Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

Behöver lite input angående Windows vs OSx.

 

De flesta som huserar här i tokboken verkar ha lagt pokern och sidan vilket medför att man inte är lika bunden till windows längre. Vet att många kör på Mac och antagligen OSx och tänkte kolla med er vad ni tycker för/nackdelarna är hos de båda?

 

Var själv windows-användare fram tills för nån månad sen då jag gick över till OSx och det är inget jag ångrar. Älskar layouten, smidigheten och alla sköna appar och fräscha tillägg man kan ha till.

 

Är ingen superavancerad användare heller utan kommer behöva datorn till studier, surf, film och annat lättsmält. Funderar nämligen på att göra mig helt fri från windows tyglar då jag har 2 till laptops som bara skräpar. Är bara rädd att jag kommer stöta på något tråkigt problem där Maccen blir väldigt begränsad och jag verkligen behöver windows. Vet att jag kan lösa problemet med bootcamp men har för mig jag inte kan använda mig av fulldisk-kryptering om jag kör med 2 OS vilket inte är ett alternativ för mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag lämnade windows för snart 1 år sedan. Jag kör ju dock tillsammans med Parallels desktop för windows med poker och program.

 

Ingen aning om "fulldisk-kryptering" funkar till Parallels. Men utöver pokern så har jag inte stött på något program som jag har behövt windows till =)

 

 

EDIT: Verkar funka till Parallels!

 

http://www.cultofmac.com/113981/parallels-desktop-7-update-fixes-file-fault-full-disk-encryption-problems-get-it-now/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Behöver lite input angående Windows vs OSx.

 

 

 

Jag har kört enbart OSx sen jag la ner pokern och känner inte att jag behöver windows till något. Har iofs en laptop hemma med windows och det enda jag använt den till är bank-idn och sånt. Men även det har OSx blivit väldigt mycket bättre på, så nu behöver jag inte ens det.

 

Ska man växla mellan windows och OSx blir det i längden jobbigt med tanke på formateringstyp på USB-minnen och liknande.

 

Detta var min högst personliga åsikt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är jag återigen kanske inte rätt man att tala. Blandning av ord som "sköna appar", "fräscha tillägg" och "OSX" skulle få mig upp i taket om jag inte var för trött för att hoppa.

 

Men även om jag nu är helt obekant med den fetischen så kan jag åtminstone säga att ja, det finns kompabilitetsproblem, men nej, inte om du faktiskt just ska surfa, maila, se på film och annat lättsmält. Det är väl nästan så jag eventuellt kanske, möjligen, kan få ur mig att både burken och operativsystemet är klockrent designat för dessa ändamål (om man blev mindre illamående av Apple-filosofin att kunden alltid är efterbliven). Problemen dyker upp först om du studerar eller arbetar, och generellt dyker de ändå inte upp om inte sysslorna är relativt avancerade eller åtminstone tekniska.

 

Xilinx ISE är exempelvis att glömma på OSX, not gonna happen, vilket känns ganska uppseendeväckande såhär 2014, men så ser det alltså ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är jag återigen kanske inte rätt man att tala. Blandning av ord som "sköna appar", "fräscha tillägg" och "OSX" skulle få mig upp i taket om jag inte var för trött för att hoppa.

 

Har alltid haft en liten fetisch för fräscha prylar, design osv. Tex är jag väldigt mån om att ha det kliniskt rent på skrivbordet på datorn, bakgrunden ska vara riktigt krispig och skärmen fri från kladd och klet(får lite småpanik om jag ser fingeravtryck på skärmen). Och just på dessa punkter så trycker ju apple på alla mina knappar och tillfredställelsen är fulländad när jag loggar in på min vackra gröna äng som lyser upp min retina-skärm :mrgreen: Min flickvän är helt tvärtom så med jämna mellanrum får jag lov att putsa upp hennes dator, fixa med mappar och organisera för att inte totaltilta mitt liv. Kan inte dras med synen av 40 ikoner som ligger huller om buller på skrivbordet.

