Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

Hejsvejs, testar gärna bitcoin :)

 

1JBDEWXEnWoDhKFAHYS6eJf9jMMmfmyee

 

Vad innebär det här? Blir det olagligt att driva websidor som inte är handikappanpassade?

 

http://pts.se/sv/Nyheter/Pressmeddel...illganglighet/

 

Skickade i morse:

https://blockchain.info/address/1JBDEWXEnWoDhKFAHYS6eJf9jMMmfmyee

 

Angående länken så var nog texten, inte addressen pastead så länken är död :(

 

Mm, de lär nog hamna där omkring.

 

Fråga: Har Sverige någonsin haft en mer inkompetent statsminister än Löfvén?

 

Rätt kul att se de gamla stadministrarna, de var rätt annorlunda än dagens proffspolitiker:

Spoiler!
0:07:00 - Palme säger 'folkhem' i inledningen, inte längre politiskt korrekt. X

 

0:08:24 - Palme håller upp sitt regeringsprogram upp och ner...

 

0:37:20 - Olof Palme har ett fantastiskt ögonblick, notera hans slutkläm. Vilken blick. En rent magiskt reklamfilmsstund.

 

0:38:00 - Hörselskydd kommer upp från Palme här också, nu som käbbel typ "Kan du inte för en gångs skull lyssna?"

 

1:31:30 - Palme nämner olja som klimathot redan 1976. Nämns bara en gång dock, i övrigt tyckte han att oljans övriga nackdelar som miljöhot (cancerframkallande) var värre än kärnkraftens risker. Palme hade väl läst något papper, det fanns 1976 ingen bred eller ens smal förståelse för klimatändring. Koldioxid nämns inte (man kan endast spekulera i att Palme måste ha syftat på koldioxid).

 

1:37:15 - Bohman om hotet i den nya dataåldern och övervakningssamhället. Han har inte den blekaste om vad som komma skall (det hade ingen). Den finska filmen 'Harens år' 1977 (om någon sett den) illustrerar rädslan för dataåldern som den förekom då.

 

1:39:10 - Gunnar Sträng '1928 min första valrörelse, då klistrade minsann Bomans föregångare upp plakat om hur kosacker hotar att ta kor, grödor och fruar' (från bönder)

 

1:45:00 - Gösta Bohman går på länge om narkotika, tror det var länge sedan det var högpolitiskt intressant.

 

1:45:50 - Gösta Bohman pratar om moral och nämner den 'kristna läran' i en ton som om han faktiskt menar det.

 

X 0.00.00 - Borgerliga om 'kollektivanslutning', Palme har inte ett ben att stå på men är ändå otroligt avvisande och arrogant. 'Kollektivanslutning' för den som inte vet var att 700,000 fackmedlemmar automatiskt anslöts till sossarna via facket och betalade medlemsavgift ("var tionde röstberättigad"- Ahlmark).

 

1:50:45 - Carl Bildt har en penna i munnen i en upprymd respons på Bomans hantering av papperet som Carl Bildt precis sträckte över.

 

1:52:55 - Olof Palme skäller i ett summerat svep ut högersidan ang. energipolitik, familjepolitik, bostadspolitik och skattepolitiken. "Boman ligger platt till marken.. och Ahlmark också". Palmes handflata slår tre gånger i bordet så det hörs.

 

2:06:00 - Per Ahlmark 'Israel får aldrig svikas', 'Palestina förtjänar sitt eget land bredvid Israel'. En gång i tiden syftade 'palestinier' på israeler, det ändrades tidigt 70-tal.

 

2:20:45 - Per Ahlmark "ideella organisationer och kristna samfund skall stödjas inte styras."

 

2:21:10 - Fälldin "Vi har en stor värdegemenskap i Sverige... den är en stor tillgång i vår demokrati ... den skall vi slå vakt om"

 

2:27:00 - Lars Werner (V), 'snabbt genomföra 6 timmars arbetsdag för alla'. 2:27. Verner sade tidigare rent ut att de inte skäms för att kalla sig kommunister och kapitalism skall överges för planlösningar.

 

Är rätt tydligt att alla inblandade är framgångrika, välvårdade och välskolade. Dessutom behandlar de debatten sakligt och spelar sjysst.

 

Idag däremot är det medelklassfolk som slänger runt pathos vägrar svara på frågor, totalt saknar självdistans och framförallt saknar respekt för debatten.

 

 

 

Nu leder de insamlingen. SR får moralpanik: hmcRHdi.png

 

Ska bli intressant att se vart detta leder.

 

Hehe. Lite jag som är boven bakom att det spridit sig senaste dagarna. Såg den på FB och postade den på bubblas interna sida och sedan spreds den bland diverse populära skribenter :)

 

 

Hur går det med era Ethereum-investeringar? Fortfarande optimistiska?

