Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

...

Till er andra erbjuder jag 0.001btc≈5kr om ni

1. Tankar ner electrum, installerar

2. Sparar seed när det visas

3. Klickar på receive, väljer en bitcoin-adress, högerklickar på den, copy to clipboard, pastear den här.

 

Erbjudandet kan vara begränsat i antal. Krav att ni ska ha minst 10poster på forumet och att ni inte ska äga mer än 0.001btc sedan tidigare och regdatum innan juli 2014. No strings attached. Max en adress per forumit. Andra som äger bitcoins får gärna hinna före med att skänka bitcoins.

 

 

17AVsCoGxmwajZsJpghWn97eenxiWXKyco

 

 

 

Tack på förhand! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17AVsCoGxmwajZsJpghWn97eenxiWXKyco

 

 

 

Tack på förhand! :)

 

God morgon :)

 

https://blockchain.info/address/17AVsCoGxmwajZsJpghWn97eenxiWXKyco

 

Syftar såklart inte på någon av dagens altcoins utan som jag skrivit tidigare en crypto som är skapad av bank och stat.

 

Håller faktiskt med nipslip lite här. Det finns en chans att någon stat ger upp sin fiat och startar en konkurrent. Men tiden de har en möjlighet att göra det försvinner snabbt och framförallt, det går helt emot vad de brukar göra samt att de skulle bli av med sin inkomstkälla inflation(inflationen måste vara låg, annars vinner de inte mot bitcoin). Men vem vet, kanske de skulle bli rikare totalt än om andra länder börja använda den digitala valutan som reserv-valuta och se sitter på största stashen. 2013 var jag mer oroad än 2014...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ponera att sveriges regering får för sig att fimpa riksbanken.

En ny kryptovaluta introduceras med 2.5 Tcoins preminade.

Alla innhavare av SEK får byta ut sina SEK mot den nya valutan.

Belöningen för mining sätts så att penningmängden ökar med 2% per år.

 

Göra så här ungefär?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Göra så här ungefär?

 

Mm, men typ Kina eller något istället för Sverige, vet inte om det räcker att lilla Sverige gör det, men vem vet. Skulle kanske vara mer praktiskt för vissa företag etc att använda valutan med störst volym, men skulle inte ha alls lika cool story som bitcoin så vet inte hur det skulle sluta. Hade iaf investerat några procent i swecoin.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allmänheten är inte intresserad av decentralisering. De är intresserade av enkelhet
Tänker inte påstå att du har fel eftersom vi alla såklart är lite dumma i huvudet i detta.

 

Men däremot påstår jag att om allmänheten är ointresserad av decentralisering är uppfinningen bitcoin helt värdelös. Vad menar du är det nya som inte har med decentralisering att göra?

 

Håller faktiskt med nipslip lite här. Det finns en chans att någon stat ger upp sin fiat och startar en konkurrent.
Till dig också då: va?

Ska en stat skapa en decentraliserad valuta? Vad är poängen med det?

Och om den inte är decentraliserad, vad har det med bitcoinprotokollet att göra?

 

Får gärna förklara hur du tänker att den här lösningen ser ut, för jag kommer inte på några direkta upplägg som gör att en stat kan å ena sidan använda detta tekniska framsteg, å andra sidan göra det centraliserat (vilket är poängen med att en stat gör något alls?).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

 

Sådana påståenden känns alltid så potentiellt missvisande. Vems inkomst är det vi pratar om? Är det samma hushåll? Inte så att det är fler yngre i centrum nuförtiden, fler singlar? Kanske internet, lokaltrafik etc gjort att folk lägger mindre på bilen och mer på bostaden?

 

 

Hushållens.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul initiativ Heltok :)

 

Testar gärna hur det fungerar.

 

1BeqPwPXbvSRxLRfyt9cxUVXieyY5WqMTY

 

Fan, jag får la testa jag med då :-)

 

12exWc1fsymLgu3Zg2LVnsn12iSBAkQwZe

 

Hoppas på att bli blown away!

