Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

Brukar inte föreningen kräva att man har försäkring? Antar förvisso att det inte följs upp men ändå.

 

Det vet jag faktiskt inte, aldrig hört tals om det iaf men det kan ju självklart stå i deras stadga.

 

varför skulle man inte ha? är de bortkastat menar du?

 

Inte kollat ingående på det men en kompis frågade mig och då var området det täcker som inte redan är försäkrat (mellan hemförsäkringen och bostadsrättsföreningens försäkring) lite väl litet.

 

Har för mig det i princip blir att du försäkrar din fasta inredning som inte faller under hemförsäkringen. Beror lite hur långt bostadsrättsföreningens försäkring går, för där går också gränsen för var den egna försäkringen går (iaf på de jag kollade upp)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man lånar till en bostad idag.. Säger min intuition rätt som vill binda räntan, givet att jag inte har lust att gambla med mitt liv? Om inte, varför?

 

Har förstått det som att många här inne har koll på sådana saker. Bortom den så att säga osäkra osäkerheten så lekmanna-resonerar jag som så att vi närmar oss en punkt där man i allmänhet går aggressivt ut för att bli av med den enorma mängden lån. Det är väl då räntorna skulle kunna tänkas nå omänskliga proportioner, eller finns det en massa restriktioner (eller annat) jag inte är medveten om?

 

___________________

 

Tycker ni om min grisfrukost?

 

123qo9z.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

beror ju på om du klarar av historiska+framtida räntor. och med historiska menar jag inte keynesianska räntor a la 90tal utan snarare 1800talsräntor.

 

tror det blir väldigt svårt att byta ut räntorna mot marknadsräntor idag, väljare hatar när subventioner försvinner och lånesubventionen har funnits så länge och nästan hela folket tar del av den och har hunnit anpassa sin ekonomi efter den.

 

binda räntor är EV- alltid.

 

din frukost ser ok ut, äter liknande när inget annat bjuds. ser färdigmarinerat ut dvs kvaliten på köttet är sannolikt inte den bästa och jag hoppas du inte micrade eller körde i ugnen på höga temperaturer. kyckling görs bäst i 40min 100°. tycker du ska skära isbergssalladen i tunare skivor men plus för att den ser blötlagd ut.

 

bjuder på en nyttigare frukost:

RgFuX.jpg

 

 

KRAV-mjölk innehåller mer nyttiga fettsyror än vanlig mjölk. Det beror framförallt på att KRAV-kor äter mer gräs än andra kor. Det fastställer en ny forskningsrapport.

 

Den stora ”mjölkrapporten”, en så kallad metaanalys av tretton studier från 2008-2011, slår fast att näringsinnehållet i ekologiska och konventionella mjölkprodukter skiljer sig åt eftersom ekologiska kor äter mer gräs (grovfoder), än andra kor som äter mer spannmål (kraftfoder).

 

– Vad korna äter speglas i mjölken. Rapporten visar att om djuren äter mycket gräs så blir mjölken bättre, den får en högre kvalitet i slutändan. Framförallt visar den att ekologisk mjölk innehåller mer omega-3-fettsyror i jämförelse med annan mjölk, säger Alicja Wolk, Professor i nutritionsepidemiologi vid Institutet för miljömedicin, i en kommentar till rapporten.

 

Enligt rapporten innehåller bland annat de ekologiska mjölkprodukterna mer fleromättade fettsyror och mer omega-3 fettsyror än konventionella mjölkprodukter. Till exempel har ekologiska mjölkprodukter, under sommarhalvåret, en dubbelt så bra proportion av omega 3 och omega 6 fettsyror än konventionell mjölk.

 

– Det är fortfarande för tidigt att dra för stora växlar på hälsoeffekterna, men rapporten visar i alla fall att de ekologiska mjölkprodukterna har en bättre komposition av näringsämnen och innehåller mer protein. Äter man till exempel mjölkprodukter med hög fetthalt, som ost, kan effekterna av den mer fördelaktiga sammansättningen av fettsyror i ekologiska produkter bli större, säger Alicja Wolk.

 

Jana Pickova, forskare på Sveriges Lantbruksuniversitet har i sina studier om näringsinnehåll i mjölk kommit fram till liknande slutsatser:

 

– Du blir vad du äter helt enkelt. Eftersom KRAV-kor betar under längre perioder än andra kor och de får mer grovfoder ökar halterna av nyttiga fettsyror i mjölken, säger Jana Pickova.

