Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

Frågan har säkert ställts förut och finns väl egentligen inte ett rätt svar på frågan. Men är intresserad utav en lägenhet i min gamla hemstad, budgivning skulle väl ha startat idag. Men jag bad om att få återkomma tills hon hade ring runt till de andra intressenterna, tydligen ringde hon mig först. Har inte kommit in något bud idag och en ny visning verkar vara planerad tills på onsdag. Så har tänkt ringa mäklaren imorgon.

 

Nu då,

 

Lägenheten jag är intresserad utav köptes för 350k för 1,5 år sedan av nuvarande säljare. Säljaren har renoverat köket nu i under våren 2012, vilket är riktigt fräscht och ganska påkostat. I övrigt är den ganska nyrenoverad och jag bedömer inte att jag kommer behöva göra något med den de närmsta åren. I januari i år såldes en lika stor lägenhet i samma fastighet för 395k.

 

Utropspriset på denna är 395k, inga bud inkomna. Mitt absoluta slutpris är 455k. Men allt lägre är så klart bättre. Allt över, ah well it's your dickhead. Har inte särskilt bråttom.

 

Hur skulle er budgivningsstrategi se ut? Kommer oavsett nog lägga ett bud på 390k imorgon om inget annat inkommit. Efter det då om det blir budgivning?

 

Är det miniraise hela vägen och snarare få FI att 9betsfolda?

Eller kanske lägga 2-3 bud på min väg till 455 och förhoppning om att de foldar innan 455? Tänker mig höjning på minst 15 sek åt gången. Avrundat till summa som slutar på 5000. Alltså 425, före 420. Om budet innan var på 405.

 

Att buda 390k vore att bränna pengar. Säg 360 och se om de andra foldar..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gto är väl att buda 350. men iaf minraise är rätt. se även till att ta lång tid på dig mellan raise, dumt lura den andra att bjuda mer än den har tänkt sig.

 

Att buda 390k vore att bränna pengar. Säg 360 och se om de andra foldar..

 

Ah inser också detta efter lite betänketid. :D Har ju låst fast mig så vid tanken att det skulle vara stort intresse för den. Så att summor under egentligen inte skulle komma på tal.

 

Men blir nog ett bud 350-360. Tack för tillrättavisning!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med om lågt initialbud, hört många historier bara på senaste från folk som fått dra iväg sina lägenheter till rena bargains för att de fått en enda köpare.

 

Mer intresserad ang. minraise-strategin. Finns gott om företag som helt bannat att ingå bud-krig för att man får mentalt hjärnsläpp när folk budar marginellt över (och då är det ju alltså ändå hård business) och rent instinktivt tappar kontrollen, budar långt över vad man skulle gjort med lite överblick etc.

 

Det är också kul att minraisa dåliga regs för värde med bottenpar, vilket jag tycker är samma princip.

 

Vet att när jag suttit med spel och liknande har jag fastnat för att gå lågt initialt, men om folk hakar på dunka upp det till en grad som får dem att släppa det självklara "bargain"-tänket (d.v.s. våga köpa trots lågt intresse plus lågt kunnande). I det här fallet översatt till att om vi lägger 340, någon annan kontrar med 350, så är jag bra sugen på att säga 390 eller åtminstone 380. Och sedan börja klicka tillbaka om det fortfarande är match. Tickar vi upp från 340 är det som att tvinga idioter att läsa på och pressa upp det så att vi inte kan göra en bra affär.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

som barn och aspie hade jag stora problem med att ljuga. om jag trodde något var på ett sätt kändes det väldigt fel att säga att det var på ett annat sätt. att folk tar illa vid är deras problem.

 

Det kan också vara ditt problem om du uppfattas som dryg, okänslig eller osmidig. Kostnaden kan t.ex. bli att du inte kan dra full nytta av ditt sociala kontaktnät, att du får sämre service / bemötande eller att du anses olämplig för vissa befattningar.

