Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

Är ju gammal data (1997-2001) men är den relevant? Att det är en klassfråga och inte en kulturfråga kan på många plan säkert köpas. Låg social status och/eller psykisk sjukdom verkar ligga bakom störst fall av våld mot kvinnor t.ex.

Sammanställde denna från BRÅ idag i alla fall. Tänker att om det är en klassfråga och vi har flyktingar som inte kommer in i samhället pga efter/vänsterbliven jobb och skattepolitik så är det inte heller särskilt nice.

 

2u5eybo.jpg

 

 

Tino har skrivit ett intressant inlägg om myten att socioekonomisk bakgrund skulle förklara invandrares överrepresentation i brottslighet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tino har skrivit ett intressant inlägg om myten att socioekonomisk bakgrund skulle förklara invandrares överrepresentation i brottslighet.

 

 

ja alltså jag menar ju att deet spelar ingen roll om du sätter det som en klassfråga eller en kulturfråga. är det klass så hamnar de i brottslighet pga var de slussas in i samhället i vår vänsterblivna ekonomi, och är det en kulturfråga så hamnar de där för de kommer hit.

Antingen har vi tar vi bort vänsterpatrasket eller så begränsar vi invandringen.

I min utopi uppfylls båda.

 

Ang. bubbla så använder jag nästan uteslutande den portalen för att få min dagliga dos. Jag tycker om att rubrikerna är vinklade, men att källorna kommer från ett brett spektrum. Gillar att börja läsa en artikel med den utgångspunkt rubriksättarna har på sidan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker om att rubrikerna är vinklade, men att källorna kommer från ett brett spektrum.

Mm, men ett brett spektrum av källor hjälper ju i princip inte ett dugg om alla källor som inte klickar med producenternas åsikter filtreras bort och frågorna som behandlas är komplexa. Ser vi till kompetensbildning skulle jag säga att det blir ännu värre för läsaren, för informationen är med nödvändighet kass men ser plötsligt professionell ut (rimligen blir man då mer lättlurad). För sig själv är bubbla en plattform för politik, inte för information.

 

Därför poängen med att blanda in olika perspektiv slumpmässigt. Avg IQ kanske är i botten på siter som DN, men inget IQ i världen hjälper om det ligger ett enormt statiskt bias i informationen vi får, så även information skriven av idioter hjälper om de är från ett annat perspektiv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mm, men ett brett spektrum av källor hjälper ju i princip inte ett dugg om alla källor som inte klickar med producenternas åsikter filtreras bort och frågorna som behandlas är komplexa. Ser vi till kompetensbildning skulle jag säga att det blir ännu värre för läsaren, för informationen är med nödvändighet kass men ser plötsligt professionell ut (rimligen blir man då mer lättlurad). För sig själv är bubbla en plattform för politik, inte för information.

 

Därför poängen med att blanda in olika perspektiv slumpmässigt. Avg IQ kanske är i botten på siter som DN, men inget IQ i världen hjälper om det ligger ett enormt statiskt bias i informationen vi får, så även information skriven av idioter hjälper om de är från ett annat perspektiv.

 

Hmm ja.. men jag är typ nöjd med min dagliga dos av biased information. Lite ignorance is bliss.

 

Förutom när det gäller att hitta sätt att slå ner vänstern. Där djupdyker jag gärna.

 

Har du tips på några vettiga nyhetskällor? Fortfarande i enkelt försimplat flöde så jag inte måste anstränga mig att förstå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm ja.. men jag är typ nöjd med min dagliga dos av biased information. Lite ignorance is bliss.

 

Förutom när det gäller att hitta sätt att slå ner vänstern. Där djupdyker jag gärna.

 

Har du tips på några vettiga nyhetskällor? Fortfarande i enkelt försimplat flöde så jag inte måste anstränga mig att förstå.

