Gå till innehåll

The life of RaMz


RaMz

Recommended Posts

För oss som inte är i form är ju powerwalks bättre, man förbränner mer än när man löper (har jag läst, är inte 100% på de men nån kan säkert bekräfta?) + att man orkar mer.

 

När jag löper så känner jag mig svimfärdig ganska snabbt, men powerwalka som en fjolla är jag bättre på (=

 

Edit; Googlade det själv o läste om att det inte stämmer med förbränningen men svårt o veta vad man tror på, står så olika överallt.. hur fna är det? (=

 

Orkar man bara springa 15min lär det vara bättre att gå snabbt i 60min.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 6,9k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Orkar man bara springa 15min lär det vara bättre att gå snabbt i 60min.

 

Procentuellt bränner du mer fett än lagrade kolhydrater om du håller dig till lägre form av aktivitet, t ex gång än jämfört med att springa. Däremot den absoluta mängden kan vara något större när du sprungit en längre bit. Härmed fördelaktigt att hålla sig till en medel-anstängande aktivitet om man är ute efter att förbränna fett, då man kan hålla igång längre (jämför 1,5 timmes gång med 30 min löpning). Sen får man inte glömma att tänka på att efter-förbränningen är högre och längre vid en hög aktivitet, t ex högintensitetsträning (googla HIIT).

 

För att summera; Om man i detta nu vill bli av med fett men inte är särskilt vältränad vad gäller uthållighet är det bättre att hålla på längre tid i 60-70% maxpuls jämfört med en löpning som för en icke vältränad snabbt kommer upp i 80-90% maxpuls där man heller inte orkar köra aktiviteten lika länge.

 

 

Tillägg: Det där med att inta kolhydrater sent på kvällen stämmer lite halvt. Visserligen lagras de lättare som fetter i kroppen om de intas sent istället för säg mitt på dagen, samtidigt som att det i det stora hela som har betydelse självklart är mängd energi ut och in i kroppen. Problemet är att om man intar större mängden av dessa kolhydrater på kvällen kommer man ändå vara lika hungrig på morgonen och därmed troligtvis öka sitt dagliga kaloriintag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För oss som inte är i form är ju powerwalks bättre, man förbränner mer än när man löper (har jag läst, är inte 100% på de men nån kan säkert bekräfta?) + att man orkar mer.

 

När jag löper så känner jag mig svimfärdig ganska snabbt, men powerwalka som en fjolla är jag bättre på (=

 

Edit; Googlade det själv o läste om att det inte stämmer med förbränningen men svårt o veta vad man tror på, står så olika överallt.. hur fna är det? (=

 

Handlar ju om att förbränningen av fett inte drar igång förrän 45 min + jobb, därav långpromenader bättre än en löprunda på 15 min som knappt bränner frukosten.

 

Gosan:

Är väl ingen vidare idé att springa innan då du förmodligen inte kommer orka hålla ordentligt tempo i powerwalken sen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom det är på tapeten. Jag är ganska otränad och skulle må bra av att tappa 5-10 kg och springer 5km på ~28minuter. Kan det vara jävligt nice att först springa 5km spåret och sedan promenera det direkt efteråt (Är det kasst att låta pulsen gå ner med vila 2-3 min) ?

 

definitivt inget fel i det. Om du löper 5km på 28minuter utan att dö dvs, vid 70% av din maxpuls så syresätter du alla muskler optimalt. Köp en pulsmätare åså försöker du cutta din tid på 5km för var dag utan att gå över 70% av din maxpuls och avsluta med att gå din sträcka.

 

Att är inte by default BÄTTRE än att löpa, det är bara det att det är så jäkla mycket lättare dra ut och powerwalka 2 timmar med P3 i lurarna som en otränad kotte än spendera samma tid i löpspåret. att gå 20minuter med 65% maxpuls eller så vs att löpträna 20 min med samma maxpuls förstår väl alla att löpning är bättre? Du kommer en längre sträcka, hence mer energi går åt.

 

Men som sagt, promenader är the nuts för de flesta, men kan ni löpträna så tycker jag ni ska göra det, att få en bättre kondition på köpet är ju inte fy skam.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Handlar ju om att förbränningen av fett inte drar igång förrän 45 min + jobb, därav långpromenader bättre än en löprunda på 15 min som knappt bränner frukosten.

