Gå till innehåll

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

• Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17

Recommended Posts

Postad
går väl inte att ta ut skatt utan att störa marknaden på ett eller annat sätt?

finns mer eller mindre skadliga sätt. säg att vi bara har förmögenhetskatt t ex allt över 1M kronor skattas bort. klart varenda riking utvandrar. detta är ett exempel på en väldigt dåligt sätt.

tror hög inflation skapar rätt mycket mer problem än t ex inkomstskatt och omsättningskatt.

handlar väl om hur värt det blir för folk att försöka kringgå det och hur ovärt det är att försöka stoppa folk.

andra alternativ jag kan se om intressanta.

-fast avgift per invånare exempelvis 10kkr/person&år

-inrese-avgift exempelvis 1kkr/person

-medborgarskaps-avgift "bli medborgare i sverige 100kkr"

-tull

-hög skatt några år, sedan leva på avkastning

-sälja av alla statliga företag, leva på avkastningen

-sälja oanvänd mark till högsbjudande, leva på avkastningen

-avgift på råvaru-utbrytning

Postad
finns mer eller mindre skadliga sätt. säg att vi bara har förmögenhetskatt t ex allt över 1M kronor skattas bort. klart varenda riking utvandrar. detta är ett exempel på en väldigt dåligt sätt.

tror hög inflation skapar rätt mycket mer problem än t ex inkomstskatt och omsättningskatt.

handlar väl om hur värt det blir för folk att försöka kringgå det och hur ovärt det är att försöka stoppa folk.

+ hur mkt system kostar att driva..det är väl det som skulle vara den stora fördelen med att trycka upp pengar då.

andra alternativ jag kan se om intressanta.

-fast avgift per invånare exempelvis 10kkr/person&år

-inrese-avgift exempelvis 1kkr/person

-medborgarskaps-avgift "bli medborgare i sverige 100kkr"

-tull

-hög skatt några år, sedan leva på avkastning

-avgift på råvaru-utbrytning

gillar tanken på någon form av schablonbeskattning.

hinder för folk att resa är jag inte jätteförtjust i, delvis av moraliska skäl.

Postad
fina diagram. lider med dig, är rätt illa för väldigt många...

http://www.skatterna.se/skattebarometern/

finns ju lite alternativ:

http://www.isle-of-man.se

Mmm har kollat på ett sådant alternativ tidigare dock inte så aktuellt, men när jag förr kolla på det så insåg jag egentligen hur det svenska skattesystemet i så fall hade gynnat mig. Får i så fall hade jag fått hela resan till "vuxenlivet" näst intill gratis när dom sedan skall börja "ta betalt" för denna resa så flyr jag landet.

ser dock problemet med det att det riskerar göra att folk köper allt från grannländer om grannlandet kör inkomstskatt fast ingen konsumtionsskatt. så just nu lutar jag åt att jag vill ha inkomstskatt. vilken typ av skatt föredrar ni? (premiss för diskussionen är att det krävs 5-10% skatt)

Tycker han får konsumtionsskatt att låta vettigt, en magkänsla jag har säger att priserna kommer ändå vara lägre i Sverige jämfört med ett grannland som använder sig av inkomstskatt mest pga att skattetrycket redan är så lågt.

Postad

Chansar på att de skulle vara de bästa altenativen. Dock skulle det vara viktigt att se till att man delar upp objekten i små bitar för att få ut högre priser.

Om vi inte gör det så har vi ju frågan om vad vi ska göra med marken/företagen.

Postad
Mmm har kollat på ett sådant alternativ tidigare dock inte så aktuellt, men när jag förr kolla på det så insåg jag egentligen hur det svenska skattesystemet i så fall hade gynnat mig. Får i så fall hade jag fått hela resan till "vuxenlivet" näst intill gratis när dom sedan skall börja "ta betalt" för denna resa så flyr jag landet.

är det resultatet man får när man subventionerar en grupp på en bekostnad av en annan. man får mer av den fösta gruppen och mindre av den andra. finns en anledning att så många studerar kurser som inte ger jobb etc. ser inget större problem med det, stora problemet är att finansieringen sker med våld.

har polare som är nyexaminerade som jobbar utomlands och inte kan tänka sig arbeta i sverige pga den sjuka skattesituationen. dels får de högre löner utomlands(vilket troligtvis beror på lägre skatt på företagande och arbetsgivaravgifter) dessutom skattar de mycket mindre på lönen.

Postad

Jag tycker att fastighetsskatt (% på marknadsvärdet) är det rimligaste.

Det förutsätter marknadshyror, bostadsrätter kan hanteras genom att

man hyr av föreningen som äger huset alternativt tillåter tredimensionell fastighetsbildning.

