Gå till innehåll

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

Postad
Beroende på vilken skala du tänker dig så igår typ. Annars imorgon.

 

Vad vi kan slå fast är åtminstone att det på lite sikt blir så in åt helvete mycket säkrare än dagens bilar. Jag tycker själv att det är lämpligt att mäta mot då det är det alternativ vi har idag.

 

Om du kan hacka marknadsledande teknik och vill göra dumheter väljer du lämpligen något roligare än att få en personbil att köra mot rött. Klart man skulle kunna tänka sig en ny variant av den funktion bilbomber haft, men annars rör möjligheterna mer typ att stanna upp logistiken för något företag eller samhälle. Den typen av terror/brott är vi redan fullständigt utelämnade mot om någon lyckas, med eller utan SDC.

 

Funktionellt inga.

 

Däremot är det jättekul att köra bil och det är stor sannolikhet att det hinner bli olagligt under vår livstid (förutom på inhägnade banor). Jag är jätteförvånad om du får ratta en bil på vanlig väg om 40 år (förutom tex i nödsituationer).

 

Visst, jag kan köpa att säkerheten troligtvis skulle bli bättre och en nollvision skulle te sig mer realistisk.

 

Men samtidigt kommer en hel industri (chaufförer av fordon) helt och hållet rationaliseras bort. Hur skall vi ersätta dessa miljontals jobb världen över?

 

Sen ska man nog, precis som du säger, inte underskatta glädjen för folk att faktiskt få köra bil. Läste en undersökning nyligen från USA som jag tyvärr inte hittar och kan länka till men den sade att kidsen i USA ser mer fram mot att få sitt körkort än sin sexuella debut.

 

Du som gillar spekulationsbubblor. Här har du en annan som du kan paketera i valfri påse och sälja till högstbjudande.

http://www.di.se/artiklar/2015/9/1/bostadspriserna-rasar-i-dubai/

Postad
Ska också försöka skriva 3 bra saker jag gjort under dagen och 3 saker jag vill göra nästa dag, varje dag, i min lilla anteckningsbok.

 

jag har börjat med liknande anteckningar. det känns som ett väldigt bra sätt att avsluta dagen. jag tror att det är bra att också tänka igenom vad man kunde gjort bättre. annat jag skriver upp är vad jag lärt mig och vilka jag träffat. har nån fler förslag?

Postad

Men samtidigt kommer en hel industri (chaufförer av fordon) helt och hållet rationaliseras bort. Hur skall vi ersätta dessa miljontals jobb världen över?

Jobb kommer och går. Så har det varit under vår livstid och långt före vi föddes. IT-utvecklingen har redan hunnit skapa jobb, ta bort dem igen, skapat nya, tagit bort dem och skapat nya igen. Om något skulle jag påstå att marknaden blivit snällare - att C är coolt igen (snarare än det kassettband det antogs vara för 10 år sedan) tycker jag sätter ett tydligt budskap angående standardiseringen/avsaknaden av grejer som vänder arbetsmarknaden upp och ned och ut och in. (en turing-dator-tekniker är inte värd många brödsmulor)

 

Kanske har domedagsprefeterna rätt denna gång och det blir massarbetslöshet. Vad vi vet är dock att precis detta ramaskri uppstått igen och igen och det har tidigare varit fel. Det vill säga vi vet att folk naturligt föreställer sig att jobben ska försvinna även när det inte är nära (det är ju mindre naturligt att föreställa sig de jobb man inte ännu vet vad de är).

Sen ska man nog, precis som du säger, inte underskatta glädjen för folk att faktiskt få köra bil. Läste en undersökning nyligen från USA som jag tyvärr inte hittar och kan länka till men den sade att kidsen i USA ser mer fram mot att få sitt körkort än sin sexuella debut.

Är ju samma som att de inte plötsligt kommer tvinga allt race att gå på el heller. Titta på CA: världens föredöme vad gäller hållbar utveckling, men det är också världsmecka vad gäller dragracing på fossila bränslen. Inte en chans att de kommer sluta bränna olja för underhållning skull, inte på ett antal generationer åtminstone.

