Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

#include <stddisclaimer.h>

har inte läst förslaget så jag kanske svamlar mer än vanligt.

 

Att beskatta utdelning i konsultbolag där man jobbar som inkomst av tjänst ligger väl i linje med att beskatta intäkter från arbete. För konstruktionen har väl knappast andra syften än att undvika skatt, vilket lagstiftaren nu vill göra omöjligt.

 

Tkr snygga explospel ska premieras!

 

Rättstillämparen har väl eller är på väg att in och riva i vissa konstruktioner av denna typen så även om lagstiftaren inte får igenom det så kan HFD schmälla upp lite extraskatt till moderlandet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nu köps det rätt friskt på mtgox:

http://bitcoinity.org/markets

 

slog in i $100-väggen med full fart. edit: och där var den passerad. bara forsade in 500-1000btc ordrar.

 

fråga: Bill Gates kommer med ett erbjudande till er och till mig. ni ska få köpa bitcoins till ett värde av $10M åt honom och jag också. den av oss som får flest bitcoins köpta får behålla 1% av alla bitcoins. tidsram 1månad. vilken strategi för att köpa väljer ni?

 

edit: går att köpa bitcoins till underpris på kapiton nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

håller med om vikings, men Defiance har potential för oss sci-fi-suckers. verkar dessutom ha slagit rekord så hoppas den får vara kvar :)

 

4chan verkar ha hittat han som bombade:

 

 

 

internet hittar mer:

 

internet vs underrättelsetjänsten 1-0

FBI har gått ut med bilder på de misstänkta och ingen av de två fanns med bland 4chans egna huvudmisstänkta.

 

Internetpöbeln vs oskyldigt uthängda 1-0.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon som har någon form av koll på product management?

Då menar jag inte mjukare marketing-koncept man lär sig på filfak utan storskalig industriell production; exempelvis livscyklar och in- och utfasning av både produkter och material. För att lägga ribban är det bara en bonus om det behandlar globala supply chains (m.a.o. det finns ingen ribba).

 

Jag skulle behöva läsa in mig på ämnet närmsta dagarna och jag har lite svårt att hamna rätt. Någon som har antingen något konkret eller som har bättre nyckelord än just "product management"?

 

Även om ni känner till något exjobb eller annan offentlig uttredning av det slaget där det går att få tag i rapporten skulle uppskattas enormt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ar ingen expert direkt, men skulle kolla pa SCM i allmanhet vet inte vilket omrade det ror sig om da det skiljer valdigt mycket beroende pa produktomrade och vad som kravs. Forsok hitta case fran Zara och Dell om du kan finna, kan bli svart dock att hitta ratt. Annars standard ar ju marketing cykler som du namner. Vad ska du ha det till, vad ar det for fraga du vill ha svar pa?

 

Edit: Har ar en kurs i det som jag skulle haft om jag inte varit pa utbyte, kanske finns nagat av intresse i texterna for dig?

 

http://gul.gu.se/public/pp/public_courses/course53186/published/1359626973178/resourceId/20836331/content/Global_sourcing_literature%202012.pdf

Vet ej om du kan oppna den utan att logga in, om inte sa kan jag ladda ner den, annars har du en oformaterad version kopierad fran pdfen har...

 

 

Ber

gström, O. (2007) Translating socially responsible workforce reduction

A

longitudinal study of workforce reduction in a Swedish company. Scandinavian

Journal of Management, 23: 384

-

405

Bergström, O. and A. Diedrich (forthcoming) The Swedish model of r

estructuring

Book chapter [Will be distributed]

Edwards, T., T. Colling and A. Ferner (2007) Conceptual approaches to the transfer

of employment practices in multinational companies: an integrated approach.

Human Resource Management Journal, 17, 3: 20

1

-

217

Hayden, A. and T. Edwards (2001) The Erosion of the Country of Origin Effect

A

Case Study of a Swedish Multinational Company. Relations Industrielles, 56,1: 116

-

140 [Check Google scholar]

Tsai, C.