 

Själv låtsas jag vara en ödmjuk och skön kille när andan faller på. Värdet av det är högre än värdet av att vara sig själv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mer intresserad ang. minraise-strategin. Finns gott om företag som helt bannat att ingå bud-krig för att man får mentalt hjärnsläpp när folk budar marginellt över (och då är det ju alltså ändå hård business) och rent instinktivt tappar kontrollen, budar långt över vad man skulle gjort med lite överblick etc.

 

Det är också kul att minraisa dåliga regs för värde med bottenpar, vilket jag tycker är samma princip.

 

Vet att när jag suttit med spel och liknande har jag fastnat för att gå lågt initialt, men om folk hakar på dunka upp det till en grad som får dem att släppa det självklara "bargain"-tänket (d.v.s. våga köpa trots lågt intresse plus lågt kunnande). I det här fallet översatt till att om vi lägger 340, någon annan kontrar med 350, så är jag bra sugen på att säga 390 eller åtminstone 380. Och sedan börja klicka tillbaka om det fortfarande är match. Tickar vi upp från 340 är det som att tvinga idioter att läsa på och pressa upp det så att vi inte kan göra en bra affär.

 

jag tror att du underskattar hur ofta bostadsköpare har ett orubbligt max-tak för hur mycket man kan betala.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag tror att du underskattar hur ofta bostadsköpare har ett orubbligt max-tak för hur mycket man kan betala.

Möjligt, jag vet inte hur marknaden ser ut. Om det bara är eliten som florerar är det antagligen inte lika lätt.

 

Exemplet med företag som bannat konceptet med auktion är ju dock då alltså att de gått över max.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan också vara ditt problem om du uppfattas som dryg, okänslig eller osmidig. Kostnaden kan t.ex. bli att du inte kan dra full nytta av ditt sociala kontaktnät, att du får sämre service / bemötande eller att du anses olämplig för vissa befattningar.

 

Själv låtsas jag vara en ödmjuk och skön kille när andan faller på. Värdet av det är högre än värdet av att vara sig själv.

 

mm, men tog typ 15år innan jag lärde mig det.

 

Om ödmjukhet i regel bara består i dold arrogans, orubblig stolthet och social kompetens kan det vara lätt att råka se ner på den som tvärt om egentligen kommit ett steg längre. Bra tanke att ha i bakfickan om man inte vill råka uppröras av kortare möten.

fint sagt!

 

auktioner är luriga och de är ofta de största besluten vi tar och många gör sina största misstag där. så sjukt att så få försöker analysera strategi mer än första 5sekunder brainstorming och vad de hörde taxichaffisen säga. winners curse etc borde ingå i grundskolan, fast å andra sidan som bostadsrättsägare är man väl rätt glad att folk inte känner till det :)

 

han som köpte lägenheten ovanför mig betalade 10% mindre för en 50% mindre lägenhet än min, är övertygad om att han gjorde en instaförlust på 200k+ och jag en instavinst på 150kkr vid kontraktskrivningen(snarare +200kkr på mig då jag hade tagit winnars curse med i mitt maxbud(och jag fick den för 150kkr mindre än mitt maxbud)).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste tipsa om what-if.xkcd om någon missat det. Hela idén går ut på att man som besökare kan skicka in sina frågor för att få en vetenskaplig tolkning på sin fråga. Exempelvis nedan från motsvarigheten till högskoleprovet och att gissa alla rätt.

 

http://what-if.xkcd.com/2/

 

yodafrågan var mycket intressantare:

http://what-if.xkcd.com/3/

At current electricity prices, Yoda would be worth about $2/hour.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågan har säkert ställts förut och finns väl egentligen inte ett rätt svar på frågan. Men är intresserad utav en lägenhet i min gamla hemstad, budgivning skulle väl ha startat idag. Men jag bad om att få återkomma tills hon hade ring runt till de andra intressenterna, tydligen ringde hon mig först. Har inte kommit in något bud idag och en ny visning verkar vara planerad tills på onsdag. Så har tänkt ringa mäklaren imorgon.

