Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

Tycker våra lärare hela tiden hypear formell matematik. Verkar på dem som att trycket på ingenjörer som kan sånt håller på att exploadera, från att de knappt var intresserade av sådana till att varenda större företag vill ha flera av dem. Antar att i takt med att varenda produkt blir allt mer komplex att det blir allt svårare att verifiera att de kommer funka bra utan formell matematik.

 

Hör också rykten om att automatiseringsingenjörer behövs. Och att datavetenskaps-teknologer från Chalmers är väldigt poppis, iaf de som klarar att ta studenten utan att bli drägg :)

 

I övrigt verkar det som att de flesta får jobb, men att marknaden inte är jättehet. Men inte som för 5-10år sedan när många tvingades ta vanliga jobb.

 

Lekt med ny 3d-printer på jobbet. Så sjuuuukt läcker.

Ge det några veckor till så kommer du inse att smält plast är klibbigt om du inte har någon SLA-variant.

 

Har kommit på hur man blir av med träningsvärk tillslut. Knepet är att träna hela kroppen varje dag i typ 5dagar i rad. Siktar på en vecka med 6dagar i rad denna gången. Säkert inte nGTO för muskeluppbyggnad, men felbetingat att ha det som optimeringsparameter imo.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intervju med Webbhallen om Bitcoins

 

Kan du avslöja på ett ungefär hur många det är som betalar med Bitcoin?

 

– Om vi ska ta en jämförelse som är relevant för oss kan man likna omsättningen med en av våra något mindre fysiska butiker. Det är väldigt imponerande med tanke på att det inte genererar kostnader för hyra, butikspersonal, inventarier med mera. Helt klart en lyckad satsning.

 

http://www.sweclockers.com/nyhet/18561-intervju-webhallens-satsning-pa-bitcoin

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Fint. Gillar speciellt hur debattklimatet på sweclockers gått från "tulpaner!" till typ "ok, det är kanske bra, men drar nog mycket el" på bara några månader. Ge det några månader till och de börjar börja säga saker som "bitcoin är ganska antifragile trots allt, men för krångligt för folk utanför sweclockers".

 

---

 

Tänkte lite på Aschberg och trolljägarna. Lite trist att dessa mediaprofiler fått sån enorm makt. De flesta som hamnar i debatt mot dem har ingen chans då de inte spelar på samma regler, överröstar, inte svarar på frågor, är duktiga på media etc. Så om man vi ska isolera problemet och försöka lösa det.

 

Som jag ser ligger problemet dels i att är evolverade att lyda auktoriteter och programledarna är bra på att spela ledare. Huemer tar upp det här:

 

För att bryta detta måste vi lära oss förstå hur vi bildar våra åsikter och bli uppmärksamma på när vi irrationellt följer auktoriteter.

 

Andra delen av problemet är att vi använder oss av gammelmedia som innebär en handfull alternativ och några få ledare. Tror inte Aschberg skulle ha samma möjlighet att bli auktoritet på youtube som på TV3. Sure komiker som Betner kan fortfarande det, men hade vi inte haft PS i Sverige tror jag det hade vuxit fram bättre debattprogram som haft kvalitetskrav på debatterna nog att inte bjuda in Paolo Roberto med flera att diskutera LCHF.

 

Så lösningen som jag ser det är att inte respektera gammelmedia för kunskapsinhämtning utan mer se det som apor på cirkus. Det kan vara underhållande ibland, men sök och stöd riktiga program istället.

 

 

---

http://www.dagensmedicin.se/vetenskap/allmanmedicin/forskare-rekommendationer-om-fett-kan-behova-omvarderas/

Genomgången baseras på 32 observationsstudier med över en halv miljon deltagare. I den artikel som forskarna publicerar i Annals of Internal Medicine konstaterar de bland annat:

 

Att det inte fanns några säkra samband mellan intag av fleromättade omega 3- och omega 6-fettsyror och en eventuell lägre risk för kranskärlssjukdom.

Att personer med högre nivåer av vissa fleromättade fettsyror, som omega 3 och omega 6, insjuknade mer sällan av kranskärlssjukdom. Men när forskarna gick igenom ett flertal randomiserade studier på området så fann de inga säkra belägg för att tillägg med dessa fettsyror hade någon effekt.