 

Du som gillar spekulationsbubblor. Här har du en annan som du kan paketera i valfri påse och sälja till högstbjudande.

http://www.di.se/artiklar/2015/9/1/bostadspriserna-rasar-i-dubai/

Äsch, marknader går upp och ned. Det speciella med sverige är att folk till skillnad från i de där länderna (tex norge) inte har så anmärkningsvärt mycket pengar. Det vill säga det blir så uppenbart lol-artificiellt. Tex just Norge kanske kraschar för att marknaden omvärderar utbudet och inte vill betala lika mycket längre. I Sverige är inte det perspektivet relevant längre, det handlar inte om hur folk värderar grejer, det finns ingen som helst förankring mellan köparens kapitalkraft och bostadens värde. Så det finns liksom inget att omvärdera heller, bara ett korthus av kreditekonomi som står tills det faller (tex EU kommer och blåser på det, eller varför inte bara någon flåsig regering internt)

Postad
Låter som ett väldigt spännande jobb. Antar att du är någon form av ingenjör?

 

Vad är din personliga åsikt om dessa självkörande bilar. Mitt intellekt är väldigt begränsat men jag kan inte riktigt se det. Om du har lust så vore det intressant om du kunde berätta lite mer.

 

Hur ser du på säkerhetsaspekten? Vad händer om systemen hackas eller att det sker en större olycka? Kommer jag att kunna programmera min bil att utföra dödsstyrningar typ potentiell död och terrorism?

 

Vilket tidspann pratar vi innan detta skulle kunna bli verklighet?

 

Fördelar och nackdelar?

 

Tokbok på stan?

http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20150415/volvo-testkor-mystisk-xc90-forbereder-for-sjalvkorande-bilar

 

Jag får inte kommentera allt för mycket vad volvo sysslar med, men har för mig Google säger ~4år. Volvo har publikt sagt att de avser ha 100 självkörande bilar på motorväg i Göteborg 2017.

 

Imo är googles bilar redan säkrare än människor idag, men de är inte kommersiellt praktiska.

 

Men samtidigt kommer en hel industri (chaufförer av fordon) helt och hållet rationaliseras bort. Hur skall vi ersätta dessa miljontals jobb världen över?

 

Ja, deras förare är nog inget framtidsyrke. Utan socialism kan de ju givetvis få nya jobb, massera fötter i bilar eller annat. Men klart det kommer bli en hård förändring, men inget emot när AI börjar ersätta allt annat kognitivt arbete...

 

---

 

Skön 95åring

http://themindunleashed.org/2015/09/meet-kazim-gurbuz-a-95-year-old-yogi-from-turkey-who-looks-half-his-age.html

 

---

 

I Mars är det dags för oss att reservera vår Tesla:

 

Antar priset är något högre, de räknar säkert "after savings" :-/

Postad
Obv långsammare eftersom det är tempot som ska växlas. Inte växellådan.

 

State S<i> = // tempo //

Control X<i> = // deltatempo // = 1, alla i

 

S <0>=0

 

Växla tempo

Upp: S <i+1> = X<i> + S<i>

Ned: S <i-1> = X<i> - S<i>

 

Vi växlar tempo. Inte en växellåda. Min karriär arbetar inte med varvtal. Enda kopplingen till bilar är en viss roadrage. Samt ett hat mot lapplisor eftersom det hatet befinner sig i en fjärde dimension och kan därmed nås från vilken punkt som helst.

 

 

Ni började.

Aaah, du tänker sååå!

 

Så när du går från våning ett till våning två så säger du "jag trappar upp" alternativt "jag hissar upp".

Postad

 

 

Vad jobbar ni andra med? Jag är jävligt nyfiken av mig och vill veta. Dessutom är det skönt att få "skriva av sig lite"

 

 

Hur ser era höstplaner ut? Har ni någon To Do lista?

 

Lurkar mest i dagboken nuförtiden men jag jobbar som maskinkonstruktör inom mobil hydraulik på ett mellanstort bolag med dotterbolag runt om i Europa. Är dock relativt outbildad men tycker att jag väger upp det då jag har jobbat inom företaget i över 10år. Har dock varit 50% föräldraledig i år och bara jobbat halva veckor. Men det är det snart slut med då grabben ska börja på dagis i höst.

 

Vad ni än gör grabbar, gift er aldrig. Jag gjorde det misstaget för 6 år sedan och det måste vara mitt livs sämsta beslut. Och då skall gudarna veta att konkurrensen är hård.

 

Själv gifte jag mig för några veckor sedan och det var helt underbart, helt klart en av de bästa dagarna i mitt liv!

Postad
Jag får inte kommentera allt för mycket vad volvo sysslar med,

Mm, har tänkt på detta när du började - mycket tråkigt!

 

Apropå, har ni några anekdoter om folk som råkat i skiten för att prata för mycket? Har några bekanta och vänner som berättat lite coola saker om olika av Sveriges stora företag. Sen "oooops.. ofan..." när de bakom alkohol-dimman plötsligt inser vad de skrivit på för papper om den saken.

Postad

På tal om To Do listor..

