Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

Mina försök att vara en bra förälder går i princip ut på att spendera så mycket tid som möjligt med barnen. Kvantitet is the shit.

 

Ett par relfektioner gällande optmeringen:

  1. Barn skaffas oftast tillsammans med någon annan. Denna person kommer att ha ett stort inflytande på barnet. Tror inte att frugan skulle uppskattat om jag kommit dragandes med att Polgar lyckats i ett exepriment.
  2. Hur ska man veta att man lyckats. Att barnen talar med en när de är myndiga? Att de få nobelpris?
  3. Hur optimerar du andra relationer? Föräldrar, vänner, studiekamrater, partners etc.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ptja, barn är tyvärr något som tar hiskeligt många år att se resultat utifrån då vi råkar ha ett jävla livsspann så att hitta nGTO är rätt svårt så än att testa om man kan modifiera ett beteende på möss genom att ge dem elshocksstötar då en kull möss kommer titt som tätt så om du inte är beredd pionjära i ämnet så blir det svårt att frångå nuvvarande konsensus i din egna tid som barnproducent. However så har ju synen på barnuppfostran ändrats hårt på några hundra år såsom tiotal år, barnaga t.ex. comes to mind så progression om man nu väljer att se det som progression görs ju på området bara jäääävligt långsamt.

 

Varje enskild förälder uppfostrar ju inte exakt som den nästa så lite egna bollar slår ju folk men oftast är det bara för att optimera sin egna vardag, vilket kanske i sin tur ändå är rätt bra för barnen i slutändan om det innebär mer tid för samspel.

 

Men jo, jag missade din poäng rätt hårt, men lyckligtvis var jag inte ensam :)

 

 

edit(för 489372482 ggn); Som att se till att pyret föds i januari-februari så han vänjer sig vid att vara större och tuffare än de andra barnen och därför växer upp till ledargestalt istället för mobboffer.

 

haha.. :)

 

outliers :)

 

Imo visar boken att vi är så sjukt långt ifrån opti, vilket imo borde vara en rätt kraftig prima facie på att vi kanske gör något rejält fel. Som Huemer säger, viktigast är att förstå att vi har ett problem, för det är största hindret att göra något åt problemet. Vi borde reagera på att danska barn inte lär sig prata, på att svenska barn är sämre än kinesiska barn på att komma ihåg telefonnr och att flickor får mens 6år i förtid. Men vi gör knappt det, istället diskuterar vi färg på tapeterna. Inte opti någonstans. Tycker det är kul att se några som testar rejäla alternativ som t ex de där utan möbler i sitt hem. Eller som de jag träffade i Yosemite, farsan tog ut sina sönder 15, 10år på en 28dagar hiking. Paleo, tid med barnen, viktiga lärdomar, tid att ta itu med eventuella konflikter och avstamp från opiatknarkandet(läs iPads).

 

Hur optimerar du andra relationer? Föräldrar, vänner, studiekamrater, partners etc.

Som exempel, hade en konflikt med en förälder. Tog en livlina, pratade med opteron fick bra råd, avstyrde en rejäl fuckup. Nu är relationen bättre. Problemet var att jag inte optimerade först utan lät min ilska styra, lösningen var att optimera och inse att jag hade fel.

 

Ni får optimera att låta som att man ska ta massa -EV beslut när det snarare handlar om att lära sig sluta ta massa -EV beslut. Anar viss jante?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag länkade faktiskt den där artikeln med inga möbler då jag gillade vad som skrevs, i synnerhet då de inte bara var två nutjobs som fått för sig något utan deras ideologi grundade sig i deras utbildning och yrke. Inte en endaste like fick jag ! Kanske la ut den på en alldeles för dålig tid på dygnet, så alla som kan tänkas lika missade och dominoeffekten uteblev som det lätt blir när det börjar delas och likas.

