Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

Diskussionen går inte ut på att diskutera med muslimer så att de inser hur löjliga de är som faktiskt följer ett av kärnbuden i sin religion. Den går ut på att vi i nuläget egentligen inte har några bra redskap för att vara sig hantera religiösa tokerier eller för att sekularisera religiösa tokar.

 

Syfta inte på den här diskussionen utan mer på Lars Vilks bravader att inleda en diskussion med muslimer (iaf enligt han själv). Men lätt att missuppfatta det jag skrev, my bad.

 

Kan dock hålla med om att det svenska samhället (som är synnerligen unikt ty sin tydliga sekularitet) har väldigt svårt att hantera dessa religiösa stollar. Men samtidigt så förstår jag varför dessa personer blir upprörda. Man förlöjligar och förnedrar deras livsåskådning. Enda problemet är att få de att inse att visst kan man bli upprörd men våld är inte acceptabelt. Dock har vi, som i alla andra situationer, extremism och då fungerar inte reson och förnuft.

 

I övrigt bör man ta hänsyn till att individerna som går till attack är relativt unga, säger inte att det rättfärdigar deras handlande men det är något som man bör ta hänsyn till.

 

Till sist Hjort, vad definierar du som religiösa tokerier? Lust att utveckla?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Kan dock hålla med om att det svenska samhället (som är synnerligen unikt ty sin tydliga sekularitet) har väldigt svårt att hantera dessa religiösa stollar. Men samtidigt så förstår jag varför dessa personer blir upprörda. Man förlöjligar och förnedrar deras livsåskådning. Enda problemet är att få de att inse att visst kan man bli upprörd men våld är inte acceptabelt. Dock har vi, som i alla andra situationer, extremism och då fungerar inte reson och förnuft.

 

 

 

Håller med dig där. Det är som upplagt att det ska bli problem och bråk.. Man vet ju att glaset kommer gå sönder när man kastar stenen lixom. Imo tkr jag att man skall tänka sig för innan man aproachar en sånhär diskussion och ha lite ömsesidig respekt. Folk kommer ta illa vid sig, om du vill föra en seriös diskussion, så visa det på ett smidigare sätt, ett sätt där polis inte behöver befinna sig i lokalen.

 

Denna kalabalik skapar ju bara mer hat och svårigheter att diskutera problemet i framtiden. Det som har hänt nu kommer förmodligen bara resultera i att man mot alla odds vill genom yttrandefriheten sticka i ögonen på de troende samtidigt som de troende kommer bygga ett större hat och skada de som jävlas mot dem. Ond cirkel utan slut... Prata med varandra med respekt och visa att ni har förståelse, först då kan yttrandefrihet komma ut till den andra parten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att Vilks skulle vara lika illa som demonstranterna är löjligt. Demonstranterna kämpar för att sätta sin religion över yttrandefriheten medan Vilks är en av få som offentligt vågar ta upp en viktig samtidsfråga som är tabubelagd på riktigt.

 

Reaktionen vet han ju redan i förväg hur den kommer bli. Det var så klart ingen slump att han valde den dödliga kombon 1) avbilda Muhammed 2) i en sexuell miljö (både saker som var för sig är strängt förbjudna inom islam och som tillsammans bildar en exponentiellt provokativ kränkning). Så man kan ju fråga sig vad syftet egentligen är, provokation/få uppmärksamhet eller starta en seriös debatt och få folk att uppmärksamma ämnet och ställa frågor?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Reaktionen vet han ju redan i förväg hur den kommer bli. Det var så klart ingen slump att han valde den dödliga kombon 1) avbilda Muhammed 2) i en sexuell miljö (både saker som var för sig är strängt förbjudna inom islam och som tillsammans bildar en exponentiellt provokativ kränkning). Så man kan ju fråga sig vad syftet egentligen är, provokation/få uppmärksamhet eller starta en seriös debatt och få folk att uppmärksamma ämnet och ställa frågor?

 

rondeller sexuella?

wilks_rondellhund.jpg

muh-hund-original4.jpg

Lars_Vilks_tegning_-_39048c.jpg

 

förstår verkligen inte hur de bilderna kunde vara så kränkande. generisk flashbacktråd har bra mycket värre muhammed-bilder...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var andra bilder på föreläsningen än de ovan länkade bilderna (Muhammed i en homosexuell miljö tydligen). Jag förstår inte heller att en bild kan vara så provokativ, men uppenbarligen är de det (jag kan sätta mig in i hur de resonerar/känner men blir givetvis inte upprörd själv).

 

Att jämföra det som händer på flashback med vad som händer på en allmän scen såsom en universitetsföreläsning är väl inte särskilt relevant?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tanken på att leva i ett samhälle där stora delar av befolkningen inte delar samma grundläggande värderingar och sociala normer känns sådär.

Hellre exponera detta när muslimerna är 7/93 än när det är 30/70 :(

vad som ska göras åt det är lite svårare.

Är nog enklare och mer moraliskt riktigt att stänga gränserna för muslimer än att försöka omvandla muslimerna till vårt sätt att se på världen.

 

Islam tar täten i kampen om att vara mest vidrig och bakåtsträvande av världsreligionerna. Jag har vart i ett Malaysia som ändå är ganska sekulärt. trots det så kände jag mig lite lättare och befriad när gränsen mot thailand korsades. Lite förundrande är kanske att jag skulle aldrig få för mig att provocera thailändarna genom att teckna nidbilder av deras Kung ändå så tycker jag det är riktigt att provocera muslimerna. antar det har att göra med att thailändarna är trevligt som folk och att det faktiskt är ett nöje att resa runt där.

