Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

tror du att hon visste vad hon gav sig in på? de där $5k var bara bail, inte någon fine. han eskalerar rätt rejält när han går upp till 30dagar i fängelse...

 

 

nej etatist.

 

 

du känner inte någon konflikt alls? säg att du bor i ett land med värnplikt. landet hamnar i krig. din pluton beordras att våldta för att demoralisera fienden. du vägrar. du hamnar i gulag. du tycker fortfarande att det är rätt att du hamnar i gulag?

 

du tycker inte vi andra som tycker det är fel för att bryter mot Non Aggression Principle har någon poäng? att det är fel på lagen, de som följer lagen och de som utför aggressionen, inte på offret? kan du iaf empatisera med oss lite?

 

 

 

är finger så allvarligt?

lämpligt straff för honom?

 

Dina liknelser är verkligen löjliga.

 

Edit: Arkebusering kan vara lämpligt då det är Ohly.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kommer att tänka lite på amerikanska gränsvakter på flygplatserna. Enormt förjävliga även när allt är i sin ordning. Man får ungefär ett: "okej, dina papper är bra - dra nu ögonblickligen åt helvette så jag slipper se dig". Har det skett något minimalt missförstånd får man snarare ett: "VAD I HELVETTE ÄR FEL PÅ DIG?".

 

Det är en del av deras arbete, för de befinner sig i en enormt utsatt situation - inte helt olikt en domare. Visar de minsta svaghet till fel människor så blir det snabbt kaos. Jättelätt att sitta här och säga att "makten" ligger hos domaren - det är en enormt utsatt roll. Låt mig gissa: det är fullständigt naturligt för en vanlig människa att stå framför domaren och bli nervös och "råka" dra ett finger, men det är inte ett dugg naturligt för en vanlig människa att sitta som domare och bli nervös och "råka" döma lite för hårt?

 

Jag skulle tvärt om gissa att domaren åtminstone har regelboken på sin sida vad gäller hans "misstag". Det är väldigt rimligt att ställa krav på respekt mot domare, annars spårar saker och ting.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dina liknelser är verkligen löjliga.

 

din ståndpunkt leder till löjlig dubbelmoral.

 

såhär är jag övertygad om att det är:

 

du har vuxit upp med likasinnade och utsatts för extremt tryck att tycka att oliksinnades åsikt inte är värda något. din bild av vad som är rätt är det som alla omkring dig har tyckt är rätt. men du har också en intuitiv moral. normalt i din vardag hamnar de sällan i konflikt för du är så konform och samhället idag är för det mesta ganska ok sålänge man inte gör något större avsteg och de du identifierar dig med gör sällan avsteg.

 

i mitt försök, att få dig att inse att din intuitiva moral inte går ihop med den moral du tror dig ha, hittade jag på ett i sverige 2013 ganska osannolikt scenario, snarare japan 1940. du känner på ett undermedvetet plan att det är obehagligt att ta i din moral så du stänger av informationsflödet och kommer efter detta gå på ad hominem, angleshoota eller helt ignorera det som skrevs. antagligen kommer du mest skratta bort det för det helt är främmande och obehagligt. ungefär som flickan i videon reagerade.

 

hade du däremot varit helt ärligt hade du funderat på vad i min märkliga anekdot som måste vara för. någonstans i den måste jag antingen gjort ett falsarium eller så är det så att din moral faktiskt inte är den du säger den är.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

din ståndpunkt leder till löjlig dubbelmoral.

 

såhär är jag övertygad om att det är:

 

du har vuxit upp med likasinnade och utsatts för extremt tryck att tycka att oliksinnades åsikt inte är värda något. din bild av vad som är rätt är det som alla omkring dig har tyckt är rätt. men du har också en intuitiv moral. normalt i din vardag hamnar de sällan i konflikt för du är så konform och samhället idag är för det mesta ganska ok sålänge man inte gör något större avsteg och de du identifierar dig med gör sällan avsteg.

 

i mitt försök, att få dig att inse att din intuitiva moral inte går ihop med den moral du tror dig ha, hittade jag på ett i sverige 2013 ganska osannolikt scenario, snarare japan 1940. du känner på ett undermedvetet plan att det är obehagligt att ta i din moral så du stänger av informationsflödet och kommer efter detta gå på ad hominem, angleshoota eller helt ignorera det som skrevs. antagligen kommer du mest skratta bort det för det helt är främmande och obehagligt. ungefär som flickan i videon reagerade.

 

hade du däremot varit helt ärligt hade du funderat på vad i min märkliga anekdot som måste vara för. någonstans i den måste jag antingen gjort ett falsarium eller så är det så att din moral faktiskt inte är den du säger den är.