 

Nu när jag använder windows känns det riktigt jävla uråldrigt designmässigt och jag blir mest nedstämd. Tänk att en sån liten och rätt oväsentlig sak kan ha en så pass stor inverkan på en som person. Är likadan med städning i hemmet, är det stökigt har jag svårt att slappna av helt.

 

Vet inte om det är en styrka eller svaghet, rent har jag hemma iaf.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte ett öga torrt. Det här var något av det mest beklämmande jag läst på länge. En självupplevd berättelse från en prostituerad med skicklig penna. Hennes text är som en kniv i buken som långsamt vrids om. Vackert skrivet om något som får mig att må illa. Sitter nu här 15 minuter efteråt och tar yoga-andetag och skäms över hur många gånger jag vart med folk som köpt sex, lyssnat på deras historier och råa skratt. Skäms över att jag förmodligen, nästa gång jag är i Vegas kommer besöka strippklubben Spearmint Rhino igen. Skäms över att jag inte säger ifrån när någon drar en horhistoria utan bara går ifrån.

 

http://debatt.svt.se/2014/01/07/till-mina-sexkopare/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej usch. Jag har aldrig varit det minsta intresserad av sexköp, men det där var ju bara jobbigt att läsa, på fel sätt. Så en tjej sålde alltså sex några år, sen skriver hon en artikel där hon projicerar en äcklig bild på sina kunder för att må mindre dåligt över det hon själv gjort, må mindre dåligt över hur hon själv fungerar.

 

Jag som inte är intresserad av det där med sexköp tycker ju såklart att hon är äcklig. Ska jag skriva artiklar om hur äcklig hon är då, så jag får känna mig lite bättre över att jag inte säljer sex själv? Är det så man gör?

 

Blä. Skämmigaste formen av skämmighet. Hade hon dragit en paragraf om hur äcklig hon är/var själv finns det lite förståelse i det hela, det skulle ju betyda att hon förändrats som person och har svårt att acceptera det livet hon levde tidigare, samt då förstås svårt att acceptera de som delade det med henne.

 

Sen finns det självklart otroligt många i den där "branchen" det på riktigt är väldigt synd om. Har oerhört - oerhört - svårt att tro att hon är en av dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej usch. Jag har aldrig varit det minsta intresserad av sexköp, men det där var ju bara jobbigt att läsa, på fel sätt. Så en tjej sålde alltså sex några år, sen skriver hon en artikel där hon projicerar en äcklig bild på sina kunder för att må mindre dåligt över det hon själv gjort, må mindre dåligt över hur hon själv fungerar.

 

Jag som inte är intresserad av det där med sexköp tycker ju såklart att hon är äcklig. Ska jag skriva artiklar om hur äcklig hon är då, så jag får känna mig lite bättre över att jag inte säljer sex själv? Är det så man gör?

 

Blä. Skämmigaste formen av skämmighet. Hade hon dragit en paragraf om hur äcklig hon är/var själv finns det lite förståelse i det hela, det skulle ju betyda att hon förändrats som person och har svårt att acceptera det livet hon levde tidigare, samt då förstås svårt att acceptera de som delade det med henne.

 

hon skriver väl att de finns många som inte gör d frivilligt utan blir mer eller mindre hotade till de, skulle män inte vilja köpa sex så skulle de inte vara ett problem

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hon skriver väl att de finns många som inte gör d frivilligt utan blir mer eller mindre hotade till de, skulle män inte vilja köpa sex så skulle de inte vara ett problem
Ja, och dem är det ju självklart sjukt synd om, men det har ärligt talat inget med hennes "brev" att göra. Hon är inte en av dem.

 

Förövrigt är problemet åt båda hållen. Om tjejer inte ville sälja sex skulle det heller inte vara i närheten av samma problem, då skulle nämligen sexköp per automatik börja vid skalan våldtäkt, det skulle inte bli några gråzoner.