 

KRAV-bonden Jenny Alm på Almunge Prästgård utanför Uppsala gläds åt att mjölken från hennes 110 mjölkkor har bättre kvalitet tack vare att korna går på bete där de äter mycket gräs.

 

– Jag har alltid tyckt att kor är gjorda för att beta, att de ska äta grovfoder snarare än spannmål för då mår de bra och då blir kvalitén på mjölken bättre, säger Jenny Alm, som tycker att det finns flera fördelar med betande kor:

 

– Det är ju bättre att korna själva hämtar in maten under sommaren istället för att jag ska köra in gräset från åkern och sedan fodra ut det. Det är varken smart för klimatet eller plånboken.

 

dricka mindre mjölk på vintern alltså...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

beror ju på om du klarar av historiska+framtida räntor. och med historiska menar jag inte keynesianska räntor a la 90tal utan snarare 1800talsräntor.

 

tror det blir väldigt svårt att byta ut räntorna mot marknadsräntor idag, väljare hatar när subventioner försvinner och lånesubventionen har funnits så länge och nästan hela folket tar del av den och har hunnit anpassa sin ekonomi efter den.

 

binda räntor är EV- alltid.

Vart kan jag hitta dessa historiska räntor? Tolkar tipset som att se så man skulle klara av den värsta typen av historiska "smällar"?

 

Är nämligen ett syskon som dragit på sig ett rätt hyfsat lån och har inte speciell buffert etc. Personligen tyckte jag det lät sjukt svajigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte kollat ingående på det men en kompis frågade mig och då var området det täcker som inte redan är försäkrat (mellan hemförsäkringen och bostadsrättsföreningens försäkring) lite väl litet.

 

Ganska dumt att skriva sådär då.

 

Jag tecknade inte något bostadsrättstillägg när jag köpte min lägenhet. Detta för att vicevärden sa att föreningen hade den försäkringen så det var inte nödvändigt. När lägenheten sedan renoverades och ett rör började läcka så ville föreningens försäkringsbolag inte ersätta detta. Så jag fick betala det själv.

 

http://www.insplanet.com/ordlista/bostadsr%C3%A4ttstill%C3%A4gg

 

Ett annat scenario jag kan tänka mig i en bostadsrätt är att du själv ansvarar för avlopp ut från lägenheten fram till en viss punkt, skulle något hända med detta kan det bli en dyr historia.

 

 

Brukar inte föreningen kräva att man har försäkring? Antar förvisso att det inte följs upp men ändå.

 

Jo detta är ganska vanligt vad jag sett.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vart kan jag hitta dessa historiska räntor? Tolkar tipset som att se så man skulle klara av den värsta typen av historiska "smällar"?

 

Är nämligen ett syskon som dragit på sig ett rätt hyfsat lån och har inte speciell buffert etc. Personligen tyckte jag det lät sjukt svajigt.

 

historical-interest-rates-1800-2010.png

long_view_interestrates.jpg

 

det är ju inte jättesvajigt. antag att Ingves blir ännu mer skogstokig och får för sig att upprepa 80talet så innebär det att hennes lån blir mindre värda, dvs köpkraften hon är skyldig andra minskar. hennes nominella lön kommer även den skena så hennes förmåga att betala tillbaka skulden kommer öka.

 

(innan 1930 var räntan satt av marknaden, efter det var den satt av våldsmonopolet)

 

"Investerarna är så rädda för risk att de är beredda att betala för att låna ut sina pengar. Räntan på tvååriga lån till Danmark och Schweiz är negativ. Också Tysklands tvåårsränta har varit och nosat under nollstrecket."

borde inte ekonomer reagera på att något är väldigt sjukt i vår ekonomi när de läser det där? i vilken värld är det rimligt? i en där vi har negativ ickefinit förväntad livslängd?

 

kom att tänka på en artikel om kapitalskatt som visar att det är orättvis genom att ta exemplet två tvillingar som båda har samma köpkraft men väljer att konsumera den vid olika tidpunkter och tack vare kapitalskatten får konsumera olika mycket. någon som vet vilken artikel jag tänker på?

 

 

jag har fastnat för mashups. favoriten är dj earworm:

 

posta era favvo-mashups!

 

stretching suger:

http://www.hejalinkoping.nu/klart/artikel_stretching-nya_ron.htm

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Något jag inte riktigt förstår i graferna..De köttade alltså på runt 17% 1980? Finns det något som gör att det inte plötsligt blir 30%? Tittar man bara på graferna talar ju peaken snarare om att peakar existerar. Vad var det som gjorde att de gick overkill 1980?

