Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

en coltingpost jag helt håller med om:

http://coltingblogg.com/2013/02/13/svenska-dietister-borde-skammas-ta-ansvar-nu/

 

Vad jag vill ha svar på, samt debattera, är följande vanföreställningar. Vanföreställningar som också är centrala budskapsbärare i den svenska kostrådgivningen:

 

Mättat fett är farligt! Mättat fett leder till hjärt- och kärlsjukdom. Mättat fett är den största fienden i vår mat.

Inte alls, som det visar sig. Välinformerade forskare har länge vetat att demoniseringen av mättat fett är resultatet av ett enda stort forskningsmisstag, samt av läkemedelsindustrins intresse att medicinera oss.

 

Världens största studie på området, och en av många att göra så, visar att det definitivt inte finns fog för någon rädsla för det mättade fettet. Och varför skulle det någonsin ha varit det? Varifrån har en såpass befängd kommit, och dessutom fått frodas? Människan har ju trots allt ätit mättat naturligt fett sedan tidernas begynnelse.

 

Margarin och lättprodukter är att föredra!

Se punkten ovan. Den är ett argument i sig. Men inte bara är det mättade fettet ofarligt (och till och med bra!), margarinet och lättmjölken är skadlig för oss! En färsk studie visar att margarinätare dör tidigare än andra. Och om man vet hur margarin tillverkas, samt varifrån det kommer, så är det inte förvånande.

 

Kolesterolrika livsmedel är farliga (som ägg) och de orsakar hjärt-och kärlsjukdomar

Fullständigt befängt. Ägg är ett av naturens perfekta livsmedel och ett livsmedel som vi ska äta mer av. Det visar flera studier. Det är inte kolesterolet i dessa livsmedel som är problemet! Hjärt- och kärlsjukdomar är istället inflammatoriska tillstånd som orsakas av helt andra produkter; produkter som svenska dietister konstigt nog tycker att vi SKA äta, se nedan

 

Vi ska äta mer bröd, spannmål och stärkelserika livsmedel.

Det finns så många fel i detta att man inte vet vart man ska börja. Gluten är något som de flesta människor är mer eller mindre känsliga mot, och det är känt att orsaka en mängd ohälsotillstånd i tarmar, matsmältning och immunförsvar. Att stärkelserik mat är insulindrivande är en obestridlig biokemisk sanning. Och det är just insulin som vi ska passa oss för ordentligt! Insulin driver aptit. Insulin driver inlagring. Insulin kopplas till en uppsjö med ohälsotillstånd; allt från Alzheimers och cancer. Kolhydratrik kost ger upphov till mängder av inflammationer i kroppen; samma inflammationer som idag också kopplas som upphov till just hjärt- och kärlsjukdom.

 

Diabetessjuka ska äta fettfattigt och fiberrikt samt mycket frukt

Hade jag haft en anhörig som haft diabetes-typ 2 så hade jag stått på barrikaderna än mer än vad jag redan gör. Hur i helvete kan man sanktionera en kost som driver insulin, hos en diabetesindivid som just har en överkänslighet för kolhydrater och insulin? Jo, det gör man för att i andra ändan av rådgivnings-/vårdkedjan skriver ut mediciner som ska motverka just de symptom som kosten i sig orsakar. Hur hade det varit att från första början undvika den sortens mat, och som dietist informera om det? Va??? Bara den här punkten i sig borde vara skäl för indragen licens/polisanmälan, för vederbörande dietist.

 

Omega-6 fetter är bra för oss. Det borde vi äta mer av.

Nåja, man kanske inte använder exakt de orden, men kontentan av råden kring fett landar ändå i den slutsatsen. När vi ska undvika naturligt mättat fett och istället äta margariner och raffinerade oljor, så blir balansen mellan Omega-3 och Omega-6 förödande! Det är för övrigt också den olyckliga obalansen som, tillsammans med kolhydratsorsakad inflammation, är väldigt starkt kopplad till hjärt- och kärlsjukdomar.

 

Kosten är inte så viktig för sjuka människor. Vi förlitar oss i det fallet på mediciner.

