Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

McD är inte godare än något så jag förstår inte ens leveln.

det räknas som fasta

Okej, då tar jag en fasta per vecka på åtminstone 20+ timmar just nu.

 

Från DN idag: Frukost bra om du vill gå ner i vikt
Eller för att gå upp i vikt. Det är en sån där poäng som man ser i verkligheten men jag vet inte om den riktigt sitter på papperet ännu.

 

Sedan tidigt i uppväxten har jag filosoferat över varför jag undviker pizza för att slippa bli så jävla tunn medan andra undviker pizza för att slippa bli så jävla tjocka. Vi satt där vid 20 års ålder och åt samma måltider, jag för att bygga lite volym och bli grov och de för att rasa i vikt. Det fungerade ganska hyfsat åt båda hållen. Sen gick vi till gymmet: Jag för att bli stor och stark och de för att bli smalare. Även det fungerade hyfsat för båda parter. Visst, lite skillnad i upplägg, mina pass har alltid varit ovanligt explosiva och korta jämfört med nästan vem som helst. Men ändå.

 

Några fler: Rapporter om att man blir tjock om man sover för lite. Hoppsan: jag blir bara grov när jag sover ordentligt, tunn om jag sover för lite. Men man blir tjock om man sitter ner vid datorn halva dagen! Nej, trillske bara tappar volym av sådant.

 

Det var väl egentligen ett smått slumpmässigt och orättvist försprång jag fick. Vid oerhört tidig ålder blev det ju nämligen väldigt uppenbart att det mesta som florerat i ämnet är fullkomligt random bullshit. Jag hann aldrig bli invaggad i någon forskares ordbajs. Till en början snackades det ju om metabolism, att man var så olika byggda av naturen. Det brukade åtminstone "folk" säga. Okej, fine, men det innebar ju då att dessa vedertagna lärdomar i vart fall inte applicerades på mig med min konstiga metabolism. Sedan var man plötsligt ganska lika. Och då någon stans blir det ju uppenbart att vad som nu än är sant är det ju åt helvette.

 

Jag kompenserar det försprånget med att missköta min hälsa oerhört mycket sett till vad jag anser att jag borde, så det jämnar ut sig i slutändan, var icke oroliga.

 

Men jag anser alltså fortfarande att egna observationer och enstaka lånade ideer här och där springer x antal ärevarv runt den där stenhårda vetenskapliga tilltron. Med tanke på hur många som forskar i ämnet tycker jag att det säger något om forskningen i det ämnet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är faktiskt inte mitt fel att studenter som tvingas äta frukost lyckas bättre på tentorna!

 

kan du berätta lite mer om studien. var det studenter som frivilligt fastade? hur många månader innan hade de fastat regelbundet? vilken tid gick tentan och när åt den innan tentan? åt de LC-kost?

 

bara så att vi inte missar de vanliga invändningarna om övergångsperioder, dalar etc.

 

(dvs om man påtvingar studenter frukostbuffé 60min innan tentan får gruppen som helhet högre resultat än om man låter bli)

möjligt. min egen erfarenhet när det gäller inlärning iaf är att jag oftare gäspar på tidiga föreläsningar när jag ätit frukost. kan bero på annat, men upplever oftare slöhet efter jag ätit.

 

Borde förövrigt vara en smal sak för dig att utröna vilken kognitiv effekt, om någon, du som individ kan uppnå med / utan frukost. Testa att skippa frukost under 10 dagar, lös schackproblem på chesstempo 1h varje morgon.

orka vara kanin. men svensk mästare i minnesteknik åt ketogen kost eller fastade hellre än äta det som hans konkurrenter åt när han inte hade det alternativet:

Under den första tävlingsdagen i de öppna tyska minnesmästerskapen drog arrangemanget ut på tiden. Efter en ordentlig frukost bestående av äggröra och bacon, hade vi börjat den första grenen kl 9. Dagen flöt på bra, men tio timmar senare då tävlingsdagen egentligen skulle ha varit avklarad, hade vi fortfarande den tyngsta minnesgrenen kvar.

 

I brist på valmöjligheter hade min lunch bara bestått av en mindre bit fisk med sås och grönsallad. Ingenting annat i magen därefter för min del. De flesta började bli rejält trötta, trots konstanta mellanmål och snacks. Jag stod mig hyfsat bra, men visste att jag snabbt skulle bli väldigt hungrig om jag började äta kolhydrater.

