Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

Intressant med sisson, har nämligen märkt att det exempelvis är lättare att bränna sig om man har sovit dåligt (utan att sova i solen). Hela grejen med solande är ganska icke-intuitiv; lätt att få för sig att kroppen och huden är olika system.

 

Klart ett försök till förklaring är att man rör sig långsammare/mindre om man är trött, men känns för svagt. Att däremot blanda in näring i det hela låter rimligt, hur du sover kommer ju även det påverka de balanserna.

-------------------

Hann du stanna till i Laguna beach?

 

Iaf, SD: pacific beach har den ultimata kombinationen av vacker omgivning, festande mån-sön, strandchill, grym surfing (eller valfri vattenaktivitet, kolla in deras center) och sköna människor. Luktar såklart cannabis överallt dock. Jag bodde där i flera månader så inte helt lätt att avgöra, men har vänner som var på semester och avbokade senare aktiviteter då de ville ha fler dagar i pacific beach när de kommit dit. Om du har möjlighet att bo någonstans kring mission blv. tex mission beach tror jag du skulle gilla det.

 

La Jolla i jämförelse: vackrare, väldigt överklass (såklart på ett trevligt sätt), ännu bättre surfing (om du är duktig! Massa klippor, och vågorna i PB gör tillräckligt ont), mycket mindre ungdomar och fest.

 

En speciell sak med både PB och såklart framförallt la Jolla är att det finns inga "fel områden". I PB är det mycket stök på garnet avenue, men det är ju för att de centrerat allt uteliv dit.

 

Downtown har jag lite mindre koll på, det finns såklart hur mycket som helst och jag har inte spenderat lika mycket tid där. För att vara ett downtown gillar jag det men jag trivs mycket bättre i tex PB där allt blir mer impulsivt, mindre behov att veta precis vart man ska vara och inte vara osv. Undantaget om man vill ha rejäla klubbar. Letar du sådan någon dag kan jag rekommendera fluxxx i downtown, litet ställe med grym klass.

 

Balboa Park är ett fantastiskt område imo, det är egentligen ett sånt där ställe du kan parkera bilen och sedan bara promenera och se vad som dyker upp, speciellt om ni är flera. Sen beror det på vad man gillar, om det är parkhäng eller sevärdheter; de har konstgallerior i världsklass, san diego zoo ligger nära, osv.

 

Sen vet jag inte om jag rekommenderat det redan men vill du upp i bergen så åk till mt woodson. Potato chip är säkert fullt med folk nu på turistsäsongen men tycker ärligt talat man ska se det ändå, ganska bisarrt. Det är 3-4 timmar upp från lake poway och jag tycker hela det området var riktigt läckert. Akta skallerormar. :-)

 

Gillar du golf kan du spela på (med svergiemått) grymma banor för små pengar. Du behöver inget gren card eller likande, om du däremot går till något ställe med klass är det såklart mindre önskvärt att sakta ner spelet. Det finns ju liksom pga-banor och den nivån. Men även mindre billiga banor håller riktigt hög klass och man möts av likasinnade, dvs som försöker att inte driva in på fel bana och dricker en öl mellan varven.

 

Det var lite random SD från min synvinkel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite för Tesla-booken :)

 

BsF7IYNIcAAAGgc.jpg

 

Ngn politiker lade upp på Twitter. Verkar vara en bit utanför Uddevalla, skulle gissa på typ här om min lokalkännedom inte är allt för dåligt. Bakom ryggen har du ett av nordens största köpcentrum och bakom buskarna till vänster har du en rondell sedan är du ute på E6an och glider. Så inte helt dum placering. (~22 mil från Oslo). Har väl senaste halvåret kanske sett runt 6-7 Tesla bilar där ute, alltid representerade av norrmän.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför? Mycket smidigare, lättare och säkrare att betala med VISA/Mastercard.

