Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

Testa två samtidigt?

 

Det kanske är för obekvämt el nåt men det lär ju ge en rätt god indikation om vad som händer...

 

hoho, rejäl overkill. tror de flesta siffrorna stämmer. men känns lite häftigt/oroväckande att jag troligtvis hade 30 i puls under en kort tid.

 

gissar att min höga puls i början av natten eventuellt beror på att jag hade sprungit i rätt högt tempo innan på dagen, efterbränning alltså. sedan gick pulsen ner mot 50 där den låg och varierade väl efter hur jag rörde mig och vem jag drömde om.

 

är ju inga enorma diffar och tiden är rätt lång så uppenbarligen har den fått mätvärden däremellan så antar man får anta att grafen stämmer hyfsat.

 

MINA VADER. Fyfan. Hoppade upp ur sängen och ramlade nästan ihop. Herre min skapare :)

 

hehe. finns en anledning att jag rekommenderar folk att börja med 5-20% av vad de normalt brukar springa. vaderna blir väldigt outvecklade när man springer med stela raka ben i flera år. iaf trevligt att man snabbt ser resultat, vaderna blir starkare väldigt snabbt, men satan vilken träningsvärk man får dagen efter första passet :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du som gjort övergången och uppenbarligen kommit över...Nå kortare tips på program så här i början? Sprang tidigare 5km upp till 10km rätt hårt...vad fasiken ska man köra nu i början och när körde du ökningen?

 

dålig sverige när jag är trött

 

börja med 10min löpning, öka max 5min varje pass och sluta när vaderna säger ifrån. går väldigt snabbt framåt och träningsvärken blir mindre och mindre för varje gång även om man ökar 5min.

 

passa på att utforska naturen lite, spring lite ny typ av terräng och känn skillnaden i underlaget lyssna på kroppen och fascineras över hur snabbt den anpassar sig och hittar lösningar på problem som uppstår. :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Några intressanta tankar om Lars Vilks och var drar vi gränsen för yttrandefrihet?

 

Finns en kille vid 00:50 som försöker dra till någon med rätt bra höger, om man sedan fryser bilden vid 00:54 ser det ju ut som snubben har knogjärn på vänster näve :D

 

Stacks oskyldig kille också i blå jacka vid främre raden som får pepparsprej på sig när han sitter lungt och tittar på.

 

För övrigt... Lars Vilks är min idol han bara måste älska att provocera folk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns en kille vid 00:50 som försöker dra till någon med rätt bra höger, om man sedan fryser bilden vid 00:54 ser det ju ut som snubben har knogjärn på vänster näve :D

 

ser ut att vara civilpolis, är samma snubbe som är med i denna va?

 

som jag har förstått det är knogjärn rätt vanliga bland dörrvakter och säkerhetspersonal. när det väl blir handgemäng har de en tendens att smyga fram. finns en kul bok jag rekommenderar varmt, "watch my back" av geoff thompson.

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=1840247169

riktigt bra bok.

 

 

någon som kan förklara bakgrunden till tjejen i den färgglada tröjans beteende i slutet av denna filmen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HAHAH mkt humor i det här imo, fundamentalism är alltid åt helvete. Lite småtrist att några få idioter förstör anseendet av en hel religion, för det är ju detta som svenne banan sitt och kollar på och tror att alla är likadana. Känns som de likaväl hade kunnat vara ett gäng iq befriade skinheads (med högerexstremistiska sympatier) som stod och hailade, detta och såna filmer som var uppe innan om malmö är ju fan grunden till all hobbyrasism =(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Senaste videon var allvarligt heltokig. Hur fan kan de med att bete sig värre än inlåsta apor?

 

Fria apor.

Jobbigt att behöva göra egna val.

 

EDIT: De i filmen. Hade det varit kineser, munkar whatsoever hade jag tyckt samma sak. Innan moralpanik och människor som älskar rasister pga att de då är ok att slåss/bete sig hur som helst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bumpar frågan om vilken cykelhjälm man ska ha. en löparväninna fick sina marathondrömmar krossade av en bilist idag, börjar känns som det är dags att skaffa en hjälm...

 

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?b=s52945778&o=lokal_rank&cols=#prodlista

 

giro inos 09 ser häftig ut, men känns lite overkill?

bell alchera 09 det vettiga valet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HAHAH mkt humor i det här imo, fundamentalism är alltid åt helvete. Lite småtrist att några få idioter förstör anseendet av en hel religion
Det där var inte några få extremistiska idioter, för islam som helhet så var det där gänget antagligen i den mer öppensinnade delen av skalan. Hade han försökt sig på den där uppvisningen (bögporr med mohammedmasker) i Egypten, Indonesien, Iran, etc så hade inte bara Vilks strykit med utan hela byggnaden hade jämnats med marken.

 

Möjligen är de extrema för att vara muslimer i Sverige, även om jag misstänker att det snarare är tvärt om. Jag har väldigt svårt att tänka mig att man skulle kunna göra Vilks föredrag framför så många muslimska församlingar utan samma, eller betydligt värre, reaktioner.

