Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

Du har vi lärt oss två saker.

1) Du vet inte att det finns en bra marknad för skor i USA

2) Du är inte kapabel att lära dig saker

 

Vi har vidare sett hur fånigt det blir när man kombinerar detta med social inkompetens.

 

Berätta istället om vilka skor som är så bra att du inte kan hitta motsvarande i Sverige.

 

Sen förstår jag inte vad det är för slutsatser du drar fram ur röven.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det enda som förvånar mig med sådana där Tinder--artiklar är att det tog så lång tid för beteendet att gå mainstream. Möjligheten har varit där hela min uppväxt, från jag var ca 15-16 år gammal. Det var inget som plötsligt dök upp i och med badoo.

 

Sen förstår jag inte vad det är för slutsatser du drar fram ur röven.

För min bästa gissning är att du blandar ihop distribution och produktion. Det var bara en gissning, men jag kan inte göra bättre när du apar dig socialt. Det som gör att USA glänser och Sverige är katastrof för kläder är distributionen.

 

Inte "kan" hitta blir ett dåligt ordval eftersom du kan hitta vad som helst för rätt pris om du så bor i en afrikansk djungel. Så självfallet kan du hitta vad som helst i sverige. Vanliga kanaler för vanliga dödliga är dock horribelt utbud till horribla priser.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För min bästa gissning är att du blandar ihop distribution och produktion. Det var bara en gissning, men jag kan inte göra bättre när du apar dig socialt. Det som gör att USA glänser och Sverige är katastrof för kläder är distributionen.

 

Inte "kan" hitta blir ett dåligt ordval eftersom du kan hitta vad som helst för rätt pris om du så bor i en afrikansk djungel. Så självfallet kan du hitta vad som helst i sverige. Vanliga kanaler för vanliga dödliga är dock horribelt utbud till horribla priser.

 

Nej det gör jag inte då varken Sverige eller USA är speciellt välkända skoproducenter. Priserna i Sverige skiljer sig inte heller speciellt mycket mot övriga världen. Utbudet är inte heller det speciellt dåligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte varför du tog bort din post. Är glad att någon citerade. Du har förstått något inte nödvändigt att förstå för att det ska fungera, men likväl något som är sant oavsett. Ni som inte kan förstå det ni läser, läs igen eller förbli ignorant ovetandes, för så ser världen ut från första digtala interaktionen till den nästa.

 

Tack Trillske. Tyckte du skrev det med bra och enkla jämförelser, precis mina tankar i ord i det ämnet.

 

Ni som inte förstår har fucking fel, så ni vet :-D bryr mig inte, men ni är typ nollor på ett sätt för ni inte förstår. Fak yo.

 

+1 Mycket bra skrivet Trillske. De som vet, de vet. Ibland svårare sagt än gjort då man själv är ganska så duktigt på att vara den som skriver sagan.

 

Bra att texten blev citerad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Priserna i Sverige skiljer sig inte heller speciellt mycket mot övriga världen.

 

Löparskor iaf, se t ex:

http://www.radron.se/artiklar/Darfor-ar-svenska-loparskor-svindyra-/

 

---

 

 

---

 

Augur sale änsålänge:

2765.26122041 BTC ~$700k

196750.76038364 ETH ~$200k

:shock:

 

---

 

Uvell fortsätter sänka vänstern:

http://www.uvell.se/2015/08/14/bidragsentrepren%C3%B6r-etc-27958064

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Augur sale änsålänge:

2023.49449384 BTC ~$50k

100437.29038364 ETH ~$110k

:shock:

 

Om jag har förstått det rätt så är det sämre (för individuella investerare) ju fler som investerar. Var har tokboken dragit smärtgränsen?

 

(Ju större kakan blir desto mindre andel får man?)

 

 

Varför måste man ha två olika reporting periods?

Varför måste det vara en månad mellan den första och andra?

Innebär detta att man (=folk som bettat på rätt utfall) inte får sina pengar förrän tidigast en månad efter utfallet?

 

 

Fick lite bättre förståelse efter att ha hört denna

 

 

Mina frågor står dock obesvarade

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag har förstått det rätt så är det sämre (för individuella investerare) ju fler som investerar. Var har tokboken dragit smärtgränsen?