Lite trist att den är försenad, men är nog bra för valutan. Ska man tro de poster som gjorts så går det väldigt bra, tycker denna posten var informativ:

https://blog.ethereum.org/2014/10/17/gavs-d%CE%BEv-update-ethereums/

 

Skulle jag värdera mina egna ether jämfört med värdet när jag köpte dem tror jag att jag med dagens info skulle jag gissa att de är ungefär dubbelt så mycket värda. Stora risken var att projektet skulle åka på någon stor mina på vägen, en stor bit av vägen är avklarad och inga minor har påträffats än... Självklart kan projektet faila ändå sen... Imponerad över teamet de har fått ihop, sure bitcoin foundation har också ett gäng välbetalda duktiga datavetare, men ethereum har trots sin lilla storlek fått ihop ett rätt imponerande gäng. Och Vitalik verkar vara ett supergeni, fattar inte hur han skriver så mycket smarta saker...

https://blog.ethereum.org/author/vitalik-buterin/

 

 

Någon mer som lessnar rejält på valanalyserna på facebook? Spyr varje gång jag hör uttryck som "ta ansvar" "extrema" eller "praxis"

 

---

 

Bitcoin över 100k transaktioner(exklusive populära addresser) för första gången igår: https://blockchain.info/charts/n-transactions-excluding-popular?timespan=all&showDataPoints=false&daysAverageString=1&show_header=true&scale=0&address=

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite trist att den är försenad, men är nog bra för valutan. Ska man tro de poster som gjorts så går det väldigt bra, tycker denna posten var informativ:

https://blog.ethereum.org/2014/10/17/gavs-d%CE%BEv-update-ethereums/

Jag har fortfarande svårt att rama in investeringen, framförallt varför ether skulle bli värt något. Däremot smarta människor inblandade, historik av att bry sig om investerare och extremt assymetrisk (tack vare "sluten" försäljning som btc - få hade möjlighet, ännu färre än idag).
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3. bristande tillgänglighet : att en person med en funktionsnedsättning missgynnas genom att sådana åtgärder för tillgänglighet inte har vidtagits för att den personen ska komma i en jämförbar situation med personer utan denna funktionsnedsättning som är skäliga utifrån krav på tillgänglighet i lag och annan författning, och med hänsyn till

– de ekonomiska och praktiska förutsättningarna,

– varaktigheten och omfattningen av förhållandet eller kontakten mellan verksamhetsutövaren och den enskilde, samt

– andra omständigheter av betydelse,

 

Ett missgynnande innebär

att någon – en arbetstagare, en arbetssökande, en yrkespraktikant, en

student, en kund, en patient etc. – försätts i ett sämre läge eller går miste

om en förbättring, en förmån, en serviceåtgärd eller liknande. En

behandling är missgynnande om den kan sägas medföra en skada eller

nackdel för den enskilde. Det som typiskt sett är förenat med faktisk

förlust, obehag eller liknande är missgynnande. Avgörande är att en

negativ effekt inträder, inte vilken orsak som kan ligga bakom missgynnandet

 

Mer info: http://www.regeringen.se/sb/d/16977/a/236823

 

EDIT: http://www.dn.se/debatt/det-ar-framlingsfientlighet-som-utmarker-sds-valjare/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe. Lite jag som är boven bakom att det spridit sig senaste dagarna. Såg den på FB och postade den på bubblas interna sida och sedan spreds den bland diverse populära skribenter :)

 

Nu verkar de ha lagt till en notis som inte fanns där i morse i alla fall.

 

vjd8MPIl.png

 

Tänk på följande när du namnger bössan

 

För att vi ska ha möjligheten att berätta om din insamling via den digitala bössan i våra sändningar måste namnet överensstämma med de regler som gäller för public service-verksamheten. Det innebär bland annat att namnet inte får vara kränkande mot någon enskild person eller mot någon utpekad grupp. Det kan inte heller vara alkohol eller drogrelaterat eller syfta till att driva en kampanj. Du bör inte heller använda könsord eller svordomar.

 

Det här fältet modereras utifrån lagen om ansvar för elektroniska anslagstavlor (BBS-lagen). Det innebär att Sveriges Radio kommer att ta bort bössor med namn som innehåller hets mot folkgrupp, uppvigling eller upphovsrättsintrång. Den som väljer att döpa sin insamling till något som är i strid mot gällande lag kan bli personligen ansvarig för detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Helt ny i denna tråd, och på forumet i allmänhet. Men läst och sett att det är en del aktiediskussion här så tänkte fråga lite kort, om det är helt off-topic ber jag om ursäkt!

 

Handlar inte så mycket med aktier, föredrar att sitta still i båten med indexfonder, men intresset för börsen verkar ju hett i dessa nollräntedagar och de flesta börsintroduktioner verkar bli övertecknade (alltså finns det en lätt hacka att tjäna om man tecknar sig), med VA automotive senaste tidens stora undantag.