 

Halv åtta på kvällen var det dags att börja memorera spelkort. En och en halv timmes maximal koncentration senare hade jag slagit svenskt rekord och felfritt kommit ihåg ordningen på 6 blandade kortlekar, plus 20 kort från en sjunde.

 

kanske inte riktig fasta, men åt det hållet iaf och han verkade ju klara sig bra.

 

Mitt problem med fasta är som sagt mer relaterat till produktivitet än "obehag". Vi tar stenålders-liknelse: När jag vaknar på morgonen har jag en dag av jakt framför mig innan jag får äta igen (jag jagar för närvarande kunskap och betyg). Frukost är den måltid som avgör hur fragile min dag är mot avvikelser. Om jag laddat med en jävla massa nötter på morgonen (och gärna en köttbit) kan jag utan större hinder jaga till åtminstone 17:00. Skippar jag frukost är jag däremot rätt dum i huvudet och långsam redan vid 10:00, och har jag inte ätit vid 13:00 kan jag lika bra glo på family guy istället för att försöka rita bindningsgrafer. Det är väldigt dåligt för min jakt. Ibland är kunskapen lurig och gömmer sig längre än beräknat.

aja, köper att du inte vill fasta trillske. men du är iaf medveten om skälen till att ganska många i denna wellboken har börjat göra det va?

 

alltså testo, tillväxthormon, insulinkänslighet, cancer, fett%, perspektiv etc. (taleb fastar ofc)

 

Jag tycker mcdonalds är godare än max

tycker fortfarande big mac är väldigt god. synd att svenska staten ska förstöra värdet på pengar så man upplever den så dyr och istället snålar och köper 2 cheesburgare man tar bort toppen på och slår ihop.

 

Frukost bra om du vill gå ner i vikt

lol

Personer som hoppar över frukosten blir mer sugna på fet mat senare under dagen. Det visar en undersökning av 21 normalviktiga personer som fick se bilder av olika typer av mat samtidigt som reaktionerna i deras hjärnor mättes med hjälp av en magnetkamera, skriver BBC News Health.

 

wow vad oväntat. folk som är hungriga blir lättare sugna på mat. därför ska man äta nonstop så går man ner i vikt för man hinner aldrig bli hungrig. där har vi hemligheten!

 

svensk blaskmedia :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Inte en pokerspelande teknolog hör jag. :-) (vi har inte alltid samma typ av dygnsrytm)

 

Räknar förstås inte sömn som fasta. Att skippa kvällsmål och sova skulle inte ens kännas som fasta, däremot skulle jag må lite moraliskt dåligt över att jag inte när mig själv och därmed krymper. :( Att inte äta för mig är typ som att inte promenera för en tjockis.

 

Teknolog vill jag nog kalla mig pokerspelandet är dock högst sporadiskt nu för tiden.

 

Om du inte räknar sömn som fasta förstår jag inte skillnaden mellan att skippa frukost alt. äta frukost. Förutsatt att man ätit kvällsmål kvällen innan. Då gör jag iofs antagandet att man sover mellan kvällsmål och frukost vilket tydligen kan vara lite förenklat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Teknolog vill jag nog kalla mig pokerspelandet är dock högst sporadiskt nu för tiden.

 

Om du inte räknar sömn som fasta förstår jag inte skillnaden mellan att skippa frukost alt. äta frukost. Förutsatt att man ätit kvällsmål kvällen innan. Då gör jag iofs antagandet att man sover mellan kvällsmål och frukost vilket tydligen kan vara lite förenklat.

För mig är det lite "restart" att vakna. Om jag åt eller inte kvällen innan brukar inte direkt förändra vad jag mår bra av att göra morgonen efter.

 

Jag kan nästan höra hur jorden skälver under Trillske när han gör en helomvändning...

Helt fantastiskt löjligt skrivet. Tvärt emot vissa här inne har jag inte använt den typen av personers åsikter som rättfärdigande av mina egna en enda gång. Läser man vad jag skriver och vad Taleb skriver vet man också att det finns många punkter vi är totalt oense (om nu inte mina studier gav den biten rakt av).

 

Kan vara snäll och utgå från att du helt enkelt inte begriper bättre. Eller snäll och snäll, är väl mer att skydda sig själv från irritation: det är en sak att folk inte håller med i det man skriver, det är en helt annan att lägga massa tid på att skriva grejer och sedan få höra att det skulle vara någon annans jävla åsikter eller observationer.