 

Jämför det med Svenska Kyrkan där man har bögporr med Jesus i egen regi utan att det blir nämnvärd hotbild.

 

Edit: To be fair så är det väl egentligen snarast så att det är svenskar som är löjligt beskedliga när det gäller religion och hädande. Globalt är det rätt normalt att försöka lyncha någon som kränker någons religion ungefär så mycket som det går att göra. Inte direkt så buddhister, ortodoxa judar, djupt troende katoliker eller andra varit så mycket mer chill om Vilks gjort något liknande mot dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag var uppriktigt rädd när jag satt och kollade Borat rullen, då han var och hälsade på den kristna södern och sjukade sig med dem på den där gudstjänsten där han började spela allan och blev "cleansad". Tänkte att börjar dom känna sig hånade så dör han ju tamejfan. (jaja, nu vet jag ju att han överlevde obv men var fan svettig.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår inte varför de avbröt föreläsningen. Givet att den inte stred mot några lagar, varför inte låta honom fortsätta och låta de som var intresserade stanna kvar samt eskortera ut störande element?

 

Jag tycker hans analys/avbildning/undersökning verkar ganska meningslös och skvallrar mer om hans eget behov av uppmärksamhet och exhibitionism än ett äkta intresse för ämnet och konsten så jag vet inte vad jag ogillar mest, Vilks eller muslimerna? Jag tycker de båda beter sig som svin mer eller mindre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Över 50% av besökarantalet var ju störande element, och de var betydligt fler än antal poliser.

Enda realistiska sättet att ha föreläsningen ostörd hade varit att stoppa Vilkstiltarna redan i dörren, och det misstänker jag att Vilks inte velat då han isf missat massor av PR.

 

Att Vilks skulle vara lika illa som demonstranterna är löjligt. Demonstranterna kämpar för att sätta sin religion över yttrandefriheten medan Vilks är en av få som offentligt vågar ta upp en viktig samtidsfråga som är tabubelagd på riktigt.

 

Oavsett vad man tycker i frågan så är det viktigt att bestäma hur samhället ska förhålla sig till att det finns en stor grupp medborgare som med stort eftertryck anser att religion ska trumfa yttrandefrihet och i en hel del fall är villiga att bruka våld för att få sin åsikt igenom. Eftersom så varit fallet i bortåt 20 år utan att något särskilt hänt så gör Vilks iaf en liten välgärning genom att blåsa upp lite kontrovers så frågan kommer upp i rampljuset.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

så gör Vilks iaf en liten välgärning genom att blåsa upp lite kontrovers så frågan kommer upp i rampljuset.
Vilks är en idiot som rider på anti-islamvågen. Om man vet att någon man ska träffa kommer bli upprörd/ev. förbannad för att man trampar dem på tårna, så är man inte direkt smart om man tar på sig kängorna och hoppar på första bästa "tå-räddare" imo. Oavsett din s.k yttrandefrihet och ädla skäl för att rädda den, så är det uppenbart att meningen för flertalet av "yttringarna" vart att uppröra och få så stor motreaktion som möjligt. Alternativt så är han ett dödslängtande geni, men det är lite för tidigt att yttra sig om det än.

 

Finns massor med saker man inte säger till Svenskar med. Men inte för att man riskerar få smäll, utan snarare för att det gnälls överallt. Vilket kan vara nog så jobbigt..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äh, Vilks fyller knappast någon viktig funktion i samhällets progression som vissa försöker få det att framstå som. Islam är ett handikapp och bör behandlas därefter. Att sätta hårt mot hårt kommer enbart leda till en ökad polarisering och i förlängningen en utökning av islam.

 

Jag menar, USA:s föregående försök att sekularisera länder och människor med hjälp av predator drones har ju knappast varit jätteeffektivt. Det är liksom ingen nyhet för någon att människor tenderar att bli ännu mer extremistiska och söka sig till sin religion när dom känner sig utsatta och inte ser något hopp här i livet.

 

Summa sumarum: diplomati, tolerans och vägledning is the way to go.

 

/Mvh Obama

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilks är en idiot som rider på anti-islamvågen. Om man vet att någon man ska träffa kommer bli upprörd/ev. förbannad för att man trampar dem på tårna, så är man inte direkt smart om man tar på sig kängorna och hoppar på första bästa "tå-räddare" imo. Oavsett din s.k yttrandefrihet och ädla skäl för att rädda den, så är det uppenbart att meningen för flertalet av "yttringarna" vart att uppröra och få så stor motreaktion som möjligt. Alternativt så är han ett dödslängtande geni, men det är lite för tidigt att yttra sig om det än.

 

Finns massor med saker man inte säger till Svenskar med. Men inte för att man riskerar få smäll, utan snarare för att det gnälls överallt. Vilket kan vara nog så jobbigt..