-

F., S.

-

L. Wu, H.

-

K. Wang and I.

-

C. Huang (200

6) An Empirical Research on

the Institutional Theory of Downsizing: Evidence from MNC’s Subsidiary Companies

in Taiwan. Total Quality Management, 17,5: 633

-

654 [Check Google scholar]

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar för input!

Vad ska du ha det till, vad ar det for fraga du vill ha svar pa?

Det är ett företag som behöver se över det, och tyckte jag skulle kika närmare på det. Det är ett väldigt intressant case tycker jag för det är ett stort företag som tänkt börja sätta tänderna i sin globala logistik, dessutom har de som en bonus fräna produkter.*

 

Det är alltså en jätteutredning och inget för en nybliven logistik-master som undertecknad, men jag tar alla möjligheter jag får att vara med på ett litet hörn och lära mig något. Får lite kontakt ang. möjligheter i sommar och framöver också och jag vill inte bara sitta där och säga "nej det där känner jag inte alls till, men jag är jätteintresserad av det, jag lovar :roll:".

 

*

 

 

Ni andra som försökt studera elteknik, har ni också till slut hamnat framför en sjukt cool maskin och insett att ni inte lärt er ett smack och inte har en aning om hur en enda beståndsdel kan fungera som den gör? :oops:

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nu köps det rätt friskt på mtgox:

http://bitcoinity.org/markets

 

slog in i $100-väggen med full fart. edit: och där var den passerad. bara forsade in 500-1000btc ordrar.

 

fråga: Bill Gates kommer med ett erbjudande till er och till mig. ni ska få köpa bitcoins till ett värde av $10M åt honom och jag också. den av oss som får flest bitcoins köpta får behålla 1% av alla bitcoins. tidsram 1månad. vilken strategi för att köpa väljer ni?

 

edit: går att köpa bitcoins till underpris på kapiton nu.

 

Jag skulle köpa en btc av en kille jag känner för hela summan.

Förmodligen skulle jag förlora tävlingen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle köpa en btc av en kille jag känner för hela summan.

Förmodligen skulle jag förlora tävlingen.

 

bah. jag försöker bara förstå handeln på mtgox. ser direkt att när det närmar sig en faktor $5 så bam dyker 1000btc köpordrar upp på någon sekund. så jag började fundera på hur man kan upptäcka att någon stor aktör köper in sig och funderar på vilken strategi en storköpare borde ha. anta i frågeställningen att du och jag spelar snyggt på mtgox enbart.

 

jag tänker mig att köpa 10btc/sekund borde vara tillräckligt svår-exploaterat, men funderar på om det inte skulle uppmärksammas och massa säljare ändra sina köpordrar och det kanske är lika bra att köpa rubbet direkt. sedan insåg jag att det där nog skulle fucka upp marknaden. men att köpa i slutet av månaden när den andra aktören har fuckat upp marknaden redan suger ju också. så antar man får börja köpa rätt aggressivt och sedan plana ut. eller jag vet. därför jag frågar!

 

4 imponerande bilder:

zGRSX7h.png

1uA6fwe.png

McOhdKT.png

2f94UZk.png

 

bitcoin skalar rätt bra redan. trots att det är beta, trots att satoshidice stresstestar rätt bra och trots att bara en leverantör av ASICs har fått igång produktionen.

 

meanwhile bitcoin upp 150% på 3dagar:

