Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

Tycker nog det är relevant att ha drogtest för butiksjobb iom att det är en del cashhantering. Skulle nog också ha det om jag hade butik.

 

Det optimala vore ju att testa för alkohol också men det finns ju inga sådana tester.

 

Det finns tester för att se om alkohol överkonsumeras. Används bland annat för att ta körkort från alkisar som inte kör rattfulla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej vänner!

 

När ni lägger ut snygga (åtminstone halvsnygga) ekvationer och liknande här, vilket program har ni använt?

 

wolfram alpha+hyperdesktop

4s0SB.png

 

här får du ett klipp du och taleb kan håna:

http://www.tv4play.se/nyheter_och_debatt/nyhetsmorgon?title=debatt_om_antioxidanter_-_bra_eller_daliga&videoid=2217118&utm_medium=sharing&utm_source=permalink&utm_campaign=tv4play.se

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar!

De måste vara så otroligt nöjda med hur de spenderat sin tid. :mrgreen:

 

Varför inte bara trycka in lite olika antioxidanter i en apa, spektralanalysera avföringen och enas om den slutgiltiga modellen. Resultatet blir en viktig stomme i tallriksmodellen+.

 

 

 

Jag har tänkt lite på dit hat för tallriksmodellen för jag tycker själv att grundiden om "lite av varje" är rätt hållbar.

 

Garvade dock i princip rakt ut när jag plötsligt insåg att den är så överjävligt symmetrisk i alla illustrationer (tänkte aldrig på sådant innan jag blev metod-fascinerad). Symmetrin är liksom halva grejen.

 

Frilagd%20tallrik%20med%20dellinjer%20kopiera.jpg

 

Tallriksmodellen.jpg

 

Dessa logiska linjer. Den kan ju inte ha fel!

 

1900-talet förstod även att det finns exakt 7 olika typer av näring, vilka utgör de symmetriska pizzabitarna som skapar god hälsa.

matcirkel.jpg

 

 

 

 

Finns rimligen någon logisk koppling till varför dagens genomsnittliga bildade population inte förstår logik, avgränsningar, systemsynsätt, etc, etc, etc. Kommer inte på något direkt exempel men misstänker att det mesta framställs lika "pedagogiskt".

 

Höga betyg innebär inte guldklimpar; inom segmentet finns ett fåtal guldklimpar.

 

/spårar vidare själv

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har tänkt lite på dit hat för tallriksmodellen för jag tycker själv att grundiden om "lite av varje" är rätt hållbar.

 

Garvade dock i princip rakt ut när jag plötsligt insåg att den är så överjävligt symmetrisk i alla ilustrationer (tänkte aldrig på sådant innan jag blev metod-fascinerad). Symmetrin är liksom halva grejen.

 

Frilagd%20tallrik%20med%20dellinjer%20kopiera.jpg

 

när jag tänker lite av varje tänker jag snarare:

periodic_table.gif

 

vilket lätt bör inses är väldigt fel

 

 

Debatteknik - taktik och strategi:

 

 

:heart:

vilken cirkus :)

tilt på stina, hon förstör verkligen debatter :(

guillou :heart: , någon som har sett hamilton 2 och kan kommentera utan att spoila hur mycket ponti och pierre är med i filmen jämfört med i boken?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

när jag tänker lite av varje tänker jag snarare:

 

vilket lätt bör inses är väldigt fel

När jag tänker lite av varje tänker jag "lite av allt +- sunt förnuft +- X", där sunt förnuft och X är kvalitativa.

 

Lite av varje, det som inte dödar härdar (~antifragile), "lagom", osv.. Jag tycker man blivit matad med en enorm mängd visdom och vettig metodlära av den äldre generationen.

 

När de pratat fritt och vågat vara diffusa. Slänger ut en lite ogenomtänkt gissning att det är vid det akademiska det skiter sig, med start i ettan.

 

Dagens wall:

 

Även bra institutioner verkar sedan misslyckas att ha fångat detta år 5 på en civilingenjörsutbildning, vilket är lite sjukt.

 

Oerhört kompetenta (sett till potential) Indek-logistiker kan sitta och göra stora utredningar innefattande lagerstyrning etc. I samma stund som de räknat ut något har de flesta redan missat att deras beräkningar förutsatt normalfördelning. Man vrider på ett antal parametrar och inser förstås därmed att modellen är just en modell, men sällan sitt första antagande som allt bygger på.