 

EDIT: Sorry för överreaktionen men att bli tagen för någon jävla citerare är typ höjden av förnedring för mig. Då kan man bara klistra länkar och vara tyst istället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mr leangains erkände väl till och med att frukost påverkar olika. har själv svårt att avstå frukost, men hatar formsvackan som en stor lunch gör för produktiviteten och älskar effekterna av skråvmålet post wo/middag.

 

inte optimale enligt modellen men har upplevt bättre resultat sedan jag slutade optinoja. lustigt att man inte har dött trots proteinintag över 30g i en och samma måltid dessutom. nej juste var det inte proteinföretagen som förmodligen betalade för den forskningen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

heltok, vad har du för insikter att dela i ämnet anekdotisk bevisföring?

 

anekdoter kan ge insikt om vilka h1 som kan vara intressanta att undersöka men sällan om vilka h0 man kan förkasta. tyvärr har folk svårt att skilja mellan dem både när det gäller vad de själva tror och när det gäller vad andra argumenterar. säger jag t ex

h1=folk som äter paleo mår bättre än folk som äter SLV, vilket medelvärdet i mitt sample n=5 indikerar så är det inget märkligt alls.

 

problemet idag är att väldigt mycket av vad folk tror inom massa icke-matematiska ämnen inte är baserat på förkastande av h0 utan snarare "de flesta andra jag litar på tror det". isåfall är information i form av anekdoter som visar på motsatsen väldigt intressanta. de må förvisso inte motbevisa någon h0 men de indikerar att massa andra h1 inte är baserade på förkastande av h0 utan snarare baserade på indikerande av h1 som ofta är väldigt lösa. om de nya indikationerna på h1 då är mer konkreta får man väl tro på dem.

 

säg t ex att vi ska bedöma medianvikten av alla män i sverige.

 

alla experter säger "vi har kollat bodyscan på alla på flygpatser och ser att medianvikten av män är 90kg.

 

så kommer någon och säger "jag har varit på flygplatser, det är mest feta affärsmän som flyger, jag tror snarare medianvikten är 80kg i hela samhället".

 

isåfall tycker jag den aketdoten är mycket intressant. den ger en h1 medelvikten<90kg och en h0 medelvikten=90 och tills vidare kommer jag att utgå ifrån att h1 antagligen(p>0.5) är sant, men jag är givetvis medveten om att någon h0 inte motbevisats och att det finns en risk att jag begår ett typ I fel.

 

http://www.kuriren.nu/nyheter/?articleid=6586316

Lisbeth Nordström berättar att hon ville undersöka om ungdomar som är allergiska mot fisk, ägg och mjölk har D-vitaminbrist. Hon är en av forskarna som redogör för sina resultat vid den regionala forskningskonferensen Norrsken som pågår i Luleå.

 

I hennes ännu opublicerade studie ingick 62 ungdomar, 12-13 år gamla från Kiruna och Luleå. 20 av ungdomarna har någon födoämnesallergi medan 42 är friska. Resultaten förvånade henne och de andra forskarna i Umeå.

 

Äter rätt

- Hypotesen var att de allergiska barnen skulle ha lägre D-vitaminhalt i blodet, men det var ingen skillnad på dem och de friska barnen. 82 procent av barnen hade D-vitaminbrist, säger Lisbeth Nordström.

 

Ändå åt barnen rätt sorts mat i rätt mängder, enligt de kostrekommendationer som finns. D-vitamin finns i fet fisk, i ägg och i D-vitaminberikade livsmedel som lättmjölk, mellanmjölk och margarin.

 

- Nu är det här en liten studie med bara 62 barn. Stämmer det här bör rekommendationerna ändras, säger Lisbeth Nordström på forskarens försiktiga vis och tillägger att en större studie med fler barn bör göras.

 

Ingen hade bra värden

Anmärkningsvärt var att inte ett enda barn i studien hade ett optimalt D-vitaminvärde i sitt blod.

 

https://www.flashback.org/sp39895729

:-/

 

grymt walking dead:

5624978_460s.jpg

 

hmmm

5625944_460s.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

problemet idag är att väldigt mycket av vad folk tror inom massa icke-matematiska ämnen inte är baserat på förkastande av h0 utan snarare "de flesta andra jag litar på tror det". isåfall är information i form av anekdoter som visar på motsatsen väldigt intressanta.
Detta tycker jag är viktigt, jag skulle vilja dra det längre och säga att fall av den här typen är oerhört effektiva även om inte detta "folk" agerat just sådär intellektuellt klumpigt. Men samtidigt är det problematiskt att kommunicera. Inte många vill lyssna på ett enstaka motbevis: om långt udragen forskningen leder till ett kvantitativt resultat med överskådligt intervall vill de flesta inte plötsligt höra att resultatet kort och gott är fel - de vill ha ett nytt lika konkret resultat, annars får det vara bra som det är.