Tråkigt svar men om du är ute efter faktisk information snarare än någon form av underhållning/tidsfördriv är det snarare via negativa: sluta läs så kallade nyheter och lägg tiden på annat. Lyssna på någon snabb radio-rapport om dagen om du vill ha färsk information om vad som händer i världen (naturkatastrofer, presidentval, krascher på essingeleden etc). Resten är brus och underhållning så då lär man sig mer i tex aspiga dagböcker.

 

Att slå ned vänstern hintar ju dock om att du kanske vill ha underhållningen. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tråkigt svar men om du är ute efter faktisk information snarare än någon form av underhållning/tidsfördriv är det snarare via negativa: sluta läs så kallade nyheter och lägg tiden på annat. Lyssna på någon snabb radio-rapport om dagen om du vill ha färsk information om vad som händer i världen (naturkatastrofer, presidentval, krascher på essingeleden etc). Resten är brus och underhållning så då lär man sig mer i tex aspiga dagböcker.

 

Att slå ned vänstern hintar ju dock om att du kanske vill ha underhållningen. :D

 

Inte reflekterat över det.. men det kan faktiskt vara för underhållning jag läser.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu finns det en förklaring till det likartade beteendet av invandrare/migranter/gatubarn mot kvinnor i Köln, Hamburg, Helsingfors, Kalmar, Stockholm etc. Det kallas tydligen taharrush och är en s.k "våldtäktslek" som är vanlig i mellanöstern och nordafrika.

 

http://nyheteridag.se/tyska-polisen-den-arabiska-valdtaktsleken-taharrush-har-kommit-till-europa/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ether :-)

 

08.14: $1.13

edit:

08.50: $1.17

 

:)

 

Tydligen ökade trafiken på reddit innan priset steg:

Spoiler!
eth-red-hr.png

 

Nu finns det en förklaring till det likartade beteendet av invandrare/migranter/gatubarn mot kvinnor i Köln, Hamburg, Helsingfors, Kalmar, Stockholm etc. Det kallas tydligen taharrush och är en s.k "våldtäktslek" som är vanlig i mellanöstern och nordafrika.

 

http://nyheteridag.se/tyska-polisen-den-arabiska-valdtaktsleken-taharrush-har-kommit-till-europa/

 

Mm, läste tråden på flashback om detta fenomen. Rätt vidriga filmer från Egypten etc. Fullständigt väller inte rapporter nu från hela landet om tjejer som blivit antastade i denna "leken". Imo om inte polisen kan göra något åt det så skicka in militären. Är ju helt orimligt att vi ska ha hundratals som driver runt och sexuellt antastar tjejer, misshandlar dem och försöker våldta dem.

 

---

 

Scenario 1: Tänkte vidare den där gissa beloppet. Finns ju problematik med inflation om man gamblar och säger "grahams number". Så ny fråga. Säg ett tal, ni får så många dollar. De uppstår spontant, alla andra har inget att säga om saken. Vilket tal säger ni?

 

Scenario 2: Alla på jorden kommer veta att ni har fått exakt så många dollar och hur ni fick dem. Påverkar det något?

 

För det man gör är ju att stjäla köpkraft av alla andra så säger man för mycket lär man ju inte bli så poppis? Och hur mycket kan ni erkänna att

 

---

 

Kina fyndar massa guld:

They should just leave it there and count as part of their gold reserves. They should value it at its value minus the amount to extract it.

 

 

---

 

Om självkörande bilar. Ford avser producera självkörande bilar som använder googles hårdvara/mjukvara. Elon Musk säger att han är övertygad om att Apple avser bygga en elbil. Elon säger också att Tesla's autopilot är bättre än människor på motorvägskörning idag och att man kommer kunna använda deras summon-funktion(bilen kör fram själv utan förare i bilen) från punkt A-B sålänge man inte passerar gränser eller lagar sätter stop om 2år. :shock:

Redigerad av heltok
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:)

Scenario 1: Tänkte vidare den där gissa beloppet. Finns ju problematik med inflation om man gamblar och säger "grahams number". Så ny fråga. Säg ett tal, ni får många dollar. De uppstår spontant, alla andra har inget att säga om saken. Vilket tal säger ni?

