Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

jag har ju glömt en hel del signaler och system. skulle göra något så enkelt som att laplace inverse transformera 1/(s+a) * U(s)

 

Jag tror du menar att du har F(s)U(s) inte F(s)*U(s). Var mycket noga med användandet av "*". Det betyder INTE multiplikation utan faltning (övervik eller convolution).

 

Här använder man i princip faltning baklänges. Kom ihåg definitionen av faltning:

 

faltningdef.png

 

laplaceinvers.png

 

Detta är ganska kul att bevisa och om du har tid över rekommenderar jag att du studerar varför

 

mellansteg.png

 

 

någon som kan förklara hur man får ut svaret? jag vet vad det blir och jag kan nästan förstå hur men behöver bli påmind om i vilken ordning man använde reglerna. alltså jag förstår L^-1 av a/(s+a) och 1/s *U men sedan att få fram alla t, tau på rätt ställen i i integral 0 till t (e^-a(t-tau)) a*u(tau) dtau

 

Notera alltså att du har L^-1 [F(s)G(S)]=f(t)*g(t)

 

Bestäm dig för att t.ex. 1/(s+a) = F(S) => f(t) = e^[-at] osv, ploppa in i definitionen av faltning och håll tungan rätt i munnen.

 

Om du mot förmodan verkligen menade L^-1[F(S)*G(S)] gör du på samma sätt fast tvärtom :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur går det i dibben heltok? Kämpar du på än i de lägre segmenten av inferno? Isf kan jag bjuda dig på ett lootrun om du vill i a3 eller a4, start till slut så springer vi igenom allt och mördar allt på vägen, tar ungefär en timme för a3 och typ 40min för a4 solo så med worst case scenario så tar det ungefär dubbla tiden på 2, brukar avg'a runt 10-15 i63 items per runda och typ 2-3 stashar med kassa gula(55-62) så rensa ordentligt innan :), även om du har mongo-otur så bör du få grejer för iaf 15m+, hitta mig ett par 100m+ byxor senaste runnet :). Ta med dig MF grejerna om du är helt useless så kan du bara mf-botta medan jag mördar.

 

 

 

pma btag eller skriv här, om någon annan forumit också gärna hänger på så skriv, men tar helst bara 1 eller 2 pers åt gången annars tar alla jävlar sån tid att döda och skiten blir så seg, det är med utgångspunkten att övriga inte bidrar så mycket förstås.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur går det i dibben heltok? Kämpar du på än i de lägre segmenten av inferno? Isf kan jag bjuda dig på ett lootrun om du vill i a3 eller a4, start till slut så springer vi igenom allt och mördar allt på vägen, tar ungefär en timme för a3 och typ 40min för a4 solo så med worst case scenario så tar det ungefär dubbla tiden på 2, brukar avg'a runt 10-15 i63 items per runda och typ 2-3 stashar med kassa gula(55-62) så rensa ordentligt innan :), även om du har mongo-otur så bör du få grejer för iaf 15m+, hitta mig ett par 100m+ byxor senaste runnet :). Ta med dig MF grejerna om du är helt useless så kan du bara mf-botta medan jag mördar.

 

 

 

pma btag eller skriv här, om någon annan forumit också gärna hänger på så skriv, men tar helst bara 1 eller 2 pers åt gången annars tar alla jävlar sån tid att döda och skiten blir så seg, det är med utgångspunkten att övriga inte bidrar så mycket förstås.

 

går inget vidare. insåg att jag råkade börja lira på amerikanska servern och blev lite tiltad. är stuck vid belial med min 50k dps DH som knappt har 30k hp och 500res all och lyckas inte överleva och alla public games folk är ännu sämre än jag så tar mig inte för belial.

 

någon på NA som kan hjälpa mig? tack för erbjudandet iaf. rätt less på D3 nu, kommer nog inte spela så mycket mer.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lol fy fan, NA servern den var brutal. Hade för mig du lirade barbar? Om du får upp suget så säg till, kan låna dig lite gold/loot för levlande, jag levlade 1-60 på barbaren på en bra bit under ett dygn, typ 15h kanske i speltid, bara ösa 2hands wep med -17 level requirements(köp ett från lvl10 som är för level27, osv.) eller nåt hela vägen och sprint/whirla eller bara dra ihop ett gäng leapa in i smeten och riva av en fet revenge och instagibba allt med ett lila gem sockat för LoH, jag fuskade lite genom att köra whimsyshire hela vägen till 60 dock då det är så äääääckligt mycket mobs där men går att använda sig av andra metoder också.

