Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

Att rösta på något annat sätt än S är landsförräderi imo.

 

Är det någon form av troll-lvl?

 

fp omnämns inte ens? :o Tycker de verkar ha rätt vettiga åsikter i många frågor imo

 

Synd då att deras profilfråga (utbildning) är ett clusterfux o att dom därmed i viss mån har grävt sin egen grop.

 

Vad tror ni om teorin om att "kan man inte ta livs-gto beslut för sig själv kan man troligen inte göra det för andra heller?"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad tror ni om teorin om att "kan man inte ta livs-gto beslut för sig själv kan man troligen inte göra det för andra heller?"

är det inte roten till allt egentligen?

Att folk är lite för snäva i sitt tänkande och fokuserar för mycket på delar istället för helheten (exempel är då piratpartiet, fi, sd, pro osv)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte krypto är början till att avskaffa demokrati, jag tror däremot det är början till ett nytt sätt att rösta. Vi håller ju även på att decentralisera media. Har även kommit väldigt långt och jag skulle helt klart kalla det irreversibelt vid det här laget. Hur mycket kommer vi kunna rösta på och vilka kommer då föra debatten?

 

Att rösta på ett av ett fåtal parti och köpa deras paketlösning är ganska befängt, vilket jag tror många känner av. Desto färre verkar ha tänkt på att det är helt uppåt väggarna att överhuvudtaget identifiera sig med de olika facken som moderat, socialdemokrat, liberal eller andra dumheter. Jag tror detta kommer lösas upp en del och att det blir tydligare då.

 

Sen ser jag dock inte 55% slutar våldföra sig på 45%. Så har det nog alltid varit och vad jag kan komma på har vi inte löst detta på något sätt.

 

Men om man nu ska rösta enligt givet system så:

Att rösta på något annat sätt än S är landsförräderi imo.
Fast behövs en ny Göran Persson först.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det någon form av troll-lvl?

 

 

 

Synd då att deras profilfråga (utbildning) är ett clusterfux o att dom därmed i viss mån har grävt sin egen grop.

 

Vad tror ni om teorin om att "kan man inte ta livs-gto beslut för sig själv kan man troligen inte göra det för andra heller?"

 

GTO kan man inte förmedla förren man är exakt GTO själv imho, däremot är det absolut möjligt att konkretisera livsförbättrande åtgärder åt andra utan att ha ett bra liv själv. Problemet är att "andra" inte kommer lyssna om du inte först fokuserat på dig själv till en nivå då du blivit en översvallande källa av livs-energi. Och vid det tillfället kommer folk i din omgivning förändras till det positiva inte för att du läxar upp dem, utan för att du inspirerar dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beställde BTC för 3lax inatt från Btcx.se, överförde samtidigt till deras konto (jag har nordea fö.). Har fortfarande inte fått några bitcoins till min wallet. Normalt? Bör jag vara orolig? Vilken kurs kommer jag få dom för? Känns drygt om jag inte får dem till nu helgen..

 

edit: nvm, fick dom en kvart senare. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dom sätter alldeles för stora krav på samhällets svagare grupperingar. Dessutom, Reinfeldt kan inte ens hålla ihop ett äktenskap, ännu mindre ett land.

 

Är det någon form av troll-lvl?

Semi.

 

Vet inte om jag blir trollad eller ej, i så fall får jag bjuda på det.

 

Det finns väl inget egenvärde i att hålla ihop ett äktenskap. Det kanske snarare kan ses som handlingskraftigt att inte kasta friskt emotionellt kapital efter förbrukat, ungefär som att vika en hand när turn ändrade förutsättningarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är inte röstningen anonym? Hur blir det då kukmätartävling?

 

Kukmätning är kukmätning oavsett om det är anonymt eller ej, tycker du att det vore interssant att ha en poll om vilket värde folks aktieportfölj har?

 

Däremot så tycker jag att det finns andra intresanta uppslag för en bitcoinrelaterad poll, ex vis:

Vilka förbändringar skulle du helst se hos en kryptovaluta jämfört med BTC?

  1. scrypt istället för sha256
  2. Mindre (eller ingen) transaktionsavgift
  3. Totala penningmängden ute från början (ingen inflation)
  4. Ingen begränsning av penningmängden
  5. Kortare tid mellan blocken
  6. Få bort strömförbrukning vid mining

eller

Vad kommer att vara bitcoins fall?

  1. Inget, BTC kommer att vara en dominerande kryptovaluta under överskådlig tid
  2. Litecoin eller annan befintlig kommer att gå om
  3. Regleringar och förbud kommer att krossa marknaden
  4. Ny kryptovaluta med stöd av en nation kommer att ta över

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns väl inget egenvärde i att hålla ihop ett äktenskap. Det kanske snarare kan ses som handlingskraftigt att inte kasta friskt emotionellt kapital efter förbrukat, ungefär som att vika en hand när turn ändrade förutsättningarna.

Plikttrogen monogami är vad som stoppar oss från att alla 10 killar väljer samma tjej och alla 1000 tjejer väljer samma kille. Mer viktigt hindrar det scenariot att en majoritet av killarna stoppas helt från ett basbehov, når misär över en viss tröskel och gör en massa dumheter eftersom moral är relativt.

