Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

bilden av den svenska modellen som framgångssaga med en kombination av kapitalism/fri marknad med starkt socialt skyddsnät stämmer inte riktigt. det är snarare en gammal myt än ett vinnande koncept.

 

http://www.libera.fi/wp-content/uploads/2011/10/Libera_The-Swedish-model.pdf

 

 

 

edit: lade till quotes

 

Stämmer. Fram till 60-talet var Sverige faktiskt ett ganska liberalt land. Skattetrycket var inte särskilt högt jämfört med andra länder (under 30 % har jag för mig). Sedan kom radikaliseringen av samhället i slutet av 60-talet och med den Palme/Sträng-regimen som i princip körde Sverige i botten.

 

Har hört professorer berätta att det försprång Sverige hade i början av 70-talet (topp 3 i världen, BNP/capita) pga undvikande av världskrig borde inte vara möjligt att tappa inom överskådlig tid. Palme/Sträng lyckades dock med den bedriften på c:a tio år. :evil:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stämmer. Fram till 60-talet var Sverige faktiskt ett ganska liberalt land. Skattetrycket var inte särskilt högt jämfört med andra länder (under 30 % har jag för mig). Sedan kom radikaliseringen av samhället i slutet av 60-talet och med den Palme/Sträng-regimen som i princip körde Sverige i botten.

 

Har hört professorer berätta att det försprång Sverige hade i början av 70-talet (topp 3 i världen, BNP/capita) pga undvikande av världskrig borde inte vara möjligt att tappa inom överskådlig tid. Palme/Sträng lyckades dock med den bedriften på c:a tio år. :evil:

 

Så du tror inte det hänger ihop med att efterfrågan på varor minskade med konjunkturnedgången som kom på 70-talet? Som ett led av detta så gick arbetskraftinvandringen ner till noll och flyktinginvandringen ökade istället markant.

Arbetskraftinvandringen hade Sverige nytta av men flyktinginvandringen var bara kostsam.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så du tror inte det hänger ihop med att efterfrågan på varor minskade med konjunkturnedgången som kom på 70-talet? Som ett led av detta så gick arbetskraftinvandringen ner till noll och flyktinginvandringen ökade istället markant.

Arbetskraftinvandringen hade Sverige nytta av men flyktinginvandringen var bara kostsam.

 

Jo, men nedgången drabbade också de andra två länderna i topp (USA & Schweiz har jag för mig). Dessa ligger fortfarande högre än Sverige. Särskilt då Schweiz som kanske tom är 1:a nu? Palme/Strängs politik försämrade läget kraftigt under denna period.

 

Så du menar som liberal att vi ska ha noll flyktinginvandring?

 

Bra fråga. Troligen inte men givetvis mkt lägre än vi har nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det slutar som i Husby, ja.

 

Då kan vi slå fast att jag hade rätt i diskussionen om de negativa rättigheterna som kraschar med varandra som vi hade för 100 sidor sedan..

 

 

 

 

 

Den positiva rättigheten är följden av den negativa rättigheten och dåtidens värderingar

Min negativa rättighet att inte behöva umgås med knarkare på skolan krockar med knarkarens negativa rättighet att inte behöva knarka undangömd.

 

Alkoholistens negativa rättighet att inte behöva plågas av abstinensen krockar med hans frus negativa rättighet att inte behöva vara rädd för att bli slagen när han dricker

 

Osv

 

nej, det gör dom inte. en negativ rättighet kraschar aldrig med en annan negativ rättighet. tror jag.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så du menar som liberal att vi ska ha noll flyktinginvandring?

 

Bra fråga. Troligen inte men givetvis mkt lägre än vi har nu.

 

Det liberala alternativet är väl att säga välkommen oavsett vilka skäl immigranten har att komma hit.

Vi har inte en liberal invandringspolitik nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur kan du säga att vi inte har det?
Det är till exempel lätt för någon som kan göra gällande att de är somalier med flyktingskäl, men det är skitsvårt för en kines, thailändare eller japan. Tokliberalvarianten är ju att välkomna vem fan som helst, att sätta krav på att man ska vara hjälpbehövande är alltså inte liberalt; det är bara dumt.