 

Gosan:

Är väl ingen vidare idé att springa innan då du förmodligen inte kommer orka hålla ordentligt tempo i powerwalken sen

 

Det stämmer att fettförbränningen inte startar förrän efter typ 45minuter, men å andra sidan så gör du av med mer energi om du t.ex löper 20minuter per dag än inte. De 20minuterna du löper är ju inte useless bara för att du inte kickar igång fettförbränningen... I det långa loppet handlar det ju trots allt om energi in - energi ut, och allt som hjälper dig bränna mer energi än vad du annars skulle ha gjort under din vardag är ju +ev.

Ponera att du har stått still på 85kilo i ett par år, du fortsätter äta som du har gjort innan, men du slänger in ett löppass varje morgon på 20minuter, självklart kommer det få effekt, bara inte särskilt mycket eller för den delen snabbt.

 

 

edit; matnyttig länk som jag har pastat många ggr om :)

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=26881

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

AASDASDASDSADASDSA

 

vad vill siterna mig, trött på alla jävla regs som spelar alla sina händer face up och aldrig förlorar några all ins. Jag ska börja spela som en tight blind åsna också så kanske jag också kan slakta online. FML, whiiiineeeee. Hoppades iaf på 2 turrar jag va semideep i med stora stackar, men lyckades såklart bubbla båda, kanske kan vinna någon 50 freeze jag är kvar i adoadkaodsjföojvsda

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

AASDASDASDSADASDSA

 

vad vill siterna mig, trött på alla jävla regs som spelar alla sina händer face up och aldrig förlorar några all ins. Jag ska börja spela som en tight blind åsna också så kanske jag också kan slakta online. FML, whiiiineeeee. Hoppades iaf på 2 turrar jag va semideep i med stora stackar, men lyckades såklart bubbla båda, kanske kan vinna någon 50 freeze jag är kvar i adoadkaodsjföojvsda

 

PLUS ETT

 

Rank: 407,708 på stars 2009 hehehehe

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

E ju typ de sämsta upplägget o ta cheatmålet som sista mål.

 

Du bränner ju inte mkt när du sover så man ska undvika carbs på kvällen. Bästa är ju att börja dagen med mkt carbs. Då har du hela dagen på dig att förbränna dem. Förbränner du dem inte hamnar de runt magen :)

 

Kroppen kommer nog bli mer villig att behålla muskelmassa/bygga ny muskelmassa om man får in en stor andel av dygnets energi i fönstret precis efter träningen.

 

Handlar ju om att förbränningen av fett inte drar igång förrän 45 min + jobb, därav långpromenader bättre än en löprunda på 15 min som knappt bränner frukosten.

Spelar väldigt lite roll. Man brukar räkna med att man bränner sin kroppsvikt i kg gånger antalet km man löper och 0,8*sin kv i kg * antalet km när man går snabbt. 20% är rätt liten skillnad mtp hur mycket längre man kan gå än springa, därav är det effektivare för att uppnå en stor energiförbränning.

 

Det stämmer att fettförbränningen inte startar förrän efter typ 45minuter, men å andra sidan så gör du av med mer energi om du t.ex löper 20minuter per dag än inte. De 20minuterna du löper är ju inte useless bara för att du inte kickar igång fettförbränningen... I det långa loppet handlar det ju trots allt om energi in - energi ut, och allt som hjälper dig bränna mer energi än vad du annars skulle ha gjort under din vardag är ju +ev.

Ponera att du har stått still på 85kilo i ett par år, du fortsätter äta som du har gjort innan, men du slänger in ett löppass varje morgon på 20minuter, självklart kommer det få effekt, bara inte särskilt mycket eller för den delen snabbt.

 

 

edit; matnyttig länk som jag har pastat många ggr om :)

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=26881

 

Stämmer

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fan va tvungen att lasta på 17-åringen mot Gonzales nu i Rogers Cup för att försöka bli lit emindre back, men bustade hela mitt neteller konto :(

 

Jag brukar va rätt running good på sportsbeting annars, kolla in dom här statsen från mitt betfairkonto:

 

Total Deposits: $183,188.00 Total Withdrawals: $64,621.00 Net Deposits: $118,567.00

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får jag vara med och tävla?/whina? Är bra på det har jag hört från säkra källor som spelar GTO här på forumet8-)

 

Tur att jag slipper sånt där i min dagbok, bara jag som får whina här och alla vet att jag aldrig kommer spela nån jäkla "GTO". Här har vi en egen version av GTO :P

 

Ante, fyfan va mkt tur du har, skäms!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser


×
×
  • Skapa nytt...