Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

precis det jag menar med feltänk inom mma. det handlar inte om att vinna, det handlar om att komma undan oskadd. och när du står och håller din perfekta RNC drar hans polare en flaska bakhuvudet på dig och du tänker din sista tanke "det där måste ha få poängavdrag för".

IRL-garv händer rätt sällan men här var det "stoppa handen för munnen och rädda tangentbordet från att sprayas med kaffe"-dags. Snyggt :-D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utan att ha några större kunskaper i närstrid mma etc. så har jag också fått för mig att Krav Maga ska vara opti om man startar från 0. Sedan kanska man inte når de högsta nivåerna jämfört med olika mma-experter men dock.

 

Att vara blixtrande snabb löpare på korta sträckor är nog fortfarande den allra bästa självförsvarsmetoden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

känns som det sista man ska göra om man blir överfallen av ett gäng snorungar är att börja peta i ögon och sparka på pungen. Det lär resultera i en avsevärt större mängd stryk.

 

1on1, grappling är kung.

1on2, boxning.

1on30turkar, minimera strykmängd tills kompisar/vakter bryter eller de anser att du präglats tillräckligt.

 

tvivlar starkt på att det mest sannolika konfrontationen med våld som lösning är att man blir påhoppad av en flock. Snarare nån alfatönt som vill ge dig en smäll för att du snackat med hans tjej utanför krogtoan.

 

Kul klipp förresten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vetefan om man ska opta sig mot att försvara sig mot kniv. Dom allra flesta som dör i slagsmål (Eller får jävligt med stryk) gör det inte för att dom blir knivade utan för att dom blir hoppade på eller ramlar och slår i något på vägen ner, och ger du dig in mot en knivbeväpnad motståndare som vill få död på dig kommer du oftast vara död. Kolla på kali och när deras elit möts, oftast slutar det med att båda är "sönderskurna", och då talar vi om världens bästa träning mot kniv. Alltså jag vet inte ens varför du tänker på att tappa, när jag menar ledlås menar jag inte pain-submissions utan att du bryter armen/handen/axeln, precis som du nämnde att man gör i Krav Maga.

 

Jag tror att oavsett vad så är okontrollerad aggression nyckeln. Den som är argast vinner oftast en oplanerad fight, dom flesta gillar inte direkt tanken på att slåss och det är oftast över på bara ett par slag. Nästan ingen som har någon som helst vana av att få stryk och ett par enkla jabbar får nästan alla att vilja sluta rätt omgående. Ska man försöka att faktiskt slåss mot ett gäng så måste man gå balls-to-the-wall och hoppas på ett mirakel, försöker man något annat kommer någon få in ett slag rätt fort och sen blir du kulturberikad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

så har jag också fått för mig att Krav Maga ska vara opti om man startar från 0. Sedan kanska man inte når de högsta nivåerna jämfört med olika mma-experter men dock.

 

ofta hört detta argumentet. krav maga funkar bäst på 1år, men efter 10år är aikido bättre, kräver mer men sedan kan man nå andra höjder.

 

är ett rätt vanligt argument när folk debatter. t ex

 

kommunism funkar dåligt på kort tid, men när man väl har det kommunistiska samhället kommer de ha helt enorm tillväxt.

 

lchf funkar bättre på kort sikt, men kör man det länge är det inte bra.

 

visst det finns tillfällen när det är dumt att pissa i brallan för att värma sig, men oftast är det som är bäst på medellång sikt också bäst på lång sikt. så finner jag det vara när det gäller självförsvar också. km är väldigt bra på kort sikt och av samma skäl är det väldigt bra på lång sikt.

