Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

vidare alltså

 

kreativ frisyr :)

 

tycker han verkar skön. vad tycker ni?

 

mer av honom:

 

---

 

paleorörelsen för 100år sedan:

mycket som gick fel i mitten av 1900talet. ekonomi, diabetes, kolestorol, träning, kost etc. för mycket sovietharvard som alla bara tog för givet stämde för det passade deras teorier.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Räknas sömnen in i fastan? Isf känns det enkelt att klara 16h.

 

Har antingen klarat 4 eller 12h, beroende på hur man räknar.

 

precis. folk har väldigt starka och felaktiga bilder om vad de inte klarar av. de säger att de blir helt galna om de inte får mat, men när de är magsjuka går de flera dygn utan mat utan vara hungriga. polare som röker kan knappt gå en timma utan cigg, men när han ska flyga 10h känner han inget sug alls tills han landar, då jäklar är det viktigt med en cigg.

 

samma folk tror att gå lite barfota skulle göra skitont, men när de ska bada, då går de barfota och springa till vattnet är inga problem, snarare är det jätteskönt.

 

mycket handlar om att bara göra det, det är inget märkvärdigt. få saker man ångrar att man gjort, mycket man ångrar att man inte gjort. prövar man inte nya saker blir det svårare att prova nya saker, när man väl provat lite saker blir det enklare att pröva nya saker. (pröva!=prova)

 

http://conditioningresearch.blogspot.se/2013/01/it-is-science-but-not-rocket-sciencea.html

It is science but not rocket science. We need to stop trying to make all of this health and fitness stuff more complicated and difficult than it needs to be. Be generally active, minimise sitting time, stand and walk whenever you can. Do some resistance training and vigorous "aerobic" activity. Work hard and progressively on both so that you stimulate adaptation. Rest enough to grow and recover so that you improve. Pay attention to safety. Stay mobile enough to squat and sit on the floor. Diet is responsible for your bodyweight, not exercise.

 

It is not about the tools

 

Not mentioned: the tools or the protocols.....because lots of things will work. The tools: machines, bodyweight exercise, barbells. The protocols: one set to failure, 3x8-12, 5x5, Reverse Pyramid etc. intervals or a 400m run. They are not the important concerns. Lift stuff, sprint, recover. Just make sure to pick safe and sensible exercises.

 

Listen to your Mother

 

Then there is all the stuff your mum told you: stand up straight, get to bed early, eat your greens, don't snack between meals, stop worrying so much, wear sensible shoes, brush your teeth, get some sunshine and fresh air.

 

A distraction?

 

Yes there is science...but really all the focus on the science can be a distraction and an excuse for most of us. The science actually says what I've recommended. The search for the perfect becomes the enemy of the good enough. As I've said before, most of us are not elite athletes either by genetic ability, or profession. For most of us being elite is about maintaining function as we get older. This is not defeatist. Doing these things will get you fitter and looking better than most of those sitting next to you in your office, on the bus or at the pub. Don't stress about the details so much. Get on with your life.

så sant :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fascinerande med bitcoins! Har läst lite om det men inte riktigt fattat hur bitcoins kan hålla ett värde? En normal valuta är väl uppbackad mot något (guld, möjligheten att betala skatt med valutan etc) men vad är bitcoins uppbackade med?

 

i början här pratar han lite hur bitcoin var i början:

 

roliga svar på frågan:

https://bitcointalk.org/index.php?topic=137430.0;all

 

någon som ska köpa luftjoneriserare? rabattkod ni kan få använda:

ncICSa7.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mycket handlar om att bara göra det, det är inget märkvärdigt. få saker man ångrar att man gjort, mycket man ångrar att man inte gjort. prövar man inte nya saker blir det svårare att prova nya saker, när man väl provat lite saker blir det enklare att pröva nya saker. (pröva!=prova

 

+1!

 

sen slutet av förra året gör jag en ny sak som minst varannan vecka, och jag tycker att detta har ökat mitt välmående med > 10%. jag har bland annat testat klättring, ketamin, rått kött och muay thai. på tur står floating och fallskärmshopp, men sen har jag inte kommit på så mycket mer. har ni några förslag?