Att det inte fanns något samband alls mellan intag av mättat fettsyror eller plasmanivåerna av sådana fettsyror och risk att insjukna i kranskärlssjukdom. Detta fynd tror dock forskarna delvis förklaras av att konsumtion av vissa ”snacks” är underrapporterat i studierna.

Att det inte heller fanns något samband mellan intag eller plasmanivåer av enkelomättade fettsyror och risk för kranskärlssjukdom. De fann dock en koppling mellan intag av enkelomättade transfetter och risk för sådan sjukdom.

Dvs exakt det vi har sagt här hela tiden.

 

Egentligen är det logiskt att mättat fett är oskadligt, eftersom det fett vi själva tillverkar i kroppen är mättat fett. Hade det varit skadligt borde evolutionen selekterat fram människor med omättat endogent fett, men det har inte hänt.

Någon som förstår det. Ibland är det bättre att inte lyssna på "vetenskapen" utan gå på enkla resonemang istället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men hade vi inte haft PS i Sverige tror jag det hade vuxit fram bättre debattprogram som haft kvalitetskrav på debatterna nog att inte bjuda in Paolo Roberto med flera att diskutera LCHF.

 

inte för att vara sån men vem skulle kunna diskutera LCHF seriöst?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

inte för att vara sån men vem skulle kunna diskutera LCHF seriöst?

 

Ann Fernholm, Claude Marcus, Jonas Lindblom, Stephan Rössner som möts i ett format typ:

 

Imo skulle få se mer av sådant givet mindre politisk auktoritet.

 

 

---

 

Tog och kollade på en gammal debatt:

Tänker på första talet där. Vi har en komplex värld han försöker beskriva med en enkel förklaring:

-Problemet är för mycket skuld

 

Men är inte för mycket skuld en bieffekt av något annat?

-Jo, att politiker felbedömde i deras analys om framtida kriser

 

Men är inte deras felbedömning en bieffekt av något annat?

 

Varför slutar så många tänka vid en nivå utan att fortsätta dra abstraktionsnivån tills det tar slut? Har man väl gjort en simplify på problemet kan man väl lika väl köra enFullSimplify?

 

Är det inte rätt dåligt att ge en bieffekt av en bieffekt som orsak till något komplext? Typ:

-Pelle dog för hans kroppstemperatur steg

 

Så blir någon arg och kräver men varför steg den?

-För att han hans kropp kämpade mot en inflammation

 

Vilket vi antagligen inte känner oss nöjda med.

 

Hur många "men varför" ska följa innan vi känner oss nöjda med svaret?

 

Varför pratar jag om detta? Jo för jag tror vi ofta nöjer oss med väldigt förenklade förklaringar på väldigt komplexa frågor, iaf sålänge de talar för det vi redan tror. För att undvika bias tror jag det är bra om vi kan lära oss identifiera vad för svar vi faktiskt söker. Innan vi ställer frågan måste vi förstå svaret.

 

Så hur långt rekursivt ska vi ställa samma fråga innan vi känner oss nöja med svaret?

 

---

 

Are you smarter than this 13year old?

 

---

 

Hannibal :heart: Så sjukt bra avsnitt :)

 

---

 

Serietips:

Review with Forrest Macneil

Ge den en titt, någon minut in är ni hooked. Lättsmält komedi :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste ju vara billigt att anställa en nyexad och lära upp denne under ingångslön istället för att anställa en erfaren och lära upp denna under en betydligt högre lön.
Det blir svårt när vi skriver så generellt, för även om vi exempelvis talar om konstruktörer är det fortfarande enorm skillnad beroende på vad de egentligen "konstruerar". Min uppfattning är åtminstone att även om du bara sitter och ritar ihop färdiga ventiler och cylindrar har de flesta nyexade enorm startsträcka jämfört med någon som har 4-5 år i verkligheten. Det är ett problem.

 

Ett annat viktigt problem är att den nyexade är ett mer oskrivet kort. Examen är en indikation på att personen är lämplig arbetskraft, men långt ifrån en lika bra indikation som tidigare arbete är. Vi kommer antagligen oftare anställa en nyexad och ett halvår senare komma fram till att det inte blir bra.