 

Om du sedan frågar varför de skapade ett säkerhetslager kommer många av dessa svara att det handlar om att gardera mot osäkerhet. Såhär trivialt resonemang krävs för att undvika ett sådant svar: vi förutsätter normalfördelning => vi har nu en enkel och känd fördelning och kan därför dimensionera ett säkerhetslager => vi har nu via en enkel modell försökt optimera bristkostnader ställt mot lagerkostnader. Vi har knappast garderat mot osäkerhet och kanske viktigare och mer mindfuck: givet att normalfördelning nu är en vettig modell är vi redan rätt säkra.

 

Sen kan ordet säkerhetslager vara olyckligt men felet skulle aldrig inträffa om man inte fått för sig att metoden som stod i boken var någon form av naturlag, vilket i sin tur bör bygga på att man är van att lära sig på det sättet.

 

Detta alltså trots bra lärare som ändå ganska ofta försöker påpeka bristerna.

 

Jag tror som sagt det här sättet att lära språngstartar i årskurs 1 av grundskolan.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag tänker lite av varje tänker jag "lite av allt +- sunt förnuft +- X", där sunt förnuft och X är kvalitativa.

vilket inte säger något. sunt förnuft kan ju vara transfetter, stärkelse, omega6 etc.

 

 

Lite av varje, det som inte dödar härdar (~antifragile), "lagom", osv..

bly dödar väl inte, iaf inte direkt. ändå bör vi nog undvika det. vår kropp är anpassad för vissa saker, som t ex bakterier så dessa bör vi kanske få i oss lite av. men den är inte anpassad för vissa saker så dessa bör vi nog undvika om det så handlar om bly eller transfetter.

 

helt enkelt jag tycker inte "sunt förnuft" "lite av varje" säger ett skit och går att motivera både bra och dåliga saker. och när livsmedelsvärket har använt det har de ofta valt att ha stora delar av saker som i metaanalyser av interventionsstudier har visat sig ha negativ effekt på hälsomarkörer.

 

Jag tycker man blivit matad med en enorm mängd visdom och vettig metodlära av den äldre generationen.

vilken är den äldre generationen? jag tycker iaf att 40talisternas råd har varit extremt dåliga och resultaten katastrofala. och ju mer jag läser, bland annat om domesticering av grödor, djur etc, visar att det vi sysslat med senaste 1000åren inte alls behöver vara nyttigt dit vi kommit idag.

 

 

jag är iaf övertygad om att råden idag är totalt fel och framförallt kan de knappt klassas som råd, mer att man försöker avfärda frågan för att det är ett känsligt ämne. och det är något jag gillar med paleo, de tar i frågan och ger faktiskt ofta väldigt tydliga råd när de är säkra och ger ganska tydliga men lösa riktlinjer när de är osäkra men gissar. och det mesta bygger både på bra studier och på hyfsat vettiga teorier. tycker de flesta andra kost-råden jag har läst brister där, där handlar det mer om "alla vet att x" "köttätare får cancer" "äggulan ger höjt kolesterol" och massa påståenden som faktiskt saknar stöd och vetenskapen tyder på motsatsen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

se inte Hamilton.

 

men jag gillade ju boken :( tyckte faktiskt det var en av Guillous bättre böcker och den band ihop hans tidigare böcker rätt snyggt och kändes som den verkligen lämpade sig för film. men förra Hamilton var ju kass, men svensk film blir ju sällan bättre. men till frågan, fick Erik Ponti och Pierre Tanguy mycket filmtid? för de är ju den mesta behållningen i boken att kul att man äntligen får lite mer fokus på Tanguy som är en väldigt intressant karaktär imo.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

guillou donerar en stor del av sina intäkter till kommunistiska föreningar av olika slag

 

isåfall jag har större problem med att jag betalar moms på filmen vilket går till att jaga folk som rökar etc. lite pragmatisk tvingas man vara tyvärr. så mycket får väl inte guilou per biobiljett?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

isåfall jag har större problem med att jag betalar moms på filmen vilket går till att jaga folk som rökar etc. lite pragmatisk tvingas man vara tyvärr. så mycket får väl inte guilou per biobiljett?

