Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

 

Tack för tipset, många som behöver läsa den. Sprider vidare...

 

 

liksom snygga kläder ger dig ett värde på krogen. eller nyttig mat ger din kropp ett värde.

 

om vi antar att du äger 1BTC som stiger till $4M(i dagens kurs) i värde. kommer du verkligen leva sparsamt bara för att den fortsätter öka 5% om året? eller kommer vara så att du konsumera mycket större del av din förmögenhet varje år eftersom du redan är rik?

 

Desto mer av någonting jag äger desto lägre värderar jag det. En biljonär värderar en tusenlapp mindre än vad en fattig student gör. Om vi bortser från detta faktum:

Som ägare av 1 BTC som växer 5% per år kommer jag nog dra mig för att spendera pengarna mer än om jag äger $4M som minskar 5% per år.

 

Men detta går ju såklart åt båda hållen. När jag säljer min arbetskraft (jobbar) så vill jag hellre ha betalt i en valuta som stiger i värde.

 

Eftersom jag har mer tid på mig innan pengarna tappar sitt värde (aldrig i vår modell) så kommer jag ha mer tid på mig att väga mina investeringsbeslut än om jag sitter på en valuta som ständigt minskar i värde så kommer jag att leva mer sparsamt och göra mindre förhastade investeringar.

 

 

 

iPhonen då? eller tvn? eller bilen? deflation är normaltillståndet i samhällen med teknikutveckling. det påverkar inte vår konsumtion.

 

Tror jag missuppfattade dig här, vad är poängen med att jag köper datorn/ iPhonen/tvn/bilen trots att den minskar i värde? Dessa prylar är ju under inflation då deras värde minskar med tiden?

 

det är helt rätt att vara skeptiskt. att bitcoin "bara" är värderat till $120 visar på att jag och många andra här antagligen har missat något väsentligt. för det är många smarta med pengar som skulle kunna investera som uppenbarligen inte gör det. men genom att diskutera ökar vi vår insikt och kan förhoppningsvis fatta bättre beslut i framtiden.

 

Känner mig lite för skeptisk ibland, det kan vara hämmande för plånboken. Funderar ibland på hur länge det skulle ta för mig att inse potentialen i nätpoker ifall fenomenet uppstod idag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser, speciellt i Sverige, väldigt mycket information där folk menar att kvinnor har lägre lön än män för samma arbete. Det är ekvivalent med att antingen kvinnors lön är för lågt prissatt, mäns lön är för högt prissatt eller både och. Det strider även mot en av grundprinciperna inom prissättning, nämligen Law of One Price. Om deras information stämmer, så borde man hitta investeringsmöjligheter som ger en över marknadsmässig riskjusterad avkastning genom att kombinera långa positioner i de företag vars prissättning är korrekt och korta positioner i de företag vars prissättning är suboptimal. Detta borde ge vad som kallas alfa.

Eftersom investerare är ute efter abnormal avkastning så borde detta utnyttjas till den grad att företagsledare kan bli av med sina jobb pga sjunkade aktiekurser ifall de inte ser till att prissätta lönerna hyffsat korrekt.

Korrekt prissättning av löner ger en effektivare ekonomi, så det är i allmänhetens intresse att någon investerare upptäcker och utnyttjar felprissättningar. I gengäld får den som upptäcker och reagerar på dessa felprissättningar högre riskjusterad avkastning än övriga investerare.

 

Om nu dessa löner är felprissatta. Varför gnäller massvis av folk på facebook istället för att faktiskt omvikta sina portföljer alternativt starta fonder? Det känns mycket mer moraliskt eftersom det har positiva externaliteter. Om de inte vill ha pengarna själv så får de gärna skänka bort dem.

Förstår folk inte det här, är de för lata eller är de helt enkelt för fega för att "put their money where their mouth is" eller förstår dom kanske innerst inne att felprissättningen mellan mäns och kvinnors lön inte är så stor som de advocerar?

 

Du har höga tankar om genomsnittlig svensk.

 

Kvinnor är sämre på att förhandla är en faktor som spelar in.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller så vill svenska pokerspelare plocka russinen ur socialdemokratikakan, vilket inte amerkanska spelare inte exponerats för.

de exponeras av den för fullt just nu :P

 

tanken var snarare att folk som ifrågasätter politik ogillar att andra bestämmer över dem eller andra.

 

Varför tror du att politik-intresserade är mer liberala? Borde det i så fall inte återspeglas i riksdagen?

