Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

Vad har du för startgrupp och startnr? :=)

 

Om man vill ha mellantider på SMS skickar man GV Startnr till 72700, så alla som vill kan följa din framfart under loppet! :)

 

Själv har jag startgrupp 15

 

Lycka till!

 

startgrupp 15 jag med, startnummer går säkert att koppla till namn så postar inte det här. ser du ett par grågröna fivefingers och en vit craft tröja så är det jag! kommer nog starta rätt långt bak i gruppen, bland de sista i startgruppen.

 

känner mig inte 100% i toppform, haft lite problem med magen och lite hängig idag men ska nog kunna prestera hyfsat iaf.

 

här kan man följa varvet live iaf:

http://tv.expressen.se/GT/1.1992459/live-1

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

blev 1.52 tillslut. varmt så har respekt för alla som tog sin runt, var många som bröt kring 19km, ambulanser och grejjer.

 

mycket trängsel på lindholmen och götaälvbron. höll bra tempo i början ~5.00min/km första 7km, sedan började jag tappa och höll typ 5.30 resten av loppet. berodde dels på trängseln, värmen och dels på att jag fick ont i fötterna.

 

sprang barfota sista hundra metrarna, höll upp skorna i luften så min tid reggades nog inte :(

 

återkommer med gps, bilder etc när jag käkat på Wasa Allé.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

blev 1.52 tillslut. varmt så har respekt för alla som tog sin runt, var många som bröt kring 19km, ambulanser och grejjer.

 

mycket trängsel på lindholmen och götaälvbron. höll bra tempo i början ~5.00min/km första 7km, sedan började jag tappa och höll typ 5.30 resten av loppet. berodde dels på trängseln, värmen och dels på att jag fick ont i fötterna.

 

sprang barfota sista hundra metrarna, höll upp skorna i luften så min tid reggades nog inte :(

 

återkommer med gps, bilder etc när jag käkat på Wasa Allé.

 

Du sprang säkert förbi mig i Götaälvsbronsbacken :) Höll okej tempo första milen men sen strejkade mina vader sönder. Har ju tränat 4 löppass senaste året så misstänkte att det inte skulle hålla hela varvet. Landade på strax över 2 timmar. Tycker Hisingsidan var riktigt jobbig idag, gassande sol och trångt som du säger! Gällde verkligen att vara noga med drickan idag när det var så varmt, jag stannade och drack på samtliga vätskestationer och det är jag glad för nu i efterhand! Många som såg halvdöda ut längs varvet.

 

GJ med drygt 1.50 i värmen iaf, har flera polare som sprang förra året som hade ~10 min sämre tid i år trots samma förberedelser.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

No offence heltok men hur fan kan du vara så "långsam" med tanke på din träningsmängd sista året? Var ju sjukt otränad tidigare eller vad är grejen. Trodde du skulle komma ned mot 1.30 med din träning....

No offence? Snyggt försök där. Har du själv sprungit längre sträckor? Kanske gått till fots till affären i alla fall? Gjort någon fysisk aktivitet öht förutom att klicka på fjärrkontrollen/musen? ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

No offence? Snyggt försök där. Har du själv sprungit längre sträckor? Kanske gått till fots till affären i alla fall? Gjort någon fysisk aktivitet öht förutom att klicka på fjärrkontrollen/musen? ;)

 

AKM springer ju faktiskt rätt mycket så det där var lite orättvist. Tyckte heltok sprang på en helt okej tid, han har väl inte så mycket rutin på såna här sträckor och dessutom var ju faktiskt ruskigt varmt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

No offence? Snyggt försök där. Har du själv sprungit längre sträckor? Kanske gått till fots till affären i alla fall? Gjort någon fysisk aktivitet öht förutom att klicka på fjärrkontrollen/musen? ;)

 

Tränade väldigt mycket fram tills jag fyllde 18 typ, blandade bollsporter. Vi hade ju fys pass som en del av träningen men förutom det har tränade jag inte långdistanslöpning aktivt. Hade efter det 2 helt träningsfria år och har sista två åren sprungt ungefär 2 ggr/vecka.

 

Springer i dagsläget 2 mil strax under 1.30 så kanske skulle göra en halvmara på 1.35. Har då sprungit med draghjälp i ett välkuperat spår. Antar att jag skulle tappa en del tid på tävling pga trängsel etc. Men jag tycker fortfarande att heltoks resultat känns lite väl svag mtp hans träning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

AKM springer ju faktiskt rätt mycket så det där var lite orättvist. Tyckte heltok sprang på en helt okej tid, han har väl inte så mycket rutin på såna här sträckor och dessutom var ju faktiskt ruskigt varmt.