 

Scenario 2: Alla på jorden kommer veta att ni har fått exakt så många dollar och hur ni fick dem. Påverkar det något?

 

Spelar det verkligen någon roll om folk vet om det eller ej?

 

Ponera att jag mitt i allt "hittar" lika mycket guld som redan finns i världen (guldmängden i världen fördubblas med andra ord). Kommer marknadspriset för guld att halveras direkt folk får veta detta?

 

Jag vill hävda att så är inte fallet. Priset borde väl rimligtvis börja sjunka när jag byter in mitt guld mot andra varor. Rätta mig gärna om jag har fel.

 

För det man gör är ju att stjäla köpkraft av alla andra så säger man för mycket lär man ju inte bli så poppis?

Stjäla vette tusan, beror på scenariot. Det är väl ungefär som när folk vinner stora mängder pengar på lotto?

 

Och hur mycket kan ni erkänna att

???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spelar det verkligen någon roll om folk vet om det eller ej?

 

Klart det gör på massa olika sätt. Om det är enorma summor så kommer ju det påverka inflationen. Sedan kommer ju även kriminella få reda på det, dina vänner, blaskmedia etc.

 

Ponera att jag mitt i allt "hittar" lika mycket guld som redan finns i världen (guldmängden i världen fördubblas med andra ord). Kommer marknadspriset för guld att halveras direkt folk får veta detta?

Om marknaden förväntar sig att du avser sälja rubbet och lite tidspreferenser hit och dit så kan man kanske förvänta sig någon form av andragradens stegsvar ish?

 

Stjäla vette tusan, beror på scenariot. Det är väl ungefär som när folk vinner stora mängder pengar på lotto?

 

???

På lotto har man insatser så pengarna uppstår inte från intet. I lotto handlar det om frivillig omfördelning bland alla som köpt lotter och arrangören. I detta scenariot handlar det om påtvingad omfördelning av köpkraft från alla andra till dig där det var du som hade makten/tog dig friheten att göra den.

 

Vetefan om jag ens hade vela säga 1M, sure pengar är kul men man ska ju leva med att man stulit dem. Hur ovanlig är sådan moral tror ni? 1/100?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klart det gör på massa olika sätt. Om det är enorma summor så kommer ju det påverka inflationen. Sedan kommer ju även kriminella få reda på det, dina vänner, blaskmedia etc.

 

 

Om marknaden förväntar sig att du avser sälja rubbet och lite tidspreferenser hit och dit så kan man kanske förvänta sig någon form av andragradens stegsvar ish?

 

 

På lotto har man insatser så pengarna uppstår inte från intet. I lotto handlar det om frivillig omfördelning bland alla som köpt lotter och arrangören. I detta scenariot handlar det om påtvingad omfördelning av köpkraft från alla andra till dig där det var du som hade makten/tog dig friheten att göra den.

 

Vetefan om jag ens hade vela säga 1M, sure pengar är kul men man ska ju leva med att man stulit dem. Hur ovanlig är sådan moral tror ni? 1/100?

 

enligt en std definition av stöld snarare 80/100

 

i tankeexperimentet ja försvinnande andel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sverige i topp, Syrien i botten. Hur skulle det nånsin kunna skapa motsättningar? Där är just här feminismen och kommunismen kraschar och inte vet vilket ben man ska stå på.

 

https://politologerna.wordpress.com/2016/01/11/installning-till-jamstalldhet-bland-invandrare/

 

rapporten finns här... många kul diagram http://www3.weforum.org/docs/GGGR2015/cover.pdf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så "män tjänar inte på feminism"? Really?

 

Hur menar du nu? Det måste ju vara oerhört skrämmande att komma till ett samhälle där de måste delta i husliga sysslor, ta hand om barnen och liknande kvinnosysslor.

 

Det är ju skrattretande att kvinnan ska ha samma rättighet att utbilda sig som mannen då hela kvinnans värde ligger i hennes sexualitet.

