Gå till innehåll

Wellbok - well...

heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

• Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17

Recommended Posts

1. http://www.gymgrossisten.com/1/sv/artiklar/cocosa-pure-coconut-oil-500-ml

2. ica - kolla typ vid müslin eller bredvid alla AXA produkter :D

3. samma som ovan

4. troligen också ica går även under namnet sesampasta.

:h:

borde nog skicka en beställning till GG ändå, har slut på bars. fri frakt ser jag så måste ju inte slaska massa torkat kött och dylikt för att komma över 500kr :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur långt har du sett? Såg just avsnitt 8 och det är just argumenten mot liberalismen från det avsnittet som ligger o gnager i bakhuvudet. Jag köper liberalismen och även om jag inte är helt säker på mina åsikter är det definitivt där jag befinner mig just nu men just det motargumentet har jag svårt släppa.

Länk till kommentar

Hur långt har du sett? Såg just avsnitt 8 och det är just argumenten mot liberalismen från det avsnittet som ligger o gnager i bakhuvudet. Jag köper liberalismen och även om jag inte är helt säker på mina åsikter är det definitivt där jag befinner mig just nu men just det motargumentet har jag svårt släppa.

gillade inte hans kritik mot liberalismen och några avsnitt däromkring, skrev något om det innan. men kan du sammanfatta argumentet igen?

Länk till kommentar

mm, noterade också det. min polare har boken, får låna av henne i värsta fall. slängde iväg ett meddelande till colting får se om han svarar. på min förra fråga dröjde det någon vecka innan jag fick svar...

var typ 3 recept med häftet från seminariumet, bland annat på cocosbollarna. lite läskigt dock, så mycket ingredienser jag inte handlat innan, vet inte var de finns i butiken eller i vilka butiker de finns.

var hittar man t ex:

cocosa cocosfett

pekannötter

pumpakärnor

tahini

just det ja en till sak.

HGH(human growth hormon) är bra. det produceras när man somnar typ. så powernap på dagen är bra. insulin är dåligt för HGH, så inget socker innan man går och lägger sig. ost+ägg till kvällsmat imo.

Trycka i sig socker är aldrig bra såklart. Men det inte så jävla farligt om man får i sig lite långsamma kolhydrater innan man går och lägger sig. Det är inte ens "farligt" alls.

Ägg är nyttigt ja, och ett ägg är inte speciellt mycket kalorier. Beror på hur många man äter obv. Och ost finns det massa olika sorter av, varav inga är kända för sina nyttiga fetter såvitt jag vet.

Det finns fortfarande ingen såkallad metabolisk fördel av att trycka i sig massa fett och inga (eller väldigt låg nivå, nolltolerans är ju nästan omöjlig) kolhydrater. Hellre äta vettigt och ha koll på kaloriintaget än trycka i sig massa ost innan läggdags bara för att någon säger det.

Använder snubben någonsin sig av vettiga och vetenskapligt underbyggda undersökningar i sitt kolhydrathets? Kommer ihåg att jag skummade igenom någon sida du länkade till som jag tror den här Colting hade samröre med och att allt var godtyckligt svammel. Vill återigen reservera mig om att jag kan minnas fel :mrgreen:

Det är jätteinne att hacka på kolhydrater så det är klart ingen överraskning. Går säkert att tjäna sig en hacka om man skriker högst.

Vidare har väl ingen någonsin påstått att vila inte skulle vara bra? Det fattar väl vem som helst att det är bra att vila om man tränar hårt. Men jag förstår inte vad man ska blanda in HGH i den frågan för. En tupplurs effekt på HGH är knappast speciellt relevant eller märkbar om man inte tränar hårt redan. Och tränar man kickar man väl igång kroppens egna tillverkning, speciellt vid tung styrketräning har jag för mig (kan ha fel här men orkar inte googla och låtsas att jag vet exakt bara för sakens skull).

En tupplur är bra för att man förhoppningsvis är mindre trött när man vaknar...:mrgreen: Orka krångla till det i onödan.

Btw, mitt minne stämde iaf när det gällde kokosfett, alltid nåt :D

"Cocosa Extra Virgin:

Mättade fettsyror 92,33 %"

Aldrig hört eller läst att mättat fett är bra/fränt/coolt. Så lite cred där iaf.

Länk till kommentar

Urk, har du också fastnat för den extremt ovetenskapliga LCHFen som Colting försöker kränga :P?

Lewis förespråkade en helt vegetarisk diet för bästa löpning. Han var ju världsmästare, så det måste ju vara nöten!

