större skyldigheter gentemot Sverige än en "ursvensk", ja då har man inte tänkt speciellt långt imo.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är mest förvånad över att forumledningen inte insett problemet "Klyka".

Moralpaniken som den karln lider av är av det extrema slaget.

Fullständigt olämplig som moderator och dessutom starkt bidragande till att forumdiskussionerna numera är färglösa och tvekande, p.g.a. just Klykas triggerhappy banfinger.

 

I viktiga ämnen som exempelvis rasism, är det mer eller mindre ett måste att även de skruvade åsikterna visas och bemöts.

Klykas korståg är bara kontraproduktivt gentemot hans egen ideologi.

Åsiktsrasism när den är som värst.

 

Men jag misstänker att pojken inte är äldre än runt 25.

Det kanske blir bättre med tiden.

Nej, det blir det nog inte.:cry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fullständigt olämplig som moderator och dessutom starkt bidragande till att forumdiskussionerna numera är färglösa och tvekande, p.g.a. just Klykas triggerhappy banfinger.

 

I viktiga ämnen som exempelvis rasism, är det mer eller mindre ett måste att även de skruvade åsikterna visas och bemöts.

Klykas korståg är bara kontraproduktivt gentemot hans egen ideologi.

Åsiktsrasism när den är som värst.

 

 

 

Nu är det ju iofs inte Klykas fel. I forumets regler står det klart och tydligt att rasistiska inlägg inte är tillåtna. Mao - Klyka följer ju bara de regler som han som moderator är satt att följa.

Anser fortfarande att diskussionen oftast handlar om Klykas agerande när det i själva verket är forumets regler som borde diskuteras.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är det ju iofs inte Klykas fel. I forumets regler står det klart och tydligt att rasistiska inlägg inte är tillåtna. Mao - Klyka följer ju bara de regler som han som moderator är satt att följa.

Anser fortfarande att diskussionen oftast handlar om Klykas agerande när det i själva verket är forumets regler som borde diskuteras.

 

Mmm, men övriga moderatorer har ju lite fingertoppskänsla och ser det inte som sin heliga plikt att tolka inlägg på värsta möjliga sätt och ge sig ut på korståg för att få bort allt som de inte håller med om. Som någon annan skrev i en annan tråd så verkar Klyka tycka alldeles för mycket om att utnyttja sina befogenhetet som moderator och det han sysslar med har inget med forumreglerna att göra. Om så vore fallet skulle varenda inlägg om "korkade norrmän" resultera i infractions. Vad han gör är att först besluta sig för att varna/banna folk och sedan rättfärdiga det med hjälp av forumreglerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är det ju iofs inte Klykas fel. I forumets regler står det klart och tydligt att rasistiska inlägg inte är tillåtna. Mao - Klyka följer ju bara de regler som han som moderator är satt att följa.

Anser fortfarande att diskussionen oftast handlar om Klykas agerande när det i själva verket är forumets regler som borde diskuteras.

 

Kan det inte vara så att Klyka reagerar lite väl överdrivet då,är ju bara han som verkar vara aktiv av modsen i dessa frågor och forumets regler kan väl tolkas olika hårt av olika personer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är mest förvånad över att forumledningen inte insett problemet "Klyka".

Moralpaniken som den karln lider av är av det extrema slaget.

Fullständigt olämplig som moderator och dessutom starkt bidragande till att forumdiskussionerna numera är färglösa och tvekande, p.g.a. just Klykas triggerhappy banfinger.

 

I viktiga ämnen som exempelvis rasism, är det mer eller mindre ett måste att även de skruvade åsikterna visas och bemöts.

Klykas korståg är bara kontraproduktivt gentemot hans egen ideologi.

Åsiktsrasism när den är som värst.

 

Men jag misstänker att pojken inte är äldre än runt 25.

Det kanske blir bättre med tiden.

Nej, det blir det nog inte.:cry:

 

Bra skrivet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men nu är det så det funkar, hur jävla idiotiskt det än är! Folk anpassar sig efter hur det funkar..

 

Jobbade som telfonförsäljare för 2år sedan, jobbade inte där länge men han se ett riktigt bra exempel.

 

Sitter i mitt headset och säljer saker när det kommer en ny kille till höger om mig och chefen instruerar honom om hur det funkar, precis innan han gör sitt första samtal så säger chefen att han ska kalla sig "Anders", personen pratar perfekt svenska och skulle gissa på att han är född och uppväxt här men med utländska föräldrar, så han har inte ett svenskklingande namn.

 

Så under tiden han jobbar och ringer runt till säkert 70-80pers per dag så är han tvungen att kalla sig ngt helt annat än sitt riktiga namn, helt sinnes egentligen, men chefen vill få in pengar, och hade han använt sitt riktiga namn så kan jag lova att han inte ens fått ihop hälften av de"avslut" han fick nu.

 

Tyvär är det så det funkar i dagens samhälle!

 

 

mm det är tråkigt att det är så men man kan helt enkelt inte hindra folk från att generalisera när media precis som klyka säger bombaderar folk med "vinklade artiklar" if you will, tycker också det är fruktansvärt tråkigt att se att invandrare falla på sitt "rykte"

 

men problemet bottnar ju mycket djupare såg någon ta upp det de var säkert fudge igen han är en vis man.:roll:

 

flyktingpolitiken är rentav lam i sverige och den är ett skämt, vi har verkligen tagit oss vatten över huvudet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är mest förvånad över att forumledningen inte insett problemet "Klyka".

Moralpaniken som den karln lider av är av det extrema slaget.

Fullständigt olämplig som moderator och dessutom starkt bidragande till att forumdiskussionerna numera är färglösa och tvekande, p.g.a. just Klykas triggerhappy banfinger.

 

I viktiga ämnen som exempelvis rasism, är det mer eller mindre ett måste att även de skruvade åsikterna visas och bemöts.

Klykas korståg är bara kontraproduktivt gentemot hans egen ideologi.

Åsiktsrasism när den är som värst.

 

Men jag misstänker att pojken inte är äldre än runt 25.

Det kanske blir bättre med tiden.

Nej, det blir det nog inte.:cry:

 

+1

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså att klyka må vara överdrivet hård i sin moderatorroll är väl ändå ett rätt litet problem. Varför hakar ni upp er på det? Större problem som diskuteras i tråden är ju SDs framfart, människors egoism när det kommer till att dela med sig av tryggheten och rikedomen i Sverige, eller?

 

Varför ge bort sina egna hårt intjänade pengar till andra som inte gjort något alls för att förtjäna de?

Inte för att det har nåt med rasism att göra, men så dumt ändå. Dessutom är sverige varken direkt rikt eller tryggt längre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi fick sluta sjunga nationalsången i högstadiet i början på 90-talet för att eleverna med invandrarbakgrund kunde ta illa upp och det ansågs rasistiskt. Det var den motiveringen som skolan gav iaf. Minns att väldigt många föräldrar reagerade på det o tyckte det var skandal, men slutsjunget var det.

 

Hade säkert mycket att göra med att Ultima Thule var heta då och gjorde en cover på den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi fick sluta sjunga nationalsången i högstadiet i början på 90-talet för att eleverna med invandrarbakgrund kunde ta illa upp och det ansågs rasistiskt. Det var den motiveringen som skolan gav iaf. Minns att väldigt många föräldrar reagerade på det o tyckte det var skandal, men slutsjunget var det.

Ja, och nu senast fick inte elever ge varandra hjärtan på alla hjärtans dag. Det är överbeskyddarsvenskheten, inte invandringen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...