Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

Vad behöver man göra med den när man väl har den? Är det en tamagotchi eller?

 

Ju mer jag lär mig om btc/eth desto mer parodiskt verkar det. Tänk att det finns människor som på riktigt tror att de kommer slå. Värre än Huemerklass.

Inte fan vet jag, och jag vill inte sätta mig in i det heller. Jag vill kunna tappa bort min dator eller få den stulen eller vara tvungen att formatera om hårddisken när jag känner för det utan att behöva tänka att nu förlorar jag mina Ethers.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

*Edit: look at it this way. You want to open a McDonalds. It will cost you $500,000, which you borrow from a bank. The first year you bring in a million dollars in revenue, and make $100,000 profit from sales. However, you borrowed and spent $500,000 opening the store, which means you sort of lost $400,000 that first year.

 

Would Reuters say you lose $2.00 for every Big Mac sold? I guess so.

 

Vem fan skrev det där skräpet? Avskrivningen på $500k bygget lär ske under 10-20 år, så kostnaden är inte 500k första året, utan någonstans mellan 25k-50k plus räntan på lånet.

 

På samma sätt kostar Teslas investeringar i batterifabriker inte det de investerat under året, utan avskrivningen och räntan på pengarna.

 

Edit: Jävla idioter till skribenter, till och med i affärstidningar, som inte vet skillnaden mellan kostnad, utgift och betalning. men jag trodde att du skulle veta det.

Redigerad av Ola Brandborn
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går, sök på "ethereum paper wallet" så får du lite träffar. Men det är rejält med beta just nu, så gör det på egen risk och gör lite sunda efterforskningar om den du väljer verkar pålitlig eller ej.
Då väljer jag att vänta tills någon av er säger att det inte är Beta och osäkert och egen risk längre...
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad bra att alla här verkligen vet vad de håller på med när det gäller finansiella tillgångar då :lol::lol::lol:

Du kan ju med fördel grina mindre offentligt när folk hittar 2000-3000% avkastning.

 

Annars, jo, precis som påtalats av fler än mig är det inte direkt rekommenderad investering om man inte antingen är duktigt insatt eller åtminstone väldigt intresserad. Jag själv är främst det sistnämnda.

 

Jäkla osis att du är stengul hörru annars hade du nog blivit miljardär när som helst.

Vad roligt att du till skillnad från mig är så intresserad av min ekonomi. Vidare har du en poäng i att 3000% kan generera ett ganska stort kapital, snyggt fångat.

 

Precis som Dev är jag intresserad att köpa lite Ether, men det fetstilade gör mig rejält tveksam.

 

Vad jag vill göra är att köpa något som jag kan göra på samma sätt som mina Bitcoins, dvs skriva ut på papper, lägga i bankfacket och glömma bort. Finns den funktionaliteten på Ether än? Annars är det inte något för mig, hålla koll på en fil på datorn som ska matas och gullas med går fetbort för mig.

Det blir inte lika tryggt och "enkelt" som bitcoin. Däremot kan du förstås hitta sätt att ha det liggande. Det mest pessimistiska alternativet är ju tex att förvara det på en exchange i väntan på bättre tider. Andra alternativ kommer nog kosta lite ansträngning.

 

Så vad som händer är förstås att om man varken är teknisk insatt eller intresserad så lägger man in en massa kostnad för risk, tex tredjeparts. Och redan från början är det en rätt märklig investering.

 

Jag skulle råda de flesta att hålla ögonen öppna och hoppa in vid framgångsrik lansering av homstead. Men det får man väl äta upp om vi ska fortsätta detta rally.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vem fan skrev det där skräpet? Avskrivningen på $500k bygget lär ske under 10-20 år, så kostnaden är inte 500k första året, utan någonstans mellan 25k-50k plus räntan på lånet.

 

På samma sätt kostar Teslas investeringar i batterifabriker inte det de investerat under året, utan avskrivningen och räntan på pengarna.

 

Edit: Jävla idioter till skribenter, till och med i affärstidningar, som inte vet skillnaden mellan kostnad, utgift och betalning. men jag trodde att du skulle veta det.

 

+1 och på Jello med. Herregud.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tesla Fourth Quarter & Full Year 2015 Update

• $179 million positive core operational cash flow in Q4 2015

• Model S deliveries increased 76% year on year in Q4 2015

• Reaffirming plan for about 60-80% new vehicle sales growth in 2016

• Model S gross margin tracking toward 30% by Q4 2016

• Beginning in March, expecting net cash flow positive for remainder of 2016 with ABL

• Planning for full year 2016 non-GAAP profitability, GAAP profit in Q4 2016

• Model 3 unveiling is March 31st; on schedule for production & deliveries in late 2017

February 10, 2016

Global excitement in Tesla Energy products remains very

strong. To accommodate this demand, we transitioned

production to the Gigafactory in Q4. While this transition did

take slightly longer than we had expected, both Powerwall and

Powerpack production is now operating smoothly and expanding

at the Gigafactory. The first Powerwalls built at the Gigafactory

are now installed in the US, Australia and Germany.

http://files.shareholder.com/downloads/ABEA-4CW8X0/1490798554x0x874449/945B9CF5-86DA-4C35-B03C-4892824F058D/Q4_15_Tesla_Update_Letter.pdf

http://ir.teslamotors.com/events.cfm

Spoiler!
ao6V2wy.png
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som vanligt, de går inte back, de investerar mer än de tjänar i att bygga en jättelik fabrik etc. Hade de likt alla andra biltillverkare skitit i att bygga batterifabriker hade de plussat typ. De flesta ägarna tycker nog de gör rätt som gör investeringarna.

http://bgr.com/2015/08/11/tesla-model-s-profits-4000/

 

Dom går back. Alla biltillverkare har kostnader. Visst , jag förstår att marginalen per bils tillverkningskostnad är positiv (hög i deras segment), men de förlorar fortfarande pengar.