 

För övrigt tror jag inte fri rörlighet över gränser är någon kärnvärdering i liberalism.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är till exempel lätt för någon som kan göra gällande att de är somalier med flyktingskäl, men det är skitsvårt för en kines, thailändare eller japan. Tokliberalvarianten är ju att välkomna vem fan som helst.

 

För övrigt tror jag inte fri rörlighet över gränser är någon kärnvärdering i liberalism.

 

Ja det finns givetvis olika nivåer i helvetet, ;) men det tar inte bort det faktum att dagens invandringspolitik är förhållandevis superliberal.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

var ju inte särskilt liberalt att bygga miljonprojekten i förorterna och fylla dem invandrare heller. och inte så liberalt att hindra invandrare från att konkurrera med löner. och inte så liberalt att ge kriminella gäng lönsamma monopol som så att det blir lönsamt för folk i förorten att bli kriminella. och inte så liberalt att ha värdelösa skolor där barnen får en dålig uppfostran.

 

nästan alla problemen med invandring är via positiva. mer via positiva är inte lösningen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

var ju inte särskilt liberalt att bygga miljonprojekten i förorterna och fylla dem invandrare heller.

 

Ok hur hade du tänkt lösa problemet då? Ge dom ett knäppetält och släppa av dom i den norrländska vildmarken?

 

och inte så liberalt att hindra invandrare från att konkurrera med löner.

 

Vad hindrar dom att konkurerra på lika löner menar du?

 

och inte så liberalt att ge kriminella gäng lönsamma monopol som så att det blir lönsamt för folk i förorten att bli kriminella.

 

Vad spelar det för roll för dig som liberal att de säljer knark illegalt eller legalt? De slipper ju tom betala skatt på sina intäkter som det är nu.. ;)

 

 

och inte så liberalt att ha värdelösa skolor där barnen får en dålig uppfostran.

 

Visste inte att invandrare var hänvisade till extra värdelösa skolor enbart för invandrare..

 

nästan alla problemen med invandring är via positiva. mer via positiva är inte lösningen...

 

Vad menar du tror du?

 

För övrigt har dina uppspaltade punkter ingenting med diskussionen att göra..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok! Under tiden kan du läsa om och om igen vad jag lägger i ordet invandringspolitik tills du förstår.. Du hittar det några poster upp..

 

Problemet är inte vad du lägger i invandringspolitik utan att vi lägger olika betydelserr i ordet liberal. De flesta här tänker på den politiska åskådningen (iaf jag).

 

Trillske sammanfattade det på ett utmärkt sätt.

Jo, men jag tycker det blir ett ganska dåligt ordval. De vidöppna portarna kan kallas liberala, men det betyder ju nämligen inte att "liberaler" gillar sveriges invandringspolitik.

 

var ju inte särskilt liberalt att bygga miljonprojekten i förorterna och fylla dem invandrare heller.

Ok hur hade du tänkt lösa problemet då? Ge dom ett knäppetält och släppa av dom i den norrländska vildmarken?

Stryk ge och släppa av låt folk flytta dit de vill och har möjlighet.

 

och inte så liberalt att hindra invandrare från att konkurrera med löner.

Vad hindrar dom att konkurerra på lika löner menar du?

Man kan konkurrera genom att erbjuda en likvärdig produkt/tjänst till ett lägre pris. Svenska fack har satt arpetsplatser i blokad när arbetarna konkurrerat med ett mer marknadsanpassat pris på sin arbetskraft.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trillske sammanfattade det på ett utmärkt sätt.
Njae, insläppet är ju bara liberalt i meningen att det är hög volym, inte i meningen att det är kravlöst eller fri rörlighet. Grejen är ju bara att kraven vi ställer inte är på produktivitet utan att man ska kunna föra fram en snyfthistoria och göra det troligt att man kommer från ett av en lista utvalda länder. I allmänhet är det inte lätt att få permanent uppehållstillstånd i Sverige, det råkar bara vara det för vissa kategorier människor som har anledning att vilja komma hit.

 

Portarna till Sverige är bara vidöppna för vissa människor. Det är inte så vidare liberalt.

 

Man kan konkurrera genom att erbjuda en likvärdig produkt/tjänst till ett lägre pris. Svenska fack har satt arpetsplatser i blokad när arbetarna konkurrerat med ett mer marknadsanpassat pris på sin arbetskraft.
Dags att komma ut som finne?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...