Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

en enkel och mild inälva att börja med är bräss, en körtel som finns hos diande ungdjur (kalv och lamm är nog vanligast). ta bort alla hinnor, skölj med vatten, skär i små bitar, rulla i mjöl och stek i smör. det går nog utmärkt att hoppa över mjölet för en nyttigare måltid.

 

mitt tips är att börja smått oavsett vad du väljer. tillaga 50 gram istället för 200 gram och se det som en förrätt eller smakresa. det kommer förhoppningsvis få dig att vilja ha mer av inälvan istället för att du äter hälften och sen börjar må dåligt och aldrig vill se den igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får f.ö. tacka retroaktivt för alla VFF-tipsen i wellboken. Sköt upp att köpa i flera år eftersom ena foten är större än andra, men chansade till slut och beställde Bikila och KSO i januari. Har fått ta det ganska lugnt i början och köra upp tempo och längd mycket långsamt och successivt, men i februari joggade jag utan att få ont i benen för första gången sedan jag var 17, och i dag var första gången jag kunnat jogga två gånger på en vecka sedan jag var 14. Två dagar i rad, dessutom.

 

Det är förstås ingen wunderkur, men för mig är det skillnaden mellan att kunna och inte kunna springa alls. Och framför allt är det äntligen roligt igen. Uppe i drygt 4 km nu - i sommar tänker jag springa en mil! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite udda fråga i friskboken kanske, men någon som har någon idé om hur man bäst och snabbast blir av med magsjuka? Ska man trycka i sig mat ändå (och ta konsekvenserna) eller är det bättre att fasta sig igenom det? Ska man försöka röra sig så lite som möjligt eller är det bättre att försöka få igång kroppen? Någon intressant länk om saken?

 

Minst sagt outforskade territorier.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

en enkel och mild inälva att börja med är bräss, en körtel som finns hos diande ungdjur (kalv och lamm är nog vanligast). ta bort alla hinnor, skölj med vatten, skär i små bitar, rulla i mjöl och stek i smör. det går nog utmärkt att hoppa över mjölet för en nyttigare måltid.

 

mitt tips är att börja smått oavsett vad du väljer. tillaga 50 gram istället för 200 gram och se det som en förrätt eller smakresa. det kommer förhoppningsvis få dig att vilja ha mer av inälvan istället för att du äter hälften och sen börjar må dåligt och aldrig vill se den igen.

 

Tack för tipsen! Var hittar man bräss?

 

Får f.ö. tacka retroaktivt för alla VFF-tipsen i wellboken. Sköt upp att köpa i flera år eftersom ena foten är större än andra, men chansade till slut och beställde Bikila och KSO i januari. Har fått ta det ganska lugnt i början och köra upp tempo och längd mycket långsamt och successivt, men i februari joggade jag utan att få ont i benen för första gången sedan jag var 17, och i dag var första gången jag kunnat jogga två gånger på en vecka sedan jag var 14. Två dagar i rad, dessutom.

 

Det är förstås ingen wunderkur, men för mig är det skillnaden mellan att kunna och inte kunna springa alls. Och framför allt är det äntligen roligt igen. Uppe i drygt 4 km nu - i sommar tänker jag springa en mil! :)

 

Kul att höra! Låter som en wunderkur för dig om skillnaden är att att kunna springa vs att inte kunna springa. Var liknande för mig, fast skillnaden var att kunna springa många mil smärtfritt vs att successivt få ondare och ondare till den grad att jag knappt klarade att springa milen.

 

Min syn på det hela är ungefär som då, med skillnaden att jag vill lägga mer fokus på vikten av att göra annat än att springa i VFF/barfota. T ex gå, gärna på ojämn terräng. När man går tränar man barfota-stöd-muskulatur och skelett utan att belasta med skaderisknivåer och dessutom inser det flesta att det är rätt trevligt.