 

och det är det som är styrkan hos km imo. de uppdaterar sitt system och om det visade sig att aikido var bättre för självförsvar efter 5år hade de tränat aikido efter 5år. varje år uppdaterar de sin katalog med tekniker efter feedbacken de får bland folk i tjänst, efter undersökningar av skadefrekvenser och efter ändrad hotbild. t ex när israeler började utsättas för vattenpistoler med syra i började de träna på självförsvar när man är blind. när det visade sig att dubbelrullning gav mindre skadefrekvens än enkelrullning vid uthopp från bil >50km/h började de undervisa dubbelrullning etc. många andra självförsvarsstilar har inte alls samma självkritik och iterativa process.

 

nu skiljer det sig givetvis på individnivå massvis, men efter 10år av KM är de flesta väldigt bra på självförsvar. nu hittar jag ingen bra video, men tänk er sådana här scenarion i fullspeed:

(lägg fokus på hur han rör sig, åt vilket håll han puttar attackerare)

 

så jämför med detta:

(största skaderisken i gatuslagsmål är ju som bekant när huvud slår marken, notera hur nära kanten de var, kunde slutat riktigt dåligt)

 

inte så att de efter 10år med enbart mma-träning är bättre på självförsvar...

 

bättre beskrivning om hur krav maga slåss:

(notera hur de direkt efter teknikerna scannar miljön och tränar på att ta sig ifrån platsen)

 

KMs historia:

Spoiler!
Imi Lichtenfeld, (05-12-22)

 

Från gatustrider mot nazistsympatisörer i 30-talets Bratislava till utvecklingen av Krav Maga i ett ungt Israel. Eyal Yanilov berättar om sin lärare och grundaren av Krav Maga, Imi Sde-Or.

 

Imi Sde-Or (Lichtenfeld) föddes den 26:e maj 1910 i Bratislava där han senare växte upp. Hans far Samuel rymde hemifrån när han var 13 år och anslöt sig till en cirkus där han kom att syssla med brottning och tyngdlyftning. Han var cirkusens “starke man”. I den rollen fick han fightas med olika människor i de byar cirkusen besökte. Han kunde förmodligen redan självförsvars-/fightingtekniker och en del brottning.

 

Imi föddes i ett hem där sport, självförsvar och polisarbete var ett då hans far när han lämnade cirkusen startade den första “Atletklubben” i Bratislava, där man kunde träna tyngdlyftning och brottning. Han var även chef över polisens detektiver i Bratislava till vilka han lärde ut självförsvarstekniker och självförsvarstaktik och tekniker för att gripa brottslingar. Helt enkelt tekniker för att underlätta deras dagliga arbete som polismän.

 

Imi tränades i sin ungdom av sin far, De hade en hel del utrustning för träning i hemmet som hans far använde sig av när han tränade Imi. I trädgården tränade Samuel poliser och då använde han sig av Imi för att visa teknikerna och hur lätt det var att få dem att fungera, på så sätt kunde Imi ta till sig teknikerna och lära sig dem.

 

Imi började lite senare i sin ungdom sysselsätta sig med olika idrotter, huvudsakligen brottning, boxning och gymnastik. När han var 19 år gammal vann han tre internationella mästerskap i dessa tre sporter. Från och med 1929 koncentrerade han sig på brottningen och var med i och tävlade för det slovakiska landslaget fram till 1939, då han gick över till att vara med som tränare. Under sin aktiva tid vann han många mästerskap, bland annat över tyska och europeiska mästare. Imi tävlade i weltervikt (66-67 kg) och ansågs vara en av de tre bästa brottarna i den viktklassen.

 

1936 började nazismen sprida sig i Europa och kom även till Bratislava, där den judiska befolkningen fick problem. Innan detta hände hade Imi inte haft speciellt mycket kontakt med den judiska befolkningen eftersom hans familj inte var religiös. Han hade haft mer kontakt med sina vänner inom idrotten och skolan (som inte var judisk). När problemen började uppdagas för judarna blev han den okrönte ledaren för en grupp judar som tog på sig att beskydda de judiska kvarteren i Bratislava. På grund av detta blev han inblandad i streetfights/barfights mot allt från en till hundra motståndare.

