Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

Hur ser din strategi för att få Visa ut? Åka dit, gå på massa intervjuer tills du får sponsor, ta vad du får? Har du någon preferens på var du vill bo? San Mateo verkar nice :)

Min strategi hittills har varit delvis framfötter och sedan jätteflax med kontakter. Detta har i princip redan betalat sig, bara vissa omständigheter ivägen samt att jag kännt mig lite timid/fuskig utan min examen. Så plan A är att det bär hela vägen nästa tillfälle.

 

Finns ett antal vägar till visum;

- Är arbetsgivaren både svensk och CA (vilket stämmer för min plan A) kan man till en början vara anställd på papperet i Sverige. Det är då en möjlighet att visa framfötterna och sedan gå på tex H-1B, för att slippa det lite större språnget:

- Försöka fjäska sig till ett H-1B otestad. Detta är lite mer problematiskt eftersom det är en del konkurrens om dem, så det blir lite why me? (vilket jag känner extra starkt tack vare den där examen - även om arbetsgivaren tycker det är okej skäms jag ju själv)

 

Skulle det vara så att jag inte kommer vidare på de vägar som varit öppna hittills har jag lite andra kontakter och är även tillräckligt hybris-spontan för att få för mig söka lite mer på måfå.

 

Kanske har tunnelseende men för mig är det specifikt san diego jag siktar på. Är där jag har dörrar på glänt också, men inte minst älskar jag staden. SF med omnejd är coolt för vad de producerar, men jag är inte alls lika fachinerad av livet där.

 

Kommer dock inte ta något jobb som inte är ingenjörsmässigt (om vi innefattar företagsekonomisk konsulting i ingenjörsyrket, alltså). Jag tror det är att göra sig själv en björntjänst, det är ju liksom ändå inte en region man vill leva i långt ned i hierarkin. Trots den blåa himlen. Då är till och med grå-sverige att föredra.

 

Dessutom kanske man ska tillbaka en dag - det är ju en solklar vitt spridd myt att svenska arbetsgivare gillar utlandserfarenhet. "Jaha, va gjorderu i det där amerikat då?". Så då vill man nog gärna sitta på vettiga referenser och antingen jobbat eller konsultat för något som de hört talas om åtminstone.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nästa anhalt för btc: visa att det klarar ett fallande pris (tekniskt byggt för det alltså):

https://bitcointalk.org/index.php?topic=912190.0

 

Inte hittat något inlägg från någon som kan någonting alls, så vet inte om det är ett trivialt problem. D.v.s. jag vet att det är meningen att systemet ska anpassa sig, men jag vet inte om det är tekniskt självklart att det gör det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar som massa på bitfinex tvingats sälja. Gissar att det kan ha och göra med den där studien om hur mycket av alla transaktioner som är runtskickande:

https://www.cryptocoinsnews.com/fake-transaction-chains-double-2014-bitcoin-volume/

 

Aja fortfarande högre än april 2013 när första bubblan sprack. Tror vi kan fortsätta vara i björnland fram till 2016 så håll i hatten.

 

---

 

Lite kostsnack. Efter jul med vanlig mat och mycket alkohol mådde jag inte lika bra som jag brukar må. Finnar kom igång, magen var kass etc. Samtidigt läste jag Nutritional Grail som får en att bli ortorektiker. Så testade att vara lite strikt. Åt massa råbiff(finhackade köttdelar med olivolja, lite grädde, salt, peppar), stora mängder caesarsallad(grönsaker, olivolja, majo, parmesan, eventuell skink/kyckling). Och så började jag experimentera med mina ägg. Ni minns mina kokta ägg?

jag har lärt mig koka ägg nu. har tagit något år att förfina tekniken. det hela började med att jag käkade på http://www.kockvin.com och de hade äggula 67grader som en rätt som de gjorde mycket god.

 

iaf

 

Recept: heltoks kokta ägg

 

Ingredienser:

6st ägg

 

Ta minsta möjliga kastrullen du kan hitta, helst r<100mm och lägg i alla äggen med spetsen uppåt. Fyll precis så att äggen täcks av ljummet kranvatten. Koka upp på högsta värmen. Så fort vattnet kokar ta av kastrullen och ställ den och låt den självkylas på obestämd tid. När vattnet är rumstempererat är äggen perfekta.

