Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

hm, jag menade främst att medborgarna i landet ej är kristna. Sen om landet i sig är tydligt influerat av kristendomen är en annan femma. Fråga är vad som har besegrat vad och vad som ligger till grund för vår utveckling: tror vi verkligen att kristendomen är det som medfört vårt välstånd, eller var 1900-talet (främst andra hälften) en total slakt av religionen och ett försök till att sudda ut den kristna identiteten? Jag tycker punkten sattes år 2000, då folk slutade födas in i kyrkan. Dock förstår jag om min formulering var otydlig.

 

+1

då är vi fullständigt överens

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det absolut sjukaste är nog att ett av kristendomens viktigare budskap är att det är fint att donera och det uppmuntras starkt MEN bara om det sker anonymt.
Du blandar ihop kristendom* med judendom nu. En eller annan rabbi i talmud rangordnade välgörenhet efter hur fin den var, finaste sorten är när man gör gott utan att ta credit. Din konfaledare snodde väl resonemanget.

 

* Kolla lite på katolska kyrkans historia, det där med lågmäld välgörenhet är inte riktigt deras grej. Se: Allt de någonsin har gjort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

blir så less på den ständiga politiska korrektheten jantelagen och den lutherska andan. gevaliakaffe och chokladboll, bussen och tåget hem och köttbullar med lingonsylt till middag med mellanmjölk. "hur har det vart på jobbet idag?" följt av debatt med Mona Muslim Jimmie Åkesson och Robban Aschberg som ständig programledare.

Svaret finns mitt framför näsan på dig: konvertera till islam och bli en bokstavstroende muslim så ska du se att du får en radikalt förändrad vardag!
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TIME är en annan bra tidning. väldigt prisvärd tycker jag:

"SEND ME 56 ISSUES (1 YEAR) OF TIME FOR ONLY $20.00!"

 

http://www.time.com/time/magazine

tryck på subscribe

 

död åt aftonbladet, gp, sydsvenskan och andra iqbefriade blaskor!

 

Jag kan även tipsa om the New Yorker. Den är dock lite dyr att prenumerera på från Sverige, men det finns en online-prenumeration. Då kan man även läsa alla gamla nummer sedan 1920-talet typ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du blandar ihop kristendom* med judendom nu. En eller annan rabbi i talmud rangordnade välgörenhet efter hur fin den var, finaste sorten är när man gör gott utan att ta credit. Din konfaledare snodde väl resonemanget.

 

* Kolla lite på katolska kyrkans historia, det där med lågmäld välgörenhet är inte riktigt deras grej. Se: Allt de någonsin har gjort.

 

Tja, det står faktiskt i Matteusevangeliet 6:2-4

 

Därför, när du giver en allmosa, så låt icke stöta i basun för

dig, såsom skrymtarna göra i synagogorna och på gatorna, för att

de skola bliva prisade av människorna. Sannerligen säger jag

eder: De hava fått ut sin lön.

Nej, när du giver en allmosa, låt då din vänstra hand icke få

veta vad den högra gör,

så att din allmosa gives i det fördolda. Då skall din Fader,

som ser i det fördolda, vedergälla dig.

 

 

Å andra sidan har förstås vad Jesus verkligen säger i evangelierna ganska lite med praktisk kristendom att göra. Se till exempel Matteus 6:25-26

 

Därför säger jag eder: Gören eder icke bekymmer för edert liv,

vad I skolen äta eller dricka, ej heller för eder kropp, vad I

skolen kläda eder med. Är icke livet mer än maten, och kroppen

mer än kläderna?

Sen på fåglarna under himmelen: de så icke, ej heller skörda de,

ej heller samla de in i lador; och likväl föder eder himmelske

Fader dem. Ären I icke mycket mer än de?

 

Passar ju inte precis med lutheransk arbetsmoral.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara jag men dagens 24 avsnitt..