 

Folk har i alla tider tagit ut sina barn på camping, hiking, jakt för lite far&son tid, och för de flesta kids är det något som har spytts galla över och detta har reflekteras mycket i film :) Bra move av honom dock, hoppas på något liknande med mina döttrar, dock helst årligen och kortare period, 28 dagar blir nog lite för blodigt för mig själv och antagligen omöjligt få med sig två tonårsdöttrar på något sådant under ett sommarlov HALVA SOMMAREN THE FUCK DAD, själv tokvägrade man ju så att mina päron fick dra mig i fötterna då det skulle åkas husvagn i 2 dygn. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur ska man veta att man lyckats. Att barnen talar med en när de är myndiga?

 

Det här är kanske den mest intressanta frågan imo.

 

I fantasin vill vi alla ge våra barn de bästa förutsättningar. Men förutsättningar för vad? Att bli ett geni som inte känner samhörighet med resten av världen?

 

-Nej, kommer du säkert invända. Förutsättningar att möta livet.

 

[Och så ser du sådär härligt hipsternöjd ut för att understryka det känslomässiga djupet i det du just sagt]

 

 

Det är lätt att lista saker jag vill ge mina barn. Kärlek, självkänsla, trygghet, nyfikenhet, ambition, envishet. Listan kan göras lång.

 

Men vad händer om vissa egenskaper kväver andra?

 

Elitistisk strävan menad att ge förutsättningar för utveckling, utmaning och styrka ger definitivt bieffekter även om det "lyckas".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså det där låter inte alls som optimerande? Känns snarare som kommunal-grundskole-metodik? Alltså min poäng var att folk inte optimerar, du kontrar genom att visa exempel på att folk inte optimerar?

 

Att läsa på högskola gör sällan folk bra på att söka info? Snarare blir det barn som växer upp med allergier, föräldrar som är olyckliga och inget bidraget till att öka kunskapen?

 

Klart alla kommer vara proff-tyckare likt de har varit kring bitcoin, poker och kost genom åren. Och klart man som ovetande gör klokt i att fråga dem, men är ju rätt tattigt att sluta tänkandet på den nivån?

Detta stämmer in 100% med nästan alla i min omgivning. Undantagen är de där sköna människorna så på något vis alltid lyckats hålla en stabil linje i sitt liv och sitt förhållningssätt, de där imponerande jävlarna som bara "får ihop livet" redan i sena tonåren och går sin egen väg därefter. Sällan akademiker.

 

Men i alla andra fall håller jag dels med om att de spenderar enormt mycket tid på att läsa mamma- eller pappatidningar och att diskutera på familjeliv osv. MEN, mer eller mindre utan undantag skulle de lärt sig mer (/förlora mindre kunskap), blivit bättre föräldrar, av att prata lite lugnt med en vän över en kopp te istället. Det är precis lika gräslig metodik som övriga vardagsakademiska fenomen: det handlar om trender och det handlar om brus, det har absolut ingenting med kunskap att göra.

 

Kan självklart vara annorlunda i andra kretsar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är helt klart så att det underlättar att läsa på och skaffa sig någon form av kunskapsbas att stå på, däremot så tror jag att de föräldrar som har en färdig "plan" för hur de ska uppfostra barnet gör sig själva och barnet en stor björntjänst.

 

Egentligen är barnuppfostran som att spela poker, det går att plugga på hundratals timmar men det är när du väl sitter vid borden det avgörs. Den som vet mest vinner mest, eller snarare, den som vet när den ska använda det den vet bäst, vinner mest.

 

För övrigt är jag av åsikten att om man lyckas få sitt barn att behålla sin nyfikenhet och självständighet upp i vuxen ålder så har man gjort ett enormt bra jobb.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man får inte glömma att skaffa ungar är en berg och dalbana. Det kvittar vilka goda föresatser och teorier man har om man inte kan vara konsekvent och rättvis (särskilt när unge två och tre kommer eller bonusungar osv)

 

Vågar påstå att det är få tillfällen i livet som kan snedbelasta ens förmåga att bete sig korrekt och konsekvent som att jobba heltid samtidigt som man är vaken dygnet runt för att ungen vägrar käka eller har kolik.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sitter på googleplex och tar googleX-lektioner :) Satan vad fräscht område alltså och folket här ser ju inte direkt svagbegåvade ut. Åkte igenom stanford innan och letade bra surfplats men hittade ingen parkering, men oj vad privilegierade de som går där ser ut. Väldigt mycket Tesla och racer-cyklar här. Rätt motiverande att se vart man kan hamna om man spelar sin kort rätt.

