Gå till innehåll

Wellbok - well...

heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

• Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17

Recommended Posts

kolhydrater?

http://www.slangopedia.se/ordlista/?ord=d%F6dsknark

http://traningslara.se/50-av-alla-tjejer-och-kvinnor-ar-overviktiga-trots-normalt-bmi/

Enligt data från norska folkhälsoinstitutet är ungefär 40 % av kvinnorna i 30 års ålder överviktiga enligt BMI i Norge medan 58 % är normalviktiga (2). Om vi skulle anta att kontrollgruppen i den här studien representerar alla flickor och kvinnor mellan 13-39 år i Norge så innebär det att de korrekta siffrorna för feta i Norge troligen ligger någonstans kring 68 %.

68% av norska tjejer 13-39år är feta.

Elever får inte ta hem matteböcker

MALMÖ. Eleverna i andra klass i Augustenborgsskolan i Malmö får inte ta hem sina matteböcker. En anledning är att elever glömt att ta med böckerna till skolan igen. Men det handlar också om rättvisa och kontroll, säger rektor Annelie van Lunteren till Sydsvenskan.

Hon betonar att det är bra att man tränar hemma och att föräldrar får hjälpa och stötta hur mycket som helst, men tillägger att alla inte kan få den hjälpen.

– Vi är skyldiga att ge alla likvärdig undervisning, säger hon.

lol sverige <3

hört på flashback:

Ingen arbetslöshet driver på nolltid upp lönerna och därmed inflationen till skyhöga nivåer, Sverige som är exportberoende förlorar i konkurenskraft, jobben försvinner. Räntan höjs för att bekämpa inflationen, folk med höga lån blir arbetslösa och kan inte betala sina räntor. Karusellen snurrar allt fortare. Slutar med kollaps.

varför tror folk att höga löner leder till inflation?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

varför tror folk att höga löner leder till inflation?

gissningsvis för att de gör det om lönerna ökar i offentlig sektor*, vilket i princip alltid är det som diskuteras.

det där med matteböckerna ger flashbacks till barndomen, fast då var metodiken något annorlunda. jag fick välja mellan att räkna om samma uppgifter (för att inte hamna "för långt fram") eller att sitta och stirra ut i luften i några månader.

*givetvis något förenklat, men orkar inte alla om och men.

Länk till kommentar

Såhär i efterhand kan jag tycka att det är lite synd att första gången jag gjorde något på en mattelektion var matte B i gymnasiet. Iofs var det ju kul att vara facit i högstadiet när inte läraren kunde svaret på en uppgift, men det är ju ändå ganska mycket tid som jag kunde gjort något vettigare med. Jag hade verkligen uppskattats om någon hade gett mig något med lite mer utmaning då jag under grundskolan utvecklade en otrolig slö inställning till mina studier som jag har svårt att få bukt med än idag =)

Någon som minns spelet Cheops pyramid förresten? Kommer ihåg att jag pressade igenom det i lågstadiet med lite hjälp från morfar när jag körde fast. Minns ett rum i pyramiden där man skulle lösa andragradsekvationer på tid och jag satt och provade lösningar med trial and error. Spelet lade iaf grunden för mina mattekunskaper och jag hoppas att det finns något motsvarande i dagens grundskola. Vet att det gjordes en uppföljare som hette typ cheffrens pyramid, men att frågorna i det var irriterande lätta =)

Länk till kommentar

Yeah, spelade själv cheops pyramid när jag var yngre, riktigt skoj faktiskt! Samma sak för mig i skolan, tävlade mig genom låg- och mellanstadiet med en polare om vem som kunde göra våra matteböcker snabbast. Var sällan man fick någonting extra att göra, vi ick mest vara i ett grupprum och bara göra ingenting.

Blev samma sak för mig som för många andra som hade lätt för sig tror jag, man tappade motivationen när man märkte att även gymnasiet var lika lätt som grundskolan. Det som fick mig att typ helt sluta plugga i gymnasiet var när jag skrev HP och fattade att det ändå skulle värderas högre än mina betyg.

Har lite samma inställning även nu på universitetet och det är tråkigt men rätt svårt att ta tag i. Jag klarar så klart alla kurser utan problem och så men hade jag varit mer motiverad hade ju mina betyg varit så himla mycket bättre.

Inflationen och lönerna hänger ihop så att om lönerna stiger omotiverat (alltså utan en ökad effektivitet eller teknologisk utveckling etc.) så kommer det leda till en ökad inflation.

Länk till kommentar

Tycker förvisso att det är ett stort problem att hårt arbete inte premieras i grundskolan. Det handlar om att lära sig den gemensamma nämnaren; att de i den åldern sämre därför belönas av hårt arbete kan betraktas som en slump eller bieffekt.