 

minns då jag var lvl42 på baban, hade 500 dps(hade spelat normalt fram till dess), sen equipa jag min yxa jag hade hittat på min gamla main som var nån random 880 dps 2hander med stats och socket samt -17 lvl requirements och gick från 500 dps till 22k dps, max hp på alla mobs var runt 1200 hp... elitpacks runt 8-12k hp, that said,whirlar allt nonelit på 1 hit och vanliga slag var oneshot power till 55-58 typ.

 

Det är ju faktiskt rätt kul spela om man köper lite loot för var 5'e level eller något på ah, och gemmar lite flawless square i dem, bara sortera dem efter min-buyout och köpa ut alla upgrades mellan 2k-20k typ :).

 

Du e typ mongogearad hela vägen till 60 för under 2mille, vilket motsvarar runt $3 i riktiga världen, köp en glass åt mig irl eller nåt sen nån gång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

så sant:

http://www.fastcompany.com/1842581/why-millennials-dont-want-to-buy-stuff

http://www.theatlantic.com/business/archive/2012/03/why-young-americans-arent-buying-cars-anymore/255001/

 

tror helt klart detta är framtiden, äga en uppsättning av allt själv är så sjukt onödigt. göra allt själv också, bättre betala något proffs för att göra saker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ledsen för anti-jante hybris etc men:

taken both established companies and small businesses by surprise. One of these is that Generation Y doesn't seem to enjoy purchasing things.
Visar ju bara att det inte nödvändigtvis är eliten som blir businessmen. Den här utveckligen var fullständigt självklar, något som i sig är föbannat ovanligt. Anledningen att den var så självklar var att den redan var här.

 

Satt faktiskt för 5-6 år sedan och försökte hitta sätt att starta mer dynamiskt inriktad verksamhet, på liten skala; jag hade ju varken stort kapital eller stor erfarenhet så enda sättet för att ens komma igång och inte fucka upp helt också. Dymaniskt då på så vis att köparen antas vilja vara dynamisk snarare än statisk. Misslyckades med att hitta något vettigt ankare.

 

Poängen är att jag satt och spånade på detta just därför att företagen i övrigt var så jävla dumma i huvudet. Utvecklingen var redan här, ändå agerade så otroligt få. Även om vissa börjar råffa åt sig nu är jag övertygad om att de fortfarande är sega.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har en polare som vill lära sig mer ekonomi. vi pratade lite och han nämde keynes etc och jag förklarade att jag mer tror på österrikiska skolan vilket han inte kände till. förslag på någon lättsmält video som förklarar varför man ska vara österrikare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är ledig och har inget speciellt för mig (förutom plugg) i typ tre veckor, så åker mest för att inte avlida. Mina samtliga (respektabla) vänner är antingen tvärbroke eller 8/5-slavar hela sommaren så ska jag ta mig någonstans alls närmsta tiden får jag nog göra det solo. Och gör jag inte det är jag smårädd för att inte orka med det sista halvåret av akademisk inspärrning.

 

Resonemanget med macao var att jag tänker att om jag nu skulle bli uttråkad eller liknande har jag ju pokern, tror det skulle vara kul att se ett sådant ställe när man är spelare.

 

Funderade på vegas också, men flygbiljetterna är svindyra just nu och så planerar jag ändå att plugga i usa i vår så då har man ju vegas "kvar" till det.

 

Men ja, har som sagt inte så stor koll och har 3-4 dagar på att bestämma mig, så tar gärna emot fler restips osv. :-)

 

Satsa micro och kör Prag. Billig resa/boende och hyfsat spel vad jag hört.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har en polare som vill lära sig mer ekonomi. vi pratade lite och han nämde keynes etc och jag förklarade att jag mer tror på österrikiska skolan vilket han inte kände till. förslag på någon lättsmält video som förklarar varför man ska vara österrikare?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Satsa micro och kör Prag. Billig resa/boende och hyfsat spel vad jag hört.

 

+att heroin är legaliserat

 

 

 

den första vetefan om den övertygar någon som är skeptisk. är ju mest peka och flina för oss som redan tror på det.

 

den andra är lite väl stor, risken blir att han reagerar som man själv gör när en kommunist kommer med gigantisk copypejst eller hänvisar till zeitgeist.

