Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

Yosemite :heart:

 

 

qft? https://www.flashback.org/t2400185

 

 

Passar tyvärr ganska bra in på mig.

 

Barnen tar otroligt mycket mer tid än vad man kunde tro. Detta gör det helt enkelt svårt att få in lika mycket av det man gjorde innan barnen. Sedan har i alla fall jag aldrig sovit så lite som jag gör nu. Mitt fel delvis eftersom jag likväl kunde gå lägga mig tidigare men det är svårt eftersom de där få barnfria timmarna på kvällen är galet sköna. Barnen vaknar 6 varje dag, frun och jag brukar i och för sig turas om på helgerna men det är ändå väldigt mycket färre ligga och dra sig timmar än förr.

 

Sedan skulle i alla fall jag inte sitta och trycka upp i ansiktet på folk att barnen är det bästa som hänt mig. Fantastiskt visst. Men annorlunda i en positiv bemärkelse är kanske mer korrekt.

 

Allt detta tillsammans med att vänner tyvärr har gått från att vara extremt viktiga till mindre viktiga just nu. Barnen är prio 1 just nu och något annat skulle vara helt fel. Men jag är ganska säker på att det kommer ändras tillbaka i framtiden när barnen blir äldre. Bara att titta på mina föräldrar nu, de har större och mer intensiva bekantskapskretsar än vad jag hade som 20-åring. Nästan i vart fall..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Den ständiga reflektionen är ju dock att folk som mår bra och har ett starkt, tryggt, intressant liv sällan blir föräldrar. De blir föräldrar när livet är otryggt, jobbigt, splittrat. De kanske har jobbigt i livet i allmänhet - klassiska unga föräldrar - eller så hade de ett bra liv men någon gick bort och saker hände, och vipps mitt i allt kaos blir de plötsligt föräldrar.

Den här effekten är otroligt generell och jag har alltid haft svårt att begripa den, eftersom det knappast handlar om speciellt medvetna val.

 

Jag har förståelse för att det är någon slags överlevnadsmekanism att reproducera när livet är svårt - men jag förstår ändå inte hur det kan ha sådant enormt utslag på andra sidan. Varför är människor överlag så extremt osugna på att reproducera när de lever ett stabilt bra liv?

 

 

Tycker generellt att du skriver en del bra inlägg Trillske men detta var ganska lol, känns som du försöker få dina egna teorier att låta som något allmänt vedertaget. Skilsmässobarn någon? (sorry men kunde inte hålla mig)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är allmänt vedertaget. Med reservation för att när man som dig här ovan blir lite ledsen och stött så kanske man med flit övertolkar styrkan av ett generellt fenomen.

 

Det tydligast visade är förstås saker som ekonomisk status då det är lätt att titta kvantitativt. Så det kan du nog googla ganska lätt om det är källor du letar.

 

Vidare: jag själv bryr mig inte, men vi kan ju även notera en viss irrationell defensiv. Brukar betyda något.

 

Edit: och om du nu var så intresserad av min situation kan jag berätta att jag passar in i den mallen. Det är mer eller mindre ett under att jag inte blev farsa tidiga 20.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är allmänt vedertaget. Med reservation för att när man som dig här ovan blir lite ledsen och stött så kanske man med flit övertolkar styrkan av ett generellt fenomen.

 

Det tydligast visade är förstås saker som ekonomisk status då det är lätt att titta kvantitativt. Så det kan du nog googla ganska lätt om det är källor du letar.

 

Vidare: jag själv bryr mig inte, men vi kan ju även notera en viss irrationell defensiv. Brukar betyda något.

 

Edit: och om du nu var så intresserad av min situation kan jag berätta att jag passar in i den mallen. Det är mer eller mindre ett under att jag inte blev farsa tidiga 20.

 

 

Tror du har helt fel Trillske. Skulle snarare gissa att det var precis tvärtom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har förståelse för att det är någon slags överlevnadsmekanism att reproducera när livet är svårt - men jag förstår ändå inte hur det kan ha sådant enormt utslag på andra sidan. Varför är människor överlag så extremt osugna på att reproducera när de lever ett stabilt bra liv?

 

http://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Artiklar/Barn-fran-ovre-medelklassen--blir-foraldrar-sent-i-livet/

 

I Sverige blir mer än 80 procent någon gång föräldrar. Den sociala bakgrunden har inte så stor betydelse när det kommer till andelen som någon gång blir föräldrar. I slutet av de barnafödande åldrarna har ungefär lika stor andel inom alla samhällsklasser blivit föräldrar. Skillnaden mellan individer med olika social bakgrund är istället vid vilken ålder man blir förälder för första gången. Frågan om att bli förälder är följaktligen för det stora flertalet inte en fråga om, utan istället en fråga om när.