Puss, I love u :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Ty ty tyvm :mrgreen:

Önskar att jag också kunde uttrycka mig så kort och koncist ibland :mrgreen:

:mrgreen:

Länk till kommentar

gillade inte hans kritik mot liberalismen och några avsnitt däromkring, skrev något om det innan. men kan du sammanfatta argumentet igen?

Grejen om att libertarianismen låter alla delta i racet men att från olika startpunkter. Dvs framgång avgörs inte enbart att hårt arbete och talang utan är biased och förfördelar människor med viss typ av bakgrund som inte har något att göra med ens egna prestationer. Kort och gott, sociala strukturer.

Nu kanske motargumentet mot detta är att visst det är inte optimalt men att låta staten artificiellt motverka det skulle vara ännu värre?

Länk till kommentar

Haha hade exakt samma argument som du postade i en diskussion med en god vän. (Han hade haussat LCHF i några månader och jag blev så tiltad på att inte ha några källor till att säga varför han hade fel, så jag la ner ett 10otal timmar på att leta rätt på undersökningar) Han sa "Jo, det där är precis som mina böcker säger, allting är betalt av ESTABLISSEMANGET och dom ljuger för att tjäna pengar på kosttillskott! Dessutom så har jag gått ner 15 kilo på det här så det måste funka."

Mjo, men du gick ner 20 kilo förra året genom att äta mindre och faktiskt promenera. Du äter otroligt mycket mindre kalorier i din LCHF diet, och det är ju kaaanske därför du droppat i vikt igen :P?

Dom har inga forkningsdata som backar upp dom, inte ens någon vettigt formulerad hypotes som ska förklara varför dom tror det funkar! Och sen det där jävla snacket om "urtidsmänniskans diet". Vilka jävla urtidsmänniskor?! Dom flesta grupper i världen som lever på "gammalt sätt" äter en jävla massa kolhydrater, och man har hittils inte kunnat visa på en enda kultur som levt på det sättet som dom förespråkar, inte ens Eskimåerna. Dessutom hade dessa forntidsmänniskor en livslängd på vad, 20 år? Meeh, muppar!

Sådärja, behövde grundligt paja min korta och koncisa post med lite TLDNT spam :D

Länk till kommentar

Grejen om att libertarianismen låter alla delta i racet men att från olika startpunkter. Dvs framgång avgörs inte enbart att hårt arbete och talang utan är biased och förfördelar människor med viss typ av bakgrund som inte har något att göra med ens egna prestationer. Kort och gott, sociala strukturer.

Nu kanske motargumentet mot detta är att visst det är inte optimalt men att låta staten artificiellt motverka det skulle vara ännu värre?

äh, det är inte liberalismens fel, det är naturen som gör det. inte någons fel att andra föds med sämre förutsättningar, straffa någon för det vore omoraliskt.

veil of ignorance i all ära, men mycket av lösningarna är så hypotetiska och resultaten så oklara. men oavsett vilket som ger bäst resultat vill jag göra moraliska saker. om det vore EV+ bakom veil of ignorance att hjärntvätta säg 1% av våra flickebarn till den grad att allt de vill göra är att knulla och sedan tvångsprostituera dem och ta deras pengar de tjänar och ge till fattiga för att det skulle ge en värld man skulle få bra liv i att födas i bakom veil of ignorance tycker jag fortfarande det är vidrigt moraliskt. samma sak med att stjäla egendom av rika för att jämna ut klyftor. skiter i om kommunism/nazism gör folk lyckliga, är emot dem ändå.

sedan rent empiriskt, sen när har stater varit lämpade att göra den typen av bedömningar?

Länk till kommentar

angående LCHF så tror jag på det. kört det lite halvt någon månad nu, känns bra.

effekter jag märker:

-blir inte lika hungrig -> äter färre kalorier

-får jämnare blodsocker

tror även på följande:

-mycket kolhydrater -> ökad risk för hjärtproblem

-mycket kolhydrater -> dålig cardio vid ultramarthon

-vi mår bättre av paleo

rent allmänt, tycker man borde lägga mer fokus på att leva länge, ha liten skaderisk, må bra, ha energi och vara färsk i skallen.