 

tänkte mest på principen, men det är absolut ingen obetydlig summa. guillou är den person som har kapitaliserat mest på hamilton-filmerna.

 

guillou har gjort 20-30mkr/år ett bra tag nu.

 

han pratar lite om vad han gör med pengarna här: http://www.svtplay.se/video/273732/del-1-av-8-jan-guillou

 

 

+filmbolagen, bokförlagen etc betalar också obv skatt på intäkterna de tjänar på att sälja guillous skräp som går till att jaga folk som rökar etc.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Guillou är ändå odödlig. Visst, det är Vreeswijks förtjänst, men takes two to tango.

 

http://www.cornelisarkivet.se/intervju/guillou.html

 

Är guldskivorna av guld?

Haha. En enda gång har jag faktiskt fått den frågan förut. Det var en kronofogde som var hemma hos mig och fick för sig att här kunde han göra det stora lyftet. Han kollade till och med med skivbolaget i hopp om att kunna sno dom. Men han fick tji.

 

Den gången ja. Men hur har du det annars med kronofogden?

Jotack. För närvarande är det 180-200 000 som vi bråkar om. Fast jag har varit nere i 1500 spänn en gång.

 

En personlig favorit:

Okay, du talar till min fantasi men inte till mitt förstånd. Men ta nästa strof, vad f-n har det här med Myrdal att göra: "På en förtrollad teaterscen/ dansar en dam av elfenben./Damen är lätt på foten./ Damen är tom i roten. / Drillad av en demonisk person./Tala med honom så blir du som hon.

— Jamen det där är såklart en Bergmanskådis. Möjligen med viss reservation för det där med lätt på foten som jag inte vet nåt om.

 

Och demonen är Ingmar Bergman?

— Javisst. Det är ett vykort till Jan Myrdal, inte om honom. Jag har avfärdat alla andra som kom med den där i invändningen med att begriper dom inte poesi kan dom dra åt skogen. Det är ju inga märkvärdigheter. Om du i samma dikt går två strofer längre ner: "Från en förtrollad talarstol/skjuter en man med knallpulverpistol." Det hörs väl lång väg att det är Palme? Jag känner inte Myrdal och även om jag läst allt han skrivit och även om jag retat mej till vansinne på en del hos honom så är han ju en jävel på Kina till exempel. Kalla den där dikten till honom för hommage... äh, det är det inte heller. Det är bara en hälsning ungefär som "tjena, så här ligger det till för mej idag, hur haru det själv?". Ett sånt vykort kan man väl skicka?

 

 

Läser den där intervjuen typ vartannat år och underbar läsning varje gång. Har inte kollat upp årtalen men misstänker också att det är så sjukt tajmat; precis under den enda lugna, städade perioden, inför den enda intetsägande plattan, strax därefter kaotiska återfall till både spriten och briljansen då legenden blev en legend.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

:) ska bli spännande att följa. vart intresserad av dem sedan patri snackade om dem och de där båda tedtalksen. jag förutspår att det blir succe(relativt).

 

http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/utrikes/article15424639.ab

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det för spån som skriver Dagens Industri?

Jag hade fått för mig att den var seriös. Försökte läsa nr 3 2012 och sida efter sida är ju bara fluff. Det började vid en fenomenalt flummig ledare och fortsatte på samma spår.

 

Läste och bläddrade snabbare och snabbare för att hitta något vettigt, och hittade åtminstone till slut något lite underhållande. På sida 26 har de en artikel om Avicii, med följande ingress:

[...] Men succén är knappast någon slump. Bakom Avicii står två killar med en genomtänkt plan

Detta med genomtänkt plan och följande självklara framgång är lite av auran både i och inför artikeln (insinueras redan i nämnda ledare).

 

Vänder blad, och på följande uppslag har vi istället en artikel om "House of Radon", med följande ingress:

Att anställa en kock och kasta ut affärsplanen genom fönstret har tagit dem till miljonvinster.

 

:shock:

 

Är det confirmation bias? Stenhårda ramverks-dårar som då och då hittar något enstaka fall som klaffar med akademisk metodik och råkar sammanfalla med enorm framgång?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...