Försök föreställa dig tanken om att kvinnan helt plötsligt vill yttra sig och ha samma rättigheter som mannen bara för att man kommer till ett nytt land. Hemska tanke att kvinnan skal kräva del av makten i förhållandet och inte vara undertryckt mannen.

 

Visst är det nästan omöjligt att föreställa sig ett sådant vanskapt scenario.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ang. VR, rätt allmänt intressant!

 

 

VR ja! Antar att man inte är ensam här över att vara sugen på antingen Rift eller Vive. Dock var ju Rift priset lite fail. Eller, snarare var deras kommunikation fail, priset kan man ju nästan motivera.

 

Hur tänker folk kring VR? Next big thing eller 3D-video all over again?

Jag är jättehausse iaf.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

VR ja! Antar att man inte är ensam här över att vara sugen på antingen Rift eller Vive. Dock var ju Rift priset lite fail. Eller, snarare var deras kommunikation fail, priset kan man ju nästan motivera.

 

Hur tänker folk kring VR? Next big thing eller 3D-video all over again?

Jag är jättehausse iaf.

 

Provat Rift på en usel dator med den sämsta versionen av ett dåligt "spel". Trots detta var det helt jävla beyondsjukt :mrgreen::mrgreen: Om det slår igenom eller ej har jag ingen aning om men det går inte att jämföra med att kolla på 3D-film, not even close.

 

Tror åksjukan kan bli ett problem dock om de inte löser det. Svårt att beskriva för någon som inte provat men den är verkligen for real. Dock blev den mindre efter andra rundan jag körde så man kanske vänjer sig. Efter första rundan satt jag nog en kvart och mådde illa medan allt snurrade runt mig :mrgreen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Elon säger också att Tesla's autopilot är bättre än människor på motorvägskörning idag och att man kommer kunna använda deras summon-funktion(bilen kör fram själv utan förare i bilen) från punkt A-B sålänge man inte passerar gränser eller lagar sätter stop om 2år. :shock:

 

Läste också det. Hade sagt att jag äter upp min hatt om det skulle stämma, om jag hade haft någon. Är väl dock ganska safe för honom att hävda det eftersom det är typ omöjligt att det skulle vara lagligt om två år.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror åksjukan kan bli ett problem dock om de inte löser det.

Skulle då vara mer rädd för faktisk fysisk skada snarare än bara illamående. Som vanligt kommer early adopters vara försökskaniner här. Antagligen safe men ändå inga helt omöjliga odds på irreversibla skador relaterat till syn/tolkning av omgivning/balanssinne etc. Kanske främst gällande väldigt unga?

 

Antagligen ska man därför enligt gto vänta några år med sånt här. Inte för att jag har det tålamodet dock. Tycker redan man är extremt sen till Oculus, dev. har ju varit ute hur länge som helst till överkomliga priser och med tillräckligt utbud för att göra det skoj.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klart det gör på massa olika sätt. Om det är enorma summor så kommer ju det påverka inflationen. Sedan kommer ju även kriminella få reda på det, dina vänner, blaskmedia etc.

 

Ja givetvis sociala effekter, syftade enbart på ekonomiska.

 

Om marknaden förväntar sig att du avser sälja rubbet och lite tidspreferenser hit och dit så kan man kanske förvänta sig någon form av andragradens stegsvar ish?

Ja du har rätt här. Jag resonerade att det borde vara ungefär som att börja spara pengar (i madrassen, inte investera), fast tvärt om. Köpkraften kommer då öka för alla andra i takt med att jag tar bort pengar från "cirkulationen".

 

Men även i detta fall så borde det spela roll om jag trovärdigt annonserar detta i förväg.

 

Vetefan om jag ens hade vela säga 1M, sure pengar är kul men man ska ju leva med att man stulit dem. Hur ovanlig är sådan moral tror ni? 1/100?

Det är ju ungefär detta riksbanken tillsammans med staten gör, så skulle väl säga att det är lika vanligt som libertarianism.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...