 

Ganska svårt att vara mer fel ute. Men kul att du försöker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ganska svårt att vara mer fel ute. Men kul att du försöker.

 

tyckte det var ganska exakt som jag skrev:

du stänger av informationsflödet och kommer efter detta gå på ad hominem, angleshoota eller helt ignorera det som skrevs. antagligen kommer du mest skratta bort det för det helt är främmande och obehagligt. ungefär som flickan i videon reagerade.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad vill du att jag ska skriva?

var jag har fel i min slutledning av din moral.

 

 

Jag har förklarat varför jag tycker som jag gör. Kan inte göra mycket mer.

vill att du ska förklara varför det du tycker inte leder till saker du inte tycker.

 

Att du sedan "antar" att jag kommer göra något som jag redan gjort i inlägget innan du gör din analys är lite småskoj.

antog vad du skulle göra efter min post, inte före.

 

men snälla, sluta diskutera vad jag gör, diskutera vad jag skriver istället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

visst och Rosa Parks skulle aldrig ha vägrat flytta på sig.

vilket ledde till att hon blev arresterad. uppenbarligen ett väldigt dåligt beslut av henne.

 

men någon måste stå upp mot systemet och det är just det denna kvinna gör. hon är en civil hjälte i vardagen.OK nu kanske jag överdriver lite, men hon visar på ett smärtsamt sätt det absurda i deras rättsliga spel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du tycker inte att jag gjorde det när jag konstaterade att dina liknelser var löjliga?

 

Flertalet på forumet känner mig. Hör med dem om du var så spot on som du verkar tro. Eller kom förbi på en öl när du är i Stockholm.

 

Du har insinuerat att jag är vänsterpartist, att jag är för en förmyndarstat med mera. Detta är så långt ifrån min värdegrund det går att komma.

 

Jag anpassar mig efter de lagar och regler som finns. I de fall jag inte gör det, så är jag beredd att ta de konsekvenser mitt handlande kan medföra.

 

Du säger att jag är där du var för tio år sedan. För mig skulle jag säga att det är tvärtom. Där du är idag var jag för 10 år sedan, om vi ser till mitt ställningstagande när det kommer till filmen. Idag har jag insett att du inte kan bete dig hur som helst. Alla dina handlingar får konsekvenser. Även om jag inte håller med om det, så respekterar jag det.

 

För en gångs skull skrev Trillske något kort, förståeligt och bra.

 

Edit:

men någon måste stå upp mot systemet och det är just det denna kvinna gör. hon är en civil hjälte i vardagen.OK nu kanske jag överdriver lite, men hon visar på ett smärtsamt sätt det absurda i deras rättsliga spel.

 

På tal om dåliga liknelser...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du tycker inte att jag gjorde det när jag konstaterade att dina liknelser var löjliga?

att konstantera att ett påstående är löjligt är inget motbevis av påståendet.

 

Flertalet på forumet känner mig. Hör med dem om du var så spot on som du verkar tro. Eller kom förbi på en öl när du är i Stockholm.

:)

 

Du har insinuerat att jag är vänsterpartist, att jag är för en förmyndarstat med mera. Detta är så långt ifrån min värdegrund det går att komma.

nej det har jag inte. konstaterade att jag var det. däremot har jag sagt att du är etatist. http://en.wikipedia.org/wiki/Statism

 

vilken är din värdegrund förresten? själv följer jag NAP.

 

Du säger att jag är där du var för tio år sedan.

nej, jag säger att jag för 10år sedan var etastist men att jag ändå sympatiserade med utsatta.

 

Där du är idag var jag för 10 år sedan

koolt, var du anarkokapitalist för 10år sedan? hur var det på den tiden, måste varit rätt få att diskutera med?

 

Idag har jag insett att du inte kan bete dig hur som helst.

vi är eniga, bara att vi har olika tolkningar hur man ska bete sig. jag vill tro att min tolkning är mer entydigt.

 

Alla dina handlingar får konsekvenser. Även om jag inte håller med om det, så respekterar jag det.

respekterar du det om du inte låter folk agera utifrån det?

 

För en gångs skull skrev Trillske något kort, förståeligt och bra.

jag köper inte det trillske säger om att allt spårar utan dommare. de 99% av mänsklighetens historia utan domare har funkat ganska ok imo och tiden med domare har spårat rätt jävla mycket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För en gångs skull skrev Trillske något kort, förståeligt och bra.

Ni börjar låta som åldersstigna fotbollsfans, som en gång i veckan skriver "för en gångs skull gjorde Zlatan mål".

 

jag köper inte det trillske säger om att allt spårar utan dommare.
Nu läser du jättekonstigt.

 

Men jag gissar att jag ändå förstår vad du menar, och då vill jag påpeka att det är möjligt att du har rätt; det ligger ju lite bredvid diskussionen huruvida systemet är rätt utformat eller ej. Kanske tycker du då också att tjejens aktion är beundransvärd, men även det är ju poänglöst: hon ska ju straffas för det ändå.

 

Annars kan man ju dra det hur långt som helst och börja förvånas över att verklighetens Dexter inte undslapp död/fängelse.

 

EDIT: Såg att du till en början kritiserade just systemets uformning, men detta blev ju lite av en side-track där domarens aktion kritiserades.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lol :) du hade ju din "era". Den klev du ur för längesen dock ! :) trodde på allvar du var ett jättetroll då
HU-tråden var ju troll (dåligt ordval; mer humor, självmordsbombar-ironi etc, jag hade skitkul och vi alla brann i helvettet), men tokboken var aldrig troll. Däremot väldigt okonventionella perspektiv och (som ett resultat) sjukt bökigt och krävande (för alla parter).

 

Det ska sägas att det faktiskt dök upp förvånansvärt många som orkade sätta sig in vad jag var ute efter, tyckte det var intressant, och ofta höll med. Men sånt hamnar snarare i PM, för det är bara jag som orkar med allt hat. :-P

 

Hursomhelst nådde jag (finally) en punkt där jag kände att det jag ville få fram var tillräckligt tydligt för den som ville lägga ner tid på att rota i det. Och att fortsätta vid den punkten är ju bara spam - sådant överlåter jag åt moderater, socialdemokrater, vänsterpartister, liberalister och alla andra som kallar sig något dylikt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vore intressant att läsa lite mer om Heltoks kvinnliga erövringar i denna blogg... hur fungerar det här med paleo OCH bitcoins bland det täcka könet?
Bästa frågan på länge, till och med jag har hamnat vid många områden jag helt enkelt håller tyst* om vid kvinnligt sällskap eftersom jag skulle behöva en månads redogörelse för att ens förklara vad jag menade. Hur reagerar bordsdamen på diskussioner om bitcoins och att bajsa i skogen? :D

 

*

 

Inte riktigt tyst, jag har hittat den ultimata one-linern:

Trust me, im an engineer <skevt leende>.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vore intressant att läsa lite mer om Heltoks kvinnliga erövringar i denna blogg... hur fungerar det här med paleo OCH bitcoins bland det täcka könet?

 

inte jättepigg på att skriva om sånt, mitt vanliga liv och mitt pokerforumliv överlappar lite. men folk som hängt med mig irl vet att jag gärna bjuder på mig, men inte offentligt.

 

Kanske tycker du då också att tjejens aktion är beundransvärd, men även det är ju poänglöst: hon ska ju straffas för det ändå.

 

Annars kan man ju dra det hur långt som helst och börja förvånas över att verklighetens Dexter inte undslapp död/fängelse.

tycker inte det är beundransvärt, men det förtjänar lite empati. och tycker verkligen inte domarens agerande är beundransvärt på något plan.

 

att hon ska straffas ser jag inte alls som givet och tror att framtiden kommer tycka att sådana här händelser är i klass med hur vi idag ser på slaveri och häxbränningar. detta finns ju dessutom digitalt dokumenterat, kommer bli svårt att förklara för våra barnbarn varför vi hade så sjuk moral.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

visst och Rosa Parks skulle aldrig ha vägrat flytta på sig.

vilket ledde till att hon blev arresterad. uppenbarligen ett väldigt dåligt beslut av henne.

En ganska viktig skillnad i sammanhanget är att Parks faktiskt hade något mål med sin protest, och dessutom tänkt igenom aktionen rätt noga på förhand. Vilket ju är vettigt både om man vill att protesten ifråga faktiskt ska få någon effekt och om man vill klara sig helskinnad genom manövern.

 

Formulerat annorlunda: heter man David bör man packa slangbellan innan man letar upp Goliat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tallriksmodellen 2.5 - brunchmodellen.

Ja, innuti den där bullen med ägg ligger förstås en oförsvarlig mängd ost och kryddor.

 

30a49hh.jpg

 

För de som undrar över mina våghalsiga uttalanden om att äta sig i form och muskelminne, så har jag nu varit på gymmet 4 gånger i år och ja, dessa 4 pass i kombination med ätande har inte bara gjort mig märkbart större - även mer deffad. Jag kom fram till att jag tränat magen 2 gånger senaste 12 månaderna, vilket har generat ett hyfsat sexpack.

 

Det är inte helt C. Ronaldo ännu men på god väg. Jag behöver lite hård lats och rygg-träning innan jag är nöjd. Ge mig 3-4 pass till.

 

Självklart finns det sedan någon gräns när resultaten slutar vara såhär explosiva. Men det ska bli intressant att se vart den dyker upp.