 

Var ute i skogen igår med en polare, kom hem med rätt fina rivmärken. Det är något av det mest underskattade, att ha en bra återkoppling. I naturen märker man direkt när man gör rätt och när man gör fel. Det låter mer, man vinglar till, man får rivmärken, man blir lerig etc. Jämför med löpning på platt mark där man har stor risk för belastningsskador men knappt får någon feedback alls.

 

Mina schackskillz lämnar definitivt en del att önska.

Har under nästa en veckas tid slitit mitt hår över senaste problemet, med det lilla undantaget att jag placerade en vit springare på f6 istället för g7.

 

:)

Du såg att lösningen postades väl?

 

Lite udda fråga i friskboken kanske, men någon som har någon idé om hur man bäst och snabbast blir av med magsjuka? Ska man trycka i sig mat ändå (och ta konsekvenserna) eller är det bättre att fasta sig igenom det? Ska man försöka röra sig så lite som möjligt eller är det bättre att försöka få igång kroppen? Någon intressant länk om saken?

 

Minst sagt outforskade territorier.

 

Var rätt bra på att hantera det som backpacker, hade rutin för allt. Men nu som paleotroende är jag lite anti alla piller jag brukade käka. Imo bästa är att spy rejält direkt. Pressa lite extra så allt åker ut så man inte behöver spy så många gånger. Sedan ta det lite lugnt med mat någon timme. Sedan äta lätta saker och dricka lätta saker, men vara medveten om att det antagligen åker upp igen. Sedan vänta någon timme och repetera, vid det laget brukar det värsta vara över. Något dygn senare kan man gå på normala mängder kött etc igen.

 

---

 

Apropå att MP vill förbjuda anonyma bloggar tyckte jag detta var vältaligt, speciellt början samt slutet där Hitchens går in och briljerar:

5:00-6:00 imo.

 

---

 

Morgonstund har bitcoinrush i mun, $340-540 på knappt 5dagar :) Honeybadger har vaknat efter cobrabettet.

 

Någon forumit som vill representera bitcoinrailtråden på:

?

 

---

 

VICE intervjuar en av de största säljarna på silkroad:

http://www.vice.com/en_uk/read/the-scurvy-crew-silk-road-interview

 

However, the legitimate path proved boring for Ace, so he went travelling with the proceeds of his previous job. In 2011, a couple of years into his trip, he was lured back into selling drugs after learning about Silk Road from a group of Australian tourists he'd met in Spain.

 

“In Australia, it’s hard to get decent drugs at a decent price, so these girls used [silk Road] a lot," he said. "I took on board the idea [of dealing on the deep web]. I did about four months' research. I did quite a few purchases and saw that this was a viable option. So I then started thinking about what I could sell. Being in Spain, where I was at the time, it’s quite well known that Bayer grows opium there [...] in tightly controlled, private military-guarded fields."

 

Ace was referring to the German pharmaceutical company Bayer, whose chemists were ironically the first to produce and market heroin to the public in the late 1890s. Ace claims to have it on good knowledge that the company still grows high quality opium in Spain, which they cultivate for use as an ingredient in some of their products. When I tried to confirm Ace's allegation with experts, one drugs researcher told me that it actually isn’t all that unlikely; pharmaceutical companies, via third parties, supposedly buy poppies from all over the world to extract opium for scientific or medicinal use. And when I contacted Julien Little, Bayer's UK spokesperson, I was told that while they don’t grow opium themselves, it’s “possible that Bayer use closely monitored contract farming” for cultivating opium.

 

So Ace may well have stumbled upon a crop of somebody’s premature golden brown. And going by the incredibly high quality opium and armed guards he said surround these poppy fields, he’s certain he'd found a professional pharmaceutical supplier's camp, even if there's no way to verify it completely.