 

Ok, jag vill också testa :-)

 

1NvLdvwTpM2BANWWZB4mm3mfVZhbJZ7KdV

 

Här har ni lite randombelopp:

https://blockchain.info/tx/4b1572d287dd57c357198fd92861a4213d0c276e90b5b1aa31937d316c310ff5

 

Passade även på att ge lite bits till han här:

http://sundinmathias.blogspot.se/2014/07/the-worlds-first-political-bitcoin.html

 

(om ni undrar hur man skickar till flera så är stödet för det inte kanon i electrum än, men under tools-create transction from cvs text skrev jag

"1BeqPwPXbvSRxLRfyt9cxUVXieyY5WqMTY" ,0.0012345
"12exWc1fsymLgu3Zg2LVnsn12iSBAkQwZe", 0.001337
"1NvLdvwTpM2BANWWZB4mm3mfVZhbJZ7KdV", 0.00112
"11gpD8hGpDB7KndXb1NJs2ggcYmAgvEX8", 0.001001

 

Kan man använda den där Electrum för att köpa några bitcoins? (har ingen aning om något i princip :oops: )

 

Electrum är en wallet som innehåller nycklar som kan användas för bitcoins som finns överallt i bitcoinnätverket. För att köpa bitcoins behöver du någon som har bitcoin och vill sälja dem till dig, t ex en exchange som bitstamp eller någon fysisk person du hittar via localbitcoins.

 

Till dig också då: va?

Ska en stat skapa en decentraliserad valuta? Vad är poängen med det?

 

1. de skapar valutan, de äger en stor del av alla coins

2. andra länders medborgare börjar använda valutan för den är awesome

3. deras coins blir värda massvis

4. profit

 

---

 

Surfat idag i SD. Rätt chill stad, men har sina sidor. Ska utveckla mer om detta när jag har tid...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. de skapar valutan, de äger en stor del av alla coins

2. andra länders medborgare börjar använda valutan för den är awesome

3. deras coins blir värda massvis

4. profit

Jag förstår de ekonomiska incitamenten, men jag har svårt att se detta, åtminstone inte för ett stort icke-kaotiskt land.

 

1) Eftersom en stat ger ut valutan ställer det plötsligt krav på att staten tar hand om medborgaren, snarare än att medborgaren ansvarar för sitt eget slarv. Det måste redan vid lansering finnas trygghet mot scams, mot att klanta sig, omöjlighet att tekniken falerar, tydliga toppstyrda regelverk för varenda litet scenario, osv. Detta ska då utvecklas medans vi fortfarande bevarar de ekonomiska fördelarna och ett decentraliserat system. Staten ska äga valutans "trygghet" men inte valutan? På en teknisk nivå är det något åtminstone inte jag sett röken av. Det känns som en helt ny uppfinning i sådanna fall, någon slags hybrid.

 

2) Om å andra sidan ett korrumperat kaotiskt land ger ut valutan (snarare än Kina som inte är alls är korrumperat :roll: ) ser jag inte varför det skulle få sådan global respekt.

 

Som jag ser detta i största allmänhet så är bitcoin något där just stater inte har någon speciell edge, eftersom stater per konstruktion är centraliserade och bitcoin per konstruktion är decentraliserat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

wiieho

 

16Ze2SzHhCq4gMsGqNudeYEsav5EQJrGw6

 

=)

 

https://blockchain.info/tx/9e8c17c620f6dcb2cd2804ea7c479d4d8c434dc8ff1277d52e970f5f96b2c394

 

Gah tydligen går gränsen vid 0.01btc när man kan skicka transaktioner utan avgifter(för att förhindra spam), men det kommer nog fixas med gavins nya ändringar :)

 

Jag förstår de ekonomiska incitamenten, men jag har svårt att se detta, åtminstone inte för ett stort icke-kaotiskt land.

 

Klart det är svårt att se, men det är ett hot. Tror dock i tid med att de inser att det är oundvikligt att deras fiat kommer ersättas att de försöker göra det bästa av saken. Men som sagt inget de gärna gör under en mandatperiod...

 

 

 

Idag har det surfats och spelats volleyboll. Kvällar i SD är rätt jävla fucking awesome. Kan se vad trillske snackar om 8-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår de ekonomiska incitamenten, men jag har svårt att se detta, åtminstone inte för ett stort icke-kaotiskt land.

 

1) Eftersom en stat ger ut valutan ställer det plötsligt krav på att staten tar hand om medborgaren, snarare än att medborgaren ansvarar för sitt eget slarv. Det måste redan vid lansering finnas trygghet mot scams, mot att klanta sig, omöjlighet att tekniken falerar, tydliga toppstyrda regelverk för varenda litet scenario, osv. Detta ska då utvecklas medans vi fortfarande bevarar de ekonomiska fördelarna och ett decentraliserat system. Staten ska äga valutans "trygghet" men inte valutan? På en teknisk nivå är det något åtminstone inte jag sett röken av. Det känns som en helt ny uppfinning i sådanna fall, någon slags hybrid.

 

2) Om å andra sidan ett korrumperat kaotiskt land ger ut valutan (snarare än Kina som inte är alls är korrumperat :roll: ) ser jag inte varför det skulle få sådan global respekt.