uwykzDV.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var just på en charter och slogs precis som heltok av hur tjocka folk var, är folk så tjocka i allmänhet (säg säkert minst 30kg övervikt i snitt på flyget)? Får inte den känslan i "vanliga" livet men då rör jag mig till största delen runt universitetet och studenter är väl skapligt vältränade jämfört med andra grupper. Rätt störigt när folk bredvid en inte får plats i stolen och man måste luta sig åt sidan hela flygresan. Börjar bli dags för flygbolagen att ha lite olika storlek på stolarna för väldigt många får ju inte plats och det är rätt irriterande när man sitter bredvid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker inte det är samma övervikt på vanliga flyg som på charter. Visst man ser ju ofta någon korpulent herre i business, men majoriten håller sig runt 5-20kg övervikt. Men med Apollo var det verkligen 50% som vägde 30-50kg för mycket bland de som var medelålders, och de med 0-5kg övervikt var någon enstaka %. Och framförallt kunde inte folk gå alls. Röra sig från sätet till toaletten var en stor utmaning för de flesta som krävde stöd, pauser och orsakade svett och illrött ansikte. Var typ som han på fåtöljen i Wall-E...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker inte det är samma övervikt på vanliga flyg som på charter. Visst man ser ju ofta någon korpulent herre i business, men majoriten håller sig runt 5-20kg övervikt. Men med Apollo var det verkligen 50% som vägde 30-50kg för mycket bland de som var medelålders, och de med 0-5kg övervikt var någon enstaka %. Och framförallt kunde inte folk gå alls. Röra sig från sätet till toaletten var en stor utmaning för de flesta som krävde stöd, pauser och orsakade svett och illrött ansikte. Var typ som han på fåtöljen i Wall-E...

 

Var just med charter till egypten. Det var inte alls som du beskriver. Tänkte på folks vikt eftersom du tog upp detta för några veckor sen, men var knappt nån alls som vägde mer än 20kg för mycket och de flesta inte mer än några enstaka kilon. Nån anledning att egyptenresenärer är smalare än thairesenärer? Att thailändska kvinnor inte diskriminerar mot fula feta snubbar kan kanske förklara en del? Vart åkte LobL?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker inte det är samma övervikt på vanliga flyg som på charter. Visst man ser ju ofta någon korpulent herre i business, men majoriten håller sig runt 5-20kg övervikt. Men med Apollo var det verkligen 50% som vägde 30-50kg för mycket bland de som var medelålders, och de med 0-5kg övervikt var någon enstaka %. Och framförallt kunde inte folk gå alls. Röra sig från sätet till toaletten var en stor utmaning för de flesta som krävde stöd, pauser och orsakade svett och illrött ansikte. Var typ som han på fåtöljen i Wall-E...

 

Tänkte på samma sak, flyger reguljärt ganska ofta och där är det betydligt smidigare. Fast vet inte varför jag egentligen väntade mig något annorlunda när vi åkte, trodde inte att det skulle vara fullt så illa bara. Skämdes nästan för att vara i det sällskapet så att säga. Folk var ju inte bara feta/orörliga utan verkade ju sakna vett när det skulle boardas också, typ random tjockis på rad 1 var först in och ställde sig gärna och packade in sitt handbagage väldigt noga utan att kliva åt sidan och låta andra komma på, folk som satt på rad 35 gick på i främre ingången o.s.v.

 

Sällan åkt charter och det lockar inte mer efter senaste trippen, men till vissa ställen är det ju smidigt då det går dåligt med reguljärflyg.

 

Edit: Steel, jag var till Egypten (Marsa Alam) med Ving. Kanske hamnade på en dålig sektion av flyget :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var just med charter till egypten. Det var inte alls som du beskriver. Tänkte på folks vikt eftersom du tog upp detta för några veckor sen, men var knappt nån alls som vägde mer än 20kg för mycket och de flesta inte mer än några enstaka kilon. Nån anledning att egyptenresenärer är smalare än thairesenärer? Att thailändska kvinnor inte diskriminerar mot fula feta snubbar kan kanske förklara en del? Vart åkte LobL?

 

tror det kan bero på när man åker, bolag och vart ja. jag åker över påsken, med apollo och till phuket. tror det blev det värsta av det värsta där... till azorerna var det inte alls lika illa, nog mer aktivt folk som åker dit och inte bara folk som vill ligga på all inclusive och dricka drinkar hela dagarna.

 

 

ni följer väl hannibal?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken annan serie skulle du jämföra Hannibal med och hur många Nürnbergrättegångar (av tio) får den av dig i betyg?