 

Tecknade mig för NP3 som hade sin börsintroduktion idag, kändes som ganska lättförtjänta pengar då kursen hoppade 10-15% (inte för att man fick teckna för särskilt stor summa, men ändå). Hade tecknat Lifco om jag inte vart utomlands och fokuserad på annat då :(

 

Någon som har någon tanke om powercell som har nyintroduktion med sista anmälning 9e december? (https://www.avanza.se/avanzabank/kampanjer/cf/2014/powercell/index.html ). Känns bra mycket mer risky än ett fastighetsbolat som redan gör säker vinst som NP3. Men samtidigt ligger ju miljö och sådant trams rätt i tiden! ;) Gamboool?

 

Finns det fler nyintroduktioner som inte går genom avanza som man kan vara med att teckna? (även intresserad hur man eventuellt kommer åt amerikanska börsintroduktioner) Känns generellt som mycker mer uppsida än nersida att teckna sig i dessa dagar i alla fall, men vill gärna höra mer tankar om detta.

 

Värt att tillägga är att jag tänker kortsiktig vinst pga överteckning, detta är inte företag jag vill sitta med långvariga innehav i.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon som har någon tanke om powercell som har nyintroduktion med sista anmälning 9e december?

 

Ska fråga runt, kanske kan få lite insider info av polaren som jobbar där :)

 

Then they fight you.

 

Verkar som USA säljer 50k bitcoins nu, ska bli spännande att höra vem/vilka som köper dem :)

 

:roll:

 

Vilka partier bildar regering efter extravalet 2015? : Vinnare

(MP)+(S) 2.60

(M)+(FP)+(KD)+© 2.75

(S)+(MP)+(V) 3.00

(SD)+(M)+(KD)+(FP)+© 13.00

(S) 15.00

(S)+(V) 20.00

©+(FP)+(M)+(KD)+(MP) 29.00

©+(MP)+(FP)+(M) 29.00

(S)+(V)+(MP)+© 50.00

(M)+(S) 50.00

(S)+(V)+(MP)+(FP) 50.00

(S)+(M)+(FP) 100.00

Någon annan regeringskonstellation 7.00

JrbTwIil.jpg

SVaMP för 12x känn spelbart?

 

Djupt:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Tack så mycket:) Ska kika på det när jag kommer hem.

 

Drar en chansning här, är det någon som har grejjat lite med abb robotar?

Ställde till det lite för mig nu ikväll så blir sittande fram tills morgonen om jag inte lyckas få till det här:)

 

Spoiler!

Pillade lite inne i systemfiler, inga stora ändringar och laddade in allt genom att köra en backup reset vilket kanske inte var det klokaste valet såhär i efterhand.

Vi har interface från KMT och jag får följande problem

T_ROB1 - WJ_ADVFUNC rad1

Modulnamnet är dubbeltydigt

 

Den föreslår att jag ska ändra namnet på modulen, men hur kan det möjligen ha uppstått en dubblett efter en backup reset?

 

WJ_ADVFUNC.sys är krypterad så jag kan inte se vad som finns där inne och har inte rört den i huvudtaget.

 

Har prövat att köra in den riktiga backupen och en gammal backup utan någon framgång. Den har ingen pp, går inte att köra några rutiner eller moduler.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Helt ny i denna tråd, och på forumet i allmänhet. Men läst och sett att det är en del aktiediskussion här så tänkte fråga lite kort, om det är helt off-topic ber jag om ursäkt!

 

Handlar inte så mycket med aktier, föredrar att sitta still i båten med indexfonder, men intresset för börsen verkar ju hett i dessa nollräntedagar och de flesta börsintroduktioner verkar bli övertecknade (alltså finns det en lätt hacka att tjäna om man tecknar sig), med VA automotive senaste tidens stora undantag.

 

Tecknade mig för NP3 som hade sin börsintroduktion idag, kändes som ganska lättförtjänta pengar då kursen hoppade 10-15% (inte för att man fick teckna för särskilt stor summa, men ändå). Hade tecknat Lifco om jag inte vart utomlands och fokuserad på annat då :(

 

Någon som har någon tanke om powercell som har nyintroduktion med sista anmälning 9e december? (https://www.avanza.se/avanzabank/kampanjer/cf/2014/powercell/index.html ). Känns bra mycket mer risky än ett fastighetsbolat som redan gör säker vinst som NP3. Men samtidigt ligger ju miljö och sådant trams rätt i tiden! ;) Gamboool?

 

Finns det fler nyintroduktioner som inte går genom avanza som man kan vara med att teckna? (även intresserad hur man eventuellt kommer åt amerikanska börsintroduktioner) Känns generellt som mycker mer uppsida än nersida att teckna sig i dessa dagar i alla fall, men vill gärna höra mer tankar om detta.