 

Som jag ser detta i största allmänhet så är bitcoin något där just stater inte har någon speciell edge, eftersom stater per konstruktion är centraliserade och bitcoin per konstruktion är decentraliserat.

 

Varför måste den ena valutan utesluta den andra? En centralt styrd basvaluta och en decentraliserad krypto där staten äger majoriteten och delar ut viss del till befolkningen i uppstarten för att sedan låta den få eget liv.. Det viktiga är att basvalutan och kryptovalutan är enkel, avgiftsfri och ögonblicklig att växla mellan..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför måste den ena valutan utesluta den andra? En centralt styrd basvaluta och en decentraliserad krypto där staten äger majoriteten och delar ut viss del till befolkningen i uppstarten för att sedan låta den få eget liv.. Det viktiga är att basvalutan och kryptovalutan är enkel, avgiftsfri och ögonblicklig att växla mellan..
Förstår fortfarande inte designen. På vilket sätt skulle de kunna designa en decentraliserad kryptovaluta de kan luta sig tillbaka och ändå ta fullständigt centralt ansvar för? Då springer de ju i sådana fall tekniska ärevarv runt aggregerad internet-elit. I annat fall är konstruktionen central och då kostar den precis som vanligt och har ingenting att göra med den här utvecklingen.

 

Självklart kan de ju nu skapa en internetvariant av cash, men saken med cash är ju att det är dollar. Kan helt klart se exempelvis digitala cash hålla utvecklingen borta ett tag till, men känns ändå som en tidsfråga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det du inte förstår? Den decentraliserade behöver de inte ta det ansvaret för eftersom de samtidigt har badvatten. .

De ska alltså släppa lös en godtycklig decentraliserad platform de inte tar ansvar för, med enda skillnaden att de definierar just den tillåten? Hur ska de få igenom det idag, ens i kina?

 

Åtminstone vid det här laget är det inte riktigt så att jag inte förstår, mer att du inte berättat vad det är för typ av teknisk lösning du/ni tänker dig/er.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Autokorrekt är fantastiskt.. Jag har semester trillske och vädret är fantastiskt.. varför skulle inte en stat kunna ta fram och godkänna en decentraliserad krypto som komplement till egna valutan och varför ska de ta ansvar i en decentraliserad valuta när det är helt frivilligt att använda den? Basvalutan är fortfarande kvar..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan det vara du som gör att jag får tummen ur och påbörjar BC-äventyret?

 

19twy96ixP8je6dFXq12AECv3598Jn7y87

 

 

Du frågade tidigare om vi möttes på Everest för en väldans massor av år sedan och det stämmer! Från en sak till en annan så frågade jag tidigare i wellboken vilken ingenjör jag skulle välja och har nu kommit in på öppen ingång, KTH, med planen att slussa mig vidare till industriell ekonomi. Tack för allas tips, vill ni styra mig i annan riktning under det öppna året så är jag inte helt omöjlig.

 

Och räkna med att jag återkommer här när plugget kör ihop sig :-)

 

Enjoy utlandet!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Från en sak till en annan så frågade jag tidigare i wellboken vilken ingenjör jag skulle välja och har nu kommit in på öppen ingång, KTH, med planen att slussa mig vidare till industriell ekonomi. Tack för allas tips, vill ni styra mig i annan riktning under det öppna året så är jag inte helt omöjlig.

 

Hur löd motiveringen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan det vara du som gör att jag får tummen ur och påbörjar BC-äventyret?

 

19twy96ixP8je6dFXq12AECv3598Jn7y87

 

 

Du frågade tidigare om vi möttes på Everest för en väldans massor av år sedan och det stämmer! Från en sak till en annan så frågade jag tidigare i wellboken vilken ingenjör jag skulle välja och har nu kommit in på öppen ingång, KTH, med planen att slussa mig vidare till industriell ekonomi. Tack för allas tips, vill ni styra mig i annan riktning under det öppna året så är jag inte helt omöjlig.

 

Och räkna med att jag återkommer här när plugget kör ihop sig :-)

 

Enjoy utlandet!

 

https://blockchain.info/tx/327a5b5b2f719692e1b1b258498a17ac047e7a6aeb0417cf6b3a70861d177f29

Enjoy!