 

det är en skillnad att vara intresserad av politik och vara intresserad att vara politiker. kräver väl visst intresse för att orka ta en annan position än default i samhället. mittenpositioner är väldigt svåra att motivera för en intellektuellt ärlig intresserad, så tror väldigt få intresserade av teorin stannar kvar på en socialliberal/socialdemokrat-blandning utan söker sig antingen rejält vänsterut eller högerut. tror också svensk riksdagskultur är riggad att det mer handlar om att vara bra på att nätverka än att ha djup kunskap om filosofiska frågor om man vill avancera. sedan så biter man ju inte gärna handen som föder en. jämför att nästan alla nationalekonomer är keynesianer medan de inom företagsekonomi mycket oftare är chicago/österrikare.

 

sedan ska man överleva inom svenska politiken måste man inta någon medelposition. se anders borg som var anarkokapitalist som ung, men som sedan under sin politiska gång närmade sig mitten med stormsteg. frågan är hur mycket som är skådespel, hur mycket han följer incitament och hur mycket som är faktiskt genuin övertygelse.

 

 

Tror jag missuppfattade dig här, vad är poängen med att jag köper datorn/ iPhonen/tvn/bilen trots att den minskar i värde? Dessa prylar är ju under inflation då deras värde minskar med tiden?

du gillar att ha dem idag eller så hatar du pengar. imo om det råder deflation konsumerar folk mer av prylen än om det råder inflation. för man får ju mer pryl för pengarna. om vi räknar antalet transistorer du konsumerar tror du att du kommer konsumera mer eller mindre om det råder deflation på pengar mätt i transistorer? samma med lyxyachter, om en sunseeker blir 20% billigare varje år, kommer du konsumera fler eller färre kommande 50åren?

 

och hur många timmar övertid kommer du arbeta i veckan om du vet att pengarna du tjänar stiger 50% om året vs om de faller 50% om året?

 

imo är teorin bakvänd för ekonomer tänker inte resurser, de tänker i lån.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett annat sätt att se på saken är att ju mer ansvar man har, desto mer förlorar den ideologiska konsekvensen till förmån för pragmatism.

 

För sossarnas del har detta drivits in i absurdum. Mona Sahlin får avgå efter att man blivit det största partiet i riksdagen på grund av misslyckandet. Man anpassar vilka frågor man driver baserat på vad väljarna vill etc.

Till skillnad från mindre partier som (på ett ärligare sätt) basunerar ut sin ideologi tillsammans med en take it or leave it attityd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl så att själva ursprungliga lönesättningen (ingångslönen) mellan män och kvinnor inte skiljer sig så mycket åt nuförtiden, medan löneutvecklingen gör.

 

Det som gör att kvinnors löner faller efter männen på säg 10 år är vanligen saker som att de blir gravida och är hemma en hel tid (sjukskrivningar, mammaledighet). Under de perioderna får de minimal löneökning varpå männen kan dra ifrån.

 

Sedan efter att barnen kommit är väl inte alla kvinnor superintresserade av karriärfrämjande, tidskrävande, handlingar och väljer hellre att lägga fritiden på familjen varpå ytterligare lönedifferens uppkommer mot männen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låt säga att BC blir "allmän" currency uppnår ett balansvärde, efter det varifrån kommer tillväxten om 5% per år som du syftar på?

 

är väl en rimlig siffra? bnp-tillväxten på jorden är ca 4% och ändlig penningmängd?

Bst3-2.gif

 

noooo too much Debra :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förstår folk inte det här, är de för lata eller är de helt enkelt för fega för att "put their money where their mouth is" eller förstår dom kanske innerst inne att felprissättningen mellan mäns och kvinnors lön inte är så stor som de advocerar?

Alltså, när man tittar igenom exempelvis den där trendiga listan med ett 30-tal saker som gör att någon är feminist, så möts man av fullständig dårskap.

 

Det är lätt att tolka detta som att någon försöker argumentera fult - plocka poäng via skev logik. Då kan man bli lite arg och börja attackera denna skeva lista.

 

Via lite efterforskning (eftertanke räcker egentligen) inser man dock att dessa människor inte ens begriper att dessa 30-tal poänger är fullständigt skeva. Och det är inte riktigt problemet; problemet är att de inte är ett dugg nära att förstå hur skev listan är.

 

I ett sådant klimat biter inte argument. Om en människa inte ens är nära att begripa kommer eventuella argument bara ställa dem ännu mer i försvarställning, få dem att hålla ännu hårdare i en sån där skev lista. Det räcker inte ens att de är smarta längre - de kommer ändå inte begripa.