 

Är en bra ide att försöka undvika muslimska länder. inte så troligt att jag kommer besöka något land som är mer muslimskt än Malaysia var :/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu hade de ju dock samlat 100+ pers innan tillställningen för att "lära hunden".

 

Det var ju inte filmen(skapad av en iransk konstnär förövrigt och inte Vilks) som sådan som lockade dessa människor. De hade bestämt på förhand att "jävlas" med Vilks. Just på grund av de teckningar Heltok länkat.

De där hund-teckningarna är väl runt 3 år gamla? Jag uppfattade det som att vad som visades på UU (uppsala universitet) nu i tisdags var nytt (om möjligen mer provokativt) material.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu hade de ju dock samlat 100+ pers innan tillställningen för att "lära hunden".

 

Det var ju inte filmen(skapad av en iransk konstnär förövrigt och inte Vilks) som sådan som lockade dessa människor. De hade bestämt på förhand att "jävlas" med Vilks. Just på grund av de teckningar Heltok länkat.

 

denna gången ja. men var ju inte det som gav de första dödshoten, gjorde honom känd och fick jihad jane att försöka döda honom...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör du bara distans på dina löppass?

 

inte längre, nu kör jag bara kortpass fram till stockholm marathon, förutom göteborgsvarvet då...

 

detta var senaste passet:

kortparss.png

 

slarvade lite med starten, var lite längre och lite högre tempo egentligen...

 

men annars kör jag bara 60-90min typ. den träningsformen som passar mig bäst och så är det behagligt och roligt vilket jag tror är väldigt viktigt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såg att du öppnade lite väl hårt (under 1,30 tempo). Tänk på att det är lätt att dras med i rusningen i början av loppet.

 

nog ingen risk mtp startgrupp 15. eller jo, risk att jag kommer öppna hårt mtp alla omspringingar man vill göra. sist var jag typ sist i startfållan, stod vid startlinjen ett tag och väntade på fri sikt, sedan brände jag iväg, funderar på att göra samma sak iår, fast kanske ännu värre. typ vänta till nästa startgrupp är framme och ge sig iväg i lugn och ro =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns gott om sådana, Jimmie Åkesson är en av dom.
Nix, Åkesson hetsar gärna mot islam, men han vågar inte göra som Vilks och göra sig till måltavla för dödshot. I hans fall är det säkert mest för att hålla sig någorlunda rumsen politiskt, men det är talande för hotbilden att inte ens outade rasister vågar skända islam offentligt i eget namn.

 

Angående sekulariseringsprojekten så kan man ju konstatera att enbart ökat välstånd inte gett så mycket utslag i exempelvis Förenade Arabemiraten.

 

 

Syfta inte på den här diskussionen utan mer på Lars Vilks bravader att inleda en diskussion med muslimer (iaf enligt han själv).
Jag syftar också på Vilks. Klart han fattar att han inte kommer ändra åsikt hos några troende. De besökande muslimerna är redskap för hans stunts, inte avsedd publik.

 

Till sist Hjort, vad definierar du som religiösa tokerier? Lust att utveckla?
Tja, det mesta som är unikt för religion, men islam är speciellt farligt eftersom det finns så många bud om våld och ovanligt hög vilja att följa dessa bud.

 

Håller med dig där. Det är som upplagt att det ska bli problem och bråk.
Bristen på respekt kommer från muslimskt håll i form av oviljan att respektera en av de mest grundläggande rättigheterna som finns i samhället. Det är där aggressionen börjar. Ska det gå att lungt och sansat diskuteras så måste först ena sidan släppa den där biten med attacker och dödshot.

 

Motsvarigheten skulle vara att svenskar skulle gå ihop i mobbar och mörda folk som dissade kungen eller flaggan. Visst, det är inte ett jätteproblem att låta bli att dissa Calle Gustav, men det kan absolut inte sägas vara ett särskilt fritt eller humant land under sådana omständigheter.

 

Så man kan ju fråga sig vad syftet egentligen är, provokation/få uppmärksamhet eller starta en seriös debatt och få folk att uppmärksamma ämnet och ställa frågor?
Det finns ingen seriös debatt i ämnet och har inte heller funnits. Att Vilks provocerar kanske kan leda till att någon sådan debatt uppstår, eftersom det är svårt att ignorera förstasidor med hatiska mobbar som fysiskt attackerar oliktänkande. Att han är en av få som faktiskt vågar provocera fram mobbkonfrontationen är det han bidrar med.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har vart i ett Malaysia som ändå är ganska sekulärt. trots det så kände jag mig lite lättare och befriad när gränsen mot thailand korsades. Lite förundrande är kanske att jag skulle aldrig få för mig att provocera thailändarna genom att teckna nidbilder av deras Kung ändå så tycker jag det är riktigt att provocera muslimerna. antar det har att göra med att thailändarna är trevligt som folk och att det faktiskt är ett nöje att resa runt där.

 

var ju lite protester i malaysia.

 

skillnaden mellan muslimer och thailändare är att efter sådana här videos

så dör inte flera hundra i protester utan folk skriver på nätet och ber dem sluta. visst mohammed som hund är kränkande på samma sätt fötter i ansiktet på kungen, men då ber man snällt den som har gjort filmerna sluta med det, gör en polisanmälan till domstol och eventuellt får youtube blockat i landet, men man tar inte till våld.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...