 

[...]

 

Eftersom eftergymnasiala studier generellt senarelägger beslutet att bli förälder är sannolikheten att bli förälder i yngre åldrar högre för individer med arbetarklassbakgrund.

 

Cliffnotes:

 

 

Trillske är en idiot.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känns som att flashbacktråden är lite felvinklad, skyller på andra när det verkar vara ett fall av folk som håller hårt fast i det förflutna och vill att det alltid ska vara som det har varit - rädda för förändring, visst man behöver ju inte växa upp men det faller så naturligt som om det är hårdkodat i en att lugna ner sig när barnen kommer. Oavsett om man är exkriminell, UFC-debutant eller pokerspelare - har man barn så är det ofta så att man diskuterar gladeligen diverse barntopics och kan verka lite förändrad, och en del av en blir faktiskt det. När nya perioder i ens liv uppkommer så är det väl om nånting otroligt förståeligt att det leder till ny bekantskapskrets, erfarenhetsutbyte, topicmaterial m.m. för det är ju helt enkelt lättare umgås med folk som förstår hur det är och vad som gäller, att med kort notis avboka något för att lille ser pounche är övertrött och rakt av omöjlig.

 

Jag skulle vilja säga att folket som blir lämnad "bakom" när folk gängar upp och skaffar barn och varvar ner får helt enkelt man the fuck up lite och hitta lite nya polare, det finns gott om andra sköna singelkillar som vill riva runt lite om man bara är öppen för att skaffa lite nya polare - Polarna som en gång var bros kommer inte kunna ställa upp lika ofta längre men är ni på riktigt bros så förstår du detta och accepterar det för vad det är och så strålar man ju samman då och då för en riktigt episk fyllestuga, det blir mer sällan men det gör det ju bara mer episkt när det väl händer istället för samma gamla jävla visa 2 ggr i veckan då det typ slentriansöps för ty det fanns inget vettigt att göra.

 

Detta är inget fenomen exklusivt till barn, det är bara det att denna förändring är for life och dessutom säkerligen till en viss del kodat i vårat DNA - till skillnad från när polare flyttar och pluggar någonstans, skaffar en torr flickvän etc..

 

 

My two cents typ, och angående tröttheten.. den är i högsta grad verklighet. Det absolut värsta är att stunder då man känner sig slutkörd så kan man som inte bara lägga sig ner och dö i ett par timmar som förr i tiden för då hinner ungarna riva hela jävla huset, som i morse. Hade sovmorgon idag ända till klockan 10.30 för jag körde lite nattgrind, det gick skit så jag var ju lite neråt humörmässigt och ville bara bearbeta händer i huvudet och var allmänt i idletillstånd hela dagen och så ska tjejen iväg ett par tim, jag känner hur tung ögonlocken är och att jag bara vill ta en godispåse och lägga mig i soffan och stirra ett par tim in i väggen och käka... näpp ingen chans - Bara ta en rejäl kaffekopp och fånga dagen typ.

 

Jag vill verkligen inte supa lika ofta nu för tiden heller, inte randomutgångarna, skall gärna vara lite speciella tillfällen så det känns värt det annars(älskar ta en kväll mitt i veckan då de är som lugnast på stan med några kompisar och bara gå och dricka öl och käka, och vara hemma lagom till 23.30 dock så man får en hel nattsömn). Annars så är de där tysta timmarna på kvällen då man bara kan ligga i soffan och kolla en serie, en film eller bara sitta och dösurfa är otroligt viktiga. Jag älskar mina barn, men dom kör slut på mig och det ska jag inte sticka under stol med :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...
Blir för mycket gråt och skrik. Jag har själv inget problem med att prata om generella faktorer och jag har själv inga som helst problem med att resonera kring egna problem heller, för den delen. Är dock fullt medveten om att det inte är normen och när det möts av prestige blir dialogen ungefär lika givande som lolzors attackinlägg i största allmänhet.

 

Kan hinta om att det fetmarkerade inte förstör poängen det minsta. Detta inser man ganska snabbt om man släpper den defensiva ställningen och försöker närma sig det hela utan för starkt bias; om du vinklar bias åt andra hållet kan det stödja motsatt slutsats. Det illustrerar min poäng ovan ganska väl: om man plötsligt antar att många procent (tillräckligt för att ge utslag) av människor lever sina första 35-40 år i livet utan oro, stress eller i allmänhet splittrad tillvaro har man låtit sitt bias paja hela analysen.