Min uppfattning är att inlärningsperioderna ofta är väldigt långa på ingenjörsjobb (och blir inte speciellt kortare om man har erfarenhet) och därför vore det ingen dum idé att "skrika efter" nyexaminerade ingenjörer. Min erfarenhet begränsar sig dock till sommarjobb som produktutvecklare och mitt exjobb. Det kan hända att arbetsgivarna resonerar på något helt annat sätt.

Vissa resonerar säkerligen som du. Vad gäller sommarjobb och exjobb har vi dock låga löner (för det mesta) och begränsad anställningsperiod. Båda dessa aspekter är mycket, mycket trevliga med obeprövad arbetskraft.

 

Något utöver låga löner du tänker på här?

Löner, synen på akademiker, synen på erfarenheter.. hänger antagligen ihop lite.

 

Sen ska man ju vara tydlig med att jämfört globalt har Sverige förstås en fantastisk arbetsmarknad (för svenskar).

 

Vad anser tokboken vara lämplig ingångslön för en nyexaminerad civilingenjör (med inriktning maskinteknik om ni värderar inriktningarna olika)?

Med "vanliga" papper tycker jag 29000:- är rimligt i Sverige, 43000:- i Norge. Samtidigt värderar jag själv löneutvecklingen mer; har du ambition att nå en hög lön ska du långt, långt över 29000:- vilket betyder att du inte kan utgå ifrån denna lön och sedan låta den höjas någon mesig procent per år. Så det blir viktigt både vad du gör nu (hur det utvecklar dig) samt vad det är meningen att du ska göra om något år.

 

Från ung, oerfaren ingenjör, så spoiler blir väl bra här:

 

 

Som ind-ek är jag tydlig med att min logiska utveckling är snabba kliv mot management. Det kanske blir lite skillnad med maskin, och självklart enorm skillnad beroende på företag, men det är fortfarande "meningen" att du ska röra dig mot högre ansvarsgrad som civilingenjör. Vilket innebär tidig löne-revidering.

 

Som sagt svårt när vi pratar så generellt, men om vi tar "vanlig" konstruktion - vad ska utgöra skillnaden mellan en högskoleingenjör och dig som civilingenjör? Eftersom dina avancerade kurser för många platser är lite skit samma i det vardagliga arbetet bör du rimligen istället ha ett visst övergripande ansvar för ritningarna. Annars kan du glömma de 50-60 000:- du vill nå i lön (om lön är ditt mål). Varför ska din lön öka mer än en högskoleingenjörs?

 

I övrigt tror jag det är viktigt att hitta sin logiska väg. Jag har inte gjort mitt exjobb ännu, men istället jobbade jag några månader, visade hur jag fungerar, vart jag är på väg och får göra exjobb med bibehållen lön. Det blev ju såklart en ganska bra lösning, och detta är trots en del otur med omständigheter.

 

I mitt fall serverades inte detta på ett silverfat utan jag får kliva in och visa att jag får saker gjorda, smälla upp en presentation och säga "så här tycker jag att vi gör och det tycker nog ni också". Detta passar mig ypperligt.

 

Har du däremot rätt papper (höga betyg etc) och hamnar i rätt sammanhang kan det bli mer av ett silverfat (självklart ett fat innehållandes hårt jobb dock). Jag har exempelvis vänner med enormt starkt CV för sin ålder, men som helt saknar strategiskt perspektiv. Typen som alltså konsekvent löser helt fel problem om ingen styr precis vad de ska göra. Det vore total pannkaka om de tog min väg.

 

Vilket de dock inte behöver göra. Och det ska inte missförstås, jag har enorm respekt för deras kompetens och inte minst arbetsvilja och prestigelöshet. Försöker alltså bara belysa att deras logiska väg i arbetslivet är helt olik min.

 

 

En poäng som inte kräver spoiler dock:

Att sakna arbetskraft och att anställa är inte samma sak. Jag kan ta Vattenfall som enstaka exempel för den poängen. I många år har det varit snack om att det blir enorma problem när 40- och 50-talister går i pension. Detta är också vad vi får höra i studentbubblan, denna vimsiga bubbla av dumma slutsatser. Företagen kommer skriiiiika efter ingenjörer.