 

________________________________

 

Låt säga att 99.999% av världens invånare bestämde sig för att det här med akademisk utbildning, det är ingenting att ha. Bortse från problematik med resurser till institutionerna etc: utgå ifrån att de som återstår fortfarande får sin utbildning. Nu vet jag inte riktigt hur många som återstår efter detta, men akademiker skulle alltså bli en enorm minoritet världen över, nålar i höstackar. Låt nu för enkelhetens skull också säga att vi pratar om klassika utbildningar; ingenjörer, ekonomer etc..

 

Dessa återstående nålar i höstackarna, skulle de klara sig ovanligt bra i arbetslivet?

 

Om ni ser framför er en övergångsfas där nuvarande arbetsmarknad inte lyckas utbilda rätt resurser på egen hand och därmed efter lite tid förändrar utbudet (exempelvis mindre teknologi i allmänhet), hur ser det ut när det stabiliserar sig igen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt fantastiskt löjligt skrivet. Tvärt emot vissa här inne har jag inte använt den typen av personers åsikter som rättfärdigande av mina egna en enda gång. Läser man vad jag skriver och vad Taleb skriver vet man också att det finns många punkter vi är totalt oense (om nu inte mina studier gav den biten rakt av).

 

Kan vara snäll och utgå från att du helt enkelt inte begriper bättre. Eller snäll och snäll, är väl mer att skydda sig själv från irritation: det är en sak att folk inte håller med i det man skriver, det är en helt annan att lägga massa tid på att skriva grejer och sedan få höra att det skulle vara någon annans jävla åsikter eller observationer.

 

EDIT: Sorry för överreaktionen men att bli tagen för någon jävla citerare är typ höjden av förnedring för mig. Då kan man bara klistra länkar och vara tyst istället.

 

Du ska inte bli sur gubben. :-(

 

Du får nog tåla lite kärvänliga pikar när du har så självsäkra åsikter om precis allt. Spar på krutet till Slaktavfall kommenterar ngt du skrivit. Brukar bli hetare om öronen då.

 

Kram

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var som sagt overkill, blir antagligen mest irriterad över att din pik går ganska rakt emot det jag skriver om, så då har jag ju misslyckats ganska fundamentalt.

 

Vad gäller mina "säkra åsikter" kan jag bara minnas att det handlat om metod. Påpeka gärna om jag haft en säker åsikt inom något mer specifikt, så kan jag ta upp det nästa jag blir beskylld för att aldrig ta ställning.

 

Och nej det brukar inte bli så hett om öronen när slaktavfall skriver. För det första för att han nästan alltid har rätt i sak, för det andra för att han för det mesta attackerar fel sak. Vi fastnar istället i sidodiskussioner om ords egentliga definitioner (eftersom jag är efterbliven där), men det är ju nog så givande och brukar dessutom leverera en rätt bra samhällssatir som observationen ovan (oj, oj, dålig svenska, nu brinner det minsan kring det egentliga buskapet).

 

EDIT

Kan ju förtydliga vad jag menar att jag egentligen skrivit om i tokboken (förutom oneliners eller svar eller liknande):

 

 

Jag vill minnas att det började vid min trademark: att människor, åtminstone som grupp, älskar simplifierad kvantifiering och älskar att missförstå resultaten av den typen av metod. Det var en övergripande attack inte på att vårat ekonomiska system egentligen - utan på hur många (miss)tolkar det. Här var jag säkert på onödigt vatten eftersom tokboken var mer eftertänksam än jag visste.

 

Sen då? Mycket träning (läs mindre, känn mer, bestäm mindre). Mycket kost (läs mindre, känn mer, bestäm mindre).

 

Mycket om akademiska institutioner, och den kopplingen säger ju sig självt.

 

Antagligen en del om att receptbelägga förändring - hur de flesta missförstår varför personlig förändring inte kan "forceras".

 

En del fachination över ateisters bristande metod.