 

edit:

LOL, sitter här och bråkar med python så ser väl lite geeky ut, kom fram en turist och fotade mig. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här är kanske den mest intressanta frågan imo.

 

I fantasin vill vi alla ge våra barn de bästa förutsättningar. Men förutsättningar för vad? Att bli ett geni som inte känner samhörighet med resten av världen?

 

-Nej, kommer du säkert invända. Förutsättningar att möta livet.

 

[Och så ser du sådär härligt hipsternöjd ut för att understryka det känslomässiga djupet i det du just sagt]

 

 

Det är lätt att lista saker jag vill ge mina barn. Kärlek, självkänsla, trygghet, nyfikenhet, ambition, envishet. Listan kan göras lång.

 

Men vad händer om vissa egenskaper kväver andra?

 

Elitistisk strävan menad att ge förutsättningar för utveckling, utmaning och styrka ger definitivt bieffekter även om det "lyckas".

 

+1

 

När jag läser tokens aspievinkel på barnuppfostran ställer jag mig samma fråga. Det är inget pussel som ska lösas.

 

Visst kan man med säkerhet säga att det är kontraproduktivt att låsa in ditt barn i ett mörkt rum 23 tim/dygn. Men huruvida det är bra eller dåligt att ha bestämda läggdagstider blir rätt luddigt när du kombar det med typ 1000 parametrar till. Också svårt att hitta litteratur som inte är färgad av sin tid och sin författare.

 

Ta en sak som alkoholdebut, de som får dricka hemma blir mer ofta missbrukare. Men vad ve vi i övrigt om deras liv som inte druckit hemma. I teorin kan ju de ungdomarna som inte dricker vara mer olyckliga som grupp av andra orsaker som är ett resultat av det valet. Token som dessutom är skeptiker kommer ju få ytterligare svårigheter att hitta bra litteratur då jag antar att den mesta litteraturen menar att det är ett misslyckande om ens barn vill pröva "droger"/"dödsdroger"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

+1

 

När jag läser tokens aspievinkel på barnuppfostran ställer jag mig samma fråga. Det är inget pussel som ska lösas.

 

Visst kan man med säkerhet säga att det är kontraproduktivt att låsa in ditt barn i ett mörkt rum 23 tim/dygn. Men huruvida det är bra eller dåligt att ha bestämda läggdagstider blir rätt luddigt när du kombar det med typ 1000 parametrar till. Också svårt att hitta litteratur som inte är färgad av sin tid och sin författare.

 

Ta en sak som alkoholdebut, de som får dricka hemma blir mer ofta missbrukare. Men vad ve vi i övrigt om deras liv som inte druckit hemma. I teorin kan ju de ungdomarna som inte dricker vara mer olyckliga som grupp av andra orsaker som är ett resultat av det valet. Token som dessutom är skeptiker kommer ju få ytterligare svårigheter att hitta bra litteratur då jag antar att den mesta litteraturen menar att det är ett misslyckande om ens barn vill pröva "droger"/"dödsdroger"

 

Att det är svårt att hitta litteratur kanske är ett tecken på att opti är att byta heuristik, t ex gå på tradition eller köra paleo.

 

Angående att pröva droger så är det en mycket intressant fråga imo. Väldigt många idag har en rätt osund relation till droger, framförallt till alkohol. Antagligen för att deras relation till drogen byggdes upp under mycket okontrollerade omständigheter. Deras relation till andra droger som t ex psilocybin är ofta mycket sundare då de innan de började bruka drogen tog reda på fakta, kontrollerade miljön och avgränsade experimenten.