Länk till kommentar

äh, det är inte liberalismens fel, det är naturen som gör det. inte någons fel att andra föds med sämre förutsättningar, straffa någon för det vore omoraliskt.

veil of ignorance i all ära, men mycket av lösningarna är så hypotetiska och resultaten så oklara. men oavsett vilket som ger bäst resultat vill jag göra moraliska saker. om det vore EV+ bakom veil of ignorance att hjärntvätta säg 1% av våra flickebarn till den grad att allt de vill göra är att knulla och sedan tvångsprostituera dem och ta deras pengar de tjänar och ge till fattiga för att det skulle ge en värld man skulle få bra liv i att födas i bakom veil of ignorance tycker jag fortfarande det är vidrigt moraliskt. samma sak med att stjäla egendom av rika för att jämna ut klyftor. skiter i om kommunism/nazism gör folk lyckliga, är emot dem ändå.

sedan rent empiriskt, sen när har stater varit lämpade att göra den typen av bedömningar?

Men du tycker att folk ska skatta för att beskydda dig och dina tillgångar? Fan vad godtyckligt.

Länk till kommentar

Med fokus på tro mao. Jag trodde du var en tänkande människa som var rationell och kritisk. Verkar inte som det :P

Säg inte Paleo, det har inget med urtidsmänniskor att göra. Tänker du på vad du äter så får du jämnare blodsocker, det är inte något som LCHF kommit på eller varit först med.

Rent allmänt, tycker jag att man borde lägga mera fokus på att hitta gud, uppfinna en tidsmaskin och bygga en evighetsmaskin!

Du vet om att LCHF inte fungerar på något sätt förrens du suttit kroppen i ketos (Eller ok, du kommer få stabilare blodsocker eftersom du inte ruschar och krashar konstant av snabba kolhydrater)? Dom första veckorna är dessutom en omställningsperiod där du ska må skit, om du inte har gjort det så har du inte ställt om kroppen till att använda fett som primär energikälla. Psykosomatiska effekter FTW?

Länk till kommentar

Men du tycker att folk ska skatta för att beskydda dig och dina tillgångar? Fan vad godtyckligt.

minsann, tycker jag det? det visste jag inte.

jag har väl varit rätt tydlig med att jag vill sänka skattetrycket rejält, ner till 5% till att börja med, det kan vi alla liberaler enas om. sista 5% vara eller inte vara är en lurig fråga. rent moraliskt kan jag inte motivera att den ska finnas men rent intuitivt vill jag ha den just för att jag inte vet hur det skulle bli rent praktiskt. föreslår experimenterande för att se hur det funkar när vi väl är vid 5%, går det inte åt skogen så slopa helt.

om det fanns seasteading:ar hade jag själv kanske föredragit en ~10% seasteading, men jag har svårt att se hur man moraliskt ska motivera skatt i nationalstaterna idag.

Länk till kommentar

angående LCHF så tror jag på det. kört det lite halvt någon månad nu, känns bra.

effekter jag märker:

-blir inte lika hungrig -> äter färre kalorier

-får jämnare blodsocker

tror även på följande:

-mycket kolhydrater -> ökad risk för hjärtproblem

-mycket kolhydrater -> dålig cardio vid ultramarthon

-vi mår bättre av paleo

rent allmänt, tycker man borde lägga mer fokus på att leva länge, ha liten skaderisk, må bra, ha energi och vara färsk i skallen.

Tycker du flummar oerhört mycket faktiskt :)

Du har dock "rätt" i att det förefaller vara så att folk helt enkelt äter mindre när de kör efter en sådan diet. Så om man har noll viljestyrka att hålla sig ifrån skräpmat/snask och ingen som helst energi att läsa på någon timme om ungefär vad som är vettigt att äta så kan jag köpa ett LCHF-tänk :) Typ köpa någon bok och följa det blint. Men endast som sista utväg.

Länk till kommentar

Med fokus på tro mao. Jag trodde du var en tänkande människa som var rationell och kritisk. Verkar inte som det :P

mm, lite ad hominem till frukost. bådar gott för vårt meningsutbyte.

Säg inte Paleo, det har inget med urtidsmänniskor att göra.

The Paleolithic (from Greek: (paleo-) "old" + (lithos) "stone") Age, Era, or Period, is a prehistoric era distinguished by the development of the first stone tools, and covers roughly 99% of human technological history.

antar du syftar på förkortningen? orka språkpolisa.

Tänker du på vad du äter så får du jämnare blodsocker, det är inte något som LCHF kommit på eller varit först med.

tänka på vad man äter hjälper föga om man tänker fel. glassdieten var ju populär ett tag. jag har inte sagt att jag kör LCHF, jag kör lite halvt. äter mindre raffinerat socker och ökar mitt fett och proteinintag. försöker äta mer paleo och mindre jordbruk enligt durants zoo-mantra.

