Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

Intressant om intelligens och wellboken (vad jag utläst)

 

[T[he observed relationship between intelligence and conservatism largely depends on how conservatism is operationalized. Social conservatism correlates with lower cognitive ability test scores, but economic conservatism correlates with higher scores (Iyer, Koleva, Graham, Ditto, & Haidt, 2012; Kemmelmeier 2008). Similarly, Feldman and Johnston (2014) find in multiple nationally representative samples that social conservatism negatively predicted educational attainment, whereas economic conservatism positively predicted educational attainment. Together, these results likely explain why both Heaven et al. (2011) and Hodson and Busseri (2012) found a negative correlation between IQ and conservatism--because "conservatism" was operationalized as Right-Wing Authoritarianism, which is more strongly related to social than economic conservatism (van Hiel et al., 2004). In fact, Carl (2014) found that Republicans have higher mean verbal intelligence (up to 5.48 IQ points equivalent, when covariates are excluded), and this effect is driven by economic conservatism (which, as a European, he called economic liberalism, because of its emphasis on free markets). Carl suggests that libertarian Republicans overpower the negative correlation between social conservatism and verbal intelligence, to yield the aggregate mean advantage for Republicans. Moreover, the largest political effect in Kemmelmeier's (2008) study was the positive correlation between anti-regulation views and SAT-V scores, where β = .117, p < .001 (by comparison, the regression coefficient for conservatism was β = −.088, p < .01, and for being African American, β = −.169, p < .001).

 

http://econlog.econlib.org/archives/2015/01/intelligence_ma_1.html

 

 

Som någon påpekade vill jag gärna också höra mer om bitstampgate, är oroväckande tyst här inne.

Nejc Kodrič @nejc_kodric 1h

Was sorry to miss interacting at CES this week. Our team is all hands on deck focused on the immediate needs of redeploying our site.

Retweeted by Bitstamp

 

Nejc Kodrič @nejc_kodric 2h

Working alongside the team from San Francisco, progress towards redeployment is strong. Huge thank you to for your confidence and patience.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Folk sitter väl och biter på naglarna... :-(

 

Verkar som de förlorat 18k BTC och har kvar ca 230k BTC. En summa som är bra mycket mindre än de VC-pengar de har fått och antagligen de avgifter de tagit ut. Så tror det hela är rätt lugnt. Får se om de ersätter alla som fortsatt skicka pengar till kompromissade depositadresser. Finurlig hacker som la till rejäla avgifter för att förhindra doublespend av bitstamp på bitstamps egna pengar.

 

Men lite trist att hackern verkar vara aktiv och antagligen kommer börja casha ut sina bitcoins efter att ha tvättat dem. Så 18k BTC i säljtryck, å andra sidan kanske bitstamp tvingas "köpa" 18k BTC på bitstamp för att ersätta alla kunder som blivit bestulna.

 

Goda nyheter, ATH i antal transaktioner igen:

https://blockchain.info/charts/n-transactions?timespan=2year&showDataPoints=false&daysAverageString=1&show_header=true&scale=0&address=

Ser ut att vara lite momentum bakom också så kanske bli ännu högre innan dagen är över.

Antagligen är det detta spelet som står för en hel del av ökningen:

http://www.coindesk.com/apple-approves-ios-game-tips-players-bitcoin/

Spoiler!

Här kan ni raila spelets utbetalningar till spelare:

https://blockchain.info/address/17ZgzoQUAiCrCgSieYfGhAvToW9kn6uaLt

 

Hoppas det blir vanligare med Apple-spel där man kan tjäna bitcoins för att se reklam eller vara duktig. Inte för att någon lär bli rik på det, men bra exempel på vad man kan göra. Så kommer säkert någon få någon bra ide till vad man kan använda det hela till :)

 

 

Verkar som Gavin temporärt har löst 1MB blocksize. Vi var uppe i snittblock runt 0.4MB i december, nu kommer Gavin snart höja det temporärt till 20MB/block så vi klarar något år till, sedan är antagligen planen att öka det 50% per år eller liknande så vi behöver typ 10år för att ersätta all världens handel. Känns lite pessimistiskt imo, tanken är ju att bitcoin ska möjliggöra massa handel som inte finns i världen än.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är inte speciellt brydd av bitstamp-hacket ärligt talat. Tycker inte det är någon stor grej än så länge - såklart trist om de skulle goxa och försvinna då jag gillar dem, men det finns ju liksom ingenting alls som talar för det.