 

Min egen relation till alkohol byggdes upp under en språkresa där det efter någon vecka var helrör Tequila med multivitamin som gällde. Så där ser vi resultatet av status-quo. Kanske bättre att som förälder säga att dagen då barnen vänner börjar med alkohol/cannabis så erbjuder man dem att i lugn och ro prova på drogen med föräldrarna och dagen efter diskutera baksmälla, faror och sund relation till drogen.

 

Givetvis är inga fall identiska här och mycket beror ju på tidigare relation, men svensk alkoholkultur rakt ner i strupen på stackars små barn är så långt ifrån opti imo att man iaf bör kunna diskutera frågan allmänt.

 

 

---

 

 

Sitter på Tesla nu, stängd fabrik så rätt lugnt och skönt här. Utsikt över hästar. Hann med Apple innan också. Imo när det gäller HQ:

Google>>Apple>Tesla

 

Inget Campus har imponerat. Känns som kontoren inte hängt med företagens utveckling riktigt. Förstår att Apple bygger nytt, det borde de andra också göra imo.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att det är svårt att hitta litteratur kanske är ett tecken på att opti är att byta heuristik, t ex gå på tradition eller köra paleo.

 

Angående att pröva droger så är det en mycket intressant fråga imo. Väldigt många idag har en rätt osund relation till droger, framförallt till alkohol. Antagligen för att deras relation till drogen byggdes upp under mycket okontrollerade omständigheter. Deras relation till andra droger som t ex psilocybin är ofta mycket sundare då de innan de började bruka drogen tog reda på fakta, kontrollerade miljön och avgränsade experimenten.

 

Min egen relation till alkohol byggdes upp under en språkresa där det efter någon vecka var helrör Tequila med multivitamin som gällde. Så där ser vi resultatet av status-quo. Kanske bättre att som förälder säga att dagen då barnen vänner börjar med alkohol/cannabis så erbjuder man dem att i lugn och ro prova på drogen med föräldrarna och dagen efter diskutera baksmälla, faror och sund relation till drogen.

 

Givetvis är inga fall identiska här och mycket beror ju på tidigare relation, men svensk alkoholkultur rakt ner i strupen på stackars små barn är så långt ifrån opti imo att man iaf bör kunna diskutera frågan allmänt.

 

 

---

 

 

Sitter på Tesla nu, stängd fabrik så rätt lugnt och skönt här. Utsikt över hästar. Hann med Apple innan också. Imo när det gäller HQ:

Google>>Apple>Tesla

 

Inget Campus har imponerat. Känns som kontoren inte hängt med företagens utveckling riktigt. Förstår att Apple bygger nytt, det borde de andra också göra imo.

 

På vilket sätt menar du att jag missuppfattat ordet drog?

 

Och, det du skriver ovan är ju precis så de flesta som introduceras till alkohol i hemmet gör. De flesta jag känner inklusive mig fick smutta på en likör till kaffet alternativt ta ett glas öl. Och att man inte känner till alkoholens effekter måste väl vara strunt, dels info i skolan samt föräldrar och kompisar gör att de flesta nog har rätt bra koll på vad det innebär. Om man nu inte dricker i typ 12årsåldern.

 

Faktumet är att de som får testa hemma riskerar till högre grad missbruka alkohol, därför borde facit vara att inte låta barnet testa? Det är ju en av få saker som faktiskt vetenskapligt undersökts

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På vilket sätt menar du att jag missuppfattat ordet drog?

 

Och, det du skriver ovan är ju precis så de flesta som introduceras till alkohol i hemmet gör. De flesta jag känner inklusive mig fick smutta på en likör till kaffet alternativt ta ett glas öl. Och att man inte känner till alkoholens effekter måste väl vara strunt, dels info i skolan samt föräldrar och kompisar gör att de flesta nog har rätt bra koll på vad det innebär. Om man nu inte dricker i typ 12årsåldern.