 

Sen är våldtäkter ett annat problem, liksom mord och annat hemskt, men det speciella med sexköpen är ju just gråzonerna som gör att misären blir så utbredd. Ta tjejen i det där brevet. Vad skriver hon? Jo, hon skriver att hon lurade sina kunder till att tro att hon uppskattade dem, till att tro att de gjorde en bra grej för henne. Då blev det fart i plånboken. Helvete, köp en spegel till fanskapet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fel ställe att lägga upp den länken på imo. Dom flesta här kommer nog i bästa fall att vara likgiltiga inför den texten och i resterande fall rationalisera bort sin syn på köp av sex.

 

Förstår inte varför det skulle vara fel plats att lägga upp den på, vad menar du? Jag postar den inte med syftet att få medhåll, postar den för att den berörde mig djupt, den berör ett intressant ämne. Ett ämne som jag verkligen anser passar tokboken oavsett vad du är av för åsikt. Jag vet att det finns många sexköpare här, har träffat flera av dom, alla väldigt fina personer som jag gillar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej usch. Jag har aldrig varit det minsta intresserad av sexköp, men det där var ju bara jobbigt att läsa, på fel sätt. Så en tjej sålde alltså sex några år, sen skriver hon en artikel där hon projicerar en äcklig bild på sina kunder för att må mindre dåligt över det hon själv gjort, må mindre dåligt över hur hon själv fungerar.

 

Jag som inte är intresserad av det där med sexköp tycker ju såklart att hon är äcklig. Ska jag skriva artiklar om hur äcklig hon är då, så jag får känna mig lite bättre över att jag inte säljer sex själv? Är det så man gör?

 

Blä. Skämmigaste formen av skämmighet. Hade hon dragit en paragraf om hur äcklig hon är/var själv finns det lite förståelse i det hela, det skulle ju betyda att hon förändrats som person och har svårt att acceptera det livet hon levde tidigare, samt då förstås svårt att acceptera de som delade det med henne.

 

Sen finns det självklart otroligt många i den där "branchen" det på riktigt är väldigt synd om. Har oerhört - oerhört - svårt att tro att hon är en av dem.

 

"Så en tjej sålde alltså sex några år"

 

Passande rubrik på ditt raljerande. Är på väg ut på en löprunda, återkommer om ca 1h. Men en snabb titt på det du skrev får mig att le lite, detta är just anledningen till varför tokboken är så härlig, alla är så underbart aspiga och ifrågasättande. Långt ifrån gemene man. Långt ifrån de flesta forum. Det jag gillar, påminner om min vänkrets irl. Tar mig dock sällan tid att diskutera här.

 

Jag säger inte att jag tycker det du skrev var särskilt genomtänkt och håller inte med, men det är roligt på något sätt att diskussionen börjar med att man måste övertyga dig om att en prostituerad känner sig äcklig.

 

Jag kan tycka att det är ganska underförstått att man känner sig äcklig om man är 20år och har sex med en 70-åring för pengar. Du kan ju alltid hävda att det var hennes hemliga sexfantasi, men någonstans så känns det inte som att du kommer hitta så många sådana tjejer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej usch. Jag har aldrig varit det minsta intresserad av sexköp, men det där var ju bara jobbigt att läsa, på fel sätt. Så en tjej sålde alltså sex några år, sen skriver hon en artikel där hon projicerar en äcklig bild på sina kunder för att må mindre dåligt över det hon själv gjort, må mindre dåligt över hur hon själv fungerar.

 

Jag som inte är intresserad av det där med sexköp tycker ju såklart att hon är äcklig. Ska jag skriva artiklar om hur äcklig hon är då, så jag får känna mig lite bättre över att jag inte säljer sex själv? Är det så man gör?

 

Blä. Skämmigaste formen av skämmighet. Hade hon dragit en paragraf om hur äcklig hon är/var själv finns det lite förståelse i det hela, det skulle ju betyda att hon förändrats som person och har svårt att acceptera det livet hon levde tidigare, samt då förstås svårt att acceptera de som delade det med henne.