 

Bitcoin är rätt jäkla smidigt också:

1. Scanna qr

2. Tryck på ok

 

Jämför med VISA

1. Skriva in 16siffror

2. Skriva in 4 siffror

3. Skriva in 3 siffror

4. Bli länkad till sin bank

5. Skriva in sitt lösenord ~8bokstäver+siffror

6. Få bekräftelse på sin bank

7. Skickas tillbaka till spotify

 

Säkrare vetefan, gissar spotify betalar 2-5% för att täcka upp säkerhetsproblem som kredit-kort har som kunden inte ser. Bitpay är rätt jäkla säkert för siterna.

 

Fråga:

Hur många överföringar i bitcoin har du gjort för att känna att du kan uttala dig om att det är lättare?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För mig handlar det ännu mer om kontroll egentligen, kontroll som kund över min betalning.

 

Det är ganska intressant för jag är väldigt, väldigt långt ifrån kontroll-freak. De flesta har större kontrollbehov än vad jag har, så det är inte omöjligt att folk bara inte riktigt tänkt på vad svag kontroll de har idag. Vi har ju inte direkt haft något alternativ förut, jag har själv aldrig tänkt på det förut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fråga:

Hur många överföringar i bitcoin har du gjort för att känna att du kan uttala dig om att det är lättare?

 

Ingen. För att använda min btc skulle jag behöva:

 

1. Ladda ned/upp den till datorn.

2. Kryptera upp den.

3. Starta nått bitcoin-program som först ska ladda ner hela blockchainen för att jag överhuvudtaget ska kunna använda mig av den (osäker på om det här momentet är nödvändigt dock).

 

Och så vidare, och så vidare..

 

Har folk i allmänhet sina btcs liggandes på skrivbordet oskyddade?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen. För att använda min btc skulle jag behöva:

 

1. Ladda ned/upp den till datorn.

2. Kryptera upp den.

3. Starta nått bitcoin-program som först ska ladda ner hela blockchainen för att jag överhuvudtaget ska kunna använda mig av den (osäker på om det här momentet är nödvändigt dock).

 

Och så vidare, och så vidare..

 

Har folk i allmänhet sina btcs liggandes på skrivbordet oskyddade?

 

Som sagt, du har ingen aning om vad du pratar om och verkar inte alls förstått det grundläggande. Din guide är helt fel, inte någon punkt stämmer. Det du behöver är att

1. Gå in på https://blockchain.info/wallet skaffa ett konto

2. skaffa bitcoins(du kan få någon bit om du är snäll, posta din adress här bara)

3. du kan börja spendera dem

 

När du inser att du behöver fler bitcoins skaffar du dem genom att följa guiden som länkas till i post 1 (guiden är fortfarande nGTO).

 

Som vi har sagt här innan, bitcoin är så främmande så bästa sättet att förstå bitcoin är att testa det. Någon minut senare förstår man mycket bättre vad det handlar om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt rätt, jag kan ingenting om bitcoins (finns inga incitament för att lära mig heller).

 

Okej, men vi ändrar punktlistan då.

 

1. Först måste jag lära mig hur det hela fungerar och det gör jag genom att köpa några bitcoins som jag kan experimentera med så jag öppnar en sida där jag kan göra detta: exempelvis Bitstamp.

 

2. Nu måste jag gå igenom hela processen för att köpa dessa experimentella bitcoins genom att skicka in allehanda handlingar, verifiera konton osv.

 

3. Nu har jag fått in mina experimentella bitcoins, nu är det dags att följa din 1-3 punktlista.

 

4. Efter att jag har lärt mig hela den processen, lagt ner åtskilliga timmar på att förstå hur det hela funkar, är det nu dags att börja använda bitcoins på en mer regelbunden basis.

 

5. Repeat

 

ELLER

 

så håller jag mig bara till mitt Mastercard. :) (Majoriteten av alla mina pengar går dessutom till Adlibris och Coop, och ingen av dessa accepterar bitcoins ändå så..) :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt rätt, jag kan ingenting om bitcoins (finns inga incitament för att lära mig heller).