 

Väl i ett system som förespråkar just monogami är det förstås önskvärt att ändå kunna vara hyfsat robust trots att merparten av alla förhållanden är en kompromiss utan dess like. Då vill det nog till att lita på att inte ena parten sticker så fort det svajar lite, därav giftermål. Det kan till och med nämnas i kyrkan att det mer eller mindre är underförstått att parterna kommer hysa större känslor för någon annan i framtiden. Sen säger de javisst, jag är villig att blunda för det och hålla ihop ändå.

 

Att överhuvudtaget ingå just ett äktenskap utan den principen är, vad jag kan komma på, fullkomligt meningslöst. Sen kan det självklart ändå dyka upp rimliga scenarion för att gifta sig och sedan skilja sig, men de kommer vara rätt få och det bör nog oftast ses som ett totalt ogenomtänkt misslyckande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kukmätning är kukmätning oavsett om det är anonymt eller ej, tycker du att det vore interssant att ha en poll om vilket värde folks aktieportfölj har?

 

Däremot så tycker jag att det finns andra intresanta uppslag för en bitcoinrelaterad poll, ex vis:

Vilka förbändringar skulle du helst se hos en kryptovaluta jämfört med BTC?

 

eller

Vad kommer att vara bitcoins fall?

 

Är det möjligt med en flervals-poll?

 

 

Plikttrogen monogami är vad som stoppar oss från att alla 10 killar väljer samma tjej och alla 1000 tjejer väljer samma kille. Mer viktigt hindrar det scenariot att en majoritet av killarna stoppas helt från ett basbehov, når misär över en viss tröskel och gör en massa dumheter eftersom moral är relativt.

 

Förstår inte vad du menar här. Vad är det som hindrar att 10 killar idag från att välja samma tjej? De behöver ju helt enkelt bara inte gifta sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Heja Sverige!

http://debatt.svt.se/2014/01/03/hur-mycket-manlighet-tal-sverige/

Förstår inte vad du menar här. Vad är det som hindrar att 10 killar idag från att välja samma tjej? De behöver ju helt enkelt bara inte gifta sig.

Nej, ingen behöver gifta sig, det finns fortfarande ett visst mått socialt motstånd mot att leva solo hela livet, men där det var ren utfrysning förr i tiden är det i det närmaste okej idag. Försvinner den (antagligen väldigt konstruerade) monogama normen helt kan vi nog förvänta oss lite skevare fördelning.

 

Egentligen var det bara opedagogiskt av mig att ens nämna killarna, för där finns inte samma tendens att nödvändigtvis gå till samma tjej. Vad som är rimligare att hända är just att väldigt många tjejer blir så att säga tillfredsställda av samma kille. Problemet som jag ser det är då kanske inte specifikt att en massa killar blir utan kärlek, utan snarare hur den massan reagerar på det. Jag ser det ungefär lika fundamentalt som mat och vatten, med den viktiga skillnaden att brist på mat och vatten gör dig handlingsfattig.

 

Vad jag vill säga med detta är egentligen bara att jag tycker funktionen med giftermål är/var väldigt tydlig och relevant, men jag har inte tänkt försöka förändra samhällets utveckling eller dylikt (skrika på torget om Jesus budskap och sådär).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilka förbändringar skulle du helst se hos en kryptovaluta jämfört med BTC?

  1. scrypt istället för sha256
  2. Mindre (eller ingen) transaktionsavgift
  3. Totala penningmängden ute från början (ingen inflation)
  4. Ingen begränsning av penningmängden
  5. Kortare tid mellan blocken
  6. Få bort strömförbrukning vid mining

 

Du tror att den generella PF-medlemmen som kommer rösta i pollen har tillräckligt med kunskap för att kunna ta ställning med väl underbyggd grund?

 

Vad kommer att vara bitcoins fall?

  1. Inget, BTC kommer att vara en dominerande kryptovaluta under överskådlig tid
  2. Litecoin eller annan befintlig kommer att gå om
  3. Regleringar och förbud kommer att krossa marknaden
  4. Ny kryptovaluta med stöd av en nation kommer att ta över

 

Hur intressant är det att se vad flest gissar? Snacka om "snillen spekulerar" ...

 

Visst, dina frågeställningar är betydligt intressantare men frågan är om resultatet av pollen blir speciellt intressant?

Även om jag själv anser att mitt förslag är mediokert så ser jag hellre att medlemmar delar kunskap som är okänd – vi får veta ungefär hur många BTC vi sitter på och hur distributionen ser ut – än att se vad personer med sannolikt bristande kunskap (troligtvis grundad på samma källor) tycker i intressanta frågor.

 

Inledningen är vacker: "Det största hotet mot kvinnoförtrycket är män" :D.