 

Sen finns det självklart otroligt många i den där "branchen" det på riktigt är väldigt synd om. Har oerhört - oerhört - svårt att tro att hon är en av dem.

 

Du motsätter dig alltså artikeln för att hon ur SITT perspektiv och utifrån hennes upplevelser målar ut torskar som vidriga människor. Det besvärar dig också att hon inte målar ut sig som äcklig? Jag tror man kan utgå från att det finns en hel del självhat och äckel inblandat, utan att det uttryckligen måste präntas ned i text.

 

Vi kan nog komma överens om det är vidrigt med sexköp och i just det här sammanhanget riktas strålkastarljuset på män som indirekt och direkt bidrar till det lidande som orsakas av efterfrågan av både prostitution och trafficking men även hur en "bra kvinnosyn" inte är förenligt med just sexköp. Många torskar tycker nog att de är finfina människor (vilket många är i andra sammanhang) och ser nog inte sig själva som en del av ett större strukturellt problem. Det är synd och det därför bra att sånt här når upp till ytan så att alla kan stirra misären i vitögat. Förhoppningsvis är det någon som tänker om eller tänker sig för.

 

Du är självklart fri att tycka vad du vill men kan du inte se värdet av att sånt här faktiskt får publicitet bör du ta dig en rejäl funderare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, och dem är det ju självklart sjukt synd om, men det har ärligt talat inget med hennes "brev" att göra. Hon är inte en av dem.

 

Förövrigt är problemet åt båda hållen. Om tjejer inte ville sälja sex skulle det heller inte vara i närheten av samma problem, då skulle nämligen sexköp per automatik börja vid skalan våldtäkt, det skulle inte bli några gråzoner.

 

Sen är våldtäkter ett annat problem, liksom mord och annat hemskt, men det speciella med sexköpen är ju just gråzonerna som gör att misären blir så utbredd. Ta tjejen i det där brevet. Vad skriver hon? Jo, hon skriver att hon lurade sina kunder till att tro att hon uppskattade dem, till att tro att de gjorde en bra grej för henne. Då blev det fart i plånboken. Helvete, köp en spegel till fanskapet.

 

skulle män inte vilja köpa sex så skulle d inte finnas något problem.

skulle män vilja köpa sex men tjejer inte vilja sälja skulle de endå finnas problem tror jag

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

skulle män inte vilja köpa sex så skulle d inte finnas något problem.

skulle män vilja köpa sex men tjejer inte vilja sälja skulle de endå finnas problem tror jag

 

Skulle män inte vilja köpa sex så skulle ju kvinnorna som vill sälja sex ha problem och tvärt om.

 

Tycker det är upp till var och en. Det här med sex känns fortfarande lite heligt, vet inte om det ligger kvar med religion eller uppfostran. Men egentligen är det ju bara en form av kroppsarbete, framförallt om inte känslor är inblandade.

Torka bajs på gamlingar kan man också jobba med, det är inte heller fräscht.

Det som jag tror hindrar många som vill prostituera sig från att faktiskt göra det är den skam som samhället trycker på den som gör det... Vore det inte förknippat med skam vore det nog betydligt vanligare, precis som ovan nämnd äldrevård är...

 

De enda som det är synd om är de tjejerna som inte själva har valt att sälja sig eller inte har något annat val för att överleva.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sedan kan du ju byta ut skräp-apparna mot produktiva appar också. Exempelvis appar som förbättrar språkkunskaper, utvecklar IQ, ökar läshastighet, etc.

 

Bra exempel på dessa appar? :-) vill gärna ha ngn att utnyttja där det finns dötid, prövade duolingo (språk) men föll mig inte alls i smaken, vill helst ha en som utvecklar lite IQ, läshastighet eller dylikt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte ett öga torrt. Det här var något av det mest beklämmande jag läst på länge. En självupplevd berättelse från en prostituerad med skicklig penna. Hennes text är som en kniv i buken som långsamt vrids om. Vackert skrivet om något som får mig att må illa. Sitter nu här 15 minuter efteråt och tar yoga-andetag och skäms över hur många gånger jag vart med folk som köpt sex, lyssnat på deras historier och råa skratt. Skäms över att jag förmodligen, nästa gång jag är i Vegas kommer besöka strippklubben Spearmint Rhino igen. Skäms över att jag inte säger ifrån när någon drar en horhistoria utan bara går ifrån.