Det är uppenbart, och starkt evidensbaserat (läs bara vad som skrivs i kommentarerna på min blogg, av anhöriga som haft ex cancer) att ansvariga dietister är undfallande när det kommer till att berätta vad patienter ska äta för att stimulera hälsa, och om möjligt, kunna dra ned på mediciner. Dietisterna styr vad som serveras på alla typer av vårdinrättningar. Enligt samstämmiga källor består den maten av mjöl, stärkelse, bröd, socker och halvfabrikat. Exakt samma mat som man BLIR sjuk av. Exempelvis visar studier hur man kraftigt försämrar chanserna att bli frisk ifrån cancer om man äter kolhydratrik mat

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En färsk studie visar att margarinätare dör tidigare än andra. Och om man vet hur margarin tillverkas, samt varifrån det kommer, så är det inte förvånande.
haha, vilket självmål.

 

Are Waerland betraktades som en idiot när han sade att man skulle äta mer grönt och fibrer. Läkarna svarade att människan inte är en gräsätare och i motsats till korna inte har en mage anpassad för gräs. En del trodde att det skulle behövas särskilda waerland-avdelningar på sjukhusen, för folk som förstört sina magar med kruska och vegetarisk kost. Men på 1970-talet framförde vetenskapen i princip Waerlands gamla budskap: Mer fullkorn, frukt och grönt i kosten.

 

 

 

 

Det sägs att nobelpristagare kännetecknas av ”The Beginner’s Mind”. De är ständigt beredda att ompröva sina åsikter och lära sig något nytt. Motsatsen kallas ö-mentalitet. Folk i isolerade samhällen på små öar kan och vet bäst och inga utbölingar ska komma och tro att dom kan något. Intresset för utbildning är lågt, eftersom ö-människan redan kan och vet allt. På nätet visar fettkramarna och anti-muslimerna samma typ av mentalitet. De kan och vet allt och alla som inte håller med dem är okunniga eller ljuger medvetet.

 

Det SKULLE KUNNA VARA så att Livsmedelsverket försöker göra svenskarna lagom sjuka med sina kostråd, så läkemedelsindustrin ska ha patienter att sälja sina läkemedel till. Det skulle kunna vara så att muslimerna satsar på att flytta hit, föda massor av barn, bli en majoritet av befolkningen i Sverige och sedan införa sharialagar och halshugga svenska tjejer som har för korta kjol

http://lchfmirakel.wordpress.com/

 

 

Ny studie: ( “Eating a fatty diet could reduce a man’s sperm count by 40%” )

 

 

BACKGROUND:

 

Saturated fat intake has been associated with both cardiovascular disease and cancer risk, and a newly published study found an association between saturated fat intake and a lower sperm concentration in infertile men.

 

[...]

 

CONCLUSIONS:

 

Our findings are of potentially great public interest, because changes in diet over the past decades may be part of the explanation for the recently reported high frequency of subnormal human sperm counts. A reduction in saturated fat intake may be beneficial for both general and reproductive health.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23269819

 

 

edit,

Kritiserad här av en som skriver kusligt likt den hdär LCHF"doktorn" i Sverige, undrar om de har nån relation?

 

http://www.zoeharcombe.com/2013/01/high-intake-of-saturated-fat-sperm-quality-in-danish-men/

 

tl;tr: "Men who eat more saturated fat have sex more frequently!"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

joeduck: kan du vara tydligare med smileys om du är ironisk? blir så svårt att tolka dina inlägg annars. jag har svårt att se om du tror på det du skriver eller citerar det för att håna det...

 

 

självmålet:

http://www.bmj.com/content/346/bmj.e8707

Design Evaluation of recovered data from the Sydney Diet Heart Study, a single blinded, parallel group, randomized controlled trial conducted in 1966-73; and an updated meta-analysis including these previously missing data.
Results The intervention group (n=221) had higher rates of death than controls (n=237) (all cause 17.6% v 11.8%, hazard ratio 1.62 (95% confidence interval 1.00 to 2.64), P=0.05; cardiovascular disease 17.2% v 11.0%, 1.70 (1.03 to 2.80), P=0.04; coronary heart disease 16.3% v 10.1%, 1.74 (1.04 to 2.92), P=0.04).

 

och den där epidemiologiska studien tror väl ingen normalbegåvad på?

In this cross-sectional study, men were recruited when they were examined to determine their fitness for military service from 2008 to 2010. They delivered a semen sample, underwent a physical examination, and answered a questionnaire comprising a quantitative food-frequency questionnaire to assess food and nutrient intakes. Multiple linear regression analyses were performed with semen variables as outcomes and dietary fat intakes as exposure variables, adjusted for confounders.

vad kan gå fel liksom?