 

:lol: Det där måste ju vara årets mening. Den är vacker på så många plan ...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var alltså delad av en tjej på min facebook och hon och en vän tävlade i att ösa beröm över hur briljant den var. Nu är väl själva författaren retoriskt ironisk (förutom attribut som otrevlig, barnslig, osv) men det var ju exempelvis inte de två, tror till och med de helt missade den dimensionen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var alltså delad av en tjej på min facebook och hon och en vän tävlade i att ösa beröm över hur briljant den var. Nu är väl själva författaren retoriskt ironisk (förutom attribut som otrevlig, barnslig, osv) men det var ju exempelvis inte de två, tror till och med de helt missade den dimensionen.

 

Tycker nästan den faller under kategorin: artiklar vi vet är fel.

 

Föreslår att vi testar att inte återposta artiklar vi vet är fel utan istället fokusera på att posta artiklar som är intressanta och givande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kukmätning är kukmätning oavsett om det är anonymt eller ej, tycker du att det vore interssant att ha en poll om vilket värde folks aktieportfölj har?

 

Däremot så tycker jag att det finns andra intresanta uppslag för en bitcoinrelaterad poll, ex vis:

Vilka förbändringar skulle du helst se hos en kryptovaluta jämfört med BTC?

  1. scrypt istället för sha256
  2. Mindre (eller ingen) transaktionsavgift
  3. Totala penningmängden ute från början (ingen inflation)
  4. Ingen begränsning av penningmängden
  5. Kortare tid mellan blocken
  6. Få bort strömförbrukning vid mining

eller

Vad kommer att vara bitcoins fall?

  1. Inget, BTC kommer att vara en dominerande kryptovaluta under överskådlig tid
  2. Litecoin eller annan befintlig kommer att gå om
  3. Regleringar och förbud kommer att krossa marknaden
  4. Ny kryptovaluta med stöd av en nation kommer att ta över

 

1. Då bitcoin överlevde ASIC, känns inte frågan lika relevant. Föredrar en valuta post ASIC än pre ASIC.

2. Gillar iden med att miners själva väljer.

3. Ogillar premine

4. Desto mindre inflation desto bättre. Givet allt annat lika. Men för att starta nätverket krävs inflation. Bitcoin är tillräckligt bra imo. Worldcoin kanske mer GTO, men tror inte just detta spelar så stor roll...

5. 10min var kanske lite överdrivet, men 0conf duger och för allt annat är det tid snarare än block som är relevant.

6. Lär inte påverka användarna så mycket.

 

 

 

Edit: senast igår hörde jag argumentet att bitcoin är tulpaner, av en mjukvaruutvecklande valutatrejdande stoner som själv ägt bitcoins för 'några år sedan'. Folk ogillar verkligen förändring :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Edit: senast igår hörde jag argumentet att bitcoin är tulpaner, av en mjukvaruutvecklande valutatrejdande stoner som själv ägt bitcoins för 'några år sedan'. Folk ogillar verkligen förändring :(

 

Folk gillar inte att ha fel. Han var säkert bara bitter över hur rik han kunde varit om han varit klok nog att hållit i de där mynten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även om jag själv anser att mitt förslag är mediokert så ser jag hellre att medlemmar delar kunskap som är okänd – vi får veta ungefär hur många BTC vi sitter på och hur distributionen ser ut – än att se vad personer med sannolikt bristande kunskap (troligtvis grundad på samma källor) tycker i intressanta frågor.

g i att

 

Du har absolut en poäng i att en fråga som är intressant i en diskussion inte nödvändigtvis är intressant i en poll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kom med ett (semioseriöst) pollförslag skjutet från höften, men kul att läsa dina åsikter/invändningar.

1. Då bitcoin överlevde ASIC, känns inte frågan lika relevant. Föredrar en valuta post ASIC än pre ASIC.

Jag antar att din definition av "överlevde" innebär att inga realistiska attacker kan utföras mot blockchain. eller?

 

Det jag ogillar med ASIC är att det skapar en hög tröskel för folk som vill vara med i leken, eller att vi skapar ett behov av specifik hårdvara. Ungefär på samma sätt som jag ogillar viss arbetsmarknad för jurister, den har uppstått enkom på grund av komplicerad, snårig lagstiftning som borde förenklas.

2. Gillar iden med att miners själva väljer.

Jag gillar iden att de som utför transaktionen kan välja om den ska beskattas eller inte.

3. Ogillar premine

Beror det inte på hur coinsen distribueras?

 

Ponera att sveriges regering får för sig att fimpa riksbanken.

En ny kryptovaluta introduceras med 2.5 Tcoins preminade.

Alla innhavare av SEK får byta ut sina SEK mot den nya valuta.

Belöningen för mining sätts så att penningmängden ökar med 2% per år.

 

Ogillar du premine även i detta scenario?

4. Desto mindre inflation desto bättre. Givet allt annat lika. Men för att starta nätverket krävs inflation. Bitcoin är tillräckligt bra imo. Worldcoin kanske mer GTO, men tror inte just detta spelar så stor roll...

Gällande inlfation och deflation så tycker du och jag olika, men den diskussionen har vi redan haft. (jag har iofs inget emot att ta upp tråden igen)

5. 10min var kanske lite överdrivet, men 0conf duger och för allt annat är det tid snarare än block som är relevant.

6. Lär inte påverka användarna så mycket.

 

 

Vad skulle du själv vilja förändra i en kryptovaluta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...