 

tack för the science of happiness-rekommendationen förresten, bra skit!

 

mvh

gammal medlem med nytt konto för att kunna skriva anonymt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Har en liten fundering kring denna paleo-hysteri som verkar råda här. Är detta en livsstil som ni ser som trolig att kunna hålla varaktigt? Själv äter jag vanligt käk o tränar mina 3.5-4ggr/v, skulle kunna äta bättre o träna mer men tycker inte kortsiktiga peakar i fysiken är så intressant utan vill hålla en bra nivå livet ut. Vad jag vill komma till är att jag ser rätt stora problem med denna kosthållning då man har sambo, barn osv? Många FiveFingers-singlar här tar jag det som? :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Har en liten fundering kring denna paleo-hysteri som verkar råda här. Är detta en livsstil som ni ser som trolig att kunna hålla varaktigt? Själv äter jag vanligt käk o tränar mina 3.5-4ggr/v, skulle kunna äta bättre o träna mer men tycker inte kortsiktiga peakar i fysiken är så intressant utan vill hålla en bra nivå livet ut. Vad jag vill komma till är att jag ser rätt stora problem med denna kosthållning då man har sambo, barn osv? Många FiveFingers-singlar här tar jag det som? :P

 

Jag hade inga problem att hålla denna kosthållning när jag var sambo =) Sen höll det samboförhållandet iofs inte mer än en månad ungefär, fast jag tror knappast att det var paleo-kostens fel. Ni lär väl laga mat i vilket fall som helst? Eller vari ligger problemet menar du?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade inga problem att hålla denna kosthållning när jag var sambo =) Sen höll det samboförhållandet iofs inte mer än en månad ungefär, fast jag tror knappast att det var paleo-kostens fel. Ni lär väl laga mat i vilket fall som helst? Eller vari ligger problemet menar du?

 

Hehe, nej det får vi väl hoppas inte berodde på kosten. Problemet borde bli att det kommer vara meckigt om den ena parten vill äta si o så o den andra ngt annat, funkar nog ett tag, men ansträngade i längden eller ska man tvinga på henne att äta likadant? :) Det kanske dock är lättare än jag förutsätter att kombinera paleo med "husmans". Ngn här som har varit sambo längre tid och har erfarenhet av liknande?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Har en liten fundering kring denna paleo-hysteri som verkar råda här. Är detta en livsstil som ni ser som trolig att kunna hålla varaktigt?

japp. men givetvis får man kompromissa rätt ofta.

 

Själv äter jag vanligt käk o tränar mina 3.5-4ggr/v, skulle kunna äta bättre o träna mer men tycker inte kortsiktiga peakar i fysiken är så intressant utan vill hålla en bra nivå livet ut.

tycker inte jag heller. jag tycker tom elitsatsning på barn är att jämföra med barnmisshandel. :shock:

 

Vad jag vill komma till är att jag ser rätt stora problem med denna kosthållning då man har sambo, barn osv?

utveckla! vilka problem är det du ser? det mesta av anpassningar är ju via negativa. sluta röka, sluta äta massa piller, sluta shoppa och arbeta ihjäl sig för att ha råd att shoppa, sluta med cardio etc. dricka vatten istället för läsk, inga jättesvåra saker att göra...

 

kost etc är det klart att man får kompromissa då vi ofta äter socialt. jag äter bröd 5ggr/vecka(i kårhuset) men jag äter det inte 3ggr/dag och när jag äter det är det 1skiva och MYCKET smör. och det går ibland veckovis utan att jag äter bröd. det är nog så många av paleofolket gör, de försöker äta lite mindre av det onyttiga och lite mer av det nyttiga. äter man ute byter man ut potatisen mot stekta grönsaker, istället för öl dricker man rödvin och till dessert väljer man tryfflar istället för créme brûle och till förrätt tar man carpaccio eller råbiff. så har man helt plötsligt en ganska paleo-måltid och vänner har knappt märkt det, de tycker väl man är onyttig som äter så mycket kött.