 

Exemplet Vattenfall saknade mycket riktigt enorma mängder arbetskraft. Vart hamnade vi i praktiken? Anställningsstopp. Paradoxalt nog talades det samtidigt om att det var svårt att hitta ingenjörer (d.v.s. hitta ingenjörer att inte anställa).

 

Jag tycker den poängen är väldigt viktig. Vad gäller professorer har de ofta en stor förståelse för sitt ämnesområde, de förstår möjligheterna och de förstår vad näringslivet skulle behöva. Men detta är inte jättebra kopplat till den faktiska arbetsmarknaden.

 

Ge det några veckor till så kommer du inse att smält plast är klibbigt om du inte har någon SLA-variant.
Den används bara för enkla modeller, inget praktiskt.

 

Men den är så sjuuuuukt läcker. Den är ju snyggare än grejerna Apple producerar. Det är liksom en... hitech-kub. Om man letar lite kommer man hitta ett minimalt styrkort, allt annat är helt dolt bakom designen trots att hela grejen ser ut att vara transparent. Jag trodde inte den var färdigbyggd när jag såg den först.

 

Hör också rykten om att automatiseringsingenjörer behövs. Och att datavetenskaps-teknologer från Chalmers är väldigt poppis
Vi kan nog vara ovanligt säkra på att datakillar kommer ha jobb lång tid framöver. Däremot vet man ju aldrig vilken typ av jobb/lönenivåer det kommer att röra sig om. Jag kan absolut tänka mig en arbetsmarknad där det är stor konkurrens om de högavlönade rollerna.

 

Hur definierar vi egentligen en automatiseringsingenjör? Vilket spektra av uppgifter? Jag brukar hålla med i den där uppfattningen, men jag har även insett att jag inte exakt vet vad jag menar då. Vilket är lite dåligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nash om pengar

 

Hur definierar vi egentligen en automatiseringsingenjör? Vilket spektra av uppgifter? Jag brukar hålla med i den där uppfattningen, men jag har även insett att jag inte exakt vet vad jag menar då. Vilket är lite dåligt.

 

Syftar väl på dessa:

production-dec13.jpg

 

---

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sällan man sitter och nickar (ärligt) när en 13-åring pratar. :shock:

 

 

 

Fast han får gärna stryka meningen om Zuckerberg. Lite sorgligt att höra det namnet i samma andetag som Jobs när vi talar hackers/utvecklare. :-( Jobs ska ju inte hyllas för att just hans grej råkade bli känd, han utvecklade ju verkligen saker och tankesätt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Body by Science: A Research Based Program to Get the Results You Want in 12 Minutes a Week
Eftersom ingen lyssnar på mig gissar jag av titeln att ni kan lyssna på den här författaren istället. :-P

 

http://www.amazon.com/gp/product/0071597174/ref=as_li_qf_sp_asin_il_tl?ie=UTF8&tag=farnamstreet-20&linkCode=as2&camp=1789&creative=9325&creativeASIN=0071597174

 

Just get over the inhibitions (and illusions of control) and accept the idea of training less.

Gratitude.

Han är ju egentligen flummigare än mig, men har väldigt mycket mer auktoritet och framgång och bör vara lättare att ta åt sig av.

 

En till:

Good Calories, Bad Calories: Challenging the Conventional Wisdom on Diet, Weight Control, and Disease
http://www.amazon.com/gp/product/1400033462/ref=as_li_qf_sp_asin_il_tl?ie=UTF8&tag=farnamstreet-20&linkCode=as2&camp=1789&creative=9325&creativeASIN=1400033462

 

Gary Taubes is a true empiricist. I can’t believe people hold on to the Platonicity of the thermodynamic theory of diet (calorie in = calorie out).

 

EDIT: vill förtydliga att min poäng är kvar vid enkelhet, d.v.s. skita i att ens läsa böcker om man inte har jätteambitioner samt förstår ovanstående två poänger redan. Det räcker med väldigt, väldigt, Väldigt lite arbete för att få en kropp motsvarande rena mode-trender. Samtidigt når de flesta inte ens i närheten av dit. Go figure.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mycket fina boktips.

