Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

Kan typ semiplussaa lite på heltoks resonemang kring börsen osv, även om jag inte håller med om bostad som "investering". Jag tror rent ut sagt att det är ett dåligt läge för det atm, men det har jag å andra sidan sagt i över ett år nu. Behöver man en bostad och hittar livsEV i köpet så fine, men annars är det troligen inget att röra sålänge man inte kan göra en extremt bra affär av ngn anledning (vilket standard-svensson generellt sett inte kan).

 

Vill du lära dig något om vettig investeringsfilosofi kan jag rekomendera http://www.vardeinvesteraren.nu där några av forumets absolut skarpaste skallar är skribenter.

 

Teknisk analys och all djens-kraffs är inget att ens tänka på om man inte är extremt duktig och kan lägga enormt mycket tid på det.

 

Vill du däremot bara komma igång lite lätt och få ett humm för hur marknader, valutor, räntor och allt hänger samman kan jag även rekommendera att läsa igenom di.se, e24.se och placera.nu varje dag för att sakta men säkert lära dig vad som händer i världen.

 

Tills dess att du är riktigt duktig hade jag dock inte försökt förvalta pengarna aktivt. Det är mycket svårare än vad man kan tro att överavkasta index (heltok lär eventuellt säga att marknaden är effektiv och att det inte går, men det köper jag inte tyvärr :-D), så lägg allt i avanza zero sålänge. Håll dig ifrån dyra produkter som bankerna försöker sälja på dig - med avgifter slår de aldrig index ändå.

 

Det finns en överhängande risk att vi lär se en fortsatt volatil börs den närmaste tiden, så gillar du inte risk och inte vill tappa köpkraft är sparkonton med bra ränta en annan lösning som limmet skrev.

 

EDIT: Kan tillägga att jag inte tror mig kunna överavkasta index, trots att jag under flera års har haft ett stort intresse och dessutom pluggar just sånt här :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller så köper du sprit och prylar för pengarna. Det är jävligt ball det med

 

+1 och livs ev

 

  • Och utöver var redan tipsats om, så köper du obligationer.
  • Har du råd så köper du så klart fastigheter utan att belåna dem.
  • Erbjuda lån via SMS är mindre pappersexercis än vad man tror (i princip ingen) - helst skall du ha flera olika webbplatser, mycket enklare att upptäcka de som är på väg till kronofogden.
  • Om du orkar med lite pappersexercis (http://www.fi.se/upload/30_Regler/10_FFFS/2004/FFFS0409.pdf) kan du börja köpa fakturor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är mycket svårare än vad man kan tro att överavkasta index (heltok lär eventuellt säga att marknaden är effektiv och att det inte går, men det köper jag inte tyvärr :-D)

 

jag säger inte att det inte går. jag bara säger att de inte är lönt att försöka för någon av oss här då det krävs enorma kapital för att slå index med mer än alternativkostnaden, variansen blir enorm(livs-ev) och så få lyckas att det är rätt svårt att bayesiskt avgöra om man själv är en av de som lyckas.

 

jag noterar att apple får massa kritik för foxconn:

http://www.nytimes.com/2012/01/26/business/ieconomy-apples-ipad-and-the-human-costs-for-workers-in-china.html?pagewanted=all

 

rätt lol mtp att apple betalar foxconn $10 för att sätta ihop deras $600 iPhone. förekommer givetvis i alla andra led också. framförallt batteriet är ju nästan garanterat riktigt slaveri till skillnad från frivilliga foxconn. att det är samma folk som kritiserar Apple som hyllar Prius är extra lol.

 

bra ekonomilektion:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har hört att vanlig apelsinjuice tex bravo är lika dåligt som läsk, för båda innehåller så mkt socker. Jag som försökt undvika läsk och därför istället ta ett glas juice. Vad är skillnaderna mellan ett glas apelsinjuice och ett glas läsk.

 

mvh facit tack

 

det är ungefär lika illa. samma energiinnehåll, aningen mer oftast. ungefär lika delar glukos, fruktos och sackaros. inget du vill ha alltså. du slipper iaf lite kemikalier. räkna med rejält insulinpåslag efter du har druckit.

 

du är i gott sällskap iaf:

nisipeanu_carlsen.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

läste:

http://www.mises.se/2012/01/25/nar-marknaden-tog-over-skolan/

 

så hamnade jag på:

http://en.wikipedia.org/wiki/Homeschooling#Test_results

Numerous studies have found that homeschooled students on average outperform their peers on standardized tests.[23] Homeschooling Achievement, a study conducted by National Home Education Research Institute (NHERI), a homeschooling advocacy group, supported the academic integrity of homeschooling. Among the homeschooled students who took the tests, the average homeschooled student outperformed his public school peers by 30 to 37 percentile points across all subjects.
Homeschool graduates are active and involved in their communities. 71% participate in an ongoing community service activity, like coaching a sports team, volunteering at a school, or working with a church or neighborhood association, compared with 37% of U.S. adults of similar ages from a traditional education background.

Homeschool graduates are more involved in civic affairs and vote in much higher percentages than their peers. 76% of those surveyed between the ages of 18 and 24 voted within the last five years, compared with only 29% of the corresponding U.S. populace. The numbers are even greater in older age groups, with voting levels not falling below 95%, compared with a high of 53% for the corresponding U.S. populace.

58.9% report that they are "very happy" with life, compared with 27.6% for the general U.S. population. 73.2% find life "exciting", compared with 47.3%.[28]

Their reason was that children, "are not mature enough for formal school programs until their senses, coordination, neurological development and cognition are ready." They concluded that the outcome of forcing children into formal schooling is a sequence of "1) uncertainty as the child leaves the family nest early for a less secure environment, 2) puzzlement at the new pressures and restrictions of the classroom, 3) frustration because unready learning tools – senses, cognition, brain hemispheres, coordination – cannot handle the regimentation of formal lessons and the pressures they bring, 4) hyperactivity growing out of nerves and jitter, from frustration, 5) failure which quite naturally flows from the four experiences above, and 6) delinquency which is failure's twin and apparently for the same reason."[26] According to the Moores, "early formal schooling is burning out our children. Teachers who attempt to cope with these youngsters also are burning out."[26] Aside from academic performance, they think early formal schooling also destroys "positive sociability", encourages peer dependence, and discourages self worth, optimism, respect for parents, and trust in peers. They believe this situation is particularly acute for boys because of their delay in maturity. The Moores cited a Smithsonian Report on the development of genius, indicating a requirement for "1) much time spent with warm, responsive parents and other adults, 2) very little time spent with peers, and 3) a great deal of free exploration under parental guidance."[26] Their analysis suggested that children need "more of home and less of formal school" "more free exploration with... parents, and fewer limits of classroom and books," and "more old fashioned chores – children working with parents – and less attention to rivalry sports and amusements."[26]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.vasabladet.fi//Story/?linkID=184945
Två av tre skolbarn får fettfri mjölk

 

63 procent av den mjölk som serveras i skolorna är fettfri, 16 procent är ettans mjölk. Fettfri mjölk och ettans mjölk får EU:s skolmjölksstöd.

 

Den fettfria mjölken och mjölken med 1 procent fett får 18,15 cent per kilo.

 

I skolorna används också lättmjölk och lite helmjölk, främst vid grötkokning. Lättmjölkens andel är 18 procent och helmjölkens andel är 3 procent. De här får inget EU-stöd.

 

Förutom fettfri och ettans mjölk får också surmjölk, yoghurt, fil och kvarg som innehåller högst 1 procent fett samt vissa ostar skolmjölksstöd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

sjukt!

 

http://www.kostdemokrati.se/kristianpetrov/2011/09/17/lattmjolken-barnen-och-vetenskapen/

 

Dessa interventionsstudier bekräftas av en omtalad svensk observationsstudie av barns mjölkkonsumtion. De som dricker standardmjölk har lägre BMI och LDL-kolesterol än de som dricker lätt- och mellanmjölk.[10] Professor emeritus och överläkare Birgitta Strandvik har i sin forskning funnit stöd för att lågfettkost bland barn ger upphov till både övervikt och näringsbrist.[11]
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...