 

Heltok springer väl 1.5mil+ minst 2 ggr i veckan och en kortare sträcka resterande dagar i veckan. Så jo han har vana av det. Men ja, det var varmt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Smidig kommentar som i korthet säger "fan vad kass du är".

 

Haha nu hänger jag verkligen inte med. Jag sa att AKM springer rätt mycket så det du sa var lite orättvist, vilket stämmer. Om jag inte minns fel springer heltok ofta 60minuters pass och han har ju inte kört så många veckors uppvärmning med längre löprundor nu inför Göteborgsvarvet, därav tror jag inte han har så mycket rutin när det gäller halvmaraton men jag kan ju ha fel. Var seriös angående vädret, var faktiskt jävligt varmt och för de flesta är ju inte direkt det optimalt att springa i.

 

Tycker inte på något sätt att heltok är dålig på löpning, hade nog hamnat på över 2 timmar själv eftersom jag inte brukar springa längre än en mil så tror verkligen du tolkade mitt inlägg fel :P.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha nu hänger jag verkligen inte med. Jag sa att AKM springer rätt mycket så det du sa var lite orättvist, vilket stämmer. Om jag inte minns fel springer heltok ofta 60minuters pass och han har ju inte kört så många veckors uppvärmning med längre löprundor nu inför Göteborgsvarvet, därav tror jag inte han har så mycket rutin när det gäller halvmaraton men jag kan ju ha fel. Var seriös angående vädret, var faktiskt jävligt varmt och för de flesta är ju inte direkt det optimalt att springa i.

 

Tycker inte på något sätt att heltok är dålig på löpning, hade nog hamnat på över 2 timmar själv eftersom jag inte brukar springa längre än en mil så tror verkligen du tolkade mitt inlägg fel :P.

 

Angrymans inledande kommentar givetvis. Om man varit ute och slitit som ett djur i 2h inte fan vill man höra "jaså, du kunde inte bättre än så? Vad långsam du är!"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan ju inte vara alltför bra att springa sitt max 2 veckor innan marathon (även om man återhämtar sig ganska snabbt efter en halvmara). Heltok nämner ju också att det skulle påverka tiden. Löjligt att klanka ner på någons prestation, men iofs har väl Heltok en del åsikter om vilken nivå "alla" borde klara av att vara vinnande på i poker.

 

Vad använder du dig av för funktioner på din Garmin 405?

Jag har själv en 305, men inte använt den så många gånger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

No offence heltok men hur fan kan du vara så "långsam" med tanke på din träningsmängd sista året? Var ju sjukt otränad tidigare eller vad är grejen. Trodde du skulle komma ned mot 1.30 med din träning....

 

ingen offence tagen.

 

är inte jättestolt över min tid heller, hade hoppats på 1.45 iaf. men till mitt försvar så för 1år sedan sprang jag seedad(köpte biljett på blocket) utan värmebölja på 2.02. 1år senare, 8kg lättare springer jag oseedad i värmebölja(många som rapporterar 10min sämre tid iår) på 1.52. är rätt nöjd med mina resultat. är ingen elitlöpare och kom från rätt dålig fysisk form så uppenbarligen går det åt rätt håll iaf. kapa 10minuter på 1år är rätt mycket imo, att göra det under mycket sämre förutsättningar är ännu mer. har även gått över från häl-löpning till framfotalöpning vilket är en rätt stor omställning.

 

känner jag mig inte långsamt, känns som jag under loppet sprang om kanske 10k pers och blev omsprungen av 100pers. iaf så det kändes, möjligt jag gissar helt fel.

 

här är min gps för loppet:

gbgv.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.gp.se/sport/goteborgsvarvet/1.374867-kaos-i-varmens-spar

http://gt.expressen.se/nyheter/goteborgsvarvet/1.1997006/manga-kollapsade-i-varmen-under-loppet

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7172496.ab

http://www.jogg.se/?sida=forum&subid=11188

 

varmt var det...

 

Förra året tid 1:50 plac. 11166

I år tid 1:53 plac. 8178.

då ökade ändå antalet deltagare iår...

 

ag sprang både Stockholm marathon -08 och -09 i värmen.

Men jag tyckte faktist att Göteborgsvarvet i år var det värsta jag har varit med om. (så det handlar inte om att man är oerfaren, det är lika många oerfarna som springer mara ! -08 var det nästan ½ förstagångslöpare enligt speakern.).