 

“To find such fields you’ve got to study the news articles that come out [about them]. Then you’ve got to either bribe reporters for the locations or you’ve got to be ‘in the know’ with certain farmers,” he said. “As soon as you’ve got the rough area, then you drive around while the flowers are in bloom and come back two months' later when the poppies are green but the petals have fallen off.”

 

Equipped with his newfound knowledge of Silk Road, a machete and a sack, Ace decided one night in 2011 that he’d take the risk and sneak into one of these fields – which may have been grown for Bayer but who knows, more importantly, they're fields full of opium. After one night trawling through the dirt and the poppy stems, he came home with a sizeable amount of opium to extract, quickly going on to sell his product on Silk Road and reaping modest but steady profits. To avoid drawing attention to his new line of work, he set up a small limited business to launder his Bitcoins through. After the first month, Ace was sold – Silk Road would become his battleground in his war against the War on Drugs.

 

To keep up with demand, he eventually hired a few local friends to help with the poppy cultivation. It was at this point, as people sat in the comfort of their homes ordering Ace’s opium over the internet, that the danger of his new line of work became all too real. Late one night, as Ace and his associates crept through the opium fields, scoping out the maturity of the poppy heads, they heard gun-shots ring out from the distance. Bullets skimmed past above them and tore through the brush. The private security guards were close by.

 

 

 

(Click to enlarge)

 

“I thought to myself, ‘They can’t be firing at us,'” Ace told me, recalling the night with a look of horror. “So we started crawling around on our hands and knees, then suddenly my friend screams. He’d been shot in the leg.”

 

His friend writhed around on the ground with a hot bullet hole in his thigh, before Ace and the others grabbed the injured party and dragged him through the poppy field: “We were begging that these crazy cunts didn’t see the poppies moving,” he told me.

 

Driven by the adrenaline and the fear of catching a bullet, Ace and his friends made it the short distance out of the poppy field to their car. “We dumped him in the back of the car," he recalled. "It was lights off all the way to the end [of the path] through these olive groves to get out the back. My mate’s bleeding out in the back of the car, so we took him to a vet we know who stitches us up if we get into trouble.”

 

His friend survived. Ace thought about this for a minute and said: “I don’t think [the private security] even thought there was anyone in the fields... they just thought it’d be fun to fire into the poppies.”

 

This close shave made Ace realise that risks had to be taken to get the best drugs. So instead of shying away from the task, he decided that a trustworthy crew of hard workers was needed to progress to the quality of business he’d set his sights on.

 

“The Scurvy Crew properly started on a hash run from Morocco to the south of Spain,” he said. “Basically, I joined a couple of friends who decided to see what the hype was about, because everyone at that point was smuggling hash in from Morocco as a little earner on the side. Me, coming from the coke and MDMA business previously, didn’t really have any clientele when it came to selling bulk amounts of hash, or even single deals – but now I had Silk Road. So I then used that as a way to sell what I’d bring back from Morocco.”

 

Ace was at the top of The Scurvy Crew, allowing him to rule not with an iron fist, but to demonstrate the premium service and integrity he believed could be applied to the drugs game exclusively through the use of Silk Road. Sure enough, his crew became a trusted and reliable name on the Silk Road. Judging by their feedback, you can see that what they branded as their "Bayer opium" was the best out there. Plus, no one else was selling it – and probably for good reason; as Ace put it: “Not many sellers have got the bollocks to go into an armed field and steal opium.”

“Over the years we made personal relationships with the [hash] farmers in Morocco,” said Ace. “What I noticed is that there were quite a lot of farms that were completely derelict – they didn’t even have toilets. [The people there] were just shitting in a hole in the ground.”

 

While trekking out to Ketama and Azila in the Moroccan mountains to buy this high altitude hash, Ace decided he’d give something back to the farmers who had helped him make his small fortune. “We made exclusivity arrangements with the farmers, because of the amounts that we buy. So we decided to give them a lump sum at the beginning to help them improve living conditions,” he said.