 

Om någon fått för sig att debatera litan och undrat varför det inte fungerade.

 

Poängen i det här fallet: du frågar om dessa människor är kunniga nog att göra en investering av det hela, en investering exempelvis jag själv inte riktigt vet hur den går till (I.E. jag förstår att det finns något där om marknaden är fel prissatt, men jag förstår inte riktigt hur man gör)

 

____

EDIT: Hittade något att gnälla på också, orkade inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tror tyvärr många av oss som försöker nyansera debatten diskuterar om kvinnor blir kränkta medan feministerna debatterar om kvinnor känner sig kränkta.

 

när de ser listan tänker de "fy fan, jag känner mig kränkt att sånt förekommer som bilderna kan peka ut med en oneliner att det är fel". om vi då svarar "män dör yngre" "män måste kriga" "män får lägre betyg" "män förväntas bjuda" " diskrimineringering givet samma arbete och kompetens är försumbar" så har vi inte direkt behandlat kärnan att de känner sig kränkta.

 

just my 2 satoshis.

 

slaktis: vad säger du, tror du att satoshi har hittats?

http://qz.com/86255/the-mysterious-creator-of-bitcoin-could-be-japanese-mathematician-shinichi-mochizuki-says-the-inventor-of-hypertext/

http://projectwordsworth.com/the-paradox-of-the-proof/

http://www.kurims.kyoto-u.ac.jp/~motizuki/thoughts-english.html

Bra artikel: http://projectwordsworth.com/the-paradox-of-the-proof/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag drar då ett kallt påstående att över 50% av alla människor känner att livet är orättvist och känner (i varierande grad) att de blir kränkta av samhället.

 

I det perspektivet är feminism bara en godtycklig projektion. Hur debatterar vi "känslan" om ingen vet vad den beror på - om den dessutom exempelvis beror på helt olika saker för individerna i den grupp vi diskuterar med?

 

Du kan ha rätt, men då är inte den typen av debatt bara "irriterande låg nivå", den är då alltså fullständigt irrelevant, totalt meningslös.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan någon länka till den trendiga listan?

 

http://trettiotreanledningar.com/

 

orginalet var:

1. För att den här typen av våldsglorifierande och kvinnoförnedrande reklam inte alls är ovanlig och får existera i vårt samhälle utan att särskilt många reagerar. (Dolce & Gabbana-reklam. Halvnaken man håller aggressivt ner en kvinna på golvet(

 

2. För att det inte är en självklarhet att kvinnor får bestämma över sina egna kroppar. (Bild på två kostymklädda herrar, varav den ena med kraftig mage överskrivet med texten "77% of anti-abortion leaders are men. 100% of them will never be pregnant." )

 

3. För att kvinnor ständigt sexualiseras och objektifieras medan män porträtteras med makt, väridghet (sic) och med fokus på sina prestationer och yrkesroller. (Fem framsidor på GQ magazine vara fyra är män i kostym och fluga och den 5:e föreställer Lana Del Ray sittandes naken på golvet)

 

4. För att detta är förbjudet på Facebook... (Tecknad anatomisk bild på uppfläkt kvinnosköte med förklarande pilar på de olika delarna)

 

5. ...men detta är helt ok. (Screencap från Facebookgruppen "Lets Expose THese Hoes" där en kvinna håller upp sin byst med texten "Mega Milk" skrivet på översidan av brösten och en mörkhyad kvinna som ligger med en rosa baddräkt i bakgrunden)

 

6. För att 97% av alla våldtäktsmän inte behöver spendera en enda dag i fängelse. (Baksidan på en kvinnas ben med markeringar som sträcker sig från "Old fashioned" till "Whore" och åsyftar längden på kjolar)

 

7. För att modellagenturer letar modeller utanför norexiakliniker. (Anorektiska tjejer som går på en catwalk i avslöjande klädesplagg)

 

8. För att kända klädmärken (WeSC) skriver uppskattande artiklar och marknadsför sig med killar som behandlar kvinnor som totalt viljelösa och meningslösa objekt. (Snusande och krökande skejtare som håller om en i avslöjande små lila trosor iklädd kvinnobakdel)

 

9. För att kvinnor har lägre lön än män för samma arbete. (2175:- i kontanter)

 

10. För att det finns länder där kvinnor blir straffade för att ha blivit utsatta för sexuella övergrepp. (Ledsen indisk honkönad individ i kåkstadsmiljö)

 

11. För att det finns alldeles för många som inte tycker att det är våldtäkt om en tjej är medvetslös. (Bakbunden kvinna med munkavle på soffa med undertexten "It'S NOT RAPE - if she really didn't want to, she'd have said something.")