Skogs/jordbruks-fastigheter får kanske undantas då det kan vara svårt att

få en avkastning som är i paritet med skatten på övriga fastigheter.

Postad

aldrig hört talas om bastard men tack för tipset!

ungefär samma prisklass liknande kök:

Vendel At Sturehof

http://www.atmosfar.com/

http://www.arstiderna.se/ väldigt prisvärd lunch.

mer klassiskt franskt där man kan svepa några öl med:

http://gastrogate.com/restaurang/brogatan

http://www.caferasoir.se/malmo/

Finns ett par italianska restauranger värda namnet också faktiskt:

http://www.docitaliano.se/

och http://restaurangspot.se/ där man kan få en anständig vedugnsgräddad pizza, skulle skriva lunch only men dom har tydligen kvällsöppet nu.

ring o boka i förväg på iaf atmosfär och vendel spec helgtid.

Postad
0007335814.jpg

:mrgreen:

fick boken idag, läst 100sidor. måste säga att boken änsålänge är väldigt bra.

skulle ranka triologierna såhär

farseer 10/10

liveships 8/10

tawny man 10/10

soldiers son 6/10

baserat på detta ger jag senaste böckerna:

dragon keeper 7/10

dragon haven 9/10

vad tyckte ni om böckerna?

Postad
fick boken idag, läst 100sidor. måste säga att boken änsålänge är väldigt bra.

skulle ranka triologierna såhär

farseer 10/10

liveships 8/10

tawny man 10/10

soldiers son 6/10

baserat på detta ger jag senaste böckerna:

dragon keeper 7/10

dragon haven 9/10

vad tyckte ni om böckerna?

Farseer 10/10 (12/10 för allt utom sista halvan av sista delen)

Liveships 9/10

Tawny Man 10/10

Soldiers son 4/10

Postad

Haha sitter och läser om Forest Mage just nu :D Skumt likadan smak vi har i böcker och serier.... Bli ihop? Är den nya bra? Blev rätt besviken på allt efter Tawny Man tbh.

Jag beställde hem His Majesty's Dragon idag, den ska vara riktigt bra. " When the HMS Reliant captures a French ship and its priceless cargo, an unhatched dragon egg, Captain Will Laurence is swept into an unexpected kinship with an extraordinary creature and joins the elite Aerial Corps as a master of the dragon Temaraire, in which role he must match wits with the powerful dragon-borne forces of Napoleon Bonaparte. " Flummigt men coolt :D

Farseer 10/10

Liveships 6/10

Soldiers Son 3/10

Tawny Man 9/10

Postad

Heltok, vad tycker du om konspirationsteorier angående 9/11 och månlandningen? Kanske inte är jätteaktuellt just nu, visst jag kan medge att 9/11 kanske var mer än vad media kavlade ut men börjar bli trött på polare som är bombsäkra på att Bush beordrade att spränga WTC efter att de kollat lite youtube filmer :)

Postad
Heltok, vad tycker du om konspirationsteorier angående 9/11 och månlandningen? Kanske inte är jätteaktuellt just nu, visst jag kan medge att 9/11 kanske var mer än vad media kavlade ut men börjar bli trött på polare som är bombsäkra på att Bush beordrade att spränga WTC efter att de kollat lite youtube filmer :)

Utöka din umgängeskrets till fler än enbart andra patienter.

Postad

just dessa tror jag är rätt osannolika. men bush och saudiarabien fulade sig rätt rejält efter 9/11. hela bush-saudi-grejjen tycker jag tydligt visar ett problem med stater, politikerna har alltid sina egna intressen som ofta går emot majoritetens.

för övrigt handlar en del av "men inte om det gäller din dotter" om terrorister från saudiarabien och en hel del av handlingen sker där. rekommenderar verkligen boken, dels är den rätt bra action och dels är det kul att följa erik ponti och pierre tanguys liv efter ondskan...

Senaste 24? ;)

Verkar bli många överlevande ;) Me liike

bauer må ha lång stubin, men snart rinner det över, då dör ALLA.

Farseer 10/10 (12/10 för allt utom sista halvan av sista delen)

Liveships 9/10

Tawny Man 10/10

Soldiers son 4/10

sista halvan sista delen var det mest förkrossande jag läst. kanske inte som man hade tänkt sig men ändå. var kanske lite utdraget ett tag, men i efterhand kändes det som att det säkert bidrog till att slutet blev så oerhört kraftfullt. slutet av tawny man sedan blev allt det man hade hoppats på så där föll glädje tårarna man hade hållt inne på i flera år...

Haha sitter och läser om Forest Mage just nu :D Skumt likadan smak vi har i böcker och serier.... Bli ihop? Är den nya bra? Blev rätt besviken på allt efter Tawny Man tbh.