 

Han och hans vänner berättade för mig om olika incidenter som hände och han var en mycket tuff fighter. Ibland var de tvungna att slåss mot hundratals människor. Jag kommer ihåg en historia om tusentals människor som marscherade mot de judiska kvarteren; 17 personer stoppade dem. 16 judar och en tysk höll stånd mot hela folkmassan. Givetvis inte speciellt länge men de lyckades stå emot tills polisen kom till platsen. Imi berättade att det var så mycket folk att han inte hade tid att slå två slag mot varje motståndare. Det var så kort om tid så att om man hade försökt att slå två gånger så hade man fått ta emot attacker med händer eller vapen från någon annan under tiden man slog sitt andra slag.

 

Under den här perioden var det en del av vardagen att slåss på gatan för Imi, det var något som inträffade varje dag. Många av slagsmålen var mycket råa och brutala, men det får man ju sätta i perspektiv mot att det var i början av andra världskriget och att våldet från båda sidor var väldigt högt upp på våldstrappan.

 

1940 slöt sig Imi till en grupp människor som ville emigrera till Palestina olagligt. Palestina var på den tiden under brittiskt styre och man släppte inte in speciellt mycket folk. På grund av detta blev det en hel del olaglig invandring. De reste med en flodångare med skovelhjul på sidorna. Man byggde på en extra våning på båten för att få plats med mer människor. Båten tog alldeles för många passagerare jämfört med vad den var avsedd för. Planen för resan var att den skulle gå på Donau via Svarta havet ner till Egeiska havet för att där fortsätta mot Palestina.

 

Under resans gång inträffade en del incidenter som gjorde resan mycket mer besvärlig än vad som var planerat. Vid tre olika tillfällen hoppade Imi i vattnet, vid två av dessa tillfällen var det för att rädda människor som föll överbord och vid ett tillfälle för att rädda en väska med mat som föll överbord. Det var väldigt dåligt med mat på båten så detta var absolut nödvändigt. Det tog dem flera månader att ta sig ner för Donau. Året var 1940 och kriget var i full gång, vilket gjorde att de stoppades vid ett flertal ställen.

 

Väl ute på Egeiska havet i närheten av en liten ö som heter Káliminos exploderade en av båtens ångpannor, vilket resulterade i skeppsbrott på ön. Imi och fyra andra män satte sig i en roddbåt för att ta sig till Kreta och ordna hjälp. Efter att ha tittat på kartorna trodde de att de hade en rodd på ca 24 timmar framför sig men de missade Kreta på grund av strömmar och vindar. De rodde i 4 dagar och nätter och på den femte dagens morgon blev de upplockade av ett brittiskt krigsfartyg. Vid det laget hade de andra från flodångaren redan blivit räddade. Imi och de andra männen från roddbåten fördes till Alexandria. Efter två dagar på båten hade Imi och hans vänner varken mat eller vatten. Ovanpå detta fick Imi en mycket kraftig infektion i ett öra och svävade mellan liv och död. Man skar upp hans ansikte för att kunna få bukt med infektionen, och på så sätt lyckades man rädda hans liv.

 

Efter det att Imi hade återhämtat sig från infektionen och operationen, gick han med i den tjeckiska Främlingslegionen, som på den tiden stod under brittiskt styre. Där tjänstegjorde han ca ett år.

Under tiden i Legionen var han i Syrien, Libanon, Egypten och Palestina men han ville efter ett år lämna det militära livet och slå sig ner i Palestina. Tack vare att han hade tjänstgjort under brittisk flagg fick han ett certifikat så att han kunde komma in i Palestina på laglig väg. Han kom till Palestina 1942 och tog lite ströjobb. 1944 gick han med i Hagannah (den dåtida motståndsrörelsen) där han lärde medlemmarna simning, livräddning, knivfighting och hur de skulle försvara sig mot knivattacker.

 

Vid den här tiden hade han ännu inte börjat fundera över att skapa det system som senare blev Krav Maga.

