Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

Saker att göra i stan.. Om jag var singel utan barn skulle jag göra massor. Kurser i matlagning, klättring, konstkurser, innebandy, tennis, dans, m.m. Känns spontant som att man har dålig fantasi/lat om man tycker det är tråkigt i stan.

Det är inte tråkigt "i stan", det är bara en uppseendeväckande tråkig stad. Men man sitter där man sitter och det finns självklart sköna människor och skojiga aktiviteter även här, så jag uppskattar tipsen.

 

Det underlättar såklart om man är ett socialt kakmonster, de hittar ju guldklimpar vart som helst. Vi mer normala monster får kämpa lite.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilka andra p2p-valutor tror ni har möjlighet att fortsätta öka i värde? Och vilken sida hade ni rekommenderat att köpa ifrån?

 

Har positiva erfarenheter av att handla på:

https://bter.com/

 

Men jämför kurserna själv:

http://www.cryptocoincharts.info/

 

Är själv investerad i worldcoin som hedge mot att bitcoin skulle faila. Skulle avråda starkt från Quark och Bernankoin.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har positiva erfarenheter av att handla på:

https://bter.com/

 

Men jämför kurserna själv:

http://www.cryptocoincharts.info/

 

Är själv investerad i worldcoin som hedge mot att bitcoin skulle faila. Skulle avråda starkt från Quark och Bernankoin.

 

Hur har den gått sen du investerade och kan du reka nån wallet?

 

Får passa på att tacka för hjälpen med företagsfrågorna också, återkommer om det är något mer :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu bara påstår du det igen. Det är din och många ekonomers åsikt, men det finns många som inte håller med.

 

Det är inte en åsikt, man gör vissa grundantaganden i en mer eller mindre komplicerad matematisk modell, optimerar effektivitetsutbytet och ser att volatilitet minsann kostar pengar. Det ploppar liksom ut som en ekvationslösning till ett optimeringsproblem.

 

Det som kan ifrågasättas är naturligtvis alla grundantaganden man gör. Argument för ständigt våldsam volatilitet skulle kunna vara att alternativet lägre volatilitet ger en större systemkollaps på sikt, därför är det bättre med en mindre systemkollaps var fjärde månad. Frågan är om denna strategi kan överleva, dvs är det en evolutionärt stabil strategi?

 

Våldsam volatilitet ger en ökad risk. Risk är en kostnad i såväl mikro- som makrosammanhang. Risk kanske också kan ha en stabiliserande effekt enligt argument ovan, men det är ur ett makroperspektiv. Informationsbärande beslut fattas på mikronivå (dvs det är dessa beslut som talar om för marknaden hur den ska uppföra sig på kort sikt).

 

Låt oss titta på ett exempel:

 

Lisa är en företagsam göteborgstjej. Hon har bestämt sig för att sälja Jordgubbar i Nordstan. Eftersom hon ligger i utvecklingens framkant bestämmer hon sig för att göra alla affärer i bitcoin, den nya valutan.

 

jordgubbar_26336946_44133256-300x176.jpg

 

Lisa gör en modell för sin försäljning och kommer fram till att hon behöver sälja ungefär 100 askar jordgubbar per dag till priset 25 kr för att gå runt, det motsvarar ungefär 1 ask / 5 min, vilket inte borde vara några problem.

 

Sagt och gjort, Lisa köper in jordgubbar, sätter in en annons i GP om jordgubbar för 4.5mBTC / ask och startar sin försäljning.

 

I början går det lite trögt, men det verkar det även göra för konkurrenterna. Allt verkar alltså lugnt, men så plötsligt, efter lunch, händer något underligt. Köerna börjar ringla framför Lisas jordgubbsstånd och konkurrenterna kastar onda blickar mot den nya konkurrenten. Lisa säljer ask efter ask och ser ut att bli klar med sitt dagsmål långt innan stängningsdags. Hon är överlycklig men lite förbryllad. Vad är det som har hänt? En snabb blick på laptopen ger svaret, bitcoin har bubblat igen, för femtioelfte gången! Inte konstigt att hon sålt så mycket jordgubbar. Hennes pris är ju inte ens hälften av konkurrenternas!