 

Incitament och incitament. Det är ett gäng ganska pålästa och framgångsrika som är övertygade om att detta kan bli jättestort. Ett experiment skulle kunna göra att du bättre kan avgöra om du gör rätt eller fel i att inte investera tid eller pengar i det.

 

Såg säg 5min av din tid för att få lite insikt i något jätteviktigt. Alternativkostnaden är dessutom typ 30min som du kommer slösa bort på att utreda missuppfattningar om vad det innebär. Så imo rationellt att bara testa.

 

Okej, men vi ändrar punktlistan då.

 

1. Först måste jag lära mig hur det hela fungerar och det gör jag genom att köpa några bitcoins som jag kan experimentera med så jag öppnar en sida där jag kan göra detta: exempelvis Bitstamp.

 

2. Nu måste jag gå igenom hela processen för att köpa dessa experimentella bitcoins genom att skicka in allehanda handlingar, verifiera konton osv.

Nej, du kan få några bits gratis av oss, du behöver inte regga bitcoin innan du har fått en bättre uppfattning om det.

 

4. Efter att jag har lärt mig hela den processen, lagt ner åtskilliga timmar på att förstå hur det hela funkar, är det nu dags att börja använda bitcoins på en mer regelbunden basis.

Om du ens kommer till detta steget så är det antagligen för att du är övertygad.

 

så håller jag mig bara till mitt Mastercard. :) (Majoriteten av alla mina pengar går dessutom till Adlibris och Coop, och ingen av dessa accepterar bitcoins ändå så..) :)

Bara och bara. Kan bli rätt dyrt om det visar sig att du hade fel.

 

 

Imo, det är väldigt många som är pålästa, har historia av att hitta rätt och normalt är väldigt kritiska som är väääldigt positiva till det. Detta är en prima facie att man bör kanske investera lite tid att få en uppfattning om vad det handlar om. Iaf om tiden vi snackar om är säg 5-60min och den egna kostnaden är 0kr och man ändå slösar flera timmar på att läsa vad de andra skriver om det. Snarare handlar det om att folk är obekväma med att testa nya saker och hellre lägger timmar på att motivera att de inte vill testa det än att lägga minuter på att faktiskt testa det.

 

Se trillske t ex, han var ungefär där du är idag i början. Tog rätt lång tid innan han fick tummen ur och skaffade några bitcoins. Nu några månader senare är han en av de största bitcoin-experterna på flashback :mrgreen:

 

Min tes är väldigt många blir väldigt positiva till bitcoin efter att de har testat bitcoin i 5min. Vanlig reaktion är "var det allt?", på ett positivt sätt. Sedan försöker de deposita bitstamp och inser "fy fan vad vanliga systemet suger jämfört med bitcoin".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Incitament och incitament. Det är ett gäng ganska pålästa och framgångsrika som är övertygade om att detta kan bli jättestort. Ett experiment skulle kunna göra att du bättre kan avgöra om du gör rätt eller fel i att inte investera tid eller pengar i det.

 

Vilka då? Jättestort i vilket avseende? Stort för vem?

 

Såg säg 5min av din tid för att få lite insikt i något jätteviktigt. Alternativkostnaden är dessutom typ 30min som du kommer slösa bort på att utreda missuppfattningar om vad det innebär. Så imo rationellt att bara testa.

 

Nej, att testa allt som man hör eller stöter på är inte rationellt. Tid är pengar, min tid är begränsad.

 

Okej, men vi ändrar punktlistan då.

 

 

Nej, du kan få några bits gratis av oss, du behöver inte regga bitcoin innan du har fått en bättre uppfattning om det.

 

Fyi, den här typen av donationer eller erbjudande om donation är oartigt. Mina resonemang utgick ifrån den genomsnittliga människan. Jag har inga problem att skaffa mig bitcoins.

 

Om du ens kommer till detta steget så är det antagligen för att du är övertygad.