 

när det gäller träning så det ju inte svårare att gå till skogen/parken och klättra i ett träd än det är att gå till gymmet, enklare tom då man kan anpassa sina tider ännu mer. men även där får man kompromissa när man tränar socialt men är det något paleolivstilen uppmuntrar är det att träna socialt och inte gå själv till gymmet alternativ med gymkompisen.

 

 

+1!

 

sen slutet av förra året gör jag en ny sak som minst varannan vecka, och jag tycker att detta har ökat mitt välmående med > 10%. jag har bland annat testat klättring, ketamin, rått kött och muay thai. på tur står floating och fallskärmshopp, men sen har jag inte kommit på så mycket mer. har ni några förslag?

 

tack för the science of happiness-rekommendationen förresten, bra skit!

 

mvh

gammal medlem med nytt konto för att kunna skriva anonymt

tripprapport på ketaminet?

 

själv har jag (lite inspirerad av opteron) börjat dansa. inte balett, men modern/nutida dans(lite mer contrarian vilket jag har stark bias för och så är det barfota ofc). typ såhär ser det ut:

 

riktigt kul och lärorikt till hösten kanske jag lägger till någon dansstil!

 

vad har ni forumiter prövat för nya saker iår?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Police crack down on Silk Road following first drug dealer conviction

Coke.jpg

 

An Australian drug dealer has become the first person to be convicted of a Silk Road-related crime, after using the black marketplace to buy a stash of MDMA, amphetamine, marijuana, and cocaine.

 

People can buy goods from Silk Road only by connecting with the anonymizing Tor network and using Bitcoins. The marketplace has very few restrictions on what people can sell. An August 2012 study by security researchers at Carnegie Mellon University revealed that the Silk Road trades items worth £1.22 million every month.

 

According to a report in The Age Paul Leslie Howard used Silk Road to buy and import the illicit drugs on 11 different occasions.

 

Prosecutor Morgan Brown made it clear that the authorities had a lot of information about Howard from the Silk Road, including access to his profile, which he registered under the name Shadh1 in April 2012. He set up a vendor's account offering up cocaine and speed and saying that he is looking to "branch into more as I get more coin back in my pocket".

 

Australian police aren't the only ones to crack down on the Silk Road. The DEA in the United States is also on the warpath, targeting similar sites such as the Farmer's Market. In July 2012 the organisation told a US news station KXAN that it was investigating the Silk Road and in November 2012, DEA spokesperson Rusty Payne told The Verge when quizzed on the Silk Road: "Typically we're not really giving out investigative updates about what we're doing, but it's safe to say we are heavily involved in looking into that." In the UK, the Serious Organised Crime Agency and the Metropolitan Police E-Crime unit have also been digging into the marketplace.

 

Och så mer bitcoin / Silkroad på Fox Business!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Survivor återkommer med Fans vs Favourites. Efter en rätt tråkig sistasäsong hoppas man på sköna deltagare. Mina toppönskemål:

1. Russel FUCKING Hantz

2. Parvati "hot thang" Shallow

3. Colton "Gay Republican" Cumbie

4. Angie "Miss Utah" layton (snyggast)

5. Brandon Psycho Hantz

 

Boston Rob är förstås kung, men han lär inte va med igen.

 

