Gå till innehåll

Möjligt att muta sig fram i Sverige? Hur dyrt?

Recommended Posts

Postad
Stämmer nog bra...

Jag skulle vilja veta om någon testat att t.ex. langa upp 50kkr när de åkt dit i en trafikkontroll? Personligen tror jag att en ensam polis är "lättköpt" om bara summan är betydande. Det är nog svårt för en ensam polis att ta körkortet av en om man viftar med 200kkr framför näsan på honom/henne.

Att erbjuda en schysst avsugning är bra mycket billigare än pengamutor. Omedelbar tillfredställelse efter vägkanten gör jobbet. Kul är det ju inte, men va fan, man måste se det rationellt. 12 min efter stoppet har man tagit

listerine-paks-strips.jpg

och är uppe i 140 igen.

Postad
Håller med dig om det, helt klart.

Men en ensam polis får väl inte göra ett sådant ingripande?

Jo, många poliskontroller ute i landet görs av en polis. Polis som är ute och kör själva får också stanna och bötfälla om de ser en fortkörare

Postad

Nu när vi ändå är inne på det, tror ni det finns någon möjlighet att köpa sig ur extremt grova brott med extrema summor pengar, t.ex. hur många hundratusen/miljoner tror ni man får lägga upp för att få dem att t.ex. se bort från något i stil med t.ex. import av stora mängder droger 100kg+ kokain osv, mord? (möjligvis omöjligt?), bankrån, osv osv..

Alla har vi väl hört varianter på historien om den japanska affärsmannen som åkte till thaliand råkade ha ihjäl en thaigirl och sedan köpte sig loss för ett antal miljoner bath..

Jag har ingen aning om det är sant och hur mycket det skulle kosta i sverige om mna lyckas träffa på nån som går att köpa. Man vill nog sköta det så snabbt och smidigt som möjligt så man inte behöver muta halva rättsväsendet dock..

Postad
Jo, många poliskontroller ute i landet görs av en polis. Polis som är ute och kör själva får också stanna och bötfälla om de ser en fortkörare

hur menar du nu "ser" en fortkörare. det krävs lite mer än så för att bötfälla någon för fortkörning..

Postad
Stämmer nog bra...

Jag skulle vilja veta om någon testat att t.ex. langa upp 50kkr när de åkt dit i en trafikkontroll? Personligen tror jag att en ensam polis är "lättköpt" om bara summan är betydande. Det är nog svårt för en ensam polis att ta körkortet av en om man viftar med 200kkr framför näsan på honom/henne.

tror nog attde flesta tycker att det verkar lite dyrt för 50Kkr för att slippa böter för t ex en fortkörning. En sådan muta skulle nog dessutom göra att herr blå fick känningar av "lik" i kofferten om man säger så.

Postad

Det kan jag bekräfta. Trafipaxer körs ofta av en ensam polis. Har själv blivit tagen av en. (körde faktiskt om honom). :D

Postad

Vad jag förstått så reggas trafikpolisens mätning direkt in i en centraldator nu för tiden, vilket gör att de inte kan släppa ens om de vill. Att försöka muta då vore nog ett enormt misstag... Men en "vanlig" snutbil som råkar störa sig på ens hastighet kan ju vara lättare.

Ang krogexemplet så är det väl ingen direkt muta att fixa sig vip-behandling, eftersom all form av vip på sätt o vis är rent mutbaserad. Inte minst i den branschen.

Kom också att tänka på en gammal vandringshistoria:

Kända artisten X (beroende på vem som berättar storyn, men han ska nog vara gammal och ful iaf) varvade ner på hotellbaren efter en spelning. Där står en snygg brud. Han frågar henne rakt på sak: "Du får 1000 spänn om du knullar med mig". Hon blir förnärmad och svarar: "Äckel! Jag är ingen hora!". Han kontrar omedelbart: "Ok, du får 10.000." Hon funderar en stund, svarar sen ok och tillägger: "Men bara så du vet; jag är ingen hora." Han svarar: "Hörrudu, vad du är har vi precis kommit fram till. Men du är en rätt dyr sådan."

Postad

Jag måste bara vara tråkig och säga att vi ska vara jävligt glada att vi lever i ett land där korruption är förhållandevis ovanligt. Korruption är extremt dåligt för tilliten mellan människor, för ekonomin etc etc.

Postad
Jag måste bara vara tråkig och säga att vi ska vara jävligt glada att vi lever i ett land där korruption är förhållandevis ovanligt. Korruption är extremt dåligt för tilliten mellan människor, för ekonomin etc etc.

ah fast det är ett nöje att åka till uländer där man kan köpa det mesta för pengar :D Livet är så mycket enklare när man kan hyra mc/bil och utan körkort exempelvis, blir man stoppad så stoppar man en sedel i näven på snuten så äre bara att köra vidare.

Postad
ah fast det är ett nöje att åka till uländer där man kan köpa det mesta för pengar :D Livet är så mycket enklare när man kan hyra mc/bil och utan körkort exempelvis, blir man stoppad så stoppar man en sedel i näven på snuten så äre bara att köra vidare.

Länge leve tredje världen!

Postad
Det kan jag bekräfta. Trafipaxer körs ofta av en ensam polis. Har själv blivit tagen av en. (körde faktiskt om honom). :D

Jag har en polare som låg bakom en blå-vit polisbil, tappade tålamodet och körde om. Polisen blev minst sagt ursinniga...

