Gå till innehåll

Möjligt att muta sig fram i Sverige? Hur dyrt?


Sylwester

Recommended Posts

En sak jag har funderat en hel del på är hur stora möjligheterna är för någon med väldiga pengaresurser att muta sig genom livet. Jävligt ointressant enligt vissa kanske, men på något skruvat sätt fascineras jag av att de allra flesta människors integritet går att köpas. För de flesta finns det alltid ett pris.

 

Det jag mest funderat på är saker i vardagen. Jag ska exempelvis köra upp om några veckor, hur mycket kontanter tror ni jag skulle behöva erbjuda förrättaren från vägverket? Eftersom människor kan skilja sig ganska mycket åt så kan vi väl försöka tänka oss ett snitt, I guess. Vad tror ni? 5k? 10k? 25k? 100k?

 

Hur mycket skulle en 13-åring behöva erbjuda personen i kassan för att få köpa cigg? 500?

 

Hur mycket för att bli kvitt en polis som hittar en med en joint i handen?

 

Nå?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att köpa ciggpaket som en 13-åring är nog inte så svårt, speciellt inte på mindre kiosker.

 

"Risk and Reward" - Ger man en hundring för ett ciggpaket, när det är folktom så är det lugnt.

 

Vet inte hur det är med uppkörningen ifall man ser att han är helt katastrofal krävs det nog mycket pengar men är han halvdan och på så vis så kommer uppkörningsgubben ha svårt att bli av med jobbet ifall de skulle börja kontrollera det så är det nog ganska lättmutat (Ja, inte under 10k iaf skulle jag tro iaf).

 

Sedan beror det ju ifrån person till person också förstås ...

 

Mvh, KF

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hur mycket kostar det i random uland att muta sig fri från typ lite gräs i fickan.

Thailand har jag hört nämnas ungefär en månadslön ungefär vet ej om det stämmer. Men där finns det ju en kultur att skinna utlänningar med cash och dom är ju fattiga så dom har mycket större nytta av extrapengar än en svensk har.

 

Jag gissar man måste vifta med två månadslöner eller 20-30K för en polis för att komma någon vart om man har begått ett mindre brott typ rökt gräs. Det gäller förstås om man blir tagen av en polis..finns det vittnen eller det är 2 eller flera så blir det annorlunda.

Bara dagsböter kan ju bli en 8K eller så om har ett hyffsat kneg om det blir rättegång.

 

Intressant för övrigt, har haft lite funderingar på sånt här själv :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle vara intressant att höra om någon som lyckats med detta i Sverige berätta... Jag bor i ett land i centraleuropa som är sönderkorrupt.

 

20-40 spänn för en fortkörning, en rattfylla beror på hur många snutar/läkare som är på platsen men ca 5-10k SEK om det är 4 personer i kontrollen. Läskiga är att man kan köpa sig fri från brott, typ våldsbrott med offer... det kanske kostar 500k sek och uppåt så slipper man 2-3 års fängelse. Hela åklagarmyndigheten mutas. Såna här saker beror givetvis på hur rik man är...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jennez, vart är du !?

 

Jag är här. Och jag har bara mutat någon i Sverige en gång. Det var en DJ på nåt ställe i Visby för ett par somrar sedan. Han vägrade att spela ”I would walk 500 miles” men efter tjat och en budgivning som började på 200 kr slutade det med att han spelade låten för 500 kr. Jag vet inte varför jag ville höra just den låten men i vanlig ordning var jag väl lite överförfriskad.

 

Sen har man ju försökt muta folk utanför sin yrkesroll för att säkra olika sidebets men det räknas inte tycker jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är här. Och jag har bara mutat någon i Sverige en gång. Det var en DJ på nåt ställe i Visby för ett par somrar sedan. Han vägrade att spela ”I would walk 500 miles” men efter tjat och en budgivning som började på 200 kr slutade det med att han spelade låten för 500 kr. Jag vet inte varför jag ville höra just den låten men i vanlig ordning var jag väl lite överförfriskad.

 

Sen har man ju försökt muta folk utanför sin yrkesroll för att säkra olika sidebets men det räknas inte tycker jag.

 

Menade ju inte att jag trodde du var nån expert på att muta utan snarare bra på att dra igång diskussioner som sen blir rättade av hjort.;-)

 

Men det förstod du kanske hehe:-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom människor kan skilja sig ganska mycket åt så kan vi väl försöka tänka oss ett snitt, I guess. Vad tror ni? 5k? 10k? 25k? 100k?
Beror ju på hur ens färdighetsvärde i Muta ser ut...