 

Pro tip är att vara ärliga om just den punkten istället: de som inte kan hantera det bör låta bli det. Då slipper vi nämligen en massa onödigt gnabb och lolzor med vänner slipper må dåligt i onödan.

 

Kul formulerat förövrigt:

Relativ risk att bli förälder
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Älskar hur mycket helt vridna filmer det görs nu för tiden. Rekommenderar Enemy - svår att begripa till sin helhet men underhållande hela vägen dit.

 

Ty för tipset

 

Den var ju totalt sinnessjuk. Kan självmant erkänna att jag och ViktorH satt som fågelholkar åt slutet och inte fattade nånting. Inte ens google hjälpte enligt VH :mrgreen:

 

Denna förklaring var bra! (Spoilers obv.)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen aning om vad modsen tycker om länken. De brukar ju inte gilla länkar till "egna" sidor. Men iaf:

You get $30 off your first ride

with promo code uberwellbok

 

Iaf 2st forumiter som signat upp via koden änsålänge. Lovar att slaska trams och skriva reviews för allt. Uber är för övrigt sjukt nice, hoppas de kommer till Göteborg snart!

 

 

---

 

Sitter i Mountain View, Los Altos nu. Sjuuukt idylliskt område. Hittade boende för 250kr/natten, bor själv i villan. Satte mig på starbucks och nördar mig med lite AI-kurser en self-driving-car-fantatisk ingenjör jag träffade i Yosemite rekade. Perfa väder här, inte så torrt som resten av vägen till Yosemite och inte lika kallt som SF. Vill seriöst bo här.

 

CA har för övrigt legaliserat bitcoins nu:

http://www.latimes.com/local/political/la-pc-brown-legis-20140628-story.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är allmänt vedertaget. Med reservation för att när man som dig här ovan blir lite ledsen och stött så kanske man med flit övertolkar styrkan av ett generellt fenomen.

 

Det tydligast visade är förstås saker som ekonomisk status då det är lätt att titta kvantitativt. Så det kan du nog googla ganska lätt om det är källor du letar.

 

Vidare: jag själv bryr mig inte, men vi kan ju även notera en viss irrationell defensiv. Brukar betyda något.

 

Edit: och om du nu var så intresserad av min situation kan jag berätta att jag passar in i den mallen. Det är mer eller mindre ett under att jag inte blev farsa tidiga 20.

 

Blev inte ledsen eller stött :) Håller bara inte med dig angående det du skrev. Irrationell defensiv zzzzz, tycker bara att du har sånt gigantiskt hybris och enorm brist på självreflektion att det är komik på sällan skådad nivå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blev inte ledsen eller stött :) Håller bara inte med dig angående det du skrev. Irrationell defensiv zzzzz, tycker bara att du har sånt gigantiskt hybris och enorm brist på självreflektion att det är komik på sällan skådad nivå.
Vi kan nöja oss med att du är helt och cyklar. Vill du fortsätta vara dum i huvudet är det helt valfritt, men jag tycker att vi en gång för alla lägger ner detta fåniga prestigelöjliga gnabbandet. Håll det för dig själv. Jag ska även själv bli bättre på att hitta ignoreknappar osv.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi kan nöja oss med att du är helt och cyklar. Vill du fortsätta vara dum i huvudet är det helt valfritt, men jag tycker att vi en gång för alla lägger ner detta fåniga prestigelöjliga gnabbandet. Håll det för dig själv. Jag ska även själv bli bättre på att hitta ignoreknappar osv.

 

Ok, jag lutar mig tillbaka och njuter av dina visdomsord o allvetande troll. GL.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle vara fantastiskt kul om tokboken fanns kvar den dagen Heltok ska bli pappa. Inte minst med tanke på hur mycket tid och energi som lagts här på att optimera livet (läs squatskita, kost, Taleb... ja ni fattar)

 

Skulle vara kul att läsa "facit" ;)

 

Det är något jag har tänkt på. Så många föräldrar lägger väldigt lite tid på att studera hur man bäst är förälder. Det är ju väldigt många timmar man kommer spendera på det, utfallen varierar kraftigt och det är ju inte direkt första gången någon är det så informationen finns. Så varför söker så många föräldrar så lite info? Antagligen för att de är rätt överbelastade när det väl händer. Problemet är ju att om man inte har en plan så lär belastningen inte minska direkt och man borde vara medveten om att belastningen kommer öka.

 

Så vilka sätt kan man söka info?