 

Serveras med fördel med Kalles Kaviar orginal och ett glas Blodgrape.

 

Så nu har jag ett recept på perfekta stekta ägg. Kanske ändras lite, men jag har aldrig gillat stekt äggula jättemycket så kom på en bättre lösning iaf:

 

Recept: heltoks stekta ägg

Ingredienser: ägg, smör, salt

 

1. lägg på 25g bra smör, typ smjör, i stekpannan, värm på medelhög värme

2. dela äggen i mitten, bolla gulan mellan äggskalhalvorna medan vitan åker ner i stekpannan, spara ägggulan i ett shotglas

3. när äggvitan är fast salta aningen mer än vad som verkar rimligt med flingsalt, vänd, salta andra sidan, stek något minut på låg värme, servera, häll på det stekta smöret ovanpå, har det blivit brunt har du misslyckats.

4. ät äggvitan, shotta äggulan

 

Ca 3 ägg tycker jag är lagom som kvällsmål efter träning ed

 

 

Obs vid stor konsumtion av ägg är det extra viktigt att inte glömma av att komplettera med biotin, vilket jag räknar med att ni redan gör för att få fina naglar, hår osv. 5000µg/dag är rimlig dos imo. För resonemang se http://en.wikipedia.org/wiki/Avidin

http://www.amazon.com/Natures-Bounty-Potency-Biotin-5000mcg/product-reviews/B001G7QYGU

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

idag lagade jag råbiffen som postades för inte så länge sedan. det var med god marginal den godaste råbiffen jag ätit! sojan kan med fördel bytas ut det mer paleolitiska coconut aminos.

 

jag gillar varken kokta eller stekta ägg. ska se om tipsen ovan kan ändra på det! om ni gör äggröra kan jag rekommendera att krydda med mer än peppar och salt. mina favoritkombinationer är persilja + citron och koriander + spiskummin.

 

några fler takeaways än rått kött från Nutritional Grail?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

idag lagade jag råbiffen som postades för inte så länge sedan. det var med god marginal den godaste råbiffen jag ätit! sojan kan med fördel bytas ut det mer paleolitiska coconut aminos.

 

jag gillar varken kokta eller stekta ägg. ska se om tipsen ovan kan ändra på det! om ni gör äggröra kan jag rekommendera att krydda med mer än peppar och salt. mina favoritkombinationer är persilja + citron och koriander + spiskummin.

 

några fler takeaways än rått kött från Nutritional Grail?

 

Trevligt. Den där paleosoyan hade lite dyr frakt, men hittade samma för mindre frakt på ebay så får blir att beställa lite sådan.

 

Nutritional Grail är lite svår att sammanfatta, det är massa små fakta om allt möjligt. T ex att slänga olivolja som blivit för gammal, att vitt ris antagligen är okej, att makrill är bättre än lax etc. Om du köper så avancerade paleoprodukter är du antagligen halvsåld på konceptet så jag tror du skulle gilla boken. Boken tar Sisson det som Sisson med flera började bygga på och sammanställer det vetenskapligt och går in på detaljerna.

 

heltok, jag antar att du inte har en induktionshäll? :)

 

Om jag skulle koka ägg under tiden det tog för några deciliter ljummet vatten att bli kokande skulle äggen fortfarande vara kylskåpsvarma.

 

YMMV. Får tweaka in det. Men observera att jag låter dem vara kvar i vattnet medan det svalnar och värmen rör sig inåt i ägget. Så "kok"-tiden blir mycket längre än normalt fast med kortare tid på högsta temperaturen.

 

 

----

 

Likheter mellan #DÖ och fascismen/nazismen

1. OVRA /STASI/SÄPO ställs under regeringsmakten

http://henrikalexandersson.blogspot.se/2015/01/nya-sapo-jobbar-inte-at-polisen-utan-at.html

2. Acerbolagen/#DÖ gör att 25% kan styra http://sv.wikipedia.org/wiki/Acerbolagen

:shock:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aningen mer oroande imo att senaste tidens stabila bearwhalegolv vid $300 spricker än förra bubblans ATH. Med efterklokhetens breda pensel etc, men jag kände på mig redan i april att positiva nyheter hade tappat förmågan att driva kursen uppåt, vilket sedermera påvisats av paypal, microsoft etc (händelser som för bara 1 år sedan skulle ansetts vara löjliga fantasier). En prisklättring är numer beroende av massadoption, vilket jag har svårt att se ska ske inom den närmsta tiden. $150 nästa stopp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att priset drivs av "random nyheter" innebär dock att det inte drivs alls av fundamenta utan ren spekulation. Ska inte uttala mig för andra, men själv tycker jag det är svajigt att investera pengar pga förhoppning av tom spekulationsbubbla.