 

 

---

 

bitcoin fortsätter stiga ivärde igen efter förra busten:

chart.png?width=1610&m=mtgoxUSD&k=&r=&i=&c=0&s=&e=&Prev=&Next=&v=0&cv=0&ps=0&l=0&p=0&t=S&b=&a1=&m1=10&a2=&m2=25&x=0&i1=&i2=&i3=&i4=&SubmitButton=Draw&

 

http://nojesguiden.se/artiklar/foraldragenerationen-fuck-off

”För varje företagsledare över 50 med en ung älskarinna finns det en 25-årig snubbe med studieskulder och blue balls”.
Efter finanskrisen har ungdomsarbetslösheten ökat över hela världen. På Irland är en tredjedel av alla ungdomar under 25 arbetslösa. I Spanien och Grekland? Hälften. I Sverige ligger ungdomsarbetslösheten på 25 procent, men i förhållande till den totala arbetslösheten i landet är den oproportionerligt hög (i jämförelse med andra EU-länder). Enligt ungdomsstyrelsen har antalet unga mellan 18 och 24 år som har varit utan jobb i mer än två år ökat med 63 procent från 2010 till 2011. Sedan 1990 har antalet fattiga mellan 20 och 29 år fördubblats. Unga är den enda grupp som har blivit fattigare sedan år 2000 och enligt finansjournalisten Felix Salmon kommer många länder i Europa att tvingas bygga ut sina fängelser för att husera alla unga som söker sig till kriminalitet i brist på jobb. Regeringen snackar om att sänka ungdomslönerna. Vad sägs om att hålla käften?

:(

Som av en händelse är åldersgruppen 20–29 år mest stressade, oftast sjukskrivna och lider av störst sömnbesvär. Problemet är störst bland unga kvinnor, där var tredje har ”nedsatt psykiskt välbefinnande” enligt Folkhälsoinstitutet.

 

391397_382086385187968_179403094_n.jpg

 

imon:

http://www.metacritic.com/tv/breaking-bad/season-5/critic-reviews

 

http://mysite.science.uottawa.ca/rsmith43/Zombies.pdf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

igår på klättringen råkade jag landa med foten under mig. gjorde lite ont men fortsatte klättrade. sedan funderade jag på om det kanske gick fel ändå, så tog det lite lugnt. påväg hemmåt gjorde det ont att stå på foten så fortsatte ta det lugnt. idag när jag vaknar upp gör det ännu ondare.

 

är främst när jag lutar mig framåt, dvs dorsiflexar(böjer foten uppåt) det gör ont(runt ankeln/fästet vid lymph typ på insidan strax under knölen

)

FootCharts.gif

 

så när jag går vill gärna kroppen att jag ska gå på tå med högerfoten.

 

låter det som jag borde kontakta sjukvård? avvakta och se vad som händer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har du tips på bra billig wiz build?

 

nä men int/allres gear är nog inte så himla dyrt nu, e då du ska mixa in MF och IAS/crit hit dmg/crit det barkar.

 

skaffa int/allres och CRIT, sedan måste du ha på minst 2 slots av 3 tror jag den där skiten som kan finnas på wands,heads,offhands som går nåt i stil med att critical hits give back x arcane power och sedan stackar du crit, det som händer då är att du oomar aldrig på arcane power, och har du hög crit så kan du vara i archon läge mer eller mindre permament då det finns en passive som sänker cooldown på archon med en sekund för varje kill eller något sådant och kan du spamma 24/7 pga evig AP så dödar du rätt så hårt med archon :). Det som händer helt enkelt är att kommer man över en viss treshhold på crit fronten med såna items så blir du helt enkelt oändligt sustainable på AP.

 

När folk inte är i archon har jag sett dem köra med virvlar som freezar, du står och rapar ut virvlar i eviga mängder och för varje crit du orsakar så minskar du diamond sköldens cooldown med 1 sek så har du bara 700+ allres eller liknande så blir du genast väldigt tanky för att du kan refresha din diamond armor/shield eller vad den nu heter mellan hits du tar medan du står där bland dina virvlar och bajsar ut dmg, den tankar 23k hp har jag för mig och penetrerar inte 1 vanlig hit skölden så har du permafullt hp sålänge du inte möter elitpacks och då är det ju sätta upp virvlarna ordentligt och gå archon som gäller o melta faces.