 

Nu då,

 

Lägenheten jag är intresserad utav köptes för 350k för 1,5 år sedan av nuvarande säljare. Säljaren har renoverat köket nu i under våren 2012, vilket är riktigt fräscht och ganska påkostat. I övrigt är den ganska nyrenoverad och jag bedömer inte att jag kommer behöva göra något med den de närmsta åren. I januari i år såldes en lika stor lägenhet i samma fastighet för 395k.

 

Utropspriset på denna är 395k, inga bud inkomna. Mitt absoluta slutpris är 455k. Men allt lägre är så klart bättre. Allt över, ah well it's your dickhead. Har inte särskilt bråttom.

 

Hur skulle er budgivningsstrategi se ut? Kommer oavsett nog lägga ett bud på 390k imorgon om inget annat inkommit. Efter det då om det blir budgivning?

 

Är det miniraise hela vägen och snarare få FI att 9betsfolda?

Eller kanske lägga 2-3 bud på min väg till 455 och förhoppning om att de foldar innan 455? Tänker mig höjning på minst 15 sek åt gången. Avrundat till summa som slutar på 5000. Alltså 425, före 420. Om budet innan var på 405.

 

Jag skulle ge dig rådet att se det i ett större perspektiv.

Du och säljare skall komma överens om ett pris som ni båda accepterar.

Det realistiskt optimala priset för dig är säljarens botten.

 

Har det inte kommit några bud så skulle jag börja bearbeta mäklaren då ni helt plötsligt har samma incitament. Nämligen att få säljaren att släppa lägenheten. Var öppen med att du vill köpa lägenheten men för betydligt lägre än vad utropspriset är. Förklara även för mäklaren att du och han vill samma sak. Ni vill få till en transaktion.

Sen är det bara att fortsätta förhandla ned priset när de kommer med ett prisförslag som motbud.

Mäklaren vet i stort sett alltid lägsta priset som säljaren accepterar idag då de vill veta att det är rimligt att få lägenheten såld.

 

Att det inte kommit nya bud skapar osäkerhet hos säljaren och mäklaren. Det gör att de förhoppningsvis också börjar rucka på sitt golv vad gäller priset.

 

Vad gäller minraise eller stor raise så tror jag att det beror det på det absoluta beloppet. Större affärer(3msek<) skulle jag rekommendera stor raise då många kommer ur sin comfort zone snabbt och de får inte möjligheten att vänja sig.

 

Mindre affärer skulle jag göra klart för säljare och mäklare att jag inte är intresserad av att sitta och buda 5k över någon fram och tillbaka. Jag vill ha till en affär. Samt göra mina bud villkorade antingen i tid eller att jag får lägenheten om jag lägger ett visst bud.

 

Good luck!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste tipsa om what-if.xkcd om någon missat det. Hela idén går ut på att man som besökare kan skicka in sina frågor för att få en vetenskaplig tolkning på sin fråga. Exempelvis nedan från motsvarigheten till högskoleprovet och att gissa alla rätt.

 

http://what-if.xkcd.com/2/

Tips för att få in sådana resultat mer intuitivt i ryggmärgen är att manuellt räkna på chansen för 5 raka (0,2^5) osv. Man ser snabbt vad som händer när man utvecklar och sen sitter det.

 

Fanns en fantastiskt underhållande sådan sida i tidernas begynnelse (sent 90-tal), stor databas med massa dumma frågor och vetenskapliga svar. Typ hur mycket blötare blir man om man går i regnet från A till B än om man springer. Den är rätt klurig även om man får förutsätta fritt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tips för att få in sådana resultat mer intuitivt i ryggmärgen är att manuellt räkna på chansen för 5 raka (0,2^5) osv. Man ser snabbt vad som händer när man utvecklar och sen sitter det.