 

Är också därför jag inte är nära att sälja btc (då hade det mesta rykt för ett bra tag sedan). Anser att fundamenta snarare är starkare och att assymetrin är kvar.

 

I princip är det enda som stör mig med fallande kurs att man ser att en del kunde köpts billigare senare - vilket såklart är snopet. Men knappast något att sitta och gnälla över i efterhand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För första gången någonsin går Bitcoin-priset under förra "bubblas" ATH. Priset på Bitstamp var precis nere på 255 och förra ATH var 259 på bitstamp. Spännande!

 

Mm, kul med lite turbulens. Har ju varit en hel del helgdagar i rad nu, så hoppas vi får se riktigt mycket action imon, både i transaktioner och i prisförändringar. Ni som investera håll i hatten i några år till, så får vi se om vår investering blev värdelös, om vi blev svinrika eller något mittemellan :)

 

---

 

Läser vidare i Nutritional Grail. Tydligen hade Fredrik Colting rätt, vatten är viktigt att dricka rätt. Tydligen funkar varken kranvatten eller plastflaskevatten, på tok för höga nivåer av gifter i båda, negativt för sjukdomar, cancer, testo etc. Så tänkte ta och investera i ett vattenfilter. Eftersom det verkar omständigt att installera ett sådan får jag göra som amerikanerna och köpa en kanna. Snabbskummade reviews, Brita verkar vara kass och Zerowater bästa köp? Diskutera vattenfilter!

 

---

 

Anti-ageing medicin får råtter att leva 14% längre:

http://www.kurzweilai.net/a-step-toward-a-potential-anti-aging-drug

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vattenfilter känns overkill i swe?

 

Massa östrogen, tungmetaller, klor och fluor i vattnet om man ska tro litteraturen och diverse studier. Klart det finns andra parametrar som för många är viktigare att pilla på, men imo läs iaf boken innan du helt förkastar det. https://www.adlibris.com/se/bok/nutritional-grail-ancestral-wisdom-breakthrough-science-and-the-dawning-nutritional-renaissance-9780991259502

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ty dags att skaffa ny filtrerare, lite sugen på zerowaters 23-cup, 5.4l, snabbläste några enstjärnor på amazon.co.uk och det såg bra ut.

 

har druckit endast vatten om man bortser från alkohol i över ett år nu, använder clas ohlsons och har gjort lika länge, kommer bli skönt med en större

 

rätt övertygad om att folk här i sverige har alldeles för hög tro om vattnet, tror inte dom gamla rören är någon höjdare dom heller.

 

lite extra mineralrikt salt är nog bra oavsett, jag har inte läst på om det men har kört på himalayasalt i några år

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ty dags att skaffa ny filtrerare, lite sugen på zerowaters 23-cup, 5.4l, snabbläste några enstjärnor på amazon.co.uk och det såg bra ut.

 

har druckit endast vatten om man bortser från alkohol i över ett år nu, använder clas ohlsons och har gjort lika länge, kommer bli skönt med en större

 

rätt övertygad om att folk här i sverige har alldeles för hög tro om vattnet, tror inte dom gamla rören är någon höjdare dom heller.

 

lite extra mineralrikt salt är nog bra oavsett, jag har inte läst på om det men har kört på himalayasalt i några år

 

Hittar du den billigt någonstans? Tycker den verkar brutaldyr överallt utanför amerika :(

Jämför:

https://www.zerowater.com/products-pitchers med amazon/ebay och de är ju typ 30-40pund dyrare :(

 

Försökte beställa via deras hemsida, men de tillåter bara usa/canada-stater :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det några vettiga källor på detta vattensnack? Och då menar jag inte undersökningar av kostdoktornklass där typ 3 möss fått 20 liter kranvatten om dagen intravenöst i ett halvår :mrgreen:

 

Svenskt vatten då obv, att det amerikanska kranvattnet inte är känt för att vara bra är inget nytt.