 

Bara och bara. Kan bli rätt dyrt om det visar sig att du hade fel.

 

Imo, det är väldigt många som är pålästa, har historia av att hitta rätt och normalt är väldigt kritiska som är väääldigt positiva till det. Detta är en prima facie att man bör kanske investera lite tid att få en uppfattning om vad det handlar om. Iaf om tiden vi snackar om är säg 5-60min och den egna kostnaden är 0kr och man ändå slösar flera timmar på att läsa vad de andra skriver om det. Snarare handlar det om att folk är obekväma med att testa nya saker och hellre lägger timmar på att motivera att de inte vill testa det än att lägga minuter på att faktiskt testa det.

 

Den här delen får dig att låta som en kultledare. Bitcoins Hans Scheike if you will.

 

Se trillske t ex, han var ungefär där du är idag i början. Tog rätt lång tid innan han fick tummen ur och skaffade några bitcoins. Nu några månader senare är han en av de största bitcoin-experterna på flashback :mrgreen:

 

Är du inte klok eller? Jag vill inte vara någonstans i närheten av var Trillske är.

 

Tvärtom.

 

Vart än det är Trillske befinner sig så vill jag bort därifrån!!!

 

 

Långt...långt... långt bort därifrån.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Se trillske t ex, han var ungefär där du är idag i början.

BTC-Kompetensmässigt ja, men verkligen inte i övrigt. Min skepsism var till om det verkligen fungerade/icke scam/etc.

 

Sen gillar jag inte att bli liknad med ett troll, men om man ska försöka bortse från det: Likt att vi fortfarande har folk som vill betala räkningar som man gjorde på 80-talet finns det ju dem som kan vilja betala detta som förut också. Detta verkar vara motstånd av den typen. Då handlar det inte om vad som är bra eller dåligt, snabbt eller långsamt, utan att man har gjort på ett visst sätt och så får det vara så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Jag tycker om kvotering till exempelvis politiska uppdrag. I vårt parti har vi en sådan regel när det gäller kvinnor och politiska uppdrag. På arbetsmarknaden är det svårare eftersom det krävs viss kompetens för ett visst jobb. - Margareta Winberg"

 

Nej, att testa allt som man hör eller stöter på är inte rationellt. Tid är pengar, min tid är begränsad.

 

Imo slösar du mer tid på att argumentera för att inte testa än för att bara testa. Då övriga kostnader är ~0 är du irrationell. Men sure var du det. Om något år kommer du kanske tillbaka och ångrar dig alternativt gör en cornucopia och hävdar att du snart kommer få rätt trots att kursen har stigit en faktor 500x sedan du sa att bitcoin var meningslöst.

 

Aja, jag ska inte försöka övertyga dig mer. Till er andra erbjuder jag 0.001btc≈5kr om ni

1. Tankar ner electrum, installerar

2. Sparar seed när det visas

3. Klickar på receive, väljer en bitcoin-adress, högerklickar på den, copy to clipboard, pastear den här.

 

Erbjudandet kan vara begränsat i antal. Krav att ni ska ha minst 10poster på forumet och att ni inte ska äga mer än 0.001btc sedan tidigare och regdatum innan juli 2014. No strings attached. Max en adress per forumit. Andra som äger bitcoins får gärna hinna före med att skänka bitcoins.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Imo slösar du mer tid på att argumentera för att inte testa än för att bara testa. Då övriga kostnader är ~0 är du irrationell. Men sure var du det. Om något år kommer du kanske tillbaka och ångrar dig alternativt gör en cornucopia och hävdar att du snart kommer få rätt trots att kursen har stigit en faktor 500x sedan du sa att bitcoin var meningslöst.

 

Du har missförstått mig. Jag har aldrig hävdat att bitcoin är meningslöst/värdelöst. Det jag hävdar är att bitcoin inte tycks fungera sådär jättebra som valuta idag, hur det kommer att se ut i framtiden har jag ingen aning. Själv anser jag att den lämpar sig bättre som någon form av kapitaltillgång som man kan spara i och handla med vid större transaktioner. En digital version av guld if you will.