 

Om någon undrar var självförtroendet kommer ifrån så är det här ett område jag arbetat med hur mycket som helst. Som ingenjör är jag ett litet barn fortfarande (eller ett foster snarare), men i det där området skulle jag kunna skriva bra böcker. Som kuriosa kan noteras att annars vore jag nog inte ett ingenjörs-barn/foster idag.

 

I slutändan tror jag man ofta utvecklar störst kunskap i de områden där man behöver den själv, och detta var något jag behövde och som i princip inte fanns (lättillgängligt).

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur bra träning är krav maga token?

Du hade väl kört det lite om jag inte minns fel.

 

Tänkte slänga in de i samband med jag går på deff i feb.

Kan ju vara skojigt prova.

(mörda folk)

 

inte jättefokuserat på att bygga styrka/kondis, men givetvis har de med sådana övningar etc också. mest är det nöta grundtekniker, 360försvar, sparka skrev, ta sig loss från strypningar, rullningar, stressövningar(tänk 4vs1) etc.

 

vill du ha mer fysträning satsa på någon mma eller tävlingsinriktad tma.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

inte jättefokuserat på att bygga styrka/kondis, men givetvis har de med sådana övningar etc också. mest är det nöta grundtekniker, 360försvar, sparka skrev, ta sig loss från strypningar, rullningar, stressövningar(tänk 4vs1) etc.

 

vill du ha mer fysträning satsa på någon mma eller tävlingsinriktad tma.

 

Beror nog oerhört mycket på vart du kör. Hur mycket dom tänker "För att försvara dig maximalt så behöver du ha x med dig", det är nog mer indiduella ledare än kampsportsskolan som avgör.

 

90% av alla slagsmål är ju över inom ett par slag, då är kondis inte direkt kritiskt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det gör dom väll inte?

 

är ju samma skådespelare i liknande roller som beter sig ganska likt de i första?

 

Beror nog oerhört mycket på vart du kör. Hur mycket dom tänker "För att försvara dig maximalt så behöver du ha x med dig", det är nog mer indiduella ledare än kampsportsskolan som avgör.

 

90% av alla slagsmål är ju över inom ett par slag, då är kondis inte direkt kritiskt.

 

vi hade en thaiboxare som tränare ett tag, då var det rena fyspass. men i början är det mest nöta 360-försvar.

 

Körde krav-maga i lumpen, lägg din tid på något bättre.

 

fast vill man lära sig självförsvar finns det imo inte något bättre. mma etc har helt fel tänk, förvisso blir man bra på att slåss men det snarare stjälper än hjälper i sjävförsvarssitutioner.

 

kravmaga är gjort för att få en väldigt snabb standardiserad inlärning och de gör det bra. teknikerna är intuitiva och effektiva och de sitter reflexmässigt, jämför med andra sporter som kör mer fps och man tvingas lära in nya rörelsemönster vilket tar mycket längre tid än att använda sig av de automatiska.

 

fallteknikerna fungerar mycket bra vid andra sporter, t ex snowboard är de sjukt bra. min erfarenhet är att mma har orealistiska falltekniker och tma har tekniker som inte alls är lika effektiva. kravmagas är baserad på studier av soldater där skadefrekvens vid uthopp från bilar har analyserats statistiskt, inte på att någon munk för 1000år sedan såg en trana slåss mot en orm. dessutom ska de funka i kläder, med skor, på ojämna underlag, som är hårda, i dåligt ljus etc, inte bara i ringen.

 

 

 

avväpning etc är förvisso kul att kunna men sjukt onödigt. man avväpnar inte i verkligheten, det är för krångligt, för mycket som kan gå fel. men smidigt om man vill få tillbaka sin mobil när någon fipplar med den. strypningar etc är bra om man vill ragga, lära ut tjejjer hur de tar sig loss från strypning framifrån, sidan, bakifrån etc så får man in kino, dhv etc.

 

 

anandtechs review för iphone5:

http://www.anandtech.com/show/6330/the-iphone-5-review/10

50943.png

50930.png

krakensm.png

50476.png

50956.png

50958.png

50959.png

 

ser bra ut :) 23-29oktober säger apple, jag är pessimistisk :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eh? Jag har använta strypning IRL och har ett antal polare som gjort samma sak, men det är i mångt och mycket en"win more" sak. Det är ett sätt att snabbt och effektivt avsluta ett bråk utan att behöva slå sönder någon, men när man väl sitter i läget att man kan strypa någon med t ex en rear-naked så har du i princip vunnit mot random på krogen. Ledlås är mer effektiva i min mening eftersom du om du gör rätt kan få extremt snabb effekt. Folk som ser på MMA brukar tro att man gör på samma sätt i en skarp situation med relativt sakta ökning av kraften för att tvinga fram en tappning. En armbar med syfte att oskadligöra någon går sjukt mycket fortare än man tror.

