Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

Godmorgon Heltok!

 

För några dagar sedan publicerade Nature en artikel om censuren av vetenskapliga artiklar samt den nu aktuella historien kring forskning på luftburen fågelinfluensa.

 

Artikeln finns att läsa här

 

Tanken är alltså att man frivilligt eller på uppmaning av STATEN censurerar vissa artiklar för att inte i onödan bjuda skurkar på roliga idéer kring biologisk krigföring. Vidare vill man skjuta upp all forskning 60 dagar för att ge världssamfundet en chans att komma ikapp och föra en diskussion kring riskerna förknippade med forskning på t.ex. H5N1. Tanken är att lagstiftning och etiska riktlinjer ska vägleda forskningen.

 

Vad anser liberaler om forskning, publicering av resultat, risker osv? Bör staten gå in och reglera eller bör alla få labba omkring fritt med pandemiska dödssjukdomar?

 

As controversy rages around the scientists who created mutant strains of the H5N1 avian influenza virus, leading flu researchers have called for a 60-day voluntary pause on such work. The call comes in a statement jointly published today in Nature (R. A. M. Fouchier et al. Nature 481, 443; 2012) and Science.

 

On 20 December, the United States government — acting on advice from the US National Science Advisory Board for Biosecurity (NSABB) — asked both journals to publish only the main conclusions of two flu studies, but not to reveal details "that could enable replication of the experiments by those who would seek to do harm” (see ‘Call to censor flu studies draws fire’). The journals and the authors have agreed to this redaction, on the condition that a mechanism is established to disseminate the information to legitimate flu researchers on a need-to-know basis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förminska och komprimera dina bilder innan du laddar upp de är mitt tips. Det finns ingen anledning att dela med dig av bilder som har högre upplösning än benskådarens bildskärmar. 1024*768 komprimerar jag till och och brukar köra 70% kvalité. Det brukar göra bilderna 10-50x mindre än originalet, men att det påverkar kvalitén för FB bilder

 

Jag har kört fast image resizer så långt jag kan minnas, det är light weight, snabbt och enkelt att hantera.

 

http://freewarefiles.v2hd.com/fast-image-resizer_program_27614.html

 

Du lägger bara in alla bilderna i en mapp, länkar till mappen med programmet så sköter det resten, du kan även döpa om och nummrera de automatiskt.

 

++ ett av de första programmen jag lägger in efter en ominstallation

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förminska och komprimera dina bilder innan du laddar upp de är mitt tips. Det finns ingen anledning att dela med dig av bilder som har högre upplösning än benskådarens bildskärmar. 1024*768 komprimerar jag till och och brukar köra 70% kvalité. Det brukar göra bilderna 10-50x mindre än originalet, men att det påverkar kvalitén för FB bilder

 

Jag har kört fast image resizer så långt jag kan minnas, det är light weight, snabbt och enkelt att hantera.

 

http://freewarefiles.v2hd.com/fast-image-resizer_program_27614.html

 

Du lägger bara in alla bilderna i en mapp, länkar till mappen med programmet så sköter det resten, du kan även döpa om och nummrera de automatiskt.

 

thx thx funkade perfekt. var precis det jag letade efter :-D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag får främst motivation genom att läsa eller se på film om hur andra personer har lyckats med olika saker. Några filmer som motiverade mig:

 

http://www.imdb.com/title/tt0454921/

http://www.imdb.com/title/tt0765429/

http://www.imdb.com/title/tt1424432/

 

Kanske även skulle fungera att läsa t.ex. Steve Jobs självbiografi?

 

 

http://www.imdb.com/title/tt0469494/

 

Svårt att inte bli inspirerad av denna

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

svårt att på rak arm komma på något liknande, möjligtvis påminner den lite om "Barry Lyndon", även den ett mästerverk

 

http://www.imdb.com/title/tt0072684/

 

Behöver inte vara lik just There will be blood, utan även liknande de jag postade i mitt första inlägg. Har haft en riktig formsvacka med filmer på senaste så är desperat efter bra filmer. Men ska definitivt kolla in Barry Lyndon!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Behöver inte vara lik just There will be blood, utan även liknande de jag postade i mitt första inlägg. Har haft en riktig formsvacka med filmer på senaste så är desperat efter bra filmer. Men ska definitivt kolla in Barry Lyndon!

