Gå till innehåll

Wellbok - well...

heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

• Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17

Recommended Posts

breivik tillräknelig:

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/ny-psykundersokning-av-breivik_6985925.svd

tillräknelig: normal, vid sina sinnens fulla bruk, klok

tillräknelig {adj.} (även: förnuftig, sund)sane {adj.}

tillräknelig {adj.} (även: vederhäftig, solid, ansvarskännande, ansvarsfull)responsible {adj.}

tillräkneligresponsible for one's actions

tillräknelig {adj.}responsible for one's actions {adj.}

tolkar det som att han var "frisk" och inte schizo så vi här gissade rätt.

Jag utgår från att du använder oddsen som en mätare av marknadens förtroende för de olika regeringsalternativen och inte som tänkbara spel.

Finns det någon som bettar på detta? Är det inte otroligt korkat att låsa sin insats på så lång tid för så liten edge?

är ju knappt 2år, säg att alternativkostnaden är 5% per år så räcker ju 10% edge för att det ska vara spelbart, så bedömmer man det som 50% att oppositionen vinner är det ju helt klart spelbart.

jag bettar inte själv. hört många som bettar för att hedgea sig mot att oppositionen vinner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

är ju knappt 2år, säg att alternativkostnaden är 5% per år så räcker ju 10% edge för att det ska vara spelbart, så bedömmer man det som 50% att oppositionen vinner är det ju helt klart spelbart.

jag bettar inte själv. hört många som bettar för att hedgea sig mot att oppositionen vinner.

Vart får du 5% ifrån?

Lär inte vara svårt att hitta bättre placeringar för de pengarna. Bettingskolan kapitel 1a: Betta inte på longtermobjekt.

http://www.compricer.se/sparande/

Länk till kommentar

kollade du din länk?

Ja...

Sökresultat för: 20 000 kr i sparbelopp, räntans bindningstid: 2 år

Bolag

Namn

Villkor

Insättningsgaranti

Årsränta

Bolagsinformation

Kapitalkonto 24 månRäntans bindningstid: 2 år

Fria uttag per år: Inga

Uttagsavgift: 5 % av det uttagna beloppet, dock lägst 500 SEK.Nej

1 550 kr

7,75 % per år!!

Sen får du ju väga in risken att du värderat oddset rätt kontra de säkra pengarna banken ger. Och då har jag ändå inte ens kollat de alternativ som med liten rsik ger än bättre avkastning.

Länk till kommentar

Ja...

Bolag

Namn

Villkor

Insättningsgaranti

Årsränta

Bolagsinformation

1 550 kr

7,75 % per år!!.

jag är inte förvånad om du investerar där. jag pratade om alternativkostnad, inte om ränta på det där kontot, investeringen där har ju inte 7.75% i väntevärde. och så som guld har gått iår...

Länk till kommentar

kollade du din länk? 5% kom från min röv, vad har du för alternativkostnad?

Alternativkostnad är omöjlig att uppskatta innan du sett alternativen, jag postade ett som ger en högre sats än 5% och det lär inte vara jättesvårt att hitta andra.

Problemen som du har är

1: Det är ett spel över längre tid, över längre tid finns massor med alternativ avkastning

2: Ditt spel är oerhört svårt att värdera, skulle chansen vara 45% att S tar hem det är ditt spel kass.

3: Just att tiden är så lång innan bettet gör också att det kommer finnas massvis med parametrar som inte går att ta ställning till och som blir rena spekulationer. Om du jämför med morgondagens match där du har spelartrupp, form mm mm klar blir detta ett bet i blindo.

Länk till kommentar

jag är inte förvånad om du investerar där. jag pratade om alternativkostnad, inte om ränta på det där kontot, investeringen där har ju inte 7.75% i väntevärde. och så som guld har gått iår...

Som sagt var det ett alternativ, finns fondspar, obligationer mm mm. Eller att ta en traditionell bank och få sina dryga 4% per år, oavsett hur har du rumpan bak och nånstans i den regionen har du troligen hittat detta bajsoddset.