 

Spoiler:

Hur fan hann jack med att döda alla ryssar? Kändes som att det gick utanför tidsramen för vad som kan anses vara rimligt till och med för en som Jack

 

Hoppas på bra avslutning nästa vecka. Är det sista säsongen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara jag men dagens 24 avsnitt..

 

Spoiler:

Hur fan hann jack med att döda alla ryssar? Kändes som att det gick utanför tidsramen för vad som kan anses vara rimligt till och med för en som Jack

 

Hoppas på bra avslutning nästa vecka. Är det sista säsongen?

 

Jepp men kommer en film som ska knyta ihop säcken sen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spoiler:

 

det är jack bauer, vad mer behöver säger. jävlar vad cool han var med all utrustning, typ som iron man meets agent 47. antar han ska slakta en ryss till, han skonar säkert presidenten, han har alltid varit svag för tjejer. trist bara att han inte hinner pippa chloe innan han dör

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej dagboken!

 

dagen började kasst, backar 5BI på samma bord, bara setups, topset vs sf-drag, färg vs färg, QQ vs KK, AQ flop A vs AK etc etc. lite smågrinig, men har bra kortsnitt och spelar överaggro så slutar tillslut -500 bara med +200 i EV.

 

går ut och springer i mina nya kläder jag slaskat. hade på mig exakt:

 

VFF KSO: bra allroundsko, kanske inte perfa för asfaltslöpning, bikila är nog bättre

Craft elite shorts: fick lite skavsår mellan benen, måste nog gå ner något kilo för att kunna använda dem utan underkläder :(

Craft elite t-shirt: väldigt bra tröja. väger inget, andas bra, känns knappt och bröstvårtorna klagade inte mista lilla. kan varmt rekommendera den:

http://www.runnersworld.se/tv/produkt-tv-craft-elite-run-v.htm

http://www.craft-sports.de/herren/l3-laufen/elite-racing/craft-1900053-elite-run-v-neck-tee-basic.html?sid=c17cf520cb12c36e7a51f4ec99eaa825

 

kanske inte jättesnygg i vitt, men väldigt bra. kapar säkert någon sekund på tiden, rekommenderas varmt. gamblade med storlekarna vilket gick hem denna gången, samma storlek som jag brukar ha.

 

genrep.png

 

 

känns som jag har chans på 1.45 om allt stämmer på loppet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

är man kvinnohatare som reagerar på sådana här relationsråd?

 

Veckans dilemma: Ska jag göra slut?

Min fru klagar på precis allt jag gör. Det är fel på hur jag städar, vilken mat jag lagar och vilka kläder jag har på mig. Ibland förstår jag knappt varför hon vill vara gift med mig, om jag nu är så värdelös.

Det blir bara värre och värre. Nu klagar hon mycket på att jag aldrig tar initiativet till sex, men jag kan bara inte. Om det blir fel kommer hon att skylla på mig, och då känner jag mig ännu mer misslyckad.

Jag försöker tillfredställa hennes behov, men det spelar ingen roll vad jag gör eller på vilket sätt. Hon hittar alltid något att slå ner på.

Det finns en kvinna på jobbet som jag är attraherad av. Vi pratar på fikarasterna, och jag fantiserar ofta om att det ska leda till något mer.

Ska jag anstränga mig mer för att rädda min relation?

Jörgen

 

Eva Rusz och läsarna ger råd i relationsakuten

Visst borde Jörgen anstränga sig ytterligare. Men det borde även hans fru, anser Aftonbladets relationsexpert Eva Rusz.

– Det krävs två för att förändra en relation, säger hon.

Är fruns negativa attityd gentemot Jörgen ett nytt beteende eller ett förstärkt beteende som han tidigare kunnat stå ut med?

Eva Rusz tycker att Jörgen borde fundera över om frun alltid har varit lika trist mot honom, eller om det kan ha hänt något som gjort att hon känner sig missnöjd med livet och att det går ut över honom.

”Båda måste ta tag i det”

Oavsett vilket är den tråkiga attityden något de båda måste ta tag i och arbeta bort, om relationen ska gå att rädda.