 

Eftersom ingen lyssnar på mig gissar jag av titeln att ni kan lyssna på den här författaren istället. :-P

Tss, den boken har varit uppe här länge och är hyfsat väl etablerad i wellboken. Har den för övrigt liggande på nattduksbordet.

 

---

 

Elon Musik i 60minutes:

http://www.cbsnews.com/videos/tesla-and-spacex-elon-musks-industrial-empire/

 

Går bra för TESLA i Norge:

http://ev-sales.blogspot.se/2014/04/norway-march-2014-updated.html

Effectively, some 3.000 EV's were sold in Norway last month, with the Tesla Model S reaching the Number One spot of the General Ranking with an astonishing result of 1.493 units sold, not only the best result for an electric car in Norway, but it's also the best monthly score for ANY car, the previous record (1.267) had been set by the VW Passat back in 2007!

Som sagt, är man norrman och sugen på att köpa en bil i prisklassen 500-1M NOK så är teslan så sjukt mycket mer prisvärd än konkurrenterna med deras skatter.

 

Inte lika bra i Sverige, men verkar som de börjar rulla några på vägarna iaf:

http://www.ev-sales.blogspot.ch/2014/04/sweden-march-2014.html

Anar att det finns ett stort intresse kring bilen:

Otroligt vad uppmärksamhet man får... stadsbuss som släpper fram mig och vid rödljuset åker mobilkameran fram, joggare som springer förbi vänder sig om och tummen upp, bilar som lägger sig bakom och följer efter etc etc... märker Ni samma sak? Tänk att en supermiljöbil kan vara så intressant... ;-)
var på stan idag med bilen. Fasen vad folk spanar in bilen...

 

Åt lunch på ett ställe där jag såg bilen när den vsr parkerad. ca 70% som gick förbi stannade upp, tittade, vred på huvudet... lite olika grader av spana in bilen...

 

Satt med mobilen och var nästan sugen att tuta lite eller blinka med ljuset men gjorde det inte... ;-)

:-)

 

Hoppas det säljs riktigt många i Norge så man kan importera en billigt om några år :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alex Schulman briljerar.

Vi skadar våra barn, men det är inte vårt fel. Vi är tvingade att göra det.

Tänk om staten kunde förstå det här. Tänk om de kunde hjälpa oss att hjälpa våra barn. Tänk om vi alla hade möjligheten att själva förfoga över de pengar som staten lägger på att våra barn går i förskola.

Oj, tänkte jag, liberalt tänk i Aftonbladet?

Någon invänder säkert och säger att det blir för kostsamt.

Kanske är det läge för staten att lägga en extra slant på saken. Kanske kunde Reinfeldt skita i de där hopplösa skattesänkningarna.

Eller, va?

 

Bortom ovanstående pussel är det dock detta jag är intresserad av:

Vi måste tillbaka till våra jobb, tjäna våra pengar, försörja våra familjer. Samhället är konstruerat på det här sättet.

 

Vi skadar våra barn, men det är inte vårt fel.

Stämmer det här verkligen?

 

Det är mycket riktigt att vi lever i en enorm kompromiss, inte minst med Sveriges skattetryck. Men har vi verkligen ett kommunistisk samhälle där placeringen av alla våra resurser bestäms av staten?

 

Vad jag hela tiden noterar är att de flesta människor arbetar utefter den efterblivna(?) ekvationen: f(t) = inkomster(t) - utgifter(t) = 0, där t avser en lönecykel, vanligtvis en månad. Hur ska vi egentligen tolka att ekvationen håller både när inkomster och utgifter ökar/minskar? Det kan ju faktiskt handla om stora skillnader. Vad jag ser håller det ofta vid dubblerad inkomst, det vill säga att för de flesta dubbleras även utgifterna.

 

I Schulmans fall kan vi exempelvis misstänka att han åtminstone dubblar genomsnittlig inkomst för småbarnsföräldrar. Varför är det då inte hans fel att han ändå befinner sig i samma situation med samma ekvation?

 

En något läskig tolkning av detta är att de flesta inte klarar av att ta hand om sitt eget liv, utan rent av behöver en statlig barnvakt långt upp i medelåldern för att det inte ska gå fullständigt åt helvete.