 

Äh, Vilks fyller knappast någon viktig funktion i samhällets progression som vissa försöker få det att framstå som. Islam är ett handikapp och bör behandlas därefter. Att sätta hårt mot hårt kommer enbart leda till en ökad polarisering och i förlängningen en utökning av islam.

 

Jag menar, USA:s föregående försök att sekularisera länder och människor med hjälp av predator drones har ju knappast varit jätteeffektivt. Det är liksom ingen nyhet för någon att människor tenderar att bli ännu mer extremistiska och söka sig till sin religion när dom känner sig utsatta och inte ser något hopp här i livet.

 

Summa sumarum: diplomati, tolerans och vägledning is the way to go.

 

/Mvh Obama

 

Så ni anser inte att det bästa sättet att inleda en diskussion/rikta kritik är genom att förödmjuka, förnedra och förlöjliga?:shock:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oavsett din s.k yttrandefrihet och ädla skäl för att rädda den, så är det uppenbart att meningen för flertalet av "yttringarna" vart att uppröra och få så stor motreaktion som möjligt.
Ja, poängen är att det finns en stor grupp människor i samhället som blir så upprörda av brott mot sin religion att de är villiga att ta till våld. Vill man leva i ett tolerant, sekulärt samhälle så spelar det jävligt stor roll. Särskilt då de flesta religioner, och den här i synnerhet, har väldigt mycket att säga om hur människor ska leva sina liv i största allmänhet.

 

Finns massor med saker man inte säger till Svenskar med. Men inte för att man riskerar få smäll, utan snarare för att det gnälls överallt. Vilket kan vara nog så jobbigt..
Hur tänkte du här? Vårat system är utformat för att hantera gnäll. Det är inte utformat för att hantera systematiska hot mot oliktänkande.

 

Äh, Vilks fyller knappast någon viktig funktion i samhällets progression som vissa försöker få det att framstå som.
Visst, han är närmast betydelselös. Men säg någon annan som väckt så mycket diskussion i frågan och som faktiskt är villig att dra saken till sin spets till den grad att det inte går att ignorera våldet bakom?

 

Islam är ett handikapp och bör behandlas därefter.
Nej, det är inte ett handikapp. Det är en snabbt växande världsreligion som är viktig för över en miljard människors liv och är en stor del av deras identitet. Det är inget som ändras av att några välmenande svenssons gör lite tuttande ljud och förklarar för de troende att de faktiskt har fel.

 

Att sätta hårt mot hårt kommer enbart leda till en ökad polarisering och i förlängningen en utökning av islam.
För tillfället så sätter vi mjukglassmjukt mot hårt och det går så där bra.

 

Jag menar, USA:s föregående försök att sekularisera länder och människor med hjälp av predator drones har ju knappast varit jätteeffektivt.
Nej, det är klart som fan att det inte funkar vilket är hela poängen. Djupt religiösa människor ändrar sig inte i första taget.

 

Så ni anser inte att det bästa sättet att inleda en diskussion/rikta kritik är genom att förödmjuka, förnedra och förlöjliga?:shock:
Diskussionen går inte ut på att diskutera med muslimer så att de inser hur löjliga de är som faktiskt följer ett av kärnbuden i sin religion. Den går ut på att vi i nuläget egentligen inte har några bra redskap för att vara sig hantera religiösa tokerier eller för att sekularisera religiösa tokar.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst, han är närmast betydelselös. Men säg någon annan som väckt så mycket diskussion i frågan och som faktiskt är villig att dra saken till sin spets till den grad att det inte går att ignorera våldet bakom?

 

Finns gott om sådana, Jimmie Åkesson är en av dom.

 

Nej, det är inte ett handikapp. Det är en snabbt växande världsreligion som är viktig för över en miljard människors liv och är en stor del av deras identitet. Det är inget som ändras av att några välmenande svenssons gör lite tuttande ljud och förklarar för de troende att de faktiskt har fel.

 

 

För tillfället så sätter vi mjukglassmjukt mot hårt och det går så där bra.

 

Nej, det är klart som fan att det inte funkar vilket är hela poängen. Djupt religiösa människor ändrar sig inte i första taget.

 

Diskussionen går inte ut på att diskutera med muslimer så att de inser hur löjliga de är som faktiskt följer ett av kärnbuden i sin religion. Den går ut på att vi i nuläget egentligen inte har några bra redskap för att vara sig hantera religiösa tokerier eller för att sekularisera religiösa tokar.

 

Jag hör vad du säger, men din frustration kommer inte kunna utrota några religioner inom den närmaste framtiden. Redskap har vi visst.

 

Inrikes: Assimilera invandrarna, detta uppnår man inte igenom segregerade förorter. Inte ens vid en perfekt integration så lär religionerna dö ut över en natt, utan flera generationer senare.

 

Utrikes: Demokratisering är alltid en bra början (inte direkt jättelätt i praktiken). Kapitalism är ett annat bra redskap.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...