 

Låter kanske som en dyr historia, men jämför med vad looten kostar för att få upp en viable barbar monk eller witch doctor i act3+ så är det snorbilligt för wizarden :)

 

Jag spelar inte whiz så jag kan inte svära på ovan info men detta är min uppfattning på hur saker och ting går till för dem, sen kan man ju alltid köra standard kitebuild och då behöver du ju vara surviva nån enstaka smäll nån gång då och då och då räcker väl säkert 600 allres+ och lite vit så du klarar ranged attackerna med lite LoH för lite lifesustain och permaspringa med orbs/blizzard/hydra och allt vad de heter, men det är otroligt drygt ösa kitebuild nu när virvelspeccen krossar rakt ut och jag TROR inte man behöver upp i så sjuk ekonomi för att kunna köra den builden

 

Här har du en länk på en cpstört gearad whiz(ingen bra point of reference men men) som kör nämnda virvel/archon build så du får en ide om hur den går till:

 

http://www.twitch.tv/mrkoven

 

 

Min m8 runnar den iaf med 45-60k damage eller så och det går kanonfint och han har inte märkvärdig gear alls.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ang. foten kan det väl till och med vara en spricka eller liknande? Jag skulle kolla det, är ju möjligt att de kan hjälpa dig.

_____________

 

Jag tycker dock att man ska räkna in att vår generation (nu 20-29) är dumma i huvudet också, så de(/vi) mår extra förjävligt. Den där klassiska medelåldersinsikten om att man faktiskt inte blev stålmannen förvånar väl mer än någonsin. Insikten kommer krypande långt ner i 20års åldern då folk inser att de varken hinner med det ena eller det andra. Jag tror att det var så förr i tiden också - att det i princip aldrig blev som det skulle blivit osv - men att folk är mer dumma i huvudet nu.

 

Sen är det väl inte vår generations fel att det blev så, det är väl de tidigare generationerna som tyckte det var en bra ide att göra oss till effektiva konsumptionsmongolider.

 

Eftersom jag är uppväxt i Gävle har jag nu gott om kompisar som inte mår så bra med sina liv. Noterar dock att det inte direkt är ett Gävle- eller arbetslöshetsfenomen ändå, folk verkar inte nämnvärt lyckliga när studierna rör sig mot sitt slut på mer lyckade orter heller. Finns ofta en stor trygghet i att ha X antal år kvar i studievärlden, men det verkar mest vara att skjuta fram den där "robin snarare än batman"-insikten.

 

Jag själv, via min vanliga konstighet, ser dock det ganska relativt även när jag medvetet analyserar. Vad vill jag? Jag vill känna att jag producerar något vettigt, att jag utvecklas, att jag får ligga med flickor, och jag vill känna viss trygghet i att överleva. Det kan låta flummigt men jag tycker alla de här faktorerna är väldigt mycket mer beroende av hur jag förhåller mig till den aggregerade klumpen än hur min generation mår i jämförelse någon annans. Det är dessutom för det mesta meningslöst att kvantifiera orättvisor.

Satsa micro och kör Prag. Billig resa/boende och hyfsat spel vad jag hört.
Funderar på att ta ledigt och ta en 4-dagars där i början av september eller liknande. Försöker vara lite strategisk.

 

Procrastination is the soul rebelling against entrapment. -N. N. Taleb

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då hade jag skickat den här istället. Artikelserien är inte riktigt up to date, men borde funka fint ändå. http://laxplock.files.wordpress.com/2009/08/den-oforklarliga-krisen-1.pdf

 

fin text. är ju typ irwin schiff/econ101. men lite väl mycket text och få bilder, bästa vore om man kunde få en snygg välgjord 10-20min film som meningsmotståndare faktiskt orkar ta sig igenom istället för att bara "håller inte med, orkar inte läsa /ignore".

 

 

 

någon som har läst:

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9197984205

?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om 50 shades of grey

någon som har läst?

 

har just lyssnat klart på boken. den är värdelös. sexscenerna var i bästa fall milt upphetsande, men det berodde nog mer på den kvinnliga uppläsarens stönanden än beskrivningarna i sig. premissen lät lovande men boken utvecklade sig i hel fel riktning. jag förväntade mig sjukheter i fritzl-klass men 50 shades of grey är ganska ordinär kärlekshistoria ur en tråkig, omogen tjejs perspektiv. stay away!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om 50 shades of grey

 

 

har just lyssnat klart på boken. den är värdelös. sexscenerna var i bästa fall milt upphetsande, men det berodde nog mer på den kvinnliga uppläsarens stönanden än beskrivningarna i sig. premissen lät lovande men boken utvecklade sig i hel fel riktning. jag förväntade mig sjukheter i fritzl-klass men 50 shades of grey är ganska ordinär kärlekshistoria ur en tråkig, omogen tjejs perspektiv. stay away!