 

Hur resonerar de liberala angående människans eventuella efterblivenhet? Är inställningen att min tolkning ovan är felaktig? Eller att ändrade incitament gör folk mindre efterblivna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Föräldrarna skall köpa ny dator (laptop). De vill inte ha MBP, mest för att den kör OSX.

 

Någon som har koll på en stabil och gedigen windows laptop? Gärna lika robust som Macbook Pro :) Jag har kollat lite på Lenovo och deras thinkpad serie. Längre än så har jag inte kommit för blir allvarligt trött av att kolla runt. För det är så mycket himla onödigt lull lull, touchskärmar, avtagbara skärmar, klistermärken i mängder osv.

 

Någon som kör Windows på sin Macbook Pro? Fungerar det bra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför slutar så många tänka vid en nivå utan att fortsätta dra abstraktionsnivån tills det tar slut?

 

Är det inte rätt dåligt att ge en bieffekt av en bieffekt som orsak till något komplext? Typ:

-Pelle dog för hans kroppstemperatur steg

 

Så blir någon arg och kräver men varför steg den?

-För att han hans kropp kämpade mot en inflammation

 

Vilket vi antagligen inte känner oss nöjda med.

 

Hur många "men varför" ska följa innan vi känner oss nöjda med svaret?

 

Varför pratar jag om detta? Jo för jag tror vi ofta nöjer oss med väldigt förenklade förklaringar på väldigt komplexa frågor, iaf sålänge de talar för det vi redan tror.

 

Feynmann om att förstå vad du frågar innan du kan tolka svaret:

 

 

Människor av lägre kvalitet älskar förenklade förklaringar. En vanlig uppmaning eller tanke som tom förekommit här i wellboken är "förklara så att en fjärdeklassare förstår!".

 

Denna dumhet leder lätt till överförenklingar där mottagaren med nödvändighet luras in i en falsk känsla av förståelse. Människor av lägre kvalitet är helt enkelt för lata för att försöka förstå. När den offentliga debatten sist och slutligen sätter politisk dagordning styrs vi således av dumhetens olidliga lätthet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Feynmann om att förstå vad du frågar innan du kan tolka svaret:

 

 

Människor av lägre kvalitet älskar förenklade förklaringar. En vanlig uppmaning eller tanke som tom förekommit här i wellboken är "förklara så att en fjärdeklassare förstår!".

 

Denna dumhet leder lätt till överförenklingar där mottagaren med nödvändighet luras in i en falsk känsla av förståelse. Människor av lägre kvalitet är helt enkelt för lata för att försöka förstå. När den offentliga debatten sist och slutligen sätter politisk dagordning styrs vi således av dumhetens olidliga lätthet.

 

:heart:

 

 

 

---

 

40s in i:

http://www.bloomberg.com/video/bitcoin-a-ponzi-scheme-fraud-marathon-s-richards-xkVBN0BCTYOh5O13JTt2Ug.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra arbetsmarknad. Men två viktiga saker:

 

- Det där med "skriker efter ingenjörer!" är rent hittepå. Men man skriker sällan efter specifik nyex-arbetskraft, för den sakens skull. Det är oftast brist på "bra folk" snarare än på en specifik universitetsexamen.

 

- Sveriges arbetsmarknad är inte roligast i världen, överhuvudtaget.

 

Bonus:

- om man varit på latsidan under studierna får man sikta på att visa upp sig med exjobbet (gärna rätt arbetsgivare, men får man inte göra där så bör man se till att åtminstone göra rätt exjobb)

Hur stort behovet av nyutexaminerade varierar självklart mellan olika branscher. Jag har bara erfarenheter från IT-branschen där jag själv jobbar och i den är det många som skriker efter arbetskraft.

 

Jag själv avslutade aldrig mitt exjobb utan fick flertalet jobberbjudanden under tiden jag exjobbade. Jag tackade ja med planen att senare ta tjänstledigt för att slutföra mitt exjobb. Det gjorde jag aldrig och nu, med några år i branschen, är det aldrig någon som bryr sig om exjobb eller betyg.