 

Faktumet är att de som får testa hemma riskerar till högre grad missbruka alkohol, därför borde facit vara att inte låta barnet testa? Det är ju en av få saker som faktiskt vetenskapligt undersökts

 

Själv tror jag, utan några bevis etc. att de som får testa hemma ser det som ett godkännande att dricka, och att det alltså inte är testandet i sig som är problemet.

Det hjälper liksom en inte så mycket att man smakat lite öl i förra veckan när man "råkat" tömma en 70a.

Dvs det borde vara berusningen som testas i kontrollerade former, och det lär vara ovanligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta en sak som alkoholdebut, de som får dricka hemma blir mer ofta missbrukare. Men vad ve vi i övrigt om deras liv som inte druckit hemma.
Jag tippar på att ungarna som får sprit av päronen framförallt får mer missbruksbenägna gener och att glaset vin till maten, eller vad det är, inte gör någon skillnad alls.

 

För övrigt så tror jag att det mest effektiva sättet att ge sitt barn egenskap x är att alstra dem med någon som har egenskap x.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alkohol vetefan, den är klurig eftersom landet som helhet har skev syn på alkohol, så hela miljön blir ju märklig oavsett om man inte dricker alls eller om man dricker för mycket. Jag själv tror att det är ett klassiskt misstag att punkta just alkohol, känns lite orimligt att peta i detaljer på det sättet, man kan ju knappast optimera alla detaljer. Vardagsakademikerns ständiga missförstånd kanske skulle kunna tydliggöras med att vi då måste ge ungen en encyklopedia och glosförhöra på allt kring gift i största allmänhet klockan 14:00-21:00 varje tisdag och torsdag. Blir nog en skön snubbe som passar in.

 

Istället ser jag alkhol för vad det är; en dövande drog. Vi har (vad jag vet) alla vissa beskymmer att acceptera livet, sociala sammanhang, känslor och lite ditten och datten, det är inte ett dugg konstigt att inte närma sig precis allt som en supermänniska utan att gömma sig från en del av det. Ur det perspektivet har det som kallas "missbruk" mer att göra med misslyckad utveckling än med att faktiskt bruka alkohol. D.v.s. jag ser ungen som de flesta andra system: det är styrkan och förmågan att anpassa sig till given omgivning som är poängen, inte att detaljoptimera för något som kanske eller kanske inte fortfrarande är en trend i samhället om 20 år.

 

Jag är väldigt glad att jag inte blev en väldigt ung farsa, det var.. nära, kan man lugnt säga. Idag har jag en väldigt trygg syn på det hela, och har dessutom utvecklat en viss manlighet själv. Det hade jag verkligen inte för bara 5 år sedan, inte någon av punkterna. Vad som har slagit mig dock är att det där med manlighet visade sig vara oerhört mycket viktigare än vad jag visste innan, och är dessutom ett stort allmänt problem jag noterar kring mig nu: män som inte blivit män och plötsligt ska uppfostra en man. Det har nästan blivit standard, åtminstone i Sverige och åtminstone på vissa orter.

 

Frågan som dyker upp för mig är då såklart - om man får en tjej då? Jag skulle hemskt gärna ha en dotter, och i rollen som "förälder" är det väl rimligen samma sak, men i rollen som "förälder till en dotter" då? Jag inser att jag har ingen aning. Jag vet inte ens om det finns några nivåer de behöver utveckla som jag inte känner till. Jag vet inte ens om det skilljer från den manliga utvecklingen eller om vi bara kallar den "manlig" ändå. Någon med döttrar som stött på detta problem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Faktumet är att de som får testa hemma riskerar till högre grad missbruka alkohol, därför borde facit vara att inte låta barnet testa? Det är ju en av få saker som faktiskt vetenskapligt undersökts

 

causationpic.jpg

 

Kan ju vara en del andra konfunderande variabler. "Vetenskapligt undersökt", ordet vetenskap slängs runt allt för lätt nuförtiden. Människor är väldigt dåliga försöksdjur. Men helt klart kan man diskutera om man som förälder ska servera vin till maten(det gjorde min mamma när jag var i 15års-åldern), busig tonåring som jag var tyckte jag det var roligt att försöka supa mamma under bordet. Tror en mer aspig diskussion av vin följt av experiment och sedan utvärderande är att föredra än att bara börja supa direkt. Men har ju ingen vetenskap att basera mitt tyckande på, men imo har inte status quo det heller.

