Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

Naturligtvis inte men ligger du på samma kaloriunderskott med en diet på 100 % strösocker jämfört med en diet på 100 % kobebiff så kommer resultatet bli detsamma.

 

Min åsikt, baserad på egna erfarenheter av båda metoderna, är att alla som framför dina argument missar det allra viktigaste.

Vilken metod är lättast att genomföra?

Stenålders närapå eliminerar aptiten.

 

Du klarar säkert "din" metod. (Än så länge iaf, och sen ska vikten hållas)

Men det beror i så fall på att du har en målmedvetenhet och drivkraft som få andra.

 

99% fixar det inte för dom orkar inte gå hungriga mest hela tiden.

 

(För övrigt tipsar jag om att läsa PB innan man kritiserar den. Blir lätt galet annars. (Syftar då inte på MM). Kan tex nämna att jag aldrig skulle köra traditionell LCHF.)

 

Skriver under på heltoks första inlägg om kaloriräkning.

(Det andra har jag inte hunnit läsa)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan man lita på att vad som sker hos gnagare även sker hos människor?

Jag är en lågutbildad man, så var skonsam, men kan man verkligen dra så absoluta slutsatser kring studier av dess slag?

 

http://ajcn.nutrition.org/content/83/5/1055.abstract

tankar om det?

 

man bör vara väldigt försiktig med tanke på att en gnagares kost och en människa skiljer sig markant. kanske är det bättre att jämföra med ex. grisar eller gorillor istället. men den du länkar till är väl inte ett exp på gnagare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

man bör vara väldigt försiktig med tanke på att en gnagares kost och en människa skiljer sig markant. kanske är det bättre att jämföra med ex. grisar eller gorillor istället. men den du länkar till är väl inte ett exp på gnagare?

 

Den jag länkade var något king_grub använt som bevisföring att en metabol fördel för ketodieter inte finns bland människor. Har själv inte ens läst den grundligt, men vet ju att vissa människor i denna tråd finner stort nöje i det.

Inga gnagare där, det stämmer.

 

Tänkte främst på hur gnagare och människor skiljer sig rent biologiskt. De har vad jag förstår lyckats bevisa en metabol fördel hos gnagare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stenålders närapå eliminerar aptiten.

 

jag tror vi tjänar på att reda ut begreppen lite bättre.

stenålderskost kan betyda lite vadsomhelst.

eskimåerna åt något som skulle betecknas som stenålderskost. men riktigt så mycket kött och så enformigt och smaklöst vill nog de flesta inte äta.

däremot kan man ju skippa mjöl, det är onyttigt och ändå mest där som utfyllnad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vänta, om du på fullt allvar tror på en metabolisk fördel så lägger jag ner direkt. Det är något som LCHF-troll har hittat på och tryckt upp i stor skala. Det finns mig veterligen ingen bra forskning som visar på någon som helst sådan sak. T ex:

 

http://traningslara.se/finns-det-en-metabol-fordel-del-i/

 

ok, du kan lägga ner direkt. edit: kanske varit oklar, jag pratar inte om en metabolisk fördel, jag bara påpekar att formeln kalori man äter - kalorier man förbränner dåligt förutspår viktnedgång där man jämfört en HC kost med en LC kost.

 

Det finns mig veterligen ingen bra forskning som visar på någon som helst sådan sak.

 

nähä?

 

http://www.jissn.com/content/1/2/21

http://ajcn.nutrition.org/content/83/2/260.abstract?ijkey=db91769ea1275771c0c50eb2591a53ece0d935cd&keytype2=tf_ipsecsha

http://ajcn.nutrition.org/content/24/3/290.abstract?ijkey=c3b49017f0cee0d99430540810b75859342d31cf&keytype2=tf_ipsecsha

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC506782/?tool=pubmed

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok, du kan lägga ner direkt. edit: kanske varit oklar, jag pratar inte om en metabolisk fördel, jag bara påpekar att formeln kalori man äter - kalorier man förbränner dåligt förutspår viktnedgång där man jämfört en HC kost med en LC kost.

 

 

 

nähä?

 

http://www.jissn.com/content/1/2/21

http://ajcn.nutrition.org/content/83/2/260.abstract?ijkey=db91769ea1275771c0c50eb2591a53ece0d935cd&keytype2=tf_ipsecsha

http://ajcn.nutrition.org/content/24/3/290.abstract?ijkey=c3b49017f0cee0d99430540810b75859342d31cf&keytype2=tf_ipsecsha

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC506782/?tool=pubmed

 

Hittar direkt att Manninen tagit det mesta av sin (väldigt vinklade och medvetet inte grundligt utförda) undersökning från data från Feinman, som är känd för sin oerhört låga nivå. Har inte tid att läsa dom andra 2 direkt, men lär hitta ungefär samma sak där misstänker jag.

 

Att uppskatta sitt kaloriintag är löjligt enkelt. Det är för 99.99% av folket helt oviktigt om dom uppskattar sitt intag till 1850kcal när det egentligen är 1900, när vi talar om uppbyggnad eller deff. Nej, du kommer aldrig få en exakt siffra, men det är inte heller relevant. Du säger att du inte säger att det finns en metabol fördel, och sen beskriver du vad som är en metabol fördel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

revolution s01e01 har visst läckt.

 

Hittar direkt att Manninen tagit det mesta av sin (väldigt vinklade och medvetet inte grundligt utförda) undersökning från data från Feinman, som är känd för sin oerhört låga nivå.

enda kritiken jag har hittat var mot hans hypotes om förklaringen, inte kring påståendet. kan du hitta någon sådan?

 

Har inte tid att läsa dom andra 2 direkt, men lär hitta ungefär samma sak där misstänker jag.

ge dem en chans!