 

se bara till att det är en högupplöst version, då halva njutningen ligger i filmens spektakulära filmfotografi

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Barry_Lyndon#Cinematography

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

appleq112topchart.jpg

 

många 4S blev det :)

Spoiler!
- Highest quarterly revenue and earnings in Apple history.

- Numerous new records for quarterly iPhone, iPad, and Mac Sales

- Extremely pleased with momentum of the business

- Sales aided by inclusion of 14th week in the quarter.

- Net income increased 118% year-over-year, equal to half of net income generated over all of fiscal 2011

- Set new records for desktops and portables, up 26% year-over-year versus 0% growth for entire PC industry

- Mac sales outgrew the market in all geographies, particularly in Asia-Pacific

- Very strong growth of MacBook Pro and MacBook Air

- 3-4 Weeks of Mac Channel Inventory

- Mac App Store a great success, 100 million downloads in the first year

- 15.4 million iPods vs 19 million in year-ago quarter. iPod Touch accounts for more than half of iPods sold. iPod market share remains over 70% according to NPD.

- Ended quarter with 4-6 weeks of iPod channel inventory.

- iTunes Store generated $1.7b of revenue. 20 million song catalog. iTunes customers "amazingly busy" on Christmas, more than 140 million downloads on December 25

- iPhone represented 124% year-over-year growth vs 40% growth for industry according to IDC.

- Royal Dutch Shell, Credit Suisse, Covidian, Nike, Facebook, among others, rolling out iPhone across the enterprise.

- iPad revenue up 99% year-over-year.

- iPad sales exceeded expectations, sell through exceeded sell-in by 200,000 units. 4-6 weeks of channel inventory.

- Enterprise actively using iPad with custom apps.

- 1.5 million iPads are in use across educational institutions.

- 315 million cumulative iOS device sales. 62 million in December quarter.

- 85 million iCloud customers signed up.

- App Store is "incredible successful" - 550,000 apps total, 170,000 iPad apps.

- $4 billion to developers cumulatively, $700 million in december quarter.

- $6.1 billion for retail, large growth for iPhone, iPad and Mac sales.

- iPhone sales doubled year-over-year thanks to iPhone 4S.

- 1.1 million Macs sold vs 851,000 year-over-year.

- 4 new stores including Grand Central and 3 stores in Europe. 361 stores total.

- 358 stores open, avg $17.1 million in revenue up from $12 million last year.

- Store traffic reached 110 million vs 76 million year-over-year, up 45%.

- 22,000 visitors per store per week.

- EasyPay checkout process enhanced ability to handle high traffic levels.

- Total company gross margin was 44.7%, 4.7% higher than guidance. Lower commodity costs, better than expected iPhone mix, among other items.

- $370 million in stock based compensation expense.

- 25.25% tax rate for the quarter.

- $97.6 billion in cash and marketable securities, up $16 billion from prior quarter. $64 billion of cash is offshore.

- "Actively discussing" uses of cash balance, have nothing to disclose today. "Not letting it burn a hole in our pocket."

- Next quarter's expectations: $32.5 billion in revenue, 42% gross margin with $60 million in stock based compensation, $3.05 billion in CapEx, 25.25% tax rate. EPS of $8.50.

 

224159_980.png

blir fint när iPad 3 kommer till hösten...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Godmorgon Heltok!

 

För några dagar sedan publicerade Nature en artikel om censuren av vetenskapliga artiklar samt den nu aktuella historien kring forskning på luftburen fågelinfluensa.

 

Artikeln finns att läsa här

 

Tanken är alltså att man frivilligt eller på uppmaning av STATEN censurerar vissa artiklar för att inte i onödan bjuda skurkar på roliga idéer kring biologisk krigföring. Vidare vill man skjuta upp all forskning 60 dagar för att ge världssamfundet en chans att komma ikapp och föra en diskussion kring riskerna förknippade med forskning på t.ex. H5N1. Tanken är att lagstiftning och etiska riktlinjer ska vägleda forskningen.

 

Vad anser liberaler om forskning, publicering av resultat, risker osv? Bör staten gå in och reglera eller bör alla få labba omkring fritt med pandemiska dödssjukdomar?

 

många liberaler har inga direkta problem med sånt. jämför skatt för militär, man gör undantag för att samhället ska vara civiliserat. anarkister lär väl inte gilla det.