 

Lisa känner paniken komma krypande, hon kan inte gärna höja priset, det vore ett brott mot MFL eftersom hon annonserat varans pris i GP? Dessutom spelar det ingen större roll, lejonparten av hennes jordgubbar är redan sålda och nu sitter hon där med hela dagskassan på 0.4btc, till halva värdet.

 

Hur ska hon nu få verksamheten att gå runt? Hon kommer inte ha råd att köpa in nya jordgubbar till morgondagen med den halverade dagskassan? Nu är goda råd dyra!

 

Till slut får hon en idé. Hon ska låna ytterligare pengar från sina föräldrar och dessutom ta ut en valutaförsäkring.

 

Lisa kontaktar Valutasäkring AB som förklarar att man kan tänka sig värdesäkra hennes bitcoins vs inköpspriset på jordgubbar, mot en kostnad på ungefär 10%. "Okej, ska jag sälja saker i bitcoin är det så jag måste arbeta", tänker Lisa.

 

Dagen därpå får Lisa alltså sälja jordgubbarna 10% dyrare än konkurrenterna som slipper valutasäkra. Kunderna väljer då konkurrenternas i övrigt likvärdiga jordgubbar. Lisa ger gråtande upp jordgubbsförsäljningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Mycket lustig artikel. Tyvärr ger media för stort utrymme till experttyckare utan skin in the game. Imo har de noll cred i samtalet. Tvivlar på att framtiden heter afrika afrika afrika som Borg ger sken av.

 

"Vi måste förstå att Afrika kommer att bli den stora kontinenten. Vi ligger bredvid den", sa Anders Borg.

 

Han pekade på att kontinentens befolkning är på väg mot 2 miljarder och att antalet medelklasskonsumenter i dag är 300 miljoner, men att medeklassen kommer att fördubblas på tio år med nuvarande ökningstakt.

 

"I vår livstid och våra barns livstid så kommer Afrika att vara den dominerande kontinenten. Det här är en oerhört central framtidsmarknad", sa han.

Orly :roll:

 

Hur har den gått sen du investerade och kan du reka nån wallet?

 

Får passa på att tacka för hjälpen med företagsfrågorna också, återkommer om det är något mer :P

 

Gått sådär, är väl ner lite, men bitcoin är också ner tror jag. Min favoritwallet är Electrum. Multibit sägs vara bra också. Altcoin kör oftast egna versioner av bitcoin-QT men jag har hört att folk donerar pengar till den som portar electrum till worldcoins.

 

Det är inte en åsikt, man gör vissa grundantaganden i en mer eller mindre komplicerad matematisk modell, optimerar effektivitetsutbytet och ser att volatilitet minsann kostar pengar.

Bara för att det gäller i modellen måste det inte gälla i verkligheten. Experimentet bitcoin tyder på att tesen är fel. Så nej det är inte fakta.

 

Argument för ständigt våldsam volatilitet skulle kunna vara att alternativet lägre volatilitet ger en större systemkollaps på sikt, därför är det bättre med en mindre systemkollaps var fjärde månad.

Detta är ett påstående, inget fakta. Sure det kan stämma, men tycker inte men kan bara kan anta det. Rent historiskt verkar system med väldigt låg volatilitet och ha systemkollapser så tycker inte sambandet kan sägas vara linjärt.

 

Frågan är om denna strategi kan överleva, dvs är det en evolutionärt stabil strategi?

Evolutionen har verkligen hög volatilitet, det är därför den är så framgångsrik?!

 

Problemet är att våldsam volatilitet ger en ökad risk.

Mm, men låg volatitilitet ger hög fat tail.

 

Risk är en kostnad i såväl mikro- som makrosammanhang.

Vilket även fat tail är.

 

Lisa gör en modell för sin försäljning och kommer fram till att hon behöver sälja ungefär 100 askar jordgubbar per dag till priset 25 kr för att gå runt, det motsvarar ungefär 1 ask / 5 min, vilket inte borde vara några problem.