 

Jag förutsätter att alla här läst Luke Rhineharts bok Tärningsspelaren.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Tärningsspelaren

 

Iden är att låta tärningen styra ens liv. Varje dag ställs jag inför 6 st egenvalda uppdrag. Det uppdrag siffran landar på måste fullföljas. Man börjar mjukt för att sedan "växla upp/ner". På sikt vävs det in riktigt jobbiga uppdrag såsom våldtäkt, mord, osv

 

Jag skulle gärna leva mitt liv efter tärningen men är för feg för dom "tunga uppdragen"

 

Tärningen är min herde, mig skall intet fattas,

han låter mig vila på gröna ängar,

han för mig till vatten där jag simmar.

Han förstör min själ.

Han leder mig på rätta vägar för slumpens skull.

Om jag ock vandrar i dödsskuggans dal,

fruktar jag intet ont, ty Slumpen är med mig.

Dina två kuber, de trösta mig.

De bereder för mig ett bord

i mina ovänners åsyn.

Du smörjer mitt huvud med olja och

låter min kropp flöda över.

Godhet allenast och nåd, ondska och grymhet

skola följa mig i alla mina livsdagar.

Och jag skall åter få bo i Slumpens hus,

evinnerligen.

 

Eftersom jag sitter på mitt kontor och har tråkigt och dessutom råkar ha en reklamtärning liggande i en skrivbordslåda så kör vi upp dagens alternativ och "kastar tärningen" Jag inleder oerhört mjukt.

 

Skala:

3 enkla uppdrag.

2 jobbiga, trista

1 obehagligt

 

1. Bjuda min assistent Emelie på lunch.

2. Köpa D-Vitaminer på apoteket.

3. Köpa senaste utgåvan av Happy Socks (älskar strumpor) http://www.lyko.se/happy-socks/happy-socks-stripe-pre-pack-41-46?gclid=CKDszICu2scCFWKzcgodDw0Ppw

4. Storstäda hemma ikväll.

5. Boka tid hos min frisör och klippa mig

6. Ringa min syster och meddela att jag inte kan komma på hennes 30 årskalas. (kan inte skjuta på detta så mycket längre nu)

 

Edit. Tärningen visade på en 1a. Bjuda Emelie på lunch.

Postad
Arbetar med att utveckla självkörande bilar :)

 

Hade inga direkta mål för vintern, vilket är lite dåligt. Får fundera ut några bra. Men lite mer konkret, än Lööf iaf, tänkte försöka att kombinera heltidsarbete med mycket träning. Hålla vikten verkar vara lurigt vintertid, men tänkte försöka att inte gå upp så mycket iaf. Mitt mål med spagat under sommaren failade, är väl 1dm från golvet, men kanske kan lyckas med det under hösten. Kanske förbättra min handstand, nu klarar jag väl 5sekunder ibland, borde gå att höja till 30sekunder. Ska också försöka skriva 3 bra saker jag gjort under dagen och 3 saker jag vill göra nästa dag, varje dag, i min lilla anteckningsbok.

 

glhf alla med höstmålen!

 

Att gå upp i vikt är väl ok om det är muskelmassa iofs men det beror ju mest på genetik.

 

Är syftet med ditt Tinderdejtande ligga så mkt som möjligt btw? Vore intressant att höra syftet iom din seriösa approach med proffsfoton etc.

Postad

Ursäkta mig men jag insåg precis att det obehagliga inte är att ringa syrran och avboka 30 årsfesten utan att de facto gå på den.

 

Imorgon får det bli betydligt tuffare tärningsalternativ från min sida. Bitchslappar mitt lönnfeta ansikte som straff.

 

Syryoyo ditt smutsiga jävla luder. Samla dig!

 

 

För er som är intresserade av aktier:

 

Fick precis höra av en mkt trovärdig källa att Öresund planerar att buda Svolder.

Affären är fullständigt logisk då det finns fina synergieffekter att uppnå, bla halverade förvaltningskostnader. Dessutom har ju MQ/öresund legat och nött på insynslistan rätt länge nu..

 

Tyvärr är omsättningen låg i Svolder så svårt ta en större position.

 

Budkursen troligtvis runt 120-125 kr.

Postad
Däremot är det jättekul att köra bil och det är stor sannolikhet att det hinner bli olagligt under vår livstid (förutom på inhägnade banor). Jag är jätteförvånad om du får ratta en bil på vanlig väg om 40 år (förutom tex i nödsituationer).