 

Angående betyg på kurser och exjobb har jag fått uppfattningen om att arbetsgivere är mer intresserade av vilka kurser och vad för exjobb du gjort än vilka betyg du fick. Social kompetens trumfar höga betyg alla dagar.

 

 

Med "vanliga" papper tycker jag 29000:- är rimligt i Sverige, 43000:- i Norge. Samtidigt värderar jag själv löneutvecklingen mer; har du ambition att nå en hög lön ska du långt, långt över 29000:- vilket betyder att du inte kan utgå ifrån denna lön och sedan låta den höjas någon mesig procent per år. Så det blir viktigt både vad du gör nu (hur det utvecklar dig) samt vad det är meningen att du ska göra om något år.

Satsa på hög ingångslön framför bra löneutveckling. Löneutveckling ska bara värdera högt för den som är rädd för att byta jobb. De stora kliven i lön gör du ändå bara genom att vara rörlig på arbetsmarknaden och byta jobb då du går in i en lönevägg.

 

Det kan dock vara en bra idé att välja ett jobb som höjer värdet på ditt CV framför ett jobb som ger något högre lön.

 

 

Vi kan nog vara ovanligt säkra på att datakillar kommer ha jobb lång tid framöver. Däremot vet man ju aldrig vilken typ av jobb/lönenivåer det kommer att röra sig om. Jag kan absolut tänka mig en arbetsmarknad där det är stor konkurrens om de högavlönade rollerna.

Tillgång och efterfrågan tillämpas väl även på arbetsmarkanden?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom ingen lyssnar på mig gissar jag av titeln att ni kan lyssna på den här författaren istället. :-P

 

http://www.amazon.com/gp/product/0071597174/ref=as_li_qf_sp_asin_il_tl?ie=UTF8&tag=farnamstreet-20&linkCode=as2&camp=1789&creative=9325&creativeASIN=0071597174

 

 

http://www.amazon.com/review/RBM7HVN3NMVB7/ref=cm_cr_pr_viewpnt#RBM7HVN3NMVB7

 

 

Ungefär som väntat när någon skriver en bok som påstår att 12 minuters träning i veckan ska "räcka" :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

min träning och diet ser ut ungefär såhär:

 

Träna: tungt och få reps. intervaller och längre löppass då och då under det varma halvåret (eller utomlands)

 

Äta: Undvik spannmål,byt ut öl mot vin. Ät obegränsat av allt som går på två djur eller växer under mark och frukt. använd oliver och nötter som smaksättare. föredra vilda djur/gräsuppfödda kossor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Människor av lägre kvalitet älskar förenklade förklaringar. En vanlig uppmaning eller tanke som tom förekommit här i wellboken är "förklara så att en fjärdeklassare förstår!".

 

Du är ju en sån pajas alltså...

 

För övrigt är det ett Philadelphia-citat.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

min träning och diet ser ut ungefär såhär:

 

Träna: tungt och få reps. intervaller och längre löppass då och då under det varma halvåret (eller utomlands)

 

Äta: Undvik spannmål,byt ut öl mot vin. Ät obegränsat av allt som går på två djur eller växer under mark och frukt. använd oliver och nötter som smaksättare. föredra vilda djur/gräsuppfödda kossor.

 

Vad är ditt mål med träningen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:heart:

 

 

En väldigt bra övning för att öka mobiliteten för knäböj är denna. Är man seriös i sin träning kan man lägga till 30min ass-to-grass squat ( sitt i knäböjs poss,fullt djup dvs djupare än 90grader.Dela upp 30min under dagen, jag börjar dagen med 10min på morgonen, 10min på jobbet och 10min efter jobbet)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur stort behovet av nyutexaminerade varierar självklart mellan olika branscher. Jag har bara erfarenheter från IT-branschen där jag själv jobbar och i den är det många som skriker efter arbetskraft.

 

Igen, skriker efter vettig arbetskraft, inte specifikt civilingenjörer. Självklart är dock datatekniker ovanligt intressanta när marknaden är het.

 

IT-branschen har ju förövrigt länge varit en bransch där inte så många bryr sig om akademisk utbildning. Det har förändrats en hel del, men det är ju fortfarande ganska vanligt att landa fina jobb helt utan. Samt fortfarande inte helt ovanligt att höra arbetsgivare klaga på att de anställer civilingenjörer som är sämre än de outbildade (inom mjukvaru tex).