 

http://debatt.svt.se/2014/01/07/till-mina-sexkopare/

 

jag vet inte vilket jag är mest trött på, sexköpsdebatten eller debattinlägg i brevform.

 

du verkar för övrigt vara en patetisk människa. skaffa civilkurage.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte ett öga torrt. Det här var något av det mest beklämmande jag läst på länge. En självupplevd berättelse från en prostituerad med skicklig penna. Hennes text är som en kniv i buken som långsamt vrids om. Vackert skrivet om något som får mig att må illa. Sitter nu här 15 minuter efteråt och tar yoga-andetag och skäms över hur många gånger jag vart med folk som köpt sex, lyssnat på deras historier och råa skratt. Skäms över att jag förmodligen, nästa gång jag är i Vegas kommer besöka strippklubben Spearmint Rhino igen. Skäms över att jag inte säger ifrån när någon drar en horhistoria utan bara går ifrån.

 

http://debatt.svt.se/2014/01/07/till-mina-sexkopare/

 

Mitt stillsamma råd är att du ser den här filmen för att få lite perspektiv

 

http://www.imdb.com/title/tt0061395/?ref_=nv_sr_1

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag vet inte vilket jag är mest trött på, sexköpsdebatten eller debattinlägg i brevform.

 

du verkar för övrigt vara en patetisk människa. skaffa civilkurage.

 

Vilken underbar ironi. Du pratar om civilkurage när du är anonym på ett forum där du kallar mig patetisk.

 

Utveckla gärna varför du är trött på "sexköpsdebatten".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle män inte vilja köpa sex så skulle ju kvinnorna som vill sälja sex ha problem och tvärt om.

 

Tycker det är upp till var och en. Det här med sex känns fortfarande lite heligt, vet inte om det ligger kvar med religion eller uppfostran. Men egentligen är det ju bara en form av kroppsarbete, framförallt om inte känslor är inblandade.

Torka bajs på gamlingar kan man också jobba med, det är inte heller fräscht.

Det som jag tror hindrar många som vill prostituera sig från att faktiskt göra det är den skam som samhället trycker på den som gör det... Vore det inte förknippat med skam vore det nog betydligt vanligare, precis som ovan nämnd äldrevård är...

 

De enda som det är synd om är de tjejerna som inte själva har valt att sälja sig eller inte har något annat val för att överleva.

 

då får dom leta efter andra jobb

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt stillsamma råd är att du ser den här filmen för att få lite perspektiv

 

http://www.imdb.com/title/tt0061395/?ref_=nv_sr_1

 

Tack för filmtipset, ska se den. Låter lovande: "A frigid young housewife decides to spend her midweek afternoons as a prostitute."

"Within her secret life lived a hidden desire for passion."

 

Vad tog du med dig från den filmen?

 

måste nog +1a detta (minus sista raden, tycker ofta människor som upprörs av sådana saker tenderar att vara väldigt naiva/snälla, inte något fel med det imo)

 

Hon skrev väldigt bra. Många i kommentarsfältet verkar bli väldigt rabiata eftersom det enbart är fokus på de som köper sex och inte på hon som sålde sig själv. Jag anser att alla ska ha rätten att leva sitt liv så som de vill så länge det inte skadar andra. Vill du sälja dig själv gör det. Andel människor som frivilligt gör det är försvinnande liten. Hur ser du på prostitution ifs?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken underbar ironi. Du pratar om civilkurage när du är anonym på ett forum där du kallar mig patetisk.

 

Utveckla gärna varför du är trött på "sexköpsdebatten".