 

Tror nog vi hinner se väldigt mycket värre saker än att en exchange torskar sin hot wallet innan kryptolivet blivit slentrian.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

FLTHU är "löst":

http://forumserver.twoplustwo.com/29/news-views-gossip/computers-conquer-texas-holdem-poker-first-time-1502189/

http://m.sciencemag.org/content/347/6218/145

Hey! This is Mike Johanson, one of the authors on the paper. We're swamped right now keeping the website up, talking to the press, and running Twitter, so I only have a few seconds to spare, but I'll stop by 2+2 later to answer questions.

 

We're on twitter as @PolarisPoker . Check out my 30-tweet blitz from earlier today for a summary of what we've done.

 

We've been working towards this result for years, and have gotten closer and closer over time. Last year, we were down to 26 milli-big-blinds per game, or 1.3 BB/100, of exploitability: that's the most that a perfect counter-strategy / nemesis could win against our program. I've talked about that result on 2+2 a few times in the past, and the tools that we use to calculate that exploitability figure.

 

In October 2013, after I commented a few times in one 2+2 thread, our coauthor Oskari Tammelin got ahold of me. We'd worked with Oskari before, when he invented his PureCFR algorithm. He told us about two things he'd recently invented: CFR+, a new game solving algorithm based on our CFR algorithm that learns *incredibly* fast compared to what was then the state-of-the-art version of CFR, and a new compression technique that reduced the memory cost for solving holdem from 523 TB to 11 TB.

 

Oskari's two developments were hugely important, and opened the door to finally make solving HULHE possible. This paper is a joint effort between the U of A (me, Mike Bowling, Neil Burch) and Oskari Tammelin. It took us most of a year to write the code and tune it to be able to get the quality of result we wanted, at a memory limit that fit on our cluster, and at a CPU cost that was feasible. This was a tricky 3-way optimization. Actually running the computation used 4800 CPUs for about 70 days, with a total computation time of just under 1000 CPU-years.

 

The result is that our new program Cepheus is beatable for less than 1 milli-big-blind, or 0.05 BB/100. Even if you knew the perfect counter-strategy and could play it flawlessly, it'd take 60 million games to overcome the variance due to luck in order to actually have 95% confidence that you were winning. It's essentially solved: not quite perfect, but closer than any human could distinguish within a lifetime of play.

 

Här är boten om ni vill spela mot den eller läsa dess preflopstrategi(som är väldigt ickeintuitiv men väldigt lite cappande preflop etc)

http://poker.srv.ualberta.ca/

 

Tydligen kan man redan idag fråga boten hur den hade spelat en given situation:

http://poker-blog.srv.ualberta.ca/2015/01/08/how-to-use-the-strategy-query-tool.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant för eventuell casino-ägare här: skulle tippa att limit holdem HU vs en dator eller med höjd serviceavgift limit holdem VS snygg tjej som sitter med dator skulle bilda en lagom stor kö.

 

Fast det intressantaste är ju inte att limit kan lösas/är löst utan att vi är så långt ifrån lösning till no limit. Det är ju trots allt en väldigt inramad miljö, långt, långt, långt ifrån lika komplex som mycket annat vi sitter och optimerar/tror vi kan optimera.

 

Intuitivt tycker jag vi borde ha datorkraften för att lösa någon relaxering (skit i heltal) och komma nära därifrån åtminstone vid typ 100bb, men jag tänker att om vi kunde det skulle någon gjort det redan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast det intressantaste är ju inte att limit kan lösas/är löst utan att vi är så långt ifrån lösning till no limit. Det är ju trots allt en väldigt inramad miljö, långt, långt, långt ifrån lika komplex som mycket annat vi sitter och optimerar/tror vi kan optimera.

 

Intuitivt tycker jag vi borde ha datorkraften för att lösa någon relaxering (skit i heltal) och komma nära därifrån åtminstone vid typ 100bb, men jag tänker att om vi kunde det skulle någon gjort det redan.

 

Nja... Vi är rätt långt mot en lösning om man ska tro albertagänget. Det är mycket mer komplext(10^70 vs 10^13) då vi har fler beslut pga betsizing. Intuitivt har vi inte datorkraft att lösa det, utan vi tvingas kvantifiera lösningar och hoppas att de approximerar ungefär hur motståndaren sizear.