Jag beställde hem His Majesty's Dragon idag, den ska vara riktigt bra. " When the HMS Reliant captures a French ship and its priceless cargo, an unhatched dragon egg, Captain Will Laurence is swept into an unexpected kinship with an extraordinary creature and joins the elite Aerial Corps as a master of the dragon Temaraire, in which role he must match wits with the powerful dragon-borne forces of Napoleon Bonaparte. " Flummigt men coolt :D

Farseer 10/10

Liveships 6/10

Soldiers Son 3/10

Tawny Man 9/10

nya är bra, är väl tyvärr inte farseer-klass men går ju inte att jämföra något med den... återkom med review på HMD.

----

har åkt på någon jobbig förkylning. är inte jättejobbigt, men mina ögon och näsa kläggar, jag känner mig allmänt ihålig och tappat 10iq poäng. men tycker jag spelar bra poker ändå, men vore trevligt om man kunde slippa springa under varje dag. äh, ska inte klaga, +6k för månaden nu, bara 13k under ev iår. hade en typ 40k händer BE där all oturen kom, men nu jobbar jag nya ATH :)

----

ska till skåne i helgen, ska bo hos min mamma som dock är i tyskland första dagen. nu är hon orolig för mig, säger att jag måste komma ihåg att låsa dörren för det går folk och känner om dörrarna är låsta ofta och tycker inte jag ska åka buss hem från krogen och absolut inte springa hem(vilket jag föreslog). är det så illa i malmö alltså?

vet inte om den postats innan, men tål att upprepas:

Postad

Var i malmö bor hon egentligen?

Nje så farligt tycker jag inte att det är faktiskt. Iof hade jag inbrott i lägenheten i höstas mitt på dagen men låsa dörren är väl rätt så standard?

Ang hem från krogen så har jag nog nästan alltid gått/vinglat/sprungit/svarttaxi och inte blivit ägd so far så du som springer som en antilop lär väl inte få så mycke problem ;)

Postad
sista halvan sista delen var det mest förkrossande jag läst. kanske inte som man hade tänkt sig men ändå. var kanske lite utdraget ett tag, men i efterhand kändes det som att det säkert bidrog till att slutet blev så oerhört kraftfullt. slutet av tawny man sedan blev allt det man hade hoppats på så där föll glädje tårarna man hade hållt inne på i flera år...

Håller egentligen med om allt. Tycker dock att sista halvan tappade lite i kvalité jämfört med resten och därmed får den bara kanske 9/10. Att slutet var oväntat och tragiskt gör mig inget alls. Grät faktiskt också efter slutet av Tawny man.

ska till skåne i helgen, ska bo hos min mamma som dock är i tyskland första dagen. nu är hon orolig för mig, säger att jag måste komma ihåg att låsa dörren för det går folk och känner om dörrarna är låsta ofta och tycker inte jag ska åka buss hem från krogen och absolut inte springa hem(vilket jag föreslog). är det så illa i malmö alltså?

Bor i Malmö sen tre månader. Har inte märkt av någon dålig stämning eller mord och rån i varje gathörn. Dock så ber jag min flickvän att vara mer försiktig jämfört med när vi bodde i Lund. Läser om en del våld i tidningen, inte sällan sådant som hänt precis runt hörnet där jag bor (vid möllevångstorget) men har ännu inte sett något själv.

Åka buss har jag svårt att se att det ska vara farligt. Ta sig hem till fots är väl helt beroende av vart du ska. Taxi inom Malmö är dock inte särskilt dyrt har jag fått för mig.

Postad

Debatt: Om en ensam pojke ska mellanlanda i Bankok och bo där fem nätter from nästa torsdag och vill bo preferabelt inte mitt bland kravaller och elände. Vart ska pojken bo? Han vill gärna kunna spela lite internetpoker när han är trött

Postad
Var i malmö bor hon egentligen?

Nje så farligt tycker jag inte att det är faktiskt. Iof hade jag inbrott i lägenheten i höstas mitt på dagen men låsa dörren är väl rätt så standard?

bodde ju typ granne med dig, södra förstadsgatan.

Debatt: Om en ensam pojke ska mellanlanda i Bankok och bo där fem nätter from nästa torsdag och vill bo preferabelt inte mitt bland kravaller och elände. Vart ska pojken bo? Han vill gärna kunna spela lite internetpoker när han är trött

har inte jättebra koll på läget just nu, men tror de flesta farang-områdena är rätt lugna. föreslår fraser suites eller fraser place. kolla priser på http://www.asiarooms.com om de eventuellt har billigare än man får via mail.

det beror på är ganska lugnt så länge du inte är jude

Malm%C3%83%C2%B6.JPG

fox news hade ett fint reportage: