Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

Va har ni för tips om man skall börja med aktiehandel (Böcker, siter m.m)?

 

Är det nordnet som gäller eller finns de bättre?

 

Edit: har inte en aning om ni kan sånt men verkar ju som om ni diskuterar lite ekonomi så testar.

 

Tack på förhand

 

Nordnet eller Avanza spelar nog inte så stor roll men välj investerinssparkonto. Jag har personligen bytt strategi och går på en mycket mer långsiktig defensiv strategi. För mycket äts upp av courtage och att slå marknaden kort är jävligt svårt. (Även om jag ibland inte kan hålla mig och te x blankade Facebook).

 

Siktar på 10-15 bolag i portföljen, samt försöker hitta olika marknader samt varumärken som man fattar samt som har hög utdelning. Dessa pengar återinvesteras. Net Entertainment och Betsson är bolag jag har i portföljen, samt även Colgate, H&M och Sampo.

 

Rekommenderar http://www.lundaluppen.se samt http://www.agamintid.blogspot.se , där får du även boktips.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tankar om att ha håret långt och i en tofs?

OBS tofs och inte svans.

 

Hittar ingen bra bild :(

 

Jag tycker det är väldigt häftigt och nu när NiklasVegas har gått vidare i frisyrkarriären är det fritt fram för oss andra.

 

+1, vågar inte gå till frisör så om ett par månader är det väl tofs eller låta tjejen gå loss med kökssaxen som gäller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det nordnet som gäller eller finns de bättre?

 

För att kunna ge tips om det optimala för dig så måste man känna till bl.a. följande:

 

* För vilka belopp ska du handla?

 

* På vilka marknader ska du handla?

 

* ISK, KF eller vanlig aktiedepå?

 

* Hur aktivt ska du handla/placeringshorisont?

 

 

 

Va har ni för tips om man skall börja med aktiehandel (Böcker, siter m.m)?

 

Morningstar är en trevlig sajt.

 

Har du några tankar om din handlingsplan?

Svårt att tipsa om grunläggande böcker.

 

Tradingguiden var ju standardreken för 5-10 år sedan.

Minns inte vad jag tyckte om den, om den håller idag eller om det finns bättre alternativ nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anser ni att man slår marknaden riktigt hårt (10%+ /år) med skills eller är det mer tur? Alltså: tror ni en "skillad" handlares EMV ligger där uppe?

 

Letar inte efter någon sanning utan vad ni tycker/tror själva.

 

om man inte hade haft världens fulaste form på skallen och feta födelsemärken så
+2 angående form och -1 angående födelsemärken så +1.

 

berätta om saker ni knappt kunnat förmå er att göra som ni helt plötsligt hittat flow i
Avancerad matematik och teknik. Har hoppat hästlängder i taget hela tiden (tex från i princip ingen matte alls till universitets variabelanalys) men så plötsligt har jag kommit ikapp studieplanen och kan ibland känna ett sånt där "flow" när man plötsligt kan inse saker medan man gör dem och inte en månad senare.

 

Så innenfattar tex matlab-labbar som berör signalteori, var ren pest förut och hatade det. Fortfarande krångligt men stimulerande krångel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anser ni att man slår marknaden riktigt hårt (10%+ /år) med skills eller är det mer tur? Alltså: tror ni en "skillad" handlares EMV ligger där uppe?

 

snarare är det väl 0-3% av alla investerare som slår index med 0-5% varav säkert det mesta beror på ren varians, någon ska ju slå index när det är normalfördelat. iaf om vi snackar rimliga volymer och ren trading och inget extra-arbete på företagen etc och bortser från "köpa apple och behålla"-turarna. detta säger jag som själv:

Utveckling 1 år: Dölj

Mitt konto +32,4 % OMXS30 +24,8 %

 

jag är tveksam till att försöka slå index och råder er som inte vet bättre att inte ens försöka. krävs att ni är smartast i klassen och läser ekonomiprogrammet eller bättre och sedan heltidsarbete så ni får ha en jävla kassa om det ska löna sig för de där få procenten utöver ert eventuella nöje av det hela. imo köp index och något som hedgear ert utilityvärde. (jag köper AZ och HM(folk tvingas handla på HM om allt skiter sig)

 

 

buffet vs gold:

buffet-4-2.gif

 

undersökte mina ögon idag. hade 0.4 och 0.6 utan glas och 1.5 1.5 med glas(brytning sfär(-0.75 0.75) Cyl(-0.25 -0.5) eller något fattade inte riktigt) så slog till på 2st enkelslipade glasögon. allt gick på 1800kr. verkade som att det skulle kosta 3-5kkr/par tills jag råkade snubbla över hjorts brorsa som tipsade om smarteyes som beställer glasen från kina och verkar nötbra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anser ni att man slår marknaden riktigt hårt (10%+ /år) med skills eller är det mer tur? Alltså: tror ni en "skillad" handlares EMV ligger där uppe?

 

Letar inte efter någon sanning utan vad ni tycker/tror själva.

 

Nej, tror inte jag har någon som helst edge på kort sikt. Man har för lite insyn och ligger efter alla dolda agendor. Men även avanzakontot gör att jag tänker annorlunda i min konsumtion, mitt sätt att se arbetslivet, pokern osv. Det gör att det kommer bli mycket stor +EV för mig/flickvännen.

 

Speciellt när man fattade detta i relativt tidig ålder med sjukt lång sparhorisont :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Avanza och Nordnet är likvärdiga. Jag gillar Avanzas interface bättre och har alltid blivit väldigt väl bemött därifrån. Dessutom har de Avanza Zero, vilket är den bästa spardprodukten för >99% av alla som läser den här tråden och >99,9% för sparandecommunityn. Sätt in pengarna du vill spara i ett investerarsparkonto och spara regelbundet och så mycket du kan så kommer du bli snuskigt rik tids nog.

 

+1

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anser ni att man slår marknaden riktigt hårt (10%+ /år) med skills eller är det mer tur? Alltså: tror ni en "skillad" handlares EMV ligger där uppe?

 

Det är bara varians. Samplesize blir aldrig tillräckligt stor för att du ska kunna utvärdera ditt resultat. Kör Avanza zero så slipper du slösa tid på detta för att sedan inse att det är EV-. Tips från mig som redan provat.

 

det var minst sagt en passande tidsaxel...

 

Ja

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är bara varians. Samplesize blir aldrig tillräckligt stor för att du ska kunna utvärdera ditt resultat. Kör Avanza zero så slipper du slösa tid på detta för att sedan inse att det är EV-. Tips från mig som redan provat.

 

Hur insåg du det? Du kunde ju inte utvärdera ditt resultat?

 

Poker är EV- för dom flesta.

 

 

 

Avanza och Nordnet är likvärdiga. Jag gillar Avanzas interface bättre och har alltid blivit väldigt väl bemött därifrån. Dessutom har de Avanza Zero, vilket är den bästa spardprodukten för >99% av alla som läser den här tråden och >99,9% för sparandecommunityn. Sätt in pengarna du vill spara i ett investerarsparkonto och spara regelbundet och så mycket du kan så kommer du bli snuskigt rik tids nog.

 

Nordeas ISK har ett klart lägre courtage för svenska aktier.

Om han bara ska handla svenska kan det vara ett alternativ.

Eller öppna både på Avanza och Nordea.

 

Avanza är bättre på alla andra punkter dock.

 

 

det var minst sagt en passande tidsaxel...

 

Tänkte samma :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Avanza och Nordnet är likvärdiga. Jag gillar Avanzas interface bättre och har alltid blivit väldigt väl bemött därifrån. Dessutom har de Avanza Zero, vilket är den bästa spardprodukten för >99% av alla som läser den här tråden och >99,9% för sparandecommunityn. Sätt in pengarna du vill spara i ett investerarsparkonto och spara regelbundet och så mycket du kan så kommer du bli snuskigt rik tids nog.

 

vill gräva fram ett gammalt citat från dig på pt där du konstaterade att 10 års sparande i AZ med 50k sparande i månaden gjorde en rik.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur insåg du det? Du kunde ju inte utvärdera ditt resultat?

 

Poker är EV- för dom flesta.

 

Det var faktiskt pokern som fick mig att inse att det nog bara var varians och inte så mkt skills i trading. Otroligt få affärer jämförelsevis. Många fler parametrar att ta i beaktning, färre fiskar, klara informationsnackdelar som privathandlare också.

 

Men det är klart hade det gått extremt bra hade jag ju hävdat att det berodde på skills.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok där blev det glasklart för mig, heltok är ett troll.

 

i wellboken är vi sakliga, ska vi håna någon är vi iaf tydliga om varför. vill du trycka ner andra utan att motivera det så var god välj någon annan tråd.

 

du har hånat mig många gånger. inte brytt mig så mycket om det innan. funderar på om du är bitter för att jag sågade din post om DCA eller har vi mer history jag har glömt?

 

visst jag skriver en del trams, som innan med buffet-grafen är jag väl medveten om hur lite den säger och givetvis är alla andra läsare det. men den är väl inte felaktig? om målet med den var att övertyga trillske om att 10% över index inte är realistiskt, är den inte då lämplig som info för trillske? den visar en liten del av världen som han sedan kan tolka som han vill men antagligen kommer påverkas åt det håll jag argumenterar för. alltså lämplig för debatten. jag gör ju inget anspråk på att beskriva mer än jag gör. har jag något sakfel var god påpeka det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

trillske specificerade tydligt att han inte var intresserad av ett intellektuellt svar, hellre "åsikter". när du lägger fram den där grafen (och presenterar din åsikt) är du såväl osaklig som intellektuellt oärlig.

nej i kontexten att bli rik på att slå index på lång sikt visar den en bra motpol till bilden av buffet som är posterboy för att bli rik på att slå index.

 

du rycker därutöver statistik helt ur röven, och fingerar statistiken till helt orimligt låga nivåer. sakligt, jovisst.

klart jag gör, det är väl så statistik i oseriösa debatter på nätet fungerar?

 

 

sätt upp Berkshire Hathaways resultat sen 1999 mot medianresultatet bland "fastighetsinvesterare" (bostadsköpare)

vi är eniga, buffet slog inte fysiska investeringar av diverse typer.

 

det är en helt ovidkommande jämförelse precis som din.

seriöst, du hakar upp dig på småsaker. det var bara en graf lol, knappt ens en del av argumentationen, bara en intressant motvikt mot vad jag uppfattade att han trodde.

 

när jag ser dig uttala dig om börsen är dina högvattenmärken då du reffar folk bakom LTCM.

lugna ner dig lite.

 

Du är ett skämt.

en dag blir du också stor och behöver inte trycka ner andra för att inte känna dig liten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

visst jag skriver en del trams, som innan med buffet-grafen är jag väl medveten om hur lite den säger och givetvis är alla andra läsare det. men den är väl inte felaktig?om målet med den var att övertyga trillske om att 10% över index inte är realistiskt, är den inte då lämplig som info för trillske? den visar en liten del av världen som han sedan kan tolka som han vill men antagligen kommer påverkas åt det håll jag argumenterar för. alltså lämplig för debatten. jag gör ju inget anspråk på att beskriva mer än jag gör. har jag något sakfel var god påpeka det.

 

Men kan du verkligen tycka det på riktigt? Det säger du väl bara som någon sorts provokation?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nej i kontexten att bli rik på att slå index på lång sikt visar den en bra motpol till buffet som är posterboy för att bli rik på att slå index.

 

Jag tycker heltok har tvärfel här...

 

men fsista med dessa inlägg slår du verkligen rekord i bitterhet...wow.

 

trillske specificerade tydligt att han inte var intresserad av ett intellektuellt svar, hellre "åsikter". när du lägger fram den där grafen (och presenterar din åsikt) är du såväl osaklig som intellektuellt oärlig. du rycker därutöver statistik helt ur röven, och fingerar statistiken till helt orimligt låga nivåer. sakligt, jovisst.

 

sätt upp Berkshire Hathaways resultat sen 1999 mot medianresultatet bland "fastighetsinvesterare" (bostadsköpare) med betalningsanmärkningar i Sverige så får du ett liknande resultat, det är en helt ovidkommande jämförelse precis som din. när jag ser dig uttala dig om börsen är dina högvattenmärken då du reffar folk bakom LTCM.

 

Du är ett skämt.

 

ok där blev det glasklart för mig, heltok är ett troll.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...