Länk till kommentar

Som sagt var det ett alternativ, finns fondspar, obligationer mm mm. Eller att ta en traditionell bank och få sina dryga 4% per år, oavsett hur har du rumpan bak och nånstans i den regionen har du troligen hittat detta bajsoddset.

jättebra alternativ var det, denna snubben som driver det:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article8178964.ab

Insatta pengar hos 24 Spar används för att finansiera köp av guld i företaget SMS Guld. Vid närmare titt på resultatet i SMS Guld ser man att de endast hade 1 % i vinstmarginal och förlust året innan.

1: Det är ett spel över längre tid, över längre tid finns massor med alternativ avkastning

och du tror du skulle kunna hitta dem?

2: Ditt spel är oerhört svårt att värdera, skulle chansen vara 45% att S tar hem det är ditt spel kass.

sluta behandla oss i dagboken som att vi är efterblivna, givetvis vet alla i dagboken detta. det är ett pokerforum ffs.

3: Just att tiden är så lång innan bettet gör också att det kommer finnas massvis med parametrar som inte går att ta ställning till och som blir rena spekulationer. Om du jämför med morgondagens match där du har spelartrupp, form mm mm klar blir detta ett bet i blindo.

till skillnad mot fotboll, trav etc?

vad försöker du ha sagt med din post? rädda ansikte efter att du råkade klanta dig med att länka till en scamsite? det mesta av det du skriver tillför ju 0?

vad fanns det för bättre alternativ? jag argumenterade för att om alternativkostnaden var 5% eller mindre var det ett lönsamt bet. nu försöker du argumentera emot mig genom att påstå att den borde vara 4%?

Länk till kommentar

Vilka traditionella banker ger dryga 4% per år?

Länk till kommentar

Vinnarspel: Which Block Get Most Votes In Riksdagsvalet 2014? >> Riksdagsvalet 2014 30.08.2014 - 12:00

Namn Odds

(fp) + (m) + (kd) + © 1,55

(v) + (s) + (mp) 2,40

Ser bra ut. Problemet är att du inte får satsa speciellt mycket. Detta är troligen en plojmarknad hos en skräpbookie (bet24). Får du satsa någon tusenlapp har du gjort det bra och risken att du blir limiterad är överhängande. Så ditt EV blir i bästa fall ~20% på på 2k. Lägg till arbetet med insättning, uttag, ev skapande av konto och osäkerhet hur mycket du får satsa och om bolaget finns kvar om dryga 2 år. (Bet24:s databas med användarinfo blev under ett par års tid hackad, hur deras framtid ser ut om 2 år är inte helt givet etc). Åsikten att edgen är liten eller avkastningen är låg känns dock helt taget ur luften.

Länk till kommentar

Alternativkostnad är omöjlig att uppskatta innan du sett alternativen, jag postade ett som ger en högre sats än 5% och det lär inte vara jättesvårt att hitta andra.

Problemen som du har är

Punkt 2 skulle ju precis lika gärna kunna vara en fördel, då det blir svårt för de som sätter oddsen till skillnad mot t.ex. fortboll eller motsvarande sport där spelbolagen har förbannat bra koll på allt.

Länk till kommentar

Punkt 2 skulle ju precis lika gärna kunna vara en fördel, då det blir svårt för de som sätter oddsen till skillnad mot t.ex. fortboll eller motsvarande sport där spelbolagen har förbannat bra koll på allt.

Om det någon gång är svårt för de som sätter oddsen så har de alldeles utmärkt åtgärd för detta. De sänker limiten för hur mycket man får satsa så att risken minimeras. (Anledningen till att du får satsa otroligt mkt mer på en stor PL-match än ett specialspel)

Och allt eftersom tiden går och "marknaden" ändras så kan dom korrigera oddsen och ta emot spel på andra sidan för att få ner risken.

Det är aldrig svårt för de som sätter oddsen.

Länk till kommentar

Om det någon gång är svårt för de som sätter oddsen så har de alldeles utmärkt åtgärd för detta. De sänker limiten för hur mycket man får satsa så att risken minimeras. (Anledningen till att du får satsa otroligt mkt mer på en stor PL-match än ett specialspel)

Och allt eftersom tiden går och "marknaden" ändras så kan dom korrigera oddsen och ta emot spel på andra sidan för att få ner risken.

Det är aldrig svårt för de som sätter oddsen.

om de ens sätter oddsen, kan ju vara en dator som sätter dem efter hur folk bettar med rejäl wig.