 

Vad är det du undrar över? Officiella siffror finns det gott om iaf:

http://goteborg.se/wps/portal/invanare/bygga-o-bo/vatten-och-avlopp/dricksvatten/dricksvattnets-kvalitet/!ut/p/b1/04_Sj9Q1MzGxMDQ1NbfUj9CPykssy0xPLMnMz0vMAfGjzOIDDL0CLZwMHQ383S3dDDxDvAPc_Lx9_E38DYEKIoEKDHAARwNC-v088nNT9XOjciwAc207dw!!/dl4/d5/L2dBISEvZ0FBIS9nQSEh/

Dricksvattnet i Göteborg har följande värden:

Mjukt. Vattenhårdheten är cirka 20-24 mg Ca/l eller 2,7-3,3 °dH (tyska hårdhetsgrader). Det innebär att man kan använda den lägsta doseringen vid disk och tvätt.

pH-värde på cirka 8,0.

Låg järnhalt, mindre än 0,01 mg/l. För att minska risken för rost i rörnätet tillsätts kalk och kolsyra vid vattenverken, vilket ökar vattnets förmåga att stå emot försurning (alkalinitet).

Låg klorhalt, 0,15-0,25 mg/l. För att bakterier inte ska trivas i vattnet tillsätts klor i låg dos på vattenverken. Mängden klor är högre i vattnet närmast vattenverken och sjunker efterhand längre ut på ledningsnätet. I takt med den förbättrade råvattenkvaliteten har också klordoseringen kunnat minskas.

Låg aluminiumhalt, mindre än 0,02 mg/l. I vattenverken tillsätts aluminium för att underlätta avskiljning av partiklar. Aluminiumet och partiklarna hamnar så småningom i det slam som skrapas bort från botten av bassängerna i vattenverken. Aluminiumhalten i det färdiga dricksvattnet är lägre än i det inkommande råvattnet.

Låg fluoridhalt, mindre än 0,1 mg/l. Måttliga halter av fluorid (under gränsvärdet för dricksvatten 1,5 mg/l) skyddar dina tänder. Men marginalerna är små. Det krävs inte mycket mer fluorid för effekten ska bli den motsatta.

Fritt från skadliga mikroorganismer.

Innehåller dokumenterat låga halter av oönskade ämnen.

 

Boken, som har bisarrt många källor och imo rimliga resonemang, håller inte med om att dessa "låga" nivåer är ofarliga. Påstående att flour i dricksvattnet skulle skydda tänderna argumenteras också emot. Imo läs boken, den är bra. Kolla reviews:

http://www.amazon.com/gp/product/0991259505/ref=as_li_qf_sp_asin_il_tl?ie=UTF8&camp=1789&creative=9325&creativeASIN=0991259505&linkCode=as2&tag=httpwwwchr0af-20&linkId=6DBOGSRRGP4AII4V#customerReviews

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det du undrar över? Officiella siffror finns det gott om iaf:

http://goteborg.se/wps/portal/invanare/bygga-o-bo/vatten-och-avlopp/dricksvatten/dricksvattnets-kvalitet/!ut/p/b1/04_Sj9Q1MzGxMDQ1NbfUj9CPykssy0xPLMnMz0vMAfGjzOIDDL0CLZwMHQ383S3dDDxDvAPc_Lx9_E38DYEKIoEKDHAARwNC-v088nNT9XOjciwAc207dw!!/dl4/d5/L2dBISEvZ0FBIS9nQSEh/

 

 

Boken, som har bisarrt många källor och imo rimliga resonemang, håller inte med om att dessa "låga" nivåer är ofarliga. Påstående att flour i dricksvattnet skulle skydda tänderna argumenteras också emot. Imo läs boken, den är bra. Kolla reviews:

http://www.amazon.com/gp/product/0991259505/ref=as_li_qf_sp_asin_il_tl?ie=UTF8&camp=1789&creative=9325&creativeASIN=0991259505&linkCode=as2&tag=httpwwwchr0af-20&linkId=6DBOGSRRGP4AII4V#customerReviews

 

Ja officella gränsvärden kan man såklart hitta utan problem. Men jag ska inte påstå att siffrorna säger mig någonting. Tänkte om ni kanske satt på några bra studier på några av ämnena i drickvattnets påverkan på människor över lång tid. Men jag antar att det är dåligt med det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...