Gå till innehåll

Vad är det med talet 7?


Saint_Bjorn

Recommended Posts

Ställ inte en fråga och idiotförklara ngn som vill hjälpa till !

...i frågan frågade du specifikt om den religösa betydelsen, inser nu att det va slöseri med tid och energi att svara i din tråd när du inte ville ha ngt svar.

Är du fullare än mig? Vad tolkar du in i mina ord som jag inte sagt? Jag var väldigt ärlig. Det vore jätteintressant att höra vad din far säger, som präst. Sen lade jag till, som en fortsättning på tråden, att jag inte tror att 7 enbart har en teologisk betydelse. Thats all. Ber om ursäkt at det kunde missupfattas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är du fullare än mig? Vad tolkar du in i mina ord som jag inte sagt? Jag var väldigt ärlig. Det vore jätteintressant att höra vad din far säger, som präst. Sen lade jag till, som en fortsättning på tråden, att jag inte tror att 7 enbart har en teologisk betydelse. Thats all. Ber om ursäkt at det kunde missupfattas.

 

E ganska full... men kändes ´som om du va ironisk. Ber om ursäkt om jag hadde fel ! :h:

 

EDIT: ja e skit full

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De 7 dödssynderna

 

Romersk katolska kyrkan är världens största kyrkosamfund.

Den finns representerad i så gott som alla länder.

Man beräknar att medlemsantalet kommer att överstiga en miljard år 2000. (Nat.Encykl.)

 

Särskilt betydelsefull är Augustinus genom sin treenighetslära,

sin betoning av arvsynden och sin nådelära. (Nat.Encykl.)

 

Den katolska kyrkan har sedan lång tid tillbaka haft kampen mot de 7 dödssynderna, som en riktlinje för det dagliga livet.

 

 

 

1. LUST - Jämför med Principernas förklaring av Människans Fall

2. AVUNDSJUKA - -"- Lucifers avundsjuka mot den potentiellt fullkomliga Adams position.

3. FROSSERI - -"- fallna människans ovilja att sätta andliga önskningar före kroppsliga.

4. LÄTTJA - -"- Lärjungarnas och Johannes döparens lättja att förena sig med Guds vilja och vittna om Jesus som Messias före korsfästelsen.

5. VREDE - - " - Kains mord mord på Abel.

6. STOLTHET - - " - Lucifers känsla av stolthet som kunskapens ängel jämfört med den ofullkomlige Adam.

 

7. GIRIGHET - - " - Lucifers girighet att kunna kontrollera människan och skapelsen mot Guds uttryckliga bud.

 

Är pastorsbarn och vet att 7 är ngn biblisk siffra, men vet inte varför ...får höra med gubben imorgon...
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I de flesta större religioner finns en massa "magiska" tal, och det är inte bara talet 7 som dyker upp. Exempelvis kan nämnas att i judendomen så symboliserar talet 18, om jag inte minns fel, livet. I islam är det 17 gånger bättre att tillbe gud offentligt än privat. I hinduism har man snöat in på talet 24 som dyker upp i en massa sammanhang.

 

En förklaring, eller ett försök, till det här går ut på att religioner ofta verkat som en fristad för människor med olika former av psykitriska åkommor, tex tvångsyndrom eller schizofreni. Dvs de blev tex schamaner, eller de fasta regler och riter som kanske redan fanns i en religion tilltalade dom så de söktes sig dit, där de kanske tillförde ytterligare regler och ritualer. Olika former av regler som de flesta religioner har är ofta sammaknippade med olika tal. Man kanske ska be ett visst antal gånger osv.

 

Nån kanske har sett filmen där Jack Nicholson spelar en författare med tvångssyndrom som måste tvättas sig om händerna ett visst antal gånger, släcka och tända ljuset ett annat antal gånger osv. Ett klosterliv, i de flesta religioner skulle nog varit drömmen för den rollfiguren. För att inte tala om de 613, ja just det klart det är 613, reglerna som finns i judendomen:

 

http://en.wikipedia.org/wiki/613_mitzvot

 

Kanske kan det vara en förklaring, eller delförklaring. Man kan hitta lite mer utförlig beskrivning på den här synvinkeln, men lättillgänglig, i boken "Junk food monkeys-and other Essays on the biology of the human predicament".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 är ett primtal vilket gör att man inte kan "dela upp" det. Om man skulle tala om världens 6 underverk ökar risken att de skulle delas i grupper som t.ex. de 3 bättre och de 3 sämre underverken.

 

Talet fem då? Eller 11?

 

Glöm talet sju. Det är för mesar. 23 säger jag bara. Law of five. 2+3=5

 

Hail Eris och Ewige Blumenkraft

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...