Postad

Som en del är inne på så tror jag att mycket beror på situationen. Att "muta" sig fri från en fortkörningsbot fungerar nog bättre med tårar än med sedlar. Tror att det är lättare i Sverige att väcka medlidande (om möjligt) än att bara slänga upp stålar.

Meeeen, samtidigt, som du säger, så är det nog svårt att stå emot om du ger tillräckligt med pengar.

Postad

Kan nämna hur det är i Kroatien med fortkörning och poliser. I princip så består polisernas löner till större delen av mutor. Är rätt accepterat där att håva fram några hundringar då man blir tagen för fortkörning. Blir inte mycket billigare jämfört med om du betalar regelrätt böter, men du slipper en "anmärkning".

Postad
Du kanske kan räkna upp vad som krävs för att få en fortkörare fälld i domstol?

Det räcker nog inte med att dom "ser" att du kör för fort. Dom måste väl även kunna visa att du gjort det. Den övervakning som polisen använder sig av är:

Hastighetsmätning med radarhastighetsmätare, laserhastighetsmätare, stoppur på uppmätt vägsträcka och genomsnittshastighetsmätare. På de mest olycksdrabbade vägarna förekommer så kallad automatisk trafiksäkerhetskontroll med fasta kameror. Mätning med stoppur kan utföras både från marken och från helikopter. Genomsnittshastighetsmätning sker med så kallad "TripTrack", ett instrument som är monterad både i bilar och på motorcyklar.

Edit: Detta vet jag inte. Men låt säga att anja står och käkar korv vid grillen och medan senapen rinner ur mungipan ser han Menghini komma farandes i uppsattningsvis 200 trygga på den 50-väg där mojen är lokaliserad. Då är det nog svårt att fälla honom för fortkörning. Däremot tror jag att vår kära Menghini skulle gå att få fälld för vårdslöshet i trafiken. Där räcker det nog med att polisen "ser".

Postad

Om en polisman ser att du kör för fort så åker du dit, även om han inte mäter. Kan vara som du säger Xram, att det "bara" blir vårdslöshet i trafik, men det får du ju ändå om du kör för fort. Vilket som antas en trafikpolis (eller polis i allmänhet) vara trovärdig och veta vad han pratar om. Så om polisen påstår att du kört väldigt mycket för fort, då åker du dit.

Ganska ofta i de fallen som polisen säger: "Oj oj, det där gick fort. Vet du hur fort du körde? Nehej, men vi säger väl 139 (på 110) då så slipper du tappa körkortet.". Mindre krångel för alla inblandade.

Postad
Om en polisman ser att du kör för fort så åker du dit, även om han inte mäter. Kan vara som du säger Xram, att det "bara" blir vårdslöshet i trafik, men det får du ju ändå om du kör för fort. Vilket som antas en trafikpolis (eller polis i allmänhet) vara trovärdig och veta vad han pratar om. Så om polisen påstår att du kört väldigt mycket för fort, då åker du dit.

Ganska ofta i de fallen som polisen säger: "Oj oj, det där gick fort. Vet du hur fort du körde? Nehej, men vi säger väl 139 (på 110) då så slipper du tappa körkortet.". Mindre krångel för alla inblandade.

Vårdslöshet i trafik är ett värre brott än fortkörning... man får inte vårdslöshet i trafik bara för att det är en fortkörning. Kör du 200 på natten på E4 utan trafik är ju inte särskilt vårdslöst eftersom du inte är farlig i trafiken, däremot är det en fortkörning.

Postad

Dom kan inte göra nånting om dom inte har gjort en rullande mätning. Sen kanske det förekommer att dom drar en rövare om du uppenbarligen har kört typ 50km eller mer över hastighetsbegränsningen. Ganska många är nog snabba med att acceptera en bot istället för att hålla på tjafsa i det läget.

Har själv blivit stoppad efter att ha blåst förbi i 100 på 50väg blivit stoppad och rejält utskälld och fått förklarat för mig att dom gärna skulle ta körkortet men att dom inte kan ta det bara baserat på att jag tycks ha kört för fort.

Postad

En kompis ordnade i yngre dagar fjortisfester i stora lokaler, där det ibland såldes sofiero på burk till en massa 16-åringar. När snuten kom räckte det med sju lax för att de skulle vända och dra igen. Vet inte hur fan det gick till, men bör väl ses som en riktig klonk.

Postad
En kompis ordnade i yngre dagar fjortisfester i stora lokaler, där det ibland såldes sofiero på burk till en massa 16-åringar. När snuten kom räckte det med sju lax för att de skulle vända och dra igen, vet inte hur fan det gick till. Men bör väl ses som en riktig klonk.

det lät ganska orimligt, framförallt med tanke på åldern på dom inblandade och antalet inblandade, går något snett på dom festerna i framtiden och det börjar komma fram att polisen inte har ingripit tidigare så..... Jag vet iof inte hur mutningen lades upp, om dom kände varandra sedan innan osv, och om polisen visste om att det såldes alkohol där. Jag tror inte att många poliser skulle riskera att tappa jobbet för 7tusen eller riskera att bli utrpressade. Finns typ två alternativ, antingen är historien inte sann eller så är poliserna otroligt dumma. Det ena behöver inte utesluta det andra iof...