 

SES PÅ LAN

 

vi ältar den ett par gånger per år bara i den här dagboken och det leder ingenstans. har du något nytt att komma med så dela för all del med dig, men jag misstänker att du bara kommer upprepa gamla argument med dummare framställan än tidigare debattörer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hon skrev väldigt bra. Många i kommentarsfältet verkar bli väldigt rabiata eftersom det enbart är fokus på de som köper sex och inte på hon som sålde sig själv. Jag anser att alla ska ha rätten att leva sitt liv så som de vill så länge det inte skadar andra. Vill du sälja dig själv gör det. Andel människor som frivilligt gör det är försvinnande liten. Hur ser du på prostitution ifs?

Jag tolkade det som att hon gjorde det frivilligt utan tvång då hon skrev:

"Det enda jag ville var att tjäna snabba pengar."

 

Om hon sålt sig själv på grund av tvång i form av hot eller utpressning hade jag känt medlidande. Nu kan jag inte tolka det på något annat sätt som ett försök att friskriva sig från sitt eget ansvar och få medlidande.

 

Det är nog många av de torskarna som även de kände sig äcklade över situationen de försatte sig i. De äckliga män som enligt henne kom för att "styrka sin maskulinitet" kanske bara var där för att de behövde närhet och innerst inne ville henne väl?

 

Om man vill få bort sexköp måste det vara lika olagligt att sälja sex som det är att köpa sex. Om de kvinnor som säljer sex är offer för trafficking eller gör det på grund av utpressning mår de antagligen bättre av ett kortare fängelsestraff än att behöva gå på gatan. Under fängelsevistelsen kan de vårdas och få hjälp att undvika att hamna i samma situation efter att ha avverkat sina straff.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag anser att alla ska ha rätten att leva sitt liv så som de vill så länge det inte skadar andra. Vill du sälja dig själv gör det. Andel människor som frivilligt gör det är försvinnande liten. Hur ser du på prostitution ifs?

 

Jag anser, som du säger, att alla människor bör ha en grundläggande rättighet att få göra som de vill med sina egna kroppar, vill man ha sex mot betalning av egen fri vilja - fine!, vill man röka på varje dag av egen fri vilja - fine! Känns märkligt att jag eller någon annan skulle ha rättighet att säga vad någon annan får och inte får göra med sina kroppar (så länge de inte skadar någon annan vilken ingetdera gör).

 

MEN. Det där är den grundläggande filosofin som vi bör leva efter i de flesta sammanhang, men man kan inte heller vara en blind idealist, vi lever i verkligheten inte "på pappret". Om vi ser att en viss företeelse (såsom droger/prostitution/vapenhandel/etc) leder till ett omänskligt humant lidande, och man inte kan se några direkta åtgärder för att förbättra den situationen, då bör man se över om det ska göras ett undantag mot vår grundläggande filosofi ändå. Detta borde vara självklart om man bara tänker efter en sekund, men många socialister har svårt att förstå logiskt tänkande och många liberalister har svårt att förstå att det är orimligt att hålla på en princip till kostnad av omänskligt humant lidande. Den enda diskussionen som jag ser det är var denna gräns går, och var de olika områdena hamnar på skalan. Utan att verkligt känna till prostituions-branschen, så misstänker jag att det området ligger ganska så långt under smärt-gränsen för var vi bör tänka på ett förbud på vår skala. Det finns inget tvivel om att det inte ligger bra till på skalan heller, det är ju inte potatis-odling vi pysslar med här direkt, men man bör nog ändå försöka förbättra och legalisera situationen, istället för att införa förbud. Dessutom bör man ha alternativ-kostnaden i bakhuvudet! Även om vi förbjuder prostituion är det naivt att tro att det skulle upphöra. Istället kommer det drivas av kriminella osv. Så även om en legalisering kommer leda till visst mänskligt lidande, är det troligt att ett förbud kommer leda till visst mänskligt lidande också. Detta driver upp smärt-gränsen för prostition på "mänskligt lidande"-skalan imo :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...