 

För att jag personligen skulle börja investera/spara tungt i btc skulle jag vilja att en tredje part (helst en svensk bank) inför btcn som ett sparalternativ och kan garantera någon form av säkerhet vid förlust pga tekniskt fel eller dylikt. (Ska alltså röra sig om ett institutet som har minst ett long term A+ från exempelvis Standard & Poor’s samt att det står under svenska lagar.) Jag vill mao kunna stämma någon om dom bestämmer sig för att dra med mina btcs.

 

 

Men det lär ju knappast hända inom en överskådlig tid, så jag kommer inte att hålla andan.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har missförstått mig. Jag har aldrig hävdat att bitcoin är meningslöst/värdelöst. Det jag hävdar är att bitcoin inte tycks fungera sådär jättebra som valuta idag, hur det kommer att se ut i framtiden har jag ingen aning.

 

Som vanligt är det viktigt att man definierar sina termer. Jag tycker bitcoin funkar "bra" idag. Så nu har vi båda sagt två meningslösa saker ingen blev något klokare av.

 

Imo behöver inte bitcoin funka bra enligt dina definitioner för att lyckas, det räcker att bitcoin är mindre dåligt än alternativen för några. T ex för argentinare är det antagligen redan uppfyllt för många syften. Och även om inte bitcoin funkar bra för någon för allt, kanske det funkar bra för något för den, t ex för att köpa biblar(som nordkorean) eller för att deposita pokersiter(som amerikan).

 

Klart bitcoin är rätt kasst för mig att betala med när jag har alternativet VISA om jag inte får ta del av mellanskillnaden för siten. Gör det mest för det är kul och för att jag tycker om världen snarare än för att värdemaximera. Men det finns sammanhang när jag faktiskt föredrar att använda bitcoin, som t ex att betala folk utomlands om vi känner varandra utom 3e part. Ska jag köpa fivefingers från tyskland föredrar jag att betala med bitcoin över att göra en SEPA växlingsavgift drar bort mellanskillnaden till den grad att det är värt tidsvinsten.

 

Och om jag hade sålt grejjer till folk hade jag helt klart föredragit om de betalade med bitcoins över VISA då jag får 3% mer varje gång de betalar. Så jag hade gett dem 2% rabatt och ändå föredragit dem. Problemet är att siterna inte gör det idag, men det kommer nog ändras så fort de börjar få lite konkurrens om oss bitcoin-tokar.

 

Men det lär ju knappast hända inom en överskådlig tid, så jag kommer inte att hålla andan.

Överskådlig tid i bitcoinsammanhang = 6månader? För vi har ju circle runt hörnet och xapo fick $20M till i funding och värderas nu $100M+:

http://blogs.wsj.com/digits/2014/07/08/bitcoin-startup-xapo-valued-north-of-100-million/

 

Ditt krav på att sverige också ska ha en känns snarare som 5år än 10år. Och detta är bara ett exempel på att passa för dig. Det finns andra som inte är som dig...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt rätt, jag kan ingenting om bitcoins (finns inga incitament för att lära mig heller).

 

Och om jag hade sålt grejjer till folk hade jag helt klart föredragit om de betalade med bitcoins över VISA då jag får 3% mer varje gång de betalar. Så jag hade gett dem 2% rabatt och ändå föredragit dem. Problemet är att siterna inte gör det idag, men det kommer nog ändras så fort de börjar få lite konkurrens om oss bitcoin-tokar.

 

Så fort kostnaden av bitcoinens nackdelar (volatilitet, osäkerhet o.s.v.) blir mindre än kostnaden för traditionell fiat så finns det ett ekonomiskt incitament. I slutändan kommer du stå och välja om du vill betala mer för samma produkt bara för att använda fiat.