Ser bra ut. Problemet är att du inte får satsa speciellt mycket. Detta är troligen en plojmarknad hos en skräpbookie (bet24). Får du satsa någon tusenlapp har du gjort det bra och risken att du blir limiterad är överhängande. Så ditt EV blir i bästa fall ~20% på på 2k. Lägg till arbetet med insättning, uttag, ev skapande av konto och osäkerhet hur mycket du får satsa och om bolaget finns kvar om dryga 2 år. (Bet24:s databas med användarinfo blev under ett par års tid hackad, hur deras framtid ser ut om 2 år är inte helt givet etc). Åsikten att edgen är liten eller avkastningen är låg känns dock helt taget ur luften.

mm, men utan att ha något annat att gå på får vi ju anta att verkliga oddsen bör ligga där i närheten iaf.

Länk till kommentar

Du har inte hundra koll va? Det är vi som ska slå bankens marginal, inte dem som ska slå oss, alltså måste vi veta att vi har edge, kan vi inte förutse vissa saker kommer vi inte kunna slå den edgen. Det är bra mycket lättare att kalkylera vad som händer om barca spelar imorgon än vad som händer i ett politisk landskap under 2 års tid.

Länk till kommentar

om de ens sätter oddsen, kan ju vara en dator som sätter dem efter hur folk bettar med rejäl wig.

mm, men utan att ha något annat att gå på får vi ju anta att verkliga oddsen bör ligga där i närheten iaf.

Håller med om att det är en begränsad del av marknaden som satt ovanstående odds och inte en oddsättare. Håller inte med om att den troligen speglar verkligheten idag om det var det du menade

Länk till kommentar

jättebra alternativ var det, denna snubben som driver det:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article8178964.ab

Ditt spel är en kalkylerad risk, att spara här är en kalkylerad risk som ger mer avkastning, du får göra matten.

och du tror du skulle kunna hitta dem?

Ja det tror jag

sluta behandla oss i dagboken som att vi är efterblivna, givetvis vet alla i dagboken detta. det är ett pokerforum ffs.

Alla vet inte, lita på mig.

till skillnad mot fotboll, trav etc?

Ja, i en tennismatch som startar om en timme har du de flesta förutsättningarna för att göra en bra bedömning utifrån oddset som sitter, det har du inte i nåt så komplext som ett riksdagsval om 2 år

vad försöker du ha sagt med din post? rädda ansikte efter att du råkade klanta dig med att länka till en scamsite? det mesta av det du skriver tillför ju 0?

Det är räntan de ger, de har ingen garanti, vad har ditt spel för garanti om sajten konkar?

vad fanns det för bättre alternativ? jag argumenterade för att om alternativkostnaden var 5% eller mindre var det ett lönsamt bet. nu försöker du argumentera emot mig genom att påstå att den borde vara 4%?

Nej, jag sa att man lätt utan risk får 4% eller snäppet under, bevisbördan borde väl ligga på dig som påstår att ett riskspel där man utgår från obefintlig fakta är ett bättre val.

.
Länk till kommentar

Ja...

Bolag

Namn

Villkor

Insättningsgaranti

Årsränta

Bolagsinformation

1 550 kr

7,75 % per år!!

Sen får du ju väga in risken att du värderat oddset rätt kontra de säkra pengarna banken ger. Och då har jag ändå inte ens kollat de alternativ som med liten rsik ger än bättre avkastning.

Borde inte ett räntebevis eller en företagsobligation vara att föredra?

På dessa sparkonton med hög ränta och utan insättningsgaranti ligger risken i att 24spar respektive Fundior inte överlever.

På räntebevis Stena, som ger likvärdig ränta, ligger kreditrisken på Nordea och Stena. (Det tillkommer också en spread. Räntan är inte fast. Ingen övre gräns på investerat kapital. Pengarna är inte låsta)

Säkrare än båda är Marginalen bank med en ränta på 4% och statlig insättningsgaranti. Den räntan är dock rörlig och det är inga fria uttag. Uttag kan bli riktigt dyra då räntan sänks 1% vid uttag.

Andra alternativ är volvo finans, 3.15, och storbankerna som ligger under 3.

SEB har tex 2.7% vid låsning i 3 månader.