 

Haha, sannolikhet nära noll även på detta skulle jag säga. ;-)

Postad
Haha, sannolikhet nära noll även på detta skulle jag säga. ;-)

Varför skulle det vara lagligt? Om 20 år -> helt klart standard med självkörande. Om 25-30 år -> extrema debatter och hat mot människor som kört ihjäl människor på fyllan/när de var trötta etc. 10 år senare - hur kan det fortfarande vara lagligt att köra ihjäl andra människor bara för att man tycker det är kul att ratta bilen?

 

Se dig själv i den argumentationen. Hur ska du motivera ditt case att döda människor för att du tycker den självkörande varianten är tråkig?

 

Sure, sen bygger det på antagandet att självkörande är standard om 20 år. Varför skulle det inte vara det? Vad ser du för begränsningar?

Postad
1. Bjuda min assistent Emelie på lunch.

Check

2. Köpa D-Vitaminer på apoteket.

Check

3. (älskar strumpor)

Check
4. Storstäda hemma ikväll.

Check.

 

Är du säker på att du inte är jag?

Eller tex att jag är den bättre versionen av dig som utför sina sysslor, dvs den där ängeln på axeln.

Postad
2. Köpa D-Vitaminer på apoteket.

 

Detta måste ju vara det mest uppenbart -EV av alternativen när man kan shoppa SLV-gråter-doser för hela året till samma pris som apoteks inom gränserna doser för månader:

http://www.ebay.co.uk/itm/Vitamin-D-3-5000iu-x-360-Softgels-Colds-Healthy-Origins-24Hr-Dispatch-/231526657821?hash=item35e8106f1d

 

---

 

Hans Rosling är rejält tiltad:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21355838.ab

:roll:

 

---

 

http://reason.com/blog/2015/09/02/teen-boy-will-be-charged-as-adult-for-ha

:roll:

Postad
Villig betta en hyfsad slant trilske har rätt. Men kan nog nöja med färre år än så. Det kommer gå fort närmsta tiden.

 

Jag tror det dröjer länge innan vi får självkörande bilar som standard om det ens någonsin blir verklighet. Tanken är såklart eggande men det är en enorm procedur att genomföra som kommer ta tid. Ta bara USA tex, vissa delstater kommer vara på och andra av.

 

En annan grej jag funderat på är ren nöjesåkning/cruising när man inte har ett mål utan bara åker på måfå. Hur skall man då ställa in bilen? Fast jag antar att den självkörande bilen även kommer att kunna köras manuellt.

 

Jag vet inte men jag tänder inte alls till på det där med självkörande bilar.

 

Fast det ser ut att kunna bli lite hausse kring nämda så investeringsmässigt kan det vara intressant.

 

Det vore spännande om vi kunde omvandla någon av trådens skribenter till ett aktiebolag vilket skulle ge möjligheten att köpa andelar i skribentens framtida intäkter. Jag ser många intressanta modeller på detta.

 

Tänk dig möjligheten att investera i tex AB Trillske. Extrem intelligens kombat med social inkompetens och relativ psykisk ohälsa. Snacka om jättepotential!

Postad

Vill hävda att jag har hyfsat insikt i självkörande bilar. Äger en hel del aktier i MBLY, GOOG, TSLA etc och jobbar med att utveckla dessa och det har varit ett av mina största intressen senaste åren.

 

IMO är självkörande bilar inom 40år >99%. Inom 10år typ 70%, inom 5år typ 50%. Lite random fakta, Google säger att de avser lansera självkörande bilar inom 4år, de har redan kört 1miljon+ miles självkörande på allt från stadsmiljö till motorväg utan olycka. Uber är kanske de som satsar mest nu. Ett gäng andra företag har okända satsningar, t ex Apple värvar friskt från bilindustrin. Volvo avser ha 100 bilar självkörande med filbyten etc på motorvägsslinga i Göteborg om 2år. Tyskarna shoppar kartföretag för enorma pengar.

 

Om människor får köra är en lurigare fråga. Anta sista ickesjälvkörande bilen säljs om 20år. Kommer vi ha en bilpark som får vara med 20år till? Kanske, kanske inte. Men skulle säga att sannolikheten att bilar får säljas som inte kan vara självkörande eller iaf har väldigt kraftig supervisor som inte tillåter människor att orsaka olyckor, dvs människor får ratta tills vi kör i diket, då tar datorn över ratten är nog rätt rimligt att det är lagkrav i flera länder om 40år. Men att alla gamla bilar förbjuds är lurigare. Skulle säga 50/50, antingen händer det eller så händer det inte typ.

Postad
Såg att nån uppfunnit en drönare som kan flyga ifatt en annan drönare, hacka den, och sedan kontrollera den med. Hur hindrar man att det händer med bilarna?