 

One mutually helpful deal specifically stuck out in his mind: “One of the farmer’s wives was really sick and couldn’t afford the medical help, so we made an agreement with this farmer where we’d pay for his wife’s medical care and some basic refurbishments, as it gets really fucking cold up there in the winter. So we installed basic heating, a toilet, got his wife seen to, gave a bit extra to install an irrigation system. So eventually, when the first crop was ready after three months, we took that for free in exchange for the help we’d given. Now we have a great working relationship where, as soon as the hash is ready, we’ve got someone who goes over and pays the farmers upfront for it. We bring it back. That’s been going really well now for two years.”

He finished our interview with the caveat that he was more scared of losing the fight against the authorities than spending his life in prison.

 

---

 

26min inslag om bitcoin CNBC:

http://video.cnbc.com/gallery/?video=3000267430

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:)

Du såg att lösningen postades väl?

 

Jo, men när jag gick tillbaka till ursprungsposten för att verifiera att jag inte gjort bort mig (vilken jag gjort) så hade jag lagt ner såpass mycket tid på problemet att lösningen blev "uppenbar". Riktigt kul dock, vilket alla schackproblem här varit.

Jag var skitbra på schack som tioåring, är forfarande skitbra men få tioåringar vill spela mot mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Typiskt lvl2-tankefel i tokens skala?

 

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/snabba-svangar-om-mps-bloggforslag_3467646.svd?sidan=4

 

 

inte tillbakadragandet av förslaget utan förslaget i sig

 

Skönt att MP börjar granskas lite till slut. Rena dårpartiet imo. Stort drev på twitter mot MP de senaste dagarna iaf.

 

Sjukt irriterande med okritiska hjältereportage som det här i stora media.

http://www.expressen.se/nyheter/har-samlar-fridolin-pa-sig-usa-inspiration/

 

"Han talar med lika mycket energi vem han än möter och verkar mestadels otröttlig..."

 

:/

 

Tänk om det skrevs ett sånt reportage om Jimmie...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min syn på MP är att de attraherar många som vill verka miljövänliga men som inte är så noga med om det som de gör är bra för miljön eller ej. Folk som äter mindre kött för kött är dåligt för naturen(vilket det inte är), är emot vår rena kärnkraft så vi tvingas importera dansk smutsig kolkraft och vägrar lyssna på argument som SD säger t ex "100x billigare att hjälpa folk på plats, även med er definition på bra är er politik sämre". Obs jag själv är för fri invandring, bara att jag tycker att MP som är för större invandring är dåliga på att tänka. Men helt enkelt mycket handlar om att vinna sociala poäng snarare än att ärligt utvärdera om kallt rationellt tänkande gör mer nytta än goda intentioner.

 

Alltså jag respekterar folk som vill värna om miljön OM de faktiskt är agerar på det. Känner några som gör det, de brukar ofta vara rätt kritiska till MP. Två bra videos på ämnet:

 

I en diskussion med en väninna från dansen råkade jag vara väldigt smidig och säga angående SDare "tycker inte det är så farligt att folk är SDare, inte det är mycket värre än att någon är vänster". Blev lite märklig stämning, vänstern är ju de goda, hur skulle någon kunna likställa dem med de onda? Tänkbart! :twisted:

 

 

---

 

Andreas bok är ute nu:

https://www.dropbox.com/s/7i19qytczvmx3q2/Andreas_Antonopolous-Mastering_Bitcoin.epub

176s bitcoinvetenskap

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Folk som äter mindre kött för kött är dåligt för naturen(vilket det inte är)

 

James Cameron håller inte med:

 

Dorian, this may surprise you, because it surprised me when I found out, but the single biggest thing that an individual can do to combat climate change is to stop eating animals. Because of the huge, huge carbon footprint of animal agriculture. I was shocked to find out that animal agriculture directly or indirectly accounts for 14.5% of all greenhouse gas emissions, compared to all transportation - every ship, car, truck, plane on the planet only accounts for 13%. Less than animal agriculture. So most people think that buying a Prius is the answer, and it's certainly not wrong, but it's not the biggest agent of climate change.