 

Är väl som med ETH. Mer investerat, mer resurserna för utvecklarna, fler och mer involverade ägare som promotar det hela. Eller som när Tesla säljer $640M aktier till nya ägare och kursen ändå stiger. Ens andel blir mindre i något som kanske blir lite större. Blir det aldeles för lite kanske det hela failar, efter en viss punkt mättas systemet så ytterligare miljarder kommer inte göra att oddsen att det lyckas ökar så mycket. Så räkna med en kurva med minst någon extrempunkt.

 

Jag kommer nog stå utanför denna. Gillar tanken och hoppas verkligen vi får se en bra prediction market. Skrev såhär på ett annat forum:

Ser en framtid där man i samband med varje nyhet får se relevanta odds. "Grexit allt närmre enligt Riksbanken - Augur Grexit 2015 5%".

Hoppas ni förstår vilken enorm förändring det hade varit...

 

Men projektet har en hel del orosmoln och vetefan om nätverkseffekter kan uppnås. Ser också en del skumma problem som att någon vill betta på om Steffe råkar ut för en olycka. Och kan se att det kan forkeas utan premine med någon smartare lösning för att avgöra utfall. Och om väl projektet lyckas kanske man redan är tillräckligt exponerad emot det genom sitt ägande av ETH.

 

Men jag ska fundera vidare på det. Vi har ju en vecka på oss att bestämma oss typ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon som har gjort en insats för att förbättra er luft inomhus på något vis? Har för mig det här ämnet har avhandlats tidigare i wellboken.

 

Jag är lite intresserad av luftrenare men även avfuktare då jag tycker Göteborg är lite väl fuktigt om somrarna. Någon som har erfarenhet eller tankar kring ämnet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såg ni denna ni som är intresserade av finansiella placeringar? Har bara sett de sista 5 minuterna btw. Cornucopia skrev om den såg jag nu.

 

http://www.svt.se/dox/the-forecaster

 

http://cornucopia.cornubot.se/2015/08/dox-forecaster.html

 

Inte jättesugen på att se den efter den där intron, någon som sett?

 

Någon som har gjort en insats för att förbättra er luft inomhus på något vis? Har för mig det här ämnet har avhandlats tidigare i wellboken.

 

Jag är lite intresserad av luftrenare men även avfuktare då jag tycker Göteborg är lite väl fuktigt om somrarna. Någon som har erfarenhet eller tankar kring ämnet?

 

Min avjoniserare är slängd. Var ju tydligen dålig och tyckte den verkade fungera sämre. Antar ett riktigt filter är att föredra, men inte hittat någon bra smidig lösning.

 

---

 

SD största parti i yougov. Massa upprörda lite här och där och antar Facebook snart blir fyllt av SDs nyttiga idioter. Folket på bubb.la säger att yougov är värdelösa för att de är självrekryterande, jag håller inte med. Imo är alla undersökningar mer eller mindre självrekryterande och yougov har ju historiskt varit rätt bra på att skatta valresultat. SIFO och andra där SD-are lägger på luren eller ljuger för att kollegorna kan höra när de svarar i telefonen beroende på metagame får liknande konsekvenser så att egenskapen självrekryterande skulle medföra någon väsenskilt mot slumpade telefonintervjuer köper jag inte.

 

Vad anser ni om yougov?

 

 

Angående undersökningen så antar jag att ni här inte är förvånade. Mer av samma sak gav tydligen mer av samma resultat. Frågan är nu hur övriga partierna tänker reagera, antar att mer av samma sak blir strategin även denna gången :roll:

 

Facit från grannländerna har ju funnits:

 

---

 

 

 

---

 

Elon Musk :heart:

http://cheezburger.com/607493/funny-memes-bored-elon-musk

 

 

---

 

Bitcoin kraschar lite fint nu. Imo lite överreagerat. Bra artikel på ämnet:

http://www.wired.com/2015/08/bitcoin-schism-shows-genius-open-source/

 

---

 

Lär bli åka av på fingerprint strax:

https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/5468/fingerprint-cards-b

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

läste det där imorse, nån undersökning visade på 14-nånting vilket är löjeväckande, även jag inser det, såklart det är bra högre än så, men 25%? Tror vi kan rensa outliers i det här fallet och gå på det mer rimliga som verkar vara allt mellan 18-21%, de övriga undersökningarna visade 18-19% typ.