Design: English-language studies with a dietary intervention of ≥4200 kJ/d (1000 kcal/d), with a duration of ≥4 wk, and conducted in subjects aged ≥19 y were considered eligible for inclusion. A self-reported intake in conjunction with a biological marker of macronutrient intake was required as a minimum level of dietary control. A total of 87 studies comprising 165 intervention groups met the inclusion criteria.

 

Results: After control for energy intake, diets consisting of ≤35–41.4% energy from carbohydrate were associated with a 1.74 kg greater loss of body mass, a 0.69 kg greater loss of fat-free mass, a 1.29% greater loss in percentage body fat, and a 2.05 kg greater loss of fat mass than were diets with a higher percentage of energy from carbohydrate. In studies that were conducted for >12 wk, these differences increased to 6.56 kg, 1.74 kg, 3.55%, and 5.57 kg, respectively. Protein intakes of >1.05 g/kg were associated with 0.60 kg additional fat-free mass retention compared with diets with protein intakes ≤1.05 g/kg.

och kom gärna med studier som påvisar din tes.

 

Att uppskatta sitt kaloriintag är löjligt enkelt. Det är för 99.99% av folket helt oviktigt om dom uppskattar sitt intag till 1850kcal när det egentligen är 1900, när vi talar om uppbyggnad eller deff. Nej, du kommer aldrig få en exakt siffra, men det är inte heller relevant. Du säger att du inte säger att det finns en metabol fördel, och sen beskriver du vad som är en metabol fördel.

nej, jag säger inget om en metabol fördel(iaf inte i denna debatten, även om jag faktiskt tror på en sådan så vet jag att jag skulle få svårt att påvisa en sådan). kan mycket väl vara så att man bajsar ut kalorierna, pissar ut kalorierna, fibrer felräknas eller liknande. men sakfrågan handlar inte om metabol fördel eller ej, den handlar om kalorier in vs kalorier ut eller ej.

 

jag håller inte med om att det är lätt att räkna kalorier, se min post innan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag tror vi tjänar på att reda ut begreppen lite bättre.

 

Ja, definitivt.

 

stenålderskost kan betyda lite vadsomhelst.

eskimåerna åt något som skulle betecknas som stenålderskost. men riktigt så mycket kött och så enformigt och smaklöst vill nog de flesta inte äta.

däremot kan man ju skippa mjöl, det är onyttigt och ändå mest där som utfyllnad.

 

Och jag tror att många felaktigt sätter likhetstecken med LCHF.

 

Den dieten jag körde var alltså baserad på boken PB till 100%.

 

Jag har väldigt ont om tid atm så kan inte skriva nåt längre inlägg nu men några nyckelord är miljövänligt producerad mat, ekologiskt odlad, lokala råvaror, inga besprutningmedel och andra tillsatser, hälsosam och varierad kost, grönsaker, frukt, bär, nötter, frön, fisk, ägg, kött osv.

 

Och sen hela livsfilosofin kring träning, sömn och allt annat.

 

Filosfin kring både träning och kost är dessutom inte strikt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har väldigt ont om tid atm så kan inte skriva nåt längre inlägg nu men några nyckelord är miljövänligt producerad mat, ekologiskt odlad, lokala råvaror, inga besprutningmedel och andra tillsatser, hälsosam och varierad kost, grönsaker, frukt, bär, nötter, frön, fisk, ägg, kött osv.

 

Varför miljövänligt producerad, närodlad och ekologisk?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rätt stor skillnad på "fotbollskropp" och "sprinterkropp" enligt mig. :-D
Tänk C. Ronaldo/Zlatan.. Tycker det är lite samma typ av explosiva kroppar.

 

Men ja, för att få en kropp som qvinnorna gillar räcker det gott och väl med att spela lite innebandy, situps och äta jättelite mat. Då kan man utan problem passa in i twilight-estetiken.

Ugh på jättelite mat!

Du har säkert rätt i att många kvinnor accepterar trådsmalt, men jag begriper det inte. Ska man vara riktigt smal behöver man mycket muskler imo..

 

Kan man lita på att vad som sker hos gnagare även sker hos människor?

Jag är en lågutbildad man, så var skonsam, men kan man verkligen dra så absoluta slutsatser kring studier av dess slag?

Tycker du har en förnuftig syn på det, men samtidigt skulle jag lyssna mer till en studie av djur än till resonemang som behandlar kroppen som ett enkelt system. Generellt tror jag man ska bli skeptisk så fort någon nämner ordet "logiskt", för det brukar bara innebära att de skalat bort allt det viktiga (inte bara när det gäller kroppen och näring).
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

king_grub sa en gång:

 

LCHF är för tjockisar som inte vill träna.

 

 

 

 

 

.

 

 

önskar han kom in hit och visade var skåpet ska stå, han argumenterar ner alla så fint på kolo och drar fram underlag för sina åsikter, så han skulle få en fin kombatant hos heltok som också gillar att rycka länkar. (nu propagerar ju inte heltok för LCHF men tänkte mest bara att jag hade velat se den HU'n, popcorn.gif osv)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

LCHF är för tjockisar som inte vill träna

 

svårt att inte se detta som ett stort plus för LCHF, majoriten är ju just tjockisar som inte vill träna.

 

tycker många debattörer gör felet att anta att diskussionen handlar om kostråd för dem och inte för majoriteten.

 

paleo är för folk som vill se ut såhär när de är 55:

Sisson.jpg

 

 

söker en remix på good feeling, var väldigt långsam och soft. någon som vet vilken?

 

revolutions impade inte. om the event och terra nova var 5/10 verkar revolutions vara 6/10. tur att Fring är med och styr upp det för resten av skådespelarna suger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...