 

Källa

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det då inte inräknat tex transport av kött..?

 

Om det räknar med transporten blir det ju helt missvisande, det skulle ju inte visa att det är dåligt att äta kött, utan att vi tillhandahåller kött på ett dåligt sätt.

Var rätt bra på att hantera det som backpacker, hade rutin för allt. Men nu som paleotroende är jag lite anti alla piller jag brukade käka. Imo bästa är att spy rejält direkt. Pressa lite extra så allt åker ut så man inte behöver spy så många gånger. Sedan ta det lite lugnt med mat någon timme. Sedan äta lätta saker och dricka lätta saker, men vara medveten om att det antagligen åker upp igen. Sedan vänta någon timme och repetera, vid det laget brukar det värsta vara över. Något dygn senare kan man gå på normala mängder kött etc igen.
Magen har fortfarande krig efter två dygn, men jag är förbi stadiet av att hulka med direkt andnöd. Skrev en spoiler om min bisarra 8-timmars misär, förgäves sökande efter möjlighet till fosterställning i en omgivning ej byggd för denna typ av varians (det är meningen att vi ska kontrollera timingen av saker och ting - har sällan känt mindre kontroll). Tog bort den spoilern; jag tycker själv det är kul med allmän uppgiven svaghet, men det finns några känsliga tittare i barnboken.

 

Hursomhelst blev jag lite orolig först över att det skulle vara något allvarligt fel då detta omöjligen kunde vara "normalt", men eftersom jag blir bättre och bättre så kanske det var en standardsläng - det folk kallar vinterkräksjuka etc.

 

Så jag tänker inte längre fnysa åt dem som gnäller om att de är rädda för detta varje år. :D Om det drabbat er flertalet gånger i vuxen ålder har ni min fullständiga sympati. Lär dock vara rätt bra vid deff/vansinnesbantning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

The main sources of emissions are: feed production and processing (45 percent of the total – with 9 percent attributable to the expansion of pasture and feed crops into forests), enteric fermentation from ruminants (39 percent), and manure decomposition (10 percent). The remainder is attributable to the processing and transportation of animal products.

 

.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köttproduktion kan gå till på flera sätt så att analysera medelvärdet säger inte så mycket, speciellt när motståndarsidan argumenterar för en specifik form av köttproduktion.

 

Iaf, se filmen istället. Savory argumenterar för att naturbeteskött minskar ökenspridningen och binder koldioxid. Sure man kan argumentera för att mindre koldioxid i luften är dåligt, men för att spela med miljöpartisternas definitioner på bra brukar minskat koldioxid vara bra, så enligt dem vore bra. Finns ju en del problematik kring CH4, men vägs ju upp en del av NO2 etc. Beroende på hur man viktar kan man ju alltid argumentera för kängurukött etc.

 

Är det då inte inräknat tex transport av kött..?

Sedan bör man ju gå upp en level i tänket och fundera på vad som är alternativet. Är det att svälta och dö? Snarare är det att äta mer vegetariskt vilket kräver en del kemikalier och transport det med beroende på vad man äter och hur man odlar det. Som tidigare länkats, det dör mycket(25x) mer djur för att framställa 1g protein vegetariskt än animaliskt.

 

 

---

 

Var lite besviken på andreas bok, lärde mig inte mycket av att skumma den. Men här är han igen:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flow

 

Jag har inte hunnit läsa boken men efter att ämnet togs upp i tokboken så har jag blivit mer medveten om hur effektiv jag är när jag arbetar. Jag har gjort några intressanta högst subjektiva iaktagelser

 

-Jag kommer lättare in i flow på eftermiddagen än på förmiddagen. På förmiddan är det nästan omöjligt av någon anledning.