Ser dock ut som de redan gått ut med vilka som ska va med

Spoiler!
Alexandra "Allie" Pohevitz 25 Oceanside, NY Caramoan TBA

Andrea Boehlke ^ 23 New York, NY Caramoan TBA

Brandon Hantz ^ 21 Katy, TX Caramoan TBA

Brenda Lowe ^ 30 Miami, FL Caramoan TBA

Corinne Kaplan ^ 33 Los Angeles, CA Caramoan TBA

Dawn Meehan ^ 42 South Jordan, UT Caramoan TBA

Edward "Eddie" Fox 23 East Brunswick, NJ Caramoan TBA

Erik Reichenbach ^ 27 Santa Clarita, CA Caramoan TBA

Francesca Hogi ^ 38 Brooklyn, NY Caramoan TBA

Hope Driskill 23 Jefferson City, MO Caramoan TBA

John Cochran ^ 25 Washington D.C. Caramoan TBA

Julia Landauer 21 Stanford, CA Caramoan TBA

Laura Alexander 23 Washington D.C. Caramoan TBA

Malcolm Freberg ^ 25 Hermosa Beach, CA Caramoan TBA

Matt Bischoff 38 Cincinnati, OH Caramoan TBA

Michael Snow 44 New York, NY Caramoan TBA

Phillip Sheppard ^ 54 Santa Monica, CA Caramoan TBA

Reynold Toepfer 30 San Francisco, CA Caramoan TBA

Shamar Thomas 27 Brooklyn, NY Caramoan TBA

Sherri Biethman 41 Boise, ID Caramoan TBA

 

ser direkt 2 favoriter som jag inte tänkte på innan som nu ska va med + 1 av mina favoriter som jag nämnde... sweet... för övrigt rätt tråkig ensemble.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Police crack down on Silk Road following first drug dealer conviction

Coke.jpg

läste precis bitcoinhistoria:

https://en.bitcoin.it/wiki/History

May 21 laszlo first to buy pizza with Bitcoins agreeing upon paying 10,000 BTC for ~$25 worth of pizza courtesy of jercos[4]

10k BTC för några pizzor alltså, idag värda 1M sek.

 

Thanks!

:D

 

hopps du sprider vidare traditionen!

 

Survivor återkommer med Fans vs Favourites. Efter en rätt tråkig sistasäsong hoppas man på sköna deltagare. Mina toppönskemål:

1. Russel FUCKING Hantz

2. Parvati "hot thang" Shallow

3. Colton "Gay Republican" Cumbie

4. Angie "Miss Utah" layton (snyggast)

5. Brandon Psycho Hantz

 

Boston Rob är förstås kung, men han lär inte va med igen.

 

Ser dock ut som de redan gått ut med vilka som ska va med

Spoiler!
Alexandra "Allie" Pohevitz 25 Oceanside, NY Caramoan TBA

Andrea Boehlke ^ 23 New York, NY Caramoan TBA

Brandon Hantz ^ 21 Katy, TX Caramoan TBA

Brenda Lowe ^ 30 Miami, FL Caramoan TBA

Corinne Kaplan ^ 33 Los Angeles, CA Caramoan TBA

Dawn Meehan ^ 42 South Jordan, UT Caramoan TBA

Edward "Eddie" Fox 23 East Brunswick, NJ Caramoan TBA

Erik Reichenbach ^ 27 Santa Clarita, CA Caramoan TBA

Francesca Hogi ^ 38 Brooklyn, NY Caramoan TBA

Hope Driskill 23 Jefferson City, MO Caramoan TBA

John Cochran ^ 25 Washington D.C. Caramoan TBA

Julia Landauer 21 Stanford, CA Caramoan TBA

Laura Alexander 23 Washington D.C. Caramoan TBA

Malcolm Freberg ^ 25 Hermosa Beach, CA Caramoan TBA

Matt Bischoff 38 Cincinnati, OH Caramoan TBA

Michael Snow 44 New York, NY Caramoan TBA

Phillip Sheppard ^ 54 Santa Monica, CA Caramoan TBA

Reynold Toepfer 30 San Francisco, CA Caramoan TBA

Shamar Thomas 27 Brooklyn, NY Caramoan TBA

Sherri Biethman 41 Boise, ID Caramoan TBA

 

ser direkt 2 favoriter som jag inte tänkte på innan som nu ska va med + 1 av mina favoriter som jag nämnde... sweet... för övrigt rätt tråkig ensemble.