 

 

- higher incidence of higher alcohol unit intake;

- more smokers;

- more older people (over 20);

- almost three times the incidence of sexually transmitted diseases (STDs); and

 

Table 3 tries to “take into account confounders”. However, it only tries to take into account BMI, alcohol consumption, smoking and the period of abstinence before the sample. It doesn’t appear to take into account the nearly three times higher incidence of STDs and there being more men in Q4 over 20 than in Q1.

 

så folk som super och knullar runt får könsjukdomar som minskar deras antal spermier - uppger att de äter mer fett. det var väldigt oväntat, trodde degens gillade att påstå att de åt nyttigt... ^^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har svårt för att sluta skratta inombords så vi säger att jag hånar det istället. Jag är allmänt dålig på smiley's. Folk verkar tolka mina inlägg ännu mer fel med dem.

 

På tal om normalbegåvade så tror jag inte det dröjer länge innan vi får en aftonbladetrubrik med "LCHF dödar dina spermier - abbonera på PLUS nu"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har svårt för att sluta skratta inombords så vi säger att jag hånar det istället. Jag är allmänt dålig på smiley's. Folk verkar tolka mina inlägg ännu mer fel med dem.

 

jag tolkar det som att du faktiskt tror på vad du skriver. du ser alltså inga skillnader i kvalite på en metananalys av interventionsstudier och en observationsstudie baserat på en enkät?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad tror ni om Dorner, verkar vara en skaplig härva. Hoppas att den nystas upp och att man får klara besked på vad som hänt, tänker då främst på hur saker och ting skedde i stugan. Vem tände på, kan man dna säkra kroppen, sköt han sig själv, mm mm?

 

Också intressant att se hur amerikansk polis liknar svensk i avseendet att det inte är så noga att civila skadas i jakten på bad guys.

 

Bild på beskjuten bil som de trodde var Dorner

1360282600162.jpg

 

Bild på gymfönster efter det att juveltjuvar beskjutits i Stockholm

 

2189138_520_390.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag vill mest lära mig hur man gör. jag har inte skrivit en affärsplan sen jag läste ekonomi på gymnasiet, och då var vår lärobok kass. är det Business Model Generation: A Handbook for Visionaries, Game Changers, and Challengers ni tycker att jag ska köpa?

Rätt bok. Kanonbra ramverk - i min mening. Det som gör att jag tycker att det är bra är att jag tycker att det fångar upp det relevanta utan att lägga till en massa byråkratiskt wannabe-kvantitativt skräp. Det är ett grymt bra sätt att bygga en prototyp - något tillräckligt tydligt för att komma igång - utan att låsa dig vid något godtyckligt.

 

Vad jämför jag med, dock? Svensk idioti. Håller det kort m.t.p. fylla och att jag ska upp om 4h och spela golf, men grejen är att jag studerar bland annat entreprenörsskap i USA just nu och läraren vi har är fantastisk; genomgående budskapet är oerhört mycket Taleb, oerhört lite spå-kärring (stor förståelse för hans egna framgångar och "misslyckanden"). Det är inte unikt för den läraren vi har, utan den stuideplanen är ganska standard; mer heuristics, mer emperi (fall), mindre låtsas att man förstår vad som kommer fungera. Mer heuristics för att komma igång med prototyper att testa och anpassning till det som visar sig fungera.

 

Med andra ord precis det jag sitter och säger att universitetet inte klarar av att göra. Vi pluggar förstås mindre tid här per dag, men vad gäller just entreprenörsskap och marketing är jag precis lika impad som jag hoppades bli. Det är otroligt mycket bättre och kräver en bråkdel av tiden.

 

EDIT: Gillar inte att så fort jag skriver just här låter jag gnällig även när budskapet är positivt. :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det för inflammationer som det talas i samband med ätande av kolhydrater? Skulle inte folk gå omkring med ständig feber och olika andra sjukdomssymtom i så fall?

 

det gör de väl? vetenskapen är väl rätt enig om att hyperglycemia är direkt kopplat till inflammation?

 

http://ajcn.nutrition.org/content/87/5/1188.full

Conclusions:The findings suggest that high-normal physiologic increases in blood glucose after meals aggravate inflammatory processes in lean, young adults. This mechanism may help to explain relations between carbohydrates, glycemic index, and the risk of chronic disease.

http://www.jbc.org/content/280/6/4617.full.pdf

http://care.diabetesjournals.org/content/26/5/1650.2.full

 

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12379575

Inflammatory cytokine concentrations are acutely increased by hyperglycemia in humans: role of oxidative stress.

 

alltså ät pasta/bröd/SLV-kost+inte träna massor så kolhydraterna används direkt -> bli småsjuk konstant och inflammerad

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dorners manifest:

http://wdv.com/Various/Writings/Dorner/

 

Bara skummat lite, cliffs e väl ungefär att han va polis, såg polisbrutalitet, anmälde det. Såg rasistiska poliser, rapporterade det. Anmälningarna ledde inte till något och en tid senare fick han sparken för något påhittat/överdrivet.

 

Slutet är ganska kul, han radar upp åsikter om allt möjligt tex Tim Tebow, Charlie Sheen, The Walking Dead, Hillary Clinton etc etc

 

"Larry David, I agree. 72-82 degrees is way to hot in a residence. 68 , degrees is perfect." :-)

 

Edit: Det jag postade ska förresten va hela manifestet, media verkar mest lägga ut nån editerad version.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast entreprenörskap är ju på riktigt antifragile. Tycker detta är en väldigt bra bok inom ämnet: The Lean Startup - http://www.amazon.com/The-Lean-Startup-Entrepreneurs-Continuous/dp/0307887898/

 

Kanske inte så mycket skriva affärsplan. Här är ifrån inledningen på boken.

 

Why Startups Fail

Why are startups failing so badly everywhere we look?

 

The first problem is the allure of a good plan, a solid strategy, and thorough market research. In earlier eras, these things were indicators of likely success. The overwhelming temptation is to apply them to startups too, but this doesn't work, beacuse startups operate with too much uncertainty. Startups do not yet know who thier customer is or what their product should be. As the world becomes more uncertain, it gets harder and harder to predict the future. The old management methods are not up to the task. Planning and forecasting are only accurate when based on a long, stable operating history and a relatively static envoirment. Startups have neither.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det gör de väl? vetenskapen är väl rätt enig om att hyperglycemia är direkt kopplat till inflammation?

 

http://ajcn.nutrition.org/content/87/5/1188.full

 

http://www.jbc.org/content/280/6/4617.full.pdf

http://care.diabetesjournals.org/content/26/5/1650.2.full

 

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12379575

 

 

alltså ät pasta/bröd/SLV-kost+inte träna massor så kolhydraterna används direkt -> bli småsjuk konstant och inflammerad

 

Nu är det ju n=1 men men...

 

Jag känner absolut ingen skillnad i hur jag mår om jag äter mkt kolhydrater eller minimalt med sådana. Den enda skillnaden är att jag blir mer hård i magen av minimalt med kolhydrater. Förra året var jag sjukt extremt många ggr iofs men det relaterar jag till ovanligt många gymbesök och därmed mer smittokontakt än tidigare då träningen varit förlagd i ensamhet i form av löpning och skidåkning.

 

Jag mår kanonbra f.ö. :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är det ju n=1 men men...

 

Jag känner absolut ingen skillnad i hur jag mår om jag äter mkt kolhydrater eller minimalt med sådana. Den enda skillnaden är att jag blir mer hård i magen av minimalt med kolhydrater. Förra året var jag sjukt extremt många ggr iofs men det relaterar jag till ovanligt många gymbesök och därmed mer smittokontakt än tidigare då träningen varit förlagd i ensamhet i form av löpning och skidåkning.

 

Jag mår kanonbra f.ö. :-)

 

kan ju vara att du håller på att bli gammal? :P

 

som sagt, jag tror inte 100-500gram kolhydrater/dag är ett problem om man tränar lagom-mycket. det är främst när man inte har behov av kolisar och får i sig för mycket för snabbt det börjar bli riktigt negativt. vilket är för det mesta för de flesta som får problem med ackumulerande övervikt.

 

gissar att få kolhydrater för dig är typ biff+sallad, dvs LCHP-kost? och gissar jag rätt äter du köttet lean eller well done? samt att du skiter sittande? testa ät mer fett, ät ditt kött rått och skit squattande och se om det påverkar din hårda mage.

 

Jag har gått runt med en kronisk rethosta de senaste åren. Är väldigt spänd på att se om den försvinner när jag nu testar lågkolhydratkost ordentligt fram till sommaren.

ska bli spännande att höra. skulle gissa på p=.7 att du blir helt av med den om du följer PB.

 

slaskade lite bitcoins inatt, fick dem för ca 98% av mtgox-priset. var rätt smidigt hela processen

1. regga kapiton.se (1min)

2. överföra kronor till kapiton via bankgiro(2min+2dagar väntan)

3. lägga en order med ett pris(2min) (jag la det typ 0.5% över marknadspris för det var så småpengar att jag inte orkade vänta, ser idag på historiken att jag kunde fått det för 2% under marknadspriset om jag hade haft is i magen). vaknade upp med BTC på mitt konto. 1.35% försvinner i avgifter

4. överföra från kapiton till annat konto (1min arbete) +0.005BTC i avgift

 

så ska ni köpa använda underkläder eller heroin anonymt får ni räkna med ca 5min tidsåtgång, 2dagar väntan och 1-2% avgift.

 

 

har lärt mig grunderna i c# och g-code nu. tips på bra föreläsningar där allmäna tips och tricks för programmerare tas upp? hur man ska tänka, hur man ska arbeta etc, inte program-specifika lektioner utan mer generella...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kan ju vara att du håller på att bli gammal? :P

 

som sagt, jag tror inte 100-500gram kolhydrater/dag är ett problem om man tränar lagom-mycket. det är främst när man inte har behov av kolisar och får i sig för mycket för snabbt det börjar bli riktigt negativt. vilket är för det mesta för de flesta som får problem med ackumulerande övervikt.

 

gissar att få kolhydrater för dig är typ biff+sallad, dvs LCHP-kost? och gissar jag rätt äter du köttet lean eller well done? samt att du skiter sittande? testa ät mer fett, ät ditt kött rått och skit squattande och se om det påverkar din hårda mage.

 

Jag är redan gammal... ;-)

 

Innan det här sjukdomsåret hade jag inte varit sjuk på två år. Sjukdomsperioderna har inte alls varit besvärliga utan typ vanliga förkylningar som man dragits med ett par veckor.

 

Äter aldrig kött well done om jag kan undvika det. Rare och medium rare är det jag föredrar. Ej helt rått. Men annars stämmer det med LCHP etc. Nu när jag försöker få lite muskler och ligger på överskott så blir det ju naturligt lite mer kolisar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är det ju n=1 men men...

 

Jag känner absolut ingen skillnad i hur jag mår om jag äter mkt kolhydrater eller minimalt med sådana. Den enda skillnaden är att jag blir mer hård i magen av minimalt med kolhydrater. Förra året var jag sjukt extremt många ggr iofs men det relaterar jag till ovanligt många gymbesök och därmed mer smittokontakt än tidigare då träningen varit förlagd i ensamhet i form av löpning och skidåkning.

 

Jag mår kanonbra f.ö. :-)

 

ståndpunkten, åtminstone min ståndpunkt, är väl snarare att kolhydrater (och med kolhydrater menar jag snarare vetemjöl och veg. olja) leder till sjukdomar på lång sikt och kanske även försämrad hälsa på kort sikt och det är ju det som är så farligt, blev folk jättesjuka av kolhydrater så skulle ju inte folk äta det.

 

ni har väl hört om det potato diet btw? enskilda människor, och för den delen hela civilisationer har överlevt på en väldigt potatisrik diet. med bra värden och ingen övervikt, för att inte tala om alla människor som har gått ner i vikt och botat pre-diabetes på potatisrik kost.

 

http://www.marksdailyapple.com/forum/thread67137.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ståndpunkten, åtminstone min ståndpunkt, är väl snarare att kolhydrater (och med kolhydrater menar jag snarare vetemjöl och veg. olja) leder till sjukdomar på lång sikt och kanske även försämrad hälsa på kort sikt och det är ju det som är så farligt, blev folk jättesjuka av kolhydrater så skulle ju inte folk äta det.

 

Jag ser det mer som att det är övervikten som är problemet. Man kan ju äta sig smällfet på kött och fett från gröna gårdar också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag tror att det är rätt svårt att äta sig överviktig på en diet/livsstil som jag förespråkar. vilket består av kött,fisk, rotsaker, frukt, nötter (begränsade mängder) och små mängder flytande kalorier. och en någorlunda aktiv livsstil. inget bröd inget vetemjöl ingen/små mängder veg. olja.

men allt är förstås möjligt..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...