 

-Musik verkar ha betydelse: Om jag ska skriva nånting (rapport) så är det svårare att komma in i flow om musiken har sång. Bra musik har dock visat sig kunna vara lite av en starthjälp att komma in i flow.

 

-Fikaraster där jag går iväg och socialiserar med andra är helt förödande. Man kommer helt av sig och det tar i bästa fall 45 minuter att hitta tillbaks om man gör det över huvud taget.

 

Någon med liknande iaktagelser?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En rent fysisk aspekt är glukos. Det är stor skillnad på att "göra grejer" och att faktiskt arbeta/tänka/lösa saker, och gör du det sistnämnda tömmer du den banken. Likt att man kan vara hälsosam vid 65 år men i slutändan aldrig kan springa ifrån åldern gäller samma sak här, d.v.s. du kan vara i vilket mentalt flow som helst men fyller du inte på den banken är det förr eller senare tvärstopp vad gäller att faktiskt arbeta.

 

Säkerligen finns fler rent fysiska nedslag att göra som kan vara bra att känna till. Jag tycker det är rimligt att huvudfokus är vad man kan göra snarare än vad som begränsar, men det är ju samtidigt bra att undvika väggar. De ger även en hint om huruvida du arbetar eller bara tror du arbetar.

 

Vad gäller skrivande bör det också variera med om du löser saker eller bara skriver ned saker du redan kan?

 

Jag har samma problem som dig angående förmiddagen. Det borde rimligen vara tvärt om och därför rimligen något mentalt. För mig så pass att jag antagligen når som bäst flow mitt i natten. Hypotes: jag har en del introverta drag, I.E. jag tar automatiskt enormt mycket intryck av min omgivning och gör hela tiden väldigt mycket av informationen. På natten har den informationen gått och lagt sig. :-P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Likt att man kan vara hälsosam vid 65 år men i slutändan aldrig kan springa ifrån åldern gäller samma sak här, d.v.s. du kan vara i vilket mentalt flow som helst men fyller du inte på den banken är det förr eller senare tvärstopp vad gäller att faktiskt arbeta.

"Fylla på", hur menar du? Krävs det en hög blodsockernivå för att kunna uppnå flow? Ibland kan man ju vara i flow i timtals.

 

Jag tycker det är rimligt att huvudfokus är vad man kan göra snarare än vad som begränsar, men det är ju samtidigt bra att undvika väggar. De ger även en hint om huruvida du arbetar eller bara tror du arbetar.

Har du några tips eller egna erfarenheter på vad som triggar igång flow?

Koffein?

Capsaicin (chili)? (upplever att man mår bättre av detta)

 

Problem som är genuint intressanta är en betyligt bättre trigger till flow än problem som man fått i famnen och inte egentligen tycker är så intressant.

 

Vad gäller skrivande bör det också variera med om du löser saker eller bara skriver ned saker du redan kan?

Går det att skriva saker man inte kan? Jag vill nog påstå att jag delvis både skriver saker som jag kan samt skriver om saker som gränsar till min oförståelse. Jag skriver för tillfället ett ganska knepigt teori-kapitel i min exjobbsrapport. För att kunna göra vettiga formuleringar så "tvingas" man att utveckla sin förståelse samtidigt som man skriver.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En rent fysisk aspekt är glukos. Det är stor skillnad på att "göra grejer" och att faktiskt arbeta/tänka/lösa saker, och gör du det sistnämnda tömmer du den banken. Likt att man kan vara hälsosam vid 65 år men i slutändan aldrig kan springa ifrån åldern gäller samma sak här, d.v.s. du kan vara i vilket mentalt flow som helst men fyller du inte på den banken är det förr eller senare tvärstopp vad gäller att faktiskt arbeta.