 

Omöjligt är det aldrig however.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

läste det där imorse, nån undersökning visade på 14-nånting vilket är löjeväckande, även jag inser det, såklart det är bra högre än så, men 25%? Tror vi kan rensa outliers i det här fallet och gå på det mer rimliga som verkar vara allt mellan 18-21%, de övriga undersökningarna visade 18-19% typ.

 

Omöjligt är det aldrig however.

 

Om man inte förstår att SD kommer bli överlägset största parti 2018 om inget av 7-klöver partierna ändrar sin invandringspolitik så är man inte tillräckligt påläst imo. För tillfället med den "stora" invandringen så förespråkar ju SD en generösare invandring än vad t.ex sossarna gjort i alla år. Verkar fortf finnas en hel del människor som tror att SD vill stänga gränserna och slänga ut alla invandrare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

läste det där imorse, nån undersökning visade på 14-nånting vilket är löjeväckande, även jag inser det, såklart det är bra högre än så, men 25%? Tror vi kan rensa outliers i det här fallet och gå på det mer rimliga som verkar vara allt mellan 18-21%, de övriga undersökningarna visade 18-19% typ.

 

Omöjligt är det aldrig however.

 

SD låg ju på 21% innan vänstern började reklama i tunnelbanan och innan terrordådet så jag hade väl i mitt eget huvud extrapolerat att SD skulle ligga runt ~23%. 25%+-2% är inget förvånande för mig. Blir inte förvånad om det är ännu högre.

 

Läste (Cournocopia?) att självrekryterade panelar snarare överskattar godhetsriddarna i MP, FI och V eftersom de mer än gärna basunerar ut sin godhet till alla som vill och inte vill höra.

 

Lite svårt att ta en källa på allvar när de skriver sina rapporter i word:

http://www.valforskning.pol.gu.se/digitalAssets/1500/1500918_valr--relsepanelen2014a.pdf

Ser ju ut som en praktiserande gymnasieelev har skrivit rapporten :P

 

Vet inte riktigt hur franzlizt ser på det hela, han ersatte ju ut gamla yougov mot nya yougov i sin modell. Ser fram emot när vi kan lägga en prediction på augur "SD 2018". Augur som för övrigt fortsätter få in enorma mängder ETH:

5005.91526772 BTC

819792.00639973 ETH

in funds raised

 

[ $2,199,747.81 at current exchange rates ]

 

Undrar om man kan kuppa sin andel REP genom att manipulera ETH/XBT sista dagen? Och isåfall om man kan ta position på att motverka de som försöker göra det...

 

Börjar misstänka att någon intressegrupp(som bryr sig om inflytande, snarare än ROI) kanske köper stort tidigt för att skrämma bort folk som investerar för ROI.

 

 

---

 

PrIEPhK.png

 

---

 

MÄN

SD 33,2%

M 22,0%

S 20%

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Börjar misstänka att någon intressegrupp(som bryr sig om inflytande, snarare än ROI) kanske köper stort tidigt för att skrämma bort folk som investerar för ROI.

 

Ja de var det som var poängen med mitt tidigare inlägg. Om vi bortser från intäkterna REPsen ger från avgifter så finns det ett egenvärde i att vara facit. Om du äger 51% av REPsen så bestämmer du, har du 20% så har du enormt inflytande. En tanke som slår mig, går det att veta om någon skulle komma över 51%?

 

ATM:

5111.29745443 BTC (53%)

821792.00639973 ETH (47%)

 

Planen skulle alltså vara att gå in i crowdsalen med enorma mängder ETH och sedan strax innan den stänger så köper man enorma mänger ETH för antingen dollars eller bitcoins för att driva upp kursen?

 

Nöten för oss som tittar på är väl att köpa mer Ethers nu då :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bitcoin kraschar lite fint nu. Imo lite överreagerat. Bra artikel på ämnet:

http://www.wired.com/2015/08/bitcoin-schism-shows-genius-open-source/

Det gick okej med 1000 alternativa kedjor men 1001 är nog droppen. :(

 

Klart det är lite större än så, men ändå. Det är lite "åh nej, internet utvecklas".

 

Här är en tanke: världen har å ena sidan svårt att få huvudet kring hur vi kanske inte behöver en valuta för varje land. Samtidigt skiter man på sig över en eventuell period med två kedjor. Typ helt utan friktion mellan kedjorna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...