 

Sen håller jag inte med om att man behöver lära sig hur bitcoin fungerar (rent tekniskt) för att använda det. Hur många vet hur sitt VISA-kort fungerar? Inte jag iaf.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ge krypto ett år till så kommer det rimligen ta över mer och mer men jag är tämligen övertygad om att det inte är bitcoin som kommer bli den vedertagna valutan. Detta förutsatt att inte det oväntade inträffar och bitcoin går i symbios med någon stat.

Baserat på vad? Altcoins har gått mega-weak, trots en enorm utveklarbas med sinnessjuka ekonomiska incitament samt återkommande euforiska rop om nya tider. Enligt min uppfattning är det inte så att avståndet till bitcoin minskat - det har ökat för i princip varje företag som ger sig in i krypto, för de ger sig in i bitcoin. Det verkar helt enkelt oerhört mycket svårare att få igång ett nätverk än att utveckla bra teknik.

 

Det finns ju en akademisk myt att akta sig för också: det där med "second mover". Klassiskt har det rört sig om eventuellt first mover, eventuellt second, third, eventuellt går någon in som nummer sjuttioåtta och drar igång marknaden ännu mer efter nummer ett, fem, och fyrtio redan rönt stora framgångar en tid. I akademiska verk av rang brukar denna sjuttioåtta beskrivas som nummer två, och vi får den där fantastiska akademiska slutsatsen om att det ofta är bra att vara nummer två.

 

Hör gärna argument för varför det skulle vara troligare med någon annan version av protokollet som den första acceptera kryptovalutan. Självklart är chansen högst närvarande, men jag uppfattar det som att den minskat, inte ökat. Speciellt på ett så kort perspekiv som något år.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Syftar såklart inte på någon av dagens altcoins utan som jag skrivit tidigare en crypto som är skapad av bank och stat.
Ah, just ja. Men om vi nu säger att en stat/bank kommer på något sätt vad gäller att göra en centraliserad krypto relevant (som jag inte kommer på), och lyckas sluka marknaden med denna - det blir nya USD.

 

Vart hamnar då bitcoin/alts? Om det försvinner - varför? Bitcoin handlar ju inte om digital valuta, utan om decentralisering. Fungerande decentralisering är ju själva uppfinningen/protokollet i sin helhet, det finns ju ingen spännande upptäckt i detta utanför det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allmänheten är inte intresserad av decentralisering. De är intresserade av enkelhet

 

vilka är allmänheten?

 

jorå. men dom (??) enda som inser det är dom som tar reda på det själva. det står ju inte i aftonbladet precis. när någon kan övertyga gemene man om det absurda i att ha centraliserad valuta så kmr det gå fort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej goddagens tjabba! Börjat diskutera lite med polare ang bitcoin och blivit förklarad för mig på ett ungefär hur det fungerar.. men läst lite rundor och kunde se att lära sig själv är enklast. Tycker bitcoin låter spännande, men vad rekommenderar ni för en gröngöling ? prova lite och eventuellt köpa en liten bit eller ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej goddagens tjabba! Börjat diskutera lite med polare ang bitcoin och blivit förklarad för mig på ett ungefär hur det fungerar.. men läst lite rundor och kunde se att lära sig själv är enklast. Tycker bitcoin låter spännande, men vad rekommenderar ni för en gröngöling ? prova lite och eventuellt köpa en liten bit eller ?

 

Rekar:

 

...

Till er andra erbjuder jag 0.001btc≈5kr om ni

1. Tankar ner electrum, installerar

2. Sparar seed när det visas

3. Klickar på receive, väljer en bitcoin-adress, högerklickar på den, copy to clipboard, pastear den här.

 

Erbjudandet kan vara begränsat i antal. Krav att ni ska ha minst 10poster på forumet och att ni inte ska äga mer än 0.001btc sedan tidigare och regdatum innan juli 2014. No strings attached. Max en adress per forumit. Andra som äger bitcoins får gärna hinna före med att skänka bitcoins.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...