– Inga goda känslor kan etableras genom missnöje. För att Jörgen ska kunna sluta vara så självuppoffrande, måste hans fru börja reflektera över sitt beteende gentemot honom, säger Eva Rusz.

– Hon har fastnat i vrede, ilska och klagan. De måste tillsammans hjälpas åt att ta reda på varför.

Viktigt – av hälsoskäl

Inte enbart för relationens skull, utan även av hälsoskäl.

En amerikansk undersökning antyder att kvinnans risk att drabbas av hjärt-kärlsjukdomar ökar i större utsträckning än mannens i ett dåligt äktenskap.

Forskaren Tim Smith säger till BBC att resultatet är en vink åt alla läkare att de borde ta hänsyn till patienternas livssituation när de rekommenderar en behandling.

I undersökningen deltog 276 amerikanska par som hade varit gifta i mer än 20 år, enligt en artikel i Dagens Nyheter.

Om Jörgen och hans fru inte klarar av att vända den negativa spiralen på egen hand, kan det hjälpa att gå till en familjeterapeut ett par gånger, tycker Eva Rusz.

– Det kan lösa knuten, säger hon.

 

dumpa häxan och knulla arbetskamraten imo.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det där handlar ju typ om att frun har tappat respekten för honom, han är ju inte karl längre. Han behöver ta tag i slynan och ge hon ett riktigt jävla hårdknull och ta lite plats igen så könsrollerna kommer tillbaka, man och kvinna etc. Hjälpas åt i all ära, jag är allt för det, men måste bibehålla könsroller i en viss mån för det räddar romantiken/kärleken/ömheten för väldigt många.

 

Om karln får igen sitt självförtroende så löser det där av sig självt, har blivit någon negativ spiral av spydigheter och otrevligheter från frun typ.... och hon bara körde på och på för att få någon motreaktion men den uteblev så nu är hon fast i häx-träsket bara av farten !

 

 

/killerRusz

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Forskaren Tim Smith säger till BBC att resultatet är en vink åt alla läkare att de borde ta hänsyn till patienternas livssituation när de rekommenderar en behandling.
Lyckat att tycka vad hela läkarkåren borde göra som de inte ens har utbildning i, om man är forskare. Det har vanligt folk tyckt i evigheter.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

är man kvinnohatare som reagerar på sådana här relationsråd?

 

Det tycker jag inte. Ofta brukar "relationsexperter" ha pinsamt dålig koll. Av mannens brev att döma är det ju klart och tydligt att han är en fantastisk mes, så att hans fru inte längre är attraherad av honom, dvs hon gnäller på allt, är inte speciellt förvånande. Han borde, som killerwolf sa, fokusera på att bli en man igen.

 

dumpa häxan och knulla arbetskamraten imo.

 

+1

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken modell av fivefinger skulle du rekommendera av KSO eller sprint? Jag hade tänkt använda de till att löpa och segla med. Har storlek 43 på mina vanliga löpardojor, men jag har för mig att du sagt att man ska ta en storlek mindre till fivefinger. Mina fötter mäter 27 och 27,4cm om det är till någon hjälp.

 

Tack på förhand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken modell av fivefinger skulle du rekommendera av KSO eller sprint? Jag hade tänkt använda de till att löpa och segla med. Har storlek 43 på mina vanliga löpardojor, men jag har för mig att du sagt att man ska ta en storlek mindre till fivefinger. Mina fötter mäter 27 och 27,4cm om det är till någon hjälp.

 

Tack på förhand.

 

42 KSO imo. pröva gärna i butik om det går, annars gambla på 42...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mm, sjukhus i B.K.K., var där 4 dagar, kom hem idag. Jag höll mig borta, bodde vid suk. soi 4 typ så rätt långt från all action men fanns ändå soldater överallt och känslan i staden var helt overklig. Vetefan när dom får ordning på det landet efter det här, misstänker det kan ta en jäkla massa år i värsta fall. :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...