Men jag tycker ändå att gymnasiet är ett större problem här. Möjligen att man behöver hänga med lite i Fysik B och Matte E som enstaka kurser, men i övrigt är hela systemet fortfarande upplagt så endast de långsamma trivs. De som gladeligen lägger 5-6 timmar om dagen på att arbeta väldigt ineffektivt och inte lära sig så speciellt mycket under tiden. Det passar verkligen inte alla, och jag själv spyr av bara tanken att arbeta så ineffektivt. Sen tyckte jag det var otroligt roligt med vackra flickor alkohol så det är ju inte så att jag lider av min ungdom, men akademiskt fick jag då inte ut min potential och det är jag ju knappast ensam om. Erfarenheten tar man ju sedan tyvärr med sig, och det är många som återhämtat sig sämre än mig.

Plötsligt sker ett jättehopp och internationellt sett har Sverige en fruktansvärt hög nivå på tekniska universitetsstudier. Varför? Jag fattar inte. Kanske att man betraktar gymnasiet som obligatoriskt, men det är ju fortfarande inte obligatoriskt att studera en massa naturvetenskap exempelvis.

Länk till kommentar

Någon som minns spelet Cheops pyramid förresten? Kommer ihåg att jag pressade igenom det i lågstadiet med lite hjälp från morfar när jag körde fast.

haha, grymt spel. jag valde NO som elevens val och där satt vi mycket och spelade cheops. jag var överlägset längst, men var någon level jag fastnade på och aldrig kom vidare. minns iaf att innan den var någon man fick börja om på med där man skulle gångra tvåsiffriga tal med tvåsiffriga tal på väldigt lite tid som jag tvingades bråka med mycket för att få chans att pröva nästa. skönt spel då man faktiskt tvingades bli bra på vissa saker innan man fick gå vidare. förstår inte denna fobi i grundskolan för att göra roliga lärorika saker. är skolan rädd för att barnan ska tycka det är kul att lära sig? min systers som verkligen skiner upp när han får spela mattespel på min iphone, hon tvingas säga till honom att sluta spela vid matbordet.

någon som minns det där blå-gula-handkonsoll-spelet där man lärde sig +-x÷?

Inflationen och lönerna hänger ihop så att om lönerna stiger omotiverat (alltså utan en ökad effektivitet eller teknologisk utveckling etc.) så kommer det leda till en ökad inflation.

men varför skulle de göra det? och om staten inte drar igång penningpressarna för att finansiera alla offentligt anställda, skulle höja politikerlöner ändå leda till inflation?

http://www.riksbank.se/upload/WorkingPapers/WP_159.pdf

ok, kanske indirekt. högre politikerlöner, lägre tillväxt, mindre naturlig deflation=mer inflation.

fast det var standard att hoppa ner till tetris-rummen varje lektion

haha, tetrinet tog ju halva gymnasietiden. när vi inte fick spela i datorspelsrummen spelade vi ascibaserad i våra hemmabygda linux-dator-rum. finns tetrinet kvar någonstans man kan spela?

Plötsligt sker ett jättehopp och internationellt sett har Sverige en fruktansvärt hög nivå på tekniska universitetsstudier. Varför? Jag fattar inte. Kanske att man betraktar gymnasiet som obligatoriskt, men det är ju fortfarande inte obligatoriskt att studera en massa naturvetenskap exempelvis.

källa?

sverige faller ju rakt utför i TIMSS. kanske inte samma förfall på tekniska högskolor, men våra lärare där sa iaf att proven blir betydligt lättare år för år.

Länk till kommentar

låter som att jag hade det bra med matten. jag fick hoppa över en och en halv bok i trean. ingen annan som fick göra det eller var det 70-talsstyle överallt?

i 9an sa min lärare att jag fick räkna i eget tempo. lolwtf tänkte jag och räknade ut 9an på hösten och tog matte A-B på våren. tänk om de hade sagt de magiska orden tidigare :(

sprang precis milen helt barfota. inte härdade fötter längre så fick 3 blåsor. lite blandat tunna, vattenfyllda och blodfyllda, ca 1cm vardera. GTO för vad man gör med blåsor?

Länk till kommentar

källa?

Utbytesstudenter som kommer hit, i synnerhet asiater, blir helt vansinniga för att de inte är vana att behöva anstränga sig och folk ser till att plocka sina tyngre kurser i frankrike, japan etc för att det är så otroligt mycket lägre nivå där borta. Rätt/Fel-frågor till control systems är lagom. Sen finns det ju skillnader inom svenska skolor också, och jag kanske är lite färgad av att Linköping är smått overkill med teorikurserna, men oavsett vilken håla det handlar om bör nivån vara högre.

Sen finns det ju undantag, Tyskland har ju en del vansinnes-spår i ingenjörsvärlden tex. Hört en del roliga historier om tyskarnas tekniska logistik. Samtidigt är deras auktoritets-system och hierarkiska klyftor fullständigt bisarra så jag tror många bryter ihop av det också. Som jag förstått det gör Tyskland vidare, på gott och ont, ett jävla jobb med att filtrera bland studenterna och de som står kvar sista åren är genialiska. I Sverige tar alla som vill examen.