 

Sagt och gjort, Lisa köper in jordgubbar, sätter in en annons i GP om jordgubbar för 4.5mBTC / ask och startar sin försäljning.

 

I början går det lite trögt, men det verkar det också göra för konkurrenterna. Men så plötsligt, efter lunch, händer något underligt. Köerna börjar ringla framför Lisas jordgubbsstånd och konkurrenterna kastar onda blickar mot den nya konkurrenten. Lisa säljer ask efter ask och ser ut att bli klar med sitt dagsmål långt innan stängningsdags. Hon är överlycklig men lite förbryllad. Vad är det som har hänt? En snabb blick på laptopen ger svaret, bitcoin har bubblat igen, för femtioelfte gången! Inte konstigt att hon fick sålt så mycket jordgubbar. Hennes pris är ju inte ens hälften av konkurrenternas!

Anekdoten är gullig men mest lång. Den var ett okej exempel på att bitcoin 2014 har utrymme för entrepenörer att lösa lite tekniska problem men säger rätt lite om sakfrågan imo.

 

Så nu får du svara på några frågor.

1. Om bitcoin 2009-2014 hade haft låg volatilitet vad hade bitcoin isåfall varit värt 2014?

2. Är låst växelkurs bra?

3. Du utvecklar styrningen av en respirator, är det bra att volatiliteten på lufttrycket är låg?

4. En djurart har väldigt låg volatilitet i hur generna uttrycker sig mellan individerna, har djurarten en högre eller lägre chans att överleva säg 1000år?

5. Vilka tekniska branscher har haft högst volatilitet senaste 30åren? Vilka har haft lägst? Hur har det gått för dessa?

 

 

---

 

Väldigt intressanta nyheter från Kina:

State Council Information Office held a press conference on the 2013 financial statistics of the situation.

State Council Information Office in 2014 1月15日(Wednesday) 10:00 press conference, the People's Bank of China survey please Division Shengsong Cheng introduced 2013 financial statistics on the situation and answered reporters' questions.

Moderator Guo Weimin

2014-01-15 12:51:36

Shengsong Cheng:

We take a look at Bitcoin, Bitcoin is not having the characteristics of these currencies? As far as I know, the vast majority of countries do not recognize the Bitcoin currency status. Currency in circulation in addition to the media, the value of scale functions, there is a very important function is denominated instruments. Bitcoin itself is not denominated in the currency, nor as the quote currency is possible. Plunged wild speculation "currency" can be used as currency it? Bitcoin transactions for good, good investment, you need to pay attention to its risk. People's Bank and the relevant departments will continue to focus on the movements of Bitcoin and associated risks, strengthen the monitoring, analysis, and guide the public to establish a correct concept of money and investment philosophy. Thank you.

Shengsong Cheng:

About Bitcoin problems, the People's Bank and other five ministries jointly issued a notice, I would like to emphasize, first, we propose, is not the true meaning of bitcoin currency. Second, we prompt the Bitcoin risk and made the request. Bitcoin is a specific virtual goods. What I understand is called money? The first is the medium of exchange currency is widely accepted by society as a whole medium for the exchange of commodities. Monetary developments in the history of thousands of years, once the physical currency, the final form of physical currency is gold and silver. Like Marx said natural gold is money. The most essential characteristic of money is a medium of exchange and measure of value. Itself to be valuable, so it can be denominated. Since gold production is limited, it can not meet the growing social and economic development, so the gold standard collapsed. From the later seventies of last century, the world monetary credit system completely behind monetary credit system is a powerful force of national credit and forced the country, so we put the national currency, credit currency called legal tender.

1h16: 1) Bitcoin is not a currency

2) Bitcoin speculation can lead to loss, so appropriate measures are required

1h 17: Bitcoin is an intangible good. It is not a currency

Currencies need to be a medium of exchange, medium of exchange for currencies. It has to be accepted widely, and not just by a few people. Currencies have to have inherent value.

Gold for example is widely accepted. Gold also has inherent value, but is unfortunately scarce, and cannot be used for currency to facilitate economic growth. That is why we have fiat currencies in the world today. They are guaranteed by governments.

1h 20: Now looking at bitcoins, does it have such characteristics? To my knowledge, most countries have not recognized bitcoins as currencies.

A watch 200 RMB, A bottle, A car 20k to 30k RMB. How do you price it in bitcoin? Look at its crazy volatility, how do you use it as a currency? Which country has such a crazy currency? Can you use it to price items, or to store value?

1h 24: We have no discrimination or intention to suppress bitcoin. We simply want to say that it is not a currency. Nor is it inherently a currency. As to its price, we will let the market decide. In the meantime, we must safeguard against the risks of bitcoin, and we will be watching it carefully.

 

Såg en gammal bild, tänkte att den kanske var början på rushen:

https://ip.bitcointalk.org/?u=http%3A%2F%2Fi.imgur.com%2FNVVjOLY.png&t=536&c=k672dDIiLe0rVQ

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Jag begriper det inte alls men väljer att inte tro på det.". Skön sågning.

 

Lite fundersam på hur man kan hålla ett föredrag där det centrala temat är tillväxt och sedan bortfärda utveckling med att det som redan finns är tillräckligt.

 

det var väl inte riktigt så han sa iofs. blev mkt förvånad av vad jag snubblade på längst ner i artikeln efter att ha sett ditt "citat".

 

1. jag trodde det fanns en chans att det var ordagrant vad han sa och vad som stod i artikeln

2. jag trodde det åtminstone påminde om vad han sa eller att du godtyckligt sammanfattade hans ståndpunkt rättvist

 

inte 3. grav paraphrase

 

"Jag vill inte göra mig till expert på den här typen av teknologiska fronter, men jag tror inte på bitcoins och liknande. Jag tror på solida, välgrundade låginflationsregimvalutor som man kan lita på. Jag tror inte på alternativa valutasystem, jag tror att dollarn och euron räcker gott länge"

 

Tycker att det är en ganska rimlig uppfattning. Kanske saknas en påminnelse till oss från hans sida att han inte har tillräcklig koll, men det där var knappast en sågning och ännu mindre en sågning som han erkänner saknar grund.

Han har säkert sina upplevda skäl att inte tro på BTC vilket e fair enough och precis vad artikeln anger mer el mindre

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara för att det gäller i modellen måste det inte gälla i verkligheten.

 

Om modellen ger felaktiga förutsägelser beror det på att något grundantagande är felaktigt, inte på att 1+1 plötsligt blir 3 och att all matematik visar sig vara en bluff.

 

Experimentet bitcoin tyder på att tesen är fel. Så nej det är inte fakta.

 

Hur menar du nu? Menar du att bitcoin har ett effektivt utbyte av varor och tjänster utöver spekulation? Hur isolerar du volatilitet från övriga faktorer i ditt experiment? Bitcoin har ju många andra tekniska fördelar mot fiat. Hur filtrerade du bort dem? Hur mäter / definierar du att bitcoin "lyckas" som transaktionsmedium för utbyte av varor och tjänster?

 

Evolutionen har verkligen hög volatilitet

 

Har den? Jämfört med vadå? Hur mäter du det? Är det därför arter dör ut hela tiden, för att de är snabba på att anpassa arvsmassan?

 

Den var ett okej exempel på att bitcoin 2014 har utrymme för entrepenörer att lösa lite tekniska problem men säger rätt lite om sakfrågan imo.

 

Då kanske vi inte diskuterar samma sakfråga. Jag trodde vi pratade om ditt påstående "hög volatilitet är alltid bättre än låg volatilitet".

 

En hög volatilitet innebär en ökad risk. En ökad risk är en kostnad. En aktör på mikronivå måste kostnadsoptimera för att överleva konkurrensen. Det är inte ett "litet tekniskt problem".

 

Dina frågor har inget eller mycket lite med volatilitet hos ett transaktionsmedium att göra. Men jag svarar på dem ändå bara för att jag är snäll.