 

har läst ut justice boken nu, har blivit mycket mer pragmatisk i min syn på vad som är rätt och fel nu. men oavsett om man kan säga vad som är rätt eller fel finns det vissa åsikter som är dominerade oavsett hur man prioriterar frihet, nytta, rättvisa och dygd. går inte att motivera bailouts och annat keynesianskt med någon av dem och tror att taleb har väldigt rätt när han förklarar varför man inte ska försöka jämna ut cykler. dina tankar om det?

http://www.econtalk.org/archives/2012/01/taleb_on_antifr.html

http://fooledbyrandomness.com/ForeignAffairs.pdf

 

Ska sälja

 

131584: DELL 30'' TFT U3011 - HAS + Pivot - DUAL - HDMI - Svart - [HV] 1 st á 12490 kr

 

till ingen mindre än niklasvegas (nsh)

 

vad är rimligt pris? köpt 2011-04-04. använd ca 3 månader

 

jag tycker priser på 30" är helt orimliga mtp hur lite en 27" iMac kostar i Singpore(2 218.00 * 0.93 Singapore dollars = 10 999.5568 Swedish kronor). men gör som alla andra, ta ett orimligt pris för den, 9000kr och låt dem pruta ner den till 8000kr.

 

 

till viss del kan det vara inspirerande, men det är långt ifrån något som förändrar beteende långsiktigt imo.

 

 

jag har ett gäng ca ~400 bilder som jag vill ladda upp på fb, men sitter i Ulawatu på en uppkoppling som är så jäkla seg att det står att det ska ta dagar att ladda upp.

 

finns det några alternativ till fb eller något som gör fb snabbare?

 

picasa! (finns både facebook uploader eller bara exportera dem i lägre upplösning och ladda ut som vanligt)

 

http://www.eventbee.com/v/movnat/event?eid=871561274

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

väger över 70kg igen, var nere kring 63 efter afrika. vill tro att det inte är fett jag har lagt på mig. har simmat 500-700m nästan dagligen och gymmat en del i kombo med kolhydratsnål kost och mycket rare/rått kött och fisk.

 

körde kettlebell med tommy blom igen, börjat köra med 24kg(köpte en sådan och cyklade hem den, var ett äventyr på isen) och det känns mycket bättre än när jag började, gör 24kg swing lättare nu än jag gjorde 16kg när jag började för ett halvår sedan.

 

kommer börja köra lite primal move:

http://www.primalmove.com/

film(med hög volym): http://www.facebook.com/photo.php?v=370125443002842

 

anmälde mig till movnat i göteborg i sommar också.

 

slaskade även ett gäng burkar d-vitamin, 5000ie per dag. d-vitamin verkar vara nöten:

har ni ont om tid och bara bryr er om muskler börja runt 29min.

 

Spoiler!
Spännande studier på D-vitamin

D-vitamin verkar kunna förlänga livet

 

En genomgång av 18 RCT (den säkraste sortens studier) visar sammantaget en signifikant minskad risk att dö under studietiden för personer som fått D-vitamin (i snitt 530 E/dag) istället för placebo. Risken var runt 7% mindre. Frågan är om högre dos gett än bättre siffror?

 

Autier P, Gandini S. Vitamin D supplementation and total mortality: a meta-analysis of randomized controlled trials. Arch Intern Med. 2007 Sep 10;167(16):1730-7.

 

D-vitamin minskar cancerrisk

 

Tillskott av 1100 E D-vitamin dagligen minskade kraftigt risken för cancer hos äldre kvinnor, jämfört med placebo.

 

Lappe JM, et al. Vitamin D and calcium supplementation reduces cancer risk: results of a randomized trial. Am J Clin Nutr. 2007 Jun;85(6):1586-91.

 

D-vitamin verkar hjälpa mot depressioner

 

Personer med högre halt av D-vitamin i blodet har mindre depressiva symtom. Att ge tillskott av D-vitamin eller placebo minskar depressiva symptom ytterligare hos de som fått D-vitamin, men inte hos de som fick placebo.

 

Jorde R, et al. Effects of vitamin D supplementation on symptoms of depression in overweight and obese subjects: randomized double blind trial. J Intern Med. 2008 Dec;264(6):599-609.

 

D-vitamin kan minska risken för benskörhet / frakturer

 

Genomgång av 20 dubbelblinda RCT. Risken för benbrott hos äldre personer som tog tillskott av D-vitamin var mindre än hos personer som fick sockerpiller. Högst effekt sågs i studier som använt mer än 400E D-vitamin/dag (runt 20% minskad risk). Frågan är åter om inte än högre doser skulle ge bättre effekt.

 

Bischoff-Ferrari HA et al. Prevention of nonvertebral fractures with oral vitamin D and dose dependency: a meta-analysis of randomized controlled trials. Arch Intern Med. 2009 Mar 23;169(6):551-61.

 

Delar av effekten mot benbrott kan bero på minskad risk för fall hos äldre som tar tillskott av D-vitamin:

 

Bischoff-Ferrari HA et al. Effect of Vitamin D on falls: a meta-analysis. JAMA. 2004 Apr 28;291(16):1999-2006.

 

Dosering

 

50 000 E en gång i månaden? Kanske kan det vara en enkel och bra behandling. I första hand för äldre som i denna studien:

 

Bacon CJ et al. High-dose oral vitamin D3 supplementation in the elderly. Osteoporos Int. 2009 Aug;20(8):1407-15.

D-vitamin verkar kunna lindra typ 2 diabetes

 

Tillskott av 4000E D-vitamin dagligen (jmf med placebo) förbättrade insulinkänsligheten och minskade fasteinsulinet hos kvinnor med nedsatt insulinkänslighet och D-vitaminbrist.

 

von Hurst PR, et al. Vitamin D supplementation reduces insulin resistance in South Asian women living in New Zealand who are insulin resistant and vitamin D deficient – a randomised, placebo-controlled trial. Br J Nutr. 2009 Sep 28:1-7.

 

Ytterligare en randomiserad kontrollerad studie ger visst stöd för förbättrad insulinkänslighet av D-vitamintillskott.

 

Tillskott av 2000E D-vitamin verkar kunna förbättra insulinproduktion hos personer med risk för typ 2-diabetes, och möjligen sänka deras blodsocker något:

 

Mitri, J, et al. Effects of vitamin D and calcium supplementation on pancreatic {beta} cell function, insulin sensitivity, and glycemia in adults at high risk of diabetes: the Calcium and Vitamin D for Diabetes Mellitus (CaDDM) randomized controlled trial. Am J Clin Nutr. 2011 Aug;94(2):486-94. Epub 2011 Jun 29.

 

Reviewartikel som talar om möjliga positiva effekter men behov av mer forskning för säkrare slutsatser:

 

Mitri J, et al. Vitamin D and type 2 diabetes: a systematic review. Eur J Clin Nutr. 2011 Jul 6. doi: 10.1038/ejcn.2011.118. [Epub ahead of print]

 

Kan D-vitamin förebygga typ 1 diabetes?

 

Observationsstudie: barn som tog sitt rekommenderade D-vitamintillskott (2000E dagligen) hade en kraftigt minskad risk att få typ 1-diabetes, jämfört med barn som inte fick det. Djurstudier pekar tydligen åt samma håll.

 

Hyppönen E, et al. Intake of Vitamin D and type 1 diabetes: a birth-cohort study. Lancet. 2001 Nov 3;358(9292):1500-3

D-vitamin förbättrar diverse riskfaktorer

 

Tillskott av D-vitamin (jmf med placebo) gav bättre triglycerider och lägre nivåer av TNF-alfa, ett inflammatoriskt ämne. Just TNF-alfa försöker man sänka med extremt dyra nya mediciner vid inflammatoriska sjukdomar som reumatism och Crohns sjukdom. Tänk om man kan få en del av den effekten nästan gratis med D-vitamin?

 

Zitterman A et al. Vitamin D supplementation enhances the beneficial effects of weight loss on cardiovascular disease risk markers. Am J Clin Nutr. 2009

 

Fast i en annan välgjord studie sågs inga säkra förbättringar av riskfaktorer:

 

Jorde R, et al. No improvement in cardiovascular risk factors in overweight and obese subjects after supplementation with vitamin D3 for 1 year. J Intern Med. 2010 May;267(5):462-72.