Vidare har jag hört att svenska utbytesstudenter värderas väldigt högt i Tyskland just därför att de vet att svenska ingenjörer är vana att arbete i deras takt, till skillnad från "slöddret" från andra länder. Visserligen bara vad jag hört, men ett flertal som studerat där har sagt samma sak.

Vad gäller ekonomikandidater och liknande är jag dock inte förvånad om Sverige ligger i absoluta botten. Folk går ju dem för att leva livet några år.

låter som att jag hade det bra med matten. jag fick hoppa över en och en halv bok i trean. ingen annan som fick göra det eller var det 70-talsstyle överallt?
Har för mig att jag låg några kurser före i matten men vad jag minns gav det ingenting. Det var snarare en börda typ "jaha, fan ska vi göra åt dig nu då?".

Det är ju säkerligen väldigt olika från skola till skola men misstänker att det generellt är ett problem. Vad vann jag på att "fylla i" en mattebok till? Man kan ju hitta hindsight-incitament men det spelade ju ingen roll när det begav sig.

Länk till kommentar

i 9an sa min lärare att jag fick räkna i eget tempo. lolwtf tänkte jag och räknade ut 9an på hösten och tog matte A-B på våren. tänk om de hade sagt de magiska orden tidigare :(

snyggt tempo =)

jag ska verkligen se till att mina ungar ska få särbehandling ifall dom behöver det...

lite annan grej men det är så jä'vla viktigt med kommunikation, sinnessjukt hur dåliga folk är på att prata med lärare.

Det är ju säkerligen väldigt olika från skola till skola men misstänker att det generellt är ett problem. Vad vann jag på att "fylla i" en mattebok till? Man kan ju hitta hindsight-incitament men det spelade ju ingen roll när det begav sig.

jag gick på brynässkolan låg och mellan hehe, vilken gick du på? =)

Länk till kommentar

jag gick på brynässkolan låg och mellan hehe, vilken gick du på? =)

Källö, och den har väl alltid haft så mycket problem med resurser att jag egentligen inte har någon talan. :D Men har hört så många andra beskriva liknande upplevelser att jag ändå bestämt mig för att det är generella problem i olika utsträckning.

I slutändan blev jag alltså en av dem som belönades för talang istället för arbete. Och jag nämner det ibland för det är förstås oerhört skevt men jag tycker ändå det uppmärksammas allt för lite.

Sen blev jag även belönad för att jag hjälpte andra och liknande, men aldrig för att jag arbetade hårt, från skolans håll. Spårat ganska mycket av mitt senare beteende från det där och tror inte det är en slump. Inte bara dåliga grejer, men en hel del.

Länk till kommentar

Källö, och den har väl alltid haft så mycket problem med resurser att jag egentligen inte har någon talan. :D Men har hört så många andra beskriva liknande upplevelser att jag ändå bestämt mig för att det är generella problem i olika utsträckning.

I slutändan blev jag alltså en av dem som belönades för talang istället för arbete. Och jag nämner det ibland för det är förstås oerhört skevt men jag tycker ändå det uppmärksammas allt för lite.

Sen blev jag även belönad för att jag hjälpte andra och liknande, men aldrig för att jag arbetade hårt, från skolans håll. Spårat ganska mycket av mitt senare beteende från det där och tror inte det är en slump. Inte bara dåliga grejer, men en hel del.

haha kul. morsan bor uppe på höjden där. brynässkolan var ingen höjdare men bomhusmentaliteten har ju verkat väldigt förekommande bland lärarna i skolarna där : P arbetarsamhälle alla ska behandlas lika....

det var samm för mig, var väldigt slapp och ifrågasatte det jag inte höll med om

Länk till kommentar

Trist att ni var så understimulerade i skolan grabbar. Förklarar dock sakernas tillstånd. Ni fick aldrig någon ärlig chans att utvecklas och nu är det uppenbarligen försent.

Att alltid vara annorlunda är inte odelat positivt. En del av den särbehandling som med nödvändighet blir aktuell kan ytterligare förstärka känslan av utanförskap.

Gärna stöd och stimulans, men med förnuft!

Länk till kommentar

GTO för vad man gör med blåsor?

Punkterar dem, med vattenblåsorna kan du använda vad som, till blodisarna ska du använda steril nål. Öppna dem bara lite, helst på ena kanten.

Mvh En som inte steriliserade nålen och ett par dagar efter fick snitta upp foten och dränera 1.5dl illaluktande var.

Länk till kommentar

Heltok, affar du fortfarande åt Purple Lounge? Vet inte om det varit uppe ITT, kollar bara tråden sporadiskt.

tja kalle! vekt att du bangade öl sist!

jag affar för PL fortfarande. väldigt låg omsättning, men fick min affebetalning(typ $50) för feb nu i april så den biten verkar funka fortfarande.

är själv stuck 2k på PL så också väldigt tiltad över situationen, känner folk som är stuck betydligt mycket mer där.

hoppas situationen löser sig, men efter eurolinx etc känns det osannolikt.

Länk till kommentar