 

12. För att kvinnor värderas utifrån sitt utseende medan männen värderas utifrån sina prestationer. (Fyra omslag för Sport Week - 2 av männen med sina "arbetsredskap" och kvinnorna poserar sexigt)

 

13. För att var tredje kvinna i världen någon gång blivit slagen och var femte har utsatts för våldtäkt eller sexuellt våld. (Reklam för öl - en kvinna med en påse på huvudet och texten "We'd never use a pretty face to sell our beer. I övrigt iklädd korsett)

 

14. För att vi lever i en värld som lär tjejer att akta sig för att bli våldtagna istället för att lära killar att inte våldta. (Överviktig kvinna med "Wonderwoman"-linne som håller i en skylt med texten "How will i protect my daughter?" överkryssat och texten "What will you teach your son?" under.)

 

15. För att våldtäkt används som vapen i krig. (Kvinna med nubiskt utseende och texten "2008: the UN declares rape a weapon of war. 'It is now more dangerous to be a woman than a soldier in modern conflicts." Major-General Patrick Cammaert, Commander, UN peacekeeping")

 

16. För att vi vill att kvinnors kroppar ska få vara ifred utan att ständigt diskuteras, förolämpas och objektifieras. (Framsida Veckans NU! Magar som varierar från mager till sladdriga med rubriken "Läkare varnar! Stjärnorna som är för Tjocka och för Smala")

 

17. För att förändra patriarkatets bild av mannen som en aggressiv varelse som inte kan kontrollera sina begär. (Tecknad 50-tals bild på Sean Connery-aktig person med texten "Being An Asshole Is All Part Of My Manly Essence")

 

18. För att flera unga killar kan våldta en tjej under en hel kväll, (Steubenville) twittra om det under tiden, skratta åt det efteråt och sedan bli försvarade av samhället som ger offret skulden för att hon var berusad. (Screencap från twitter med texten "I have no sympathy for whores")

 

19. För att en kvinna våldtas var fjortonde sekund i Sydafrika. (Två mörkhyade kvinnor som går till skolan)

 

20. För att sexism som bortförklaras som skämt inte är mindre kvinnohatande (How to cure a feminist. Hur en kvinna går från orakad och militant till en pingla som gillar bilar)

 

21. För att det är möjligt att dessa åsikter existerar... (Tecknad bild som visar en man som överraskningsknullar en sovande tjej medelst att ta av hennes trosor)

 

22. För att kvinnor och tjejer alltför ofta möts av respektlöshet och misstro när de anmäler sexuella övergrepp. Uppskattningsvis anmäls endast 20% av alla sexualbrott. (Arm på polis)

 

23. För att ab 28000 fall av kvinnomisshandel anmäls varje år, och det är uppskattningsvis bara 1/5 av brotten som anmäls. (Kvinna som ser "slitet sminkad" ut ligger på mage och håller sig för höfterna medans en man tar henne på rumpan och ser ut att kyssa henne där)

 

24. För att sprida medvetenhet om den vardagssexism som finns överallt och hur farligt det är att bara tyst acceptera den (Två kvinnor i trosor och linne med händerna på höfterna står vända mot varandra. Nikonreklam)

 

25. (För att kvinnliga elitidrottare kläs utmanade för att locka publik, och framställs därmed som objekt istället för att synas för sina prestationer (Bilder på män som utövar idrott och kvinnor som gör detsamma med att man lyckats fota när kjolen åker upp eller när de böjer sig ner med byxor på)

 

26. För att kvinnor som syns, står upp för rättvisa och jämlikhet och uttrycker sina åsikter möts av hat och hot om våldtäkt från kvinnohatande män. (Utklipp från flashbacktråden om Fridah Jönsson med nedsättande inlägg om hennes utseende/person)

 

27. För att kvinnors enda roll i de flesta tv-spel är att vara sexiga, tysta bakgrundsfigurer som enbart är tillför männens njutning. Detta uppmuntrar till en redan sjuk kvinnosyn som inte borde få vra tillåten. (Bilder från bystiga kvinnor eller lemlästade kvinnor från olika spel)

 