1. Prata med andra som varit föräldrar, sina egna föräldrar, polare, lite äldre

2. Läsa böcker, se filmer

3. Diskutera på forum

4. Söka alternativ info, finns ju en hel del contrarian barnuppfostran man bör överväga. Bara för att alla föräldrar trycker i välling i sina barn betyder inte det att det är GTO etc.

5. Utföra egna små experiment. Se vad som funkar för just sitt barn.

6. Hantera de vanliga kända problemen. Om det är just sömn som är ett problem, spendera lite pengar på att hantera det.

 

Etc. Nu är inte dagen där än, men det verkligen ju iaf finnas väldigt mycket man skulle kunna göra så antagligen kan man hitta en hyfsad strategi. Men det känns som att många föräldrar skippar planerandet.

 

Snabb googling gav:

 

Där ser vi iaf en som gjorde ett försök. Varför är så många så många så obekväma med att optimera saker i livet?

 

---

 

FI shoppar röster:

Screen+Shot+2014-06-28+at+17.44.25.PNG

2r76nw4.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag håller inte med dig, det är extremt vanligt idag att förbereda sig, och kanske överprestera som förälder. Detta gäller förstagångsföräldrar och främst mammor i synnerhet, det tokstuderas mammatidningar i 9 månader, det diskuteras på familjeliv.se och det blir ett rent krig mellan föräldrar(främst mammor återigen)om vem som ger sitt barn bäst mat(laga allt från grunden, bara köpa ekologiskt m.m.)

 

Ta bara en sån sak som att ska du måla om? FY SJUTTON om du inte använder rätt färg. (Lady Sensitive). Diverse anekdoter om hur inblandade barn är numera i allt; Du såg inte mammor och pappor dra en löprunda med ungen sin i en sportig vagn för 22k designad för det ändamålet för 10+ år sedan eller mer liksom. Eller cykelvagnar för 8k. Det är en hel bransch nu kring babysimgrupper, gymnastikgrupper/massagegrupper för nyfödda, det skall simskolas från 3 års åldern, ridskolor, skidskolor m.m. Allt det här fanns förr, men kanske 1 i stan liksom, nu finns det ÖVERALLT i dussintals ty efterfrågan är enorm mot för förr för du är så sjukt dålig förälder om du inte har gjort det och det och det.

 

 

Av egen erfarenhet så blir man lite mer avslappnad och lite mer nGTO åtminstone i tidsaspekt på senare barn när man har lärt sig att visa saker är inte lönt optinoja för det tar tid från annat som kan vara lika värdefullt för barnet i slutändan. Som min pappa alltid brukar säga, barn ska inte ha roligt. (hans variant av barn ska inte alltid ha roligt) och det ligger nåt i det tror jag. :)

 

edit: jag tror att med tanke på vilket folk du rör dig kring heltok så kommer alla i din omgivning vara mer eller mindre experter på föräldraskap då det väl är dags. mer eller mindre alla som har högre utbildning eller åtminstone läst lite grann på högskolenivå kommer att lägga ner tid på att läsa lite, och antalet som läser vidare idag mot för förr är ju bra mycket högre, 50%+ läser ju vidare från gymnasiet numera mot för ca 20-25% på 80?-talet. (höftade siffror men var nåt i den stilen då jag läste det)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Laddade för att skriva ett långinlägg men upptäckte till min glädje att killerwolf gjort jobbet. Kan bara hålla med rakt av.

 

Det enda jag kan tillägga är att jag tycker att många borde tänka lite mer på att barnet är en människa som är i beroendeställning till dig som förälder. I mina ögon bör man därför ta det lite lugnt innan man går för extremt på kost, uppfostringsmetodik osv. Det är imo kallt att experimentera på nån som inte valt det själv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med ovanstående. Sedan kan man planera i det oändliga men det är omöjligt att planera för allt. Barn är individer och därmed olika. Inga tamagochis. Sedan finns det inget som säger att det är omöjligt att läsa in sig på saker när man befinner sig i det. Tid för det finns, tro mig.

 

Men klart som fan att man ska planera innan. Kan man dessutom tänka lite utanför boxen är det säkert bara +EV

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag håller inte med dig, det är extremt vanligt idag att förbereda sig, och kanske överprestera som förälder. Detta gäller förstagångsföräldrar och främst mammor i synnerhet, det tokstuderas mammatidningar i 9 månader, det diskuteras på familjeliv.se och det blir ett rent krig mellan föräldrar(främst mammor återigen)om vem som ger sitt barn bäst mat(laga allt från grunden, bara köpa ekologiskt m.m.)
Fast eftersom stora delar av det där är vetenskapligt ogrundat blaj så är det lite tveksamt om det egentligen kan räknas som ordentlig förberedelse. Det mesta är ju ungefär lika meningsfullt som att se till att ungen har ett gynnsamt horoskop.