 

Trillske: en sak som följde med mig kring min bardom var några ord min käre far sa "Alkohol är en arbetarklassdrog, du ska inte bli en arbetare." Enkel logik. Klart jag söp ändå, men det tog lite emot hela tiden när jag visste att jag egentligen inte borde. Imo ge barnen lite visioner om sig själv och visa att dåliga droger kan vara ivägen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle vara fantastiskt kul om tokboken fanns kvar den dagen Heltok ska bli pappa. Inte minst med tanke på hur mycket tid och energi som lagts här på att optimera livet (läs squatskita, kost, Taleb... ja ni fattar)

 

Skulle vara kul att läsa "facit" ;)

 

Haha, ja det vore kul. Heltokboken kanske flyttar till familjeliv då...:-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Faktumet är att de som får testa hemma riskerar till högre grad missbruka alkohol, därför borde facit vara att inte låta barnet testa? Det är ju en av få saker som faktiskt vetenskapligt undersökts

 

Du tror inte det skulle kunna vara så att de som har en redan osund relation till alkohol är mer troliga att låta barnen dricka alkohol i hemmet också...? "Vetenskapligt undersökt", lol.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du hittar nya sätt att smita från frågan. Jag håller såklart med om konfunderade variabler, var ju det jag skrev i förra inlägget.

 

Vad jag menar är ju att det i alkoholfallet gjorts studier "vetenskapligt". Något som saknas vad gäller barns läggdagstider, om man ska kalla sitt barn hen, eller om du ska låta ditt barn gå fullständigt paleo och sätta ut det i skogen nån månad.

 

Med andra ord, ditt nGTO tänk kan du glömma, det du kan göra är att i varje given situation fundera på om val A eller B är bäst samt om det finns ett C möjligen. Men inte heller då är du ju säker för du är också uppfuckad av en egen uppväxt och din livsmiljö samt din asperger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du tror inte det skulle kunna vara så att de som har en redan osund relation till alkohol är mer troliga att låta barnen dricka alkohol i hemmet också...? "Vetenskapligt undersökt", lol.

 

Som sagt, skulle skrivit "vetenskapligt undersökt". Min poäng var inte huruvida vetenskapen gjort detta antagande korrekt eller om det finns andra förklaringar. Jag är inte dum i huvudet. Poängen är alltså att det inom uppfostran knappt finns något som överhuvudtaget är testat någorlunda vetenskapligt, och att då som token påstå att man ska kunna uppfostar nGTO blir ju tramsigt.

 

Vad är tex rätt av nedan?

 

Könsneutral uppfostran eller tydliga könsroller

Aga eller tillrättavisning muntligt, eller ingen tillrättavisning alls?

Introducera intressen på barnet eller låta barnet själv bestämma vad det vill göra.

Sätta stopp för Ipadspelande/se på film efter 30min, 1 tim, 3 tim, 5 tim/dag?

Låta barnet leka obegränsat eller tvinga dem att läsa läxan?

Veckopeng eller månadspeng, hur mycket ska de få?

 

EDIT: Och att sen definiera nGTO är ju också relevant för diskussionen, mina barn vill jag ska bli lyckliga vuxna människor(OBS ej att förväxla med curlande, jag menar också att det måste vara tråkigt emellanåt och att det ger en större värde senare i livet), token vill säkert det med, men med en brasklapp om att de också ska vara produktiva medborgare och tillhöra intelligensens topp 5% jag tror inte alltid detta går hand i hand om man vill maximera lyckan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du hittar nya sätt att smita från frågan. Jag håller såklart med om konfunderade variabler, var ju det jag skrev i förra inlägget.