 

Säkerligen finns fler rent fysiska nedslag att göra som kan vara bra att känna till. Jag tycker det är rimligt att huvudfokus är vad man kan göra snarare än vad som begränsar, men det är ju samtidigt bra att undvika väggar. De ger även en hint om huruvida du arbetar eller bara tror du arbetar.

 

Vad gäller skrivande bör det också variera med om du löser saker eller bara skriver ned saker du redan kan?

 

Jag har samma problem som dig angående förmiddagen. Det borde rimligen vara tvärt om och därför rimligen något mentalt. För mig så pass att jag antagligen når som bäst flow mitt i natten. Hypotes: jag har en del introverta drag, I.E. jag tar automatiskt enormt mycket intryck av min omgivning och gör hela tiden väldigt mycket av informationen. På natten har den informationen gått och lagt sig. :-P

 

+1, tycker de är jobbigt, finns de något facit för att "bli bättre"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Fylla på", hur menar du? Krävs det en hög blodsockernivå för att kunna uppnå flow? Ibland kan man ju vara i flow i timtals.
Inte nödvändigtvis direkt relaterat till "flow", så vitt jag förstått är det mer en beskrivning av ditt tillstånd snarare än beroende på vilka faktiska resultat du presterar? Men viktigt på så vis att om du frenetiskt bankar huvudet mot en cementvägg så kommer du ju ändå inte igenom väggen. Även om du gör det i timmar. Så bankandet blir kontraproduktivt (du får bara ont i huvudet) även om det psykotiska tillståndet är imponerande.

 

Glukos var bara ett exempel där, och det är Kahneman som noterat att socker-banken töms när vi faktiskt löser problem. Sen är den tom, och motståndskraften till att lösa problem blir total. De studierna har fastnat hos mig både för att de är lite icke-intuitiva (vi kan snabbt fylla på banken genom att äta godis.. och lösa problem igen) samt för att jag försökt bli just effektivare. Det är vanligt att lura sig själv att man arbetat (exempelvis pluggat) senaste 10 timmarna när man i själva verket bara utvecklades i 1 timme. Vilken timme och varför?

 

Antagligen timmen vi hittade det du kallar "flow", och sedan sprang vi antagligen i någon vägg, möjligen fysisk. Vad gjorde vi timmarna innan och timmarna efter?

 

Har du några tips eller egna erfarenheter på vad som triggar igång flow?

Koffein?

För mig är det tyvärr en rejäl kopp kaffe sisådär 2-3 på natten. Jag ogillar att det är så, för jag vill inte ha den typen av dygnsrytm. Så jag kan inte riktigt utnyttja min prime time. :cry:

Problem som är genuint intressanta är en betyligt bättre trigger till flow än problem som man fått i famnen och inte egentligen tycker är så intressant.

Jag håller med, men tycker samtidigt detta är lite lurigt. Det är nämligen väldigt trivsamt att lära sig saker man redan kan, det är naturligt att inte vilja förbruka energi. Som ingenjör har du antagligen inte det här problemet då du gått igenom saker som på förhand är grekiska, men jag tror det är detta som händer när folk anser sig "kroniskt dåliga på matematik och teknik". De är inte vana med att utmanas och tolkar det direkt som att det är talang och intresse som brister. Sedan kan de sätta sig och lära sig något de redan kan och känna sig effektiva. Är det verkligen flow?

 

+1, tycker de är jobbigt, finns de något facit för att "bli bättre"?
Förbjudna svaret är att enda lösningen jag haft hittills var att bo i en annan kultur. Sverige är väldigt tillrättaläggande, analyserande. Folk smyger lite tyst runt varandra och sniffar fram personligheten. Hela klimatet främjar just introvert beteende. Det är antagligen väldigt mycket mindre problematiskt om man är extrovert. De som är helt extroverta verkar inte slås tillbaka alls av ett jämkande klimat, det gör däremot jag.