 

1. Om bitcoin 2009-2014 hade haft låg volatilitet vad hade bitcoin isåfall varit värt 2014?

 

Utan spekulation hade bitcoin vuxit mycket långsammare, fått lägre uppmärksamhet och spridning, skulle tippa på ett värde runt $5. Se vidare mitt inlägg här

 

2. Är låst växelkurs bra?

 

Du verkar blanda ihop låst växelkurs, stabil växelkurs, stabil ekonomi och stabil valuta. Det är 4 helt skilda saker.

 

3. Du utvecklar styrningen av en respirator, är det bra att volatiliteten på lufttrycket är låg?

 

Jag vet inte om du försöker antyda att man ska bedöma volatilitet hos en valuta genom att studera en respirator? Jag försäkrar dig att detta är helt fel spår. Jag hoppas att detta är medvetet trams från din sida.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om modellen ger felaktiga förutsägelser beror det på att något grundantagande är felaktigt, inte på att 1+1 plötsligt blir 3 och att all matematik visar sig vara en bluff.

Modeller är alltid förenklingar av verkligheten som är mycket mer komplex.

 

Hur menar du nu? Menar du att bitcoin har ett effektivt utbyte av varor och tjänster utöver spekulation?

Ja. Men orka nita definitioner.

 

Hur mäter / definierar du att bitcoin "lyckas" som transaktionsmedium för utbyte av varor och tjänster?

Att det går att använda för utbyte av varor och tjänster.

 

Då kanske vi inte diskuterar samma sakfråga.

Min tanke när jag läste exemplet.

 

En hög volatilitet innebär en ökad risk.

Skulle du säga att en martingalestrategi som överlevt n=1000 bets på just-dice har hög eller låg volatilitet? Är det en högriskstrategi?

 

En ökad risk är en kostnad. En aktör på mikronivå måste kostnadsoptimera för att överleva konkurrensen. Det är inte ett "litet tekniskt problem".

Jo, det finns redan idag tjänster som valutasäkrar bitcoin under transaktioner som löser denna typen av problem för säljaren. Ett tekniskt problem, inget som inte går att lösa.

 

Dina frågor har inget eller mycket lite med volatilitet hos ett transaktionsmedium att göra.

För att som Taleb säger i verkligheten har vi dynamiska system, i dessa gäller inte samma regler som i vissa ekonomiska modeller.

 

Utan spekulation hade bitcoin vuxit mycket långsammare, fått lägre uppmärksamhet och spridning, skulle tippa på ett värde runt $5. Se vidare mitt inlägg här
Det är ett faktapåstående.

 

Åtminstone om man definierar bra som ökad effektivitet (dvs tillväxt).

 

Den matematiska orsaken till att man eftersträvar ett stabilt transaktionsmedium är att alla andra alternativ sänker omsättningshastigheten, dvs det ömsesidiga utbytet av varor och tjänster.

 

 

Du verkar blanda ihop låst växelkurs, stabil växelkurs, stabil ekonomi och stabil valuta. Det är 4 helt skilda saker.

Fortfarande låg volatilitet, därmed borde det vara mindre risk no?

 

Jag vet inte om du försöker antyda att man ska bedöma volatilitet hos en valuta genom att studera en respirator? Jag försäkrar dig att detta är helt fel spår. Jag hoppas att detta är medvetet trams från din sida.

Det är ett bra exempel på när vi människor försöker modellera verkligheten och felaktigt gör bedömningen att låg volatilitet är bra. För när våra apparater andades jämt och fint tog lungorna enorm skada, lungor behöver ojämn andning. Vilket tenderar att gälla väldigt många dynamiska system i allt från ekonomi till biologi.

 

Men sovietharvard akademiker ritar upp sin modell och där ska all variation tas bort och så får vi 20år med låg volatilitet och alla är överlyckliga. Och sen gick det som det gick.