 

Det är rätt sällan man ser föräldrar optimera på sätt som faktiskt har mätbar betydelse, snarare än symbolgrejer som ekologiska grönsaker. Som att se till att pyret föds i januari-februari så han vänjer sig vid att vara större och tuffare än de andra barnen och därför växer upp till ledargestalt istället för mobboffer. :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag håller inte med dig, det är extremt vanligt idag att förbereda sig, och kanske överprestera som förälder. Detta gäller förstagångsföräldrar och främst mammor i synnerhet, det tokstuderas mammatidningar i 9 månader, det diskuteras på familjeliv.se och det blir ett rent krig mellan föräldrar(främst mammor återigen)om vem som ger sitt barn bäst mat(laga allt från grunden, bara köpa ekologiskt m.m.)

 

Ta bara en sån sak som att ska du måla om? FY SJUTTON om du inte använder rätt färg. (Lady Sensitive). Diverse anekdoter om hur inblandade barn är numera i allt; Du såg inte mammor och pappor dra en löprunda med ungen sin i en sportig vagn för 22k designad för det ändamålet för 10+ år sedan eller mer liksom. Eller cykelvagnar för 8k. Det är en hel bransch nu kring babysimgrupper, gymnastikgrupper/massagegrupper för nyfödda, det skall simskolas från 3 års åldern, ridskolor, skidskolor m.m. Allt det här fanns förr, men kanske 1 i stan liksom, nu finns det ÖVERALLT i dussintals ty efterfrågan är enorm mot för förr för du är så sjukt dålig förälder om du inte har gjort det och det och det.

 

 

Av egen erfarenhet så blir man lite mer avslappnad och lite mer nGTO åtminstone i tidsaspekt på senare barn när man har lärt sig att visa saker är inte lönt optinoja för det tar tid från annat som kan vara lika värdefullt för barnet i slutändan. Som min pappa alltid brukar säga, barn ska inte ha roligt. (hans variant av barn ska inte alltid ha roligt) och det ligger nåt i det tror jag. :)

 

edit: jag tror att med tanke på vilket folk du rör dig kring heltok så kommer alla i din omgivning vara mer eller mindre experter på föräldraskap då det väl är dags. mer eller mindre alla som har högre utbildning eller åtminstone läst lite grann på högskolenivå kommer att lägga ner tid på att läsa lite, och antalet som läser vidare idag mot för förr är ju bra mycket högre, 50%+ läser ju vidare från gymnasiet numera mot för ca 20-25% på 80?-talet. (höftade siffror men var nåt i den stilen då jag läste det)

 

Alltså det där låter inte alls som optimerande? Känns snarare som kommunal-grundskole-metodik? Alltså min poäng var att folk inte optimerar, du kontrar genom att visa exempel på att folk inte optimerar?

 

Att läsa på högskola gör sällan folk bra på att söka info? Snarare blir det barn som växer upp med allergier, föräldrar som är olyckliga och inget bidraget till att öka kunskapen?

 

Klart alla kommer vara proff-tyckare likt de har varit kring bitcoin, poker och kost genom åren. Och klart man som ovetande gör klokt i att fråga dem, men är ju rätt tattigt att sluta tänkandet på den nivån?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ptja, barn är tyvärr något som tar hiskeligt många år att se resultat utifrån då vi råkar ha ett jävla livsspann så att hitta nGTO är rätt svårt så än att testa om man kan modifiera ett beteende på möss genom att ge dem elshocksstötar då en kull möss kommer titt som tätt så om du inte är beredd pionjära i ämnet så blir det svårt att frångå nuvvarande konsensus i din egna tid som barnproducent. However så har ju synen på barnuppfostran ändrats hårt på några hundra år såsom tiotal år, barnaga t.ex. comes to mind så progression om man nu väljer att se det som progression görs ju på området bara jäääävligt långsamt.

 

Varje enskild förälder uppfostrar ju inte exakt som den nästa så lite egna bollar slår ju folk men oftast är det bara för att optimera sin egna vardag, vilket kanske i sin tur ändå är rätt bra för barnen i slutändan om det innebär mer tid för samspel.

 

Men jo, jag missade din poäng rätt hårt, men lyckligtvis var jag inte ensam :)

 

 

edit(för 489372482 ggn); Som att se till att pyret föds i januari-februari så han vänjer sig vid att vara större och tuffare än de andra barnen och därför växer upp till ledargestalt istället för mobboffer.

 

haha.. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...