 

Ni kanske undrar vad poängen är att jag ger alla en knappt spenderbar summa bitcoin? Det är för att hjälpa folk inse att bitcoin inte är något farligt läskigt, det är rätt harmlöst och inte alls krångligt. Så vad ska ni göra med era mBTC? Ingen aning, donera den till någon, skicka till satoshi dice, deposita https://www.999dice.com/ eller hoarda(den kanske blir värd $4M/1000=$4k i framtiden). Hela poängen var att ni skulle tänka "var det allt?" och sen förhoppningsvis inse att det är något positivt att det faktiskt var allt.

 

 

Trevligt med KTH. Du har ju ifs som facit på hur det var att börja IE. Om du inte lyckas ta dig in där skulle jag reka datavetenskap. Oavsett vad du tänker välja för master är det en väldigt bra grund att ha idag och när du är färdigutbildad. En polare läste data och läser nu MPSYS och han har sån sjuk edge i många uppgifter och företagen skriker efter folk som kan koda bra kod inom alla fälten. Och det hjälper om du vill vill jobba i SV sen. Lite tung nördig linje som kanske inte är för alla, men är du inte obekväm med datorer överväg det iaf.

 

---

 

xhamster accepterar bitcoin, grooveshark också. Peter Diamandis hälsar:

Regarding bitcoin, in success, it will become the predominant means of financial transaction for not only the developed world but the developing world, the group I call the rising billion. Remember that 3 billion new people are coming online this next decade who do not have access to credit cards or banks. Bitcoin is their method to transact. These 3 billion people represent tens of trillions of dollars that will flow into the global economy. Given that there are only 21 million bitcoins, you do the math.

 

---

 

Ingen som kommenterat detta?

http://www.nbcnews.com/science/space/elon-musk-promises-spacex-will-stay-course-mars-n133971

For now, he says the company is focused on creating technology that with enable large groups of people to travel to Mars.

 

"I'm hopeful that the first people could be taken to Mars in 10 to 12 years, I think it's certainly possible for that to occur," he said. "But the thing that matters long term is to have a self-sustaining city on Mars, to make life multiplanetary."

 

He acknowledged that the company's plans were too long-term to attract many hedge fund managers, which makes it hard for SpaceX to go public anytime soon.

 

"We need to get where things a steady and predictable," Musk said. "Maybe we're close to developing the Mars vehicle, or ideally we've flown it a few times, then I think going public would make more sense."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då industriell ekonomi generellt bara får positiv kritik kommer här några nackdelar (gentemot andra kvalitetsutbildningar d.v.s.). Det är inga jätteproblem, men:

 

- Studenter från industriell ekonomi är sämre tekniska problemlösare. Har gått många avancerade tekniska kurser med både maskinare och elektro/fysik och det gäller generaliserat att inte göra labbarna med en Iare om man inte vill göra dem själv. Väl ute i näringslivet är detta rimligen inte ett problem eftersom man då har riktat sig till sitt intresseområde - de som inte orkar klia sig för mycket i huvudet går mot mer management och liknande, de som gillar teknik fördjupar sig där. Men det är faktiskt enligt mig ett problem på studienivå. Det finns (generellt) inte samma driv att faktiskt fatta vad man löser, det viktigaste är betyget vilket man även kan få genom att tex snegla på en kompis rapport utan att lära sig så mycket.

 

Då har jag ändå gått LiTH som ställer ovanligt höga krav just teknik. Har exempelvis hört att Lund inte har mer än 20hp krav på teknisk inriktning (:shock:). Ställt mot 60 på LiTH samt ökänd nivå på grundkurserna.

 

- Det är en väldigt stark utbildning för de som vet vad det är. Men man ska komma ihåg att en majoritet människor har ingen eller väldigt lite högskoleutbildningen. För dessa är du ekonom tills du bevisat motsatsen. Givet att du antar ingenjörsrollen och därmed vill utveckla saker vill du inte vara i sitsen att din arbetsgivare eller kollegor tror att du är en ekonom, då väldigt få ekonomer utvecklar saker. Jag har på riktigt fått höra saker som "wow, vart har du lärt dig detta?" rörande exempelvis programmering. Jag är ingenjör och ska förväntas kunna detta.

 

- Besläktat med ovan: management är (i min mening) i jämförelse med teknik långsamt, kognitivt understimulerade och i allmänhet väldigt mycket möten och pappersvändning och saker för sakers skull. Som industriell ekonom profilerar du dig väldigt starkt mot högre roller av den typen. Det är inte ovanligt att ingenjörer i 40/50-års åldern blir irriterade över att de ska dras över till management istället för att fortsätta utveckla saker. Jag fattade inte det där förut (ansvarsnivå och löner sticker ju i höjden), men idag förstår jag vad de menar. Det är kul att utveckla grejer.