Hade tesla skitit i att bygga fabriker överhuvudtaget så hade de inte funnits. Om de behöver fabriker så får de bygga dem och stå för kostnaden, det är väl universiellt.

Att model x blev försenad är Teslas ansvar, att det grundar sig i problem från en underleveratör fråntar inte Tesla det yttersta ansvaret.

 

Personligen hoppas jag tesla lyckas, vill bara nyansera snacket om bolaget lite, speciellt då folk som har tankar på att investera i bolaget enbart får länkar och råd från ena sidan här. Det är många hinder på vägen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

The first complete draft of the Princeton Bitcoin textbook is now freely available. We’re very happy with how the book turned out: it’s comprehensive, at over 300 pages, but has a conversational style that keeps it readable.

 

https://d28rh4a8wq0iu5.cloudfront.net/bitcointech/readings/princeton_bitcoin_book.pdf

 

Har inte hunnit läsa den själv . Men verkar som på kommentarer till den att den inte är särskilt teknisk avancerad. Läser den nog på flyget i helgen, kan återkomma med review om någon önskar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fan vad bra att det inte är några friktionskostnader på denna revolutionära valuta. Slippa giriga finansinstitutioner (via positiva) som tar betalt för att skyffla siffror.

 

Och tack vare internet, blockchain och ingenjörer/programmerare (de enda som kan fixa alla världens problem) går allt förstås blixtsnabbt och supersmidigt. Äntligen!

 

:lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dom går back. Alla biltillverkare har kostnader. Visst , jag förstår att marginalen per bils tillverkningskostnad är positiv (hög i deras segment), men de förlorar fortfarande pengar.

Hade tesla skitit i att bygga fabriker överhuvudtaget så hade de inte funnits. Om de behöver fabriker så får de bygga dem och stå för kostnaden, det är väl universiellt.

Att model x blev försenad är Teslas ansvar, att det grundar sig i problem från en underleveratör fråntar inte Tesla det yttersta ansvaret.

 

Personligen hoppas jag tesla lyckas, vill bara nyansera snacket om bolaget lite, speciellt då folk som har tankar på att investera i bolaget enbart får länkar och råd från ena sidan här. Det är många hinder på vägen!

 

Tesla expanderar snabbt, de gör de andra inte. Det är ganska stor skillnad, och det är helt väntat att Tesla ska förlora pengar för tillfället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ETH på väg att dubblera ripples market cap?

 

Okej att krypto är volatila marknader, men denna rush är ju galen. Mycket kan manipuleras hit och dit men en market cap är ju en market cap liksom. Folk (och företag..?) köper dyrt.

Hur mycket har du gått in med?

Ger ogärna detaljer, det tror jag inte någon vill. Men att jag berättat att det inte är livsförändrande pengar är för att poängtera att eventuell extremviktning inte är så spännande i mitt fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta är sjukt :shock:

 

Istället för att mäta i dollar som hoppar lite random på låg volym eller i BTC som ingen fattar decimaler av ändå föreslår jag att vi mäter i x sedan presale. Do the math! CHOO CHOO 28x! :D

 

Meanwhile:

Riksbanken beslutade vid sitt senaste penningpolitiska möte att sänka reporäntan till -0,50 procent, från den tidigare nivån om -0,35 procent.

 

 

http://i.imgur.com/Y6jDS5Q.jpg[/img

 

---

 

Model 3 reservations ($1000 down) will be accepted in Tesla stores on March 31 and online April 1

Ska man köa vid Tesla Store eller? Borde vara rätt bra värde i att köpa den och sedan i värsta fall hitta någon som man konfar åt mot att de får köpa den av en direkt?! :twisted:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte kolla om någon här har bra koll på juridik (eller iaf bättre än mig som endast läst JÖK'en). Cliffs:

 

  • Köper lägenhet sommaren 2015, renoverat kök tidigare under året
  • Lägenheten överläts enligt kontraktet i "befintligt skick"
  • Vinter 2015 - börjar droppa vatten ur köksfläkten - kondensslang ej är inkopplad till avloppet (den låg gömd och igenpluggad bakom köksskåpen).
    BRF skickade en hantverkare och skickade en faktura till oss

 

Värt och försöka få säljaren att betala eller ska man bara betala den direkt själv?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Istället för att mäta i dollar som hoppar lite random på låg volym eller i BTC som ingen fattar decimaler av ändå föreslår jag att vi mäter i x sedan presale. Do the math! CHOO CHOO 28x! :D

 

Kör ett script som räknar om från "BTC_ETH"-marknaden i dollar via "USDT_BTC" :-)

 

AXIjadB.png

 

Fast frågar vi Taleb så ska man ju inte kolla kursen allt för ofta :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte kolla om någon här har bra koll på juridik (eller iaf bättre än mig som endast läst JÖK'en). Cliffs:

 

  • Köper lägenhet sommaren 2015, renoverat kök tidigare under året
  • Lägenheten överläts enligt kontraktet i "befintligt skick"
  • Vinter 2015 - börjar droppa vatten ur köksfläkten - kondensslang ej är inkopplad till avloppet (den låg gömd och igenpluggad bakom köksskåpen).
    BRF skickade en hantverkare och skickade en faktura till oss

 

Värt och försöka få säljaren att betala eller ska man bara betala den direkt själv?

Hur mkt pengar? Ringt mäklaren?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...