 

Tips annars är KBT. Bör vara lämplig metod för att komma på varför du reagerar som du gör och hur du skulle kunna åtgärda det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Galet, Pewdiepie är tydlig den person med överlägset mest subscriptions på Youtube nu. Från pojkhörnan framför datorn, snacka om "extremistan". Tror dock fortfarande jag är äldsta följaren. Finn felet:

 

ogxn48.jpg

 

När vi kan kapa vid 4st och säga "Music, Gaming, Sports, PewDiePie" så kan vi rama in den här generationen och hänga den på väggen.

 

Tänkvärt: han spelar visserligen ofta spel andra har producerat, men i övrigt tävlar han alltså med sitt egna impulsiva material mot kanaler som aggregerar global produktion. Inget namedroppande, inga aktuella händelser, inga politiska kommentarer - inte ett uns draghjälp från det andra gör.

jonas ribbing håller inte med

Det ju viktigt att inte övertolka resultatet av Kahnemans forskning. Vad det visar är att problemlösning tömmer banken av glukos rätt fort och att problemlösningen upphör när det är tomt, samt att det är lätt att fylla på banken igen genom att inta glukos.

 

Vidare är det intressant att Kahneman även testar just minnesövningar. Så om Ribbing har en personlig åsikt som står mot empirisk forskning känns det tveksamt, länka gärna om det är något starkare (jag hittar inget).

 

Men detta berättar ju samtidigt, helt oavsett, inte vad som är optimalt att äta för en minnesmästare. Det är ju då forskningsresultat blir fel, när små resultat ska förklara komplexa saker.

 

Exempel: Du sitter och tentapluggar någon tung kurs i December. Utgående från Kahnemans resultat är det mycket möjligt att det är positivt för ditt resultat att studera hårt 45 minuter, äta lite godis, och studera 45 minuter till. En mycket bättre lösning är antagligen att redan från Januari stryka den typen av kost helt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående glukos för att plugga så tror jag en stor del av förklaringen är att medelpopulationen är väldigt opiatberoende, så de behöver få sin fix för att inte tappa fokus.

http://www.greenmedinfo.com/blog/do-hidden-opiates-our-food-explain-food-addictions1

 

Så tycker inte man ska dra för stora slutsatser ur studier på opiatberoende för effekter på oss som inte är beroende av opiater.

 

Som vanligt, vi vet inte.

 

På tal om detta. Det verkar ju finnas några ingenjörsstudenter här i tokboken och jag tycker det skulle vara intressant med en liten diskussion kring era ekonomiska framtidsutsikter. Är själv civ.ing från KTH och har jobbat i ca 1,5 år och spelade också poker innan (inte lika framgångsrikt som andra här). Min erfarenhet är att uppfattningen kring vad som är en bra lön förändras radikalt i princip omgående man börjar jobba.

 

1. Vad skulle ni gissa att er ingångslön är när ni går ut, och för relevant jobb?

2. Vad har ni för lön om 3,5,10 år?

3. Vilken typ av livsstil kan tror du dig kunna leva med den lön du förväntar dig?

 

Kanske av intresse på ämnet. Ericssons lönelista har läckt ut:

https://www.flashback.org/p48429993#p48429993

 

Borde ge någon form av insikt av vad folk faktiskt tjänar. Eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

KarlsruheCanKl.jpg

 

http://www.vice.com/read/germany-drugs-laws-petition-criminal-law-professors

 

Min dag blev 11% bättre direkt på morgonkvisten efter att ha läst denna.

 

Trevligt initiativ. Blir dock påmind om det Huemer säger om the psychology of authority. Som någon i kommentarerna sa:

People wearing hats like those must be high.

 

Hela systemet de är del av är så bisarrt och obv gjort för att lura folk. Höga hus med pelare, skumma kläder, märkliga eder, krångligt språk etc, allt bara för att lura folk att tro att de har auktoritet. Känns så brutalt omodernt, märkligt att fler inte reagerar på det?

 

 

---

 

 

:-/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...