 

Seriöst, det är ju jätteberoende av hur duktiga man är på att presentera förslaget. Langar man bara upp en massa pengar och ber någon göra något som är ett direkt brott mot deras yrkesuppgift så bör det ju bli jävligt mycket dyrare än om man känner personen sedan innan och erbjuder något i stil med ett räntefritt huslån.

 

Det bör bli jäkla mycket billigare i snitt om det ses som en underförstådd överenskommelse där man gör varandra tjänster än om man helt öppet förklarar att man vill köpa en persons lojalitet. Det senare är rätt förolämpande, och få människor vill se sig som billiga.

 

Jag skulle tro att det blir jävligt dyrt i situationer där personen som mutas begår ett allvarligt brott och riskerar att förlora sin livnäring. En polis vore ju bra korkad om han tog 10 papp för att se mellan fingrarna på en joint, eftersom det sedan skulle kunna användas som påtryckningsmedel mot honom för att få honom att begå mycket grövre brott.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle tro att det blir jävligt dyrt i situationer där personen som mutas begår ett allvarligt brott och riskerar att förlora sin livnäring. En polis vore ju bra korkad om han tog 10 papp för att se mellan fingrarna på en joint, eftersom det sedan skulle kunna användas som påtryckningsmedel mot honom för att få honom att begå mycket grövre brott.

Stämmer nog bra...

 

Jag skulle vilja veta om någon testat att t.ex. langa upp 50kkr när de åkt dit i en trafikkontroll? Personligen tror jag att en ensam polis är "lättköpt" om bara summan är betydande. Det är nog svårt för en ensam polis att ta körkortet av en om man viftar med 200kkr framför näsan på honom/henne.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu slog det mig, jag har ju mutat in mig till VIP-status på en krog i Gbg för flera år sedan. Vakterna och en bartender fick minst 300 kr dricks varje kväll jag var där (1-2 gånger per vecka) i 3-4 månader och efter det så vinkade de alltid in mig och serverade mig först. Jag kunde även ringa och dra med mig upp till 10 gäster om det var fullt. Körde sedan med "underhållsdricks" (ca 150 kr/kväll) tills jag bytte ställe.

 

Det tyckte jag var enormt prisvärt och det var en massa wannabe-brats som inte fattade hur jag (en simpel knegare) kunde få en bättre behandling än vad de fick. Suck, amatörer...

 

Vissa yrkesgrupper är alltså väldigt billiga att muta men de ska ju inte känna det som att man försöker köpa dem, för då kan det bli dyrt eller bara misslyckat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stämmer nog bra...

 

Jag skulle vilja veta om någon testat att t.ex. langa upp 50kkr när de åkt dit i en trafikkontroll? Personligen tror jag att en ensam polis är "lättköpt" om bara summan är betydande. Det är nog svårt för en ensam polis att ta körkortet av en om man viftar med 200kkr framför näsan på honom/henne.

 

Håller med dig om det, helt klart.

Men en ensam polis får väl inte göra ett sådant ingripande?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En bekants fassa köpte sig ur när han drog förbi en polisbil på motorvägen i runt 220km/h i sin viper, la upp 15 000:- kontant, dock var föraren i polisbilen ensam i bilen och det var ett par år sen. Han har för övrigt en del skumma affärer för sig så det förvånar mig absolut inte och även om jag inte kan bekräfta det till 100% så känns det någorlunda tillförlitligt. Detta hände för övrigt ett par mil utanför Helsingborg.

 

Däremot tror jag det är relativt svårt att köpa sig ur en situation med 2 poliser, det uppstår ju en del osäkerhet i just det momentet och jag tror inte att någon av poliserna vågar ta det första steget och säga något i stil med "Jo men vad säger du, ska vi ta pengarna?" det får förmodligen röra sig och VÄLDIGT stora summor och då är det nog inte relevant om det inte är ett väldigt allvarligt brott och då är det förmodligen ganska omöjligt ändå.

 

Nu när vi ändå är inne på det, tror ni det finns någon möjlighet att köpa sig ur extremt grova brott med extrema summor pengar, t.ex. hur många hundratusen/miljoner tror ni man får lägga upp för att få dem att t.ex. se bort från något i stil med t.ex. import av stora mängder droger 100kg+ kokain osv, mord? (möjligvis omöjligt?), bankrån, osv osv..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...