(Dom 5 som det är tydligen mest allvarligt är alla män under 40års åldern).

 

Nu i Göteborg så handlade det snarare om att man var oförberedd på värmen (jag själv velade in i sista minuten på om jag skulle ha ceps), dessutom så håller ju dom erfarna högre hastighet på en ½mara, vilket är ju jobbigare i värmen.

Dessutom så är Stockholm´s maran mycket bättre förberedd på värme, då dom har duschar man kan springa under och svalka sig och vatten behållare men kan doppa cepsen (man fick tom. ceps -08).

 

Så hadde man haft riktiga regäla duschar att springa under och många mer förberedd på värme, så hadde det gått mycket bättre.

(vi exempelvis i skåne, har nog inte haft varmare än 12-14 grader till nu).

 

 

Jag själv så har jag aldrig sprungit på så dålig tid på en ½mara (joggar tom. snabbare på träning). Fast jag är i bättre form än någonsin.

Fick tiden 1:47:59 (vilket jag räknar som "skandal"), men fick ändå 3027 placeringar bättre än -08 1:45).

Ja instämmer med många tidigare inlägg. Jag har haft det BÄSTA löpträningings året någonsin . Hade ett tidsmål på ca 1,35-1,38 max 1,40.. Hamnade på 1,57,20 var totalt slut redan efter 8 km, tänkte gå av många gånger, men tänkte på medaljen tänk att inte ha årets medalj ?? Idag känns det tomt, loppet är över och inget resultat att luta sig tillbaka på, suck ... Jag har sprungit Marathon 3 ggr i stockholm varmt som Fn men det är skillnad när farten lägre + att det finns duchar och kar att svalka sig i. Frågan är hur man skall kunna träna sig på att tåla värme bättre ? Revanch nästa år !

Ja, exakt! Jag sprang på 1.47 i år mot 1.40 förra året, bättre förberedd än nånsin. Trots sämre tid förbättrad totalplacering med över tusen placeringar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Heeeeeehehehe.. jag tror det är såhär ja,

 

* löparna 2010 är sämre tränade, sämre på att springa nu än 2008/09. Därav bättre placering fast sämre tider : (((

 

och att värmen skulle vara en faktor för att det blir dåligt resultat är så mycket skitsnack att man börjar grina.. :S trängseln kan jag köpa, lite.. ibland.. men det går alltid tåg, gäller att genomföra loppet på ett bra sätt och inte vika ner sig i bekvämt tempo.. = 1:50 tider.. Men man lär sig att ryta ifrån kroppen sin, och öka tempo fast benen skriker ^^. Deeet kommer!!

 

snackar man med en riktig slitvarg, dvs inga prylbögar... sol och värme = bättre tider. så ligger det till vetttööö.. tyvärr :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vart en hel del snack på löparforum om hur svårt varvet var iår. min upplevelse var att värmen gjorde att alla andra sprang långsamt vilket försvårade min egen löpning. jag har ju sprungit flera gånger i thailand utan större problem så var van vid temperaturerna och mådde kanon i början av loppet men all sicksacklöpning tärde på mig.

 

tror det som gjorde det extra jobbigt var att luftfuktigheten var väldigt hög, snackas om 75% jämfört med 25% vid varma stockholm marathon vilket gör att svett inte kyler ner kroppen lika effektivt, blir helt enkelt mindre avdunstning från kroppen. att fler springer sänker ju kvaliten på löparna, innan var det väl mest entusiaster som sprang, nu ska varje fet medelsvensson också springa.

 

har iaf köpt mig ett par KSO Trek och ett par KSO Speed som jag borde hinna få innan maran. Bikila verkar ju vara försenad och mitt begagnade par jag trodde jag skulle få blev sålt till någon annan. poker har gått hyfsat senaste veckan och känns som någon hundring dollar är rätt väl investerade i att förbättra mina förutsättningar för att ta mig igenom loppet. återkommer med reviews, köpte dem på http://www.vibramfivefingers.it/eng/footwear.aspx

 

förstår inte hatet mot prylbögeri. jantelag? är väl bara bra att man köper bästa möjliga utrustning om man har råd, speciellt när det gör skillnad i hur man mår. min t-shirt för 600kr gjorde varvet behagligare och kanske hade gjort stor skillnad för några av de som bröt loppet eller de som tvingades föras till sjukhus eller förhindrat någon bloody nipple. helt klart värt pengarna imo.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...