 

För mer analys om NLTHU etc se t ex:

http://www.cs.cmu.edu/~sganzfri/Tartanian7_AAAI15_demo.pdf

http://www.cs.cmu.edu/~sganzfri/Tartanian7_14.pdf

 

 

För 6max etc, här är en av de nyligen avslöjade botarna:

http://forumserver.twoplustwo.com/showpost.php?p=44775537&postcount=67

 

----

 

Någon mer som får idiocracyvibbar av detta:

http://www.tv4play.se/program/nyhetsmorgon?video_id=3041283

 

When evaluating the advantages of Bitcoin as a “so called currency”, I think it’s important to recognise what Bitcoin is. Bitcoin is a methodology for achieving distributed dynamic consensus at scale. What this means is that for the first time in history, a vast number of people are able to have agreement, with a high degree of certainty, over the state of an arbitrary data set, without relying on a central authority. The “so called”currency is an integral and necessary component of the system, which ensure users are appropriately incentivised to conduct the necessary action to achieve consensus. The question then becomes not whether the “so called” currency has any advantages, but whether there are any advantages or applications of distributed consensus systems.

There are a large number of categories of systems out there in the world, which require some degree of consensus, currency systems, naming systems, financial systems, communication systems, governance systems, political systems, infrastructure systems.I don’t think it’s unreasonable to believe that a small subset of these could benefit from a degree of distributed consensus, rather than a central authority.

48 kommentarer

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att vi inte kan nå heltalslösning är ju självklart men varför kan vi inte ställa upp problemet relaxerat och lösa det, alternativt varför är en relaxerad lösning en dålig approximation? Dvs varför hamnar vi med nödvändighet i en värdelös lokal punkt.

 

Eftersom det inte görs antar jag som sagt att det inte går att ställa upp, svårare att förstå varför holdem har sådan karaktäristik.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vad är det som har hänt med mitt internet senaste veckorna, tänkte om detta är ett problem övergripande hela Sverige mtp på unga "hackers" senaste nöje, att DDoS'a osv men mitt internet dör med jämna mellanrum i ca 20sek. Tillräckligt för att livstilta mig för jag blir alltid foldad i någon tass någonstans.

 

Inte så att jag blir targetad av någon för det är alltid random nätverk där tassen blir foldad. Sitter på riksnet 100/100, kan det vara utorrent?

 

Många gånger är det bara pokernätverken som har tappat connection, sitter och skypar som vanligt och refreshar pf.nu frenetiskt medan det sker och ibland är allt dött men allt kommer ju förstås tillbaka snabbt och i den mån programmen är kapabla pga kodning i guess.

 

Är det något jag kan göra på min ände tror ni utöver att kabla om hemmavid, låta routern vila en natt för dynamisk IP-reset(finns kanske snabbare sätt men dunno) , rensa lite på datorn osv eller är det bara ringa operatörern och försöka lösa det så?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pokerspelare bör helt klart köra kablat fortfarande. När du kör trådlöst är det liksom >25% din routers fel, >25% din dators fel, <50% pokersiten/internetleverantören/etc.

 

När du kör trådat är det 99% någon annans fel. Sparar alltså helt klart pengar och är lättare att felsöka när det skiter sig ändå.

 

Edit: på topic varför det är bra med grejer gjorda för gamers. Till skillnad från saker som är anpassade för den stora massan - folk som inte gör ett skit av värde - är det specifikt gamers som inte tål att kompromissa med vare sig flaskhalsar, värmeutveckling eller andra typiska problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

med kabla om menade jag typ dra ny kabel, jag har givetvis trådad anslutning men nojar över att nån kabel har gått och blivit cp utan någon som helst anledning.

 

Gamers är så ja(dom med pengar), bara titta på hur långt gamers är beredda att gå ingame med det de har att hand jag var så också. Man vill inte ha någon anledning annan än att man måste helt enkelt bli bättre när man dör, inge jävla lagg, undermålig mus etc ska stoppa en. Därmed ser du ju mycket gamers slakta "spelglädjen" i betraktarens öga då de skalar ner grafiken, slätar ut all grafik, all form av irrelevant dekor etc försvinner och sedan beroende på spel är det inte ovanligt med externa program, plugins och likn som hjälper till med beslutstagandet inte olikt vad HUDen gör för pokerspelare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var själv under en kort period ganska högt i toppen av Sveriges HU Q3-spelare.

 

Ny var iof Q3 speciellt för att du behövde hålla en bisarr fps (120?!) då det gav en minimal men tack vare design extremt avgörande bugg. Men det var ju liksom inte bara därför man spelade med grafik bestående av typ block i olika färger.