Jag själv avslutade aldrig mitt exjobb utan fick flertalet jobberbjudanden under tiden jag exjobbade. Jag tackade ja med planen att senare ta tjänstledigt för att slutföra mitt exjobb. Det gjorde jag aldrig och nu, med några år i branschen, är det aldrig någon som bryr sig om exjobb eller betyg.

Om jag var du skulle jag försöka fixa det i anslutning till något jobb om du råkar hitta någon bra lösning. Jag är nämligen rätt säker på att du underskattar relevansen.

 

Nej, nuvarande arbetsgivare bryr sig för det mesta inte ett smack (minus speciella akademiker-hestar som Scania m.fl.) om du har rätt papper, övriga i branschen bryr sig inte heller så länge det är brist på arbetskraft. Kommer du däremot utanför Sverige blir det plötsligt en gigantisk börda, på många platser ett direkt hinder. Du har helt enkelt ingen masterexamen, LADOK-utdraget hjälper dig inte långt. Du har visserligen fortfarande din arbetserfarenhet, men du är inte akademiker.

 

Det kan dock vara en bra idé att välja ett jobb som höjer värdet på ditt CV framför ett jobb som ger något högre lön.
Ja, när jag säger löneutveckling menar jag inte hos en enskild arbetsgivare, utan överhuvudtaget. Om man är väldigt stadgad på en plats med få jobb omking sig får man såklart ha det i åtanke, men lever man flexibelt är det ju lite skit samma om positionen leder till en högre position hos nuvarande eller framtida arbetsgivare.

 

Men igen, med detta mindset av rörlighet... försök göra exjobbet. Tjatig som en morsa men det är så sjukt vanligt att göra som du och ångra sig. :-P

 

 

Tillgång och efterfrågan tillämpas väl även på arbetsmarkanden?
Ja precis. Var det en fråga där?

 

http://www.amazon.com/review/RBM7HVN3NMVB7/ref=cm_cr_pr_viewpnt#RBM7HVN3NMVB7

Ungefär som väntat när någon skriver en bok som påstår att 12 minuters träning i veckan ska "räcka" :)

Fast poängen är ju alltså inte att body builders ska träna 12 minuter i veckan, utan att det räcker för att uppfylla gemene mans fitness-mål. Vilket är helt bisarrt när en så pytteliten andel uppfyller det, och en så stor andel verkligen vill uppfylla det.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, nuvarande arbetsgivare bryr sig för det mesta inte ett smack (minus speciella akademiker-hestar som Scania m.fl.) om du har rätt papper, övriga i branschen bryr sig inte heller så länge det är brist på arbetskraft. Kommer du däremot utanför Sverige blir det plötsligt en gigantisk börda, på många platser ett direkt hinder. Du har helt enkelt ingen masterexamen, LADOK-utdraget hjälper dig inte långt. Du har visserligen fortfarande din arbetserfarenhet, men du är inte akademiker.

 

...

 

Men igen, med detta mindset av rörlighet... försök göra exjobbet. Tjatig som en morsa men det är så sjukt vanligt att göra som du och ångra sig. :-P

Jag ser inget scenario i mitt liv där jag skulle söka ett nytt jobb genom mina akademiska meriter. Utbildningen används för att få in foten i en bransch och landa ett första jobb. När man jobbat ett par år är det tekniskt kunnande, tidigare arbetslivserfarenheter, samt referenser som räknas.

 

Ja precis. Var det en fråga där?

Du trodde på en arbetsmarknad där det skulle råda hög konkurrens om de högavlönade jobben. Om det finns stor tillgång på lämplig arbetskraft bör väl det medföra att lönerna för dessa jobb sjunker?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är ditt mål med träningen?

bra fråga:

 

i det korta loppet: må bra direkt efter träning (och under loppet, i.e jag tar sällan löprundor om inte vädret är fint)

i det mellanlånga loppet: få en större kropp och högre testosteronproduktion för att därmed få större framgång bland kvinnor.

i det långa loppet: bättre hälsa och mer funktionell kropp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...