Rent allmänt, tycker jag att man borde lägga mera fokus på att hitta gud, uppfinna en tidsmaskin och bygga en evighetsmaskin!

ömma tår?

Du vet om att LCHF inte fungerar på något sätt förrens du suttit kroppen i ketos (Eller ok, du kommer få stabilare blodsocker eftersom du inte ruschar och krashar konstant av snabba kolhydrater)? Dom första veckorna är dessutom en omställningsperiod där du ska må skit, om du inte har gjort det så har du inte ställt om kroppen till att använda fett som primär energikälla. Psykosomatiska effekter FTW?

varför så mycket taggar utåt. jag vill inte sätta min kropp i ketos och jag vill inte köra extrema dieter som LCHF. jag vill må bra! ni får gärna tro att det är psykosomatiska effekter och är de det så skiter jag i det. jag mår bättre än någonsin, jag har gått ner 8kg, min vilopuls är lägre än någonsin och jag har gjort detta utan räkna en kalori, utan att varit hungrig, utan att känt smärta på träningspass och njutit av varje träningspass.

Länk till kommentar

full eller?

Tydligen. Dina inlägg är så sjukt inkonsekventa, blir svårt att förstå vad det är du vill liksom.

Du: Omoraliskt att ta pengar från folk, vi måste följa naturens lagar osv.

Jag: Men du vill ju ta pengar från andra för att skydda dig själv och dina tillgångar (polis, domstol etc.), det är jävligt godtyckligt.

Du: Men vi kan ha en 5% skatt eller så behöver vi inte ha det.

Jag: Wat?

Du: Är du full eller?

Länk till kommentar

Nej, säg inte Paleo för det har inget med stenåldersdiet att göra, det är en bluff/missförstånd som kommit från svenska LCHF författare för att försöka förklara varför LCHF skulle vara bra (Man gjorde det förr = Man dog inte av cancer = LCHF motverkar cancer, typ)

Självklart så hjälper det inte att tänka på vad man äter om man får dåliga råd. Det jag menade på var att om man utgår från modern forskning, så tar det inte lång tid att förstå hur man undviker en direkt negativ kost. Dom flesta som märker av stora fördelar av LCHF har inte, före dom börjar, faktiskt läst in vad som är bra för kroppen.

Verkligen inte ömma tår, jag tyckte originalmeningen var absurd. Du konstaterar att "rent allmänt, tycker man borde lägga mer fokus på att leva länge, ha liten skaderisk, må bra, ha energi och vara färsk i skallen.", utan att på något sätt backa upp att det är vad du faktiskt gör, och den stora mängd forskning som gjorts i frågan (iaf ett 14tal stora undersökningar, varav ett par 5-6 stycken är på halvår eller längre) visar att det heller inte stämmer. Min mening var mitt sätt att visa på absurditeten i "väckelsemöte" retoriken.

Alltså, om du inte vill/sätter kroppen i ketos så äter du inte på något sätt LCHF, det är kärnan i varför det ska fungera. Du äter sannorlikt något form av GI diet, och det kan mycket väl vara vettigt (Att leva på snabba kolhydrater är ju forskarvärlden rörande överens om är helt åt helvete)

"skiter i om kommunism/nazism gör folk lyckliga, är emot dem ändå. ". Det är alltså ok för dig att lura dig själv för att bli lycklig, men inte för andra ;)?

Länk till kommentar

Mitt i allt detta får man ju inte glömma att om alla hade sprungit lika mycket som heltok gör hade nog världen varit befriad från fetma...svårare än så behöver det inte vara. Jag tror definitivt att min passion för gymträning är mindre "hälsosam" än t.ex. löpning eller cykling men det är helt enkelt vad jag själv tycker är kul och givande. Alla former av motion får feta thumbs up från min sida. Ja förutom stavgång då OBV :roll:

Jag stör mig bara personligen på allt skitsnack och direkta lögner i media och alla struntsnackare som försöker hitta "häftiga" sätt att marknadsföra sina felaktiga gissningar om kost. Det är därför jag mer eller mindre får damputbrott varje gång jag ser vissa såna markörer.

Stör mig även på folks dumhet som sitter på sina feta arslen och tror att det finns någon ny innediet därute som är lösningen på alla deras problem. Men det är ju en helt annan fråga :)

I vilket fall är det skitbra att tura in en hobby som faktiskt är bra för hälsan. Kunde ju lika gärna varit att det man älskar att göra mest är att sitta och spela TVspel och äta chips/dricka öl :-D

Länk till kommentar

Tydligen. Dina inlägg är så sjukt inkonsekventa, blir svårt att förstå vad det är du vill liksom.