 

Gillar den kulturen. Ärligt talat var tex Q3 riktigt fult även om det var tekniskt avancerat. Folk kollar på de där blocken och undrar om det inte blir tråkigare - de tänker liksom inte på att det faktiskt är precis lika visuellt oattraktivt ändå. Bättre då att ta bort störningsmoment och fokusera på det som är just kul - tävlingsmomentet och "flow".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att vi inte kan nå heltalslösning är ju självklart men varför kan vi inte ställa upp problemet relaxerat och lösa det, alternativt varför är en relaxerad lösning en dålig approximation? Dvs varför hamnar vi med nödvändighet i en värdelös lokal punkt.

 

EV-fältet är diskontinuerligt. Du behöver normalt sett ett reguljärt område i planet, dvs ett slutet begränsat område vars rand är en sluten dubbelpunktsfri styckvis glatt kurva. Ett område är enkelt sammanhängande om varje sluten kurva i området är en randkurva till en yta helt inom området. Så är inte fallet med evfältet, jmfr uppräkningsbarhet från representationsteorin och PTAS / NP-hard.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pokerspelare bör helt klart köra kablat fortfarande. När du kör trådlöst är det liksom >25% din routers fel, >25% din dators fel, <50% pokersiten/internetleverantören/etc.

 

När du kör trådat är det 99% någon annans fel. Sparar alltså helt klart pengar och är lättare att felsöka när det skiter sig ändå.

 

Edit: på topic varför det är bra med grejer gjorda för gamers. Till skillnad från saker som är anpassade för den stora massan - folk som inte gör ett skit av värde - är det specifikt gamers som inte tål att kompromissa med vare sig flaskhalsar, värmeutveckling eller andra typiska problem.

Implying that Gamers "gör något av värde"
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

EV-fältet är diskontinuerligt. Du behöver normalt sett ett reguljärt område i planet, dvs ett slutet begränsat område vars rand är en sluten dubbelpunktsfri styckvis glatt kurva. Ett område är enkelt sammanhängande om varje sluten kurva i området är en randkurva till en yta helt inom området. Så är inte fallet med evfältet, jmfr uppräkningsbarhet från representationsteorin och PTAS / NP-hard.

Jag är med på att det är ett problem om lösningsrummet inte är kontinuerligt, vad jag inte vet är varför holdem utgör ett sådant problem (dock inte så att jag misstror att det förhåller sig så). Vem/vilka har kommit fram till detta och hur? Är det lätt att inse (som ISY på LiTH brukar säga)?

 

Vilket också kräver frågan jag ställt här förut - vet vi då ens att vi kan lösa no limit för godtyckligt stackdjup? Om f(x, ...) där x är stackdjup ändrar karaktär för olika stackdjup (i detta fall landar vi antagligen naturligt i helt olika "lokala" delar av lösningsrummet) kan det såklart fortfarande lösas per små intervall, men om vi inte antingen hittar ett maxtak där vi kan visa att f slutar förändas eller hittar en cykel/serie som vi kan bevisa håller för x->∞ så är det magstark att påstå att vi kan lösa det för att det "känns så", även för någon som gillar Taleb.

 

Den lilla responsen jag fick i wellboken då var typ intuitiv induktion; det kan lösas för 0bb och 1bb därför "uppenbarligen" för 2bb etc. Jag fick också några länkar utan förklaring hur jag skulle applicera på detta problem.

 

Implying that Gamers "gör något av värde"
Gör fotbollsspelare något av värde? Det finns människor som påstår att det är befängt och icke värdeskapande att spendera livet på att försöka få en läderkula i mål, och de får väl tycka så - det är svårt att argumentera mot.

 

Tillåter man istället värde vara det som människor uppskattar som värdefullt är det dock klart gamers gör något av värde. Det finns mycket pengar, publik och konkurrens i den så kallade sporten (eller sporterna, kanske), och målgruppen för gamerprylar är såklart de som på ett eller annat sätt försöker spela så bra som möjligt. Sen finns det såklart mer casual som köper vassa gamerprylar, precis som det finns korpenlirare som köper dyra fotbollsskor. Att korpenliraren inte skapar något större värde betyder ju inte att fotbollsspelare inte skapar värde.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det nya är ju ingamevalue, dom spenderar sjuka pengar på snyggaste kniven i CS eller senaste skinsen till League Of Legends osv, jag kan anmäla mig skyldig till det sistnämnda, antagligen dropat 1500 spänn på LoL och jag är rätt casual, WoW springer dock flera varv runt det men då höll jag på med det i 5 år och sålde/köpte characters mellan säsonger för arenan då jag inte tyckte det var +ev levla upp gubbar o fixa loot i 3mån innan man e competitive för gladiatornivå.

 

 

 

 

Köpa spel är mongoute, tom för onlinetjänster, bättre erbjuda ingamerewards/perks/edge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...