 

Vad jag menar är ju att det i alkoholfallet gjorts studier "vetenskapligt". Något som saknas vad gäller barns läggdagstider, om man ska kalla sitt barn hen, eller om du ska låta ditt barn gå fullständigt paleo och sätta ut det i skogen nån månad.

 

Med andra ord, ditt nGTO tänk kan du glömma, det du kan göra är att i varje given situation fundera på om val A eller B är bäst samt om det finns ett C möjligen. Men inte heller då är du ju säker för du är också uppfuckad av en egen uppväxt och din livsmiljö samt din asperger.

 

 

Jag säger inte att det är värt att leta nGTO i alla frågor, jag säger bara att många är så off GTO i många frågor att det antagligen är nGTO att lägga energi på att undersöka dem.

 

Edit: Bah, skrev lite mer, sedan blev chrome grått, när jag klickade bakåt-framåt var det borta. Mitt internet här suger :(

 

det du kan göra är att i varje given situation fundera på om val A eller B är bäst samt om det finns ett C möjligen.

Låter pretty much nGTO. Alternativet "göra det som känns bäst" eller "göra det som alla andra gör" är fiskstrategin.

 

Spoiler!
10507080_10152944491995299_4753724048271578553_o.jpg

 

Announcement: The SecondMarket / Bitcoin Investment Trust bidding syndicate for the US Marshals bitcoin auction was outbid on all blocks

Nu kan vi nog räkna med en liten rush :)

 

---

 

Är i Monterey nu. Airbnb alltså. Klokat riktigt nötboende. Riktigt lyxig villa i fint område, har hela övervåningen och en hel patio för mig själv. Steamshower, fräscht kök, you name it. Tror huset kostar $1-3M ish. Riktigt trevlig och het spanjorska som äger stället, gissar hon bara hyr ut för att visa upp hur fint hon bor eller för att vara snäll mot folk. Är lite så med airbnb, känns som typ hälften av de man bor hos gör det för pengar och hälften totalt skiter i pengarna och gör det av andra skäl.

 

Varför betala $100/natt för skabbigt motel när man kan bo i lyxsvit för $70/natt?

 

---

 

http://www.reuters.com/article/2014/06/30/us-google-detroit-insight-idUSKBN0F50C320140630?irpc=932

 

But most favor an incremental approach to self-driving cars, in which features such as lane centering and parking assistance are gradually integrated into vehicles. Car makers are also hesitant to invest in new features until they are certain there is enough demand to pay for them.

 

That approach and car makers' long development process are at odds with Google’s ambition to create a fully autonomous car in one swoop. The Internet company seemed to have little patience for Detroit, according to people involved in the 2012 talks with automakers.

 

There was a certain amount of arrogance on the Google side, in the sense of ‘We know what we’re doing, you just help us,’” said a second person, representing a major car maker, who was involved in discussions with Google.

 

“We’d say, ‘Well you don’t really know that much. And we’re not going to put our name on a project like that because if something goes wrong, we have a lot more to lose.’”

 

Another potential sticking point is maps developed by Google and essential for its robo-cars to operate, says Sven Strohband, a robotics expert who worked at Volkswagen until 2006 and was not involved in the discussions. That data, compiled by Google, can be extraordinarily detailed, down to the height of curbs or location of signs.

 

“The question is who owns the data,” he said. "You need to have frequent map updates and your car can only go where you have really accurate map data."

 

Without a driver to blame when accidents happen, the vehicles could bring greater liability for car makers.

 

Google's assurances to one car maker that it would take responsibility for accidents due to its technology, and that the data collected by the cars makes it easy to pinpoint fault, was dismissed, according to the first person involved in the 2012 discussions.

 

I just couldn’t believe my ears and was like ‘Wow you live in a bubble,’” the person said. “Car makers never get to decide who is at fault. It’s the lawyers, the judge and the jury.”

 

Låter väldigt bekant. Lär företagen sig aldrig av andra företags misstag? Vi får väl se hur det slutar, men säg mjukvara och design av Google och tillverkning av Foxconn. Är det totalt orimligt? Borde inte de andra företagen vara lite oroade iaf?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...