 

jag tyckte boken var långt över förväntan. typ som twilight fast alla scener när bella är tråkig har de bytt ut mot hårt sex.

 

givetvis värdelöst författad, men det kan man ju bortse från. storyn är ändå halvintressant att förstå grey som person. tyckte bästa scenen var den sista, kändes så härligt destruktiv okontrollerad hedonism följd av enorm ångest.

 

är ju bara bok 1 av många så antar den kommer eskalera och man får tänka på att de flesta som läser den inte har sett 2g1c och BME.

 

gav bort boken till en tjejpolare, tror den passar perfa för henne.

 

rolig med boken att den går bakvägen och lurar en hel generation småtjejer att bli intresserade av kinky sex.

 

ger den 3 rapp med bältet av 5 möjliga.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Drar du bara gräns vid bajs och kiss och dylikt konstigt går det inte att få småtjejer mer intresserade av kinky sex.

 

Lyssnar man på de äldre är det lite nytt att de yngsta är så extrema. Å andra sidan har jag tänkt på att den tidigare generationen fortfarande hade saker att fantisera om de inte upplevt, och fortfarande var lite "förbjudet". Ska nog inte underskattas.

 

Tror att om man inte håller med mig gör man misstaget att inte konversera med sin partner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågan har säkert ställts förut och finns väl egentligen inte ett rätt svar på frågan. Men är intresserad utav en lägenhet i min gamla hemstad, budgivning skulle väl ha startat idag. Men jag bad om att få återkomma tills hon hade ring runt till de andra intressenterna, tydligen ringde hon mig först. Har inte kommit in något bud idag och en ny visning verkar vara planerad tills på onsdag. Så har tänkt ringa mäklaren imorgon.

 

Nu då,

 

Lägenheten jag är intresserad utav köptes för 350k för 1,5 år sedan av nuvarande säljare. Säljaren har renoverat köket nu i under våren 2012, vilket är riktigt fräscht och ganska påkostat. I övrigt är den ganska nyrenoverad och jag bedömer inte att jag kommer behöva göra något med den de närmsta åren. I januari i år såldes en lika stor lägenhet i samma fastighet för 395k.

 

Utropspriset på denna är 395k, inga bud inkomna. Mitt absoluta slutpris är 455k. Men allt lägre är så klart bättre. Allt över, ah well it's your dickhead. Har inte särskilt bråttom.

 

Hur skulle er budgivningsstrategi se ut? Kommer oavsett nog lägga ett bud på 390k imorgon om inget annat inkommit. Efter det då om det blir budgivning?

 

Är det miniraise hela vägen och snarare få FI att 9betsfolda?

Eller kanske lägga 2-3 bud på min väg till 455 och förhoppning om att de foldar innan 455? Tänker mig höjning på minst 15 sek åt gången. Avrundat till summa som slutar på 5000. Alltså 425, före 420. Om budet innan var på 405.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågan har säkert ställts förut och finns väl egentligen inte ett rätt svar på frågan. Men är intresserad utav en lägenhet i min gamla hemstad, budgivning skulle väl ha startat idag. Men jag bad om att få återkomma tills hon hade ring runt till de andra intressenterna, tydligen ringde hon mig först. Har inte kommit in något bud idag och en ny visning verkar vara planerad tills på onsdag. Så har tänkt ringa mäklaren imorgon.

 

Nu då,

 

Lägenheten jag är intresserad utav köptes för 350k för 1,5 år sedan av nuvarande säljare. Säljaren har renoverat köket nu i under våren 2012, vilket är riktigt fräscht och ganska påkostat. I övrigt är den ganska nyrenoverad och jag bedömer inte att jag kommer behöva göra något med den de närmsta åren. I januari i år såldes en lika stor lägenhet i samma fastighet för 395k.

 

Utropspriset på denna är 395k, inga bud inkomna. Mitt absoluta slutpris är 455k. Men allt lägre är så klart bättre. Allt över, ah well it's your dickhead. Har inte särskilt bråttom.

 

Hur skulle er budgivningsstrategi se ut? Kommer oavsett nog lägga ett bud på 390k imorgon om inget annat inkommit. Efter det då om det blir budgivning?

 

Är det miniraise hela vägen och snarare få FI att 9betsfolda?

Eller kanske lägga 2-3 bud på min väg till 455 och förhoppning om att de foldar innan 455? Tänker mig höjning på minst 15 sek åt gången. Avrundat till summa som slutar på 5000. Alltså 425, före 420. Om budet innan var på 405.