 

D-vitamin och akne

 

Jag känner inte till några moderna studier på detta. Men det finns anekdotisk evidens på effekt: Vitamin D newsletter. Att dra ner på socker och andra kolhydrater och ta 4 000 E D-vitamin per dag kan vara väl värt ett försök vid besvärande akne.

 

D-vitamin och infektioner

 

Det diskuteras om tillskott av D-vitamin kan ge bättre skydd mot infektioner. Men i den här studien på 2000E D-vitamin eller placebo sågs ingen skillnad på antal eller svårighet av snuvor under vintern:

 

Li-Ng M, et al. A randomized controlled trial of vitamin D3 supplementation for the prevention of symptomatic upper respiratory tract infections. Epidemiol Infect. 2009 Oct;137(10):1396-404. Epub 2009 Mar 19.

 

dessa köpte jag:

http://www.shopping4net.se/Fitness/Vitaminer/Self-Vitamin-D.htm

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

du vet att det är omöjligt att gå upp ens 3kg ren muskelmassa på så kort tid va? givetvis är det mesta fett och eller vatten.

 

gick upp 4kg direkt efter hemkost, antagligen bara vatten. men sedan dess tror jag allt att jag har ökat i muskler främst kring mage/rygg och lite armar. det eller så har tyngdaccelerationen ändrats.

 

Om det inte är gelkapslar får du se till att äta dem med fett för att opta upptaget.

 

står lättupptagligt på dem, hoppas det duger. är det jätteviktigt, kommer ju dosera aningen i överkant med 5k/dag.

 

Har du läst We Want To Live heltok? Står ju i den att man kan gå upp i vikt när man börjar äta rått kött.

nej, kan du utveckla!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det inte lite hokuspokus ändå med vitamintillskott? Sånt hade vi väl inte på stenåldern och då tycker jag det är lite konstigt att våra kroppar är anpassade för sånt där nu helt plötsligt :)

 

d-vitamin e väl ett av de kosttillskott som faktiskt ger något mtp hur arbetssituationen ser ut för de flesta ...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittar inte själva förklaringen till varför man kan gå upp i vikt nu men rekommenderar starkt att du/ni själv läser boken! Fann den mycket intressant.

 

Han menar att det bara är bra att ha lite fett på sig;

 

"I prefer that people maintain excess weight. The reason is, sometimes our bodies go through a major detoxification, like a cold, flu, pheumonia, or whatever, and we may crave lots of fats and store them in our bodies. This makes detoxification much easier, reducing and mitigating symptoms. By the time detoxifications are over, all or most of the stored fat is gone without leaving us weak and exhausted. Excess fat is very important for optimal health in our toxic bodies and environment."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gick upp 4kg direkt efter hemkost, antagligen bara vatten. men sedan dess tror jag allt att jag har ökat i muskler främst kring mage/rygg och lite armar. det eller så har tyngdaccelerationen ändrats.

 

tänkte skriva något om att det är mer sannolikt att tyngdaccelarationen har ändrats, men avstår.

 

 

står lättupptagligt på dem, hoppas det duger. är det jätteviktigt, kommer ju dosera aningen i överkant med 5k/dag.

 

inte jätteviktigt, men helt klart +EV eftersom D-vitamin är fettlösligt och absorptionen ökar i mag-tarmkanalen om du intar det tillsammans med fet föda, handlar väl om en 10-50% högre biotillgänglighet jämfört med om du tar det på fasta

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det inte lite hokuspokus ändå med vitamintillskott? Sånt hade vi väl inte på stenåldern och då tycker jag det är lite konstigt att våra kroppar är anpassade för sånt där nu helt plötsligt :)

 

såg du youtubeklippet? känns ju lite hokus pokus mirakel-piller över det hela, men känns ju inte helt orimligt och studierna verkar välgjorda. jag kommer iaf äta lite på vintern, känns EV-- att inte göra med data vi har, kostar ju knappt 1kr/dag och verkar ha helt sjuka effekter på livskvalite, förväntad livslängd och muskler som pensionär.

 

inte jätteviktigt, men helt klart +EV eftersom D-vitamin är fettlösligt och absorptionen ökar i mag-tarmkanalen om du intar det tillsammans med fet föda, handlar väl om en 10-50% högre biotillgänglighet jämfört med om du tar det på fasta

fint, äter rätt fett som det är :)

 

nya favvomjölken:

gammaldagsmjolk.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...