 

Värt att tillägga är att jag tänker kortsiktig vinst pga överteckning, detta är inte företag jag vill sitta med långvariga innehav i.

 

Jag har varit med (kortsiktigt) i både Lifco och NP3. Hittills är man bara less över att man får typ 30-20% av de aktierna man ville (tydligen kan man få bättre tilldelning om man tecknar via flera konton). Powercell har jag inte hunnit kolla på, men i dagsläget verkar börsintroduktioner vara väldigt hett - nästan oavsett vad det handlar om.

 

http://www.nyemissioner.se/ kan ju vara en sida av intresse för dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

JrbTwIil.jpg

SVaMP för 12x känn spelbart?

 

Jag förstår egentligen inte hur ett nyval ska kunna lösa nånting, kommer ju med största sannolikhet vara samma läge igen, det skulle vara om blocken kommer överens om att det förlorande blocket lägger ner sina röster i samband med budgetomröstningen?

Jag tycker ändå 12x känns rätt spelbart, om inte annat tror jag oddset kommer sjunka inom några dagar så ska du satsa gör det nu!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Jag nästan låg ned och skrattade när han försökte skuldbelägga SD för den regeringskris som råder. Undrar om Sjöstedt tror på det där själv.

 

Magdalena A utspel idag får en att undra om det är vuxna människor som sitter i riksdagen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag nästan låg ned och skrattade när han försökte skuldbelägga SD för den regeringskris som råder. Undrar om Sjöstedt tror på det där själv.

 

Tveksamt, däremot så sväljer nog hans väljare det. Det Sjöstedt säger låter väldigt väldigt bra i mångas öron. Sjöstedt är en duktig retoriker, inget snack om den saken.

 

Man kan ju önska att någon vände på det:

 

- Du säger att du ska ge allt till alla, men varifrån ska du ta dessa resurser och hur mycket våld är du beredd att använda mot oskyldiga för att komma över dem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag nästan låg ned och skrattade när han försökte skuldbelägga SD för den regeringskris som råder. Undrar om Sjöstedt tror på det där själv.

 

Magdalena A utspel idag får en att undra om det är vuxna människor som sitter i riksdagen.

 

Magdalena A hos Skavlan.

http://www.svtplay.se/video/2396219/skavlan/avsnitt-5?tab=klipp

 

Cliffs:

- Är vinnarskalle men slutar när det går dåligt.

- Drar för gardinerna på riksdagskontoret för att slippa se in till SD's kontor.

- Har ingen åsikt och har aldrig träffat Norges finansminister pga partitillhörighet(Fremskrittspartiet som i media likställs med SD).

 

Löfven med i Skavlan ikväll. Statsmannamässigt intryck, not so much imo.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså seriöst. Detta är alltså vår statminister:

http://www.svtplay.se/video/2524591/skavlan/avsnitt-12

 

Inte nog med han ser jättebitter och ond ut, han har inte ens lärt sig av Romson att inte felcitera aftonbladets felcitering av Åkesson och smaskar på med:

det farligaste som hänt sen Adolf Hitler, det är muslimer

 

:roll:

 

http://www.dn.se/debatt/mer-samarbete-och-mindre-blockpolitik-ar-nodvandigt/

I över hundra år har Socialdemokraterna stått upp för ett solidariskt samhälle där vi tillsammans hjälps åt att lösa samhällsproblem i stället för att peka ut syndabockar och ropa efter enkla lösningar. Det har varit ytterst framgångsrikt. Därför kommer jag aldrig att agera på ett sätt som ger makten över landets utveckling till ett nyfascistiskt enfrågeparti som vare sig respekterar människors olikheter eller Sveriges demokratiska institutioner.

Inte så solidariska när de valde den enkla lösningen att tvångssterilsera 70000 romer. Och rätt många fingrar pekade på både SD och alliansen i sitt inlägg...

 

Det går inte att stillatigande acceptera det som händer på högerkanten. De fyra borgerliga partierna står varken för sitt ord om att släppa fram det största blocket eller sitt löfte till väljarna att inte ge Sverigedemokraterna ett avgörande inflytande.

S+MP=38%

M+C+KD+FP=39.5%

:roll:

Vad han gärna inte säger är att istället för att alliansen röstar på honom skulle han kunna rösta på alliansen som ett alternativ. Normal praxis är att om han misslyckas få igenom sin budget får alliansen försöka få igenom sin och fram och tillbaka några gånger innan annonserar nyval.

 

Det var inget enkelt beslut att fatta. Men det var det enda rakryggade att göra i ett läge där de borgerliga partierna agerar så ansvarslöst att det saknar motstycke i Sveriges moderna politiska historia.

:roll:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...