 

gto är väl att buda 350. men iaf minraise är rätt. se även till att ta lång tid på dig mellan raise, dumt lura den andra att bjuda mer än den har tänkt sig.

 

Paolo Roberto har just kommit med ytterligare en pastafylld kokbok. När en reportern börjar fråga honom om man inte blir tjock av pasta, och vad Roberto tycker om LCHF, då flyger gnistorna:

 

[LCHF] är en metod för lata idioter, man går ner i vikt utan att träna…

åh nej.

 

 

läste för övrigt något mycket bra i procrastination equation. handlade om hur man tränar barn att inte agera impulsivt. t ex hur man får barn att inte äter godisbiten då barnet vet att den får två godisar om den håller sig i 10min.

 

samma tips funkar säkert på vuxna godisätare, läskdrickare, rökare, porrsurfare, procastrinerare etc.

 

iaf hemligheten att sluta göra saker man vet att man inte borde göra är att flytta över det från det limbiska systemet som tänker "läsk->var skönt sist>do it" till prefrontala cortex som tänker "information->vad är rationellt->gör det rationella". detta gör man genom att lära barnen se godisbiten som en geometrisk figur eller en blandning av socker och vatten.

 

så går infon godis->associering geometrisk figure, innehåll->prefrontal cortex reaktion

istället för att gå

godis -> associering minne från att äta-> limbisk reakation = ät direkt

 

detta har funkat för mig med läsk, iaf när jag är nykter. när jag får läsk associerar jag stor pyramid vitt socker, kemikalier, tjock blek nörd, kostdoktorn, AGE och tack vare de associeringarna blir min limbiska associering läsk, kebabtrallrik, frossa, glädje utkonkurrerad.

 

tror detta är ett mycket bra sätt att bli av med ovanor. man associerar dem med information till den grad att minnet av stimuli-informationen blir utkonkurrerade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/abc/homofobi-gav-underkant-i-biologi

En elev i åttonde klass i Nynäshamn blev underkänd i biologi efter att hon uttryckt att homosexualitet var "onormalt".

 

När eleven ifrågasatte betyget svarade läraren att det var på grund av elevens åsikter, som inte stämmer överens med läroplanens mål om att eleven ska visa respekt för olika samlevnadsformer.

 

Elevens föräldrar anmälde fallet till Skolinspektionen.

 

jag kan verkligen förstå eleven. som barn och aspie hade jag stora problem med att ljuga. om jag trodde något var på ett sätt kändes det väldigt fel att säga att det var på ett annat sätt. så oavsett hur många gånger någon hade försökt få mig att erkänna att homosexualitet var normalt hade jag stått på mig och pekat på definitionen av normal och antalet homosexuella inom diverse populationer. samma med asperger, det är inte normalt. men det är naturligt och inget konstigt, snarare en fördel på många sätt. att folk tar illa vid är deras problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gto är väl att buda 350. men iaf minraise är rätt. se även till att ta lång tid på dig mellan raise, dumt lura den andra att bjuda mer än den har tänkt sig.

 

 

åh nej.

 

 

läste för övrigt något mycket bra i procrastination equation. handlade om hur man tränar barn att inte agera impulsivt. t ex hur man får barn att inte äter godisbiten då barnet vet att den får två godisar om den håller sig i 10min.

 

samma tips funkar säkert på vuxna godisätare, läskdrickare, rökare, porrsurfare, procastrinerare etc.

 

iaf hemligheten att sluta göra saker man vet att man inte borde göra är att flytta över det från det limbiska systemet som tänker "läsk->var skönt sist>do it" till prefrontala cortex som tänker "information->vad är rationellt->gör det rationella". detta gör man genom att lära barnen se godisbiten som en geometrisk figur eller en blandning av socker och vatten.

 

så går infon godis->associering geometrisk figure, innehåll->prefrontal cortex reaktion

istället för att gå

godis -> associering minne från att äta-> limbisk reakation = ät direkt

detta har funkat för mig med läsk, iaf när jag är nykter. när jag får läsk associerar jag stor pyramid vitt socker, kemikalier, tjock blek nörd, kostdoktorn, AGE och tack vare de associeringarna blir min limbiska associering läsk, kebabtrallrik, frossa, glädje utkonkurrerad.

 

tror detta är ett mycket bra sätt att bli av med ovanor. man associerar dem med information till den grad att minnet av stimuli-informationen blir utkonkurrerade.

 

Är en fröjd att läsa denna dagbok. Aldrig kommenterat för men du, och andra, postar jävligt intressanta inlägg och videos.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...