 

När IDF (Israel Defense Force) grundades 1948 blev Imi chefsinstruktör inom “Hand To Hand Combat” och fysisk träning för IDFs infanteri, som var baserat nära Netanya där han bodde. Under tidigt 50-tal började Imi skapa systemet. På den tiden var det inte ett system i ordets rätta bemärkelse, utan mer tekniker som lösningar på specifika problem. Systemet skapades för att kunna läras ut under en kort tidsperiod då soldaterna inte hade så mycket tid att träna på det.

 

Militären var fattig och hade inte tid och pengar att investera i soldaterna. På grund av detta blev det ett krav att teknikerna skulle ha en kort inlärningsperiod och det låg helt i Imis natur att skapa enkla och effektiva lösningar på problemen. Samtliga lösningar/tekniker testades teoretiskt, praktiskt och på slagfältet. Imi började samla på sig något som blev den första Krav Magamanualen. Teknikerna i den skiljer sig en hel del från dagens tekniker. Senare släpptes den andra utgåvan av Krav Magamanualen och den kom att likna dagens tekniker mycket mer än sin föregångare. Imi var ett geni på att skapa den bästa lösningen på specifika självförsvarsrelaterade problem.

 

I slutet av 50-talet och början av 60-talet skapades inom IDF en skola speciellt för fysisk träning och stridsträning, Imi var det självklara valet för posten som chefsinstruktör där.

 

Imi lämnade det militära livet 1964 vid en ålder av 54 år och startade två skolor, en i Netanya och en i Tel Aviv, där han ändrade systemet och modifierade det för att passa behoven hos civila. Han ville att varje barn och varje ungdom skulle lära sig självförsvar. Till en början lärde han ut Krav Maga till olika grupper (barn, ungdomar och vuxna människor). Han lärde ut självförsvar och lite fighting. Han ville inte lära ut fighting i ett tidigt stadium då han tyckte att det var för farligt utan regler.

 

känns som det sista man ska göra om man blir överfallen av ett gäng snorungar är att börja peta i ögon och sparka på pungen. Det lär resultera i en avsevärt större mängd stryk.

 

1on1, grappling är kung.

1on2, boxning.

1on30turkar, minimera strykmängd tills kompisar/vakter bryter eller de anser att du präglats tillräckligt.

 

tvivlar starkt på att det mest sannolika konfrontationen med våld som lösning är att man blir påhoppad av en flock. Snarare nån alfatönt som vill ge dig en smäll för att du snackat med hans tjej utanför krogtoan.

 

fördelen med en snabb slapp i underifrån på kulorna är att folk knappt ser att man har gjort något så andra upplever inte att situationen är eskalerad. bara att deras polare märkligt börjar vika sig.

 

är förvisso inte expert, men de statistiken jag har läst i t ex dead or alive the choice is yours säger att ju tidigare man gör motstånd desto mindre skada utsätts man för när situationen väl övergår till handgemäng. men innan dess ska man givetvis försöka deeskalera om det går. inser man att det inte kommer gå är det lika bra att slå första slaget själv.

 

1on1 tåpaj och 100m löpning is king

1on2 tåpaj och raka slag is king

1on3 dansa runt så att de hamnar på led is king

1on4 börja dansa sedan finns det inte mycket än att göra raka tåsparkar, raka slag i halsen, blocka 360 i väntan på att man får tid att hantera strypningen.

 

jag har kört 1v4 kanske 5-10ggr med olika nivåer på motståndarna, allt från zombies till beväpnade och efter 10-20sekunder står man mest och gör raka slag och pungsparkar. ge mig 10år mer träning och jag kanske kan dansa runt som han i filmen ovan, men det kräver så sjukt mycket...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hade då uppfattningen ska du träna något under 1 år för att bli hyfsad på krogen i slaggis så är muay thai rätt bra till. Armbågar, knän och jävligt mkt fysträning. Jag utgår ifrån att vi snackar random fyllon nu på krogen, och då tror jag muay thai är väldigt trevligt då vi snackar väldigt hårda smällar m.hj. av knäna via clinches, armbågar samtidigt som stående fighting är rätt bra där, sparkar, slag. Har de nån som helst skicklighet så blir det en annan sak, men en random muay thai fighter kan sänka rätt många på krogen iaf.