28. För att män som Bingo Rimér får uppmärksamhet, pengar och berömmelse för att objektifiera och "Stereotypifiera" kvinnor, skapa sjuka ideal och ge unga tjejer dålig självbild. Hela han borde vra straffbar. (Bingo Rimér med olika tjejer)

 

29. För att det borde vara lika självklart för alla att kämpa för feminism som det är att kämpa mot rasism, krig och fattigdom. (I love feminism)

 

30. För att tjejer som har mycket sex kallas horor eller "spermahinkar". Det borde vara straffbart att ha en sån här sjuk kvinnosyn som dessa helt vanliga (tyvärr) unga, svenska män. (Utklipp ur flashbacktråd om en kille som beklagar sig över att hans dejt har haft sex med 25-30 män)

 

31. För att det här är en text som sjungs i studentsammahang år 2013. Även den skämtsamt menade sexismen är sexism och bidrar till att skapa en vriden kvinnosyn. (Theobald thor och I met a whore in the park)

 

32. För att...ja ni ser ju bilden. (Docka man kan skjuta på så att den blöder som ska få en att ta utt sina agressioner på sitt ex)

 

33. För att sprida kunskap om vad feminismen arbetar för. Nämligen jämlikhet. Alla som har en mamma, syster eller dotter borde väl vilja att de ska ha samma respekt och rättigheter som män? (yes, i am a feminist. no, i don't hate men.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter tipsen så körde jag på o sprang vidare barfota, ganska snabbt gick smärtan från tårna över även om såren såklart är kvar. Sprang 6km barfota idag, vanliga vägen jag brukar springa. Var egentligen bara en 200m som var lite väl grusiga så jag fick springa på gräset brevid vägen men annars inga problem alls så länge man håller koll på vägen framför en.

 

Fråga till heltok, nu går det ju väldigt bra att springa barfota men hur gör du under de kallare månaderna? VFF då eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En liten praktisk pryl / presenttips till feminister...

Tänk att bara ett av könen får stå upp och pissa. Detta måste vara socialt betingat. Tänk att bara ett av könen måste stå upp och pissa. Det är inte socialt betingat, det är som det är.

 

Kanske kan vi åtminstone enas om detta: vad gäller det mesta i livet måste tjejen sitta ner, killen stå upp. Tjejen blir ful om hon ställer sig upp, killen blir bespottad om han sätter sig ner. Det ena är socialt betingat, det andra är som det är - skitsamma, jag bryr mig inte. Det är hursomhelst något.

 

Killen blir stark när en bunt andra killar dör - antifragility of men - kanske kan vi även enas om läxa B: en bunt andra killar dör.

 

Trevar eventuellt lite kring hyckleri när jag lyfter upp poängen, för jag gillar nämligen antifragility of men. Jag tycker mycket om det faktum att det går åt helvette för de flesta män, vad gäller kvinnor och annan så kallad framgång.

 

Ta exempelvis de män som slentrianmässigt hakar på råfeministerna och sitter och citerar från den där listan. De ska inte lyckas, inte nära: de ska ha ett pissjobb, ett pissliv och en kvinna som står upp och pissar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

härligt att höra att du gillar barfotalöpning! visst är det härligt! var bara lite försiktig med distansen innan dina fötter och din hjärna har hunnit anpassa sig. movnat har bra barfota-träning om du vill pröva det! :)

 

Fråga till heltok, nu går det ju väldigt bra att springa barfota men hur gör du under de kallare månaderna? VFF då eller?

 

yes. Trek utan strumpor eller annan modell med strumpor. har sprungit på is några gånger, det är blött!

 

506_514378631945945_1959847735_n.jpg

189697_10150170423167238_5457416_n.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter tipsen så körde jag på o sprang vidare barfota, ganska snabbt gick smärtan från tårna över även om såren såklart är kvar. Sprang 6km barfota idag, vanliga vägen jag brukar springa. Var egentligen bara en 200m som var lite väl grusiga så jag fick springa på gräset brevid vägen men annars inga problem alls så länge man håller koll på vägen framför en.

 

Fråga till heltok, nu går det ju väldigt bra att springa barfota men hur gör du under de kallare månaderna? VFF då eller?

 

Kan passa på att svara också. Har hört VFF med strumpor under vintern. Kände stor skillnad mellan att löpa regelbundet under hösten/vintern och att starta löpandet mitt i vintern från ett längre uppehåll. Skulle nog inte rekommendera det senare. Inte för att jag fick några direkta skador, men fötterna sa ifrån och fick lite värkar och frös väldigt mycket under själva träningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...