Ju mer som går cloud desto mindre behöver du åka ifatt någon. Är kanske lite turkey-problem över hela IT-utvecklingen.

Postad
...

Du som pysslar med styrning, vad tror du om hastigheterna, kommer vi öka tex hastigheten på motorväg rejält? Vad har hastigheten för impact? Jämfört med tex människor där hastighet är helt förödande. Analyserar man logistik kommer man antagligen fram till att det är en jättebra idé att höja hastigheter och istället öka avstånd mellan bilar då vårt vägnät är rätt lämpat för att köra "raket-etapper" och sedan lugnt mellan etapperna.

 

Reaktionsförmågan är ju konstant för båda alternativ (linjär förändring av avstånd mellan bilar), däremot är människor jävligt grisiga vad gäller att förstå hastighet/underlag/bil när det kommer till att bromsa. Bilen svarar fullständigt ickelinjärt vid högre hastigheter/sämre underlag, något människor inte alls hanterar.

Postad
Vill hävda att jag har hyfsat insikt i självkörande bilar. Äger en hel del aktier i MBLY, GOOG, TSLA etc och jobbar med att utveckla dessa och det har varit ett av mina största intressen senaste åren.

 

IMO är självkörande bilar inom 40år >99%. Inom 10år typ 70%, inom 5år typ 50%. Lite random fakta, Google säger att de avser lansera självkörande bilar inom 4år, de har redan kört 1miljon+ miles självkörande på allt från stadsmiljö till motorväg utan olycka. Uber är kanske de som satsar mest nu. Ett gäng andra företag har okända satsningar, t ex Apple värvar friskt från bilindustrin. Volvo avser ha 100 bilar självkörande med filbyten etc på motorvägsslinga i Göteborg om 2år. Tyskarna shoppar kartföretag för enorma pengar.

 

Om människor får köra är en lurigare fråga. Anta sista ickesjälvkörande bilen säljs om 20år. Kommer vi ha en bilpark som får vara med 20år till? Kanske, kanske inte. Men skulle säga att sannolikheten att bilar får säljas som inte kan vara självkörande eller iaf har väldigt kraftig supervisor som inte tillåter människor att orsaka olyckor, dvs människor får ratta tills vi kör i diket, då tar datorn över ratten är nog rätt rimligt att det är lagkrav i flera länder om 40år. Men att alla gamla bilar förbjuds är lurigare. Skulle säga 50/50, antingen händer det eller så händer det inte typ.

 

Intressant det du säger. Om det blir som du tror så kommer det behövas byggas infrastruktur. Du nämner att tyskarna köper kartföretag.

 

När jag hör sådant får jag rysningar och vädrar fina investeringstillfällen.

Hur ser du på detta? Vilka bolag och branscher kommer att gynnas. Hur skall det gå till att kartlägga hela världen centimeter för centimeter.

 

Men jag gillar verkligen ditt tänk. Jag har läst i denna tråd många år utan att skriva. Jag har inte velat säga detta men det var faktiskt du som fick mig att köpa aktier i Tesla kring 140 dollar. Sålde dom rätt nyligt och det vart en av årets bästa affärer.

 

Så nu tar jag tillfället iakt och tackar för tipset.

Postad
Du som pysslar med styrning, vad tror du om hastigheterna, kommer vi öka tex hastigheten på motorväg rejält? Vad har hastigheten för impact? Jämfört med tex människor där hastighet är helt förödande.

 

Reaktionsförmågan är ju konstant för båda alternativ, däremot är människor jävligt grisiga vad gäller att förstå hastighet/underlag/bil när det kommer till att bromsa. Bilen svarar fullständigt ickelinjärt vid högre hastigheter/sämre underlag, något människor inte alls hanterar.

 

Hur hanteras körningen vid tex blixthalka?

 

Och hur hanterar man tex alla vägbyggen, asfalteringar och andra tillfälliga störningsmoment som näppeligen inte kan uppdateras hela tiden så att bilen vet om dessa. Hur skall "bilen" veta om att det asfalteras i Piteå idag?

Postad

Man kan väl tänka sig att max-hastigheten för manuell körning minskas eftersom.

 

Det finns ju trots allt en ganska stor skara här uppe i norrland som använder bilen i miljöer där en självkörande bil inte är direkt lämplig; tänk typ sjösätta båten, jaktbilen du kör längs knappt befintliga skogsvägar, isvägar (över sjöar osv).

 

Är övertygad om att vi har en ganska stadig elit som skulle sätta sig på tvären om de blev tal om att förbjuda manuell körning helt och hållet, även om 2 generationer.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...