 

Jag är helt enkelt övertygad om att system mår bra av att ha sin naturliga volatilitet. I fallet bitcoin är volatiliteten något jag ser som bra. Bitcoin är inte redo för Lisa än, hade bitcoin varit det hade jag antagligen inte snackat så mycket om bitcoin. Men att bitcoin 2014 inte är redo för Lisa betyder inte att bitcoin aldrig kan bli det och att övergångsperioden när bitcoin blir redo för Lisa kortas ned av att bitcoin är volatilt.

 

Btw är rätt ointresserad av debatten, känns som du ibland diskuterar för att få rätt än för att hjälpa andra/dig själv att ha rätt. Jag är mer intresserad av att ha rätt än att få rätt och just nu känns det som att jag tvingas lägga ner energi på att få rätt snarare än att hjälpa mig ha rätt.

 

Noterat detta i massa debatter på facebook, media, irl etc. Folk använder massa fulknep som retorik och social status för att få rätt och blir upprörda när de inte får rätt. Istället som att se debatten som en chans att hjälpa sig själva ha rätt och bara undersöka sina egna positioner. Sure du kanske inte vinner valet, men du kommer iaf vara intellektuellt ärlig och ha rätt. Om det är viktigt du dör lycklig iaf :) Sedan när du har rätt kan du exploatera deras fel, ta deras pengar och flickvänner, ha en snygg frisk kropp och leva ett intressant lyckligt liv. De vann debatterna, du vann livet.

 

Detta är mest ett rant för att jag har insett att jag är mer intresserad av att få fram var jag har fel än att övertyga andra om att jag har rätt. Därför jag bara oftast skriver vad jag tycker utan att linda in det så mycket, så ni får chansen att peka ut var jag har fel, snarare än att övertyga.

 

Lite street art från Costa Rica:

NWBquyc.jpg

 

Kanske inte den bästa PR för bitcoin:

http://rare.us/story/overstock-com-ceo-attacks-krugman-hopefully-bitcoin-will-destroy-central-banking/

 

Betala IRS med bitcoins:

http://pando.com/2014/01/15/pay-your-taxes-in-bitcoin-snapcard-launches-bill-pay-makes-the-irs-its-first-payee/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, det finns redan idag tjänster som valutasäkrar bitcoin under transaktioner som löser denna typen av problem för säljaren. Ett tekniskt problem, inget som inte går att lösa.

 

Problemet är att Lisa blir utkonkurrerad av de säljare som inte behöver ta på sig kostnaden för en försäkring.

 

Och nej, det finns ingen möjlighet att någon tar på sig denna risk kostnadsfritt.

 

Om Lisa kan välja mellan en valuta med hög volatilitet och en valuta med låg volatilitet kommer hon att välja den med låg volatilitet om de i övrigt har samma egenskaper / fördelar.

 

Orsaken är att hon annars måste hantera den ökade risk volatiliteten medför. Att hantera denna risk är enkelt, t.ex genom en försäkring. Men det medför en merkostnad. Hur menar du att man ska komma runt det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om Lisa kan välja mellan en valuta med hög volatilitet och en valuta med låg volatilitet kommer hon att välja den med låg volatilitet om de i övrigt har samma egenskaper / fördelar.

 

heltok: volatilitet medför andra fördelar

slaktis: men om allt annat förutom volatiliteten är lika är det sämre

heltok: sure, men jag tror inte verkligheten är sådan

 

Sedan återigen är bitcoin 2014 inte redo för Lisa, likt Lisa inte använde internet på 80talet. Därmed inte sagt att bibliotek är överlägsna internet för att informationen är mindre volatilt spridd på biblioteket.

 

Imo är just det totala kaoset något som gör denna typ av nätverk så enormt antifragile och på sikt överlägsna. Ta bort volatiliteten och nätverkens nytta växer mycket långsammare. Jag tycker mest det är trist att folk bara säger ekonomiska påståenden som fakta typ "spekulation är dåligt" som evoorhees sa till stefbot så inser de flesta som tänker lite längre att så inte är fallet. Angående volatilitet kanske det inte är lika enkelt. Enligt mig är det inte linjärt och framförallt är verkligheten väldigt komplex och man kan sällan isolera en variabel.