Vad väljer man?

En möjlighet är ju att sprida ut det över alla fyra huvudalternativen med en klar majoritet hos Marginalen bank och storbankerna/volvo.

Länk till kommentar

Borde inte ett räntebevis eller en företagsobligation vara att föredra?

På dessa sparkonton med hög ränta och utan insättningsgaranti ligger risken i att 24spar respektive Fundior inte överlever.

På räntebevis Stena, som ger likvärdig ränta, ligger kreditrisken på Nordea och Stena. (Det tillkommer också en spread. Räntan är inte fast. Ingen övre gräns på investerat kapital. Pengarna är inte låsta)

Säkrare än båda är Marginalen bank med en ränta på 4% och statlig insättningsgaranti. Den räntan är dock rörlig och det är inga fria uttag. Uttag kan bli riktigt dyra då räntan sänks 1% vid uttag.

Andra alternativ är volvo finans, 3.15, och storbankerna som ligger under 3.

SEB har tex 2.7% vid låsning i 3 månader.

Vad väljer man?

En möjlighet är ju att sprida ut det över alla fyra huvudalternativen med en klar majoritet hos Marginalen bank och storbankerna/volvo.

Som jag skrev, det finns mängder av möjliga sparformer som ger en 100% avkastning som i vissa fall slår den förvantade avkastning som token gjort som förutsätter att han värderat rätt vilket i princip är en gissningslek.

Vore faktiskt kul att höra parametrarna som gör att Token tror att det ligger på 50/50 och inte 45/55

Länk till kommentar

Som jag skrev, det finns mängder av möjliga sparformer som ger en 100% avkastning som i vissa fall slår den förvantade avkastning som token gjort som förutsätter att han värderat rätt vilket i princip är en gissningslek.

Skulle kanske inte citerat dig.

Ville starta en diskussion kring hur man bör placera deg som man väljer att ha utanför börsen och sajtrullarna.

Länk till kommentar

Oftast är det så att ett bolag först lägger ut oddset för en match. Detta odds kallas startodds (eller på engelska “starting line”) och är för det mesta baserat på en enskild bookies åsikt. Efter en stund, vilket kan vara allt mellan någon timme och någon dag, följer fler bookies efter och lägger ut odds. Dessa odds är nästan alltid baserade på de odds som finns hos bolaget som publicerade startoddsen och är allt som oftast kopierat rakt av.

När oddsen rör sig beror det för det mesta på att spelare satsat pengar en sida av vadet och bookmakers då korrigerar sina odds. Alternativ är att bookmakern fått ny information om matchen, exempelvis skadade spelare, och att de därmed har anledning att ändra sin skattning av matchen. De olika bolagen håller bra koll på varandras odds och förändras oddset hos en konkurrent så följer andra bolag oftast efter.

I detta fall är jag tämligen säker på att bet24s bookmaker satt/kopierat oddsen för många månader sedan och inte uppdaterat dem sedan dess.

Ville starta en diskussion kring hur man bör placera deg som man väljer att ha utanför börsen och sajtrullarna.

Bästa ränta med insättningsgaranti på i praktiken obundna pengar får du på NordaxFinans. Tar dock troligen någon vecka att få in pengarna på kontot. Troligen samma tidshorisont för att få ut pengarna. Volvokortet har fria uttag, ger bra ränta och är smidigt att sätta in pengar hos.

Länk till kommentar

Vore faktiskt kul att höra parametrarna som gör att Token tror att det ligger på 50/50 och inte 45/55

Skule vara ungefär lika kul att höra från dig varför det inte kan ligga på 55/45

Länk till kommentar

Skule vara ungefär lika kul att höra från dig varför det inte kan ligga på 55/45

Var är logiken i det, min poäng är att ingen av oss vet och att det därför är ett dåligt odds. Ett bra odds (överodds) kännetecknas att man har info till varför oddset är under/övervärderat. Ett dåligt bet är ett bet där man inte har info, oavsett vad första anblicken säger. Ärligt, detta är inte jättesvårt att förstå och ta till sig.

Länk till kommentar

Ännu roligare vore att höra varför du tror att jag tror det, för i den första posten skrev jag inte det och i den senaste skrev jag något som tyder på motsatsen...

Länk till kommentar