 

Krav Maga är nog det mest tidseffektiva man kan träna om målet är självförsvar, men taket är lägre. Om man håller på med Krav Maga i 3 år kommer man lära sig mindre än om man håller med t ex MMA under samma tid.

 

Själv tror jag grappling av div sorter är nästan optimalt. Nästan alla slagsmål som inte avslutas av första slaget slutar iaf med 2 grabbar som rullar runt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eh? Jag har använta strypning IRL och har ett antal polare som gjort samma sak, men det är i mångt och mycket en"win more" sak. Det är ett sätt att snabbt och effektivt avsluta ett bråk utan att behöva slå sönder någon, men när man väl sitter i läget att man kan strypa någon med t ex en rear-naked så har du i princip vunnit mot random på krogen.

precis det jag menar med feltänk inom mma. det handlar inte om att vinna, det handlar om att komma undan oskadd. och när du står och håller din perfekta RNC drar hans polare en flaska bakhuvudet på dig och du tänker din sista tanke "det där måste ha få poängavdrag för".

 

 

Ledlås är mer effektiva i min mening eftersom du om du gör rätt kan få extremt snabb effekt. Folk som ser på MMA brukar tro att man gör på samma sätt i en skarp situation med relativt sakta ökning av kraften för att tvinga fram en tappning. En armbar med syfte att oskadligöra någon går sjukt mycket fortare än man tror.

en kalisikaran-tränare jag hade för knivförsvar berättade att han en gång på krogen hade fått en RNC, då hade han tap-at och angriparen släppte direkt greppet. sedan fick angriparen duktigt med smisk.

 

imo ledlås gör man väldigt sällan, visst det är en ren teknik, kan man göra den så är det smidigt. men det är också en högrisk-teknik och man får vara väldigt säker på utgången för att överväga den. och för det mesta när vi snälla människor som lever bra liv hamnar i situationer med våld har vi inte det. ledlås är också mycket enklare att göra i rätt kläder, i rätt ljus utan adrenalin som pumpar och utan massa objects i närheten och framförallt på en motståndare som sammarbetar. irl är det sällan så.

 

 

Om man håller på med Krav Maga i 3 år kommer man lära sig mindre än om man håller med t ex MMA under samma tid.

verkligen inte. man lär sig helt olika saker, som KM-are är du chanslös i oktagongen, men fortsätter bli bättre på självförsvar.

 

Själv tror jag grappling av div sorter är nästan optimalt. Nästan alla slagsmål som inte avslutas av första slaget slutar iaf med 2 grabbar som rullar runt.

förr i tiden kanske, inte idag. men jo, vill man lära sig slåss ska man inte lära sig km. man kanske ska köra km några gånger så man bli lite mer kreativ med sin mma. km är för självförsvar, inte för att slåss.

 

och ligga och rulla suger. testa knivförsvar liggande med en tusch-penna och se hur ni ser ut efteråt. cut2.jpg

 

blir man överfallen(vilket för er bör vara 99% av tillfällena ni hamnar i våldsituationer) så gäller det första att hålla distans. trampdyna i skrevet etc för att hålla avstånd. går inte det så är det blockera och kontraattackera som gäller, sikta på haka. är det ännu närmre så gå på ögon eller skrev. är man på marken handlar det om att ta sig upp fortast möjligt.

 

målet är att få avstånd och tid så man kan scanna omgivningen och bestämma sig för vart man ska springa.

 

du har helt rätt om låsningarna dock. i militär kravmaga bryter de armen direkt. tror inte polisiär kravmaga gör det och minns inte vad civil kravmaga gör. men armbar etc är verkligen fps irl, när du ligger där och väntar på en tap kan hans polare dra sin stålhätta i bakhuvudet på dig etc. markstrid suger...

 

 

picture280938-500x362.jpg

Var sjunde grek nazist

 

Gyllene Gryning får 14 procent stöd i grekiska Demoskop. Nyligen visade en annan mätning att 22 procent av grekerna sade sig ha förtroende för partiledaren Nikolaos Michaloliakos (närmast kameran).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...