 

Sedan har volatiliteten ett egenvärde för oss actionjunkies också :)

 

 

Påbörjar min hemresa så räknar inte med att ha internet på någon dag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla som väljer att uttala sig om saker de med flit struntat i att lära sig är åsnor. Det finns ingen anledning att lyssna på hans åsikt i något ämne alls, med andra ord.

 

ja, D stämmer (första stycket) men sen när började du

använda dig av möglig argumentationsteknik? du behöver inte svara, tyckte det

var märkligt bara

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja, D stämmer (första stycket) men sen när började du

använda dig av möglig argumentationsteknik? du behöver inte svara, tyckte det

var märkligt bara

Det var inte menat som argumentationsteknik, om herrn tänkt säga precis som mitt citat hade han ju kommit på sitt misstag och rimligen varit tyst.

 

Jag är väldigt allergisk mot experter som hamnat i så djupt vatten att de inte längre förstår att de inte förstår, till och med i detta extremfall där han valt att inte lära sig. Att experter inte alltid kan något förstår de flesta, men när de själva inte är medvetna om hur intetsägande värdelös deras åsikt är blir det problem, då blir de nämligen automatiskt väldigt övertygande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ska iväg till thailand 3 veckor, flyger till bangkok sen är väl planen att flyga vidare o besöka 3 olika platser cirkus. Skulle behöva tips på en ny resväska och lite mer om gto packning osv överlag

 

mvh

 

Behöver också inhandla ny resväska. Några tips på GTO-väskor hel-tok?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ska iväg till thailand 3 veckor, flyger till bangkok sen är väl planen att flyga vidare o besöka 3 olika platser cirkus. Skulle behöva tips på en ny resväska och lite mer om gto packning osv överlag

 

mvh

 

det beror på hur du reser. taxi -> flyg -> taxi -> hotell så hade jag valt en helt vanlig resväska. rimowa ska vara bra.

 

vill du vara med flexibel så hade jag valt en duffle bag. ska du tex. färdas med buss eller båt kan det vara bra att ha en väska man kan pressa in i ett litet utrymme. jag rekommenderar filsons kanvasväskor.

 

vilken väska du än väljer så packar du såklart ner en startpistol och deklarerar den vid incheckning så ditt bagage garanterat inte slarvas bort av flygplatspersonalen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ska iväg till thailand 3 veckor, flyger till bangkok sen är väl planen att flyga vidare o besöka 3 olika platser cirkus. Skulle behöva tips på en ny resväska och lite mer om gto packning osv överlag

 

mvh

 

Samsonite. Kolla ebay, mycket rimligare priser än i Sverige. Jag är nöjd med min Firelite.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Många hoardar coins idag. Ja det är inte effektivt för marknaden. Men ju mer näringsidkare som accepterar bitcoin desto bättre. I framtiden kommer vi som konsumenter få rabatt (är så på vissa ställen nu bara) när vi handlar med btc istället för $ eftersom det blir en bättre vinstmarginal per köp (inga kortavgifter etc). Detta kommer sätta fart på konsumeringen! Heltok nämnde också detta och ja det är lite skevt idag :P. Vi behöver inte stressa så förbannat med btc. Låt infrastrukturen utvecklas i den tid den behöver. Sen kommer vi få se på fan.

 

För övrigt. Vi kommer få se så mkt mer gött utöver bitcoin som valuta. Bitcoin är INTE bara en valuta, tänk på det ;)

 

@några få äger en väldigt stor del av alla coins. Har kommenterat det tidigare. Men.. Många av dem som är storägare håller på att utveckla infrastrukturen just nu. Så det är ingen katastrof imo.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ville bara hypa lite lätt då jag vet denna dagbok är så besökt

 

true detective by HBO. Piloten ute, och the suspense IS KILLING ME!

 

Rekar också denna. Verkar riktigt lovande!

 

Någon som ser serien Person Of Interest? Senaste avsnittet handlade om DPR. "Bitcoin" nämndes flera gånger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...