 

Men räntorna kring ~0, är det keynesianskt satt alltså, och hur tänker de då? Är inte alla överens om att det är galenskap att låna sig ur allting?

 

Jag kommer mest att tänka på en av få givande föreläsningar på ind-eks integrerad företagsplanering, med en oscillerande graf över aggregerade produktionsinsatser och en föreläsare som lite tyst insinuerade att ja, folk är dumma i huvudet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

hoho, nickelbacksucks.mp3 hette den väl?

 

Något jag inte riktigt förstår i graferna..De köttade alltså på runt 17% 1980?

det var främst inflationen som drev upp räntorna. sossarna tyckte det var kul att spendera pengar och det gör man lättast genom att öka penningmängden.

PR0101_2011M12_DI_06_SV.gif

(integralen som är intressant, att folket fick sänkt köpkraft för sina pengar under 1a världskriget är förvisso tråkigt men naturligt)

 

 

Finns det något som gör att det inte plötsligt blir 30%?

nej tyvärr. räntan i zimbabwe och weimarrepubliken var bra mycket högre. finns ingen garanti att stater inte går apeshit med valutapolitiken.

 

Tittar man bara på graferna talar ju peaken snarare om att peakar existerar. Vad var det som gjorde att de gick overkill 1980?

de var keynesianer, det är det keynesianer gör. keynes och marx hade gråtit en tår över deras spend high spend low.

 

Men räntorna kring ~0, är det keynesianskt satt alltså, och hur tänker de då? Är inte alla överens om att det är galenskap att låna sig ur allting?

nationalekonomer generellt anser att det är lösningen. de menar att anledningen att vi fortfarande har kris är för att vi lånar för lite.

 

keynesianer: 0 ränta = bra

österrikare: stater ska inte sätta ränta, det får marknaden göra (och då blir den historiskt 2-8% och räntan är optimal för att minska felallokering av resurser givet folks aggregerade preferenser och kunskaper)

 

 

Jag kommer mest att tänka på en av få givande föreläsningar på ind-eks integrerad företagsplanering, med en oscillerande graf över aggregerade produktionsinsatser och en föreläsare som lite tyst insinuerade att ja, folk är dumma i huvudet.

:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.mises.se/2012/06/25/problemet-med-statsskuld/

Vad ska då stater som Grekland, Spanien, Sverige, USA göra när de redan satt sig på statsskuldens pottkant? Att utkräva återbetalning av folken är moraliskt tvivelaktigt eftersom det är politikerna som orsakat problemen. Det bästa vore att istället bara avskriva alla statsskulder och vägra betala tillbaka dem. Som suverän stat kan man göra det. Det finns ingen högre instans att överklaga till. En sådan radikal åtgärd skulle få många positiva effekter:

 

är detta det enda rimliga? säga att alla statsskulder var omoraliska och folk som var dumma nog att låna ut till folk som lånade ut till stater får skylla sig själva? om sverige själva gjorde detta, vad skulle det få för konsekvenser tror ni? antar det skulle bli någon form av bojkott först men är väl någon bananrepublik som ser chansen att tjäna pengar och börjar handla med oss igen och sedan rullar det på?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

de andra länderna som defaultat regelbundet(tänk grekland) har väl klarat sig från det? varför skulle andra länder vilja kriga mot oss för att vi defaultar?

 

Nu gissar jag bara (såklart) men jag förstod dig som att Sverige idag skulle defaulta, dvs. utan att ha kört ekonomin i botten (ännu). Det känns som att den skillnaden kan spela in på hur andra länder reagerar.

 

Men jag antar att krig knappast är förstareaktionen från andra länder utan först blir det väl handelshinder och andra straff från världssamfundet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lol sverige:

http://www.svt.se/nyheter/sverige/friades-fran-valdtaktsdom-kvinnan-visade-sig-vara-man

Friades i tingsrätten

Polisen kom till platsen och grep mannen som sedan åtalades för våldtäktsförsöket. Men nu frias 61-åringen av Örebro tingsrätt trots att domstolen anser det bevisat att mannen var ute efter att våldta kvinnan. Men det var just i egenskap av kvinna som han ville våldta henne, skriver tingsrätten i sin dom.

 

Offret visade sig nämligen rent fysiskt vara en man, något som inte 61-åringen visste om. Vid överfallet var hon klädd i kvinnokläder och under rättegången talade han om henne som ”hon”. Kvinnan har under flera år genomgått en hormonbehandling för att uppnå rätt könsidentitet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...