 

dexter utan humor och familjedrama med lite following-karaktär. 8kroppsdelar av 10 möjliga. se ett avsnitt iaf, den går rakt på sak och man ser nog rätt snabbt om man gillar eller inte gillar den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

.... utan verkade ju sakna vett när det skulle boardas också, typ random tjockis på rad 1 var först in och ställde sig gärna och packade in sitt handbagage väldigt noga utan att kliva åt sidan och låta andra komma på, folk som satt på rad 35 gick på i främre ingången o.s.v.

 

 

Men folk är ju idioter i gemen.

Samma sak när man ska hämta bagaget. ALLA ska ställa sig längst fram vid bandet, gärna närmast stället där väskorna ploppar ut s a s. Inte nog med det, dom ska hänga in över bandet för att se väskan så tidigt som möjligt, vilket gör att ingen annan ser väskan och måste då också hänga sig framåt. Och det är ju helt enkelt lag på att man måste asa fram en bagagekärra ända fram till bandet så att ingen annan kan komma i närheten utan att kliva över tre bagagekärror, fyra megastora väskor, en ful unge och tre svettiga charterturister för att komma nära sin väska. För det är ju så jäkla bråttom att få sin väska först när man suttit inpackad mellan två svettiga fetton i åtta timmar utan att kunna sova för att ungjäveln bakom sparkat en i njuren var tionde minut så man inte kunnat sova.....

 

Istället för att ställa sig två meter från bandet så att alla kan se och komma nära bandet.

 

bah...

Nä jag är inte bitter och hatar idioter. Nähädå.

 

mvh

/Han som står på andra sidan bandet och tittar på idioterna lite på håll.

 

 

Edit: För att inte tala om alla jävla medelålders svenska semesteralkissar som är dyngraka klockan tio på förmiddagen "för att det är semester" och är allmänt dryga, högljudda och tafsar på alla yngre tjejer som går förbi.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ungefär så jag känner när jag åker till sthlm på semester, jag tror att södra sverige älskar att köa för var jag än vänder mig så är det kö.

 

Köar för att åka flyg till sthlm för att kunna köa lite mer, sen köa för att åka hem. fy fan.

 

 

//en som överväger lämna kundvagnen och gå om det är 3 jävlar framför en som ska betala, särskilt om snittåldern på de tre är 60+, för då vet man det kommer ta tiiiiiiiiiiiiiid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men folk är ju idioter i gemen.

Samma sak när man ska hämta bagaget. ALLA ska ställa sig längst fram vid bandet, gärna närmast stället där väskorna ploppar ut s a s. Inte nog med det, dom ska hänga in över bandet för att se väskan så tidigt som möjligt, vilket gör att ingen annan ser väskan och måste då också hänga sig framåt. Och det är ju helt enkelt lag på att man måste asa fram en bagagekärra ända fram till bandet så att ingen annan kan komma i närheten utan att kliva över tre bagagekärror, fyra megastora väskor, en ful unge och tre svettiga charterturister för att komma nära sin väska. För det är ju så jäkla bråttom att få sin väska först när man suttit inpackad mellan två svettiga fetton i åtta timmar utan att kunna sova för att ungjäveln bakom sparkat en i njuren var tionde minut så man inte kunnat sova.....

 

Istället för att ställa sig två meter från bandet så att alla kan se och komma nära bandet.

 

bah...

Nä jag är inte bitter och hatar idioter. Nähädå.

 

mvh

/Han som står på andra sidan bandet och tittar på idioterna lite på håll.

 

 

Edit: För att inte tala om alla jävla medelålders svenska semesteralkissar som är dyngraka klockan tio på förmiddagen "för att det är semester" och är allmänt dryga, högljudda och tafsar på alla yngre tjejer som går förbi.

 

Kunde ha varit jag som skrev detta...

 

När jag åkte till London i höstas så var det några härliga typer på "semesterhumör" som drack shots och öl före kl 07 på Arlanda. :evil:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...