Du: Omoraliskt att ta pengar från folk, vi måste följa naturens lagar osv.

Jag: Men du vill ju ta pengar från andra för att skydda dig själv och dina tillgångar (polis, domstol etc.), det är jävligt godtyckligt.

Du: Men vi kan ha en 5% skatt eller så behöver vi inte ha det.

Jag: Wat?

Du: Är du full eller?

eh? läs mina inlägg. j

jag: jag skulle föredra ett lågskattsamhälle, men jag vill inte att min vilja i frågan ska vara rådande då skatt vore omoralisk.

du: du vil ha skatt, det är godtyckligt

jag: jag inser problematiken, därför jag inte kan motivera låg skatt, men rent intuivt känns det bäst. bästa vore om vi kan köra det frivilligt på seasteadings.

du: wat?

jag: orka debattera med retards.

Länk till kommentar

Nej, säg inte Paleo för det har inget med stenåldersdiet att göra, det är en bluff/missförstånd som kommit från svenska LCHF författare för att försöka förklara varför LCHF skulle vara bra (Man gjorde det förr = Man dog inte av cancer = LCHF motverkar cancer, typ)

jag har aldrig sagt att LCHF varit paleo. det är helt skiljda dieter. den ena går ut på att äta lite kolhydrat, den andra på att äta kost som påminner om vad vi åt förr i tiden. ena metoden dricker vassleprotein, andra äter rått kött.

Du konstaterar att "rent allmänt, tycker man borde lägga mer fokus på att leva länge, ha liten skaderisk, må bra, ha energi och vara färsk i skallen.", utan att på något sätt backa upp att det är vad du faktiskt gör, och den stora mängd forskning som gjorts i frågan (iaf ett 14tal stora undersökningar, varav ett par 5-6 stycken är på halvår eller längre) visar att det heller inte stämmer.

förstår inte hur mening kan vara så konstig. det jag gör är att jag tränar långa lågintensiva pass, blandar in en hel del funktionell styrka i övningar som påminner om hur människan levde under paleo och dessutom så TROR jag att min mer paleo-liknande diet dessutom får mig att må bra. jonas colting håller med, hans bror käkar bara rått kött för övrigt, jonas är inte lika extrem. anledningen till att vi mår bra:

http://www.colbertnation.com/the-colbert-report-videos/263270/february-03-2010/john-durant

Alltså, om du inte vill/sätter kroppen i ketos så äter du inte på något sätt LCHF, det är kärnan i varför det ska fungera. Du äter sannorlikt något form av GI diet, och det kan mycket väl vara vettigt (Att leva på snabba kolhydrater är ju forskarvärlden rörande överens om är helt åt helvete)

jag äter ingen diet, jag försöker äta mer paleo då jag tror vi mår bra av det, men jag är lat.

"skiter i om kommunism/nazism gör folk lyckliga, är emot dem ändå. ". Det är alltså ok för dig att lura dig själv för att bli lycklig, men inte för andra ;)?

passa dig, snart kommer klyka med

00Rbhs-92078184.jpg

Länk till kommentar

Jag stör mig bara personligen på allt skitsnack och direkta lögner i media och alla struntsnackare som försöker hitta "häftiga" sätt att marknadsföra sina felaktiga gissningar om kost. Det är därför jag mer eller mindre får damputbrott varje gång jag ser vissa såna markörer.

mm helt klart. men en fördel med paleo är ju iaf att om generisk halvt överviktig pf:are går över till sådan mat så minskar energi-intaget. det är ju bra iaf.

Mitt i allt detta får man ju inte glömma att om alla hade sprungit lika mycket som heltok gör hade nog världen varit befriad från fetma...svårare än så behöver det inte vara. Jag tror definitivt att min passion för gymträning är mindre "hälsosam" än t.ex. löpning eller cykling men det är helt enkelt vad jag själv tycker är kul och givande.

vill skylla på skoföretagen och skolidrotten. när vi var barn älskade vi att springa, sedan sa vår fotbollspelare "4 straffvarv runt planen för att ni inte kan vara lugna", våra lärare skickade ut oss att tävla kvarteret helt ostretchade, i styltor utan någon planering och helt utan planering. klart folk får avsmak mot att springa och slutar göra det.

klart du ska göra din passion. men utöver det tror jag du borde köra lite cardio för att leva länge och må bra. föreslår ett pass primal walk i veckan typ:

eller något av detta:

just för att du ska orka göra det du är passionerad av fler gånger.

Länk till kommentar