 

^ Med flit lite skarpt, det är en kanonutbildning. :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan det vara du som gör att jag får tummen ur och påbörjar BC-äventyret?

 

19twy96ixP8je6dFXq12AECv3598Jn7y87

 

 

Du frågade tidigare om vi möttes på Everest för en väldans massor av år sedan och det stämmer! Från en sak till en annan så frågade jag tidigare i wellboken vilken ingenjör jag skulle välja och har nu kommit in på öppen ingång, KTH, med planen att slussa mig vidare till industriell ekonomi. Tack för allas tips, vill ni styra mig i annan riktning under det öppna året så är jag inte helt omöjlig.

 

Och räkna med att jag återkommer här när plugget kör ihop sig :-)

 

Enjoy utlandet!

 

Puss! Skriv på facebook nån dag :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur löd motiveringen?

För att få något nyttigt gjort bredvid pokern så började jag läsa beteendevetenskap och har nu tre år senare en kandidat med inriktning psykologi. Jag är egentligen extremt mycket mer lagd åt det naturvetenskapliga men såg de tre åren som nyttig kombination med pokern, studietempot var väldigt lågt och gav tid över till annat. Tanken är att IE och kandidaten förhoppningsvis kan komplettera varandra, skulle jag läsa något än mer åt naturvetenskapliga hållet likt teknisk fysik så är jag orolig att de tre åren karriärmässigt kommer kännas bortkastade. Tankar?

https://blockchain.info/tx/327a5b5b2f719692e1b1b258498a17ac047e7a6aeb0417cf6b3a70861d177f29

Enjoy!

 

Trevligt med KTH. Du har ju ifs som facit på hur det var att börja IE. Om du inte lyckas ta dig in där skulle jag reka datavetenskap. Oavsett vad du tänker välja för master är det en väldigt bra grund att ha idag och när du är färdigutbildad. En polare läste data och läser nu MPSYS och han har sån sjuk edge i många uppgifter och företagen skriker efter folk som kan koda bra kod inom alla fälten. Och det hjälper om du vill vill jobba i SV sen. Lite tung nördig linje som kanske inte är för alla, men är du inte obekväm med datorer överväg det iaf.

Ty! Jag skapade tidigare ett konto på bitstamp och tänkte sätta in en stabil summa men då var det lite som du beskriver det, "det här var ju ändå lite meck, gör det senare" och då följde jag ändå din step by step.

 

Jag är inte obekväm med datorer men jag har inte den där hungern att lära mig och förstå datorer på ett sätt som gör att jag skulle gilla det i längden. Just IT-liknande är förmodligen en av få ingenjörsinriktningar där jag har en känsla av att jag inte riktigt skulle känna mig som hemma. Har ett par poäng Python och det är lite underhållande men en femårig inriktning på ämnet skulle bli tufft.

Då industriell ekonomi generellt bara får positiv kritik kommer här några nackdelar (gentemot andra kvalitetsutbildningar d.v.s.). Det är inga jätteproblem, men:

 

^ Med flit lite skarpt, det är en kanonutbildning. :-)

Härligt att inte bara få höra uppåtsidorna! Jag har själv varit kritisk till linjen. Studievägledaren föreslog combowombo-ingenjörer för att dra nytta av kandidaten i beteendevetenskap men jag kände direkt att jag vill ha en stabil ingenjör att stå på. Det förvånade mig att IE var så populärt och beryktat, hade det inte varit det i 10 år så hade jag aldrig "vågat" läsa en ingenjör som är mjuk på naturvetenskapen för att få in ekonomi och management.

 

Den tredje punkten har gjort mig benägen att läsa teknisk fysik då så gott som alla vet vad det är och därmed också inger ett seriöst intryck redan där. Men som sagt känner jag att de tre tidigare åren kommer hamna i skymundan, vilket jag iofs kanske får räkna med i och med helomvändningen av studieområde.

 

Den sista punkten ser jag dock som något positivt då det ändå är åt det hållet jag kan tänkas röra mig mot efter några år på "industrigolvet". Kanske ändrar jag uppfattning, precis som du verkar ha gjort, men i dagsläget är det en av anledningarna till att IE lockar.

Puss! Skriv på facebook nån dag :)

Will do, vill ju höra mer om Halmstadsplanerna! =)

 

 

Tack för alla kommentarer! Jag har som sagt ett år på mig att välja. För att få en plats på IE krävs tydligen toppbetyg så det blir förmodligen ett år att jobba hårt för att ha möjligheten öppen. Jag har även sneglat åt teknisk fysik men bekanta säger att jag ska passa mig...:-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...