 

 

 

MMA bör ju förstås vara steget bättre, då det är en förfinad teknik utan "ormen mot svanen"-bullshit som du tog upp, sen att de har anpassat MMA för att passa tävlingsinriktad MMA stipulerad av UFC och andra fightning organisationer är en sak men tro mig. Inte är det så att de inte har en jävla aning om 'fula tekniker' när det väl är on the line så att säga.

 

Krav Maga är fint, men när du väl rutinmässigt har fått in i märgen att dra till fultekniker så äre bara MMA kvar att gå till imo. Visst, börjar vi prata om knivar, glasflaskor lazers etc... ja men då är vi inte kvar i en vettig krog i sverige heller.

 

 

edit; spekulerar vilt så klart, men gillar diskussionen, undrar när vi ska ta upp Bruce Lee vs <random ufc fighter>

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hade då uppfattningen ska du träna något under 1 år för att bli hyfsad på krogen i slaggis så är muay thai rätt bra till. Armbågar, knän och jävligt mkt fysträning. Jag utgår ifrån att vi snackar random fyllon nu på krogen, och då tror jag muay thai är väldigt trevligt då vi snackar väldigt hårda smällar m.hj. av knäna via clinches, armbågar samtidigt som stående fighting är rätt bra där, sparkar, slag. Har de nån som helst skicklighet så blir det en annan sak, men en random muay thai fighter kan sänka rätt många på krogen iaf.

 

Om du stöter på en brottare då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Toker, vad äter du för kosttillskott? Vitamin d? Fiskolja? Multi?

D, 5000IE/dag. inget annat.

 

 

hade då uppfattningen ska du träna något under 1 år för att bli hyfsad på krogen i slaggis så är muay thai rätt bra till.

problemet med MT är att dels är det traditionellt och dels är det väldigt oinriktat på självförsvar. och mt-folket är extremt dåliga på att resonera kring statistiken bakom självförsvar, resonemangen är typ "gå in i clinch och knäa honom i revbenen" och missar helt saker utanför boxen.

 

jag har bott på thaicamp och maken till folk utan självdistans när det gäller kampsport har jag nog aldrig mött.

 

Armbågar, knän och jävligt mkt fysträning. Jag utgår ifrån att vi snackar random fyllon nu på krogen, och då tror jag muay thai är väldigt trevligt då vi snackar väldigt hårda smällar m.hj. av knäna via clinches, armbågar samtidigt som stående fighting är rätt bra där, sparkar, slag.

visst det är bättre än judo etc. men fortfarande de har massa feltänk när det gäller utanför ringen. bara som hur de håller sin guard, de har ingen skillnad mellan passiv och aktiv guard. mycket effektivare att armbåga från passiv guard "jag vill inte slåss" samtidigt som man armbågar etc sådant lär de inte ut. och deras sparkar och blockeringar är inte alls anpassade för att funka i jeans på hala underlag i mörka miljöer. man har helt enkelt inte samma visuella hjälp i krogmiljöer

 

MMA bör ju förstås vara steget bättre

vetefan alltså, mma ger ofta deltagarna falsk självförtroende vilket gör att de tar mer risker. målet med självförsvar är att komma undan lindrigast, inte om att vara bäst på att slåss.

 

Inte är det så att de inte har en jävla aning om 'fula tekniker' när det väl är on the line så att säga.

visst de kanske vet att man ska pungsparka, men man blir som man tränar, speciellt när det blir fight. min polare som kör karate drog sin kata-guard när det blev bråk, ena armen nere vid sidan etc. och att man vet att man ska pungsparka är inte alls samma sak som att man vet hur man ska pungsparka, t ex väldigt vanligt att folk sparkar vristspark uppåt och då fastnar mellan benen på de försösker sparka. och har de inte tränat björnkramar, hur ofta kommer de tänka tumme-i-ögat när någon lyfter dem med avsikt att slänga dem i backen?

 

 

Krav Maga är fint, men när du väl rutinmässigt har fått in i märgen att dra till fultekniker så äre bara MMA kvar att gå till imo.

km är inte dumma, när de gått igenom basic går de mer och mer över till mma-liknande tekniker. km har rörelser som kickboxning och slag och sparkar som thaiboxning typ. de väljer och vrakar och är inte rädda för att överge tekniker när de hittar något annat.

 

Visst, börjar vi prata om knivar, glasflaskor lazers etc... ja men då är vi inte kvar i en vettig krog i sverige heller.

välkommen till 2000talet. förr sparkade man inte på folk som låg ner, förr var det 1v1. så är det inte längre. :(

 

Om du stöter på en brottare då?

ta tag om pungen, kläm hårt som fan. funkar även att rycka i öron etc.

 

men främst, se till att man inte faller, ha en bra stance och använd rummet och går de mot takedown så kör man hammerfists i nacken, tummen i ögat och liknande. brottare är oftast de som är sämst på självförsvar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ner på backen och stampa eller varför inte spring om Fi av någon anledning inte lugnar ner sig. Behöver inte vara svårare. Judo är ofta underskattat. Kondition likaså och bra med kroppskännedom, vana att slänga folk.

 

Edit, om man blir attackerad av random dvs.

 

Skulle vara kul med all möjlig statistik när det gäller självförsvar men det kan man väl leta i sjön efter. Jag misstänker dock att en kurs i sparka&slåss "självförsvar" inte automatiskt gör att man riskerar färre käfftsmällar på krogen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

ta tag om pungen, kläm hårt som fan. funkar även att rycka i öron etc.

 

men främst, se till att man inte faller, ha en bra stance och använd rummet och går de mot takedown så kör man hammerfists i nacken, tummen i ögat och liknande. brottare är oftast de som är sämst på självförsvar...

 

Det behöver jag inte gå på någon kampsport för att lära mig. Och att stå upp mot en brottare är lättare sagt än gjort. Mig veterligen så är brottning bland det bättre i barfighter om man vill "vinna".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

testat muay thai, mma, bjj och sw, fastnat på grapplingbiten och valt att enbart köra på det. träningsmässigt känns det väldigt gto också, har lite svårt med våldbiten och att det finns en del triggerhappy 100-pannors killar på klubben som inte gillar att hålla igen på sparringen. självförsvarmässigt är bjj jäkligt bra, är väldigt likt judo bara att mer fokus läggs på markdelen. ett rejält kraggrepp är rejält underskattat, eller att bara vara riktigt bra på doubleleg så kommer man aldrig hinna få en smäll om man bara håller lite avstånd inledningsvis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Judo är rätt vettigt, de är pga de två år som 6-8 åring på judomattan som jag bitvis kan förvåna folk med att vara smidigare än ett kylskåp.

 

26413422271138753887659.jpg

 

 

Varit inne på muy thai innan men hittade ett ställe med krav maga (tror även mma) som ligger 150m bort från mig och ligger i en källare.

Det är ju underförstått att man alltid ska vara under marknivå när man lär sig slåss.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.forbes.com/sites/kashmirhill/2012/02/16/how-target-figured-out-a-teen-girl-was-pregnant-before-her-father-did/

måste läsas!

 

 

Det behöver jag inte gå på någon kampsport för att lära mig. Och att stå upp mot en brottare är lättare sagt än gjort. Mig veterligen så är brottning bland det bättre i barfighter om man vill "vinna".

 

har du några motargument mot de jag har radat upp innan?

 

imo vill man vinna slagsmål är det militär krav maga + mma som gäller. jag har svårt att se att alex skulle vara favorit mot tommy blom i en krogfight just för att alex inte tränar på att fightas i de miljöerna. vissa tekniker är lämpliga för handskar och t-shirt, andra för utan handskar och långärmat. och har man inte nött pungspark sitter den inte lika bra som om man inte gjort det. kolla sparkarna här http://kravmaga.se/videos/kma.wmv

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

måste tyvärr håna en av de där vidsen av K.M. instruktören mot multipla motståndare gav mig en av de största LOLsen på bra länge, tänkte skriva det igår men pf.nu ballade ur som de har gjort väldigt ofta på sistone, regisserad fight utan dess like, folk som står o väntar på sin tur med kniven och stannar i sin rörelse så att han lugnt och fint ska klara att parera?

 

Så har jag vunnit mot multipla motståndare också när jag och kompisarna regisserade fighter inspirerade av kickboxer av van damme i trädgården.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

måste tyvärr håna en av de där vidsen av K.M. instruktören mot multipla motståndare gav mig en av de största LOLsen på bra länge, tänkte skriva det igår men pf.nu ballade ur som de har gjort väldigt ofta på sistone, regisserad fight utan dess like, folk som står o väntar på sin tur med kniven och stannar i sin rörelse så att han lugnt och fint ska klara att parera?

 

och du ger mig ett lol när du tror att man kan träna 1 vs 4 med kniv på något realistiskt sätt.

 

klart det är uppgjort. de kör dels inte i full hastighet och dels gör de ju sig till. man tränar på det för att öva sig på liknande situationer, övningen handlar mest om att bli bättre på att röra sig från hot medan man utsätts för stress och löser andra problem.

 

kniv är något folk verkligen missförstår. mot kniv har man väldigt dåliga odds oavsett hur bra man är. och knivar är förjävla nasty. man får vara glad om man har någon chans att överleva.

 

ungefär som KMs försvar mot RNC som sitter. enda man gör är att slänga upp 10 fingrar i bredd mot vad man tror är ögonen. då har man 10% chans att de släpper, det är iaf bättre än alternativet att ha 0%. så är det ofta i självförsvar. är man snäll och fredlig av sig är det väldigt sällan man hamnar i symmetriska situationer där man har 50/50 att klara sig, angriparna väljer situationer när de är stora favoriter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

testat muay thai, mma, bjj och sw, fastnat på grapplingbiten och valt att enbart köra på det. träningsmässigt känns det väldigt gto också, har lite svårt med våldbiten och att det finns en del triggerhappy 100-pannors killar på klubben som inte gillar att hålla igen på sparringen. självförsvarmässigt är bjj jäkligt bra, är väldigt likt judo bara att mer fokus läggs på markdelen. ett rejält kraggrepp är rejält underskattat, eller att bara vara riktigt bra på doubleleg så kommer man aldrig hinna få en smäll om man bara håller lite avstånd inledningsvis.

 

Vad är grappling rent konkret? Vad är det för skillnad mellan bjj och vanlig jj och judo?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kanske politiken i sverige börjar svänga. var med familjen hos en bekant. alla där var verkligen ärkeröda, vi pratar högt uppsatta kommunpolitiker i s, ledare i facket etc som alla har röstat s hela livet. som exempel på ämnen som diskuteras var att vinster i välfärden måste förbjudas för att "ingen ska få bli på att jag är sjuk" etc.

 

men så kom det till invandringsfrågan. vet att samtliga i gänget är väldigt anti SD från tidigare debatter men nu började flera av dem ge åkesson komplimanger och säga saker som "dagens invandringspolitik funkar inte" och massa snack om hur libaneser bidragsfuskar etc.

 

lite roligt angående vägvalet, en där berättade att hen hade valt att avgå för att hen inte ville rösta med s i frågan av vägvalet då hen insåg hur sjukt förödande det är för alla som bor utanför tullarna. min kommentar att hen borde stannat och röstat emot partiet möttes mest av ett wtf, gå emot partiet liksom, det gör man inte.

 

 

men tror faktiskt många frågor kommer gå ungefär den vägen. invandring, cannabis, sexköp, vinster i välfärd etc.

 

först skrattar de åt åsikterna för att det bara är extremister som har dem

sedan säger de att de som har åsikterna är sämre människor

sedan blundar de för debatten

sedan tar de debatten och förlorar

sedan börjar en efter en inse att de kanske står på tunn is i frågorna

sedan börjar de lite halvt argumentera för motståndssidan

sedan börjar de aktivt säga att sidan de innan stod på måste vakna till

sedan ändrar sig besluten

sist påstår de att de hela tiden tyckt det motståndarsidan tyckt

 

ser iaf positivt på framtiden, går inte att blunda för verkligheten allt för länge i vår moderna värld med allt bättre informatik.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

och du ger mig ett lol när du tror att man kan träna 1 vs 4 med kniv på något realistiskt sätt.

 

 

men saken är ju den, k.m. kan ju inte vara effektivt heller mot multipla motståndare(m. kniv så är ju alla döda förstås)då om man inte kan träna det utan att köra ultraslowmotion med riggade rörelser, "kö-system" och inbromsningar för att vara säker på att han klarar det? Ser ju helt jävla mongo ut, går det inte uppvisa någon form av effektivitet utan teatriska madskillz så har de ju fallit platt direkt.

 

Likest köra nåt som mördar 1on1 då som brottning+fulteknik om man är autoDETH mot multipla motståndare!?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men saken är ju den, k.m. kan ju inte vara effektivt heller mot multipla motståndare(m. kniv så är ju alla döda förstås)då om man inte kan träna det utan att köra ultraslowmotion med riggade rörelser, "kö-system" och inbromsningar för att vara säker på att han klarar det?

varför tror du man inte kan träna det utan att köra ultraslowation? har du aldrig tränat på någon teknik långsamt innan du gjort den i full fart?

 

Ser ju helt jävla mongo ut, går det inte uppvisa någon form av effektivitet utan teatriska madskillz så har de ju fallit platt direkt.

klart det gör, det är ju själva poängen med det. gah.

 

Likest köra nåt som mördar 1on1 då som brottning+fulteknik om man är autoDETH mot multipla motståndare!?

det ger bra träning för liknande situationer. genom att träna orealistiskt på väldigt stressade miljöer kan man träna på att hantera realistiska miljöer utan stress med stressen som avsaknad av säkerhet innebär.

 

jämför det här klippet:

 

notera hur han rör sig, det är väldigt likt km(km rör sig som kickboxning och slår och sparkar som thaiboxning lite förenklat). röra sig bort från attackerarna, blocka och slå raka rak. denna typen av övning är för att bli bättre på att hantera den typen av situationer.

 

de har säkert bakomgrund inom kampsport, men de har inte alls någon förståelse för gatuvåld och farorna med att slåss på asfalt och att slåss utan regler etc. ingen som tränat km hade stannat kvar och slagits 1v3 på asfalt för de vet hur extremt svårt och farligt det är. mma och andra kampsporter har väldigt bristfällig undervisning om statistiken bakom gatuvåld och de som tränar får en väldigt dålig bild av hur man bör agera. inget konstigt med det, det är ju inte målet med dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mannen överst är boxare. Handlar inte om "KM rörelsemönster", möjligen omedvetet. Handlar om sunt förnuft när man har kampvana.

 

Vad är grappling rent konkret? Vad är det för skillnad mellan bjj och vanlig jj och judo?

 

Grappling är brottning av alla de slag. Stående och på marken.

 

bjj har mycket ledlås, strypningar. Så kallade submissions. Vanlig jj har jag ingen aning om men tror det är en del slag och spark där samt inte så fokuserat på submissions? Kan säkert ha fel.

 

bjj är utvecklat från judon men ser lite annorlunda ut idag pga sport-inriktningen som råder i judo. Judokas har ofta mycket starkare nedtagningar än bjj spelare medans den senare är bättre på submissions.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...