 

Och nej, detta är förstås ingen genetik-brag eller liknande, utan jag tolkar det som stöd för det jag skrivit om angående kost, träning, etc. Självkart får man ju inte magmuskler av att slappna av magen hela dagarna - men lever vi ett något sånär vettigt liv ansträngs magen fler gånger än bara när vi befinner oss på ett svettigt gym. Det opreciserade är (med få undantag) viktigare än det preciserade. De flesta lägger sin energi på att åtgärda några procent av helheten (det preciserade). Det blir mycket jobb för lite resultat. Vardagens ryggmärg står för den stora kakan, och den är inte ens lika ansträngande - bara jobbigt ickeintuitiv för akademikern.

 

 

Det är alltså en IQ-brag. :-P

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jävlar Trillske. Du är fanimej ett riktigt unikum. Sjukt att inte fler tjejer vill ta del av din säd för att få in de där närmast övermänskliga generna i sitt lilla barn.

 

Har aldrig hört talas om någon som bygger hulkenmuskler på 10 minuters gymmande och lite extra mat.

 

Och dina musikaliska färdigheter ska vi inte ens tala om.

Bob Dylan, släng dig i väggen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm.... jag tror jag hittade fylle-systemet. Jag har spoilat inlägget och dessutom delat upp er i ett antal grupper. Nedan går jag igenom vilka människor som eventuellt ska läsa spoilern:

 

1) De obrydda som har massa bra saker för sig just nu, för stunden: Ni är selektiva och ska ignorera hela mitt inlägg - det är ett onödigt och tråkigt inlägg.

 

2) Ni vet att nisse är ett troll, ni är obrydda på sätt och vis men - ni gillar drama. Ni ska skumma posten och sedan skriva något på samma nivå som nisse fast med humor så vi får något tillbaka.

 

3) Ni har känt samma form av irritation mot den här typen av Nisse-inlägg som jag gjort: Jag tycker att det är förjävligt att folk orkar gå in här och bara vara (dåligt) ironiskt negativa. Jag tycker det är fruktansvärt drygt. Ni kan läsa spoilern som anekdot i ämnet, men ni kan framförallt påpeka detta, för jag tycker det är skit men tänker inte ta den fighten ensam i någon annas dagbok. Jag tror dock att det inte skulle uppstå om folk insåg att det är störigt (givet att fler än jag tycker det, vill säga).

 

 

Jävlar Trillske. Du är fanimej ett riktigt unikum. Sjukt att inte fler tjejer vill ta del av din säd för att få in de där närmast övermänskliga generna i sitt lilla barn.

 

Har aldrig hört talas om någon som bygger hulkenmuskler på 10 minuters gymmande och lite extra mat.

 

Och dina musikaliska färdigheter ska vi inte ens tala om.

Bob Dylan, släng dig i väggen!

Detta är intressant: Det är faktiskt den första internet-posten - i historien (16 år) - jag quotar och svarar till utan att ens läsa halva posten. Tror jag för stunden, åtminstone.

 

Anledningen är att det är Nisse som skriver, och jag stannade efter ~1.5 rad. Jag tycker att det är oviktigt vad som står efter, för min egen del, för jag har redan tagit den lärdom jag behöver av denna typen av zombie. Roliga är att jag kan säga det när jag är fullkomligt dyngrak, och kommer hålla med när jag är nykter. Hur känns det egentligen, Nisse? I typ alla drabbningar skulle man skämmas lite dagen efter - men inte om de är mot dig, du ger liskom inte det utrymmet.

 

Om du däremot - mot allt förnuft - blir surig och vill debattera det faktum att du är pinsam får vi ta den diskussionen när jag är nykter. För jag är inte ett dugg representabel just nu, jag är bara relativ einstein.

______

 

Om ni undrar varför jag ens besvarar detta (och den jag besvarar får gärna läsa):

 

Återigen är jag inte nykter, så jag håller det kort:

Vi vet alla att jag tagit viss plats i denna dagbok. Jag har försökt, och förhoppningsvis lyckats, bidra åtminstone med högre och högre frekvens hela tiden. Ett fåtal idioter har dock ihärdigt sargat vissa diskussioner och gjort dem personliga helt utan att bidra själva.

 

Detta är väl som det är, men när dessa infantila sidospår är riktade mot mig blir det ju på sätt och vis så att jag pajar dagboken, och det tycker jag inte alls om. Jag gillar när folk kritiserar mig (även när slaktavfall gör det) men jag gillar inte när idioter gör någon form av dum personlig grej av det och låter mig bli ansvarig för att paja allt.

 

Ska ni hålla på med självmordsbombning utan humor och utan strategi kan ni ärligt talat lika gärna spränga er själva i ett kylskåp istället.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...