 

malcolm hade ju iaf game. förutom mot slutet spelade han rätt bra, att han överlevde så länge trots hans lag oturade nonstop är sjukt starkt. riktigt starkt att dumpa tuttbruden också, hur många hade klarat hålla huvudet kallt där? 8-)

 

http://www.dn.se/debatt/sociala-problem-vanligast-i-orter-med-fa-invandrare

Ny rapport. Invandrartäta orter har i genomsnitt mindre sociala problem än orter med liten invandring, enligt en ny rapport. Ändå tillåts en pseudodebatt om invandringens effekter skyla över att Sverige har stora och växande sociala problem i invandrarfattiga orter, skriver Stefan Fölster, chef för Reforminstitutet.

vad kallas epidemiologiska studier när det gäller annat än medicin?

 

agenda nu:

http://www.svtplay.se/video/1001952/3-2-21-15

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vad har ni forumiter prövat för nya saker iår?

Jag vet knappt om jag provat några gamla saker, men here goes januari:

- Resa ensam

- leva med 5 pers

- i USA

- Golf

- Surfing

- Vara allmän planerare (brukar antingen "haka på" eller åtminstone outsourca)

 

Sen den lite mer diffusa aspeketen som inte går ner i punktform:

Spendera vardagen i ett främmande land och sköta allt via nya kontakter i detta främmande land. Vet inte om det framgår vad jag menar, men i princip 24/7 är ju nytt - även om laptopen jag köpt påminner om tidigare laptops och sängen jag sover i påminner om tidigare sängar osv. Sen är ju USA överlag lite som Sverige fast i XXL, men hade ju blivit mycket nytt även om man befann sig i typ Skåne.

 

EDIT: Just ja, rekommenderas varmt, att testa total förändring som inte är bara "semester". Väldigt antifragile. Nyckeln är ju förstås att det gamla finns kvar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för trevlig dagbok heltok. Har följt dig från skuggorna sedan FL 0,25/0,5 på Party-nätverket.

 

Slänger ut två frågor till alla dagboksläsare.

 

Hur studerar man och lär sig schack som novis utan någon irl-partner att spela mot?

 

Vilka spelar golf? (Ska med spänning följa Trillskes utveckling) Börjar inse att detta är en optimal primalhobby. Långa promenader i kuperad terräng medan man kånkar runt på sin utrustning. Spänning och lek blandas med raseri och glädje. Hemma på kammaren kan man sedan studera teknik och fundera vilken bana man ska spela nästa gång. För degens går det även att beta friskt på banan.

 

Tror Token skulle bli grym om han inte redan spelar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur studerar man och lär sig schack som novis utan någon irl-partner att spela mot?

 

imo:

1. grinda kingscrusher: http://www.youtube.com/user/kingscrusher

2. raila de stora turrarna på http://livechess.chessdom.com/site/ , se vad boten säger. använd med fördel "Chess Aquarium Portable Houdini 3" som finns i en mjukvarubutik nära dig. klicka sandbox, byt bot till houdini3 och tryck på analyze och klicka runt och se vad som händer med score när du gör drag som inte föreslås.

3. grinda på http://www.chesscube.com

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Heltok och hans primalgäng blir nog utslängda när de börjar tugga i sig green. :-P

 

lol

 

imo:

1. grinda kingscrusher: http://www.youtube.com/user/kingscrusher

2. raila de stora turrarna på http://livechess.chessdom.com/site/ , se vad boten säger. använd med fördel "Chess Aquarium Portable Houdini 3" som finns i en mjukvarubutik nära dig. klicka sandbox, byt bot till houdini3 och tryck på analyze och klicka runt och se vad som händer med score när du gör drag som inte föreslås.

3. grinda på http://www.chesscube.com

 

Grymt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Satt och lekte med signaler i matlab, stirrade plötsligt på en otippat intressant plot (synvilla);

x = [ 0 : pi/16 : 2*pi ]

y = [ sin(x) ; cos(x) ]

plot(y)

 

 

2i0ca6x.jpg

 

1jaz3o.jpg

 

 

 

Och då blev jag nyfiken: Har ni några enkla skojiga funktioner eller liknande som skapar synvillor/sjuka plottar?

 

http://www.wolframalpha.com/input/?i=psy+curve

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...