 

Fanns en fantastiskt underhållande sådan sida i tidernas begynnelse (sent 90-tal), stor databas med massa dumma frågor och vetenskapliga svar. Typ hur mycket blötare blir man om man går i regnet från A till B än om man springer. Den är rätt klurig även om man får förutsätta fritt.

 

sedan kan man göra en tv-serie om det och kalla den mythbusters

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hondtips från hondjona!

 

brorsan är hemma med en hund jag trodde jag skulle avsky som hund när den hämtades men är numera kär i den efter några dagar tillsammans med den. är inget fan av stora hundar då dom ofta gör lite som dom vill, lydiga men ändå själviska.

 

så för de som är sugna på en mastodont stor, stabil och lugn hund så är detta verkligen ett måste att kika igenom. den tog in mig vid första ögonkastet och har strosat runt mig i flera dagar, när jag lägger mig lägger den sig bredvid och sover/håller koll. "håller koll" låter ibland som den avlägsnar andra varelser men så är inte fallet, känns som hunden bara vill visa att den är mest omtyckt och ligger så nära som möjligt, alltid närmare andra. den behöver inte visa aggressivitet då den är så jävla stor och bara styr undan allt med små kroppsrörelser. den passar till skillnad från många stora liknande hundar bra för nya hundägare men ska såklart ändå tas fint omhand. jag skulle säga att detta är det närmaste människa jag upplevt en hund.

 

det enda negativa är att den fiser relativt ofta och alla vet ju hur en hundfis luktar. sedan så snarkar högt den men det gör ju jag med. den väger 55kg inte helt säker på exakt hur gammal den är men när den är fullvuxen är det 80kg.

 

extremt roligt dock den härstammar från Sydafrika. häromdagen var vi ute på en servering och satte fast hunden i en lyktstolpe. efter ett tag hör jag ett skall som jag inte kände igen, det lät väldigt konstigt så jag var tvungen att se efter. det var mastiffen som skällde. fattade ingenting, den var inte på väg nånstans, den bara satt och skällde som jakthundar gör åt vilt. kollade runt, såg ingenting speciellt. wtf? då sa brorsan "kolla vilka som går där. den skäller alltid när den ser dom." jag är långt ifrån rasist men det var så jävla kul så jag höll på att trilla av stolen. den gillar inte negrer. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

 

SYDAFRIKANSK MASTIFF (saxat från kennel)

 

Boerboeln som även är känd som Sydafrikansk Mastiff är en mycket lättlärd ras, vänlig och mjuk mot sina ägare. Passar utmärkt som familj och vakthund. Inte lika krävande som bruksraserna, men samma goda egenskaper!

 

Rasen är mycket barnvänlig och går bra ihop andra djur, stora som små. Inomhus är rasen lugn, men sover alltid med ett öga öppet. En boerboel går aldrig långt ifrån sin familj. Boerboeln har ingen jakt och är avlad så att den stannar på gården/tomten!

 

38996

 

 

vi somnade på golvet. vaknade av snarkandet. satte i ordning kameran och rörde mig som fan, den bara fortsatte snarka och sova oavbrutet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ang lägenhetsköpet.

Skulle lägga mig en liten bit över de priset säljaren gav när han köpte den alt precis vad utgångspriset är. Att lägga underbud med en liten summa är bara onödig badwill.

 

Vet inte om accepterat pris finns?

Relativt på den svenska marknaden men som jag tror kommer innebära något positivt för köpare/mäklare.

 

Men om någon sa, det är inget mer än att ditt opti-bud är vad säljaren släpper den för. Inte helt dumt faktiskt tala med mäklare och säljare och försöka göra en bra affär.

Kan ju vara så att högst bud ändå inte vinner och då kan en relation till säljaren väga över (eller något annat ofc).

 

 

GL

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...